Concilie journaal Politierechter Stoute kinderen iedereen is welkom op ZATERDAG 20 NOV. Wereldconcern fabriceert hier voor alle EEG-landen RANK VRIJDAG 19 NOVEMBER 1965 No. 46 ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG M PEEL EN MA ASM DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN «TSESTR GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 AFLATEN De meeste katholieken in ons land zullen het antwoord schuldig blij ven wanneer men zou vragen wat nu eigenlijk een aflaat is en wat de be tekenis ervan kan zijn. Er zijn dan ook nog maar weinige katholieken in ons land te vinden, die zich de moeite getroosten om zoals de term ludt aflaten te verdienen. Dit is niet zo verwonderlijk, want de aflatenpraktijk, zoals die ons is over geleverd, is uit de tijd. Daarom behoeven wij er ons niet over te verbazen, dat paus Paulus die zaak op de helling heeft ge bracht. Een paar weken na zijn pauskeuze belastte hij kardinaal Cento als Groot Poenitencier ermee een commissie op te richten," die de kwestie zou onderzoeken en een her vorming voorbereiden. Als oprecht lid van de Romeinse Curie koos kar dinaal Cento zijn medewerkers uit zijn direkte omgeving en kwam met een heel bescheiden hervormings plannetje uit de bus. Men zou slechts één volle aflaat per dag kunnen verdienen en de af- latij-tarieven van idem zoveel da gen, maanden, respectievelijk jaren zouden worden afgeschaft. Inder daad een zeer bescheiden hervor ming, welke niet de kern van de zaak raakt en geen enkele poging doet om de aflaten op nieuwe leest te schoeien. Met zo'n hervorming schiet niemand in de Kerk iets op. Het is dan ook wel duidelijk waarom paus Paulus de adviezen van de bisschoppen erover wilde hebben. Nu, die heeft hij gekregen. Men kan thans moeilijk meer verwachten, dat de paus het advies van kardinaal Cento's commissie nog zal opvolgen. De kritiek van de bisschoppen was daarvoor te pittig .en te hout snij dend. Wat ons aan aflaten-praktijken is overgeleverd uit vroeger tijden is eigenlijk een karikatuur van de wer kelijke bedoeling van de aflaat. Maar om die terug te vinden moeten wij in de geschiedenis van de Kerk duiken, ook al passeren wij daarbij minder fraaie tijden, waarin de on juiste opvattingen over de aflaat ontstonden. Welnu, de oorspronke lijke betekenis van de aflaat is de ze. In vroeger tijden gaf de Kerk aan de boetvaardige zondaar zware straffen. En met zondaar bedoelen wij dan ook werkelijk zondaar, d.w.z. iemand, die ernstig had mis dreven door moord, overspel enz. De pekelzondetjes vielen hier bui ten. De zondaar moest zijn misdaad duidelijk tegenover de gemeenschap tegen wie hij gezondigd had, uitboe ten. Rond de elfde eeuw kon hij ge hele of gedeeltelijke kwijtschelding van die openbare straf verkrijgen, wanneer hij bijzonder vrome daden stelde. Een boetetocht naar een hei ligdom stond bijvoorbeeld gelijk aan 30 jaar kerkelijke straf. In de tijd der Kruistochten kreeg iemand, die naar het H. Land trok, een volle aflaat. In de 15e eeuw werd die kwijt schelding van straffen ook toepasse lijk verklaard voor de zielen in het vagevuur. Maar geleidelijk aan kwa men ook de misbruiken en misvat tingen. De opvatting groeide, dat je met aflaten een tegoed kon opbou wen, ter aflossing van toekomstige vagevuur straffen. De aflaat werd aldus een vrijbrief om naar harte lust te zondigen. Daarbij kwam dan het misbruik (voortgekomen uit de verplichting aalmoezen te geven) om aflaten te koop aan te bieden. in Luthers tijd waren ze bezig met de bouw van de St. Pieter en de Dominicaan Tetzel reisde Euro pa rond om gelden voor de bouw in te zamelen. Hij verkocht aflaten in het groot. En zodoende kon Luther op een gegeven moment terecht woedend opmerken, dat „wanneer het geld in de schatkist rolde, er weer een zieltje uit het vagevuur in de hemel rolde." Dit zware misbruik werd door het concilie van Trente ernstig veroor deeld, maar het concilie herstelde toch niet. duidelijk de band,, welke bestond tussen de tarieven-aflaat en de kerkelijke aflaten van vroeger. Ook kwam de eigenlijke achter grond van de aflaat niet naar voren, namelijk dat de gehele kerkelijke gemeenschap zich achter de boeten de zondaar stelt en het hem mee bidt. Dat dus de aflaat in wezen een hoge gemeenschapsdaad bij uitstek is, weet niemand meer. Ik zou dus ondanks alle misvat tingen niet graag voor afschaffing van de aflaat willen pleiten, wel voor een grondig theologisch onder zoek van het gehele terrein, waartoe ook de aflaat behoort, het uitgebrei de terrein, waartoe ook de aflaat be hoort, het uitgebreide terrein van boete, biecht, dood en vagevuur. De secretaris-generaal van het concilie verklaarde vorige week uit drukkelijk, dat de aflatenkwestie niet tot de concilieonderwerpen be hoort. (Hij gaf daarom aan de pers dienst van het concilie opdracht niets te publiceren over de rappor ten, die verschillende presidenten van bisschoppenconferenties uit brachten). Maar het is duidelijk, dat de aflatenkwestie niet buiten het ag- giomamento van de Kerk kan blij ven. En dat aggiornamento is ten slotte de doelstelling, welke paus Joannes aan het concilie heeft mee gegeven. Het is dan ook zeer te be groeten. dat de aflatenkwestie wel voor conciliair forum behandeld wordt. En wij denken hier in het bijzonder aan de waarnemers uit de! Reformatie, die ook deze vergade ringen bijwonen. De aflatenkwestie heeft te lang de verhouding tussen katholieken en protestanten vergif tigd. Het betekent al bij al, dat de prak tijk der aflaten opnieuw doordacht moet worden door de theologen van deze tijd en dat niet volstaan kan worden door een oppervlakkige aan passing zoals door de commissie van kardinaal Cento gebeurd is. Beter zou het zijn, zo vinden veel bisschoppen, wanneer de theologen eerst aan het werk zouden gaan en allerlei folkloristische of aan beeld spraak ontleende opvattingen over dood, straf, boete, vagevuur verwij- d eren. om tenslQt.te ook de aflaat wee. derom te integreren in de katholieke leer. De bijbelse benadering van heel verschillende leerstukken in een niuew licht geplaatst. Zij kan dat ook ten aanzien van de afaat. Wan neer dit zou worden nagelaten, dan zal de aflaat zijn werkelijke beteke nis niet herkrijgen. Wij hopen dan ook niet. dat zoals verluidt in de bedoeling van de paus zou liggen Paulus VI al spoedig zijn besluit in deze zaak neemt. De publieke tribune is in Venray tevens de wachtkamer waar de cliëntèle van vrouwe Justitia in me rendeels sombere stemming het Gro te Moment verbeidt waarop de deur waarder de volgende za_ak uitroept. De meeste verdachten waren daar sportief gekleed, sommigen met vro lijk geruit overhemd, die geheel in strijd waren met de ernst van het plechtig moment. Doch daartussen stonden twee ernstig voor zich uit starende mannen in droefdonkere kledij, die bovendien nog een zwar te band om hun arm droegen, ten teken van rouw. Het waren broers. Toen de deur waarder hun namen noemde net jes met de voornamen er achter in de plaats van er voor schreden zij plechstatig waardig naar het ver dachtenbankje, waar zij zuchtend bleven staan, het droeve oog op de rechter geripht. Men zou het zo niet zeggen. Maar deze personen, die er uit zagen als methodistische dominees op de oor deelsdag, waren enkele weken gele den in een zonderlinge bui geraakt. Zij dronken veel meer dan passend is in zo'n korte spanne tijds. Na dit moeizaam te hebben verrioht hieven zij liederen aan in valse en prikke lende toonaard. De kroegbaas, die helemaal niet muzikaal was. maan de de bezoekers tot stilte. Zij ech ter zongen door met luide stemmen en in hun enthousiasme gingen zij de maat slaan met biljartkeus en na derhand met stoelen. Toen de politie het tweetal eindelijk had gekal verd,, zag het interieur van het ca fé er uit alsof de orkaan Betsy er door was gevaren. „Het is meer dan schande!" toom de de rechter. „We hebben er zo'n spijt van. edel achtbare", sprak de oudste met om floerste stem. „Jullie hebben er spijt van dat je hier staat", zei de officier, „maar niet omdat je zoveel gedronken hebt. Want dat overkomt jullie geregeld." „Edelachtbare", begon de jongste timide, „er iswij hebben En na dit te hebben meegedeeld haalde hij een soort van rode hoofd doek te voorschijn en begon daarin te snuffelen. „Ja', snikte nu ook de ander. „Zo is het meneer". En hij nam een soortgelijke doek ter hand om vervolgens eveneens in snikken uit te barsten. „Kom, kom", troostte de officier, „de doodstraf is er af hoor." „Ons moederhuilde de een. .Wordt vanmorgen begraven", ween de de ander. „En nu wilden we uit stel van executie vragen", deed de eerste weer timide. Dat kon natuur lijk, want wat in het gerechtelijk vat zit verzuurt niet. „Dank u wel, edelachtbare heren", zeiden de mannen, nog nasnikkend. Als gebroken verdachten sloften zij naar de gang, haalden daar een ac- tetas en gingen naar buiten. Toen enkele uren later de politie rechter met de officier in de wagen Roermondwaarts reed, moest de chauffeur op de Leunseweg plotse ling en hard remmen. Twee donkere figuren waren onverwacht de weg op gezwalkt met hun plechtige jassen achteloos om hun schouders en de rouwband om hun rode koppen. La veloosEn ze krijsten het hoog ste lied, op weg naar het volgend café. De politierechter heeft de politie gewaarschuwd en terwijl ze hun re pertoire van vaderlandse liederen zongen, zijn ze opgebracht en zowel de officier als de rechter noteerden een en ander in hun agenda. Die voor de gek-houderij zal waarschijn lijk een rouwkrans extra kosten. Sint zaat vur de tillevizie waachtend op ziene zwarte Piet den zoas bekend is, alt uutkiekt offie stoute kiender ziet. Sint kiekt vur zich en 't toestel ien dat kalde blauwe licht; diepe rimpels van de zurrege ston d'r ien zien alt gezicht. Hej kiekt nor't nejs met d'ongelukke dien den dag wer zien passiert, merkt dat de meense de meenseliefde gaar nie kent of hit verlierd. Heej kiekt nor veul wilde meense Kwaekend, scheldend, desperaat leuze dragend, leuze roepend en bezète dur de haat. Heej ziet wer is bomme valle ien Vietnam, waor d'oerlog is; heej ziet klèn kiender bêuke umdat mam getroffe is. Heej ziet kels en heej ziet vrollie straf marchiere ien de maot van de militaire marse op ter oërlog, op ter daod Heej ziet geschonde grave nor vluchtende aide meense, ziet de rasse-haat an 't werk. Heej ziet soldaote paradiere mit rakette, huuze groët, tanks, mortiere en kanonne de neejste helpers van de doëd. Nog gen 25 jaore nao de laeste wèreldbrand ziet heej 't rosse licht der fakkels van d haat ien ieder land. Heej schrikt aster geklopt werd „Zulle we mer gaon?" vraogt Piet den, zoas bekend is. alt uutkiekt offie stoute kiender ziet. „Stoute kiender". zegt Sint zuchtend „och hoe kank mit goed fatsoen, kiender de leviete laeze assik zie wat groëte meense doen?' Limburg heeft er een gloednieuwe industrie bij. Aan de Maasheseweg 'in Venray is een ultra modern fabriekscomplex verrezen waar voortaan de verbruiksprodukten worden gemaakt voor de wereldbekende RANK XEROX kopieërappara- ten die men op kantoren, in bedrijven en bij in- stellingen gebruikt. Ongeacht of U uit algemene belangstelling wilt komen kijken of omdat U misschien in de toe komst bij RANK XEROX wilt werken Interessante rondleidingen waarbij een consumptie wordt aangeboden's mor gens van 10-12 uur en 's middags van 2-5 uur. ledereen is welkom. Brengt U gerust fa milieleden of kennissen mee. Ook Uw vrouw zal hier graag willen rondkijken. (NEDERLAND) NV Venray Divicir

Peel en Maas | 1965 | | pagina 17