[DUJARDI TRIUMPH Fa. STRIJBOSCH HISTOR FRUITBOMEN w. J. KESSELS psnm VOOR WARMTE -ZONDER GRENZEN VEHVEK'AUUD GOED Voor grote sortering STEEDS MEER BETALEN automobielen lima martens ueniay trekkers F VIEUX vlees voorziening K. VAN ELSEN OLIEHANDEL VENRAY Schaeffers Patersstraat 14 Venray radio en televisie wasautomaten centrifuges droogtrommels koelkasten diepvriezers verlichting 3 a 4 PERSONEN jongens van 15-20 jaar VOOR HYPOTHEKEN KRUIJSEN-MEESTERS MASSEY- FERGUSON Massey Ferguson - Key-dealer J. MICHELS VAN MEIJEL De regering heeft dan wel een be lastingverlaging aangekondigd, maar het komend jaar zal die nog niet ingaan. Daar wordt nog minstens een jaar mee gewacht. En dan moe ten er intussen niet weer hoge loon eisen gesteld worden maar de vakbonden hebben toch plannen in deze richting anders is het niet uitgesloten, dat die belastingverla ging ook in 1965 nog niet doorge voerd zal kunnen worden. Na de ongeveer 15 pet. loonsver hoging, die 1964 voor de meeste werknemers heeft opgeleverd, schij nen we wat te weelderig te leven, waardoor de invoer meer toeneemt dan de uitvoer en de Nederlandse betalingsbalans dus een stijgend na delig saldo aangeeft. Ook bij de ver hoogde inkomsten blijven de belas tingtarieven dus hetzelfde, zodat iedereen, in geld uitgedrukt, maar steeds weer wat meer aan de staat gaat betalen. En bleef het daar nu maar bij, dan kon men er met het oog op 's lands economische positie mis schien nog wel vrede mee hebben, maar via andere wegen worden we gedwongen om bovendien nog steeds meer te gaan betalen. De belasting op sigaretten en op benzine is inmiddels als flink ver hoogd, waarmede we de staat dus ook al weer aan hogere inkomsten helpen. De ouderdomsuitkering wordt flink verhoogd, maar de wer kers en de bedrijven krijgen er dan ook een verhoogde premie voor te betalen, waarmede de dit jaar ver kregen hogere inkomsten dus ook weer worden afgeroomd. Er staan verder nog meer plan nen op stapel tot verhoging van in directe belastingen, want we moeten ons daarmee gaan aanpassen aan 't gebruik in de andere landen van de E.E.G. De tarieven van overheids- en semie-overheidsdiensten zijn in tussen ook al verhoogd, zoals kijk en luistergelden, spoor- en postta- rieven, waarvoor ook al weer plan nen tot nog verdere verhoging be staan. Diverse legesgelden onder gingen herzienng en zo is er nog wel het een en ander op te noemen waarbij de overheid meewerkte tot verhoging der kosten. Behalve onze niet verlaagde en daardoor gestegen loon- en inkom stenbelasting moeten we de over heid via andere wegen ook nog steeds meer gaan betalen. Desalniettemin ziet de regering er niet tegenop om de weggebrui kers straks nog eens extra indirecte belasting te laten betalen, door een soort van tol van ze te heffen voor het gebruik vna autosnelwegen. Denk niet, dat alleen de autorij ders daarvan de dupe worden, want deze tolheffing zal ongetwijfeld ook gaan gelden voor het beroepsgoede- renverkeer en deze zal dat vanzelf sprekend moeten doorberekenen in zijn vervoersprijzen. Diverse goederen zullen daardoor dus een prijsverhoging ondergaan en indirect betaalt dan ook de niet- autobezitter straks aan deze extra belasting mee. Vóór de oorlog is er jarenlang een heftige strijd gevoerd om de tollen opgeheven te krijgen, wat uit eindelijk gelukt is, maar nu wil de regering dan weer tot instelling van tolheffing overgaan, zij het in iets andere vorm. Gebruikers van rijkswegen zullen een extra bedrag moeten gaan be talen om de wegenbouw uit het slop te halen. Het is logisch dat de bewoner van deze contreien zich afvraagt of deze extra wegenbelasting ook voor hem van nut zal zijn. Immers in dit deel van Nederland zijn de zgn. snelwe gen niet te vinden. Er mag dan een E weg op het programma staan voor de verbinding EindhovenVenlo, voor het overige is er noch in Oost- Brabant, noch in Noord-Limburg iets van een snelweg te vinden en wat erger is, geen der plannen voor de toekomst geeft iets meer aan dan een verbetering van de weg Venlo- Nijmegen. Dat daarbij geen sprake is van vervanging van de noodbrug in Well door een definiteve brug, evenmin als er sprake is van een verbeterde verbinding ook voor goederenverkeer met Duitsland, maakt deze verbetering minder waardevol voor genoemd gebied. De Midden Peelweg is en blijft tot heden een secundaire weg, en als de doortrekking naar het Noor den er zo lang over doet als het stuk van Zeeland naar de Bosse Baan, dan zijn we allemaal dood en begraven voordat we er ooit in zijn volle lengte gebruik van kunnen maken. Het feit dat men deze „tol-gelden" of hoe men ze ook noemt, moet be talen, geeft natuurlijk geen recht op een rijksweg langs de deur, maar het is toch wel eens goed in dit ver band te wijzen op de kaalheid van de rijks wegenkaart in de streek van Oost-Brabant en Noord-Lim burg, die wel omzoomd zal gaan worden door E- en andere rijks wegen, maar die desniettemin zelf steeds blijft aangewezen op secun daire wegen, hoe goed ze overigens dan zijn of worden. Deze belastingheffing wordt door dit feit voor de bewoners van deze contreien nog onsympathieker als hij al is omdat hij naast zijn motor rijtuigen- en benzinebelasting nu nog eens extra moet gaan betalen voor verbetering van het wegennet. De steeds maar uitgestelde belas tingverlaging en de maar steeds verhoogde andere heffingen zijn reden tot ontevredenheid. We zijn nieuwsgierig wat de Staten-Gene- raal over deze materie te zeggen zal hebben. DE VRAAG NAAR VLEES EN DE Nu de algemene verwachting is, dat het jongvee voorlopig nog wel een schaars artikel zal zijn, zullen de prijzen vermoedelijk ook hoog blijven. Als deze verwachting juist zal blijken te zijn, betekent dit voor de consument dat het rundvlees voorlopig ook duur zal blijven, te meer daar in de ons omringende landen een ongeveer gelijke situatie bestaat. Dit houdt niet in, dat er in ons land een tekort aan vlees be staat. Er is voldoende vlees beschik baar, zoals varkensvlees en slacht- pluimvee. Wat het varkensvlees betreft, wordt bovendien voor de naaste toe komst een sterke uitbreiding van het aanbod verwacht. In welke ma te dit van invloed zal zijn op de hoogte van rundveeprijzen is moei lijk te voorspellen, want dit hangt in grote mate af van de consument. Is deze genegen een deel van het rundvlees te vervangen door var kensvlees? Hoe is in grote lijnen de ontwik keling van het verbruik van vlees in de jaren 1958 tot en met 1963 ge weest? In 1958 bedroeg het verbruik van rund- en kalfsvlees per hoofd van de bevolking 17,8 kg, in 1962 22,3 kg en in 1963 23,3 kg. Dit betekent tot 1962 een toeneming van 25 pet. en daarna in 1963 nogmaals 6 pet. In totaal dus 31 pet. Deze laatste stij ging van 6 pet. was waarschijnlijk mede een gevolg van de relatief la ge prijzen van rundvlees in 1963. Van varkensvlees bedroeg het ver bruik in 1958 20,8 kg, in 1962 23,5 kg en in 1963 22,7 kg. In procenten uit gedrukt bedroeg de stijging tot 1962 dus 13 pet., terwijl in 1963 een da ling van 4 pet. plaats had. In 1963 was het verbruik dus slechts 9 pet. hoger dan in 1958. Nadere aandacht vraagt ook het verbruik van slachtpluimvee. Het verbruik hiervan nam in deze jaren toe van 1,2 kg tot 3 kg, een stijging dus van 150 pet. Tenslotte resulteer de dit in een stijgend totaal ver brui kvan vlees nl. van 41,5 kg tot 50,6 kg, dus 22 pet. Uit deze cijfers valt op te maken dat er niet alleen een voortdurende toeneming van het verbruik van vlees plaats had, maar dat er ook een wijziging kwam in de verhouding van de gebruikte vleessoorten. Daarbij valt op een sterkere toeneming van rund- en kalfsvlees en van slachtpluimvee. Vermoedelijk is dit een vervolg van de stijgende welvaart. We zul len moeten afwachten in hoeverre de consument misschien onder in vloed van het optreden van grote prijsverschillen, weer meer varkens vlees zal gaan eten. Dit zal evenwel hoogst vermoedelijk mede afhangen van de verdere welvaartsontwikke ling. Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portier N.V. INALFA VENRAY TRIUMPH HERALD 1200 Saloon single tone f 6250— TRIUMPH 12/50 f 7195— TRIUMPH HERALD 1200 Convertible f 7750— TRIUMPH HERALD 1200 Estatecar single tone f 7675— TRIUMPH VITESSE 6 salo. .n single tone f 7995— TRIUMPH VITESSE 6 Convertible f 9725— TRIUMPH SPITFIRE 4 Softtop f 8450— TRIUMPH TR 4 Softtop, vanaf 13.000— EINDHOVEN - VENRAY ALLE SOORTEN TWEEDEHANDS AUTOMOBIELEN en service m m is er een bijzonder goed adreshet önze! Wij komen snel. En wij laten alleen warm te achter. Veel warm te! Veilige warmte! Van Esso Petroleum - de haardolie die schoner, zuiniger en reukloos brandt. Prins Hendrikstraat 18, Tel. 04780 -1834 APPELS - PEREN - PRUIMEN - KERSEN N.A.K.B. gekeurd CONIFEREN - THUJA'S - SIERHEESTERS ROZEN in vele kleuren ALLE BOOMKWEKERIJ-PRODUKTEN Beleefd aanbevelend, BOOM- EN ROZENKWEKERIJEN Oirloseweg 2 OOSTRUM Tel. 2154 G0MMANS KLEDING Tel. 1281 v/h Coopmans Langstraat GEVRAAGD bekend met elektrisch lassen voor constructie en wagenbouwbedrijf kunnen bij ons prettig werken. Goed loon. H. Henckens-Rademaker, Constructiebedr. Overloon - telefoon 04788-215 MET LAGE RENTE JULIANASINGEL 41 - TEL. 1061 telefoon 2389 schoolstraat 30 Massey-F erguson-trekkers om uw werk te verlichten Zeer krachtige motor met laag brandstofverbruik Vraagt ons omtrent het speciale Ferguson-systeem. Stationsweg 39, Venray, Tel. 04780-1785 Steeds in voorraad prima gereviseerde tractoren en landbouwmachines tegen zeer sterk concurrerende prijzen.

Peel en Maas | 1964 | | pagina 12