Boerenleenbank HET 3de VATICAANS CONCILIE Politierechter [TAXIBEDRIJF P. ST0KS KEMPWEG 9 TEL. 1233 Ministriële brief Voor aan- en verkoop van buitenlands geld Installatie Pastoor GEERITS Inzegening VREDESKERK Gemeente verordening VRIJDAG 30 OKTOBER 1964 No. 44 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG 11 PEEL EN MAASH DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N V. VENRAY WRFKRT AH VHOR VPNPAV RN H1WQTRRRRN ADVERTENTIEPRIJS 8'/i d. p. mm ABONNEMENT8- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 V UUU V Crll IVI UIVIO 1 I\ CrIVCfll PRUS PER KWARTAAL 1.50 (bulten Venray 1.75 De levensbeschrijving van de martelaren van Uganda is nog een echt missieverhaal, waarin een hei dense koning het christendom vijan dig gezind is, en die nog niet wil hebben dat er in zijn rijk christenen zullen zijn. Toch komen er chris tenen en zelfs enkele van zijn hof- dienaren bekeren zich en zijn daar na ware apostelen voor het nieuwe geloof. Zo maakt Joseph Mukasa onge veer 150 bekeerlingen aan het hof en hij verbiedt zijn christenen om mee te doen aan de offermaaltijden. U hebt deze verhalen zó vaak ge hoord dat zij bijna geen indruk meer maken en dat 't ongemerkt voorbij gaat als men op 't einde vertelt dat zij voor hun geloof ge marteld of dat zij met een speer ge dood werden. Maar U zult het met mij eens zijn dat er iets buitenge woons is gebeurd in Uganda op 't einde van de vorige eeuw toen daar tweeentwintig nieuwe christenen hun leven gaven voor het geloof. Het was dan ook een groot feest in de St. Pieter toen de Paus deze mar telaren plechtig heilig verklaarde. Het Te Deum dat men daarna zong om God te bedanken voor deze hei ligen, was tevens een hulde aan de missionarissen, die dit door hun werk mogelijk gemaakt hadden. Wat deze heiligverklaring voor de Afrikanen wil zeggen, kunnen wij moeilijk van hieruit begrijpen, maar typerend is de uitspraak van een Afrikaan, die verklaarde dat Afrika niet alleen cultureel en economisch de gelijke van Europa wil zijn, maar ook op geestelijk gebied. Een andere, spontane reaktie kwam van een Afrikaanse moeder, die blij was dat zij nu aan haar ge doopte kinderen ook echte Afrikaan se namen kon geven van Afrikaan- es heiligen, zoals b.v. Kisito of Ka- lembe. Met de heiligverklaring van deze Afrikaanse leken kreeg het schema over het lekenapostolaat als het wa re een concreet hoogtepunt. Want als bijvoorbeeld van een leek, die zijn omgeving christelijk beïnvloedt, kan men nu de grote leider van de ze martelaren aanhalen, nl. Joseph Mukasa. LEKEN De Vaders hebben zich in de af gelopen dagen zeer intensief bezig gehouden met het schema over de leken. Voor de eerste maal overigens is de leek op alle concilies juist nu ter sprake gekomen. Om een juist inzicht te krijgen in dit schema en tevens om de plaats van de leek in de kerk te zien, is het goed even het schema te bekijken. Het eerste hoofdstuk handelt over de roeping van de leek in de kerk en tevens over het deelnemen van de leek aan de zending van de kerk in deze we reld. Daara gaat men verder met het aangeven van ons apostolaats-ter- rein, b.v. op de eerste plaats ons ge zin en familie, dan 't milieu waarin we werken etc. Het derde hoofdstuk handelt uitdrukkelijk over 't doel van ons apostolaat: de bekering en de daadwerkelijke naastenliefde. De twee andere hoofdstukken willen vooral richtlijnen aangeven voor de organisaties en benadrukken de band van het leken-apostolaat met de bisschop. In de loop van de dis cussies hebben de Vaders zeer goed laten uitkomen dat dit schema zeker geen ideaal schema mag genoemd worden, maar men heeft het wel aangenomen als basis voor de dis cussies. De Vaders noemen vooral als drie grote gebreken van dit sche ma: 't clericalisme, het juridische accent ervan en de eenzijdige bena drukking de Katholieke Aktie. Men krijgt de indruk, zo merkte een Concilie-vader op, alsof een pa troon spreekt tot zijn werknemer als het schema handelt over de ver houding priester-leek. Een andere opmerkenswaardige slagzin was: „Men moet de leken emanciperen". Het wordt tijd dat wij leken als vol wassenen gaan beschouwen. Waar om zouden we hen dan geen plaats kunnen geven in de Romeinse Con gregaties?' Verder was het een al gemene wens dat men nu op dit concilie de leken zou raadplegen in verband met het schema. Aan deze wens is voldaan, althans enigszins doordat men een leek de gelegen heid gegeven heeft op het Concilie zijn wensen te uiten. Het juridische accent van dit sche ma werd ook bekritiseerd en er werd naar voren gebracht dat het apostolaat van binnenuit komt en niet van buitenaf. Tenslotte wees Kardinaal Suenens het monopolie van de Katholieke Aktie van de hand en legde er de nadruk op dat in andere landen an dere vormen van apostolaat vrucht baarder kunnen werken en in feite ook reeds vruchtbaarder gewerkt hebben. Hier ligt weer de grote moeilijkheid van de Vaders, die al lemaal in verschillende landen en culturen verschillende ervaringen hebben opgedaan. De Bisschoppen van Zuid-Amerika verdedigden met hand en tand de Katholieke Aktie en zij verklaarden dat de geest er van bijzonder missionair is. Als achtergrond voor deze hou ding is het feit, dat in die streken de Katholieke Aktie beter is door gevoerd dan bij ons in het Westen. Hun argumenten steunen natuurlijk vooral op de teksten van Paus Pius XI en Pius XII. In de lijn van Kard. Suenens sprak ook de leek op het concilie ,die de nadruk legde op het feit dat het lekenapostolaat nieuwe wegen zoekt in nieuwe tijden. Voorlopig is er een einde gekomen aan dit debat en het is de taak van een commissie om de opmerking van de Vaders in het nieuwe sche ma te verwerken. U ziet nu wel (jat de heiligverklaring van de Afrikaan se leken en martelaren tegen deze achtergrond nog meer kleur krijgt en dat het werkelijk een soort be kroning was van dit voor de leken zeer bemoedigend debat. OPENBARING Voordat de Vaders het schema van het leken-apostolaat behandel den, hebben zij nog eerst het sche ma over de Openbaring besproken. De inhoud hiervan is zeer belang rijk en een protestantse waarnemer gaf na de zitting als zijn commen taar dat dit nieuwe schema over de Openbaring een soliede basis vormt voor een oecumenisch gesprek. De teksten over de inspiratie en de an dere onderwerpen zijn vaak zo moeilijk dat het een grote theologi sche kennis vereist om daar een inzicht in te hebben. Typerend is wel dat de journalisten tijdens deze debatten vaak tot zeer vaak afwezig waren en die in tegenstelling tot de andere dagen ,toen men nog sprak over de godsdienst-vrijheid of over de Joden. DE VERGETEN GROEP Omdat het schema over de Kerk in deze wereld toen nog niet hele maal gereed, was begonnen de Va ders met het schema van de pries ters, de grote vergetenen van dit concilie. Bij deze gelegenheid waren er een tiental pastoors uitgenodigd om de debatten van dichtbij te kun nen volgen. Dit schema is door de Vaders zeer bekritiseerd en de op merkingen zijn bijna ontelbaar. Op vele punten schiet dit schema te kort, volgens de Vaders; een Franse bisschop lanceerde de spreuk: „Niets zonder de priesters in de Kerk." Niets wordt er in dit schema gezegd over het offer van de priesters en telkens worden zijn plichten bena drukt, zonder te letten op de rech ten ,die de priester toch ook bezit. Dit schema geeft totaal geen be moediging aan de priesters en het is dan ook teruggestuurd naar de commissie. OOSTERSE KERKEN Na het schema over de priesters is men begonnen met het schema over de Oosterse Kerken. Een van de doelstellingen van het concilie is om de betrekkingen met de Ooster se kerken te verbeteren. In dit de bat komt meteen de figuur van de Patriarch Maximos naar voren, die zijn betoog in vier grote punten op stelde. 't Is fout aldus de Patriarch te willen vasthouden dat het patri archaat iets is, dat eigen zou zijn aan het Oosten. De Patriarch vraagt dan of de Paus van Rome niet de eerste Patriarch is? Hij wijst er ook even op dat men dt St. Pieter toch ook de Basilica Patriarchalis noemt. In het westen hebben we het pa triarchaat vergeten maar willen we weer een dilaoog hebben dan is het noodzakelijk dat we ons opnieuw op het patriarchaat en de waarde er van bezinnen. De band tussen de Paus van Rome en de patriarchen was toch in de loop der geschiede nis zeer nauw. Heel zijn betoog komt neer op een herwaardering van het patriarchaat en tevens is 't een vraag om de andere christenen in het oosten, die niet in een een heid met Rome leven de mogelijk heid te geven om tot de Kerk terug te komen. De andere sprekers uit het oosten wijzen op het gevaar dat er bestaat o m terugkeer tot de Kerk van Rome te willen vereenzelvigen met een aannemen van de Latijnse ritus, en vragen zich af waarom men steeds de katholieke kerk gelijk stelt met de Latijnse kerk. Van de ander kant benadrukken vele Va ders, ook die van de westerse kerk, de grote schat en waarde van de liturgie en traditie in de Oosterse kerk en dat dit voor de westerse christenheid een ware verrijking zou betekenen. (buiten Venray 1.75 ASSURANTIE en FINANCIERINGSKANTOOR KRUIJSEN - MEESTERS julianasingel 41 „ook goed en goedkoop VENRAY Tel. 1 061 (04780) voor autoverzekering" netakken en bloemen voorzien, doch Ideze waren bevestigd aan een oud jvrachtautowiel, hetgeen uit de zaal (niet zichtbaar was. Voor het schil- t,derke was het gewicht van het wiel ■oanicoerrf rlnnr Ho hnnrhmroni- wel voelbaar. Hij knikte even in de organiseerd door de buurtvereni ging is min of meer in de petroleum gevallen. De kleine schilder, die een geducht langzaamroker is, was al tevoren door de dorpelingen als; winnaar aangewezen. Niemand kon1 zo langzaam een pijp leegroken als hij, werd er gezegd. Maar er bleef één concurrent, de fietsenmaker. De fietsenmaker was bekend om zijn traagheid van werken en het ter gend tempo, waarin hij een pijp kon leeghalen. Tegen de schriele schil der was hij evenwel niet opgewas sen. Daar komt nog bij dat de schilder en de fietsenmaker buren zijn. Dus mogen zij elkander niet graag. Nu was er tijdens de vorige pijprook wedstrijd sprake van sabotage. Toen de schilder onder doodse stilte aan zijn pijp was gaan trekken, hield hij meteen borrelend en sniffend op. Er bleek petroleum in zijn pijp te zit ten. Dit bevordert tot op zekere hoogte een snelle verbranding van de tabak ,maar het komt de smaak niet ten goede. Men gaf hem fluks een nieuwe pijp en startte opnieuw. Maar de magere schilder raakte door dé petroleum zo uit zijn doen," dat hij zich nu tevreden moest stel len met een eervolle tweede plaats. De fietsenmaker ging strijken met de zilveren asbak ,die als eerste prijs was uitgeloofd. Men heeft indertijd deze rijwiel hersteller gedoodverfd als de pleger van de petroleum-sabotage, maar bewezen is dat nimmer. Om een herhaling van het gebeurde te voor komen, werd nu de wachtmeester ter assistentie geroepen. Hij contro leerde de pijpen en de tabak, de stoelen en de asbakken, en zo kon de wedstrijd beginnen onder het wa kend oog van de overheid. Direct na de start bleek dat de schilder er goed in zat vanavond. Het manneke was in topvorm. Met voorzichtige haaltjes pufte hij mi nieme beetjes rook het zaaltje in. Tersluiks keek het publiek naar de fietsenmaker. Hij moest verliezen, dat stond vast. Hij was veel te ze nuwachtig. Na korte tijd ging zijn pijp uit zodat hij moest worden ge diskwalificeerd. De schilder werd deze avond win naar en de voorzitter roemde hem om zijn moed beleid en trouw, nodig bij het langzaam leegroken van een pijp. Ook hij kreeg een asbak. Maar hij had die nog niet in zijn zak gestoken toen de fietsenmaker het toneel op kwam met een lau werkrans. De fietsenmaker vroeg het woord, prees de buurman, zei dat er vroe ger wel eens iets was geweest, me moreerde strijdbijlen die begraven dienen te worden en hing 't schrie- lige schildertje zonder veel plicht plegingen de lauwerkrans om de nek. Deze lauwerkrans echter was wel iswaar aan de buitenkant van den knieën en zeeg daarop ineen. Op inden en voeten kroop hij uit het iservewiel tevoorschijn. De potige rijwielhersteller riep nu jat de ander een ondankbare hond [yas en nog voor het bestuur van de L|uurtvereniging tussenbeiden had Jannen komen, mikte hij de kleine fchilder weer tussen de dennetak- len en in de band. Thans echter was |et de beurt van de wachtmeester, hele zaak was er getuige van hoe j de fietsenmaker een bon gaf, we- lens mishandeling van de kleine fehilder. |jDe fietsenmaker moet vijfentwin- gulden boete betalen. Het be- juur van de buurtvereniging zit jet de moeilijkheid voor het vol- jende jaar een andere attractie te denken. THANS GEVESTIGD: OVERPEINZINGEN De Minister van Volkshuisvesting heeft alle mensen van de bouwwe reld een persoonlijke brief thuis ge zonden waarin hij een beroep doet om vooral deze laatste maanden ei een schepje boven op te leggen zo dat de vele woningen, die nu bijna klaar zijn, ook voor de winter klaar komen We twijfelen er niet aan of dit ministeriële schrijven zal menig bouwvakker een hart onder de riem Steken en wel de particuliere bou wers. En dan bedoelen we daarme de heus niet degenen, die bonken of kastelen van bungalows willen bou wen, maar die mensen, die hun eigen geld in een eigen huisje willen ste ken, dat gebouwd is, zoals zij dat willen en niet in een rij staat met een x-aantal andere en dezelfde wo ningen. Dat men deze mensen, die het zo hoog geprezen eigen bezit nog steeds aanhangen, rustig jaren op 'n vergunning laat wachten, dat hier te weinig bouwgronden voor zijn ge reserveerd .omdat ze toch geen ver gunning krijgen en men deze over levert aan bouwmaatschappijen, die wel met premie kunnen bouwen, is voor velen van hen onbegrijpelijk. Temeer waar juist deze bouwers vooral de kleinere aannemers prima werk verschaffen ,dat een nog vol lediger inzet van de bouwcapaciteit en de vremindering van de woning nood slechts ten goede kan komen. de spaarbank vaar iederéén Zo werkt men hier hard door met het concilie .ondanks de geruchten die de ronde deden over het schema van de Joden en van de godsdienst vrijheid. Zo plotseling als ze geko men, zo geruisloos zijn zij verdwe nen. Men gaat .volgens ingewijden, met zekerheid een vierde zittings periode tegemoet. H. Janssen, Rome. Wij vragen nog steeds TERSONEEL geschoold en ongeschoold Ij Aanmelden dagelijks - |i ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portiei èJ N V. INALFA VENRAY „Dank, allen hartelyk dank....". Met deze woorden begon Pas toor Geerits zondag j.l. zijn eerste predikatie in de nieuwe, pas ingezegende, Vredeskerk. Een dankwoord werd dit tot allen, die 5 jaren lang hun krachten gegeven hebben aan 't totstandkomen van deze kerk. Een beroep ook, om hem in de toekomst ook ter zijde te staan, om samen met hem de nieuwe parochie tot een goede gemeenschap te maken Zo is de afgelopen zondag op de eerste plaats een feestdag geworden voor de parochianen van de Chris tus Koningkerk, die op het feest van Christus Koning hun nieuwe kerk in gebruik mochten nemen. Maar ook een feestdag voor de Pe trus Bandenparochie ,die weliswaar een gedeelte van zijn parochianen heeft moeten afstaan, maar de ze kerheid heeft dat door deze split sing het parochieel werk betere en ruimere kansen krijgt. NIEUWE GEMEENSCHAP Deken Loonen ,die 's morgens in een eenvoudige plechtigheid het nieuwe kerkgebouw ingezegend had, wees daarop in zijn predikatie, na de installatie van Pastoor Geerits. Hoewel parochiegrenzen niet be doeld zijn als een soort ijzeren gor dijn, aldus Deken Loonen, moet de parochiaan terwille van het daar en dus zijn eigen bloeiend geestelijk le ven op de eerste plaats zijn eigen kerk bezoeken, aan het eigen paro chieleven deelnemen. Ook hij wens te de bouwpastoor geluk met de snelle voltooiing van zijn kerk, want vooraf gezien mogen 5 jaren een lange tijd zijn, voor insiders, die weten welke moeilijkheden er lig gen, is deze bouwperiode betrekke lijk kort geweest. Hij feliciteerde ook architect Boos- ten met zijn ontwerp, aannemings bedrijf Gebr. Janssen en hun werk nemers met de snelle voltooiing van het werk en dankte als Deken en als pastoor van de Petrus-Banden allen, die op wat voor wijze ook, hun steentje hebben bijgedragen bij het totstandkomen van dit grote werk. Een werk, dat een nieuwe parochie doet ontstaan, de kiem heeft gelegd voor een betere en jon ger parochieleven. Hij wenste de nieuwe parochianen veel geluk in deze nieuwe parochie, die dank zij de medewerking van vooral de gemeentelijke overheid zijn scholen al heeft en direct als vol waardige parochie kan starten. Hij vertrouwde dat het nieuwe Gods huis ook een werkelijk geestelijk middelpunt zou worden van deze nieuwe gemeenschap ,die hij voor de verdere toekomst Gods rijkste ze gen toewenste. INSTALLATIE Voordien was Pastoor Geerits in een lange stoet afgehaald van Ma- riannhill en ter kerke geleid. Naast zijn vader en Deken Loonen en voorafgegaan door de vele vereni gingen, die deze nieuwe parochie al kent, alsmede door Venrays Harmo nie ,werd hij naar het feestelijk ver sierde kerkgebouw gebracht. Toen de deuren hiervan geopend werden, dreigde een moment het toestor mende publiek de hele stoet onder de voet te lopen, zo nieuwsgierig was men blijkbaar de nieuwe kerk in zijn volle glorie te zien. Want nog geen uur tevoren waren de „schoon maaksters" er nog volop in bezig om de laatste hand te leggen. Eenmaal in de kerk begonnen dan de plechtigheden van de pastoors installatie, waarbij de nieuwe scho- la o.l.v. de heer Simons al direct toonde, dat ook op dit terrein de nieuwe parochie voor geen kleintje vervaard is. Met de heren pastoors Jonkers en Janssen als getuigen legde Pastoor Geerits zijn ambtseed af, waarna Deken Loonen hem in opdracht van Mgr. Moors de be voegdheden verleende aan het pas toorsambt verbonden. H. MIS Na de installatie begon een plech tige H. Mis, waarbij de nieuwe pas toor geassisteerd werd door Deken Loonen als presbyter-assistens en de heren Dr. H. Litjens uit Roermond en Keulen uit Hoensbroek als dia ken en subdiaken. Onder deze H. Mis hield pastoor Geerits zijn eerste predikatie, waar in hij dank bracht voor al de hulp, die hij had mogen ontvangen, maar waarin hij ook een beroep deed op zijn nieuwe parochianen orn van deze parochie een levende liefdes gemeenschap te maken, waarin de naastenliefde en de liefde tot God zou mogen bloeien zodat er vrede zou zijn. Vrede tussen God en de mensen, die er wonen en vrede tus sen de mensen onderling. Dan zou de kerk van Christus Koning een echte Vredes-tempel zijn Onder deze H. Mis, waarin vooral de schitterende paramenten en de nieuwe cibiries de aandacht trokken, gingen velen ter communie. RECEPTIE Na de H. Mis werd de nieuwe pas toor uit de prachtige verlichte kerk wederom naar Mariannhill geleid, daarbij wederom voorafgegaan door zijn parochiële verenigingen en de Kon. Harmonie. Bij de gasten op dit feest waren behalve de vader van Pastoor Gee rits ook de verdere familie, alsmede het kerkbestuur van de Petrus-Ban den, van de Vredeskerk, van de Merselose kerk, het College van B. en W. en Mevr. Custers, het aktie- comité en verschillende pastoors uit het Dekenaat. In Mariannhill begon dan een zeer druk bezochte receptie, waarbij Pastoor Geerits nog vele gelukwen sen in ontvangst te nemen had. En intussen is dan al iedere dag van deze week een H. Mis in deze prachtige kerk geweest, terwijl de verder afbouw doorging. Het wach ten is o.m. nog op een nieuwe doop vont en de kruiswegstaties. NIEUWE VOORSCHRIFTEN VOOR BRANDBEVEILIGING Een nieuwe verordening regelt in liefst zes hoofdstukken en 65 arti kelen de nieuwe brandveiligheids voorschriften in onze gemeente. Vroeger waren deze in de politie verordening opgenomen, maar thans in aparte verordening onderge bracht, die de schone naam draagt: Vex'ordening betreffende het voor komen, beperken en bestrijden- van- brand, het beoerken van brandge vaar, het voorkomen en beperken van ongelukken bij brand en al het geen daarmede verband houdt. Het is natuurlijk ondoenlijk de gehele verordening, die 19 volge- typte vellen lang is, hier af te druk ken, maar we zullen trachten enkele vooxmame punten kort samenge vat hier weer te geven. Voor het voorhanden hebben van bepaalde ontvlambare stoffen (ben zine, petroleum, stookolie, brandspi ritus en verfwaren) is een schrifte lijke vergunning nodig van B. en W. zoals ook voor het in voorraad hebben en uitgeven van met brand baar gas gevulde reclameballons, het stoken van vuren in de openlucht e.d. Voor gebouwen, waarin publiek toegelaten wordt of openbare bijeen komsten worden gehouden moet een veiligheidsverklaring worden aan gevraagd. Beroep tegen beslissingen hieromtrent van B. en W. is altijd mogelijk bij de gemeenteraad, die op zijn beurt de Rijksinspecteur van het Brandweerwezen voor onze pro vincie om advies zal moeten vragen. VEILIGHEIDSVERKLARING In de veiligheidsverklaring t.a.v. gebouwen voor openbare bijeenkom sten kunnen B. en W. voorschriften geven o.a. t.a.v. de verlichting, het aantal nooduitgangen, het al of niet roken, de verwarming en het lucht verversingssysteem, het aantal zit plaatsen e.a., terwijl voor de toneel- of projectieafdeling in het bijzonder de nodige technische voorschriften gegeven kunnen worden. Ook voor sommige gebouwen van bijzonder aard, die op een aparte lijst gepubliceerd moeten worden, kunnen stringente voorschriften ge geven worden t.a.v. de brandveilig heid. Datzelfde geldt voor kramen en kennisinrichtingen. Voor de agrarische bedrijven zijn al enkele van deze voorschriften in de verordening opgenomen. Zo moet een landbouwer de stal. waarin het vee of „pluimgedierte" is ondergebracht, zodanig inrichten, dat bij brand de dieren snel en ge makkelijk uit de stal verwijderd kunnen worden. Voor garages (groter dan 30 m2) geldt dat wanden, zoldering en vloer van zodanige constructie zijn, dat ze minstens 20 minuten weerstand bie den tegen brand. Verder moet hier in voldoende ventilatie zijn en mag geen ander dan electrisch licht ge bruikt worden. Voor verwarming hiervan is centrale verwarming voorgescheven. Worden hierin ka chels gebruikt, dan gelden daarvoor weer speciale voorschriften. In deze brandveiligheidsvoor schriften liggen verdere bepalingen vast t.a.v. het hebben of vervoeren (Vervolg z.o.z.)

Peel en Maas | 1964 | | pagina 7