Vergadering van Gemeenteraad Protest tegen INDUSTRIALISATIEKOTA VRIJDAG 2 OKTOBER 1964 No. 40 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPlfUT A H VOOT? A V PM OMQTRPïfPM ADVERTENTIEPRIJS 8«/i ct p. mm ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 VV EjLiIVDLf/iU V UUA V ErllI\H I ErlV VJIYIO 1 I\ UlVLAl PRUS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venraj 1.75 NIEUWE BRANDWEERKAZERNE NIEUWE DEURNESEWEG NIEUWE WONINGEN HEER BERKHOUT GEEN RAADSLID MEER? De raad heeft er 4Va uur tijd voor genomen in zijn laatste ver gadering. Twee uren voor het nieuwe komplan, dat werd toe gelicht door de stedebouwkundige Ir. Margry en de Rijksmidden- standsconsulent de heer v. d. Linden. 2Va uur voor een agenda, die ook nu zware eisen stelde aan de gemeentekas. Als troost prijs kon de voorzitter op het einde van de vergadering mede deling doen dat de Rijksgoedkeuring voor het Gemeenschapshuis in Leunen in oktober verwacht kan worden, dat het Ambonezen kamp leeg zal lopen omdat een extra contingent van 20 zgn. ambonezenwoningen door de minister is toegezegd en dat de Rijksgoedkeuring voor 93 woningwetwoningen en 13 ongesub sidieerde woningen ontvangen is als extra contingent voor Ven- ray's industrie, waarvan met name 86 voor de nieuwe Rank- Xerox. Een vergadering dus, die gezien de belangrijke punten ook wel enige uren mocht duren. Hieronder volgt dan verder het verslag. GRONDVERPACHTINGEN De verpachting van grond, gele gen aan de Kempkensberg aan A. P. H. van Meijel en Th. H. S. M. Claessens, Haag 13, groot 10.77.73 ha te Merselo, thans in pacht bij de vader, respectievelijk schoonvader van verzoekers, ging zonder meer onder de hamer door. GRONDAANKOPEN Ten behoeve van de uitvoering van het uitbreidingsplan „Veltum" is het nodig, dat door de gemeente gronden worden aangekocht. O.a. van M. P. Wilmsen, Hoebertweg 21, die daar 150 m2 met de zich daar op bevindende opstallen wil verko pen voor 15.907,18. DE BRUYN was blij dat al grond in Veltum werd aangekocht, maar drong ook aan met de aankopen in West II (Merseloseweg-Hoenderstr.) op te schieten. De VOORZITTER vertelde dat 't grootste gedeelte van West II al in bezit is van de gemeente. Stagnatie levert nu op de hertaxatie, die de Roermondse rechtbank heeft voor geschreven. Op de tweede plaats komt het plan de Brier (Leunseweg) en op de derde plaats Veltum. Kan men echter gronden in Vel tum krijgen, dan worden die ge kocht. DE BRUYN kon er vrede mee hebben. Hij stak verder B. en W. een pluim op de hoed dat zij in de voorlopige koopovereenkomst een clausule heeft doen opnemen, waar in uitdrukkelijk vermeld staat, dat ingeval de Rechtbank een hogere grondprijs toestaat bij onteigeningen deze hogere grondprijs tevens zal gelden voor degenen, die vrijwillig grond hebben afgestaan, mogelijk te gen een lagere prijs. De aankoop van 110 m2 grond voor de bouw van een pompput met nooduitlaat in Ysselsteyn van H. Hellegers, Jan Poelsweg 1, a 5,- per m2 werd zonder meer goedge keurd. Voor het onderdelenplan Merselo wilde de gemeente 5430 m2 kopen aldaar van G. Bistervels in Heyt- huysen en M. Bistervels in Oirlo voor 19.138,50. Dit voorstel kreeg na enkele technische inlichtingen aan VAN VALKENGOED ook de toestemming van de Raad. VERKOPEN VAN GROND De verkoop van grond voor de bouw van 9 woningen aan de Beu kenlaan ten behoeve van personeels leden van de N.V. Metaalwarenfa- briek „Inalfa" ad 11,per m2 was een ander punt van de zwaar beladen agenda. DE BRUYN wilde meer weten over de t.o.v. van andere plannen lage grondprijs. De VOORZITTER vertelde dat deze aanvrage al lang geleden ge steld is (oktober I960). DE BRUYN vroeg of er dan geen renteverlies berekend moet worden en of de kostprijs niet op gezette tijden herzien moet worden. De VOORZITTER wees erop dat in het algemeen deze redenatie juist is. Maar moet men in dit geval, waar 4 jaar op de premie gewacht is moeten worden, dit ook toepas sen? De raad besloot daarop tegen de ze prijs te verkopen. In verband met de Premiebeschik king Woningwet worden de betref fende premies alleen aan natuurlij ke personen gegeven. Zeven kandi daten hebben zich tot heden gemeld, t.w. de heren A. H. van Hemert, Helvoirtsestraat 145, Vught; A. E. J. Schoenmakers Arkstraat 13, Ven- ray; J. C. van der Kamp, Dr. No- lensstraat 88, Gennep; A. H. v. Vliet, Tedderstraat 10, Venray; Th. P. E. W. M. Michiels, Eindstraat 9a, Ven ray; L. Th. Manders, Marktstraat 3, Venray en W. J. M. Tacken, Crom- mentuynstraat 14, Horst. Voor de andere twee woningen moet Inalfa nu snel voor kandidaten zorgen. Met de bouw hiervan is de fa. Verhoeven inmiddels begonnen. De grond die dokter van Thiel ten behoeve van de uitbreiding van zijn praktijkruimte aan de Patersstraat wil kopen is 29 m2 voor 40,per m2. De raad had geen bezwaar. Aangezien het herhaaldelijk voor komt dat door de gemeente ook ten behoeve van de bouw van kleine nutsvoorzieningen buiten wegen- werken kleine stukjes grond moeten worden ge- of verkocht (transformatorhuisj es, pompgemaal- tjes ten behoeve van de riolering enz.) vroegen B. en W. teneinde ook voor deze gevallen een spoedige en zo eenvoudig mogelijke afwikkeling te verkrijgen, om voor de aan- en verkoop van bedoelde stukjes grond. Deze machtiging gaf de raad. RUILING VAN GROND Bij de aanleg van de Beekweg heeft de gemeente ongeveer 1030 m2 eigendom van de Gebr. Derksen, garagehouders, alhier in gebruik ge nomen. Deze willen die grond wel afstaan mits zij van de gemeente ongeveer 1020 m2. eveneens aan de Beekweg, terug krijgen. De raad keurde deze ruiling met gesloten beurzen goed. BEGROTING De regularisatie van de begro ting van inkomsten en uitgaven over 1961 en 1962, alsmede wijzigin gen in de begroting 1962 en 1963, werden zonder meer goedgekeurd. Welke wijzigingen dat wel waren, dat blijft een geheim voor ons al lemaal, want de betreffende stuk ken waren alleen ter inzage van de raadsleden. ZANDSTROOIERS Daar in de afgelopen winter is gebleken dat het strooien met zand en/of zout niet snel en effectief ge noeg kan gebeuren, wil de gemeente 2 strooiers kopen met een capaci teit van 4 tot 5 m3 en bedienbaar door de bestuurder in de cabine. Ze kosten per stuk 6.750, Daarnaast ook nog een extra rij wielpadstrooier om de 36 km lange Venrayse rijwielpaden sneeuwvrij te krijgen a raison van 4.400,Ook hiertegen had de raad geen be zwaar. SCHOLEN De Ulo kreeg 1973,om leer- en hulpmiddelen te kunnen aankopen in verband met de uitbreiding van" het aantal leerlingen van het vierde leerjaar. De lagere school van Castenray kreeg 645,voor de aanschaffing van 10 leerlingensets. De lagere school van Merselo kreeg 2520,voor marmoleum- vloeren in 3 leslokalen en 2112, voor nieuwe verlichting in vijf lo kalen. Het schoolbestuur moest wel de opmerking van MEVR. RUTTEN in de zak steken of het nu werkelijk nodig is dat een firma uit Overijs sel dit karwei moet klaren. Daar deed de verontschuldiging van EMONS niets aan af, dat men deze firma op advies van kenners had aangetrokken. MEVR. RUTTEN en VERMEU LEN waren van mening dat wat men in Venray kan kopen, men niet elders behoeft te halen. Hier was de VOORZITTER het kennelijk mee eens, ondanks het feit dat een gemeentebestuur dit niet als argument mag hanteren. VERKIEZINGEN De aanwijzing van drie vertegen woordigers van de raad in de com missie van georganiseerd overleg le verde een herverkiezing op van de heren Peeters en Van Valkengoed. Tot een herverkiezing van de heer Berkhout kwam het niet, omdat vol gens COLSEN dit raadslid zich te rugtrok als raadslid. Bij de ingeko men stukken was echter van een dergelijk besluit niets te vinden. In zijn plaats koos dé raad EMONTS. Van het algemeen bestuur van het recreatieschap Peel en Maas maken behalve de burgemeesters der deel nemende gemeenten, ook een wet houders (plus een plaatsvervanger), aan te wijzen door B. en W. en één raadslid (plus een plaatsvervanger) deel uit. B. en W. heeft aangewezen tot lid: wethouder G. H. Schols en tot plaatsvervangend lid wethouder F. P. Janssen. De Raad benoemde als zijn afge vaardigde Jenniskens en als diens plaatsvervanger Maas. van de gymnastiekzaal aan de Maas- heseeweg heeft de gemeente de be schikking nodig over een stuk grond van de Zusters Ursulinen, groot ■t 940 m2. *Het zakelijk recht van opstal wordt gevestigd voor de duur van 50; jaar voor 5076,0 per jaar. Ingevolge de nieuwe Bijstandswet moet een college van bijstand wor den benoemd, waarvan de voorzit ter automatisch een lid van B. en W. is, de overige 4 leden echter door de Raad benoemd moeten wor den. t Met het oog op een zo goed mo- gemeente die grond niet gekocht? gelijke behandeling van de persoon- lijke bijstandsgevallen was het voor-: stel van B .en V/. daarvoor mensen aan te trekkon °»j wie vpr«^»<3craieia mag woj-den dat de kennis en be oordeling van de betrokken perso- tegen het feit dat in de koopakte nen en gezinnen voldoende verze kerd is, terwijl ook de sociale, me dische, paedagogische en financiële aspecten door terzake deskundigen worden behandeld. Derhalve stelden zij als de vier leden voor: één persoon uit het maatschappelijk werk (gezinszorg), een arts, een schoolhoofd en een fi guur uit het bankwezen. De raad ging met dit voorstel akkoord en koos P. "W. Janssen, Oostsingel 2; Dr. Kortmann, St. An- nalaan, Mej. M. te Loeke, Paters- laan 1 en H. Reintjes, Leunen. Hun plaatsvervangers worden resp. L. Claessens, Oirlo; Dr. Kroft, Oostsin gel; Mevr. Pijls, Grotestraat en J. Joosten, Oostrum. DRINKWATERVOORZIENING Provinciale Staten hebben een subsidieregeling vastgesteld met be trekking tot de aansluiting van zo genaamde superonrendabele perce len op het waterleidingnet, onder de volgende voorwaarden: Naast de Rijkssubsidie van 45 pet. geeft de provincie nog eens 22,5 pet. als ook de gemeente 22,5 pet. geeft. Voor de betrokkenen blijft dan nog 10 pet. van de kosten over. Het gaat hier om het resterend gedeelte van het Venrayse Broek, Endepoel, Beek en Hiept (plm. 53 percelen); dé Boschhuizen (plm. 41 percelen); Weverslo en Vlakwater (plm.. 26 percelen) en de overige nü?. niet aangesloten percelen (plm: 26 percelen). Ook op de in 1963 in de Vrede- peel aangesloten 58 percelen zal de ze nieuwe subsideregeling alsnog van toepassing zijn. PONJEE was bang dat zelfs de overblijvende 10 pet. voor sommige particulieren te hoog zal zijn. Kan men b.v. van bepaalde mensen, één groep maken en die 10 pet. over al len in die groep wonende particulie ren verdelen? Ja, antwoordde de VOORZITTER, dat kan. Maar gezien het feit dat de cijfers er niet zijn, kan men moeilijk zeggen of deze mogelijkheid toege past kan worden. Laat men dus af wachten tot die er zijn en dan met de betrokkenen eens praten. Boven dien moet men er wel aan denken dat die 10 pet. niet direct op tafel hoeft te komen. EMONTS wees erop dat van de 10 pet. afgetrokken wordt de bijdra ge in natura ,als sleuven graven en dergelijke door de betrokkene zelf. Dan gaf de Raad toestemming om de 22,5 pet. te fourneren. Bij de superonrendabele gebieden in het ruilverkavelingsgebied Lolle- beek geldt een andere regeling. Daar vergoedt het Riik 66 2/3 pet. van de kosten, die niet door het waterver bruik van de' betrokken percelen worden goedgemaakt (zgn. onrenda bele kosten). De provincie is bereid van de res terende 33 1/3 pet., 12 pet. voor haar rekening te nemen, mits de gemeen te ook 12 pet. voor haar rekening neemt. Dan blijft er voor de be trokkenen zelf nog geen 10 pet. meer over. De Raad had ook hier geen be zwaar 12 pet. voor de gemeente rekening te nemen, zeker niet toen JENNISKENS op de betreffende vraag te horen kreeg, dat deze rege ling ook geldt voor hen, die reeds op de waterleiding zijn aangesloten in deze verkaveling. De wijziging in de vergunning ten behoeve van aanleg aardgastrans portleiding ,die op verzoek van G.S. moest worden aangebracht, kreeg geen commentaar. OPSTALRECHT Ten behoeve van de bouw van een houten gymnastiekzaal voor het jongenslyceum alhier, is gevraagd om voor het oprichten van die zaal gebruik te mogen maken van een stukje gemeentegrond, gelegen in de driehoek Leunseweg, Verlengde Zuidsingel, Kwezelspad. Die zaal kan de gemeente over nemen wanneer het Lyceum nader hand een definitieve zaal kan bou wen. De raad had geen bezwaar tegen het vestigen van een opstalrecht op de hierboven aangeduide grond. Het" opstalrecht is 399,60 per jaar. Voor de realisering van de bouw vfAN VALKENGOED had hierte- gen wel bezwaar. Waarom heeft de \,Doodeenvoudig", aldus de VOOR ZITTER. ac 2usters die niet verkopen willen." (Verder had de spreker bezwaar (genomen is dat B. en W. alles zal .ïoen wat de aankoop van de per celen tussen het scholencomplex en deze z^al, door de Zusters maar kan bevorderen. De VOORZITTER vertelde dat de Zusters zulks in het belang van het onderwijs bij de onderhandelingen gevraagd hadden en vond dat men met het oog daarop, rustig een prin cipiële bereidsverklaring mocht ge ven. Ook een ander bezwaar van VAN VALKENGOED, nl. de rui ming van een kippenhok daar ter plaatse op kosten van de gemeente weerhield de raad niet zijn toestem ming voor dit voorstel te geven. NIEUWE DEURNESEWEG Het plan voor de reconstructie en verbetering van de Deumeseweg is ook klaar. De kosten van dit werk belopen een bedrag van 4.735.000. Het omvat 8 km. B. en W. hopen dat de bijdrage van rijk en provincie een bedrag van 85 pet. van de totale kosten zul len belopen, zodat in principe de voor rekening van de gemeente blij vende investering 710.250,- zal be dragen. jLSEN was blij dat het plan er delijk is. te op het Rijk mogelijk wordt. Maar ze zijn in voorbereiding en daar hebben we dus nu weinig aan. Dat zelfde geldt voor de wet Wegenfi nanciering, waaruit voor Venray ex tra revenuen konden komen. Die wet ligt in de ijskast en we krijgen nog geen cent extra. Toch zal moeten worden uitgezien naar andere mogelijkheden om de toekomstige zware lasten het hoofd te kunnen bieden. Taston vnnrt. vloeiende uit voorzieningen ,die zeer nauw samenhangen met de snelle en sterke ontwikkeling van de gemeen te Venray in het algemeen en van Venray-centrum in het bijzonder en het steeds meer vervullen door de gemeente Venray van de functie van streekcentrum op economisch, maat schappelijk sociaal en recreatief ge bied. In verband daarmee gaf de Raad B. en W. machtiging om alsnog een verzoek om extra uitkeringen voor genoemde doeleinden by de betrok ken ministeries in te dienen. Bij monde van de pootor van de ro.iri wenste zii het college veel succes bij die poging. Dat was dan het einde van deze lange, maar vruchtbare vergadering, waarbij de heer Berkhout op het appèl ontbrak. De Nota van Economische Zaken over het te voeren industrie- spreidingsbeleid in de jaren 1965 tot en met 1968 was in zoverre teleurstellend dat Venray daarin niet meer als ontwikkelingskern genoemd wordt. By ons protest tegen deze voorgestelde maat regel heeft zich thans het gemeentebestuur gevoegd met 'n brief aan de Tweede Kamer. Hiervan deed B. en W. mededeling op de jongste raadsvergadering. trókken was. Ook de financiële kant1 was belangrijk en dat men nu op 85 pet. subsidie krijgt heeft ook eni ge tijd gevraagd. Wanneer begonnen kan worden, hangt af van de subsideaanvragen. Men is dus weer in blijde verwach ting. NIEUWE BRANDWEERKAZERNE In plaats van de afgebrande brandweerloods wil de gemeente aan de Leunseweg tegenover het sportterrein een nieuwe brandweer kazerne laten ontwerpen .waarin te vens wordt ondergebracht de B.B. en waarbij de werf van gemeente werken komt. Het terrein is reeds eigendom van de gemeente. B. en W. vroegen 45.000,kre diet om de betreffende plannen op te doen stellen, die in overleg met alle mogelijke instanties een zo goed en modern mogelijk geheel van dit complex zullen maken. DE BRUYN vroeg wie er archi tect van zal worden. B. en W., aldus de VOORZITTER, hebben nog geen keus gemaakt. VERMEULEN hoopte toch meer van deze keuze te horen. De VOORZITTER beloofde de commissie van openbare werken hiervan op de hoogte te stellen. Dan gingen ook deze 45.000, zonder meer onder de hamer door! ER MOET GELD KOMEN Wie de moeite gedaan heeft te be cijferen wat alleen al weer in deze raadsvergadering aan kapitaalsbe dragen genoemd is zal zich onge twijfeld afvragen waar de gemeente al het geld vandaan haalt om een en ander te financieren. Want be halve een nieuwe brandweerkazer ne, een nieuwe Deumeseweg en de financiering der superonrendabele aansluitingen op de waterleiding, is daar nog haar niet gering aan deel in de bouw van het Cultureel Centrum ,het zwembad, het sport park, de rioleringswerken e.d. Een voorzichtige becijfering toont aan een investeringsbedrag van 7 TOT 8 MILJOEN Dat betekent o.m. dat rente en aflossing alleen al voor deze posten Venray's begroting extra belasten met zo'n 5 tot 6 ton per jaar. Daarnaast noemen we nog verde re plannen als uitbreiding van de openbare verlichting, nieuwbouw gemeentehuis, nieuwbouw Groene Kruisgebouw, uitbreiding sportac- comodatie kerkdorpen en begin van het nieuwe recreatieoord, alle maal plannen die nodig zijn en op stapel staan of komen. Het is vrij duidelijk dat Venray deze extra las ten niet allemaal via verhoging van eigen inkomsten kan fourneren. Nu zijn in de nieuwe Financiële 'Verhoudingswet 1960 zgn. verfijnin gen in voorbereiding, die het moge lijk maken dat voor speciale geval len een extra beroep van de gemeen- In deze brief spreekt B. en W. van Venray er zijn verwondering over uit dat ondanks het feit dat het uitgangspunt van het industria lisatiebeleid een betere spreiding der industrialisatie over Nederland voorstaat, in Limburg de stimule ringsgebieden worden teruggebracht van 3 tot 1. B. en W. vragen zich af of men dan het gestelde doel wel kan be reiken. Volgense het college zou men dan toch de industriële ontwikkeling daar moeten blijven steunen waar I ruimte (in geografische zin) daar- r aanwezig is; net verleden is geblekt.. de industriële ontwikkeling aan slaat; c. de voorwaarden voor de vervul ling van een centrum-functie reëel aanwezig zijn. B. en W. wijzen er in dat ver band op dat Noord-Limburg 1. in totaal elf gemeenten omvat met een oppervlakte van plm. 54.236 ha., 43 woonkernen en on geveer 80.000 inwoners; 2. qua ruimtelijke ordening en geo grafische ligging, zeer grote mo gelijkheden biedt voor het natio naal zo belangrijk te achten in- dustriespreidingsbeleid 3. in verband met de bevolkings groei en de structureel noodzake lijk te achten uitbreiding van de werkgelegenheid ook voor de toekomst blijft aangewezen op krachtige expansie van de indus trialisatie. In dat deel van Limburg vervult Venray van oudsher, aldus B. en W., een zekere centrum-functie. Aanvankelijk alleen voor het gebied ten westen van de Maas. Later sinds de vaste oeververbinding over de Maas bij Well (welke overigens dringend verbetering behoeft, waar zij nog steeds slechts één smalle rij baan telt met stoplichten en lange wachttijden) meer en meer ook voor een groot deel van het gebied ten oosten van de Maas. Na de Tweede Kamerleden enige exacte gegevens over Venray en zijn beroepsbevolking gegeven te heb ben, stelt het college dat door het op heden gevoerde industrialisatie beleid de industriële werkgelegen heid in gemeente en streek in toe nemende mate tot ontplooiing komt. Door realiseering van onderhanden, resp. in voorbereiding zijnde inves teringsprojecten op velerlei gebied (woningbouw, wegenprojecten, rio leringswerken en zuiveringsinstalla ties, onderwijsinstellingen, cultureel centrum en gemeenschapshuizen, combinatiezwembad en sportaccom modaties sociaal-medisch centrum, huisvesting gemeentelijke diensten) is de gemeente Venray van zakdoek via servet op weg naar tafellaken en kan in de loop der jaren inder daad uitgroeien om met de nota te spreken tot een „centrumplaats met een zekere allure" en alleszins geschikt voor verdere industrialisa tie. Wel erkent de nota dat de indus triële en sociale structuur van het gebied-als-geheel nog steeds zwak is, mede gezien het feit dat nog tal van voorzieningen op velerlei gebied noodzakelijk zijn. Gezien het bovenstaande acht het college het dan ook onbegrijpelijk, om niet te zeggen funest, dat in het betrokken gebied niet tenminste één primaire ontwikkelingskem wordt aangewezen, met het oog op de daarvan uitgaande krachtige stimu lansen en de noodzaak van een blij vende bevordering van het indus triële-, woon- en leefklimaat in het noordelijk deel vna Nrd.-Limburg. B. en W. wijzen er op dat in de periode van 1940 tot 1963 de bevol king van Venray met 56 procent is toegenmoen. Mede daarom moest 't aantal arbeidsplaatsen dringend worden vergroot, daar dit aantal ar beidsplaatsen bepaald niet gevonden kon worden in de bestaande be- roepsmogélij kheden. Dank zij de financiële hulp door de benoeming van incidenteel te sti muleren kern in 1951 van industria- lisatiekem in 1953 en als secundai re ontwikkelingskern in 1959 is in de afgelopen jaren de industriële en daarmede verband houdende maat schappelijke ontwikkeling (in de meest brede zin van het woord) langzaam maar steeds beter op gang |Pm v' n U ken van verzadiging der arbeids markt, ware er niet het rapport van de ETIL dat stelt dat alleen al uit Venray zelf jaarlijks 150 arbeiders voor de eigen industrie beschikbaar komt en een grotere differentiatie in de industrie van Venray noodza kelijk is. Indien men de situatie van Ven ray beziet zowel wat betreft de ge ografische ligging als zijn functie, zijn structuur, accommodatiemoge lijkheden (als woon- en leefgemeen schap, mede gelet op de factoren, die de nota als „kenvoorwaarden" van belang acht), dan kan men volgens B. en W. niet anders stellen dan dat de gemeente Venray „gezien haar structuur en regionale functie" en gelet op „de ontwikkeling, die deze plaats te zien heeft gegeven in de afgelopen jaren", alleszins in staat is om mits krachtig geholpen als „trekpaard" te fungeren voor de sociaal-economische ontwikkeling van een geheel gebied. B. en W. waarschuwt dat door het wegvallen van Venray als ont wikkelingskem een leemte zal ont staan in de regionale ontwikkeling van een groot deel van Noord-Lim burg. Geografisch is Venray het centrum van een streek. Die streek verkeert nog in de industriële pu berteit en mag zeker niet halver wege het groeiproces naar volwas senheid in de steek gelaten worden. Bovendien is in dat geval de af rondingsperiode te kort om de in verband met de oorspronkelijke aanwijzing als industriekern nood zakelijke en dure investeringspro jecten te realiseren. Alleen al het voorbereiden, op stellen, financieel sluitend maken en realiseren van de tientallen projec ten en voorzieningen (met inbegrip van de geenszins eenvoudig te ne men hindemissen ten aanzien van de bouwnijverheid) is een moeizaam en tijdrovend werk, dat zeer vele jaren vergt. In dit raam betekent een „afrondingsbeleid" van enkele jaren verhoudingsgewijs te weinig. Maar bovenal blijft dat wanneer nu gestopt moet gaan worden, dan de toch nog zwakke industriële en sociale structuur van dit gebied geheel verlamd zal worden, afgezien van de funeste maatschappelijke ge volgen. B. en W. vragen derhalve de Tweede Kamer bij de behandeling van de meergenoemde industrialisa tie-nota verbetering in de beleids maatregelen ten aanzien van het noordelijk deel van Limburg tot stand te brengen. Wij-vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na weiktijd - aan de fabriek, bij de portiei N.V. INALFA VENRAY

Peel en Maas | 1964 | | pagina 1