Kerkberichten De Zevende V reugde van Maria Geestelijk artikel eerste plaats de eerste belangheb benden, zoals vertegenwoordigers van de stichting Vlakwater, hotel houders, winkeliers en gemeente. We mogen nu de trein niet missen en zullen spoorslags aan het werk moe ten om datgene, wat in het verleden met dikwijls veel moeite en pijn opgebouwd is, nu uit te bouwen en te verstevigen. We pretenderen centrumplaats te zijn, zien ons als de parel van de Peel, maar dat houdt ook conse quenties in, met name dat we voor het vreemdelingenverkeer in het algemeen voorop gaan en een voorbeeld zijn. We dienen te zor gen dat Venray zyn deel krijgt van de vrye tqds- en vakantie bestedingen van elders. Dat kan als we nu verder bouwen in plaats van te slapen. Dat daarbij samenwerking gezocht wordt met de gemeenten, met wie we in de toekomst het recreatieschap Noord Limburg vormen en ook met Overloon, is vanzelfsprekend. van 16 tot en met 22 aug. PAROCHIEKERK VENRAY Rriester v.d. weeek: Past. Geerits Maasheseweg 10 tel. 1274 Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 6.30 overl. fam. Volleberg-vd. Broek en kinderen; 7.30 Ant. Jans-Beken; 8.30 Helena Haenraets; 9.30 hoog mis voor de parochie; 11 uur Leo Geurts v.w. collega's Inalfa; 18 uur Deken Haenraets. Maandag: 7.30 overl. fam. Wijn- hoven-Roelofs; 8.15 Regina Rongen; 9 u. Jean Muis en beide zoons Jo- han en Albert. Dinsdag: 7.30 apostolaat des ge- beds t.iv. de paus; 8.15 Martinus Verschuuren; 9 u. Pierre van Op bergen. Woensdag: 7.30 gest. jaarget. Pas toor Eug. Janssen; 8.15 gest. jgt. v. Ger. Dirkx en Augustina Jennis- kens; 9 uur Regina Rongen. Donderdag: 7.30 Bernhard Kro nenberg; 8.15 Maria Voermans-Jans- sen; 9 uur Th. Pouwels. Vrijdag: 7.30 overl. fam. Jans- sen-Lamers; 8.15 zekere int. R.; 9 u. overl. moeder vd. Goor en kinderen. Zaterdag: 7.30 Johanna van Bracht-Gerrits; 8.15 Joh. Maassenen Elis. Vermeulen; 9 u. Helena Haen raets; 9.30 pl. huwelijk Janssen- Lamers; 10.15 pl. huwelijk Verstrae- len-Bouten. Biechten van 17.30-19.30; lof om 19 uur. MEDEDELINGEN Vandaag, vrijdag voor het feest van Maria Hemelvaort, geen vasten- en onthoudingsdag. Morgen zaterdag, feest van Maria Hemelvaart, vóór de Hoogmis v:i ding der kruiden. ZondagOnder alle H. Missen preek door Pater Jan Oudenhoven M.S.C. en kollekte voor zijn missie. Hij gaat binnenkort weer terug naar zijn missie. Laten wij hem niet met lege handen gaan. door Jef Notermans INLEIDING Uit het Evangelie van St. Lukas, hoofdstuk 2, weten wij, dat bij de ontmoeting van Maria, Jozef en 't Kind Jezus enerzijds, en van dé rechtvaardige, godvrezende man Si meon anderzijds, in de Tempel van Jerusalem ,een voorspelling werd uitgesproken. Nadat Emmanuel door Jozef en Maria aan de Heer was opgedragen sprak Simeon tot Maria o.m. in som bere taal: „een zwaard zal ook Uw eigen ziel doorboren" (vers 35). Men noemt dit een van de zeven smarten van Maria. Hier tegenover stelt de Kei'k 'n gelijk aantal blijd- schappen of vreugden. De eerste vreugde werd aan Maria geschonken door de Blijde Bood schap van God via de engel Gabriël. Hij begroette haar met de woorden: „Wees gegroet, vol van genade. De Heer is met U. Onder de vrouwen bent U de gezegendeVrees niet, Maria, want U hebt genade bij God gevonden. Zie in uw schoot zult U ontvangen, en een Zoon ter wereld brengen. U zult Hem Jezus noemen. Hij zal groot zijn, en een Zoon van de Allerhoogste worden genoemd", enz. (Lukas, 2, 28 en volgende). Als laatste van de zeven vreugde beschouwt men de Hemelvaart of Ten Hemel Opneming van Maria. De hooggeleerde F. van der Meer spreekt in zijn Catechismus van de „alheilige, de pahagia Maria" (5de herziene en verbeterde druk, bl. 337). De zevende blijdschap viert onze Kerk al ruim zestienhonderd jaar en wel half augustus. De oorsprong is te zoeken in Jerusalem of Ephese. Immers in een van deze twee plaat sen heeft Maria 't aardse leven be ëindigd. VORM EN INHOUD VAN DE ZEVENDE BLIJDSCHAP In de eerste helft van de vijftiende eeuw, vermoedelijk vóór 1440, heeft een dichter in Brussel - een z.g. Rederijker - ,n toneelstuk geschre ven, gewijd aan de hemelvaart van Maria. De Assumptio of Tenhemel opneming kan men beschouwen als „dies natalis", de dag van de nieu we geboorte in het onvergankelijk Aan de kerkdeur kollekte voor het kindervakantiewerk. Werkt door 'n ruime gave mee met hen, die be langeloos tijd en moeite geven, om onze kinderen een mooie vakantie te bezorgen. Maandag, 17 augustus, feest van de H. Rochus. In de kapel van Vel- tum is er dan om half 10 een hoog mis, waarna verering van de reli kwie. RECTORAAT PATERSKERK Priester van de week Pater Rector telefoon 1973 b.g.g. 1502 Zondag: 13e zondag na Pinksteren, H. Missen om 6.30; 7.45; 9.00 en 11.45 De hoogmis om 10.15 7 uur lof met overweging. Maandag: H. Hyachintus, belijder. Dinsdag: Mis van de 13e zondag na Pinksteren of votief mis; 7 uur avondmis. Woensdag: H. Ludovicus, bisschop en belijder. Donderdag: H. Bernardus, abt en kerkleraar. Vrijdag: H. Joana Fremiot de Cha- tal, maagd; 7.30 lof met gebeden. Zaterdag: Onobevl. Hart v. Maria; 7.45 gezinsmis; 8.30 gez. H. Mis bij eelegenheid van het 25-jarig huwe lijk Campstein-Janssen; van 3-8 ge legenheid om het Sacrament der biecht te ontvangen. Kindervacantiewerk Van maandag tot en met vrijdag is er geen H. Mis om 8.30 maar om 9 uur vanwege het kinder-vancan- tiewerk. MIS-INTENTIES Zondag: 630 Herman Strijbos en dochter Elisabeth; 7.45 Antoon Cre- mers; 9 u. Hendrina Franssen van Gerven; 10.15 jaarget. Pieter Duy- kers; 11.45 voor overledene. Maandag: 6.15 wed. Hoeymakers- Claessens; 7 u. t.e.v. H. Geest; 7.45 Selida Virginia Rojer; 9 u. Jose- phina Fonck-Laumans. Dinsdag: 7 u. mevr. Verheyen- Loonen; 7.45 zekere intentie(J); 9 u. Anna Jansen (genootschap St. Jozef). Woensdag: 7 u. Johan Janssen en overl. ouders; 7.45 zekere intentie; 9 u. t.e.v. H. Geest. Donderdag: 7 u. Pater Casimirus en ouders; 7.45 uit dankbaarheid; 9 u. Antoinette Rammelmans- Else vier. Vrijdag: 7 u. Eva Wilhelmina Ro jer; 7.45 zekere intentie; 9 u. Theo Swinkels. Zaterdag: 7 u. Adriana Oudenho ven-Evers, (buren); 7.45 gezinsmis; 8.30 gez. H. Mis. Dienbeurten Accolythen Zaterdag: 15 augustus 6.30 G. Verschuuren en H. Janssen; 7.45 B. Peters en A. Sanders; 9 u. C. en J. Evers; 10.15 M. v. Roy en Hans Bosch; 11.45 J. Rongen en Ant. Claassens. Zondag 16 augustus: 6.30 J. Ron gen en Ant. Claassens; 7.45 G. Jeu ken en Paul Pop; 9 u. P. Philipsen en K. Jeuken; 10.15 R. Vastert en A. Sanders. Paradijs. De dramaturg oftewel bouwer van het geestelijke drama moet op de hoogte zijn geweest van de kerke lijke leer en overlevering omtrent de Memoria van de Theotokos. Aan vankelijk lag het accent op het in- sluimeeren van de heilige Moeder van God. Daarvandaan de benaming Dormitio doodsslaap. Het zalig afsterven van Maria betekende voor velen, dat haar lichaam was gevrij waard tegen bederf en verpulvering. In haar schoot had immers 't Jezus- kind negen maanden gerust. De ge lovige christenen hebben eeuwen lang aanvaard, dat Maria met ziel en lichaam in het glorierijke Eden is binnengehaald door God de Vader, God de Zoon en God de H. Geest. Zelfs in het boek van Mohammed, de Koran, wordt aangenomen, dat Maria rechtstreeks ten hemel is op gestegen. Hoe heeft de onbekende toneel schrijver, niet zo heel lang na 1400, dit alles opgevat en uitgebeeld. Aangezien we dan nog volop met middeleeuwse tradities te doen heb ben, ook in de letterkunde, valt er moeilijk te verwachten dat 'n drama geconstrueerd werd in de geest en vorm zoals dit gebruikelijk was bij de Ouden en klassieke schrijvers. Heel eenvoudig gezegd: de schrij ver gaf 'n aantal voorvallen op sim pele wijze weer. Acteurs en actrices leerden hun rol en brachten die op het toneel, 't zij in de openlucht, 't zij binnenshuis, d.w.z. in 'n zaal van een klooster, een kasteel een gilde- huis, een beugelbaan enz. Aan de eigenlijke Assumptio laat de acteur 'n hele reeks gebeurtenis sen voorafgaan. Deze haalt hij uit de vier evangelies, de Handelingen van de Apostelen e.a. De bedoeling van het speelstuk is duidelijk. Ex- wordt in het licht gesteld, hoe God Zijn Dochter, Moeder en Bruid wil belonen voor Haar diepe ootmoed, haar zeven smarten, haar opofferen de liefde in Betlehem, Nazaret en Egypte; haar middelaressenrol. We kunnen het toneelstuk in vijf tien taferelen laten uiteenvallen. De opening geschiedt misschien door de regisseur. Deze proloog is een lofspraak op Maria en tevens een gebed tot haar, die Moeder en Bruid des Heren heet. Hij roept dan haar hulp in en haar bescherming van volk en overheid. Dan legt de acteur verantwoording af, wat betreft zijn bi'onnen. Gro tendeels, zegt hij tot het publiek, is mijn stof ontleend aan de Heilige Schrift. Voor een gedeelte steunt 't op geleerde schrjjvers. Hij roept in de herinnering van de luisteraars op hoe in de voi'ige zes jaar telkens PAROCHIEKERK OOSTRUM Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 7 u. parochiemis; 8 u. Gerrit Claes- sens; 9 u. hoogmis voor de proces sie van Geijsteren; 10 u. hoogmis, gest. jrd. Theo Vervuurt; geen lof. Maandag: 7.30 Hendrika Fleur- kens-Broeks. Dinsdag: 7.30 gez. md. Piet Camps. Woensdag: 7.30 overl. ouders Jen- neskens-Gielens. Donderdag: 7.30 Maria Muyres- Dupont. Vrijdag: 7.30 Gerard Arts. Zaterdag: 7.30 gest. lm. t.e.v. het Onb. Hart van Maria; biechten van 6.30-7.30; 7.30 Marialof. PAROCHIEKERK OIRLO Zondag: 13e zondag na Pinksteren, Leesmissen om 6.30 en 7.30; kin dermis om 8.30 en om 10 uur de parohie hoogmis. Geen lof. Eerste collecte voor de kerk, tweede collecte voor het bisdom. Maandag: 7.30 gest. H. Mis. Dinsdag: 7.30 H. Mis voor over ledenen. Woensdag: 7.30 H. Mis voor overl. fam. v.d. Ven-Peeters. Donderdag: 7.30 gest. H. Mis voor Maria Minten. Vrijdag: 7.30 gest. H. Mis voor G. Geurts en ouders. Zaterdag: 7.30 H. Mis ter ere van O.L.Vr. van Altijdd. Bijstand. Ge legenheid om te biechten van 5-7 u. Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 7 u. H. Communie uitreiken; 7.30 lm. overl. fam. van de Pasch-van Dijk; 10 u. hoogmis v.d. parochie. Maandag: 7.30 4e zeswekendienst voor Pieter Philipsen. Dinsdag: 7.30 gez. mis voor overl. familie Smits-Friesen. Woensdag: 7.30 gezinsmis tot int. van hen die vanmorgen hiervoor of ferden. Donderdag: 7.30 6e zeswekendienst voor Gert. Classens-Versteegen. Vrijdag: 7.30 gest. gez. mis als jrd. voor Henxdcus v.d. Pasch en Anna Cath. v.d. Homberg. Zaterdag: Feest van het Onbevl. Hart van Maria: 7.30 gez. mis t.e.v. O.L.Vrouw van Altijdd. Bijstand t.i. van hen die daarvoor offerden; ge legenheid om te biechten van 7-8 u. 8 uur lof. Kei'kpoetsen: Miep Strijbos en Wies Kuypers. Misdienaars: H. Rambags, P. Kuy pers, G. v. Hout, H. Poels, J. Gee rits, L. Peeters. PAROCHIEKERK LEUNEN Zondag: 13e zondag na Pinksteren,ij 6.45 lm vd. parochie; 8 uur lm "vóbrT Wilhelmina Philipsen-Custex-s; 9.151 hoogmis; 10.30 lm voor Wilhelmus Gomans; geen lof. Maandag: 6.45 lm voor Gerard; Verkoeijen en echtgenote; 7.30 gest. jaarget. voor Petronella Asselbex-ghs Dinsdag: 6.45 lm voor Willem Jen niskens; 7.30 lm van dankbaarheid. een Vreugde van Maria is vertoond. De eerste gold de Boodschap van de engel Gabriël; de tweede het bax'en van Emmanuël in een grot te Bet lehem; de derde het bezoek van de Drie Wijzen of Koningen; de vierde het weervinden van Jezus in de tempel te Jexrusalem; de vijfde het verrijzen op Paasmorgen; de zesde het neerdalen van Gods Geest op het Pinksterfeest. Aan het slot van deze inleiding doet de dramaturg een beroep op de aanwezigen ,niet al te kritisch te zijn, maar de intentie in het oog te houden. Het is geschreven uit liefde, zowel te ere van de stad als van de bevolking. EERSTE TAFEREEL Jan, de apostel en latere evange list, begint 'n samenspraak met Ma ria, voor wie hij krachtens de op- dx-acht van de Gekruisigde Christus, als voor 'n moeder dient te zorgen. Zijn woning aan de voet van de Sionsberg stelt hij tot haar beschik king. Zij is zeer erkentelijk voor die huisvesting. Nu zal 't makkelijk val len de plaatsen te bezoeken, waar Jezus geleefd en geleden heeft. Evenals de andere uitverkorenen van de Heiland moet Jan de blijde boodschap gaan verkondigen. TWEEDE TAFEREEL Sommige vijandig gezinde Joden zijn veronnist door de bezoeken van Maria. Ze verwachten hiervan be keringen tot het Christendom. De Israëlische overheid neemt dit niet zo hoog op, maar wil de onderdanen toch gex*uststellen. Zodra Maria ge storven is zal haar lichaam verbrand worden, zodat er geen verering mo gelijk is. In haar woning ligt Maria droef geestig te bidden. Al drie dagen mist zij de troost en opbeuring uit de hemel. Haar klagen wordt be antwoord door de stem van God. Deze draagt Gabriël op, een bood schap aan Maria te brengen. Bin nen drie etmalen zal zij 't tijdelijke met het eeuwige verwisselen. In de hemel zal Hij haar opnemen. Als uitex-lijk teken moet Gabriël een palmtak meenemen. Bij het begra ven zal deze tak vóór de baar door een apostel worden gedragen. Diep ontroerd ontvangt Maria de afgezant van God. Zij smeekt de Heer haar bij te staan tot de laatste ademtocht en de duivel te beletten macht over haar uit te oefenen. Tevens verzoekt zij de apostelen i-ondom haar sterfbed te verzamelen. Gabriël herinert aan Habakuk die te elfder ure hulp aan Daniël in de Woensdag: 6.45 lm voor Antonia Croijmans-Peeters; 7.30 lm voor Gertruda Pijpers-Sijbers v.w. de boerinenbond. Donderdag: 6.45 geen H. Mis; 7.30 lm voor Elizabeth Lucassen en Hen drina Lucasen-Jacobs; 10 u. huwe lijksmis voor bruidspaar Vermeulen- Weijs. Vrijdag: 6.45 gest. lm voor Willem de Haen, beide echtgenoten en over leden kinderen; 7.30 gest. jaarget. v. Gerard Verkoeijen en echtgenote. Zaterdag: 6.45 geen H. Mis; 7.30 lm voor Gertruda Jenniskens-Hel- dens; 10 u. huwelijksmis voor het bruidspaar Wilmsen-van Meijel; v. 7-7.30 biechtgelegenheid; daarna lof. Kerkpoetsen: Mariet van Vegchel en Dient je Koonings. Akkolyten: 6.45 G. Cornelissen en J. Jenniskens; 8 u. A. Loonen en P. Heesen; 9.15 L. Weijs; J. v. Vegchel; H. Litjens en G. Jenniskens; 10.30 P. Stevens en J. v. Ooi. PAROCHIE YSSELSTEYN Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 6.30 leesm. v.d. overl. fam. v. Veg chel-Verheij en; 8.10 leesm. v. Albert Fleurkens en Elisabeth Claessens; 9.15 u. kindennis; 10.15 hoogmis best, jaax-g. v. Gerard Arts en Maria Gertrudis van Enckevort. 2 uur lof. Maandag: 7.30 gez. jaarg, v. An toon Pouwels. Dinsdag: 7.30 leesm. voor Hendri- kus Versteegen en echtgenote. Woensdag: 7.30 leesm. v.d. fam. Arts-Barten. Donderdag: 7.30 maandd. v. Maria Mulders-Thissen. Vrijdag: 7.30 leesm. v.d. overl.eden ouders Keyzes-Janssen. Zaterdag: 7.30 gez. jaarg. v. Maria Verhoeven en overl. familie. Gele genheid om te biechten van 7-8 uur. PAROCHIEKERK MERSELO Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 7 uur leesm. voor overl. familie van Lankveld-Giesbers; 8.15 leesmis v. overl. familie Kersten-Hoedemakers 10 uur hoogmis voor de bekering v. d. zondaars; 7 u. lof m. rozenhoedje. Petronella van Rijswijck; 7.45 lm. Maandag: 7 uur gest. jaarg. voor voor Gerardus Flinsenberg en Jo hanna Peters. Dinsdag: 7 u. hc:<niis voor de pa rochie; 7.45 leesm. voor eerstvolgen de overledene. Woensdag: 7 u. hoogmis tot dank zegging t.i. familie Janssen-Gerrits; 7.45 leesm. voor Petrus van Cüyck. Donderdag: 7 u. hoogmis v. spec, intentie (Poels); 7.45 leesm. v. Hen- ricus Janssen. Vrijdag: 7 u. leesmis fam. Poels- Janssen; 7.45 leesm. t.i. fam. van Bracht-Peeters. Zaterdag: feest van het Onbevlekt Hart van Maria: 7 u. gest. hoogm. t.e. van het Onbevl. Hart v. Maria; 7.45 lsm. voor overl. fam. Gellings- iilesen; 5-6 u. biechtgelegenheid. RECTORAAT VREDEPEEL Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 7.30 u. vroegmis t.i.v. fam. v. Keys- leeuwenkuil bracht. Ofschoon Jezus' leerlingen her en der verspreid zijn, zal God haar wens vervullen. DERDE TAFEREEL In Ephese is Jan de Evangelist en lieveling van Jezus aan het preken. Totaal onverwacht wordt hij door twee egelen in 'n kleed gewikkeld. Dit is bedoeld als een wolk waarin hij wordt weggevoerd, tot stomme verbazing van de inwoners. Drie mensen geven lucht aan hun ver wondering en één voorspelt dat er na twee eeuwen nog over gesproken zal worden. VIERDE TAFEREEL Jan is behouden geland bij de woning van Maria, die hij eerbiedig en hartelijk begroet. Voor en na komen Petrus, Andreas, Paulus Ma thijs, Bartholomeus, Jakobus, Filip- pus en Simon binnen. Maria heeft zich in bed gelegd en wacht op de laatste levensstonde, gesteund door gebeden en genegen heid van degenen die haar omrin gen. VIJFDE TAFEREEL Lucifer en zijn trawanten willen Maria belagen. Geen enkele duivel is echter in staat het sterfbed te na deren, of Maria te bekoren. ZESDE TAFEREEL Aartsengel Michaël daagt plotse ling op en ontzegt de duivels het recht op Maria's lichaam. Na 'n bij bels-theologisch dispuut jaagt Mi chaël de „helse honden" weg. Brul lend en jammerend storten ze weer in de. afgrond van de vuurgloed. ZEVENDE TAFEREEL In de hemelse glorie roept God de engelen .martelaars en aartsvaders samen, teneinde hun medewerking te verzoeken. Hij wil immers op brandende vleugels Zijn Móéder in halen, als beloning voor de gren zenloze liefde door haar bewezen en geschonken aan Jezus en de Vader. Engelen bezingen haar deugden en bejubelen bij voorbaat de hemelse koningin. Daar sluit zich bij aan een van de vele Confessores of Belijders. ACHTSTE TAFEREEL Maria voelt haar levenseinde na- derkomen. De hemelklanken heeft ze vernomen, zowel de loftuitingen als de muziek van serafijnen en an dere engelen. teren-Geurts; 10 uur hoogmis t.b.i.; geen lof. Maandag: 7.30 t.i.v. Louis Arts, t. e.v. O.L.Vr. van de Vrede. Dinsdag: 7.30 voor zielerust van 'n overledene. Woensdag: 7.30 t.i.v. fam. v. Keys- teren-Geurts. Donderdag: 7.30 voor overl. ouders Vrijdag: 7.30 voor een bijz. int. Zaterdag: feest van het Onbevl. Hart van Maria, verjaardag van de kerkwijding van eigen kerk. 7.30 t. e.v. O.L.Vrouw tot dankzegging, 20 u. gez. avondmis t.e.v. O.L.Vrouw tot dankzegging. Biechtgelegenheid: dagelijks voor en na de H. Mis. RECTORAAT VEUIEN Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 7.30 lm vor de bekende intentie; 10 ur hoogmis t.e.v. 't H. Hart uit dank baarheid; 2.30 lof. Maandag: 7.45 lm uit dankbaar heid (HR). Dinsdag: 7.45 lm voor zal. Retor Geurts(L.); Mis Salus Populi voor de vruchten der aarde en andere open bare noodwendigheden. Woensdag: 7.45 lm jgt. v. afgest. fam. Litjens-Derikx. Donderdag: 7.45 hgm. voor zal. Wilh. Geurts-Croymans. Vrijdag: 7.45 hgm. gest. jgt. Frans Linders en echtg: en overl. fam. Zaterdag: feest van 't Onbevlekt Hart van Maria; 7.45 lm uit dank baarheid t.e.v. O.L.Vr. van Altijdd. bijstand en t.e.v. H. Gerardus(MvK) Kerkpoetse: Jet Burgers en An- ny Classens. Accolieten: Mattie Kunen Gert Geerits en Willy van Ooi. RECTORAAT HEIDE Zondag: 13e zondag na Pinksteren, 7.30 u. H. Mis voor Christina van Bergen-Bus vanweg de buurt; 10 u. hoogmis voor Martinus Wismans en overl. familieleden. Akolieten: Willy Claes en Tonny Poels. Misdienaars van de week: Marüen Derikx en Leo Muijsers. Maandag: 7.30 u. H. Mis uit dank baarheid. Dinsdag: 7.30 H. Mis voor Leo v. Meijel. Woensdag: 7.30 u. H. Mis voor H. Muijsers. Donderdag: 7.30 u. H. Mis voor overl. familieleden v. Rens-Litjens. Vrijdag: 7.30 u. H. Mis voor overl. familieleden Ewals-Leijssen. Zaterdag: Onbevl. Hart van Maria. 7.30 u. H. Mis t.e.v. O.L.Vrouw van /Lourdes. Biechtgelegenheid van 7 tot 8 uur. Wij vragen nog s??erls PERSON FF I. gecrlmcld en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na woik'i|d - aan. de fabriek, bij de poitiei N V. INALFA VENRAY Petrus belooft haar alles in ge reedheid te brengen. Dan spreekt God rechtstreeks tot Zijn uitverko ren lief, de bron van alle genaden, de onbesmette, en nodigt haar uit aan Zijn rechterdij plaats te nemen. Maria is opgetogen over de begroe ting. Zij neemt afscheid van Jan, Simon Petrus, Andries, Jakob, Pau wels, Filippus, Mathijs en geeft de geest. Jan spoort zijn medebroeders aan geen tekenen van droefheid te to nen, daar de Joden er een verkeerd gevolg uit zouden trekken. Niemand zal de dood vrezen, staat er geschre ven. Maria's ziel vaart de hemel in. De apostelen knielen bij het sterfbed. NEGENDE TAFEREEL God verwelkomt Zijn beminde uit verkorene in 'n hoog gestemde mo noloog. TIENDE TAFEREEL Op voorstel van Jan komen drie christinnen het lichaam van Maria afleggen. Kiesheidshalve verzoeken de vrouwen aan de apostelen, de sterfkamer te verlaten. Wanneer ze liefdedienst aan de afgestorvene be wezen hebben, spreekt een van de drie de lof over het stralend lichaam dat geen reiniging behoefde. Ze vra gen om hulp bij het neerleggen van 't lijk in de kist. Petrus en Jan kwijten zich van deze plicht. Als de leerlingen in twijfel staan waarheen ze het lichaam zullen ver voeren, geeft God zelf aan, dat dit moet plaatsvinden in het dal van Josaphat. EIFDE TAFEREEL De palmtak draagt Jan vóór de baar, nadat hij de eer aan Petrus had wilen laten. Onder het aanheffen van psalm 113a (ps. 114) „Toen Israël uit Egypte trok" heffen de apostelen de lijk baar op. Uit de hemel klinkt vocale en in strumentale muziek. TWAALFDE TAFEREEL Door dit alles worden enige Joden gealarmeerd. Ze hollen naar de joodse overheid, die aanraadt de lijkstoet staande te houden en geen wapengeweld te schuwen. Jan geeft tekst en uitleg, maar de vijandig gezinden willen er op los slaan. Eer ze handtastelijk kunnen wor den, heeft God ingegrepen en de aanvallers met blindheid geslagen. IN DE PRULLENMAND DIE KATECHISMUS Het is dus zover, de katechismus, waar we jarenlang op hebben zitten blokken, die we met eindeloze ellen de in bed en langs de straat, in de kerk en op de speelplats van buiten hebben geleerd is ten einde. Weg katechismus. In de prullemand. Jarenlang hebben we 'n eindeloze angst gehad, dat we weer straf zou den krijgen, omdat we die katechis mus niet hadden gekend, onze les zat er te slordig in. Dat is voorbij, verleden tijd. Amen. Hebt u die herinneringen ook nog aan vroeger, aan die oude catechis mus? Ik in ieder geval wel. En mijn kinderen ook. Maar zij en u hebben er geen herinnering aan, dat we van die katehismus niets snapten. Al die formuleringen en onderscheidingen, die grote en kleine letters, die vette en dunne nummertjes ,die z.g. ons geloof uitmaakten, gingen ver, heel ver boven onze pet. Maar dat reali seerden we ons niet. Dat realiseer den zich ook de kapelaans en pas toors niet. Dat realiseerden zich ook onze bisschoppen niet en het Vati- caan niet. Onze katechismus was door de al lerknapste koppen diep doorgelicht en nagekeken op dwalingen. En als dan alles zo haarfijn geformuleerd was, dat er niets meer tegen geloof of zeden in stond, als niets meer dubbelzinnig was en voor de sluw ste theoloog geen aanleiding meer gaf tot misverstand, dan moesten wij arme kinderen tussen 6 en 12 jaar ze van buiten leren. We kenden aap, noot, mies, nog niet eens en we wisten niets van de tafels tot 10 maar de katechismus moest feilloos zijn. Havan buiten. Ik' heb eens met een kapelaan daarover een dis cussie gehad. Hij was een wild en thousiast voorstander van het van buiten leren. „Dan wist men op ou dere leeftijd nog precies wat de Kerk leert". Ik geloof dat de ondervinding de bisschoppen en priesters en allen die het wel en wee der Kerk ter harte gaat g,elijk heeft gegeven, dat dit NIET het geval is. De geloofsaf val, voortkomende uit geloofs-onwe- tendheid is enorm. Ja, ook in ons brave Nederland. Het is onzin daar van alleen dat opdreunen van de katechismus de schuld te geven.... Maar ieder kan op zijn vingers uit tellen, dat men ook geen geloof aan de kinderen bijbrengt door van bui- tengeleerde formules. Welke les zit er voor ons allemaal in? Dat de warme levende prediking van het geloof uitgaat van 't beleefde evan gelie. Het zijn allereerst de ouders, die kinderen het geloof moeten ver tellen. Heel simpel, maar heel echt. In kindertaal, zoals ze alles in kin- dèrtaal vertellen. Ook de onderwij zers op school moeten het zo doen. Ook de pater of kapelaan, die gods dienstles geeft. En zo zal de nieuwe katechismus een levende, eigentijdse katechismus worden. Die ook zal veranderen, laten we dat voorop stellen. De aanvoerder schreeuwt van de pijn, daar zijn handen die de berrie hadden aangeraakt, verbrand zijn. (In 't enig overgebleven handschrift ontbreken helaas 3 a 400 versregels, zodat we naar het vervolg moeten gissen. Petrus geneest de aanrand- ders, nadat ze berouw hebben ge toond. Van haters worden het nu vereerders van Jezus en Maria. Ze laten zich dopen). DERTIENDE TAFEREEL De zogenaamde ongelovige Tho mas is aan het preken op de kust van Malabar, althans in het verre India. Daar bereikt hem de opdracht van 'n engel: zich naar Jerusalem te begeven. Hij bereikt het graf van Maria, waar hij getroffen wordt door hemels gezang en muznekin- strument. Een engel draagt hem op naar 't sterfhuis van Maria te gaan. Daar zijn de overige apostelen bij elkaar. Ze genieten van het zingen in de hemel en zijn overtuigd, dat Maria verrezen en „opgevaren" is in de mateloze vreugde van 't Eden. VEERTIENDE TAFEREEL Op dit moment treedt Thomas binnen. Jan roept hem een hartelijk welkom toe en gewaagt van het za lig afsterven van Maria. Thomas verhaalt zijn wedervaren. Hij is ooggetuige geweest van Maria's He melvaart. Ten bewijze toont hij 'n gordel die 'n engel hem geschonken heeft. Laat ons samen grafwaarts tijgen, raadt Thomas aan. VIJFTIENDE TAFEREEL Allen stemmen hiermee in en be geven zich er heen. Petrus begint het graf open te maken en tilt het deksel van de kist op. Jan consta teert met de anderen dat er enkel kleren in liggen. Ook hemels man na vinden ze. Bartholomeus snuift 'n hemels zoete geur op. Om beur ten prijzen en bejubelen zij de Ge lukzalige - totdat Petrus aanspoort Gods opdracht te vervullen en het Evangelie wederom te verkondigen. EPILOOG Regisseur of hoofdacteur spreekt de narede uit, hopend dat iedereen er van geprofiteerd heeft en dat men niet al te zeer zal vitten op de voor stelling. Alle toehoorders wenst hij de eeuwige vreugde en het onverganke lijk paradijs. Maastricht, augustus 1964.

Peel en Maas | 1964 | | pagina 10