Overpeinzingen DRIESSEH BILLEKEHS VOOR WARMTE -ZONDER- GRENZEN MOTORSPORT Politierechter Machine-vormers Afbramers-slijpers Personeel TAXIBEDRIJF P. STOKS KEMPWEG 9 TEL. 1233 V ogelvrije verkoop van vele duurzame goederen IJZER- EN METAALGIETERIJ TEGELEN - TEL. 04706-1946 K. VAN ELSEN OLIEHANDEL VENRAY electromonteurs IEDERE DAG ADVERTEER IN DEZE KRANT THANS GEVESTIGD De zogenaamde Jonkheer mr. dr. Ronald van IJzenstein tot Hogen- dam stond achter in het verdach tenbankje met de pink op de naad van de broek. Dat had hij in de oor log geleerd toen hij nog opperkom- paan of zoiets bij de jeugdstorm was. Maar dat is nu allang achter de rug, zodat de dagvaarding niets anders vermeldde dan dat hij „val selijk, listiglijk en bedriegelijk" die hoge hoedanigheid had aangenomen om een zekere juffrouw van haar geld af te helpen. „Zeg maar gewoon Ronald", had hij gezegd .hoewel hij nog gewoner Jaap de B. heette. „Zeg maar ge woon Greetje" had de juffrouw ge antwoord. Dit alles was gebeurd toen de bus even stoppen moest. „Had ik mijn chauffeur nu maar niet met de wagen vooruit ge stuurd", zo begon de surrogaat- edelman het gesprek. „Maar tja", voegde hij er verontschuldigend aan toe. „Ik kan het niet laten om zo nu en dan eens tussen de gewone mensen te gaan zitten. Ik mag dat graag: het volk." De juffrouw, die om zo te zeggen aan de heffe des volks was ont sprongen schoof van schrik een eindje op. „Maar hoogheid, as uwe nou toch een eige wage hep", meen de ze. „Dat verveelt op den duur. Alles verveelt op den duur" wuifde Jaap- Ronald, vermoedelijk met een her innering aan het kampleven. Ze moest hem er op aan kijken. De hoogheid doorstond die blik. „Van jongsaf op een kasteel geze ten, elke dag chocoladepudding met slagroom. Steeds een huisknecht achter je: zit u wel prettig jonk heer? Ligt u wel gemakkelijk, jonk heer? Nooit eens fijn hard werken. Neen", zo zuchtte hij, „dat is geen leven. Zo werd een mens een kas plant. Wat hebben deze eenvoudige landlieden het toch prettig." De juffrouw kon er moeilijk i: komen. Maar als zo'n echte hoge het zei, dan zou het wel zo wezen. Ze keuvelden nog wat over het slechte weer en zo en toen de bus aan het eindpunt stopte nodigde ze de jonkheer op een kopje thee. Want, James, de chauffeur ,was nog niet met de wagen gearriveerd. „Als ik uwe niet ontrijf tenminste." De nieuwe kennis liet bij het bus station een boodschap achter. „Als er een chauffeur komt in lichtblau we livrei met zo'n witte Cadillac, stuur hem dan naar de woning van deze dame." De dame gaf haar adres op en trippelde opgewonden mee. Maar de thee raakte op en de koekjes uit het zondagse trommeltje ook en nog kwam James niet met de witte Cadillac. „En ik moest toch eigenlijk nog enkele affaires afhan delen. Maar m'n chequeboekje ligt in de wagen." Gelukkig had de juffrouw nog een gulden of zestig in huis. „As ik meneer Ronald daar niet mee ver- affronteeerIntegendeel, mijn heer was er aardig mee uit de brand. Hij ging de stad in en kwam een half uur later terug met een bouquet rode rozen. Toen bleef hij maar meteen eten. Greetje kreeg maar half genoeg vanwege de zenu wen, maar hij liet zich alles goed smaken. „Heerlijk" juichte hij han denwrijvend, „zo'n eenvoudige bur gerpot. En nu eens geen chocolade pudding met slagroom. Geweldig zeg!" Ook klaagde hij over de eenzaam heid van zijn bestaan. Als hij nog eens een vrouw aan zijn zijde naar het gemeentehuis voerde dan zou ze er zo uitzien: donkerblond haar, grijze ogen, niet te jong, enfin, hij gaf gewoon het signalement van zijn gastvrouw. Ze kleurde tot ach ter de oren en met haar beste man tel aan bracht ze hem naar het sta tion, toen James tenslotte toch niet meer scheen te komen met de witte Cadillac. Hij gaf haar royaal een perronkaartje ,want nadat ze hem het tientje uit haar portemonnee had afgestaan, zat dat er wel aan. Lang wuifde hij nog uit het raamp je van de eerse kltasse coupé. Het geen tevens het slot was van de ydille. Een broer van de juffrouw deed aangifte. De politie kwam de oplichter snel op het spoor. Hij be kende vlot zoals mensen dat doen die gewend zijn om voor de groene tafel te verschijnen. „En hij at nog wel zo keurig met mes en vork" ,zei de getuige hoofd schuddend. „Dat kan hem in de ge- vnagenis te pas komen", dacht de officier. Het werd 4 maanden. r I oQi tnnufiout .lAKM***»«»- Uansau f j JUUANASINGEL41 'ttltf. 1061 (K4780) FERME JONGENS, STOERE KNAPEN Ferme jongens, stoere knapen is een mooi lied ,maar het gaat ook mank aan een flinke dosis zelfver heerlijking. Het werd geschreven in een tijd, toen ons vaderland nog minder dan nu wist van hygiëne, sport en lichamelijke training. En nu moet een commissie tot de ont dekking komen, dat de Nederlandse jongemannen over het algemeen niet in zo'n beste conditie zijn. Nauwelijks de helft der militairen kan de militaire lichamelijke vaar- digheidsproef aan. Hoe het was in de tijd, dat het fraaie lied geschre ven werd, laat zich gemakkelijk ra den. Met die tijd hebben wij weinig te maken, meer met het heden. Het rapport over de lichamelijke toe stand der militairen is hopelijk niet voor niets geschreven. Een stelselmatige bevordering van de hygiëne en de lichaamstraining is de enige weg om die ongunstige toestand te verbeteren. Dit kan op honderd en een manieren gebeuren. Door de aandacht erop te vesti gen via pers, radio en t.v., maar ook door een positieve instelling van de zijde van de overheid, het onderwijs en vooral van de ouders. De overheid, die o.a. middels sub sidies de aanleg van voldoende sportvelden en andere sportgelegen- heden mogelijk moet maken; het onderwijs door voldoende gymnas tiek te geven en de lichaamstraining te bevorderen; de ouders door o.a. zich te stellen achter iedere aktie, die sport in het algemeen mogelijk maakt. Dat geldt in Venray met na me bij de zwembad-aktie. VOOR ALLE RIJBEWIJZEN NAAR autorijschool. Jansen Langstraat 33 - Overlconseweg 18 Venray - Telefoon 04780-1351 Ons nieuwe telefoonnummer: 16 0 0 Met ingang van 1 december a.s. zal in een vijftal sectoren van de deetailhandel de individuele ver ticale prijsbinding onverbindend worden verklaard. Dat betekent dat fabrikant of andere leveran cier van deze goederen zijn afne mers niet meer kunnen voor schrijven voor welke pry's zij de ze goederen moeten verkopen. De getroffen artikelen zijn radio- en televisietoestellen, platenspelers en bandopnemers, elektrische koel kasten broodroosters, mixers, stof zuigers wasmachines, centrifuges, strijkijzer, droogscheerapparaten en haardrogers, personenauto's met in begrip van stationcars en combina tiewagens, fotografietoestellen, flits lichtapparaten, filmcamera's en fo to- en filmprojectietoestellen en ten slotte grammofoonplaten. De regering heeft deze maatrege len genomen tegen een deel van het bedrijfsleven omdat in deze sectoren praktisch geen vrije prijsvorming meer zou bestaan. Er doen zich voor deze goederen naar het oordeel van de regering evenmin bijzondere om standigheden voor, die de verticale prijsbinding rechtvaardigen. MEER CONCURRENTIE? Wat is de betekenis van een en ander. We spraken daarover met enkele handelaren in deze artikelen in onze gemeente. Hieruit blijkt dat de bedoeling van de overheid is om de concurrentie in deze sectoren aan te wakkeren en daarmede het door de verschillende loonsverho gingen gestegen prijspeil in de hand te houden. Dat daarbij vooral de kleine detaillist de dupe wordt, aan wiens winstmarge geknabbeld wordt, interesseert schijnbaar nie mand. Dat noemt men zo drukte een Venrayse handelaar zich uit koude sanering. Op hetzelfde mo ment dat de ambtenaren 3,5 pet. meer loon krijgen, probeert men het midden- en kleinbedrijf een concur rentie op te dringen, die alleen maar ten koste gaat van hun toch al geplaagd inkomen. Het is een maat regel, die alleen speelt op de gunst van de consumenten (het grootste deel vna het kiezersvolk). Natuur lijk is de consument gediend met el ke prijsverlaging, maar is deze maatregel nu inderdaad alleen maar voordeel? GEKNOEI Dat wordt door de betrokkenen ern/jtig betwijfeld. Iets/ daarvan heeft men in Venray reeds kun nen bemerken by inruil van auto's. Hoewel de pry zen voor nieuwe wagens tot heden vastge steld zijn ,kon via inruil van een oude wagen een dermate hoge korting gegeven worden, dat de vastgestelde prys wel eens een farce werd. Maar schept een dergelijke druk op de prijzen niet het gevaar dat er met de kwalitei tgeknoeid wordt. Niet alleen van de ingeruilde wa gens maar van al die goederen. Er kunnen artikelen op de markt worden gebracht die als twee drup pels water lijken op andere, die duurder zijn. Bij nadere kennisma king blijkt er een groot verschil in duurzaamheid te bestaan. Ook krijgen de winkeliers de ge legenheid bij vrije prijzen een hoge re prijs te vragen dan de voorheen vastgestelde. In dit geval betalen de consumenten te veel. Van hen wordt dus een groter prijsbewustheid ver wacht v/elke helaas niet steeds aan wezig is. Bij de nieuw geschapen toestand is de klant met een vaste, vertrouwde leverancier, die een re delijke winst vraagt het beste af. De ontbindnig der individuele verticale prijsbinding heeft als an der gevolg de mogelijkheeid om ar tikelen met of zonder service te verkopen. Men kan bijvoorbeeld de prijs verlagen en de garantie af schaffen. Er bestaan ook mogelijk heden om de voorlichting te beper ken tegen een prijsoffer maar even zeer om de voorlichting te verbete ren tegen prijsverhoging. Thuisbe zorging, nazorg, het ruilen van ar tikelen kan worden geruild tegen prijsverlaging. Daarmee neemt de dynamiek in het bedrijfsleven toe en er wordt een grotere kans ge geven aan de commerciële capaci teiten van de detaillisten, zo meent de staatssecretaris. HET EIGEN BELANG Als koper hoopt natuurlijk ieder een er voordeel van te hebben. Van de andere kant moet men ook de so ciale kant van een en ander willen zien. Als men mede op grond van sociale indicaties loonsverhogingen doordrijft, moet men ook oog heb ben voor sociale situaties bij ande re groepen. Van een evenwicht in de belangenbehartiging van de ver schillende groepen van ons volk kan men moeilijk spreken, aldus een der ondervraagde handelaars bitter. Is er van de industrie voor deze handelaars wat te verwachten? Tot heden blijkt daar weinig van. Het komt er op neer dat de opheffing vna de prijsbinding geheel ten kos te komt van de detailhandel, met wie de betrokken staatssecretaris nimmer overleg heeft gepleegd over bepaalde aanpassing van winstmarges. Integendeel door prij- zenbeleid, prijzenwet, prij zenstop en andere maatregelen wordt maar voortdurend gesuggereerd dat het publiek te veel betaalt. Werknemers zouden in dergelijke gevallen direct staken, winkeliers werken echter door. Zij nemen dit allemaal. VERDEELD De onenigheid onder elkaar is daar de oorzaak van. Er is te veel verdeeldheid. Bij de middenstanders onder elkaar; bij de organisatie^, terwijl ook handel en industrid het niet met elkaar eens zijn, hoewel allen nadelen hebben van prijsbe- derf. Terwijl de regering consumen ten helpt, evenals de consumenten bond, weten ambachtslieden, win keliers, grossiers en fabrikanten schijnbaar niet zodanig economische en organisatorische bindingen te scheppen dat tegen afbraak iets po sitiefs tegenover gezet wordt. En men vreest met grote vreze dat men bij bovengenoemde artike len nog maar aan het begin staat. MOTORCROSS VENRAY ZONDAG 27 SEPTEMBER In de 500 cc klasse zal aan de Deurneseweg een felle strijd gestre den worden nu de voorsprong van Molegraaf (37 pnt.) tot slechts één punt geslonken is (op Ben van van Dijck), terwijl van Doome zijn ach terstand van 9 punten te Oss te rugbracht tot 3 punten. Daarmee is tevens de wankele positie van Mo legraaf aangetoond, want achter de titelhouder van het Ned. kampioen schap is een gedrang geworden van jewelste. Van Dijck, van Doorne en van Gompel staan klaar om de eer ste de beste kans om de titel met beide handen aan te grijpen. Willie v. d. Elzen is na zijn bles sure toch weer sterk teruggekomen, echter zijn achterstand op de favo rieten voor de titel is te groot. In de 250 cc klasse bestaat er geen twijfel aan dat Jo Lammers uit Schijndel de sterkste is. Comité Heide heeft op het laat ste moment de primeur machtig weten te worden in de wedstrijden van de R.K.N.M.B. Er zullen een dertigtal deelnemers zijn in de 50 cc klasse (de zg. brom fietsrijders). Er zal een extra wed strijd gehouden worden van één manche. Daarom zullen de wedstrij den ook om half twee beginnen, om te voorkomen dat de zware motoren in tijdnood komen. Al met al belooft het de 27e sep tember een interessante en spannen de middag te worden, die we vast en zeker in gedachten moeten hou den. Wij hebben plaats voor: voor de dagdienst voor de dagdienst voor de nachtdienst Aantrekkelijk loon Extra toeslag Uitstekende sociale voorzieningen Vrij vervoer Venray-Tegelen v.v. met eigen busdienst MAANDAG 21 SEPT. a.s. komen wij in Café-Restaurant „In d'n Engel", Grotestraat 33 te Venray, 's avonds van 8.00 tot 8.15 uur. Wij verstrekken U dan gaarne alle gewenste inlichtingen. en service is er een bijzonder goed adresbet ónze! Wij komen snel. En wij laten alleen warm te achter. Veel warm te! Veilige warmte! Van Esso Petroleum - de baardolie die schoner, zuiniger en reukloos brandt. Prins Hendrikstraat 18, Tel. 04780-1834 In verband met steeds meer en vooral grotere opdrachten in fabrieken, kantoorgebouwen, warenhuizen, scholen, be jaardenhuizen, ziekenhuizen, pompstations;en kloosters hebben wij nog plaats voor (opleiding LTS - UTS - TVS - VEV) Ook voor U is in ons bedrijf, waar meer dan 250 mensen werken, een plaats. kunt U met ons praten over vast werk werken met de nieuwste gratis reizen gereedschappen gratis gereedschap winstdeling en overall merit-rating personeelskorting premie spaarregeling studiekostenvergoeding Bel op en maak een afspraak. Het verplicht U tot niets en gemaakte reiskosten krijgt U terug, Nu ook Winstdeling - Merit-rating (max. 20 Kunt U zelf niet komen, knip dan deze advertentie uit en stuur ze met uw naam naar ons adres te Roermond. ROERMONOLAURENT1USPLE1N 9, TEL 53M HELDEN-PANNINGEN: MARKT 89, TEL.1300 VENRAY: LANGSTRAAT 1, TELEFOON 1638

Peel en Maas | 1964 | | pagina 10