TERING NAAR
DE NERING...
Venrays ondbrwijs
Veilig Verkeer...
in 1965
VRIJDAG 5 FEBRUARI 1965 No. 5
ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRT AH VOOR VFNRAY FN OM^TRFïCFN ADVERTENTIEPRIJS 8>/t ct. p. mm. ABONNEMENTS-
1.05.06.52 V* Iw&lVDbAU V UUI\ V I UIVIO I ACjIVCll PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—)
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.5
ONDANKS FINANCIËLE MOGELIJKHEDEN HEBBEN B. W.
VELE PLANNEN VOOR 1965
In een boekwerk van 40 pagina's geven B. en W. van onze gemeen
te ook dit jaar weer hun visie op de stand van zaken in Venray,
als een soort algemene inleiding op de begroting 1965. De eind
conclusie, waartoe B. en W. komen, is dat er steeds minder even
wicht bestaat tussen inkomsten en uitgaven en dat de financiële
toestand van onze gemeente steeds groter zorg baart en grotere
onzekerheid met zich brengt.
De reden daarvan is dat de Finan
ciële Verhoudingswet 1960 nog
steeds te weinig rekening houdt met
verschillende bijzondere factoren,
die het behoeften- en uitgavenpeil
van een gemeente bepalen. Het is
ieder duidelijk dat een gemeente als
de onze, waarin behalve de kom nog
10 kerkdorpen hun eigen voorzienin
gen vragen en de onderlinge verbin
ding gevormd wordt door een kilo
meter-lang wegennet heel anders en
zwaarder belast wordt dan een ge
meente, die uit een bepaalde kern
bestaat.
De Financiële Verhoudingswet
1960, die de uitkeringen regelt, wel
ke de gemeenten van het Rijk krij
gen, houdt hier totaal geen rekening
mee en geeft de ene gemeente net
zoveel per inwoner als de andere.
Dat dit voor Venray funest is, be
grijpt zelfs een leek. Weliswaar
heeft men zijn hoop gesteld op een
nieuwe uitkeringswet, namelijk op
de wet uitkering wegen (die dan
extraatjes zal geven naar rato van
het aantal meters weg ,dat een be
paalde gemeente te onderhouden
heeft) maar deze wet is nog steeds
in behandeling bij de Kamers en
wanneer ze in werking treedt, ligt
nog in de toekomst verborgen.
UIT DE RESERVEPOTJES
Venray heeft om in 1965 de be
groting sluitend te krijgen liefst
113.787,uit verschillende reser
ve-potjes moeten halen. En dat ter
wijl men ingevolge de genoemde Fi
nanciële Verhoudingswet I960 toch
al een extraatje kreeg van bijna acht
ton. Daaruit blijkt wel dat de uit
gaven van onze gemeente ruim 9 ton
in 1965 zullen stijgen, een enorm
bedrag, waar tegenover praktisch
geen hogere inkomsten zijn te stel
len. Reinigingsrechten en Rioolbe
lasting zijn afgelopen jaar al ver
hoogd. Maar ook de thans in de pen
zijnde verhoging van de keurlonen
en heel misschien, die van de straat
belasting zullen weinig soulaas1
geven.
Van staatswege zijn er plannen
tot afschaffing van de personele be
lasting en de grondbelasting en een
nieuwe belasting voor onroerend
goed, maar in hoeverre de gemeente
daar beter van zal worden, is nog
een open vraag.
Er is maar een middel, dat helpt
om deze in zich wel treurige gang
van zaken tenminste in te perken en
dat is: de tering naar de nering zet
ten.
WERKGROEP
Wat dat nu precies inhoudt wordt
uit de inleidng van B. en W. wel
niet helemaal duidelijk, want hier
vindt men nogal wat plannen ter ta
fel komen. Laten we die eens be
kijken.
RUIMTELIJKE ORDENING
Onder deze fraaie uitdrukking
vatten B. en W. alles tesamen wat
met de feitelijke groei van Ven
ray te maken heeft.
Allereerst is men gekomen tot 'n
bepaalde volgorde in alle mogelijke
plannen. Die ziet er nu als volgt uit:
1. herziening West 1.
2. nieuw onderdelenplan Veltum.
3. idem Molenklef.
4. herziening plan .Ysselsteyn.
5. idem Vlakwater.
6. idem Zuid I.
7. 8. en 9. idem Oostrum, Leunen
en Merselo.
10. nieuw onderdelenplan Land-
weert.
12.13. 14. 15. en 16 herziening plan
Smakt, Oirlo, Castenray, Vrede-
peel, Veulen en Heide.
Voorlopig kan de stedebouwkun-
dige en de betrokken afdeling op 't
gemeentehuis dus wel even vooruit.
Met de verwerving van gronden in
verschillende plannen is men volop
bezig zoals voor het nieuwe kerk
hof in het Vlakwater, voor het uit
breidingsplan Veltum en Molenklef,
terwijl de grond voor het gedeelte
van West, tussen Merseloseweg en
Hoenderstraat praktisch geheel in
handen is van de gemeente.
WONINGBOUW
443 woningzoekenden dwingen
nog altijd tot grote aktiviteit.
In 1964 zijn gereed gekomen 172
woningwetwoningen (133 op het
Desselke ,17 in Leunen, 8 in Oos
trum en 14 in Ysselsteyn).
In aanbouw zijn nog:
West: 120 flatwoningen, 20 bejaar
denwoningen en 83 eengezinswonin
gen.
Desselke: 54 flatwoningen en 24
eengezinswoningen.
Leunen: 10 woningen.
Castenray: 4 woningen.
Veulen: 4 woningen.
Oostrum: 14 woningen, of in het
totaal 333 woningen.
Een aanvraag loopt nog voor de
bouw van 83 woningen in West, 6 in
Merselo en 4 op de Smakt.
Wat of er voor toewijzingen nog
zullen komen, nadat deze aanvraag
beantwoord is, is nog onbekend.
In 1964 zijn 18 premiebeschikkin
gen ontvangen. Er zijn er nog 12 in
behandeling.
Een kleine 150 woningen in de
vrije sector zijn aangevraagd, waar
onder een groot deel eigen-bouwers.
B. en W. stellen hier wederom, dat
zjj alles op alles zullen zetten, dit
jaar de benodigde toestemming
hiervoor los te krijgen.
5 Bogaerswoningen zijn in aan
vraag. In 1964 zijn 11 goedkeuringen
afgegeven voor 13 van zulke wonin
gen.
2 Terlingenwoningen zijn in 1964
klaar gekomen ,3 worden er nog ge
bouwd en voor 2 is de aanvraag in
behandeling.
3 houten woningen zijn in dat jaar
ook gebouwd en voor enkele andere
is de aanvraag nog lopende.
16 noodwoningen zijn opgeruimd
in 1964. 16 andere aan de St. Jozef-
weg aan dit jaar verdwijnen, ter
wijl de 54 thans nog staande nood
woningen in 1966 allemaal verdwe
nen moeten zijn.
Het extra-contingent Ambonezen-
woningen wordt op hun verzoek
dit jaar gerealiseerd in een
straat, zodat de mensen bij elkaar
blijven wonen.
i
i De verkoop van woningwetwonin
gen gaat door. 53 aanvragen liggen
ter behandeling, terwijl in 1964 al
48 woningen verkocht zijn.
Een huur-toeslagregeling om daar
door een betere doorstroming van
kleinere naar grotere en duurdere
woningen mogelijk te maken t.b.v.
grote gezinnen, is niet goed mogelijk,
blijkens ontvangen mededelingen,
maar deze kwestie wordt nog on
derzocht, evenals die van de bouw
verordening, die al sinds 1933 aan
de nieuwe situatie moet worden
aangepast. De nieuwe methodes
schijnen echter dermate de samen
stellers te overdonderen, dat men
deze materie maar rustig laat liggen.
Al blijft het voor de buitenstaander
een dwaze zaak, dat op grond van
een bouwverordening uit 1933 de
huizen van 1965 gebouwd dienen te
worden
B. en W. vertellen verder onder
dit hoofdstuk dat z(j kontakt heeft
met enkele beleggingsinstituten en
bouwbedrijven, die enkele honder
den woningen in de komende jaren
in Venray willen gaan bouwen,
waarbü schijnbaar de mogelijk
heid niet uitgesloten is, dat voor
verschillende bouwliefhebbers in
kleinere groepen gebouwd wordt.
Een ietwat raadselachtige mede
deling, die echter alleen maar zeg
gen wil, dat men de mogelijkheid
onderzoekt betere woningen in
Venray te bouwen voor verkoop
of verhuur, zodat het niet alles
woningwetwoningen is wat de klok
slaat!
OPENBARE WERKEN
vormen een hoofdstuk, dat flinke
financiële offers zal vragen. Het zal
aan diezelfde financiën liggen of al
de grote plannen, die men heeft ook
tot uitvoering zullen komen. Dat zijn
allereerst de realisering van een
deel van het nieuwe centrumplan
t.w.: de verbetering van de Deur-
neseweg; de doortrekking van de
Deurneseweg tot de Wanssumseweg;
de nieuwe provinciale weg Venray
Horst, ten oosten van het centrum;
de doortrekking van de Beekweg tot
aan de Maasheseweg; de aanleg van
de Westsingel en de verbetering van
het Stationsplein in Oostrum.
B. en W. geven (zij het overigens
nog vrjj onduidelijk) verder te
verstaan dat zjj voorstander zjjn
van aansluiting van Venray op 'n
waterweg (Wilhelminakanaal- en
z(jn voor betering en verbreding
van de brug in Wanssum. Hopen-
lijk blijft hun stem, niet die van
een roepende in de woestijn.
LANDBOUWWEGEN
horen ook onder Openbare Werken,
maar zijn toch een voornaam hoofd
stuk apart. In '64 zijn weer 13,5 km
weg klaar gekomen. Nu is aan de
N.V. Grontmy opdracht gegeven een
plan op te stellen voor de rest i.e.
38 km. wegen, die in 4 jaren tijd
opgeknapt moeten worden. Daar
naast wijzen B. en W. op de voor
uitgang aan de wegenverbeteringen
in het ruilverkavelingsplan, o.a. die
in het Boddebroek en de weg van
Midden Peelweg naar Wanssum.
De openbare werken in de ver
schillende uitbreidingsplannen gaan
gelijk op met de uitbreidingsplan
nen. Op het Desselke hoopt men
binnenkort klaar te zijn en in West
gaat men gestadig door. In Yssel
steyn is de riolering klaar en liggen
de plannen voor afvoer en zuivering
van het rioolwater gereed. Datzelfde
geldt voor Oirlo, maar daar moet
nog een gemaal met persleiding ko
men.
RIOLERING
Trouwens, die riolering maakt ons
wel wat te doen. Zo moet het ont
werpplan voor de kom danig gewij
zigd worden i.v.m. het nieuwe
structuurplan. Dat kan nog even du
ren, want voordien moet in ieder
geval riolering gelegd worden in
plan West (tussen Hoenderstraat en
Merseloseweg-, Veltum en de Mo
lenklef.
Voor wat Oostrum betreft is daar
het ontwerp klaar, alleen moet men
de plaats nog vinden waar de pers
leiding van het gemaal uit moet ko
men. De verlegging van de Oostrum-
se Beek vraagt ook weer nieuwe
voorzieningen voor de regenuitlaat.
Het plan Merselo is ook klaar,
maar de geleerden zijn het er niet
over eens of men het rioleringswa
ter ter plaatse moet zuiveren of
doorpersen naar Venray, temeer
waar men hier al denkt aan een
nieuw stamriool in westelijke rich
ting ,dat dus vrij dicht in de buurt
van Merselo komt.
In het centrum droomt men nog
altijd van nieuwe zuiveringsinstalla
ties, waarvoor al plannen waren op
gesteld. Men heeft schijnbaar toen
niet in de gaten gehad dat Venray
zo snel groeit, want de betrokken
plannen moeten thans worden om
gewerkt voor 40.000 inwoners, met
een uitbreidingsmogelijkheid tot
80.000. Regeren is immers vooruit
zien ,al heeft men daar bij het eer
ste plan dan schijnbaar niet aan ge
dacht
Ieder Venray's huis heeft nu elek
triciteit ,maar hoe lang het nog zal
duren voordat ieder Venray's huis
waterleiding heeft, daaraan wagen
B. en W. geen voorspellingen. Even
min als ze iets zegt over de reeds
gemaakte en nog te maken kosten
voor het komende aardgas. En daar
over had de burger gezien de re
cente ervaringen ook eindelijk
wel eens een uitspraak willen horen.
VUILNIS
Vuilnis wordt thans ook in Mer
selo opgehaald. Of de Smakt en
Vredepeel er ook bij komen, wordt
nog onderzocht.
De aanschaf van een nieuwe vol
automatische roltrommel vuilnis
wagen komt binnenkort aan de
orde.
VOORRANGSWEGEN
Men is van plan mits goedkeu
ring van Ged. Staten de Stations,
weg de Mgr. Hanssenstraat en de
Wanssumseweg, alsmede de Over-
loonseweg tot voorrangswegen te
verklaren.
Voorangskruisingen komen op het
punt Hofstraat-Maasheseweg en Ju
lianasingel en Dr. Poelsstraat, als
mede Bevrijdingsweg-Langeweg en
St. Jozefweg.
Op de nominatie voor BEBOUW
DE KOM ingevolge de wegenver
keerswet staan Oirlo, Castenray,
Merselo en Oostrum. Dus weer 4
vallen erbij voor hard rijdende auto
mobilisten.
In een sterk groeiende gemeente als Venray bljjft de sector onder
wijs een voorwerp van aanhoudende zorg van het gemeentebe
stuur, dat in deze een zeer belangrijke en verantwoordelijke taak
heeft.Aldus Venray's B. en W. in haar inleidende nota, die
zich ook intensief bezig houdt met 't onderwijs in onze gemeente.
KLEUTERONDERWIJS
Twee houten leslokalen in Zuid,
1 in West hebben voorlopig een ein
de gemaakt aan de kleuterschool
misère in Venray-kom. Wat geheim
zinnig zeggen B. en W. verder dat
wel binnen afzienbare tijd gestreefd
zal moeten worden naar andere
voorzieningen voor het kleuter
onderwijs in de dekenale parochie
i.v.m. het centrumplan. Kennelijk
wordt hier gedoeld op de oude huis
houdschool op de Eindstraat, die
slachtoffer wordt van de verbin
dingsweg tussen Julianasingel en
St. Jozefweg. De thans daarin ge
vestigde Montessorischool zal dan
naar elders moeten verhuizen.
Daarnaast blijkt ook de protes
tants-christelijke gemeenschap ii
onze gemeente belangstelling te heb
ben in een nieuwe kleuterschool. In
Castenray zal de bestaande nood
binnenkort hopelijk worden opgege
ven daar de bouw van een perma
nente kleuterschool aldaar is toege
zegd.
Een kleuterschool in Merselo is
nog altijd toekomstmuziek en ook
in 1965 zal dit wel muziek blijven.
Ysselsteyn wordt gelukkiger, want
bedriegen de voortekenen niet, dan
krijgt de lagere schooT twee klas
lokalen er bij en kan zowel de lage
re school als de inwonende kleuter
school geholpen worden.
LAGER ONDERWIJS
In 1965 zuil enherstellingen aan
de Petrus-Bandenschool (ad 80.000)
de aandacht vragen. En terecht zal
de raad op zijn beurt weer vragen
hoe het mogelijk is dat in een der
gelijk nieuw gebouw nu al voor
80.000 gerepareerd en vernieuwd
moet worden. Maar dat horen we
dan wel.
Ook de lagere school in de Vrede
peel moet gerepareerd worden en
wil een centrale verwarming. Ook
hier komt dezelfde vraag naar vo
ren.
In plan West komt de nieuwe
meisjesschool dit jaar klaar en zal
het nodige soulaas aldaar geven,
evenals de uitbreiding van de Fran-
ciscusschool in Zuid. Met de boven
al genoemde verbeteering van de la
ger school in Ysselsteyn is daarme
de het grootste aantal problemen
voor de schooljeugd in Venray voor
lopig van de baan.
MULO
Voor wat de MULO betreft her
haalt B. en W. de vraag of er de
noodzaak bestaat een tweede MULO
school bij te bouwen? Het antwoord
schijnt niemand te kunnen vinden.
Zelfs niet bij de bussen naar Deurne
en de trein naar Boxmeer.
B.L.O.
Men hoopt voor de B.L.O. een
nieuwe 9-klassige school op het Des
selke te kunnen gaan bouwen. Be
halve die 9 klassen komt daarbij
dan nog 'n gymnastieklokaal en een
overblijflokaal. Daarnaast hoopt
men te komen tot een grotere diffe
rentiatie van dit soort van onder
wijs, maar dat hangt weer af van
het tempo, waarin het nieuwe
schoolgebouw klaar zal komen.
LYCEUM
De plannen voor de bouw van een
nieuw Lyceum hebben, aldus mer
ken B. en W. laconiek op, vastere
vormen aangenomen. Het zal in de
Wieën komen liggenEn met de
ze simpele medeling moet de burger
het dan maar doen, die het roem
rijk oude gymnasium ieder jaar
meer ontsierd ziet door allerlei nood-
lokalen. De kwestie van HBS-onder-
wijs voor meisjes schijnt men in
Venray voor goed van de baan ge
schoven te hebben. Die schijnt men
aan Deurne verkocht te hebben.
NIJVERHEIDSONDERWIJS
De uitbreiding van de onderwijs-
en opleidingsmogelijkheden aan de
bestaande Nijverheidsschool is in
studie, speciaal t.a.v. het Individueel
Technisch Onderwijs. Het Econo
misch Technologisch Instituut stelt
daar een onderzoek naar in.
Over de gewenste nieuwbouw van
de Landbouwschool en uitbreiding
van de Huishoudschool zwijgt deze
inleiding verder maar. Men heeft er
trouwens al jaren zonder succes over
gepraat en geschreven.
LEVENSSCHOOL
Wel praat het over de Levens
school, waarvoor de plannen al ge
ruime tijd in Den Haag liggen. De
grond toe wij zing voor deze school
komt binnenkort in de raad.
De Mater Amabilisschool is de
plannen nog aan het opstellen en
moet de kruisweg naar Den Haag
nog pas beginnen. Dus die komen
BROM (ZELF) VERZEKERD
Sedert 1 januari j.l. behoort Ne
derland in één opzicht méér niet
langer tot de onderontwikkelde ge
bieden en hebben wij het aan de
Hottentotten en nog enkele minder
beschaafde volken overgelaten om
bestuurders van auto's, bromfietsen
en wat dies meer zij te laten rond
toeren zonder dat zij zich behoorlijk
tegen wettelijke aansprakelijkheid
hebben verzekerd. Het is dus zo ver.
Iedere bromfietser in Nederland
rijdt nu verzekerd. Dat is goed.
Maar het is niet alleswant ver
zekerd brommen wil nog niet zeg
gen: veilig brommen. Verzekerd
brommen wil evenmin zeggen dat
na een weloverwogen koop een vu
rig raspaardje of een bedaarde toer-
brommer ook het succes verzèkerd
is. Dagelijks veranderen glanzende
chroompaardjes in zielige hoopjes
verwrongen staal. Verzekerd of niet
verzekerd
Daarom doet het Verbond voor
Veilig Verkeer juist nu een beroep
op alle bromfietsende jongeren en
ouderen om vóór alles zeker-van-
zichzelf te rijden. Dat wil zeggen:
beheerst en kalm-aan, vooral op die
punten waar helaas altijd weer de
duur betaalde brokken vallen:
op kruispunten. Uit onderzoekingen
van het Centraal Bureau voor de
Statistiek is gebleken, dat van 100
botsingen tussen bromfietsen en
auto's er 2 kruisingen van een ge
wone met een voorrangsweg, ge
beurden en dat daarbij in 41 geval
len de bromfietser bezig was de
voorrangsweg op te rijden of lood
recht over te steken. Het C.B.S. is
tot de conclusie gekomen, dat 46,5
procent van de dodelijke ongeluk
ken bij bromfietsers plaats vindt
met kruisend verkeer.
Daarbij zal de bromfietser niet al
tijd, maar wel in heel veel gevallen,
schuld of medeschuld hebben aan
de aanrijding.
In de „Kalm aan - goed zo"-aktie
doet Veilig Verkeer daarom een
beroep op de bromfietser om te to
nen dat hij met zijn trots bereden
aanwinst óók met beheersing berijdt.
Zelfverzekerd brommen betekent
vooral bij kruisingen beheerst
brommen. Met een kalm tempo over
de kruising en zonodig tijdig stop
pend voor de ander die voorrang
heeft. Dat laatste is een punt, waar
op elke rechtgeaarde zelfverzekerde
bromfietser prat gaat.
Terecht. Hij ként de voorrangsre-
gels. Ook dat is te zien aan zijn zelf
verzekerde rijstijl. Goed zo!
Btf afslaan naar links tegemoet
komend verkeer vóór laten gaan.
Ook zoals op deze foto de fiet
ser. En vóór alles: „kalm aan".
we nog wel enige jaren tegen in de
inleiding.
DE MUZIEKSCHOOL
zit B. en W. kennelijk ook hoog. De
financiële consequenties van dit al
les remmen een vlotte uitvoering en
B. en W. willen eerst de cijfers van
centrum en zwembad op tafel heb
ben, voordat ze zich verder uitspre
ken over de muziekschool, waar
trouwens de huisvesting nog een
probleem apart is.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
DR. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Uitsluitend voor spoedgevallen I
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
MEVR. LUCASSEN-WILMSEN
Tel. 1651
GROENE KRUIS
Dinsdag a.s.
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Kratsen-Meesters
Julianasingel 41-43 - Venray
Tel. 1061 (04780) b.g.g. 1152
VENRAY'S MANNENKOOR OP
CONCERTREIS DOOR EUROPA?
Niet onmogelijk. Want Venray be
zit wereldbekendheid door de veld
slagen in en om Venray in 1944;
door zijn soldatenkerkhoven; door
zijn Vredeskerk; door zijn indus
trieën in de voorste linie. En Ven
ray's Mannenkoor? Dat bezit een en
thousiaste voorzitter, een zeer aktief
bestuur, een uitstekende directeur,
ijverige leden en puik stemmen-
materiaal. Maarhet koor is nog
te zwak, het geluid te ijl en de troep
nog te klein.
Zangminnende Venrayers, ver
sterkt deze gelederen, gun U zelf
een genoegen en help mee aan de
verbreiding van Venray's roem.
Want wie, welk of wat zal hiertoe
meer kunnen bijdragen dan een re
presentatief, goed getraind en gerou
tineerd mannenkoor, dat gedragen
wordt door de steun van de over
heid en de sympathie van de bevol
king?
Vat moed wordt lid en werkt
mee aan de verwezenlijking van een
concertreis als voornoemd, door een
overal bekend en geprezen Venray's
Mannenkoor.
Iedere woensdagavond om 8 uur
gelegenheid tot aanmelden in het
repetitielokaal Café In d'n Engel,
Grotestraat.
VROUWENGILDE VENRAY
Op dinsdagmiddag 9 februari a.s.
zal een bezoek worden gebracht aan
de Brabantia-fabrieken te Aalst.
Aangezien de aanmeldingen het
mogelijk aantal deelneemsters verre
heeft overschreden, is het bestuur
erin geslaagd een tweede bezoek aan
de Brabantia-fabrieken te kunnen
brengen op woensdagmiddag 1 fe
bruari a.s.
Hiervoor zijn nog enkele aanmel
dingen mogelijk. Opgaaf uitsluitend
bij Mevr. de Vries, Oude Oostrumse-
weg. Vertrek half 2 vanaf Garage
van Ham.