TERING NAAR DE NERING... Venrays ondbrwijs Veilig Verkeer... in 1965 VRIJDAG 5 FEBRUARI 1965 No. 5 ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRT AH VOOR VFNRAY FN OM^TRFïCFN ADVERTENTIEPRIJS 8>/t ct. p. mm. ABONNEMENTS- 1.05.06.52 V* Iw&lVDbAU V UUI\ V I UIVIO I ACjIVCll PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—) GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.5 ONDANKS FINANCIËLE MOGELIJKHEDEN HEBBEN B. W. VELE PLANNEN VOOR 1965 In een boekwerk van 40 pagina's geven B. en W. van onze gemeen te ook dit jaar weer hun visie op de stand van zaken in Venray, als een soort algemene inleiding op de begroting 1965. De eind conclusie, waartoe B. en W. komen, is dat er steeds minder even wicht bestaat tussen inkomsten en uitgaven en dat de financiële toestand van onze gemeente steeds groter zorg baart en grotere onzekerheid met zich brengt. De reden daarvan is dat de Finan ciële Verhoudingswet 1960 nog steeds te weinig rekening houdt met verschillende bijzondere factoren, die het behoeften- en uitgavenpeil van een gemeente bepalen. Het is ieder duidelijk dat een gemeente als de onze, waarin behalve de kom nog 10 kerkdorpen hun eigen voorzienin gen vragen en de onderlinge verbin ding gevormd wordt door een kilo meter-lang wegennet heel anders en zwaarder belast wordt dan een ge meente, die uit een bepaalde kern bestaat. De Financiële Verhoudingswet 1960, die de uitkeringen regelt, wel ke de gemeenten van het Rijk krij gen, houdt hier totaal geen rekening mee en geeft de ene gemeente net zoveel per inwoner als de andere. Dat dit voor Venray funest is, be grijpt zelfs een leek. Weliswaar heeft men zijn hoop gesteld op een nieuwe uitkeringswet, namelijk op de wet uitkering wegen (die dan extraatjes zal geven naar rato van het aantal meters weg ,dat een be paalde gemeente te onderhouden heeft) maar deze wet is nog steeds in behandeling bij de Kamers en wanneer ze in werking treedt, ligt nog in de toekomst verborgen. UIT DE RESERVEPOTJES Venray heeft om in 1965 de be groting sluitend te krijgen liefst 113.787,uit verschillende reser ve-potjes moeten halen. En dat ter wijl men ingevolge de genoemde Fi nanciële Verhoudingswet I960 toch al een extraatje kreeg van bijna acht ton. Daaruit blijkt wel dat de uit gaven van onze gemeente ruim 9 ton in 1965 zullen stijgen, een enorm bedrag, waar tegenover praktisch geen hogere inkomsten zijn te stel len. Reinigingsrechten en Rioolbe lasting zijn afgelopen jaar al ver hoogd. Maar ook de thans in de pen zijnde verhoging van de keurlonen en heel misschien, die van de straat belasting zullen weinig soulaas1 geven. Van staatswege zijn er plannen tot afschaffing van de personele be lasting en de grondbelasting en een nieuwe belasting voor onroerend goed, maar in hoeverre de gemeente daar beter van zal worden, is nog een open vraag. Er is maar een middel, dat helpt om deze in zich wel treurige gang van zaken tenminste in te perken en dat is: de tering naar de nering zet ten. WERKGROEP Wat dat nu precies inhoudt wordt uit de inleidng van B. en W. wel niet helemaal duidelijk, want hier vindt men nogal wat plannen ter ta fel komen. Laten we die eens be kijken. RUIMTELIJKE ORDENING Onder deze fraaie uitdrukking vatten B. en W. alles tesamen wat met de feitelijke groei van Ven ray te maken heeft. Allereerst is men gekomen tot 'n bepaalde volgorde in alle mogelijke plannen. Die ziet er nu als volgt uit: 1. herziening West 1. 2. nieuw onderdelenplan Veltum. 3. idem Molenklef. 4. herziening plan .Ysselsteyn. 5. idem Vlakwater. 6. idem Zuid I. 7. 8. en 9. idem Oostrum, Leunen en Merselo. 10. nieuw onderdelenplan Land- weert. 12.13. 14. 15. en 16 herziening plan Smakt, Oirlo, Castenray, Vrede- peel, Veulen en Heide. Voorlopig kan de stedebouwkun- dige en de betrokken afdeling op 't gemeentehuis dus wel even vooruit. Met de verwerving van gronden in verschillende plannen is men volop bezig zoals voor het nieuwe kerk hof in het Vlakwater, voor het uit breidingsplan Veltum en Molenklef, terwijl de grond voor het gedeelte van West, tussen Merseloseweg en Hoenderstraat praktisch geheel in handen is van de gemeente. WONINGBOUW 443 woningzoekenden dwingen nog altijd tot grote aktiviteit. In 1964 zijn gereed gekomen 172 woningwetwoningen (133 op het Desselke ,17 in Leunen, 8 in Oos trum en 14 in Ysselsteyn). In aanbouw zijn nog: West: 120 flatwoningen, 20 bejaar denwoningen en 83 eengezinswonin gen. Desselke: 54 flatwoningen en 24 eengezinswoningen. Leunen: 10 woningen. Castenray: 4 woningen. Veulen: 4 woningen. Oostrum: 14 woningen, of in het totaal 333 woningen. Een aanvraag loopt nog voor de bouw van 83 woningen in West, 6 in Merselo en 4 op de Smakt. Wat of er voor toewijzingen nog zullen komen, nadat deze aanvraag beantwoord is, is nog onbekend. In 1964 zijn 18 premiebeschikkin gen ontvangen. Er zijn er nog 12 in behandeling. Een kleine 150 woningen in de vrije sector zijn aangevraagd, waar onder een groot deel eigen-bouwers. B. en W. stellen hier wederom, dat zjj alles op alles zullen zetten, dit jaar de benodigde toestemming hiervoor los te krijgen. 5 Bogaerswoningen zijn in aan vraag. In 1964 zijn 11 goedkeuringen afgegeven voor 13 van zulke wonin gen. 2 Terlingenwoningen zijn in 1964 klaar gekomen ,3 worden er nog ge bouwd en voor 2 is de aanvraag in behandeling. 3 houten woningen zijn in dat jaar ook gebouwd en voor enkele andere is de aanvraag nog lopende. 16 noodwoningen zijn opgeruimd in 1964. 16 andere aan de St. Jozef- weg aan dit jaar verdwijnen, ter wijl de 54 thans nog staande nood woningen in 1966 allemaal verdwe nen moeten zijn. Het extra-contingent Ambonezen- woningen wordt op hun verzoek dit jaar gerealiseerd in een straat, zodat de mensen bij elkaar blijven wonen. i i De verkoop van woningwetwonin gen gaat door. 53 aanvragen liggen ter behandeling, terwijl in 1964 al 48 woningen verkocht zijn. Een huur-toeslagregeling om daar door een betere doorstroming van kleinere naar grotere en duurdere woningen mogelijk te maken t.b.v. grote gezinnen, is niet goed mogelijk, blijkens ontvangen mededelingen, maar deze kwestie wordt nog on derzocht, evenals die van de bouw verordening, die al sinds 1933 aan de nieuwe situatie moet worden aangepast. De nieuwe methodes schijnen echter dermate de samen stellers te overdonderen, dat men deze materie maar rustig laat liggen. Al blijft het voor de buitenstaander een dwaze zaak, dat op grond van een bouwverordening uit 1933 de huizen van 1965 gebouwd dienen te worden B. en W. vertellen verder onder dit hoofdstuk dat z(j kontakt heeft met enkele beleggingsinstituten en bouwbedrijven, die enkele honder den woningen in de komende jaren in Venray willen gaan bouwen, waarbü schijnbaar de mogelijk heid niet uitgesloten is, dat voor verschillende bouwliefhebbers in kleinere groepen gebouwd wordt. Een ietwat raadselachtige mede deling, die echter alleen maar zeg gen wil, dat men de mogelijkheid onderzoekt betere woningen in Venray te bouwen voor verkoop of verhuur, zodat het niet alles woningwetwoningen is wat de klok slaat! OPENBARE WERKEN vormen een hoofdstuk, dat flinke financiële offers zal vragen. Het zal aan diezelfde financiën liggen of al de grote plannen, die men heeft ook tot uitvoering zullen komen. Dat zijn allereerst de realisering van een deel van het nieuwe centrumplan t.w.: de verbetering van de Deur- neseweg; de doortrekking van de Deurneseweg tot de Wanssumseweg; de nieuwe provinciale weg Venray Horst, ten oosten van het centrum; de doortrekking van de Beekweg tot aan de Maasheseweg; de aanleg van de Westsingel en de verbetering van het Stationsplein in Oostrum. B. en W. geven (zij het overigens nog vrjj onduidelijk) verder te verstaan dat zjj voorstander zjjn van aansluiting van Venray op 'n waterweg (Wilhelminakanaal- en z(jn voor betering en verbreding van de brug in Wanssum. Hopen- lijk blijft hun stem, niet die van een roepende in de woestijn. LANDBOUWWEGEN horen ook onder Openbare Werken, maar zijn toch een voornaam hoofd stuk apart. In '64 zijn weer 13,5 km weg klaar gekomen. Nu is aan de N.V. Grontmy opdracht gegeven een plan op te stellen voor de rest i.e. 38 km. wegen, die in 4 jaren tijd opgeknapt moeten worden. Daar naast wijzen B. en W. op de voor uitgang aan de wegenverbeteringen in het ruilverkavelingsplan, o.a. die in het Boddebroek en de weg van Midden Peelweg naar Wanssum. De openbare werken in de ver schillende uitbreidingsplannen gaan gelijk op met de uitbreidingsplan nen. Op het Desselke hoopt men binnenkort klaar te zijn en in West gaat men gestadig door. In Yssel steyn is de riolering klaar en liggen de plannen voor afvoer en zuivering van het rioolwater gereed. Datzelfde geldt voor Oirlo, maar daar moet nog een gemaal met persleiding ko men. RIOLERING Trouwens, die riolering maakt ons wel wat te doen. Zo moet het ont werpplan voor de kom danig gewij zigd worden i.v.m. het nieuwe structuurplan. Dat kan nog even du ren, want voordien moet in ieder geval riolering gelegd worden in plan West (tussen Hoenderstraat en Merseloseweg-, Veltum en de Mo lenklef. Voor wat Oostrum betreft is daar het ontwerp klaar, alleen moet men de plaats nog vinden waar de pers leiding van het gemaal uit moet ko men. De verlegging van de Oostrum- se Beek vraagt ook weer nieuwe voorzieningen voor de regenuitlaat. Het plan Merselo is ook klaar, maar de geleerden zijn het er niet over eens of men het rioleringswa ter ter plaatse moet zuiveren of doorpersen naar Venray, temeer waar men hier al denkt aan een nieuw stamriool in westelijke rich ting ,dat dus vrij dicht in de buurt van Merselo komt. In het centrum droomt men nog altijd van nieuwe zuiveringsinstalla ties, waarvoor al plannen waren op gesteld. Men heeft schijnbaar toen niet in de gaten gehad dat Venray zo snel groeit, want de betrokken plannen moeten thans worden om gewerkt voor 40.000 inwoners, met een uitbreidingsmogelijkheid tot 80.000. Regeren is immers vooruit zien ,al heeft men daar bij het eer ste plan dan schijnbaar niet aan ge dacht Ieder Venray's huis heeft nu elek triciteit ,maar hoe lang het nog zal duren voordat ieder Venray's huis waterleiding heeft, daaraan wagen B. en W. geen voorspellingen. Even min als ze iets zegt over de reeds gemaakte en nog te maken kosten voor het komende aardgas. En daar over had de burger gezien de re cente ervaringen ook eindelijk wel eens een uitspraak willen horen. VUILNIS Vuilnis wordt thans ook in Mer selo opgehaald. Of de Smakt en Vredepeel er ook bij komen, wordt nog onderzocht. De aanschaf van een nieuwe vol automatische roltrommel vuilnis wagen komt binnenkort aan de orde. VOORRANGSWEGEN Men is van plan mits goedkeu ring van Ged. Staten de Stations, weg de Mgr. Hanssenstraat en de Wanssumseweg, alsmede de Over- loonseweg tot voorrangswegen te verklaren. Voorangskruisingen komen op het punt Hofstraat-Maasheseweg en Ju lianasingel en Dr. Poelsstraat, als mede Bevrijdingsweg-Langeweg en St. Jozefweg. Op de nominatie voor BEBOUW DE KOM ingevolge de wegenver keerswet staan Oirlo, Castenray, Merselo en Oostrum. Dus weer 4 vallen erbij voor hard rijdende auto mobilisten. In een sterk groeiende gemeente als Venray bljjft de sector onder wijs een voorwerp van aanhoudende zorg van het gemeentebe stuur, dat in deze een zeer belangrijke en verantwoordelijke taak heeft.Aldus Venray's B. en W. in haar inleidende nota, die zich ook intensief bezig houdt met 't onderwijs in onze gemeente. KLEUTERONDERWIJS Twee houten leslokalen in Zuid, 1 in West hebben voorlopig een ein de gemaakt aan de kleuterschool misère in Venray-kom. Wat geheim zinnig zeggen B. en W. verder dat wel binnen afzienbare tijd gestreefd zal moeten worden naar andere voorzieningen voor het kleuter onderwijs in de dekenale parochie i.v.m. het centrumplan. Kennelijk wordt hier gedoeld op de oude huis houdschool op de Eindstraat, die slachtoffer wordt van de verbin dingsweg tussen Julianasingel en St. Jozefweg. De thans daarin ge vestigde Montessorischool zal dan naar elders moeten verhuizen. Daarnaast blijkt ook de protes tants-christelijke gemeenschap ii onze gemeente belangstelling te heb ben in een nieuwe kleuterschool. In Castenray zal de bestaande nood binnenkort hopelijk worden opgege ven daar de bouw van een perma nente kleuterschool aldaar is toege zegd. Een kleuterschool in Merselo is nog altijd toekomstmuziek en ook in 1965 zal dit wel muziek blijven. Ysselsteyn wordt gelukkiger, want bedriegen de voortekenen niet, dan krijgt de lagere schooT twee klas lokalen er bij en kan zowel de lage re school als de inwonende kleuter school geholpen worden. LAGER ONDERWIJS In 1965 zuil enherstellingen aan de Petrus-Bandenschool (ad 80.000) de aandacht vragen. En terecht zal de raad op zijn beurt weer vragen hoe het mogelijk is dat in een der gelijk nieuw gebouw nu al voor 80.000 gerepareerd en vernieuwd moet worden. Maar dat horen we dan wel. Ook de lagere school in de Vrede peel moet gerepareerd worden en wil een centrale verwarming. Ook hier komt dezelfde vraag naar vo ren. In plan West komt de nieuwe meisjesschool dit jaar klaar en zal het nodige soulaas aldaar geven, evenals de uitbreiding van de Fran- ciscusschool in Zuid. Met de boven al genoemde verbeteering van de la ger school in Ysselsteyn is daarme de het grootste aantal problemen voor de schooljeugd in Venray voor lopig van de baan. MULO Voor wat de MULO betreft her haalt B. en W. de vraag of er de noodzaak bestaat een tweede MULO school bij te bouwen? Het antwoord schijnt niemand te kunnen vinden. Zelfs niet bij de bussen naar Deurne en de trein naar Boxmeer. B.L.O. Men hoopt voor de B.L.O. een nieuwe 9-klassige school op het Des selke te kunnen gaan bouwen. Be halve die 9 klassen komt daarbij dan nog 'n gymnastieklokaal en een overblijflokaal. Daarnaast hoopt men te komen tot een grotere diffe rentiatie van dit soort van onder wijs, maar dat hangt weer af van het tempo, waarin het nieuwe schoolgebouw klaar zal komen. LYCEUM De plannen voor de bouw van een nieuw Lyceum hebben, aldus mer ken B. en W. laconiek op, vastere vormen aangenomen. Het zal in de Wieën komen liggenEn met de ze simpele medeling moet de burger het dan maar doen, die het roem rijk oude gymnasium ieder jaar meer ontsierd ziet door allerlei nood- lokalen. De kwestie van HBS-onder- wijs voor meisjes schijnt men in Venray voor goed van de baan ge schoven te hebben. Die schijnt men aan Deurne verkocht te hebben. NIJVERHEIDSONDERWIJS De uitbreiding van de onderwijs- en opleidingsmogelijkheden aan de bestaande Nijverheidsschool is in studie, speciaal t.a.v. het Individueel Technisch Onderwijs. Het Econo misch Technologisch Instituut stelt daar een onderzoek naar in. Over de gewenste nieuwbouw van de Landbouwschool en uitbreiding van de Huishoudschool zwijgt deze inleiding verder maar. Men heeft er trouwens al jaren zonder succes over gepraat en geschreven. LEVENSSCHOOL Wel praat het over de Levens school, waarvoor de plannen al ge ruime tijd in Den Haag liggen. De grond toe wij zing voor deze school komt binnenkort in de raad. De Mater Amabilisschool is de plannen nog aan het opstellen en moet de kruisweg naar Den Haag nog pas beginnen. Dus die komen BROM (ZELF) VERZEKERD Sedert 1 januari j.l. behoort Ne derland in één opzicht méér niet langer tot de onderontwikkelde ge bieden en hebben wij het aan de Hottentotten en nog enkele minder beschaafde volken overgelaten om bestuurders van auto's, bromfietsen en wat dies meer zij te laten rond toeren zonder dat zij zich behoorlijk tegen wettelijke aansprakelijkheid hebben verzekerd. Het is dus zo ver. Iedere bromfietser in Nederland rijdt nu verzekerd. Dat is goed. Maar het is niet alleswant ver zekerd brommen wil nog niet zeg gen: veilig brommen. Verzekerd brommen wil evenmin zeggen dat na een weloverwogen koop een vu rig raspaardje of een bedaarde toer- brommer ook het succes verzèkerd is. Dagelijks veranderen glanzende chroompaardjes in zielige hoopjes verwrongen staal. Verzekerd of niet verzekerd Daarom doet het Verbond voor Veilig Verkeer juist nu een beroep op alle bromfietsende jongeren en ouderen om vóór alles zeker-van- zichzelf te rijden. Dat wil zeggen: beheerst en kalm-aan, vooral op die punten waar helaas altijd weer de duur betaalde brokken vallen: op kruispunten. Uit onderzoekingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek is gebleken, dat van 100 botsingen tussen bromfietsen en auto's er 2 kruisingen van een ge wone met een voorrangsweg, ge beurden en dat daarbij in 41 geval len de bromfietser bezig was de voorrangsweg op te rijden of lood recht over te steken. Het C.B.S. is tot de conclusie gekomen, dat 46,5 procent van de dodelijke ongeluk ken bij bromfietsers plaats vindt met kruisend verkeer. Daarbij zal de bromfietser niet al tijd, maar wel in heel veel gevallen, schuld of medeschuld hebben aan de aanrijding. In de „Kalm aan - goed zo"-aktie doet Veilig Verkeer daarom een beroep op de bromfietser om te to nen dat hij met zijn trots bereden aanwinst óók met beheersing berijdt. Zelfverzekerd brommen betekent vooral bij kruisingen beheerst brommen. Met een kalm tempo over de kruising en zonodig tijdig stop pend voor de ander die voorrang heeft. Dat laatste is een punt, waar op elke rechtgeaarde zelfverzekerde bromfietser prat gaat. Terecht. Hij ként de voorrangsre- gels. Ook dat is te zien aan zijn zelf verzekerde rijstijl. Goed zo! Btf afslaan naar links tegemoet komend verkeer vóór laten gaan. Ook zoals op deze foto de fiet ser. En vóór alles: „kalm aan". we nog wel enige jaren tegen in de inleiding. DE MUZIEKSCHOOL zit B. en W. kennelijk ook hoog. De financiële consequenties van dit al les remmen een vlotte uitvoering en B. en W. willen eerst de cijfers van centrum en zwembad op tafel heb ben, voordat ze zich verder uitspre ken over de muziekschool, waar trouwens de huisvesting nog een probleem apart is. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Telefoon 1335 Uitsluitend voor spoedgevallen I ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS MEVR. LUCASSEN-WILMSEN Tel. 1651 GROENE KRUIS Dinsdag a.s. Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw Kratsen-Meesters Julianasingel 41-43 - Venray Tel. 1061 (04780) b.g.g. 1152 VENRAY'S MANNENKOOR OP CONCERTREIS DOOR EUROPA? Niet onmogelijk. Want Venray be zit wereldbekendheid door de veld slagen in en om Venray in 1944; door zijn soldatenkerkhoven; door zijn Vredeskerk; door zijn indus trieën in de voorste linie. En Ven ray's Mannenkoor? Dat bezit een en thousiaste voorzitter, een zeer aktief bestuur, een uitstekende directeur, ijverige leden en puik stemmen- materiaal. Maarhet koor is nog te zwak, het geluid te ijl en de troep nog te klein. Zangminnende Venrayers, ver sterkt deze gelederen, gun U zelf een genoegen en help mee aan de verbreiding van Venray's roem. Want wie, welk of wat zal hiertoe meer kunnen bijdragen dan een re presentatief, goed getraind en gerou tineerd mannenkoor, dat gedragen wordt door de steun van de over heid en de sympathie van de bevol king? Vat moed wordt lid en werkt mee aan de verwezenlijking van een concertreis als voornoemd, door een overal bekend en geprezen Venray's Mannenkoor. Iedere woensdagavond om 8 uur gelegenheid tot aanmelden in het repetitielokaal Café In d'n Engel, Grotestraat. VROUWENGILDE VENRAY Op dinsdagmiddag 9 februari a.s. zal een bezoek worden gebracht aan de Brabantia-fabrieken te Aalst. Aangezien de aanmeldingen het mogelijk aantal deelneemsters verre heeft overschreden, is het bestuur erin geslaagd een tweede bezoek aan de Brabantia-fabrieken te kunnen brengen op woensdagmiddag 1 fe bruari a.s. Hiervoor zijn nog enkele aanmel dingen mogelijk. Opgaaf uitsluitend bij Mevr. de Vries, Oude Oostrumse- weg. Vertrek half 2 vanaf Garage van Ham.

Peel en Maas | 1965 | | pagina 1