-elna
Vergadering Gemeenteraad
Te weinig 'pikbroeken'
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
vrede op aarde aan de mensen van goede wil
VRIJDAG 24 DECEMBER 1965 No. 51
ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 8% cL p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—)
NEDERLANDSE KOOPVAARDIJVLOOT VOOR 37% MET
BUITENLANDERS BEMAND
De romantiek van het zeemansberoep heeft reeds lang zijn kracht
verloren. De klassieke pikbroek komt men in ons land steeds min
der tegen. De verlandelijking der Nederlandse bevolking heeft zich
in deze eeuw met zulk een kracht voortgezet, dat ze een groot
vraagstuk is geworden. Een vraagstuk is geworden. Een vraag
stuk althans voor onze reders, die hun schepen niet meer voldoen
de kunnen bemannen. De tijd dat men de Nederlanders een zee
varend volk noemde, is voorbij. Het zeemansberoep als roeping,
als levensvervulling, dreigt langzaam uit te sterven. Ons volk
heeft zijn hechte binding met de zee verloren. Voor een groot
deel van onze 40 a 45.000 zeelieden betekent de vaart niet meer
dan een tijdelijk avontuur.
De grote redersmaatschappij en
doen hun uiterste best om het ver
loop op de vloot te stuiten en het
ongunstige getij te doen keren. Zij
stellen steeds betere arbeidsvoor
waarden en trachten bij de jeugd de
lust tot varen op te wekken.
VARENDE TRADITIE NEEMT AF
De zeewind schijnt niet meer tot
ons volle land door te dringen. De
trek naar de zee en de liefde voor
het zeemanschap behoren kennelijk
tot het verleden. In de Gouden
Eeuw zwierven meer dan 100.000
Nederlanders op onze circa 12.000
oorlogs-. handels- en vissersboten,
welke de zeeën bevoeren. Een zeer
hoog percentage van de landelijke
beroepsbevolking.
De Nederlandse volkskracht is
door de zee gevormd en gehavend.
Ze heeft eens de wijdte gekend, die
nu veelal ontbreekt. Wellicht heeft
de verlandelijking van de Neder
landse bevolking een ongunstige in
vloed uitgeoefend op ons volkska
rakter. Onze gezichtskring is ver
nauwd, onze visie beperkter gewor
den. Wij zien niet verder dan Maas
tricht en Roodeschool en zelfs het
moderne toerisme verandert daar
weinig aan.
Hoe anders zullen onze zeelieden
in de bloeitijd der Nederlandse
scheepvaart de wereld hebben er
varen, gegrepen als zij zich voelden
door de beweging, waarin de einde
loosheid der oceaan een glimp ont
hulde van het spel van tijd en
eeuwigheid
WELVAARTSVERSCHIJNSEL
Behoort de varende traditie tot
het vreleden? Bij de grote reders
maatschappijen alsook bij de raad
van het bestuur voor de scheep
vaart meent men, dat de welvaart
met haar ruime werkgelegenheid en
haar levensniveau de belangrijkste
oorzaak is van de verlandelijking
van onze bevolking. „De droogleg
ging van de Zuiderzee, het Deltaplan
de industrialisatie, het zijn alle fac
toren die de mens van het water
deed vervreemden. De trek naar de
wal wordt steeds groter, omdat er
voor elke Nederlander wel een flin
ke boterham te verdienen valt.
Wat ons opvalt is, dat in landen,
waar een lage levensstandaard
heerst, zoals bijvoorbeeld Grieken
land, de neiging om te gaan varen
het grootst is. Zelfs in een groot
land als de Ver. Staten kampt men
met een stijgend tekort aan zeelie
den. Zo is de Amerikaanse handels
vloot voor een niet onaanzienlijk
deel bemand met buitenlandse zee
lieden, merendeels Denen en Noren.
Nederland is beslist niet het enige
land, dat met een tekort heeft te
kampen. Ook in Engeland en west-
Duitsland wordt de animo om te
gaan varen steeds ^kleiner".
„De Nederlandse reders zien zich
ook al gedwongen buitenlandse
krachten in dienst te nemen om hun
koopvaardijschepen te bemannen",
zo vertelt een commandant van het
Vaderlands fonds ter aanmoediging
van 's lands zeedienst ons. „Zo heeft
men een groot aantal Spaanse ma
trozen geworven. Op de lijnen, die
naar Azië varen, heeft men honder
den Chinezen in dienst. Overigens
moet ik u wel zeggen, dat het tekort
aan zeelieden zich hoofdzakelijk
voordoet in de bezetting van de la
gere functies. Het doel van ons fonds
is om jongelieden op te leiden tot
stuurman ter koopvaardij en de toe
loop naar de kweekschool voor de
Zeevaart is dermate groot, dat wii
rustig kunnen zeggen dat er in géén
gevql van een tekort aan stuurlieden
gesproken kan worden."
37°/o BUITENLANDERS
De heer J. de Graaf, directeur
van de raad van bestuur voor de
Scheepvaart, vertelt ons dat mo
menteel 37 pet. van de varensgezel
len van Nederlandse schepen be
staat uit buitenlanders. „Er is mo
menteel een conjunctureel tekort
aan zeelieden, dat op 17 pet. kan
worden geraamd."
„Wat erg te betreuren valt", zo
meent een woordvoerder van. de
Rotterdamse Lloyd, „is dat zeker
zo'n 6.000 Nederlanders varen voor
buitenlandse rederijen. Meestal va
ren zij onder de goedkope vlaggen
van Panama en Honduras". Volgens
verschillende reders is er bij de
meeste maatschappijen een groot
verloop van personeel. „Er zijn veel
avonturiers, die wel eens een paar
jaartjes of nog korter willen varen,
maar die dit doen zonder liefde voor
het vak. Een groot deel van deze va
rensgezellen valt natuurlijk weer
af".
Er is ook weinig verbinding meer
met gemeenschappen, die van ouds
her op de vaart waren aangewezen.
De tijden dat in bepaalde families
iedereen ging varen, zijn voorbij.
Grootvader had altijd gevaren, va
der voer, maar de zoon werkt in een
fabriek of komt via de middelbare
school op de kantoorkruk terecht.
Een man die wel scheep gaat, ont
vangt zoveel brieven van zijn vrouw,
waarin zij schrijft over de goede
verdiensten van Jan en Klaai die
een baan op de wa* hebben, dat hij
er op de duur ook de brui aan geeft.
ATTRACTIEVER
„Wij hebben het hoofd echter niet
in de schoot gelegd", zegt de heer
De Graaf. „We doen alles om bij de
jeugd de lust tot varen op te wek
ken. Vooral het studiecentrum voor
zeevarenden doet schitterend werk.
Op alle mogelijke manieren wordt
de vrijetijdsbesteding van de varens
gezel gestimuleerd. Kosten noch
moeite worden gespaard. Aan boord
worden films gegeven, men stimu
leert de studiezin van de zeelieden
en de studie voor zee-officier zal ook
op een hoger niveau worden ge
bracht. Op die wijze hopen wij het
beroep aantrekkelijker te maken en
wij geloven ook wel, dat ons dit luk
ken zal."
De heer De Graaf vertelt tenslotte
nog, dat aan de sociale hulpverle
ning en begeleiding van zeemans
vrouwen thans meer aandacht wordt
besteed dan ooit tevoren. „Verschil
lende redersmaatschappijen hebben
met dit doel reeds maatschappelijke
werksters in dienst genomen."
Door verbetering van de arbeids
voorwaarden en sociale hulp aan
zeemansgezinnen, alsmede door een
brede opzet van de diverse oplei
dingscursussen, hoopt men meer
zeelieden te kunnen aantrekken en
het verloop op onze koopvaardij
vloot te kunnen stuiten. De tijd zal
leren of dergelijke verbeteringen
toereikend zijn om onze vloot weer
voldoende te bemannen.
hier is de nieuwe
zó veelzijdig!
zó volmaakt!
zó eenvoudig
in 't gebruik
de meest praktische
èn de meest geraffi-
neerde werkjes
op de meest een
voudige manier...
dat brengt U
de nieuwe
('n ZWITSERS preclsie-
produkt van topklasse
binnen het berelkvan iedere
beurs I)
■*y:> 5
-- H
Met een sneltreinvaart ging de. Raad weer door de agenda heen.
Met de klok in de hand volgde men op de publieke tribune de
hamerslagen van de voorzitter. Twee agendapunten binnen de mi
nuut Maar opeens stopte de trein en ging de raad breed
voerig de belangen van de plaatselijke midddenstand, en in dit
geval wel speciaal van de boekhandelaren, aan het verdedigen.
Men schudde een vuist tegen de schoolbesturen, die zich aan de
wensen van de raad niets gelegen lieten liggen, er werd zelfs
hoofdelijk gestemd, maar alles verliep in pais en vree.
De vergadering begon met het
aanhouden van de notulen van de
begrotings vergadering in maart j.l.
Deze waren nu eerst klaar, maar de
Raad had ze te laat gekregen om ze
nog behoorlijk te kunnen bekijken
voor deze vergadering.
PACHTEN
M. H. de Bruyni, Steegse Peel-
weg 23, heeft de pacht van 3.50.00
ha gemeentegrond, gelegen te Yssel-
steyn, met ingang van 1 november
1964 beëindigd. Uit een drietal ge
gadigden werd gekozen A. H. G. van
Asten. Paardekopweg 15. De pacht
prijs bedraagt 40,per ha per
pachtjaar.
Het te verpachten perceel is her
meten en blijkens die hermeting is
de oppervlakte, welke thans ver
pacht wordt 4.17.00 ha. De Raad
maakte geen commentaar, inte
gendeel, knikte slechts.
JEUGDHUIS IN ZUID
In verband met een te bouwen
jeugdhuis vroeg het R.K. Kerkbe
stuur van de parochie van O.L.
Vrouw van Zeven Smarten ongeveer
1559 m2 bouwgrond in het uitbrei
dingsplan Zuid, op de hoek Beu
kenlaan-Vlierstraat te kunnen ko
pen.
Deze grond kost 20,per rn2
en zowel het kerkbestuur als de
raad kon zich daarmede verenigen.
BESTEMMINGSPLAN
Bij de toelichting op de gemeente
begroting 1965 is een overzicht ge
geven van de volgorde, waarin de
vaststelling c.q. herziening van uit
breidingsplannen in onderdelen
(thans ingevolge de nieuwe wettelij
ke bepalingen te noemen „bestem
mingsplannen") zou worden ter
hand genomen. Achtereenvolgens
zijn de plannen voor West I, Veltum,
Molenklef, Ysselsteyn en Vlakwater
bewerkt, welke plannen alle in een
gevorderd stadium van voorberei
ding verkeren en binnen afzienbare
tijd in de raad ter vaststelling zul
len komen.
Het is inmiddels noodzakelijk ge
bleken ook de herziening van het
bestaand uitbreidingsplan in onder
delen om de kern Oostrum ter hand
te nemen. Een schetsontwerp voor
de herziening is inmiddels opgesteld,
dat in de eerste helft van 1966 in de
raad komt.
Om te voorkomen, dat de gedach
te bestemmingen kunnen worden
doorkruist door werkzaamheden op
grond van bestaande planologische
maatregelen, moest de Raad thans
verklaren dat een bestemmingsplan
voor het gebied Oostrum wordt
voorbereid.
Dat gebeurde zonder commentaar.
AUTOCURSUS OP DE L.T.S.
Door het bestuur van de LTS
werd een verklaring van de raad ge
vraagd. waaruit blijkt dat de uit
breiding van het leerplan va de La
gere Technische School met een af
deling autoherstellen, nodig wordt
geoordeeld.
Een dergelijke verklaring wordt
door de Nijverheidsonderwijswet als
voorwaarde gesteld om voor rijks
subsidie in aanmerking te kunnen
komen.
Aangezien ook in een rapport van
het Economisch Technologisch Insti-
tuur Limburg een dergelijke uitbrei
ding van het leerplan nodig oordeel
de ging de raad er zonder meer mee
akkoord.
1.5% EXTRA
De raad ging ook akkoord met een
door Ged. Staten voorgestelde extra
uitkering van 1.5% op het jaarsala
ris 1965 voor de secretaris, de ont
vanger en de ambtenaren van de
burgerlijke stand.
DE BRIER
Door de Dienst van Gemeente
werken is 'n tekening en begroting
ontworpen voor de uitvoering van
de openbare werken in het bestem
mingsplan „De Brier".
Dit plan is bestemd voor de vesti
ging van kleine en verzorgende be
drijven en omvat de gronden gele
gen tussen de Leunseweg, de Zuid
singel en de geprojecteerde Oost
West verbinding.
De dienst raamt 122.000,nodig
te hebben voor de aanleg van we
gen, riolering, straatverlichting, ver-
keersvoorzieningen en beplanting.
De Raad stemde stilzwijgend in
deze kredietverlening toe.
HAAL UIT DE VREEMDE NIET
WAT EIGEN PLAATS U BIEDT
Het begon te onweren in de raad
toen B. en W. met een voorstel
kwamen om aan het bestuur van de
Henseniusschool verlof te geven voor
3.000,schoolboeken te kopen en
voor 108,50 verdampers voor de
centrale verwarming.
Dit is in feite een formeel iets.
Als blijkens rapporten van de nspec-
tie zulks nodig is, dan heeft de raad
volgens de wet zijn toestemming te
geven. Niemand verwachtte dan ook
enig commentaar, totdat DE BRUYN
duidelijk liet merken met de gang
van zaken het niet eens te zijn.
„Bij de stukken vindt de raad al
leen offertes van firma's buiten
Venray. Men gaat voor de boeken
naar Apeldoorn. Utrecht en Amster
dam en die verdampers kunnen ner
gens anders gehaald worden dan in
Amstérdam. De plaatselijke midden
stand, die men anders wel weet te
vinden, krijgt nergens zelfs maar
een geringe kans. Men ziet ze nu ge
woon niet staan. En dat ondanks het
herhaald verzoek van de raad om
toch, waar mogelijk, de Venrayse be
drijven in te schakelen. Spreker
vond dit geen stijl en was niet van
plan zich achter dit voorstel te
scharen."
De VOORZITTER vond op zijn
beurt, dat DE BRUYN nu net te ver
ging. Men is er allerwege tegen dat
de schoolbesturen plaatselijke be
drijven geen kansen geven, maar
dit kan men hen duidelijk maken
door te verzoeken in de toekomst
dergelijke kansen wel te scheppen.
Men kan echter niet tegen het
voorstel stemmen, want dit beant
woordt aan alle wettelijke eisen en
moet goedgekeurd worden.
VERMEULEN vond dat men in 't
verleden herhaaldelijk het verzoek
gedaan heeft aan de schoolbesturen
om plaatselijke bedrijven in te scha
kelen, maar dergelijke verzoeken
legt men langs zich neer. „Of", zo
vroeg VERMEULEN, „gaat men spe
ciaal naar Amsterdam omdat die
firma zo uitdrukkelijk R.K. voor
haar naam heeft staan. Zijn er in
Venray geen R.K. bedrijven
EMONTS probeerde duidelijk te
maken, dat het hier gespecialiseer
de zaken betrof en dat daarmede de
plaatselijke bedrijven toch niet con
curreren kunnen, maar kreeg prompt
op zijn boterham, dat zulks nergens
bewezen is, want er is helemaal bij
plaatselijke bedrijven geen offerte
opgevraagd. „Die doen er ook geen
moeite voor", repliceerde EMONTS,
maar kreeg toen van de VOORZIT
TER te horen dat de plaatselijke
middenstand toch moeilijk ieder dag
kan komen leuren voor wat leveran
ties. die eens in de zoveel jaren
voorkomen.
Het ging er stevig aan toe, zeker
toen DE BRUYN vroeg om hoofde
lijke stemming.
De VOORZITTER beklemtoonde
dat de Raad niets anders kon doen
dan goedkeuren, maar DE BRUYN
noch VERMEULEN gaven toe. Zelfs
een tussenvoorstel van VAN VAL
KENGOED kon de zaak niet red
den. Hij zou graag zien dat B. en W.
dit voorstel introkken en het school
bestuur alsnog gelegenheid gaf Ven
rayse bedrijven in te schakelen^
Maar dit vond de VOORZITTER
niet juist, omdat men geen school
bestuur ergens toe dwingen kan.
Wel wilde hij de betreffende bestu
ren nogmaals schriftelijk op de
hoogte stellen van het alleszins bil
lijke stanpunt van de raad en ben
dringend vragen in de toekomst
waar mogelijk ook Venrayse bedrij
ven offerten te laten maken.
Zij het grommend, omdat het niet
raad dan met het voorstel akkoord,
anders kon (Mevr. Rutten) ging de
maar DE BRUYN en VERMEULEN
setmden tegen.
WELSTANDSCOMMISSIE
Het lid van de Plaatselijke Wel
standscommissie, de heer P. W. Le-
rou, heeft reeds bij het aftreden van
Paters Briels te kennen gegeven, dat
hij zich ook zou willen terug trek
ken uit deze commissie. Men heeft
hem gevraagd aan te blijven tot de
commissie in haar nieuwe samen
stelling zou zijn ingewerkt.
Nu de destijds benoemde leden,
de heren Cronen uit Den Bosch, van
Dongen, Venray en Ruyters te Ven-
lo, inmiddels een jaar in functie
zijn, wil de heer Lerou met ingang
van 1 januari 1966 ontslag uit de
taak die hij vanaf 1945 tot heden
heeft vervuld.
In zijn plaats wilden B. en W.
\wee personen benoemen nl. de he
ren Th. L. van den Acker, architect
te Deurne en J. J. M. Turlings jr.,
architect te Roermond, lid van de
Welstandscommissie Horst-Helden.
Het aantal leden-deskundigen der
commissie zou daarmede gebracht
worden van vier op vijf. Hierdoor
wordt meer armslag verkregen daar
nu gewisseld kan worden en zo al
tijd drie mensen beschikbaar zijn
voor de commissievergaderingen op
de eerste en derde dinsdag van de
maand.
De Raad had er vrede mee aan de
heer P. W. Lerou op de meest eer
volle wijze ontslag te verlenen als
lid van de Commissie onder dank
zegging voor het zeer verdienstelijke
werk, in de loop van twintig jaren
voor de gemeente verricht.
Over de aanstelling van twee nieu
we leden was men het niet direct
roerend eens. EMONTS had gezien
dat de vergoedingen (zie onder) ook
nog al stijgen en dat het dus een
dure commissie wordt. Waarom kan
men dan niet met drie leden vol
staan? Bovendien zinde het hem
niets dat het merendeel der leden
buiten Venray kwam, die dus slecht
op de hoogte zijn met Venrayse
mogelijkheden en moeilijkheden. En
loopt men met 5 leden geen kans dat
kleine dingen nog al meer tijd vra
gen, dan in het verleden?
De VOORZITTER ging eerst die
per in op het werk van de commis
sie. Behandelde die in 1963 nog 147
gevallen, in 1964 waren het er tot nu
toe meer dan 250. terwijl men in
1965 al 500 gevallen raamt. Dat
vraagt dus enorm veel tijd, al gaat
50 pet. van de gevallen na eerste be
handeling voor akkoord de deur uit.
Van de overige 50 pet. der gevallen
moet 40 pet. nog een herhaalde be
handeling hebben voordat ze wor
den goedgekeurd en ongeveer 10 pet.
wordt afgewezen.
Het is het streven van elke wel
standscommissie mensen buiten de
plaats aan te trekken. Dat is o.m. de
reden waarom ook de heer Lerou is.
gegaan, omdat ook hij van mening
is, dat men hier buiten-Venrayers
voor moet nemen. Juist om tijd te
winnen heeft men nu besloten 5
mensen in de commissie te nemen,
zodat gerouleerd kan worden en men
dus de zekerheid heeft dat de ver
gaderingen normaal doorgaan.
DE BRUYN had het dan toch chi
quer gevonden als men wat meer
mensen op de voordracht geplaatst
had, dan de twee die nu benoemd
moeten worden. Stemming heeft z.i.
zo geen zin. Wat hem betreft kan hij
er vrede mee hebben, dat er vijf
leden komen. Als inderdaad de par
ticuliere bouw het komende jaar
meer kansen zal krijgen, zal de
commissie het druk genoeg krijgen.
Wel meende hij wat clementie te
mogen inroepen voor kleine verbou
wingen achteraf of op de kerkdorpen.
Men zal daar niet altijd de vrij har
de bepalingen kunnen handhaven.
De VOORZITTER zou graag meer
mensen op de voordracht geplaatst
hebben, als ze te vinden waren.
Maar ze zijn er doodgewoon niet.
Van de thans naar voren gebrachte
kandidaten heeft b.v. een al duide
lijk gesteld dat hij slechts drie kwar
talen kan werken in de commissie.
Daarom moest men weer een ander
zoeken, die dan uiteindelijk wel ge
vonden is, maar die ook in tijdnood
zit
Wat betreft kleine verbouwingen
(Vervolg Z.O.Z.)