[DUJARDI
TRIUMPH
Fa. STRIJBOSCH
HISTOR
FRUITBOMEN
w. J. KESSELS
psnm
VOOR
WARMTE
-ZONDER
GRENZEN
VEHVEK'AUUD GOED
Voor grote sortering
STEEDS MEER BETALEN
automobielen
lima martens ueniay
trekkers
F VIEUX
vlees
voorziening
K. VAN ELSEN
OLIEHANDEL
VENRAY
Schaeffers Patersstraat 14 Venray
radio en televisie
wasautomaten
centrifuges
droogtrommels
koelkasten diepvriezers
verlichting
3 a 4 PERSONEN
jongens van 15-20 jaar
VOOR HYPOTHEKEN
KRUIJSEN-MEESTERS
MASSEY- FERGUSON
Massey Ferguson - Key-dealer
J. MICHELS VAN MEIJEL
De regering heeft dan wel een be
lastingverlaging aangekondigd, maar
het komend jaar zal die nog niet
ingaan. Daar wordt nog minstens
een jaar mee gewacht. En dan moe
ten er intussen niet weer hoge loon
eisen gesteld worden maar de
vakbonden hebben toch plannen in
deze richting anders is het niet
uitgesloten, dat die belastingverla
ging ook in 1965 nog niet doorge
voerd zal kunnen worden.
Na de ongeveer 15 pet. loonsver
hoging, die 1964 voor de meeste
werknemers heeft opgeleverd, schij
nen we wat te weelderig te leven,
waardoor de invoer meer toeneemt
dan de uitvoer en de Nederlandse
betalingsbalans dus een stijgend na
delig saldo aangeeft. Ook bij de ver
hoogde inkomsten blijven de belas
tingtarieven dus hetzelfde, zodat
iedereen, in geld uitgedrukt, maar
steeds weer wat meer aan de staat
gaat betalen.
En bleef het daar nu maar bij,
dan kon men er met het oog op
's lands economische positie mis
schien nog wel vrede mee hebben,
maar via andere wegen worden we
gedwongen om bovendien nog steeds
meer te gaan betalen.
De belasting op sigaretten en op
benzine is inmiddels als flink ver
hoogd, waarmede we de staat dus
ook al weer aan hogere inkomsten
helpen. De ouderdomsuitkering
wordt flink verhoogd, maar de wer
kers en de bedrijven krijgen er dan
ook een verhoogde premie voor te
betalen, waarmede de dit jaar ver
kregen hogere inkomsten dus ook
weer worden afgeroomd.
Er staan verder nog meer plan
nen op stapel tot verhoging van in
directe belastingen, want we moeten
ons daarmee gaan aanpassen aan 't
gebruik in de andere landen van de
E.E.G. De tarieven van overheids-
en semie-overheidsdiensten zijn in
tussen ook al verhoogd, zoals kijk
en luistergelden, spoor- en postta-
rieven, waarvoor ook al weer plan
nen tot nog verdere verhoging be
staan. Diverse legesgelden onder
gingen herzienng en zo is er nog
wel het een en ander op te noemen
waarbij de overheid meewerkte tot
verhoging der kosten.
Behalve onze niet verlaagde en
daardoor gestegen loon- en inkom
stenbelasting moeten we de over
heid via andere wegen ook nog
steeds meer gaan betalen.
Desalniettemin ziet de regering
er niet tegenop om de weggebrui
kers straks nog eens extra indirecte
belasting te laten betalen, door een
soort van tol van ze te heffen voor
het gebruik vna autosnelwegen.
Denk niet, dat alleen de autorij
ders daarvan de dupe worden, want
deze tolheffing zal ongetwijfeld ook
gaan gelden voor het beroepsgoede-
renverkeer en deze zal dat vanzelf
sprekend moeten doorberekenen in
zijn vervoersprijzen.
Diverse goederen zullen daardoor
dus een prijsverhoging ondergaan en
indirect betaalt dan ook de niet-
autobezitter straks aan deze extra
belasting mee.
Vóór de oorlog is er jarenlang
een heftige strijd gevoerd om de
tollen opgeheven te krijgen, wat uit
eindelijk gelukt is, maar nu wil de
regering dan weer tot instelling van
tolheffing overgaan, zij het in iets
andere vorm.
Gebruikers van rijkswegen zullen
een extra bedrag moeten gaan be
talen om de wegenbouw uit het slop
te halen.
Het is logisch dat de bewoner van
deze contreien zich afvraagt of deze
extra wegenbelasting ook voor hem
van nut zal zijn. Immers in dit deel
van Nederland zijn de zgn. snelwe
gen niet te vinden. Er mag dan een
E weg op het programma staan voor
de verbinding EindhovenVenlo,
voor het overige is er noch in Oost-
Brabant, noch in Noord-Limburg
iets van een snelweg te vinden en
wat erger is, geen der plannen voor
de toekomst geeft iets meer aan dan
een verbetering van de weg Venlo-
Nijmegen.
Dat daarbij geen sprake is van
vervanging van de noodbrug in
Well door een definiteve brug,
evenmin als er sprake is van een
verbeterde verbinding ook voor
goederenverkeer met Duitsland,
maakt deze verbetering minder
waardevol voor genoemd gebied.
De Midden Peelweg is en blijft
tot heden een secundaire weg, en
als de doortrekking naar het Noor
den er zo lang over doet als het
stuk van Zeeland naar de Bosse
Baan, dan zijn we allemaal dood en
begraven voordat we er ooit in zijn
volle lengte gebruik van kunnen
maken.
Het feit dat men deze „tol-gelden"
of hoe men ze ook noemt, moet be
talen, geeft natuurlijk geen recht
op een rijksweg langs de deur, maar
het is toch wel eens goed in dit ver
band te wijzen op de kaalheid van
de rijks wegenkaart in de streek
van Oost-Brabant en Noord-Lim
burg, die wel omzoomd zal gaan
worden door E- en andere rijks
wegen, maar die desniettemin zelf
steeds blijft aangewezen op secun
daire wegen, hoe goed ze overigens
dan zijn of worden.
Deze belastingheffing wordt door
dit feit voor de bewoners van deze
contreien nog onsympathieker als
hij al is omdat hij naast zijn motor
rijtuigen- en benzinebelasting nu
nog eens extra moet gaan betalen
voor verbetering van het wegennet.
De steeds maar uitgestelde belas
tingverlaging en de maar steeds
verhoogde andere heffingen zijn
reden tot ontevredenheid. We zijn
nieuwsgierig wat de Staten-Gene-
raal over deze materie te zeggen zal
hebben.
DE VRAAG NAAR VLEES EN DE
Nu de algemene verwachting is,
dat het jongvee voorlopig nog wel
een schaars artikel zal zijn, zullen
de prijzen vermoedelijk ook hoog
blijven. Als deze verwachting juist
zal blijken te zijn, betekent dit voor
de consument dat het rundvlees
voorlopig ook duur zal blijven, te
meer daar in de ons omringende
landen een ongeveer gelijke situatie
bestaat. Dit houdt niet in, dat er in
ons land een tekort aan vlees be
staat. Er is voldoende vlees beschik
baar, zoals varkensvlees en slacht-
pluimvee.
Wat het varkensvlees betreft,
wordt bovendien voor de naaste toe
komst een sterke uitbreiding van
het aanbod verwacht. In welke ma
te dit van invloed zal zijn op de
hoogte van rundveeprijzen is moei
lijk te voorspellen, want dit hangt
in grote mate af van de consument.
Is deze genegen een deel van het
rundvlees te vervangen door var
kensvlees?
Hoe is in grote lijnen de ontwik
keling van het verbruik van vlees in
de jaren 1958 tot en met 1963 ge
weest?
In 1958 bedroeg het verbruik van
rund- en kalfsvlees per hoofd van
de bevolking 17,8 kg, in 1962 22,3 kg
en in 1963 23,3 kg. Dit betekent tot
1962 een toeneming van 25 pet. en
daarna in 1963 nogmaals 6 pet. In
totaal dus 31 pet. Deze laatste stij
ging van 6 pet. was waarschijnlijk
mede een gevolg van de relatief la
ge prijzen van rundvlees in 1963.
Van varkensvlees bedroeg het ver
bruik in 1958 20,8 kg, in 1962 23,5 kg
en in 1963 22,7 kg. In procenten uit
gedrukt bedroeg de stijging tot 1962
dus 13 pet., terwijl in 1963 een da
ling van 4 pet. plaats had. In 1963
was het verbruik dus slechts 9 pet.
hoger dan in 1958.
Nadere aandacht vraagt ook het
verbruik van slachtpluimvee. Het
verbruik hiervan nam in deze jaren
toe van 1,2 kg tot 3 kg, een stijging
dus van 150 pet. Tenslotte resulteer
de dit in een stijgend totaal ver
brui kvan vlees nl. van 41,5 kg tot
50,6 kg, dus 22 pet. Uit deze cijfers
valt op te maken dat er niet alleen
een voortdurende toeneming van het
verbruik van vlees plaats had,
maar dat er ook een wijziging kwam
in de verhouding van de gebruikte
vleessoorten. Daarbij valt op een
sterkere toeneming van rund- en
kalfsvlees en van slachtpluimvee.
Vermoedelijk is dit een vervolg
van de stijgende welvaart. We zul
len moeten afwachten in hoeverre
de consument misschien onder in
vloed van het optreden van grote
prijsverschillen, weer meer varkens
vlees zal gaan eten. Dit zal evenwel
hoogst vermoedelijk mede afhangen
van de verdere welvaartsontwikke
ling.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de portier
N.V. INALFA VENRAY
TRIUMPH HERALD 1200
Saloon single tone
f 6250—
TRIUMPH 12/50
f 7195—
TRIUMPH HERALD 1200
Convertible
f 7750—
TRIUMPH HERALD 1200
Estatecar single tone
f 7675—
TRIUMPH VITESSE 6
salo. .n single tone
f 7995—
TRIUMPH VITESSE 6
Convertible
f 9725—
TRIUMPH SPITFIRE 4 Softtop
f 8450—
TRIUMPH TR 4 Softtop, vanaf
13.000—
EINDHOVEN - VENRAY
ALLE SOORTEN TWEEDEHANDS AUTOMOBIELEN
en service
m m
is er een bijzonder
goed adreshet önze!
Wij komen snel. En
wij laten alleen warm
te achter. Veel warm
te! Veilige warmte!
Van Esso Petroleum
- de haardolie die
schoner, zuiniger en
reukloos brandt.
Prins Hendrikstraat 18, Tel. 04780 -1834
APPELS - PEREN - PRUIMEN - KERSEN
N.A.K.B. gekeurd
CONIFEREN - THUJA'S - SIERHEESTERS
ROZEN in vele kleuren
ALLE BOOMKWEKERIJ-PRODUKTEN
Beleefd aanbevelend,
BOOM- EN ROZENKWEKERIJEN
Oirloseweg 2 OOSTRUM Tel. 2154
G0MMANS KLEDING
Tel. 1281
v/h Coopmans
Langstraat
GEVRAAGD
bekend met elektrisch lassen
voor constructie en wagenbouwbedrijf
kunnen bij ons prettig werken. Goed loon.
H. Henckens-Rademaker, Constructiebedr.
Overloon - telefoon 04788-215
MET LAGE RENTE
JULIANASINGEL 41 - TEL. 1061
telefoon 2389
schoolstraat 30
Massey-F erguson-trekkers
om uw werk te verlichten
Zeer krachtige motor met
laag brandstofverbruik
Vraagt ons omtrent het
speciale Ferguson-systeem.
Stationsweg 39, Venray, Tel. 04780-1785
Steeds in voorraad prima gereviseerde
tractoren en landbouwmachines tegen
zeer sterk concurrerende prijzen.