Vergadering van Gemeenteraad
Protest tegen
INDUSTRIALISATIEKOTA
VRIJDAG 2 OKTOBER 1964 No. 40
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPlfUT A H VOOT? A V PM OMQTRPïfPM ADVERTENTIEPRIJS 8«/i ct p. mm ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 VV EjLiIVDLf/iU V UUA V ErllI\H I ErlV VJIYIO 1 I\ UlVLAl PRUS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venraj 1.75
NIEUWE BRANDWEERKAZERNE
NIEUWE DEURNESEWEG
NIEUWE WONINGEN
HEER BERKHOUT GEEN
RAADSLID MEER?
De raad heeft er 4Va uur tijd voor genomen in zijn laatste ver
gadering. Twee uren voor het nieuwe komplan, dat werd toe
gelicht door de stedebouwkundige Ir. Margry en de Rijksmidden-
standsconsulent de heer v. d. Linden. 2Va uur voor een agenda,
die ook nu zware eisen stelde aan de gemeentekas. Als troost
prijs kon de voorzitter op het einde van de vergadering mede
deling doen dat de Rijksgoedkeuring voor het Gemeenschapshuis
in Leunen in oktober verwacht kan worden, dat het Ambonezen
kamp leeg zal lopen omdat een extra contingent van 20 zgn.
ambonezenwoningen door de minister is toegezegd en dat de
Rijksgoedkeuring voor 93 woningwetwoningen en 13 ongesub
sidieerde woningen ontvangen is als extra contingent voor Ven-
ray's industrie, waarvan met name 86 voor de nieuwe Rank-
Xerox. Een vergadering dus, die gezien de belangrijke punten
ook wel enige uren mocht duren. Hieronder volgt dan verder het
verslag.
GRONDVERPACHTINGEN
De verpachting van grond, gele
gen aan de Kempkensberg aan A.
P. H. van Meijel en Th. H. S. M.
Claessens, Haag 13, groot 10.77.73 ha
te Merselo, thans in pacht bij de
vader, respectievelijk schoonvader
van verzoekers, ging zonder meer
onder de hamer door.
GRONDAANKOPEN
Ten behoeve van de uitvoering
van het uitbreidingsplan „Veltum"
is het nodig, dat door de gemeente
gronden worden aangekocht. O.a.
van M. P. Wilmsen, Hoebertweg 21,
die daar 150 m2 met de zich daar
op bevindende opstallen wil verko
pen voor 15.907,18.
DE BRUYN was blij dat al grond
in Veltum werd aangekocht, maar
drong ook aan met de aankopen in
West II (Merseloseweg-Hoenderstr.)
op te schieten.
De VOORZITTER vertelde dat 't
grootste gedeelte van West II al in
bezit is van de gemeente. Stagnatie
levert nu op de hertaxatie, die de
Roermondse rechtbank heeft voor
geschreven. Op de tweede plaats
komt het plan de Brier (Leunseweg)
en op de derde plaats Veltum.
Kan men echter gronden in Vel
tum krijgen, dan worden die ge
kocht.
DE BRUYN kon er vrede mee
hebben. Hij stak verder B. en W.
een pluim op de hoed dat zij in de
voorlopige koopovereenkomst een
clausule heeft doen opnemen, waar
in uitdrukkelijk vermeld staat, dat
ingeval de Rechtbank een hogere
grondprijs toestaat bij onteigeningen
deze hogere grondprijs tevens zal
gelden voor degenen, die vrijwillig
grond hebben afgestaan, mogelijk te
gen een lagere prijs.
De aankoop van 110 m2 grond
voor de bouw van een pompput
met nooduitlaat in Ysselsteyn van
H. Hellegers, Jan Poelsweg 1, a 5,-
per m2 werd zonder meer goedge
keurd.
Voor het onderdelenplan Merselo
wilde de gemeente 5430 m2 kopen
aldaar van G. Bistervels in Heyt-
huysen en M. Bistervels in Oirlo
voor 19.138,50. Dit voorstel kreeg
na enkele technische inlichtingen
aan VAN VALKENGOED ook de
toestemming van de Raad.
VERKOPEN VAN GROND
De verkoop van grond voor de
bouw van 9 woningen aan de Beu
kenlaan ten behoeve van personeels
leden van de N.V. Metaalwarenfa-
briek „Inalfa" ad 11,per m2
was een ander punt van de zwaar
beladen agenda.
DE BRUYN wilde meer weten
over de t.o.v. van andere plannen
lage grondprijs.
De VOORZITTER vertelde dat
deze aanvrage al lang geleden ge
steld is (oktober I960).
DE BRUYN vroeg of er dan geen
renteverlies berekend moet worden
en of de kostprijs niet op gezette
tijden herzien moet worden.
De VOORZITTER wees erop dat
in het algemeen deze redenatie juist
is. Maar moet men in dit geval,
waar 4 jaar op de premie gewacht
is moeten worden, dit ook toepas
sen?
De raad besloot daarop tegen de
ze prijs te verkopen.
In verband met de Premiebeschik
king Woningwet worden de betref
fende premies alleen aan natuurlij
ke personen gegeven. Zeven kandi
daten hebben zich tot heden gemeld,
t.w. de heren A. H. van Hemert,
Helvoirtsestraat 145, Vught; A. E. J.
Schoenmakers Arkstraat 13, Ven-
ray; J. C. van der Kamp, Dr. No-
lensstraat 88, Gennep; A. H. v. Vliet,
Tedderstraat 10, Venray; Th. P. E.
W. M. Michiels, Eindstraat 9a, Ven
ray; L. Th. Manders, Marktstraat 3,
Venray en W. J. M. Tacken, Crom-
mentuynstraat 14, Horst.
Voor de andere twee woningen
moet Inalfa nu snel voor kandidaten
zorgen. Met de bouw hiervan is de
fa. Verhoeven inmiddels begonnen.
De grond die dokter van Thiel ten
behoeve van de uitbreiding van zijn
praktijkruimte aan de Patersstraat
wil kopen is 29 m2 voor 40,per
m2. De raad had geen bezwaar.
Aangezien het herhaaldelijk voor
komt dat door de gemeente ook ten
behoeve van de bouw van kleine
nutsvoorzieningen buiten wegen-
werken kleine stukjes grond
moeten worden ge- of verkocht
(transformatorhuisj es, pompgemaal-
tjes ten behoeve van de riolering
enz.) vroegen B. en W. teneinde ook
voor deze gevallen een spoedige en
zo eenvoudig mogelijke afwikkeling
te verkrijgen, om voor de aan- en
verkoop van bedoelde stukjes grond.
Deze machtiging gaf de raad.
RUILING VAN GROND
Bij de aanleg van de Beekweg
heeft de gemeente ongeveer 1030 m2
eigendom van de Gebr. Derksen,
garagehouders, alhier in gebruik ge
nomen. Deze willen die grond wel
afstaan mits zij van de gemeente
ongeveer 1020 m2. eveneens aan de
Beekweg, terug krijgen. De raad
keurde deze ruiling met gesloten
beurzen goed.
BEGROTING
De regularisatie van de begro
ting van inkomsten en uitgaven
over 1961 en 1962, alsmede wijzigin
gen in de begroting 1962 en 1963,
werden zonder meer goedgekeurd.
Welke wijzigingen dat wel waren,
dat blijft een geheim voor ons al
lemaal, want de betreffende stuk
ken waren alleen ter inzage van de
raadsleden.
ZANDSTROOIERS
Daar in de afgelopen winter is
gebleken dat het strooien met zand
en/of zout niet snel en effectief ge
noeg kan gebeuren, wil de gemeente
2 strooiers kopen met een capaci
teit van 4 tot 5 m3 en bedienbaar
door de bestuurder in de cabine. Ze
kosten per stuk 6.750,
Daarnaast ook nog een extra rij
wielpadstrooier om de 36 km lange
Venrayse rijwielpaden sneeuwvrij te
krijgen a raison van 4.400,Ook
hiertegen had de raad geen be
zwaar.
SCHOLEN
De Ulo kreeg 1973,om leer- en
hulpmiddelen te kunnen aankopen
in verband met de uitbreiding van"
het aantal leerlingen van het vierde
leerjaar.
De lagere school van Castenray
kreeg 645,voor de aanschaffing
van 10 leerlingensets.
De lagere school van Merselo
kreeg 2520,voor marmoleum-
vloeren in 3 leslokalen en 2112,
voor nieuwe verlichting in vijf lo
kalen. Het schoolbestuur moest wel
de opmerking van MEVR. RUTTEN
in de zak steken of het nu werkelijk
nodig is dat een firma uit Overijs
sel dit karwei moet klaren.
Daar deed de verontschuldiging
van EMONS niets aan af, dat men
deze firma op advies van kenners
had aangetrokken.
MEVR. RUTTEN en VERMEU
LEN waren van mening dat wat
men in Venray kan kopen, men niet
elders behoeft te halen.
Hier was de VOORZITTER het
kennelijk mee eens, ondanks het
feit dat een gemeentebestuur dit
niet als argument mag hanteren.
VERKIEZINGEN
De aanwijzing van drie vertegen
woordigers van de raad in de com
missie van georganiseerd overleg le
verde een herverkiezing op van de
heren Peeters en Van Valkengoed.
Tot een herverkiezing van de heer
Berkhout kwam het niet, omdat vol
gens COLSEN dit raadslid zich te
rugtrok als raadslid. Bij de ingeko
men stukken was echter van een
dergelijk besluit niets te vinden. In
zijn plaats koos dé raad EMONTS.
Van het algemeen bestuur van het
recreatieschap Peel en Maas maken
behalve de burgemeesters der deel
nemende gemeenten, ook een wet
houders (plus een plaatsvervanger),
aan te wijzen door B. en W. en één
raadslid (plus een plaatsvervanger)
deel uit. B. en W. heeft aangewezen
tot lid: wethouder G. H. Schols en
tot plaatsvervangend lid wethouder
F. P. Janssen.
De Raad benoemde als zijn afge
vaardigde Jenniskens en als diens
plaatsvervanger Maas.
van de gymnastiekzaal aan de Maas-
heseeweg heeft de gemeente de be
schikking nodig over een stuk grond
van de Zusters Ursulinen, groot
■t 940 m2.
*Het zakelijk recht van opstal
wordt gevestigd voor de duur van
50; jaar voor 5076,0 per jaar.
Ingevolge de nieuwe Bijstandswet
moet een college van bijstand wor
den benoemd, waarvan de voorzit
ter automatisch een lid van B. en
W. is, de overige 4 leden echter
door de Raad benoemd moeten wor
den. t
Met het oog op een zo goed mo- gemeente die grond niet gekocht?
gelijke behandeling van de persoon-
lijke bijstandsgevallen was het voor-:
stel van B .en V/. daarvoor mensen
aan te trekkon °»j wie vpr«^»<3craieia
mag woj-den dat de kennis en be
oordeling van de betrokken perso- tegen het feit dat in de koopakte
nen en gezinnen voldoende verze
kerd is, terwijl ook de sociale, me
dische, paedagogische en financiële
aspecten door terzake deskundigen
worden behandeld.
Derhalve stelden zij als de vier
leden voor: één persoon uit het
maatschappelijk werk (gezinszorg),
een arts, een schoolhoofd en een fi
guur uit het bankwezen.
De raad ging met dit voorstel
akkoord en koos P. "W. Janssen,
Oostsingel 2; Dr. Kortmann, St. An-
nalaan, Mej. M. te Loeke, Paters-
laan 1 en H. Reintjes, Leunen. Hun
plaatsvervangers worden resp. L.
Claessens, Oirlo; Dr. Kroft, Oostsin
gel; Mevr. Pijls, Grotestraat en J.
Joosten, Oostrum.
DRINKWATERVOORZIENING
Provinciale Staten hebben een
subsidieregeling vastgesteld met be
trekking tot de aansluiting van zo
genaamde superonrendabele perce
len op het waterleidingnet, onder de
volgende voorwaarden: Naast de
Rijkssubsidie van 45 pet. geeft de
provincie nog eens 22,5 pet. als ook
de gemeente 22,5 pet. geeft. Voor de
betrokkenen blijft dan nog 10 pet.
van de kosten over.
Het gaat hier om het resterend
gedeelte van het Venrayse Broek,
Endepoel, Beek en Hiept (plm. 53
percelen); dé Boschhuizen (plm. 41
percelen); Weverslo en Vlakwater
(plm.. 26 percelen) en de overige nü?.
niet aangesloten percelen (plm: 26
percelen).
Ook op de in 1963 in de Vrede-
peel aangesloten 58 percelen zal de
ze nieuwe subsideregeling alsnog
van toepassing zijn.
PONJEE was bang dat zelfs de
overblijvende 10 pet. voor sommige
particulieren te hoog zal zijn. Kan
men b.v. van bepaalde mensen, één
groep maken en die 10 pet. over al
len in die groep wonende particulie
ren verdelen?
Ja, antwoordde de VOORZITTER,
dat kan. Maar gezien het feit dat de
cijfers er niet zijn, kan men moeilijk
zeggen of deze mogelijkheid toege
past kan worden. Laat men dus af
wachten tot die er zijn en dan met
de betrokkenen eens praten. Boven
dien moet men er wel aan denken
dat die 10 pet. niet direct op tafel
hoeft te komen.
EMONTS wees erop dat van de
10 pet. afgetrokken wordt de bijdra
ge in natura ,als sleuven graven en
dergelijke door de betrokkene zelf.
Dan gaf de Raad toestemming om
de 22,5 pet. te fourneren.
Bij de superonrendabele gebieden
in het ruilverkavelingsgebied Lolle-
beek geldt een andere regeling. Daar
vergoedt het Riik 66 2/3 pet. van de
kosten, die niet door het waterver
bruik van de' betrokken percelen
worden goedgemaakt (zgn. onrenda
bele kosten).
De provincie is bereid van de res
terende 33 1/3 pet., 12 pet. voor haar
rekening te nemen, mits de gemeen
te ook 12 pet. voor haar rekening
neemt. Dan blijft er voor de be
trokkenen zelf nog geen 10 pet.
meer over.
De Raad had ook hier geen be
zwaar 12 pet. voor de gemeente
rekening te nemen, zeker niet toen
JENNISKENS op de betreffende
vraag te horen kreeg, dat deze rege
ling ook geldt voor hen, die reeds
op de waterleiding zijn aangesloten
in deze verkaveling.
De wijziging in de vergunning ten
behoeve van aanleg aardgastrans
portleiding ,die op verzoek van G.S.
moest worden aangebracht, kreeg
geen commentaar.
OPSTALRECHT
Ten behoeve van de bouw van
een houten gymnastiekzaal voor het
jongenslyceum alhier, is gevraagd
om voor het oprichten van die zaal
gebruik te mogen maken van een
stukje gemeentegrond, gelegen in
de driehoek Leunseweg, Verlengde
Zuidsingel, Kwezelspad.
Die zaal kan de gemeente over
nemen wanneer het Lyceum nader
hand een definitieve zaal kan bou
wen.
De raad had geen bezwaar tegen
het vestigen van een opstalrecht op
de hierboven aangeduide grond. Het"
opstalrecht is 399,60 per jaar.
Voor de realisering van de bouw
vfAN VALKENGOED had hierte-
gen wel bezwaar. Waarom heeft de
\,Doodeenvoudig", aldus de VOOR
ZITTER. ac 2usters die niet
verkopen willen."
(Verder had de spreker bezwaar
(genomen is dat B. en W. alles zal
.ïoen wat de aankoop van de per
celen tussen het scholencomplex en
deze z^al, door de Zusters maar
kan bevorderen.
De VOORZITTER vertelde dat de
Zusters zulks in het belang van het
onderwijs bij de onderhandelingen
gevraagd hadden en vond dat men
met het oog daarop, rustig een prin
cipiële bereidsverklaring mocht ge
ven. Ook een ander bezwaar van
VAN VALKENGOED, nl. de rui
ming van een kippenhok daar ter
plaatse op kosten van de gemeente
weerhield de raad niet zijn toestem
ming voor dit voorstel te geven.
NIEUWE DEURNESEWEG
Het plan voor de reconstructie en
verbetering van de Deumeseweg is
ook klaar. De kosten van dit werk
belopen een bedrag van 4.735.000.
Het omvat 8 km.
B. en W. hopen dat de bijdrage
van rijk en provincie een bedrag
van 85 pet. van de totale kosten zul
len belopen, zodat in principe de
voor rekening van de gemeente blij
vende investering 710.250,- zal be
dragen.
jLSEN was blij dat het plan er
delijk is.
te op het Rijk mogelijk wordt. Maar
ze zijn in voorbereiding en daar
hebben we dus nu weinig aan. Dat
zelfde geldt voor de wet Wegenfi
nanciering, waaruit voor Venray ex
tra revenuen konden komen. Die wet
ligt in de ijskast en we krijgen nog
geen cent extra.
Toch zal moeten worden uitgezien
naar andere mogelijkheden om de
toekomstige zware lasten het hoofd
te kunnen bieden. Taston vnnrt.
vloeiende uit voorzieningen ,die zeer
nauw samenhangen met de snelle en
sterke ontwikkeling van de gemeen
te Venray in het algemeen en van
Venray-centrum in het bijzonder en
het steeds meer vervullen door de
gemeente Venray van de functie van
streekcentrum op economisch, maat
schappelijk sociaal en recreatief ge
bied.
In verband daarmee gaf de Raad
B. en W. machtiging om alsnog een
verzoek om extra uitkeringen voor
genoemde doeleinden by de betrok
ken ministeries in te dienen.
Bij monde van de pootor van de
ro.iri wenste zii het college veel
succes bij die poging.
Dat was dan het einde van deze
lange, maar vruchtbare vergadering,
waarbij de heer Berkhout op het
appèl ontbrak.
De Nota van Economische Zaken over het te voeren industrie-
spreidingsbeleid in de jaren 1965 tot en met 1968 was in zoverre
teleurstellend dat Venray daarin niet meer als ontwikkelingskern
genoemd wordt. By ons protest tegen deze voorgestelde maat
regel heeft zich thans het gemeentebestuur gevoegd met 'n brief
aan de Tweede Kamer. Hiervan deed B. en W. mededeling op de
jongste raadsvergadering.
trókken was. Ook de financiële kant1
was belangrijk en dat men nu op
85 pet. subsidie krijgt heeft ook eni
ge tijd gevraagd.
Wanneer begonnen kan worden,
hangt af van de subsideaanvragen.
Men is dus weer in blijde verwach
ting.
NIEUWE BRANDWEERKAZERNE
In plaats van de afgebrande
brandweerloods wil de gemeente
aan de Leunseweg tegenover het
sportterrein een nieuwe brandweer
kazerne laten ontwerpen .waarin te
vens wordt ondergebracht de B.B.
en waarbij de werf van gemeente
werken komt. Het terrein is reeds
eigendom van de gemeente.
B. en W. vroegen 45.000,kre
diet om de betreffende plannen op
te doen stellen, die in overleg met
alle mogelijke instanties een zo goed
en modern mogelijk geheel van dit
complex zullen maken.
DE BRUYN vroeg wie er archi
tect van zal worden.
B. en W., aldus de VOORZITTER,
hebben nog geen keus gemaakt.
VERMEULEN hoopte toch meer
van deze keuze te horen.
De VOORZITTER beloofde de
commissie van openbare werken
hiervan op de hoogte te stellen.
Dan gingen ook deze 45.000,
zonder meer onder de hamer door!
ER MOET GELD KOMEN
Wie de moeite gedaan heeft te be
cijferen wat alleen al weer in deze
raadsvergadering aan kapitaalsbe
dragen genoemd is zal zich onge
twijfeld afvragen waar de gemeente
al het geld vandaan haalt om een
en ander te financieren. Want be
halve een nieuwe brandweerkazer
ne, een nieuwe Deumeseweg en de
financiering der superonrendabele
aansluitingen op de waterleiding, is
daar nog haar niet gering aan
deel in de bouw van het Cultureel
Centrum ,het zwembad, het sport
park, de rioleringswerken e.d. Een
voorzichtige becijfering toont aan
een investeringsbedrag van
7 TOT 8 MILJOEN
Dat betekent o.m. dat rente en
aflossing alleen al voor deze posten
Venray's begroting extra belasten
met zo'n 5 tot 6 ton per jaar.
Daarnaast noemen we nog verde
re plannen als uitbreiding van de
openbare verlichting, nieuwbouw
gemeentehuis, nieuwbouw Groene
Kruisgebouw, uitbreiding sportac-
comodatie kerkdorpen en begin
van het nieuwe recreatieoord, alle
maal plannen die nodig zijn en op
stapel staan of komen. Het is vrij
duidelijk dat Venray deze extra las
ten niet allemaal via verhoging van
eigen inkomsten kan fourneren.
Nu zijn in de nieuwe Financiële
'Verhoudingswet 1960 zgn. verfijnin
gen in voorbereiding, die het moge
lijk maken dat voor speciale geval
len een extra beroep van de gemeen-
In deze brief spreekt B. en W.
van Venray er zijn verwondering
over uit dat ondanks het feit dat
het uitgangspunt van het industria
lisatiebeleid een betere spreiding
der industrialisatie over Nederland
voorstaat, in Limburg de stimule
ringsgebieden worden teruggebracht
van 3 tot 1.
B. en W. vragen zich af of men
dan het gestelde doel wel kan be
reiken.
Volgense het college zou men dan
toch de industriële ontwikkeling
daar moeten blijven steunen waar
I ruimte (in geografische zin) daar-
r aanwezig is;
net verleden is geblekt..
de industriële ontwikkeling aan
slaat;
c. de voorwaarden voor de vervul
ling van een centrum-functie
reëel aanwezig zijn.
B. en W. wijzen er in dat ver
band op dat Noord-Limburg
1. in totaal elf gemeenten omvat
met een oppervlakte van plm.
54.236 ha., 43 woonkernen en on
geveer 80.000 inwoners;
2. qua ruimtelijke ordening en geo
grafische ligging, zeer grote mo
gelijkheden biedt voor het natio
naal zo belangrijk te achten in-
dustriespreidingsbeleid
3. in verband met de bevolkings
groei en de structureel noodzake
lijk te achten uitbreiding van de
werkgelegenheid ook voor de
toekomst blijft aangewezen op
krachtige expansie van de indus
trialisatie.
In dat deel van Limburg vervult
Venray van oudsher, aldus B. en
W., een zekere centrum-functie.
Aanvankelijk alleen voor het gebied
ten westen van de Maas. Later
sinds de vaste oeververbinding over
de Maas bij Well (welke overigens
dringend verbetering behoeft, waar
zij nog steeds slechts één smalle rij
baan telt met stoplichten en lange
wachttijden) meer en meer ook voor
een groot deel van het gebied ten
oosten van de Maas.
Na de Tweede Kamerleden enige
exacte gegevens over Venray en zijn
beroepsbevolking gegeven te heb
ben, stelt het college dat door het
op heden gevoerde industrialisatie
beleid de industriële werkgelegen
heid in gemeente en streek in toe
nemende mate tot ontplooiing komt.
Door realiseering van onderhanden,
resp. in voorbereiding zijnde inves
teringsprojecten op velerlei gebied
(woningbouw, wegenprojecten, rio
leringswerken en zuiveringsinstalla
ties, onderwijsinstellingen, cultureel
centrum en gemeenschapshuizen,
combinatiezwembad en sportaccom
modaties sociaal-medisch centrum,
huisvesting gemeentelijke diensten)
is de gemeente Venray van zakdoek
via servet op weg naar tafellaken
en kan in de loop der jaren inder
daad uitgroeien om met de nota
te spreken tot een „centrumplaats
met een zekere allure" en alleszins
geschikt voor verdere industrialisa
tie.
Wel erkent de nota dat de indus
triële en sociale structuur van het
gebied-als-geheel nog steeds zwak
is, mede gezien het feit dat nog tal
van voorzieningen op velerlei gebied
noodzakelijk zijn.
Gezien het bovenstaande acht het
college het dan ook onbegrijpelijk,
om niet te zeggen funest, dat in het
betrokken gebied niet tenminste één
primaire ontwikkelingskem wordt
aangewezen, met het oog op de
daarvan uitgaande krachtige stimu
lansen en de noodzaak van een blij
vende bevordering van het indus
triële-, woon- en leefklimaat in het
noordelijk deel vna Nrd.-Limburg.
B. en W. wijzen er op dat in de
periode van 1940 tot 1963 de bevol
king van Venray met 56 procent is
toegenmoen. Mede daarom moest 't
aantal arbeidsplaatsen dringend
worden vergroot, daar dit aantal ar
beidsplaatsen bepaald niet gevonden
kon worden in de bestaande be-
roepsmogélij kheden.
Dank zij de financiële hulp door
de benoeming van incidenteel te sti
muleren kern in 1951 van industria-
lisatiekem in 1953 en als secundai
re ontwikkelingskern in 1959 is in
de afgelopen jaren de industriële en
daarmede verband houdende maat
schappelijke ontwikkeling (in de
meest brede zin van het woord)
langzaam maar steeds beter op gang
|Pm v' n
U
ken van verzadiging der arbeids
markt, ware er niet het rapport van
de ETIL dat stelt dat alleen al uit
Venray zelf jaarlijks 150 arbeiders
voor de eigen industrie beschikbaar
komt en een grotere differentiatie
in de industrie van Venray noodza
kelijk is.
Indien men de situatie van Ven
ray beziet zowel wat betreft de ge
ografische ligging als zijn functie,
zijn structuur, accommodatiemoge
lijkheden (als woon- en leefgemeen
schap, mede gelet op de factoren, die
de nota als „kenvoorwaarden" van
belang acht), dan kan men volgens
B. en W. niet anders stellen dan dat
de gemeente Venray „gezien haar
structuur en regionale functie" en
gelet op „de ontwikkeling, die deze
plaats te zien heeft gegeven in de
afgelopen jaren", alleszins in staat
is om mits krachtig geholpen
als „trekpaard" te fungeren voor de
sociaal-economische ontwikkeling
van een geheel gebied.
B. en W. waarschuwt dat door
het wegvallen van Venray als ont
wikkelingskem een leemte zal ont
staan in de regionale ontwikkeling
van een groot deel van Noord-Lim
burg. Geografisch is Venray het
centrum van een streek. Die streek
verkeert nog in de industriële pu
berteit en mag zeker niet halver
wege het groeiproces naar volwas
senheid in de steek gelaten worden.
Bovendien is in dat geval de af
rondingsperiode te kort om de in
verband met de oorspronkelijke
aanwijzing als industriekern nood
zakelijke en dure investeringspro
jecten te realiseren.
Alleen al het voorbereiden, op
stellen, financieel sluitend maken en
realiseren van de tientallen projec
ten en voorzieningen (met inbegrip
van de geenszins eenvoudig te ne
men hindemissen ten aanzien van
de bouwnijverheid) is een moeizaam
en tijdrovend werk, dat zeer vele
jaren vergt. In dit raam betekent
een „afrondingsbeleid" van enkele
jaren verhoudingsgewijs te weinig.
Maar bovenal blijft dat wanneer
nu gestopt moet gaan worden, dan
de toch nog zwakke industriële
en sociale structuur van dit gebied
geheel verlamd zal worden, afgezien
van de funeste maatschappelijke ge
volgen.
B. en W. vragen derhalve de
Tweede Kamer bij de behandeling
van de meergenoemde industrialisa
tie-nota verbetering in de beleids
maatregelen ten aanzien van het
noordelijk deel van Limburg tot
stand te brengen.
Wij-vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na weiktijd - aan
de fabriek, bij de portiei
N.V. INALFA VENRAY