Veilig Verkeer...
Overpeinzingen
De eerste wereldoorlog
Doen we nog wat aan
IQieemdehiiqen-ueckeei
VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1964 No. 33
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
ra PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY \A7PPfTI^Ï A H VOOP VPNPAY nMRTRPTTFW ADVERTENTIEPRIJS 8V1 ct p. mm ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 LjLjlVlJLjilU V UUI\ V LfllIVrl 1 L<il L/iTlU A IVUIVUH PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (bulten Venray 1.75
4 TOT 10 SEPTEMBER 1914 -
DE SLAG AAN DE MARNE
Nimmer heeft de verslagene zo
dicht bij de overwinning ge
staan, noch de overwinnaar zo
aan de rand van de nederlaag.
Taxichauffeurs vormden mili
taire colonne.
Russische inval in Pruisen be
vorderde Franse overwinning
in het Westen.
Parijs, september 1914. De rege
ring is gevlucht en met de regering
hebben tal van burgers het hazen
pad gekozen. Duitse vliegtuigen ver
schijnen regelmatig boven de stad
en werpen bommen af. Wilde ge
ruchten doen de ronde. Men heeft
de zo gevreesde Uhlanen al in de
buitenwijken van de Franse hoofd
stad gesignaleerd
Maar al is dan Parijs regerings
loos en al zoeken vele burgers een
veiliger heenkomen, dat betekent
nog niet, dat de hoofdstad zonder
een schot fe lossen zal worden over
gegeven. Parijs zal worden verde
digd. En tot hoofd van de verdedi
ging is benoemd generaal Joseph
Simon Galliéni. Commandant van
een schijnbaar lege stad. De Grands
Boulevards zijn verlaten. Vele han
delaren hebben luiken voor hun
winkelruiten gespijkerd. De grote
hotels herbergen geen toeristen
meer, ze huisvesten.gewone sol
daten. Maar de garnizoenscomman
dant laat zich niet van zijn stuk
brengen. Hij laat loopgraven en
prikkeldraadversperringen aanleg
gen, hij laat bruggen ondermijnen
en barricaden opwerpen. Alles
wordt in staat van verdediging ge
bracht. Velen uren gaan verloren
met onderhandelingen met burger
lijke autoriteiten voor het verkrij
gen van toestemming tot het nemen
van de meest voor de hand liggen
de militaire afspraken. Afbraak van
gebouwen en obstakels om een
schootsveld te maken kan pas ge
schieden na schriftelijke toestem
ming van de „maire".
Galliéni hakt de ambtelijke war-
knoop door. Hij verklaart Parijs tot
frontgebied en plaatst zo het gehele
gemeentebestuur onder zijn bevel.
Meer begrip voor de situatie onder
vindt de generaal van de gewone
burgerij. Hij verzoekt om schoppen
en houwelen, tienduizend stuks, hij
krijgt deze. Hij vraagt om een even
groot aantal mensen, ze komen er.
De voedselvoorziening men
verwacht een langdurige belegering,
zoals in 1870 wordt geregeld en
amunitievoorraden worden aange
legd. Het garnizoen, dat aanvanke
lijk slechts bestaat uit een marine
brigade wordt versterkt. Een van
de stafofficieren van het Parijse le
ger is een majoor, wiens naam reeds
wijd en zijd bekend is, Alfred Drey
fus
De avond van de tweede septem
ber gaat Galliéni naar zijn hoofd
kwartier een meisjesschool in
de zekerheid, dat de aanval nu spoe
dig zal komen. Wachtposten worden
uitgezet, -iedereen is paraat, maar er
gebeurt niets. De volgende dag be
merkt de generaal uit binnengeko
men berichten, dat de Duitsers niet
verder naar Parijs oprukken, maar
naar het Zuid-Oosten afzwaaien,
vliegtuigverkenningen geven hier
over volledige zekerheid. Onmiddel
lijk overziet de commandant de si
tuatie. Hij voert een telefoongesprek
met zijn opperbevelhebber, Joffre,
en geeft het bevel tot de aanval
DUITSE OVERMOED
De Duitse opmars was volgens
plan verlopen. De Belgische tegen
stand had wel roet in het eten ge-
goodi, maar de „Slag aan de gren
zen" was een grandioze overwinning
geworden. De verloren tijd was in
gehaald en het plan-Von Schlieffen
voltrok zich weer geheel volgens de
verwachtingen. Parijs zou op de
vastgestelde datum worden geno
men. Ook de Fransen bleven vast
houden aan hun „Plan-17", volgens
welk zij in 't Oosten bleven aanval
len. Door deze ontwikkeling werden
de Duitsers overmoedig. Zij besloten
te elfder ure niet rechtstreeks naar
de Franse hoofdstad op te rukken,
maar een tangbeweging naar het
Zuid-Oosten te maken om samen
met de troepen op de linkervleugel
het gehele Franse leger in te sluiten
en te vernietigen. De Duitse leger
leiding was er vast van overtuigd,
dat deze manier van doen een maxi
mum aan succes zou opleveren. Deze
overtuiging was zo sterk, dat ook
zonder bezwaar troepen van het
Westfront werden weggehaald om
naar Oost-Pruisen te worden ge
stuurd, waar o schrik de Rus
sen reeds tot de aanval waren over
gegaan, eerder dan voor mogelijk
was gehouden. Hierdoor werd de
Duitse rechtervleugel verzwakt,
maar och, het Parijse garnizoen had,
zo meenden de Duitsers, niet veel te
betekenen. Galliéni dacht daar ech
ter anders over. Hij wist Joffre er
van te doordringen, dat de juiste
wijze om de Duitsers tot staan te
brengen bestond uit een heftige
aanval op de „omgebogen" rechter
flank. De rest van de geallieerden
behoefden slechts op haar plaats te
blijven. Galliéni's aanval werd in
middels op originele en snelle wijze
uitgevoerd. De generaal had alle Pa
rijse taxi's gevorderd. De chauf
feurs, gehoorgevend aan de oproep,
hadden hun pasagiers domweg op
straat gezet en waren naar de aan
gewezen verzamelplaats gereden.
Galliéni inspecteerde daar zijn
merkwaardige transportcolonne.
„Eh bien, voila au moins que n'est
pas banal" „dit is tenminste ein
delijk eens iets bijzonders" zei hij
en hij liet de soldaten van het IVe
legerkorps, zojuist per trein in de
hoofdstad aangekomen, instappen.
6.000 man werden door 500 taxi's
naar de frontlinie vervoerd. Tege
lijkertijd had Joffre de commandant
van het Engelse expeditieleger be
wogen om verder terugtrekken te
staken en aan de aanval deel te ne
men.
FRANS ELAN
Generaal Joffre staat gebogen
over de landkaart. „Hier", zegt hij
tegen zijn stafofficieren, „hier zal de
slag worden geleverdzijn vin
ger volgt op de kaart de loop van
een klein riviertje ten Noord-Oosten
van Parijs, de Mame
Daarna ondertekent de generaal
de beroemd geworden legerorder:
„Nu bij deze gezamenlijke slag de
veiligheid van het land is gemoeid,
moet iedereen er aan worden her
innerd, dat het niet langer tijd is
om achterom te zien. Er moet alles
op alles worden gezet om de vijand
bij de aanval terug te slaan. Een
eenheid, die geen kans om door te
stoten moet koste wat kost stand
houden en liever ter plaatse sneuve
len, dan te worden teruggedrongen.
Onder de huidige omstandigheden
wordt geen enkele fout getolereerd."
En zo begint in de namiddag van
de 5e september 1914 de voor Frank
rijk zo beslissende slag. Een slag, die
eigenlijk over het gehele front, van
Parijs tot aan de Vogezen woedt.
De Franse soldaten verrichten won
deren van heldenmoed. Na tien da
gen terugtrekken, slapend op de
grond, meer dood dan levend van
vermoeidheid, grijpen ze opnieuw
hun geweren en gaan tot de aanval
over.
„Het Franse élan vlamt op het
punt van uit te doven ineens krach
tig op" schrijft de Duitse stafchef
Von Molkte bedroefd aan zijn
vrouw.
Het Franse élan wint het van de
Duitse overmoed. De Duitsers moe
ten terugtrekken. De Slag aan de
Mame wordt een Frans-Britse over
winning.
Joffre gelast een verdere achter-
volèing van de vijand. Maar zovv
de Duitse alsook de Franse en Brit
se troepen hebben téveel van zich
zelf gevergd. Bij de rivier de Aisne
komt het front tot stilstand. Van de
militaire plannen is niet veel meer
over, ze zijn mislukt. Bij de nade
ring van de winter van 1914 graven
de troepen zich in. Twee linies
loopgraven worden tegenover elkaar
aangelegdvier jaren lang
In 1914 verloor Duitsland aan de
Marne de oorlog, het zou 1918 wor
den voordat de Duitsers dat wilden
erkennenIn de tussenliggende
jaren van ellende en ontbering zou
den miljoenen jongemannen uit de
gehele wereld in de loopgraven
sneuvelen
TERUGKEER NAAR HET
NORMALE LEVEN
S*T: M - J
Augustus is een vreemde maand.
Voor velen is het de vakantiemaand
bij uitstek, voor anderen is het de
maand van terugkeer naar het nor
male leven. Deze paradox geldt in
hoge mate ook voor het verkeer, dat
gedeeltelijk wordt beheerst door de
ongewone drukte van toeristen en
dagjesmensen, op weg van of naar
huis, terwijl gelijktijdig degenen,
die reeds terugzijn van „wegge
weest" hun normale dagelijkse rit
ten naar fabriek, kantoor of school
hebben hervat. Voeg daarbij het
feit, dat de dagen reeds duidelijk
korter worden, de avonden dus don
kerder, en dat augustus bekend staat
om zijn overvloedige regenval
dan heeft men aldus het Verbond
voor Veilig Verkeer een verkeers
beeld, dat van alle weggebruikers
de grootst mogelijke aandacht ver
eist. Nog vakantievierende automo
bilisten dienen zo veel mogelijk de
spitsuren in de steden te vermijden.
Bij het bepalen van hun dagetappes
moeten ze rekening houden met de
duisternis van de avonduren en met
mogelijke vertragingen door minder
gunstige weersomstandigheden.
Automobilisten, die hun vacantie
al achter de rug hebben en die zich
hopelijk niet hebben vermoeid door
in die vakantie al te grote afstanden
af te leggen, zullen de snelheden
van Autobahn en autosnelweg waar
aan ze tijdens de voorafgaande we
ken wellicht gewend zijn geraakt,
bepaald niet mogen toepassen in het
drukke verkeer van hun woon
plaats ook al zal de maximum
snelheid van 50 km. in de bebouw
de kom hun de eerste dagen wel
wat al te kruiperig voorkomen. En
de veiligheidsgordels, die ze hadden
aangeschaft „voor de grote weg"
zijn minstens even nuttig „in de
stad".
Het Verbond voor Veilig Verkeer
verzoekt ook de wielrijders om goed
op hun tellen te passen in het
augustusverkeer. De drukte zai
's morgens en 's avonds van en naar
het werk weer groter zijn dan in de
vorige maand, maar vooral tijdens
de weekends zal 't vakantieverkeer
zich weer doen gelden. Laten de
wielrijders toch rekening houden
met de ruimte, die het autoverkeer
moet opeisen: blijft aan de rechter
kant van de weg. rijdt niet met drie,
zes man naast elkaar, zodat de ver
keersstroom wordt opgehouden, haal
geen andere wielrijders of een ge
parkeerde auto in zonder eerst ge
keken te hebben of er geen verkeer
achterop komt, dat sneller is, en
zorg, dat uw verlichting in orde is,
wanneer u 's avonds in donker rijdt.
Voetganger op vacantie: loop op 'n
smalle buitenweg zonder trottoir en
fietspad steeds aan de linkerkant
van de weg, zodat u het verkeer
ziét naderen, maak in de bebouwde
kom, zowel in uw eigen woonplaats
als in uw vakantieoord gebruik van
de zebrapaden, heb respect voor de
snelheid van het gemotoriseerde
verkeer en betracht ook zelf de dis
cipline, die u van uw medewegge
bruikers verwacht.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
dringt er tenslotte bij alle wegge
bruikers automobilisten, wielrij
ders en voetgangers op aan om
zowel tijdens als na de vakantie niet
alleen respect voor elkaar en disci
pline te betrachten, maar ook de zo
noodzakelijke vriendelijkheid op te
brengen en het even noodzakelijke
begrip te tonen voor eikaars moei
lijkheden en mogelijkheden in het
verkeer. Vriendelijkheid en voor
zichtigheid zijn ook in het verkeer
geen eigenschappen, waarover men
zich behoeft te schamen.
Een dagje uit ryden gaan om van het Hollandse landschap te genieten, is zeker de moeite waard. Wie
werkelijk iets wil zien, rijdt niet hard. Langzaam rijdende auto's op de grote wegen zijn obstakels en
geven aanleiding tot het vormen van files. Daarom adviseert het Verbond voor Veilig Verkeer hen, die om
welke reden ook langzaam wensen te rijden, de grote wegen te vermijden. Mocht men in een file terecht
komen, wat in de vakantiemaanden op de drukke Nederlandse wegen niet tot de uitzonderingen behoort,
dan is het verstandig voldoende tussenruimte met het voorrijdende voertuig te bewaren. Afstand houden
vermindert het risico van kettingbotsingen.
BROMMERS
Er is ons eens verweten dat we
wat tegen bromfietsen hebben. Niets
is minder waar, want we vinden het
uitermate nuttige en prettige din
gen, waarvan velen kunnen profite
ren. Iets anders is, als men deze
nuttige en aangename dingen gaat
misbruiken. We hebben het genoe
gen in een der hoofdstraten van de
kom te wonen, maar in de avond
uren kan men beter gaan verhuizen
naar elders. Zeker als daar stoere
jongelingen eens aantonen hoe hard
hun brommer wel knorren kan, hoe
snel die wegstuift in een rook van
verbrande olie en hoeveel rondjes ze
draaien kunnen in een kwartier.
Want dan wordt ieder normaal ge
sprek in zaak of kamer onmogelijk
en de televisiekijker ziet op zijn
beeld de vurige sporen van de knet
terende monsters.
De politie trekt er achterheen,
maar een brommer is gewoonlijk
vlugger dan een politieman en zo
doende haalt dat dikwijls niet veel
uit. Onze vraag is nog altijd, waar
om men hier niet doet wat elders
wel kan, nl. na acht uur de straten
in de kom afsluiten voor brommers.
De goeden moeten dan wel met de
kwaden lijden, maar de meest nor
male bromfietsgebruikers zijn dan
thuis en blijven thuis en gaan hun
kostbare machine niet misbruiken
voor stuntjes midden in de kom,
waar alleen maar andere mensen
last van hebben. De goede resulta
ten op andere plaatsen moesten een
aansporing zijn voor ons om het ook
maar eens te proberen. Als de stoe
re jongens gedwongen worden er
gens achteraf hun kunsten te gaan
vertonen is de lol er gauw voor hen
af.
KVP
De KVP heeft een Limburgse
Commissie, die vorige week een zg.
Limburgs rapport het licht deed
zien, dat bij nadere bestudering ge
heel over een verdergaande indus
trialisatie van Zuid-Limburg ging.
De vlag dekte dus niet de hele la
ding. Uit dit rapport kregen we wel
'el^-Je^-mdruk, dat mede in verband
met de uitputting der mijnen het
voor Zuid-Limburg zaak is te zor
gen dat er voldoende industrie is om
de snel groeiende bevolking in eigen
streek op te vangen.
We hadden graag gezien dat deze
Limburgse Commissie het gehele in
dustrialisatiebeleid in onze goede
provincie eens nader onder de loupe
genomen had en met name eens
speciale aandacht besteed had aan
het feit dat in de provincie met de
hardst groeiende beroepsbevolking
in 1968 slechts een plaats in aanmer
king komt voor zgn. ontwikkelings
steun. Een „haagse" politiek, die de
aanzet voor een verdere en betere
ontwikkeling ook in Noord-Lim
burg dreigt te verstoren.
VERKEERSREGELING
De verkeersregeling in de kom
was met de kermis een vrij moeilij
ke geschiedenis, ook al omdat een
deel van de Schoolstraat gebruikt
werd als staanplaats voor woonwa
gens van kermis-exploitanten. Dat
dit plaatste voor bepaalde winkels
alles behalve prettig was is begrij
pelijk. Maar de zaak werd nog moei
lijker door het feit dat een deel van
het publiek zich aan deze verkeers
regeling geheel niet stoorde. Na
tuurlijk moest de politie weer bon
netjes maken en natuurlijk gaf het
weer lelijke gezichten van mensen,
die geen verkeersborden gezien had
den, niets wisten van publicaties
daarover. We hebben de indruk, dat
bij een duidelijker aanduiding veel
gewonnen zou worden. Dat het ver
der in de toekomst usance wordt
dat een bepaalde hoofdstraat in een
woonwagenkamp wordt veranderd,
is na het experiment van dit jaar
wel niet aanbevelenswaardig.
VERHOGING
Een boze brief van een boze mijn
heer beschuldigt ons van verhoging
van de- rioolbelasting en de reini
gingsrechtenDat hij daarmede
aan het verkeerde adres is en zich
tot Venray's gemeenteraad moet
richten, zal hem bij enig nadenken
wel duidelijk worden. Hij fulmineert
tegen de hogere reinigingsrechten
die, zo schrijft hij zgn. met 50 pro
cent verhoogd worden, maar in fei
te (doordat de tweede emmer op
nieuw belast wordt) veel hoger komt
te liggen. En via een ingewikkelde
berekening toont hij verder aan dat
hetzelfde „spelletje" gespeeld wordt
met de verhoging van de rioolbelas
ting.
Het slot vna zijn schrijven willen
we U niet onthouden:
„Met veel bombarie en kranten
geschrijf heeft Venray de ouderwet
se hand- en spandiensten afgeschaft.
Nog geen drie jaren daarna wordt
de rekening gepresenteerd. Nu
haalt men op een andere manier het
dubbele binnenWas men maar
van de hand- en spandiensten afge
bleven
Het is maar dat U het weet.
Mej. Jacobs, werkzaam op de Ne
derlandse Credietbank alhier, is
feitelyk ook de gastvrouwe van
Venray zelf. Als informatrice van
de Vereniging Vreemdelingenver
keer Venray heeft zij, sinds april,
gemiddeld zo'n 40-50 aanvragen
per week af te handelen. Dat zijn
aanvragen uit Venray zelf, van
mensen uit de streek, die elders
in Nederland of in het buitenland
op vakantie willen, maar het me
rendeel is van „vreemdelingen",
die om de een of andere reden, in
Venray op vakantie willen komen.
WANHOOP
En juffrouw Jacobs is als gast
vrouwe soms de wanhoop nabij. Op
de eerste plaats doet zij dit werk
naast haar secretariaat van de Cre
dietbank. Dat is al een zware dag
taak, laat staan dat daarbij dan nog
het werk voor het vreemdelingen
verkeer komt. Men kan nu eenmaal
gasten, die om inlichtingen komen
niet een-twee-drie de deur uitzetten.
Dat past niet voor een goede gast
vrouwe. Maar het kost kostbare tijd,
die er soms niet is. Toch vindt ze
dat nog niet het ergste. Erger is dat
ze dikwijls „neen" moeten zeggen.
Vraagt men naar een folder over
Venray .dan is het antwoord: „die
zijn op". Vraagt men naar een kaart
van Venray, liefst met de straten
namen, dan is het antwoord: „is er
niet en komt voorlopig ook niet
Vraagt men naar een pensionlijst,
dan is het antwoord: „is er niet
Vraagt men naar een hotellijst dan
is het antwoord: „Ja hier hebt U
de lijst van dit jaar, maar de prij
zen zijn veranderdDat klinkt
allemaal niet uitnodigend.
NIET UP-TO-DATE
De voor een paar jaren terug ont
worpen en gedrukte folder over
Venray (een folder tussen haakjes,
waarmede onze VVV inderdaad eer
in legde) is op en geld om een nieu
we e laten ontwerpen en drukken
is er schijnbaar niet. Een straten-
kaart van Venray ontbreekt tot op
heden, hoe nodig die ook is, zelfs
voor Venrayse mensen, die heg noch
steg weten in de nieuwe uitbrei
dingsplannen. De gemeente, die zulk
een kaart od de eerste plaats moet
laten maken, laat verstek gaan, om
dat ze wil wachten tot de uitbrei
dingsplannen Veltum en Landweert
klaar zijn en de nieuwe wegen van
het Lollebeekplan hun beslag gekre
gen hebben. Maar dat kan nog de
nodige jaren duren.
Pensions worden praktisch dage
lijks gevraagd, maar ondanks her
haalde aanvragen van VVV om op
gave van mogelijk beschikbare ka
mers hoort of ziet men niets en
moet men mensen, die voor enkele
weken om kamers vragen ofwel te
leurstellen of naar hot en haar stu
ren. De hotels gaven hun prijzen
op, maar toen de betreffende prij-
zenfolder gedrukt was. verhoogden
de meesten hun prijzen, zonder WV
te waarschuwen, die direct klach
ten kreegAls men op zo'n ma
nier dit jaar al zo'n kleine 1000 aan
vragen moet beantwoorden, gaat de
lol er wel af.
VVV-WERK
Het VW-werk in Venray is
vreemd genoeg altijd een zaak ge
weest van enkele enthousiastelingen,
die feitelijk met het hele vreemde
lingenverkeer niets te maken had
den. Mensen ,die so-wie-so al in al
le mogelijke verenigingen zaten,
hebben indertijd dit werk van en
kele onderwijzers overgenomen en
daarbij toch wel enige resultaten
mogen boeken. We noemen slechts
de uitgifte van enkele folders,
waarvan de laatste thans uitver
kochte wel buitengewoon ge
slaagd mag heten. We noemen ver
der de bouw van een verblijf ruimte
bij het Duitse kerkhof in Ysselsteyn,
de inrichting van een VW kantoor
op de Markt, dat later vanwege de
financiën verkocht moest worden en
aktiviteiten bij internationale
schaaktoemoois e.a. festiviteiten.
Maar het was en bleef het werk
van mensen, die buiten het vreem
delingenverkeer stonden, maar dit er
nog „even bij" organiseerden, zoals
ze zoveel er bij organiseren. Nauw
bij de WV betrokken mensen als
b.v. hotelhouders e.a. waren voor
dit werk schijnbaar niet te vinden.
Dat de financiën voor dit werk dik
wijls te kort schoten, is iedereen
bekend, die de noodkreten van onze
VVV sinds jaar en dag heeft ge
hoord. Het is logisch, dat op die ma
nier de moed wel in de schoenen
gaat zakken en dat men het laatste
jaar feitelijk de indruk krijgt dat
het VW-werk de slaap des vredes
slaapt.
WEL BELANGRIJK
Er lopen nog altijd mensen rond
met het idee dat Venray en deze he
le streek de vakantieganger niets te
bieden heeft. Veelal uit onkunde, om
dat men zelf zijn eigen plaats niet
kent, geen oog heeft voor het na
tuurschoon v,oor de bossen, voor de
Maas. Maar feit is dat ieder jaar
méér mensen Venray uitkiezen als
hun vakantieplaats. Dit komt ook
door de aanleg van de twee cam
pings op het Vlakwater, waar dit
jaar alleen al 2000 mensen een on
derdak vonden.
Vergeten we verder niet, dat Ven
ray voor de zgn. dagjesmensen ook
belangrijk is, om verschillende rede
nen. Zo komen per jaar bijna 40.000
mensen op het Duitse kerkhof in
Ysselsteyn. Dit jaar alleen zijn meer
dan 20.000 dagkaartjes verkocht van
de speeltuin Vlakwater. Als we
zeggen dat 50 pet. hiervan voor
vreemden was (omdat Venrayse kin
deren veelal een maandkaart heb
ben) dan is onze raming heel voor
zichtig.
Dat de staatssecretaris van Econo
mische Zaken meer fiducie heeft
in Venray als vakantieplaats, dan
verschillenden van zyn inwoners,
bewyst het feit dat Venray als
enigste Limburgse gemeente van
hem e«n subsidie gekregen heeft
van 48.800,voor de bouw van
een 12-tal vacantiebungalows, in
het kader van verbetering van de
toeristische infra-structuur alhier.
VAKANTIE EN GELD
Wie met de afgelopen vakantie
zijn ogen de kost gegeven heeft, kan
uit eigen ervaring weten dat zowel
de vakantiegangers als de dagmen
sen „iets achterlaten". Ze zijn van
economische betekenis. Van de een
profiteert de bakker en de slager,
van de ander de hotelier, de man
die ansichtkaarten en souvenirs ver
koopt. Daarom is de tegenwoordige
vakantieganger een voornaam
iemand, die men graag, tot zich Ipkt
fcwL.Is hel mogelijk is enkele dager»
„vasthoudt". Dit aanlokken en vast
houden is o.m. de taak van een ver
eniging voor vreemdelingenverkeer.
Deze taakvervulling brengt met zich
dat zij reclame moet maken voor
plaats en streek, service moet ver
lenen, inlichtingen moet geven. Dat
alles kost geld, veel geld. Het geld
te verstrekken is niet op de eerste
plaats een taak van de overheid, al
moet men haar rol niet onderschat
ten, maar een taak van iedereen, die
maar op enigerlei wijze betrokken is
bij het vreemdelingenverkeer.
Men is er beslist niet met een
royaal gebaar van één heel tientje.
VW-werk kost handenvol geld
voordat het emmers geld op gaat
leveren. Als men in Arcen inder
tijd het VVV-werk was begonnen
met enkele tientjes, dan was Ar
cen nu nog een onbeduidend
Maasdorpje i.p.v. een gerenom
meerd vakantieverblijf, waarin
niet alleen de hotels zijn uitge
groeid maar de hele gemeenschap
profiteert van degenen, die hier
hun vakantie doorbrengen.
Het is nog maar een enkeling, die
niet met vakantie gaat. Geen huis
gezin of men trekt er in de zomer
maanden op uit. Men gaat met de
tent naar een camping, men gaat
met de jeugd eeen dagtochtje maken
REKREATIESCHAP
Voor vele van deze mensen biedt
deze plaats en streek juist datgene
wat ze zoeken. Een kinderspeel
plaats, een camping, bossen, de
Maas, een oorlogsmuseum, rust en
verpozing. Dat een provinciale over
heid zulks ook inziet, bewijst het
feit dat ze volledig akkoord gaat
met en zelfs stimuleert de oprich
ting van een recreatieschap, waar
in verschillende Noord Limburgse
gemeenten gaan samenwerken om
het vreemdelingenverkeer in deze
streek te bevorderen. Ongetwijfeld
zullen hier duizenden guldens alleen
al van overheidswege worden ge-in-
vesteerd.
En terwijl dit allemaal gebeurt,
staat hier een juffrouw van VW
een tikkeltje weemoedig „neen" te
knikken, op heel normale vragen
van vakantiegangers. Het is in feite
toch wel ergerlijk.
OPNIEUW BEGINNEN
Wie al deze gegevens eens heel
nuchter bekijkt en zich realiseert
welke grote belangen er voor plaats
en streek op het spel staan, temeer
waar ook het nieuwe zwembad voor
het streektoerisme van belang zal
zijn, die vraagt zich af, of men het
werk voor VW niet eens met nieu
we kracht aan moet pakken.
Of het niet hoog tijd is, dat men
dit werk niet overlaat aan enkele
enthousiastelingen, die er toch al
geen tijd voor hebben, maar zelf de
handen aan de ploeg slaat. En onder
dat „zelf' verstaan we dan op de
vervolg z.o.z.