Veilig Verkeer...
Overpeinzingen
Filmnieuws
Gazongras
kant en klaar!
Politierechier
CAMPS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Bromfietsen voor
alle leeftijden
fa. MARTENS
Rijschool JAN JANSEN
VRIJDAG 7 MEI 1965 No. 18
ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52
ADVERTENTIEPRIJS 8»/i ct. p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—)
R.A.I.-ONDERZOEK WIJST UIT:
Ultimo 1964 waren in 35 van elke
honderd Nederlandse huishoudingen
(incl. alleenstaanden) één of meer
bromfietsen in gebruik. Dit kan wor
den afgeleid uit een recent markt
onderzoek dat werd ingesteld. Bo
vendien bleek, dat het gemiddeld
aantal brommers per gezin 1,2 be
droeg, zodat wij eind vorig jaar in
ons land 1.450.000 bromfietsen tel
den.
Het R.A.I.-onderzoek heeft uitge
wezen, dat 84 pet. van de bromfiets
gebruikers mannen zijn en 16 pet.
vrouwen. Het meest opvallende re
sultaat is wel, dat de bromfiets in
alle leeftijdsklassen tussen 16 en 50
jaar in vrijwel gelijke mate is inge
burgerd. In deze leeftijdscategorieën
trof men gemiddeld steeds 20 brom
fietsen per honderd inwoners aan;
boven de vijftig neemt het brom-
fietsbezit geleidelijk af en slechts
3 pet. van alle bromfietsers is ouder
dan 64 jaar.
Wel is er een duidelijk verschil in
bromfietsgebruik in de stad en op
het platteland. Het bromfietsbezit in
de grote stad ligt aanzienlijk bene
den het landelijk gemiddelde, te we
ten 26 tegen 35 van de honderd on
dervraagde gezinnen. In de typische
plattelandsgemeenten met een in
wonertal van minder dan 5000
ligt het gemiddelde met 42 op de
honderd ruim boven het landelijk ni
veau. Dit wijst er wel op, dat deze
gemotoriseerde tweewielers op het
platteland een nog belangrijker ver-
voersfunctie vervullen dan in de
stad'.
VOORAL BIJ WOON
WERKVERKEER EN BIJ DE
RECREATIE
Voor bijna een kwart van de
bromfietsberijders is deze tweewie-
Ier het enige vervoermiddel, dat zij
bezitten. Bij ruim 70 pet. van de
bromfietsers is tevens een fiets te
vinden, bij 9 pet. een auto. Gebleken
is voorts dat het percentage auto
bezitters bij de niet-bromfietsers be
langrijk hoger ligt dan bij de brom
fietsers.
De bromfiets wordt in ons land in
overwegende mate gebruikt in het
woon-werkverkeer en bij de recrea
tie. Bijna 60 pet. van de brommers
wordt benut voor het vervoer naar
het werk of naar de school en dient
min of meer als noodzakelijk trans
port middel. Gemiddeld 25 pet. van
de bromfietsen wordt gebruikt om
boodschappen te doen en het spreekt
welhaast vanzelf, dat het vooral de
vrouwen (en wel ruim de helft van
de vrouwelijke bezitters) zijn, die op
die manier van hun tweewieler pro
fiteren.
Dat de bromfiets ook een belang
rijke rol speelt in de vrijetijdsbeste
ding van honderdduizenden Neder
landers, blijkt uit het percentage van
28 pet. van de bromfietsbezitters,
dat de gemotoriseerde tweewieler
voornamelijk gebruikt om er tijdens
de weekenden op uit te trekken. Tij
dens vakantietochten neemt 14 pet.
van de bezitters hun of haar brom
fiets ter hand.
GEMAKKELIJK, SNEL EN
GOEDKOOP VERVOER
In het kader van het landelijk
bromfietsonderzoek van de R.A.I. is
aan honderden bromfietsers ook de
vraag gesteld, hoe zij denken over
hun dagelijks vervoermidel. Uit de
antwoorden van de ondervraagden
blijkt, dat zij in het algemeen zeer
tevreden zijn met hun bromfiets, zij
het om verschillende redenen:
als het meest door de bezitters-
(stres) genoemde voordeel werd
genoemd het snel en gemakkelijk
verplaatsen, zonder dat er veel
tijd verloren gaat, 74 pet. van de
geënquêteerden zag dit als het
belangrijkste pluspunt;
49 pet. heeft een dergelijke me
ning, al drukt deze groep het wat
anders uit: „Je hoeft niet te trap
pen, je wordt niet moe";
19 pet. van de bromfietsers zag
de zuinigheid van dit vervoer
middel als grootste voordeel en
roemde het goedkope onderhoud;
voor 16 pet. van de bromfietsers
betekent de bromfiets vooral in
de weekenden en tijdens de va
kantie éen uitkomst. Deze groep
noemde dan ook het handige ver
voer op de vrije dagen als voor
naamste argument;
voor 9 pet. van de eigenaars is
de snelheid van de brommer zeer
belangrijk. Deze snelheid is wel
iswaar beperkt tot 40 km per
uur, maar toch aanzienlijk hoger
dan die van de fiets;
voor 6 pet. van de ondervraagden
vormde de vrijheid, die de brom
fiets garandeert, de belangrijkste
factor. Het feit, dat men niet ge
bonden is aan de dienstregeling
van bus en tram, is een belang
rijke vorm van persoonlijke vrij
heid;
eveneens 6 pet. beschouwt de
bromfiets als een ideaal vervoer
middel met het oog op het par
keerprobleem in de steden.
Doordat de ondervraagden veelal
meer dan één voordeel van hun
bromfiets opsomden, is het totaal van
de antwoorden ver boven de 100
procent opgelopen.
Dat er aan het bromfietsgebruik
ook bepaalde nadelen verbonden
zijn, ligt voor de hand. Zo wordt het
klimaat en het veelal onbeschermd
zitten op de bromfiets als het voor
naamste bezwaar naar voren ge
bracht.
De verwachting is gewettigd, - con
cludeert de R.A.I. dat het brom
fietsbezit in Nederland nog verder
zal toenemen en wel met 70 a 100.000
stuks per jaar. Dientengevolge kun
nen wij in 1970 rond2 miljoen brom
fietsen op de Nederlandse wegen
verwachten.
Wij vragen nog sissds
PERSONEEL
t geschoeid en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ock na v>°ik?ijd - aan
11 I de f=»bs ink, bij de poi iiei
k; N.V. INAIFA VENRAY
PAS UZELF AAN!
„Ik rijd goed, ik let goed op, ik
heb een goede wagen, dus ik kan
mij gerust permiteren om snel te rij
den". Dat is de mening van vele
automobilisten. Het is toch altijd
goed gegaan! De technische moge
lijkheden om snel te rijden, maken
het acceptabel en stipt opvolgen van
snelheidsbeperkingen voor velen tot
een moeilijk aanvaardbaar stuk so
ciaal weggedrag.
Nu hoeft snel rijden niet gevaar
lijk te zijn. Dat hangt voor een be
langrijk deel van de omstandigheden
af (aard van de weg, gesteldheid
van het wegdek, intensiteit van het
verkeer, aard en gesteldheid van het
voertuig etc.), maar vooral ook van
de vaardigheid, mentale en fysieke
gesteldheid van de bestuurder. In
dien al deze faktoren gunstig zijn, is
snel rijden toelaatbaar, ja voor de
vlotheid van de verkeersafwikkeling
zelfs dikwijls aanbevelenswaardig.
Té langzaam rijden is vaak levens
gevaarlijk!
De oorzaak van vele ongevallen is
minder dan men denkt aan snel rij
den zonder meer te wijten. In veel
gevallen is het eerder een kwestie
van te snel rijden, d.w.z. met onaan
gepaste snelheid.
Bij een onderzoek naar oorzaken
van verkeersongevallen aan de hand
van 145.000 verzekeringsdossiers in
West-Duitsland bleek slechts in 3256
gevallen (2,2°/o) het (te) snel rijden
de directe ongevalsoorzaak. Dat het
daarbij in de meeste gevallen eerder
een zaak was van te snel rijden dan
van snel rijden zonder meer, blijkt
uit de volgende percentages:
025 km per uur 3,1%
2550 km per uur 44,7%
5080 km per uur 46,7%
80100 km per uur 4,8%
100 km per uur of meer 0,7%
Van deze 3256 snelheidsongevallen
was er slechts bij 176 (5,4 pet.) spra
ke van een sneller rijden dan dé
overheid ter plaatse gezien de ge-
Stelde snel'hedisbeperking voor
wenselijk hield. Uit deze cijfers
blijkt dat juist tussen 2 en 80 km per
uur de niet aangepaste snelheid een
grote rol speelt. Ook speelt hier het
zgn. „haast"-element een rol, want
van een aangename snelheidsbele
ving is hier geen sprake.
Dat wordt bevestigd door het feit
dat 54,5 pet. van de snelheidsonge
vallen, veroorzaakt door bestuurders
van vrachtauto's (rijdend onder druk
van de klok) bleek te vallen in de
groep 2550 km per uur.
Onnodig om te zeggen, dat bij te
snel rijden de risicofactor t.a.v. een
ernstige ongevalsafloop sterk wordt
verhoogd. Regen of sneeuw, verblin
ding of een slecht wegdek, mist of
rook deren U niet. Wél als U „dom
weg" vol gas blijft rijden.
U wist het al? Goed zo!
Voor alle reparaties
Schoolstraat 30 Tel. 2389
Deze week in Luxor Theater een
film waarvoor wij gaarne enkele re
gels beschikbaar stellen.
Het is ditmaal Vittorio de Sica die
ons in de vorm van een kleurig trip-
tek, het meest sympathieke paar van
het witte doek voortzet. Sofia Lo-
ren en Marcello Mastroianni. Drie
verschillende situaties en drie ver
schillende vrouwenfiguren. GISTE
REN, VANDAAG EN MORGEN is
de titel. Het is een ondeugende film
geworden vol frivool plezier, waar
volwassenen veel genoegen aan zul
len beleven. Het feit dat deze film
na Irma la Douce de grootste suc
cesfilm is die in Nedreland rouleert,
is op zich reeds een aanduiding, dat
hier een bijzondere film op het pro
gramma staat.
Drie verhalen dus met Sofia in
drie verschillende creaties. Adelina
is het verhaal van een zwarthande
laarster die de nor in moet. In Italië
is er echter een wet die verbiédt dat
een vrouw die in verwachting is,
opgesloten mag worden. Enfin
het wordt dus een mobilisatie voor
de ooievaar om toch maar uit de ge
vangenis te blijven. Helaasdoor
zoveel liefde raakt zelfs de meest
vurige Italiaan uitgeput.
Hoe de Napolitanen een gelukki
ge uitweg vinden, zal ook U hee-1"
veel genoegen bezorgen.
Anna, is het verhaal van een ont
goochelde schatrijke vrouw. Dit vrij
korte deel is het minst sterke van
de drie. Hier toont de Sica zich ech
ter als een geraffineerd filmer.
Mara, is een lichte, frivole, mooie
vrouw. Courtisane en strip-teaseuse
bij gelegenheid. Ze woont in een
flatje en haar buren zijn een paar
oude brave lieden, wier kleinzoon
seminarist is.
Tegen zo'n pittig vrouwtje is zelfs
de seminarist niet opgewassen en
dan ontstaan er allerlei bijzonder
komische en originele verwikkelin
gen. Hoe dat allemaal afloopt moet
U echt gaan zien. U zult tranen over
de wangen laten stromen van het
lachen.
De film heeft een behoorlijke do
sis humor en het sexelement is sterk
aanwezig. Maar ook bij een film als
Irma la Douce mocht de sex niet
schaden. Ook in deze film neemt men
het graag voor lief, want Vittorio de
Sica heeft er een bijzonder vrolijke
film van gemaakt die uiteraard en
kel voor volwassenen een genot zal
zijn.
LINTJESREGEN
De lange, lange lijst met onder
scheidingen op de vooravond van
Koninginnedag verwekt ieder jaar
opnieuw naast vele andere gevoelens
toch ook een gevoel van wrevel op.
De een vindt de rangen en standen
bij de verschillende onderscheidin
gen belachelijk, de ander vindt het
helemaal „knots", omdat niemand
meer geïmponeerd wordt door zulke
onderscheidingen en weer een ander
vraagt, waarom men dergelijke mid
deleeuwse gebruiken nog in ere
houdt. We willen ons in deze dis
cussie niet mengen, al is het waar,
dat inzake die onderscheidingen be
slist wel eens wat niewe methoden
gevolgd konden worden.
Maar van de andere kant geloven
we te mogen zeggen, dat een derge
lijke onderscheiding, van klein tot
groot, (maar gewoonlijk de klienste
het meest) de aandacht vrgaen voor
een mens, ide op de plaats waar hij
of zij gesteld is of was zijn of haar
plicht gedaan heeft en dikwijls meer
dan dat
We hebben op ons bureau vele
kranten ligen uit praktisch heel Bra
bant en Limburg en hebben de moei
te eens gedaan de verslagen te lezen
van de uitreiking van de koninklij
ke onderscheidingen bij de voorbij
verjaardag. Dan valt het telkens op
dat doodgewone mensen, als U en ik,
in dikwijls lang leven toch zo enorm
veel gepresteerd hebben, waarvan
de buitenwereld geen weet heeft of
achteloos aan voorbij gaat. Dat op
een gegeven moment dan toch een
soort waardering voor de prestatie
komt in de vorm van een koninklij
ke onderscheiding is een goed dnig.
Een goed ding voor de betrokkene
zelf, die hierin een erkenning vindt
voor wat h ij of zij deed, maar ook
een goed ding voor de gemeenschap,
die er weer eens even op geatten
deerd wordt dat er in het leven ook
andere dingen van belang zijn, dan
alleen maar het materiële.
TERREIN
Dank zij het feit dat er nog enkele
bouwterreinen leeg lagen kon Ven
ray onlangs een circus laten komen
en kon afgelopen Koninginnefeest 'n
ruiterdemonstratie gegeven worden.
Maar Venrays jeugd moest het doen
in een particuliere wei, die ten enen
male ongeschikt is voor het houden
van kinderspelen.
Bij alle planning voor het nieuwe
Venray mag toch niet vergeten wor
den om een flink terrein te reserve
ren voor alle mogelijke evenemen
ten, die niet in het sportpark plaats
kunnen vinden.
Natuurlijk is er aan zulk een ter
rein wel gedacht, maar we vragen
ons toch wel eens benauwd af of we
het wel halen met de bestaande ge
legenheden tot dit nieuwe terrein er
is. Wie nu afgelopen Koninginne
feest de jeugd zag krioelen op de
wei achter de Gouden Leeuw en de
vrij primitieve bedoening aldaar, die
zal met ons toch wel bang zijn, dat
we de bus gaan missen. En daar zijn
we dan allemaal de dupe van.
Op bovenstaande foto: de deelnemers aan de kampioenschappen le klas
se: v.l.n.r. G. Troisfontaine. W. Swaaghoven, L. Jacobs, J. Lucassen
(kampioen), A. Swinkels en P. Vollenberg sr. Foto: G. Kruijsen.
Het is sinds kort mogelijk een
kant en klaar groeiend gazon thuis
te laten bezorgen.
Een selectiebedrijf te Aalten brengt
onder de naam Bultgireen deze
nieuwe vinding op de markt.
Dit gazon is tevergelijken met ge
wone graszoden in groot formaat,
echter met dit verschil, dat de wor
tels niet zijn afgesneden en het ge
wicht ongeveer 4 x zo laag is. Bo
vendien kan elke amateur zijn Bul
tigreen-gazon zelf aanleggen zonder
risico van verdrogen of niet aan
slaan.
Het gras onderscheidt zich totaal
niet van normaal gazon en onkrui
den komen niet voor. Een mat is
4 m lang en 60 cm breed en weegt
slechts ongeveer 22 kg. Voor het uit
rollen dient het plastic folie, waar
de grasmat op gegroeid is, te wor
den verwijderd.
Na het uitrollen dient men de mat
overvloedig te besproeien, doch aan
drukken of rollen is slechts in lichte
mate nodig.
Doordat de wortels niet zijn afge
sneden hebben zij al na drie dagen
kontakt met de ondergrond en na
14 dagen ligt de mat net zo vast als
een normaal gazon.
De zeer snelle bespeelbaarheid
kan worden gezien als een grote
vooruitgang op gazongebied.
Zelfs „gazon op het balkon" is
hierdoor mogelijk geworden, als men
de folie onder de mat laat zitten.
Het gras blijft minstens een heel
seizoen in goede konditie, mits men
zorgt voor voldoende vocht. Regel
matig sproeien is dus echt wel nood
zakelijk.
De mat kan normaal worden ge
maaid, onverschillig of hij op aarde
of op een stenen of betonnen onder
grond ligt.
Als men de mat voor het eerst ziet
liggen vraagt men zich met verba
zing af, hoe het gras er zo gezond uit
kan zien, terwijl toch maar zo wei
nig voedingsbodem aanwezig is. Juist
deze kunstmatige voedingsbodem en
de speciale kw eekzij de tijdens de
groei hebben de ontwikkeling van
de grasmat mogelijk gemaakt.
Wij zien in deze vinding grote mo
gelijkheden voor particulieren, die
direct een mooi gazon in hun tuin
willen hebben.
Vandaag stond er een verwoed
spaarder terecht. Een spaarder die
zo spaarzaam was dat hij met de
justitie in aanraking kwam. En het
spaartegoed bleek te klein, om de
boete te betalen.
Dit drama in zakformaat vond zijn
eerste oorzaak in de spaarpropagan-
da, die wordt gevoerd om ons volk
van het nut van zijn sparen te over
tuigen. De jongeman had ook allerlei
advertenties en brochures gelezen.
Hij had zorgvuldig uitgerekend, hoe
rijk iemand wordt, die een dubbeltje
per dag overspaart en hoeveel
iemand na veertig jaar kan hebben
als hij elke maand een rijksdaalder
weglegt, alles met rente op rente;
berekeningen, die haast niet zonder
hoofdpijn zijn uit te voeren.
Hij spaarde en spaarde. Van de
kleine beetjes moest het komen. Dat
had hij duidelijk gelezen. Daarom
spaarde hij niet zozeer guldens en
rijksdaalders, als wel centen en stui
vers. Toch liep het nog aardig op.
Op een goede dag ontdekte hij, dat
hij al meer dan een rijksdaalder had
overgehouden, zonder te hebben be
merkt, dat hij zich ergens in moest
bekrimpen. Het saldo bleef stijgen
U ziet meer, U ziet veiliger, U
ziet zonder hinderlijk© schit
tering met een
POLAROID
ZONNEBRIL
Groiestr. 16 Tel. 1261 Venray
via 2,75, 3,—, 3,10 tot 5,—.
Toen sloeg hij op een vrolijke avond
ineens twee guldens kapot en, de
volgende morgen ontwakend, besefte
hij hoe gemakkelijk het is met grote
beetjes uit te geven, wat men met
kleine beetjes vergaart. Drie gulden
had hij nu nog aan centen en stui
vers. Het woog hem als lood in de
zak. Dat geld moest ergens veilig
worden opgeborgen, begreep hij. Zo
los in de zak bleef er toch niets van
over en het werd te zwaar ook. Er
moest een spaarpot komen.
Dit nu vormde een probleem. Van
spaargeld moet men nooit iets uit
geven. Dat is een verstandige stel
regel, immers al uitgevende, raakt
men het gespaarde veel vlotter kwijt
dan men het bij elkaar heeft ge
schraapt. Dus moest de nieuwe
spaarpot niet worden betaald van
het overgespaarde geld. Dat is lo
gisch. Maar hij had gelezen, dat men
er niets van in de portemonnaie
merkt als men met kleine beetjes
spaart. Deed hij nu, ten behoeve van
het sparen, een uitgave ten behoeve
van een spaarpot van wat men de
lopende rekening noemt, dan zou hij
die uitgave dus wel bemerken. Dat
mocht dus ook niet, want dan vol
deed hij niet aan de eisen van de
brochure. Tussen deze twee gedach
ten bleef hij hinken, met in zijn zak
voor drie gulden aan stuivers en
centen.
Hij mocht geen spaarpot kopen van
het gespaarde geld, want hij mocht
er niets van uitgeven. Hij mocht
geen spaarpot kopen van zijn andere
geld, want hij mocht in zijn finan
ciële omstandigheden niets van het
sparen bemerken. Aldus draaide hij
rond in een kringetje. Alleen de
ambtenaar van een spaarbank, waar
men zulke handige busjes ter be
schikking stelt, had hem uit de
droom kunnen helpen. Maar hij
vond die drie gulden niet de moeite
waard om naar de spaarbank te
brengen. Aldus geraakte hij in diepe
zorgen. En dan te bedenken, dat in
opruiende geschriften wel wordt be
weerd, dat de kapitalist geen zorgen
heeft!
Tenslotte hakte hij de knoop door.
Thuis stond de spaarpot van zijn
schoonzuster. Daar zat toch niets in,
want zij had zich niet gehouden aan
de ijzeren regel dat men van het ge
spaarde niets moest uitgeven. Hij
stak haar spaarpot in zijn zak en liet
er die avond tevreden voor drie gul
den aan brons in rammelen.
De schoonzuster echter, haar ver
lies bemerkend, ontdekte plotseling
hoe gehecht zij was aan deze spaar
pot, de bron van vele illusies. Zij
snelde naar de politie, die er een
dossier van aanlegde en de spaarpot
met inhoud in beslag nam.
„Je had beter een spaarpot kunnen
kopen", zei de rechter, die de jonge
man 25,— boete oplegde; ten laste
van de lopende rekening, want van
de spaarcenten kan dat niet af.
Wie autorijden wil leren,
moet het bij Jansen
proberen.
Overloonseweg 18 - tel. 1600