Boerenleenbank
HET 3de
VATICAANS
CONCILIE
Politierechter
[TAXIBEDRIJF P. ST0KS
KEMPWEG 9 TEL. 1233
Ministriële brief
Voor aan- en verkoop van
buitenlands geld
Installatie Pastoor GEERITS
Inzegening VREDESKERK
Gemeente
verordening
VRIJDAG 30 OKTOBER 1964 No. 44
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
11 PEEL EN MAASH
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N V. VENRAY WRFKRT AH VHOR VPNPAV RN H1WQTRRRRN ADVERTENTIEPRIJS 8'/i d. p. mm ABONNEMENT8-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 V UUU V Crll IVI UIVIO 1 I\ CrIVCfll PRUS PER KWARTAAL 1.50 (bulten Venray 1.75
De levensbeschrijving van de
martelaren van Uganda is nog een
echt missieverhaal, waarin een hei
dense koning het christendom vijan
dig gezind is, en die nog niet wil
hebben dat er in zijn rijk christenen
zullen zijn. Toch komen er chris
tenen en zelfs enkele van zijn hof-
dienaren bekeren zich en zijn daar
na ware apostelen voor het nieuwe
geloof.
Zo maakt Joseph Mukasa onge
veer 150 bekeerlingen aan het hof
en hij verbiedt zijn christenen om
mee te doen aan de offermaaltijden.
U hebt deze verhalen zó vaak ge
hoord dat zij bijna geen indruk
meer maken en dat 't ongemerkt
voorbij gaat als men op 't einde
vertelt dat zij voor hun geloof ge
marteld of dat zij met een speer ge
dood werden. Maar U zult het met
mij eens zijn dat er iets buitenge
woons is gebeurd in Uganda op 't
einde van de vorige eeuw toen daar
tweeentwintig nieuwe christenen
hun leven gaven voor het geloof.
Het was dan ook een groot feest in
de St. Pieter toen de Paus deze mar
telaren plechtig heilig verklaarde.
Het Te Deum dat men daarna zong
om God te bedanken voor deze hei
ligen, was tevens een hulde aan de
missionarissen, die dit door hun
werk mogelijk gemaakt hadden.
Wat deze heiligverklaring voor de
Afrikanen wil zeggen, kunnen wij
moeilijk van hieruit begrijpen, maar
typerend is de uitspraak van een
Afrikaan, die verklaarde dat Afrika
niet alleen cultureel en economisch
de gelijke van Europa wil zijn, maar
ook op geestelijk gebied.
Een andere, spontane reaktie
kwam van een Afrikaanse moeder,
die blij was dat zij nu aan haar ge
doopte kinderen ook echte Afrikaan
se namen kon geven van Afrikaan-
es heiligen, zoals b.v. Kisito of Ka-
lembe.
Met de heiligverklaring van deze
Afrikaanse leken kreeg het schema
over het lekenapostolaat als het wa
re een concreet hoogtepunt. Want
als bijvoorbeeld van een leek, die
zijn omgeving christelijk beïnvloedt,
kan men nu de grote leider van de
ze martelaren aanhalen, nl. Joseph
Mukasa.
LEKEN
De Vaders hebben zich in de af
gelopen dagen zeer intensief bezig
gehouden met het schema over de
leken. Voor de eerste maal overigens
is de leek op alle concilies juist nu
ter sprake gekomen. Om een juist
inzicht te krijgen in dit schema en
tevens om de plaats van de leek in
de kerk te zien, is het goed even het
schema te bekijken. Het eerste
hoofdstuk handelt over de roeping
van de leek in de kerk en tevens
over het deelnemen van de leek aan
de zending van de kerk in deze we
reld. Daara gaat men verder met het
aangeven van ons apostolaats-ter-
rein, b.v. op de eerste plaats ons ge
zin en familie, dan 't milieu waarin
we werken etc. Het derde hoofdstuk
handelt uitdrukkelijk over 't doel
van ons apostolaat: de bekering en
de daadwerkelijke naastenliefde. De
twee andere hoofdstukken willen
vooral richtlijnen aangeven voor de
organisaties en benadrukken de
band van het leken-apostolaat met
de bisschop. In de loop van de dis
cussies hebben de Vaders zeer goed
laten uitkomen dat dit schema zeker
geen ideaal schema mag genoemd
worden, maar men heeft het wel
aangenomen als basis voor de dis
cussies. De Vaders noemen vooral
als drie grote gebreken van dit sche
ma: 't clericalisme, het juridische
accent ervan en de eenzijdige bena
drukking de Katholieke Aktie.
Men krijgt de indruk, zo merkte
een Concilie-vader op, alsof een pa
troon spreekt tot zijn werknemer als
het schema handelt over de ver
houding priester-leek. Een andere
opmerkenswaardige slagzin was:
„Men moet de leken emanciperen".
Het wordt tijd dat wij leken als vol
wassenen gaan beschouwen. Waar
om zouden we hen dan geen plaats
kunnen geven in de Romeinse Con
gregaties?' Verder was het een al
gemene wens dat men nu op dit
concilie de leken zou raadplegen in
verband met het schema. Aan deze
wens is voldaan, althans enigszins
doordat men een leek de gelegen
heid gegeven heeft op het Concilie
zijn wensen te uiten.
Het juridische accent van dit sche
ma werd ook bekritiseerd en er
werd naar voren gebracht dat het
apostolaat van binnenuit komt en
niet van buitenaf.
Tenslotte wees Kardinaal Suenens
het monopolie van de Katholieke
Aktie van de hand en legde er de
nadruk op dat in andere landen an
dere vormen van apostolaat vrucht
baarder kunnen werken en in feite
ook reeds vruchtbaarder gewerkt
hebben. Hier ligt weer de grote
moeilijkheid van de Vaders, die al
lemaal in verschillende landen en
culturen verschillende ervaringen
hebben opgedaan. De Bisschoppen
van Zuid-Amerika verdedigden met
hand en tand de Katholieke Aktie
en zij verklaarden dat de geest er
van bijzonder missionair is.
Als achtergrond voor deze hou
ding is het feit, dat in die streken
de Katholieke Aktie beter is door
gevoerd dan bij ons in het Westen.
Hun argumenten steunen natuurlijk
vooral op de teksten van Paus Pius
XI en Pius XII. In de lijn van Kard.
Suenens sprak ook de leek op het
concilie ,die de nadruk legde op het
feit dat het lekenapostolaat nieuwe
wegen zoekt in nieuwe tijden.
Voorlopig is er een einde gekomen
aan dit debat en het is de taak van
een commissie om de opmerking
van de Vaders in het nieuwe sche
ma te verwerken. U ziet nu wel (jat
de heiligverklaring van de Afrikaan
se leken en martelaren tegen deze
achtergrond nog meer kleur krijgt
en dat het werkelijk een soort be
kroning was van dit voor de leken
zeer bemoedigend debat.
OPENBARING
Voordat de Vaders het schema
van het leken-apostolaat behandel
den, hebben zij nog eerst het sche
ma over de Openbaring besproken.
De inhoud hiervan is zeer belang
rijk en een protestantse waarnemer
gaf na de zitting als zijn commen
taar dat dit nieuwe schema over de
Openbaring een soliede basis vormt
voor een oecumenisch gesprek. De
teksten over de inspiratie en de an
dere onderwerpen zijn vaak zo
moeilijk dat het een grote theologi
sche kennis vereist om daar een
inzicht in te hebben. Typerend is
wel dat de journalisten tijdens deze
debatten vaak tot zeer vaak afwezig
waren en die in tegenstelling tot de
andere dagen ,toen men nog sprak
over de godsdienst-vrijheid of over
de Joden.
DE VERGETEN GROEP
Omdat het schema over de Kerk
in deze wereld toen nog niet hele
maal gereed, was begonnen de Va
ders met het schema van de pries
ters, de grote vergetenen van dit
concilie. Bij deze gelegenheid waren
er een tiental pastoors uitgenodigd
om de debatten van dichtbij te kun
nen volgen. Dit schema is door de
Vaders zeer bekritiseerd en de op
merkingen zijn bijna ontelbaar. Op
vele punten schiet dit schema te
kort, volgens de Vaders; een Franse
bisschop lanceerde de spreuk: „Niets
zonder de priesters in de Kerk."
Niets wordt er in dit schema gezegd
over het offer van de priesters en
telkens worden zijn plichten bena
drukt, zonder te letten op de rech
ten ,die de priester toch ook bezit.
Dit schema geeft totaal geen be
moediging aan de priesters en het
is dan ook teruggestuurd naar de
commissie.
OOSTERSE KERKEN
Na het schema over de priesters
is men begonnen met het schema
over de Oosterse Kerken. Een van
de doelstellingen van het concilie is
om de betrekkingen met de Ooster
se kerken te verbeteren. In dit de
bat komt meteen de figuur van de
Patriarch Maximos naar voren, die
zijn betoog in vier grote punten op
stelde. 't Is fout aldus de Patriarch
te willen vasthouden dat het patri
archaat iets is, dat eigen zou zijn
aan het Oosten. De Patriarch vraagt
dan of de Paus van Rome niet de
eerste Patriarch is? Hij wijst er ook
even op dat men dt St. Pieter toch
ook de Basilica Patriarchalis noemt.
In het westen hebben we het pa
triarchaat vergeten maar willen we
weer een dilaoog hebben dan is het
noodzakelijk dat we ons opnieuw op
het patriarchaat en de waarde er
van bezinnen. De band tussen de
Paus van Rome en de patriarchen
was toch in de loop der geschiede
nis zeer nauw. Heel zijn betoog
komt neer op een herwaardering
van het patriarchaat en tevens is 't
een vraag om de andere christenen
in het oosten, die niet in een een
heid met Rome leven de mogelijk
heid te geven om tot de Kerk terug
te komen. De andere sprekers uit
het oosten wijzen op het gevaar dat
er bestaat o m terugkeer tot de Kerk
van Rome te willen vereenzelvigen
met een aannemen van de Latijnse
ritus, en vragen zich af waarom men
steeds de katholieke kerk gelijk
stelt met de Latijnse kerk. Van de
ander kant benadrukken vele Va
ders, ook die van de westerse kerk,
de grote schat en waarde van de
liturgie en traditie in de Oosterse
kerk en dat dit voor de westerse
christenheid een ware verrijking zou
betekenen.
(buiten Venray 1.75
ASSURANTIE en FINANCIERINGSKANTOOR
KRUIJSEN - MEESTERS
julianasingel 41 „ook goed en goedkoop
VENRAY Tel. 1 061 (04780) voor autoverzekering"
netakken en bloemen voorzien, doch
Ideze waren bevestigd aan een oud
jvrachtautowiel, hetgeen uit de zaal
(niet zichtbaar was. Voor het schil-
t,derke was het gewicht van het wiel
■oanicoerrf rlnnr Ho hnnrhmroni-
wel voelbaar. Hij knikte even in de
organiseerd door de buurtvereni
ging is min of meer in de petroleum
gevallen. De kleine schilder, die een
geducht langzaamroker is, was al
tevoren door de dorpelingen als;
winnaar aangewezen. Niemand kon1
zo langzaam een pijp leegroken als
hij, werd er gezegd. Maar er bleef
één concurrent, de fietsenmaker. De
fietsenmaker was bekend om zijn
traagheid van werken en het ter
gend tempo, waarin hij een pijp kon
leeghalen. Tegen de schriele schil
der was hij evenwel niet opgewas
sen.
Daar komt nog bij dat de schilder
en de fietsenmaker buren zijn. Dus
mogen zij elkander niet graag. Nu
was er tijdens de vorige pijprook
wedstrijd sprake van sabotage. Toen
de schilder onder doodse stilte aan
zijn pijp was gaan trekken, hield hij
meteen borrelend en sniffend op. Er
bleek petroleum in zijn pijp te zit
ten. Dit bevordert tot op zekere
hoogte een snelle verbranding van
de tabak ,maar het komt de smaak
niet ten goede. Men gaf hem fluks
een nieuwe pijp en startte opnieuw.
Maar de magere schilder raakte
door dé petroleum zo uit zijn doen,"
dat hij zich nu tevreden moest stel
len met een eervolle tweede plaats.
De fietsenmaker ging strijken met
de zilveren asbak ,die als eerste
prijs was uitgeloofd.
Men heeft indertijd deze rijwiel
hersteller gedoodverfd als de pleger
van de petroleum-sabotage, maar
bewezen is dat nimmer. Om een
herhaling van het gebeurde te voor
komen, werd nu de wachtmeester
ter assistentie geroepen. Hij contro
leerde de pijpen en de tabak, de
stoelen en de asbakken, en zo kon
de wedstrijd beginnen onder het wa
kend oog van de overheid.
Direct na de start bleek dat de
schilder er goed in zat vanavond.
Het manneke was in topvorm. Met
voorzichtige haaltjes pufte hij mi
nieme beetjes rook het zaaltje in.
Tersluiks keek het publiek naar de
fietsenmaker. Hij moest verliezen,
dat stond vast. Hij was veel te ze
nuwachtig. Na korte tijd ging zijn
pijp uit zodat hij moest worden ge
diskwalificeerd.
De schilder werd deze avond win
naar en de voorzitter roemde hem
om zijn moed beleid en trouw, nodig
bij het langzaam leegroken van een
pijp. Ook hij kreeg een asbak.
Maar hij had die nog niet in zijn
zak gestoken toen de fietsenmaker
het toneel op kwam met een lau
werkrans.
De fietsenmaker vroeg het woord,
prees de buurman, zei dat er vroe
ger wel eens iets was geweest, me
moreerde strijdbijlen die begraven
dienen te worden en hing 't schrie-
lige schildertje zonder veel plicht
plegingen de lauwerkrans om de
nek.
Deze lauwerkrans echter was wel
iswaar aan de buitenkant van den
knieën en zeeg daarop ineen. Op
inden en voeten kroop hij uit het
iservewiel tevoorschijn.
De potige rijwielhersteller riep nu
jat de ander een ondankbare hond
[yas en nog voor het bestuur van de
L|uurtvereniging tussenbeiden had
Jannen komen, mikte hij de kleine
fchilder weer tussen de dennetak-
len en in de band. Thans echter was
|et de beurt van de wachtmeester,
hele zaak was er getuige van hoe
j de fietsenmaker een bon gaf, we-
lens mishandeling van de kleine
fehilder.
|jDe fietsenmaker moet vijfentwin-
gulden boete betalen. Het be-
juur van de buurtvereniging zit
jet de moeilijkheid voor het vol-
jende jaar een andere attractie te
denken.
THANS GEVESTIGD:
OVERPEINZINGEN
De Minister van Volkshuisvesting
heeft alle mensen van de bouwwe
reld een persoonlijke brief thuis ge
zonden waarin hij een beroep doet
om vooral deze laatste maanden ei
een schepje boven op te leggen zo
dat de vele woningen, die nu bijna
klaar zijn, ook voor de winter klaar
komen
We twijfelen er niet aan of dit
ministeriële schrijven zal menig
bouwvakker een hart onder de riem
Steken en wel de particuliere bou
wers. En dan bedoelen we daarme
de heus niet degenen, die bonken of
kastelen van bungalows willen bou
wen, maar die mensen, die hun eigen
geld in een eigen huisje willen ste
ken, dat gebouwd is, zoals zij dat
willen en niet in een rij staat met
een x-aantal andere en dezelfde wo
ningen. Dat men deze mensen, die
het zo hoog geprezen eigen bezit nog
steeds aanhangen, rustig jaren op 'n
vergunning laat wachten, dat hier te
weinig bouwgronden voor zijn ge
reserveerd .omdat ze toch geen ver
gunning krijgen en men deze over
levert aan bouwmaatschappijen, die
wel met premie kunnen bouwen, is
voor velen van hen onbegrijpelijk.
Temeer waar juist deze bouwers
vooral de kleinere aannemers prima
werk verschaffen ,dat een nog vol
lediger inzet van de bouwcapaciteit
en de vremindering van de woning
nood slechts ten goede kan komen.
de spaarbank vaar iederéén
Zo werkt men hier hard door met
het concilie .ondanks de geruchten
die de ronde deden over het schema
van de Joden en van de godsdienst
vrijheid. Zo plotseling als ze geko
men, zo geruisloos zijn zij verdwe
nen. Men gaat .volgens ingewijden,
met zekerheid een vierde zittings
periode tegemoet.
H. Janssen, Rome.
Wij vragen nog steeds
TERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Ij Aanmelden dagelijks -
|i ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de portiei
èJ N V. INALFA VENRAY
„Dank, allen hartelyk dank....". Met deze woorden begon Pas
toor Geerits zondag j.l. zijn eerste predikatie in de nieuwe, pas
ingezegende, Vredeskerk. Een dankwoord werd dit tot allen, die
5 jaren lang hun krachten gegeven hebben aan 't totstandkomen
van deze kerk. Een beroep ook, om hem in de toekomst ook ter
zijde te staan, om samen met hem de nieuwe parochie tot een
goede gemeenschap te maken
Zo is de afgelopen zondag op de
eerste plaats een feestdag geworden
voor de parochianen van de Chris
tus Koningkerk, die op het feest
van Christus Koning hun nieuwe
kerk in gebruik mochten nemen.
Maar ook een feestdag voor de Pe
trus Bandenparochie ,die weliswaar
een gedeelte van zijn parochianen
heeft moeten afstaan, maar de ze
kerheid heeft dat door deze split
sing het parochieel werk betere en
ruimere kansen krijgt.
NIEUWE GEMEENSCHAP
Deken Loonen ,die 's morgens in
een eenvoudige plechtigheid het
nieuwe kerkgebouw ingezegend had,
wees daarop in zijn predikatie, na
de installatie van Pastoor Geerits.
Hoewel parochiegrenzen niet be
doeld zijn als een soort ijzeren gor
dijn, aldus Deken Loonen, moet de
parochiaan terwille van het daar en
dus zijn eigen bloeiend geestelijk le
ven op de eerste plaats zijn eigen
kerk bezoeken, aan het eigen paro
chieleven deelnemen. Ook hij wens
te de bouwpastoor geluk met de
snelle voltooiing van zijn kerk, want
vooraf gezien mogen 5 jaren een
lange tijd zijn, voor insiders, die
weten welke moeilijkheden er lig
gen, is deze bouwperiode betrekke
lijk kort geweest.
Hij feliciteerde ook architect Boos-
ten met zijn ontwerp, aannemings
bedrijf Gebr. Janssen en hun werk
nemers met de snelle voltooiing van
het werk en dankte als Deken en
als pastoor van de Petrus-Banden
allen, die op wat voor wijze ook,
hun steentje hebben bijgedragen bij
het totstandkomen van dit grote
werk. Een werk, dat een nieuwe
parochie doet ontstaan, de kiem
heeft gelegd voor een betere en jon
ger parochieleven. Hij wenste de
nieuwe parochianen veel geluk in
deze nieuwe parochie, die dank zij
de medewerking van vooral de
gemeentelijke overheid zijn
scholen al heeft en direct als vol
waardige parochie kan starten. Hij
vertrouwde dat het nieuwe Gods
huis ook een werkelijk geestelijk
middelpunt zou worden van deze
nieuwe gemeenschap ,die hij voor
de verdere toekomst Gods rijkste ze
gen toewenste.
INSTALLATIE
Voordien was Pastoor Geerits in
een lange stoet afgehaald van Ma-
riannhill en ter kerke geleid. Naast
zijn vader en Deken Loonen en
voorafgegaan door de vele vereni
gingen, die deze nieuwe parochie al
kent, alsmede door Venrays Harmo
nie ,werd hij naar het feestelijk ver
sierde kerkgebouw gebracht. Toen
de deuren hiervan geopend werden,
dreigde een moment het toestor
mende publiek de hele stoet onder
de voet te lopen, zo nieuwsgierig
was men blijkbaar de nieuwe kerk
in zijn volle glorie te zien. Want nog
geen uur tevoren waren de „schoon
maaksters" er nog volop in bezig om
de laatste hand te leggen.
Eenmaal in de kerk begonnen dan
de plechtigheden van de pastoors
installatie, waarbij de nieuwe scho-
la o.l.v. de heer Simons al direct
toonde, dat ook op dit terrein de
nieuwe parochie voor geen kleintje
vervaard is. Met de heren pastoors
Jonkers en Janssen als getuigen
legde Pastoor Geerits zijn ambtseed
af, waarna Deken Loonen hem in
opdracht van Mgr. Moors de be
voegdheden verleende aan het pas
toorsambt verbonden.
H. MIS
Na de installatie begon een plech
tige H. Mis, waarbij de nieuwe pas
toor geassisteerd werd door Deken
Loonen als presbyter-assistens en de
heren Dr. H. Litjens uit Roermond
en Keulen uit Hoensbroek als dia
ken en subdiaken.
Onder deze H. Mis hield pastoor
Geerits zijn eerste predikatie, waar
in hij dank bracht voor al de hulp,
die hij had mogen ontvangen, maar
waarin hij ook een beroep deed op
zijn nieuwe parochianen orn van
deze parochie een levende liefdes
gemeenschap te maken, waarin de
naastenliefde en de liefde tot God
zou mogen bloeien zodat er vrede
zou zijn. Vrede tussen God en de
mensen, die er wonen en vrede tus
sen de mensen onderling. Dan zou
de kerk van Christus Koning een
echte Vredes-tempel zijn
Onder deze H. Mis, waarin vooral
de schitterende paramenten en de
nieuwe cibiries de aandacht trokken,
gingen velen ter communie.
RECEPTIE
Na de H. Mis werd de nieuwe pas
toor uit de prachtige verlichte kerk
wederom naar Mariannhill geleid,
daarbij wederom voorafgegaan door
zijn parochiële verenigingen en de
Kon. Harmonie.
Bij de gasten op dit feest waren
behalve de vader van Pastoor Gee
rits ook de verdere familie, alsmede
het kerkbestuur van de Petrus-Ban
den, van de Vredeskerk, van de
Merselose kerk, het College van B.
en W. en Mevr. Custers, het aktie-
comité en verschillende pastoors uit
het Dekenaat.
In Mariannhill begon dan een zeer
druk bezochte receptie, waarbij
Pastoor Geerits nog vele gelukwen
sen in ontvangst te nemen had.
En intussen is dan al iedere dag
van deze week een H. Mis in deze
prachtige kerk geweest, terwijl de
verder afbouw doorging. Het wach
ten is o.m. nog op een nieuwe doop
vont en de kruiswegstaties.
NIEUWE VOORSCHRIFTEN
VOOR BRANDBEVEILIGING
Een nieuwe verordening regelt in
liefst zes hoofdstukken en 65 arti
kelen de nieuwe brandveiligheids
voorschriften in onze gemeente.
Vroeger waren deze in de politie
verordening opgenomen, maar thans
in aparte verordening onderge
bracht, die de schone naam draagt:
Vex'ordening betreffende het voor
komen, beperken en bestrijden- van-
brand, het beoerken van brandge
vaar, het voorkomen en beperken
van ongelukken bij brand en al het
geen daarmede verband houdt.
Het is natuurlijk ondoenlijk de
gehele verordening, die 19 volge-
typte vellen lang is, hier af te druk
ken, maar we zullen trachten enkele
vooxmame punten kort samenge
vat hier weer te geven.
Voor het voorhanden hebben van
bepaalde ontvlambare stoffen (ben
zine, petroleum, stookolie, brandspi
ritus en verfwaren) is een schrifte
lijke vergunning nodig van B. en
W. zoals ook voor het in voorraad
hebben en uitgeven van met brand
baar gas gevulde reclameballons, het
stoken van vuren in de openlucht
e.d.
Voor gebouwen, waarin publiek
toegelaten wordt of openbare bijeen
komsten worden gehouden moet een
veiligheidsverklaring worden aan
gevraagd. Beroep tegen beslissingen
hieromtrent van B. en W. is altijd
mogelijk bij de gemeenteraad, die
op zijn beurt de Rijksinspecteur van
het Brandweerwezen voor onze pro
vincie om advies zal moeten vragen.
VEILIGHEIDSVERKLARING
In de veiligheidsverklaring t.a.v.
gebouwen voor openbare bijeenkom
sten kunnen B. en W. voorschriften
geven o.a. t.a.v. de verlichting, het
aantal nooduitgangen, het al of niet
roken, de verwarming en het lucht
verversingssysteem, het aantal zit
plaatsen e.a., terwijl voor de toneel-
of projectieafdeling in het bijzonder
de nodige technische voorschriften
gegeven kunnen worden.
Ook voor sommige gebouwen van
bijzonder aard, die op een aparte
lijst gepubliceerd moeten worden,
kunnen stringente voorschriften ge
geven worden t.a.v. de brandveilig
heid. Datzelfde geldt voor kramen
en kennisinrichtingen.
Voor de agrarische bedrijven zijn
al enkele van deze voorschriften in
de verordening opgenomen.
Zo moet een landbouwer de stal.
waarin het vee of „pluimgedierte" is
ondergebracht, zodanig inrichten,
dat bij brand de dieren snel en ge
makkelijk uit de stal verwijderd
kunnen worden.
Voor garages (groter dan 30 m2)
geldt dat wanden, zoldering en vloer
van zodanige constructie zijn, dat ze
minstens 20 minuten weerstand bie
den tegen brand. Verder moet hier
in voldoende ventilatie zijn en mag
geen ander dan electrisch licht ge
bruikt worden. Voor verwarming
hiervan is centrale verwarming
voorgescheven. Worden hierin ka
chels gebruikt, dan gelden daarvoor
weer speciale voorschriften.
In deze brandveiligheidsvoor
schriften liggen verdere bepalingen
vast t.a.v. het hebben of vervoeren
(Vervolg z.o.z.)