Kerkberichten
De Zevende
V reugde
van Maria
Geestelijk artikel
eerste plaats de eerste belangheb
benden, zoals vertegenwoordigers
van de stichting Vlakwater, hotel
houders, winkeliers en gemeente. We
mogen nu de trein niet missen en
zullen spoorslags aan het werk moe
ten om datgene, wat in het verleden
met dikwijls veel moeite en pijn
opgebouwd is, nu uit te bouwen en
te verstevigen.
We pretenderen centrumplaats te
zijn, zien ons als de parel van de
Peel, maar dat houdt ook conse
quenties in, met name dat we
voor het vreemdelingenverkeer in
het algemeen voorop gaan en een
voorbeeld zijn. We dienen te zor
gen dat Venray zyn deel krijgt
van de vrye tqds- en vakantie
bestedingen van elders. Dat kan
als we nu verder bouwen in plaats
van te slapen.
Dat daarbij samenwerking gezocht
wordt met de gemeenten, met wie
we in de toekomst het recreatieschap
Noord Limburg vormen en ook met
Overloon, is vanzelfsprekend.
van 16 tot en met 22 aug.
PAROCHIEKERK VENRAY
Rriester v.d. weeek: Past. Geerits
Maasheseweg 10 tel. 1274
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
6.30 overl. fam. Volleberg-vd. Broek
en kinderen; 7.30 Ant. Jans-Beken;
8.30 Helena Haenraets; 9.30 hoog
mis voor de parochie; 11 uur Leo
Geurts v.w. collega's Inalfa; 18 uur
Deken Haenraets.
Maandag: 7.30 overl. fam. Wijn-
hoven-Roelofs; 8.15 Regina Rongen;
9 u. Jean Muis en beide zoons Jo-
han en Albert.
Dinsdag: 7.30 apostolaat des ge-
beds t.iv. de paus; 8.15 Martinus
Verschuuren; 9 u. Pierre van Op
bergen.
Woensdag: 7.30 gest. jaarget. Pas
toor Eug. Janssen; 8.15 gest. jgt. v.
Ger. Dirkx en Augustina Jennis-
kens; 9 uur Regina Rongen.
Donderdag: 7.30 Bernhard Kro
nenberg; 8.15 Maria Voermans-Jans-
sen; 9 uur Th. Pouwels.
Vrijdag: 7.30 overl. fam. Jans-
sen-Lamers; 8.15 zekere int. R.; 9 u.
overl. moeder vd. Goor en kinderen.
Zaterdag: 7.30 Johanna van
Bracht-Gerrits; 8.15 Joh. Maassenen
Elis. Vermeulen; 9 u. Helena Haen
raets; 9.30 pl. huwelijk Janssen-
Lamers; 10.15 pl. huwelijk Verstrae-
len-Bouten.
Biechten van 17.30-19.30; lof om
19 uur.
MEDEDELINGEN
Vandaag, vrijdag voor het feest
van Maria Hemelvaort, geen vasten-
en onthoudingsdag.
Morgen zaterdag, feest van Maria
Hemelvaart, vóór de Hoogmis v:i
ding der kruiden.
ZondagOnder alle H. Missen
preek door Pater Jan Oudenhoven
M.S.C. en kollekte voor zijn missie.
Hij gaat binnenkort weer terug naar
zijn missie. Laten wij hem niet met
lege handen gaan.
door Jef Notermans
INLEIDING
Uit het Evangelie van St. Lukas,
hoofdstuk 2, weten wij, dat bij de
ontmoeting van Maria, Jozef en 't
Kind Jezus enerzijds, en van dé
rechtvaardige, godvrezende man Si
meon anderzijds, in de Tempel van
Jerusalem ,een voorspelling werd
uitgesproken.
Nadat Emmanuel door Jozef en
Maria aan de Heer was opgedragen
sprak Simeon tot Maria o.m. in som
bere taal: „een zwaard zal ook Uw
eigen ziel doorboren" (vers 35).
Men noemt dit een van de zeven
smarten van Maria. Hier tegenover
stelt de Kei'k 'n gelijk aantal blijd-
schappen of vreugden.
De eerste vreugde werd aan Maria
geschonken door de Blijde Bood
schap van God via de engel Gabriël.
Hij begroette haar met de woorden:
„Wees gegroet, vol van genade. De
Heer is met U. Onder de vrouwen
bent U de gezegendeVrees niet,
Maria, want U hebt genade bij God
gevonden. Zie in uw schoot zult U
ontvangen, en een Zoon ter wereld
brengen. U zult Hem Jezus noemen.
Hij zal groot zijn, en een Zoon van
de Allerhoogste worden genoemd",
enz. (Lukas, 2, 28 en volgende).
Als laatste van de zeven vreugde
beschouwt men de Hemelvaart of
Ten Hemel Opneming van Maria.
De hooggeleerde F. van der Meer
spreekt in zijn Catechismus van de
„alheilige, de pahagia Maria" (5de
herziene en verbeterde druk, bl. 337).
De zevende blijdschap viert onze
Kerk al ruim zestienhonderd jaar en
wel half augustus. De oorsprong is
te zoeken in Jerusalem of Ephese.
Immers in een van deze twee plaat
sen heeft Maria 't aardse leven be
ëindigd.
VORM EN INHOUD
VAN DE ZEVENDE BLIJDSCHAP
In de eerste helft van de vijftiende
eeuw, vermoedelijk vóór 1440, heeft
een dichter in Brussel - een z.g.
Rederijker - ,n toneelstuk geschre
ven, gewijd aan de hemelvaart van
Maria. De Assumptio of Tenhemel
opneming kan men beschouwen als
„dies natalis", de dag van de nieu
we geboorte in het onvergankelijk
Aan de kerkdeur kollekte voor het
kindervakantiewerk. Werkt door 'n
ruime gave mee met hen, die be
langeloos tijd en moeite geven, om
onze kinderen een mooie vakantie
te bezorgen.
Maandag, 17 augustus, feest van
de H. Rochus. In de kapel van Vel-
tum is er dan om half 10 een hoog
mis, waarna verering van de reli
kwie.
RECTORAAT PATERSKERK
Priester van de week Pater Rector
telefoon 1973 b.g.g. 1502
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
H. Missen om 6.30; 7.45; 9.00 en 11.45
De hoogmis om 10.15 7 uur lof
met overweging.
Maandag: H. Hyachintus, belijder.
Dinsdag: Mis van de 13e zondag
na Pinksteren of votief mis; 7 uur
avondmis.
Woensdag: H. Ludovicus, bisschop
en belijder.
Donderdag: H. Bernardus, abt en
kerkleraar.
Vrijdag: H. Joana Fremiot de Cha-
tal, maagd; 7.30 lof met gebeden.
Zaterdag: Onobevl. Hart v. Maria;
7.45 gezinsmis; 8.30 gez. H. Mis bij
eelegenheid van het 25-jarig huwe
lijk Campstein-Janssen; van 3-8 ge
legenheid om het Sacrament der
biecht te ontvangen.
Kindervacantiewerk
Van maandag tot en met vrijdag
is er geen H. Mis om 8.30 maar om
9 uur vanwege het kinder-vancan-
tiewerk.
MIS-INTENTIES
Zondag: 630 Herman Strijbos en
dochter Elisabeth; 7.45 Antoon Cre-
mers; 9 u. Hendrina Franssen van
Gerven; 10.15 jaarget. Pieter Duy-
kers; 11.45 voor overledene.
Maandag: 6.15 wed. Hoeymakers-
Claessens; 7 u. t.e.v. H. Geest; 7.45
Selida Virginia Rojer; 9 u. Jose-
phina Fonck-Laumans.
Dinsdag: 7 u. mevr. Verheyen-
Loonen; 7.45 zekere intentie(J); 9 u.
Anna Jansen (genootschap St. Jozef).
Woensdag: 7 u. Johan Janssen en
overl. ouders; 7.45 zekere intentie;
9 u. t.e.v. H. Geest.
Donderdag: 7 u. Pater Casimirus
en ouders; 7.45 uit dankbaarheid; 9
u. Antoinette Rammelmans- Else
vier.
Vrijdag: 7 u. Eva Wilhelmina Ro
jer; 7.45 zekere intentie; 9 u. Theo
Swinkels.
Zaterdag: 7 u. Adriana Oudenho
ven-Evers, (buren); 7.45 gezinsmis;
8.30 gez. H. Mis.
Dienbeurten Accolythen
Zaterdag: 15 augustus 6.30 G.
Verschuuren en H. Janssen; 7.45 B.
Peters en A. Sanders; 9 u. C. en J.
Evers; 10.15 M. v. Roy en Hans
Bosch; 11.45 J. Rongen en Ant.
Claassens.
Zondag 16 augustus: 6.30 J. Ron
gen en Ant. Claassens; 7.45 G. Jeu
ken en Paul Pop; 9 u. P. Philipsen
en K. Jeuken; 10.15 R. Vastert en
A. Sanders.
Paradijs.
De dramaturg oftewel bouwer van
het geestelijke drama moet op de
hoogte zijn geweest van de kerke
lijke leer en overlevering omtrent
de Memoria van de Theotokos. Aan
vankelijk lag het accent op het in-
sluimeeren van de heilige Moeder
van God. Daarvandaan de benaming
Dormitio doodsslaap. Het zalig
afsterven van Maria betekende voor
velen, dat haar lichaam was gevrij
waard tegen bederf en verpulvering.
In haar schoot had immers 't Jezus-
kind negen maanden gerust. De ge
lovige christenen hebben eeuwen
lang aanvaard, dat Maria met ziel
en lichaam in het glorierijke Eden
is binnengehaald door God de Vader,
God de Zoon en God de H. Geest.
Zelfs in het boek van Mohammed,
de Koran, wordt aangenomen, dat
Maria rechtstreeks ten hemel is op
gestegen.
Hoe heeft de onbekende toneel
schrijver, niet zo heel lang na 1400,
dit alles opgevat en uitgebeeld.
Aangezien we dan nog volop met
middeleeuwse tradities te doen heb
ben, ook in de letterkunde, valt er
moeilijk te verwachten dat 'n drama
geconstrueerd werd in de geest en
vorm zoals dit gebruikelijk was bij
de Ouden en klassieke schrijvers.
Heel eenvoudig gezegd: de schrij
ver gaf 'n aantal voorvallen op sim
pele wijze weer. Acteurs en actrices
leerden hun rol en brachten die op
het toneel, 't zij in de openlucht, 't
zij binnenshuis, d.w.z. in 'n zaal van
een klooster, een kasteel een gilde-
huis, een beugelbaan enz.
Aan de eigenlijke Assumptio laat
de acteur 'n hele reeks gebeurtenis
sen voorafgaan. Deze haalt hij uit
de vier evangelies, de Handelingen
van de Apostelen e.a. De bedoeling
van het speelstuk is duidelijk. Ex-
wordt in het licht gesteld, hoe God
Zijn Dochter, Moeder en Bruid wil
belonen voor Haar diepe ootmoed,
haar zeven smarten, haar opofferen
de liefde in Betlehem, Nazaret en
Egypte; haar middelaressenrol.
We kunnen het toneelstuk in vijf
tien taferelen laten uiteenvallen.
De opening geschiedt misschien
door de regisseur. Deze proloog is
een lofspraak op Maria en tevens
een gebed tot haar, die Moeder en
Bruid des Heren heet. Hij roept dan
haar hulp in en haar bescherming
van volk en overheid.
Dan legt de acteur verantwoording
af, wat betreft zijn bi'onnen. Gro
tendeels, zegt hij tot het publiek, is
mijn stof ontleend aan de Heilige
Schrift. Voor een gedeelte steunt 't
op geleerde schrjjvers. Hij roept in
de herinnering van de luisteraars op
hoe in de voi'ige zes jaar telkens
PAROCHIEKERK OOSTRUM
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
7 u. parochiemis; 8 u. Gerrit Claes-
sens; 9 u. hoogmis voor de proces
sie van Geijsteren; 10 u. hoogmis,
gest. jrd. Theo Vervuurt; geen lof.
Maandag: 7.30 Hendrika Fleur-
kens-Broeks.
Dinsdag: 7.30 gez. md. Piet Camps.
Woensdag: 7.30 overl. ouders Jen-
neskens-Gielens.
Donderdag: 7.30 Maria Muyres-
Dupont.
Vrijdag: 7.30 Gerard Arts.
Zaterdag: 7.30 gest. lm. t.e.v. het
Onb. Hart van Maria; biechten van
6.30-7.30; 7.30 Marialof.
PAROCHIEKERK OIRLO
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
Leesmissen om 6.30 en 7.30; kin
dermis om 8.30 en om 10 uur de
parohie hoogmis. Geen lof.
Eerste collecte voor de kerk, tweede
collecte voor het bisdom.
Maandag: 7.30 gest. H. Mis.
Dinsdag: 7.30 H. Mis voor over
ledenen.
Woensdag: 7.30 H. Mis voor overl.
fam. v.d. Ven-Peeters.
Donderdag: 7.30 gest. H. Mis voor
Maria Minten.
Vrijdag: 7.30 gest. H. Mis voor G.
Geurts en ouders.
Zaterdag: 7.30 H. Mis ter ere van
O.L.Vr. van Altijdd. Bijstand. Ge
legenheid om te biechten van 5-7 u.
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
7 u. H. Communie uitreiken; 7.30 lm.
overl. fam. van de Pasch-van Dijk;
10 u. hoogmis v.d. parochie.
Maandag: 7.30 4e zeswekendienst
voor Pieter Philipsen.
Dinsdag: 7.30 gez. mis voor overl.
familie Smits-Friesen.
Woensdag: 7.30 gezinsmis tot int.
van hen die vanmorgen hiervoor of
ferden.
Donderdag: 7.30 6e zeswekendienst
voor Gert. Classens-Versteegen.
Vrijdag: 7.30 gest. gez. mis als jrd.
voor Henxdcus v.d. Pasch en Anna
Cath. v.d. Homberg.
Zaterdag: Feest van het Onbevl.
Hart van Maria: 7.30 gez. mis t.e.v.
O.L.Vrouw van Altijdd. Bijstand t.i.
van hen die daarvoor offerden; ge
legenheid om te biechten van 7-8 u.
8 uur lof.
Kei'kpoetsen: Miep Strijbos en Wies
Kuypers.
Misdienaars: H. Rambags, P. Kuy
pers, G. v. Hout, H. Poels, J. Gee
rits, L. Peeters.
PAROCHIEKERK LEUNEN
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,ij
6.45 lm vd. parochie; 8 uur lm "vóbrT
Wilhelmina Philipsen-Custex-s; 9.151
hoogmis; 10.30 lm voor Wilhelmus
Gomans; geen lof.
Maandag: 6.45 lm voor Gerard;
Verkoeijen en echtgenote; 7.30 gest.
jaarget. voor Petronella Asselbex-ghs
Dinsdag: 6.45 lm voor Willem Jen
niskens; 7.30 lm van dankbaarheid.
een Vreugde van Maria is vertoond.
De eerste gold de Boodschap van de
engel Gabriël; de tweede het bax'en
van Emmanuël in een grot te Bet
lehem; de derde het bezoek van de
Drie Wijzen of Koningen; de vierde
het weervinden van Jezus in de
tempel te Jexrusalem; de vijfde het
verrijzen op Paasmorgen; de zesde
het neerdalen van Gods Geest op
het Pinksterfeest.
Aan het slot van deze inleiding
doet de dramaturg een beroep op
de aanwezigen ,niet al te kritisch
te zijn, maar de intentie in het oog
te houden. Het is geschreven uit
liefde, zowel te ere van de stad als
van de bevolking.
EERSTE TAFEREEL
Jan, de apostel en latere evange
list, begint 'n samenspraak met Ma
ria, voor wie hij krachtens de op-
dx-acht van de Gekruisigde Christus,
als voor 'n moeder dient te zorgen.
Zijn woning aan de voet van de
Sionsberg stelt hij tot haar beschik
king. Zij is zeer erkentelijk voor die
huisvesting. Nu zal 't makkelijk val
len de plaatsen te bezoeken, waar
Jezus geleefd en geleden heeft.
Evenals de andere uitverkorenen
van de Heiland moet Jan de blijde
boodschap gaan verkondigen.
TWEEDE TAFEREEL
Sommige vijandig gezinde Joden
zijn veronnist door de bezoeken van
Maria. Ze verwachten hiervan be
keringen tot het Christendom. De
Israëlische overheid neemt dit niet
zo hoog op, maar wil de onderdanen
toch gex*uststellen. Zodra Maria ge
storven is zal haar lichaam verbrand
worden, zodat er geen verering mo
gelijk is.
In haar woning ligt Maria droef
geestig te bidden. Al drie dagen
mist zij de troost en opbeuring uit
de hemel. Haar klagen wordt be
antwoord door de stem van God.
Deze draagt Gabriël op, een bood
schap aan Maria te brengen. Bin
nen drie etmalen zal zij 't tijdelijke
met het eeuwige verwisselen. In de
hemel zal Hij haar opnemen. Als
uitex-lijk teken moet Gabriël een
palmtak meenemen. Bij het begra
ven zal deze tak vóór de baar door
een apostel worden gedragen.
Diep ontroerd ontvangt Maria de
afgezant van God. Zij smeekt de
Heer haar bij te staan tot de laatste
ademtocht en de duivel te beletten
macht over haar uit te oefenen.
Tevens verzoekt zij de apostelen
i-ondom haar sterfbed te verzamelen.
Gabriël herinert aan Habakuk die
te elfder ure hulp aan Daniël in de
Woensdag: 6.45 lm voor Antonia
Croijmans-Peeters; 7.30 lm voor
Gertruda Pijpers-Sijbers v.w. de
boerinenbond.
Donderdag: 6.45 geen H. Mis; 7.30
lm voor Elizabeth Lucassen en Hen
drina Lucasen-Jacobs; 10 u. huwe
lijksmis voor bruidspaar Vermeulen-
Weijs.
Vrijdag: 6.45 gest. lm voor Willem
de Haen, beide echtgenoten en over
leden kinderen; 7.30 gest. jaarget. v.
Gerard Verkoeijen en echtgenote.
Zaterdag: 6.45 geen H. Mis; 7.30
lm voor Gertruda Jenniskens-Hel-
dens; 10 u. huwelijksmis voor het
bruidspaar Wilmsen-van Meijel; v.
7-7.30 biechtgelegenheid; daarna lof.
Kerkpoetsen: Mariet van Vegchel
en Dient je Koonings.
Akkolyten: 6.45 G. Cornelissen en
J. Jenniskens; 8 u. A. Loonen en P.
Heesen; 9.15 L. Weijs; J. v. Vegchel;
H. Litjens en G. Jenniskens; 10.30
P. Stevens en J. v. Ooi.
PAROCHIE YSSELSTEYN
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
6.30 leesm. v.d. overl. fam. v. Veg
chel-Verheij en; 8.10 leesm. v. Albert
Fleurkens en Elisabeth Claessens;
9.15 u. kindennis; 10.15 hoogmis
best, jaax-g. v. Gerard Arts en Maria
Gertrudis van Enckevort.
2 uur lof.
Maandag: 7.30 gez. jaarg, v. An
toon Pouwels.
Dinsdag: 7.30 leesm. voor Hendri-
kus Versteegen en echtgenote.
Woensdag: 7.30 leesm. v.d. fam.
Arts-Barten.
Donderdag: 7.30 maandd. v. Maria
Mulders-Thissen.
Vrijdag: 7.30 leesm. v.d. overl.eden
ouders Keyzes-Janssen.
Zaterdag: 7.30 gez. jaarg. v. Maria
Verhoeven en overl. familie. Gele
genheid om te biechten van 7-8 uur.
PAROCHIEKERK MERSELO
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
7 uur leesm. voor overl. familie van
Lankveld-Giesbers; 8.15 leesmis v.
overl. familie Kersten-Hoedemakers
10 uur hoogmis voor de bekering v.
d. zondaars; 7 u. lof m. rozenhoedje.
Petronella van Rijswijck; 7.45 lm.
Maandag: 7 uur gest. jaarg. voor
voor Gerardus Flinsenberg en Jo
hanna Peters.
Dinsdag: 7 u. hc:<niis voor de pa
rochie; 7.45 leesm. voor eerstvolgen
de overledene.
Woensdag: 7 u. hoogmis tot dank
zegging t.i. familie Janssen-Gerrits;
7.45 leesm. voor Petrus van Cüyck.
Donderdag: 7 u. hoogmis v. spec,
intentie (Poels); 7.45 leesm. v. Hen-
ricus Janssen.
Vrijdag: 7 u. leesmis fam. Poels-
Janssen; 7.45 leesm. t.i. fam. van
Bracht-Peeters.
Zaterdag: feest van het Onbevlekt
Hart van Maria: 7 u. gest. hoogm.
t.e. van het Onbevl. Hart v. Maria;
7.45 lsm. voor overl. fam. Gellings-
iilesen; 5-6 u. biechtgelegenheid.
RECTORAAT VREDEPEEL
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
7.30 u. vroegmis t.i.v. fam. v. Keys-
leeuwenkuil bracht. Ofschoon Jezus'
leerlingen her en der verspreid zijn,
zal God haar wens vervullen.
DERDE TAFEREEL
In Ephese is Jan de Evangelist en
lieveling van Jezus aan het preken.
Totaal onverwacht wordt hij door
twee egelen in 'n kleed gewikkeld.
Dit is bedoeld als een wolk waarin
hij wordt weggevoerd, tot stomme
verbazing van de inwoners. Drie
mensen geven lucht aan hun ver
wondering en één voorspelt dat er
na twee eeuwen nog over gesproken
zal worden.
VIERDE TAFEREEL
Jan is behouden geland bij de
woning van Maria, die hij eerbiedig
en hartelijk begroet. Voor en na
komen Petrus, Andreas, Paulus Ma
thijs, Bartholomeus, Jakobus, Filip-
pus en Simon binnen.
Maria heeft zich in bed gelegd en
wacht op de laatste levensstonde,
gesteund door gebeden en genegen
heid van degenen die haar omrin
gen.
VIJFDE TAFEREEL
Lucifer en zijn trawanten willen
Maria belagen. Geen enkele duivel
is echter in staat het sterfbed te na
deren, of Maria te bekoren.
ZESDE TAFEREEL
Aartsengel Michaël daagt plotse
ling op en ontzegt de duivels het
recht op Maria's lichaam. Na 'n bij
bels-theologisch dispuut jaagt Mi
chaël de „helse honden" weg. Brul
lend en jammerend storten ze weer
in de. afgrond van de vuurgloed.
ZEVENDE TAFEREEL
In de hemelse glorie roept God de
engelen .martelaars en aartsvaders
samen, teneinde hun medewerking
te verzoeken. Hij wil immers op
brandende vleugels Zijn Móéder in
halen, als beloning voor de gren
zenloze liefde door haar bewezen en
geschonken aan Jezus en de Vader.
Engelen bezingen haar deugden en
bejubelen bij voorbaat de hemelse
koningin. Daar sluit zich bij aan een
van de vele Confessores of Belijders.
ACHTSTE TAFEREEL
Maria voelt haar levenseinde na-
derkomen. De hemelklanken heeft
ze vernomen, zowel de loftuitingen
als de muziek van serafijnen en an
dere engelen.
teren-Geurts; 10 uur hoogmis t.b.i.;
geen lof.
Maandag: 7.30 t.i.v. Louis Arts, t.
e.v. O.L.Vr. van de Vrede.
Dinsdag: 7.30 voor zielerust van 'n
overledene.
Woensdag: 7.30 t.i.v. fam. v. Keys-
teren-Geurts.
Donderdag: 7.30 voor overl. ouders
Vrijdag: 7.30 voor een bijz. int.
Zaterdag: feest van het Onbevl.
Hart van Maria, verjaardag van de
kerkwijding van eigen kerk. 7.30 t.
e.v. O.L.Vrouw tot dankzegging, 20
u. gez. avondmis t.e.v. O.L.Vrouw
tot dankzegging.
Biechtgelegenheid: dagelijks voor
en na de H. Mis.
RECTORAAT VEUIEN
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
7.30 lm vor de bekende intentie; 10
ur hoogmis t.e.v. 't H. Hart uit dank
baarheid; 2.30 lof.
Maandag: 7.45 lm uit dankbaar
heid (HR).
Dinsdag: 7.45 lm voor zal. Retor
Geurts(L.); Mis Salus Populi voor de
vruchten der aarde en andere open
bare noodwendigheden.
Woensdag: 7.45 lm jgt. v. afgest.
fam. Litjens-Derikx.
Donderdag: 7.45 hgm. voor zal.
Wilh. Geurts-Croymans.
Vrijdag: 7.45 hgm. gest. jgt. Frans
Linders en echtg: en overl. fam.
Zaterdag: feest van 't Onbevlekt
Hart van Maria; 7.45 lm uit dank
baarheid t.e.v. O.L.Vr. van Altijdd.
bijstand en t.e.v. H. Gerardus(MvK)
Kerkpoetse: Jet Burgers en An-
ny Classens.
Accolieten: Mattie Kunen Gert
Geerits en Willy van Ooi.
RECTORAAT HEIDE
Zondag: 13e zondag na Pinksteren,
7.30 u. H. Mis voor Christina van
Bergen-Bus vanweg de buurt; 10 u.
hoogmis voor Martinus Wismans en
overl. familieleden. Akolieten: Willy
Claes en Tonny Poels. Misdienaars
van de week: Marüen Derikx en Leo
Muijsers.
Maandag: 7.30 u. H. Mis uit dank
baarheid.
Dinsdag: 7.30 H. Mis voor Leo v.
Meijel.
Woensdag: 7.30 u. H. Mis voor H.
Muijsers.
Donderdag: 7.30 u. H. Mis voor
overl. familieleden v. Rens-Litjens.
Vrijdag: 7.30 u. H. Mis voor overl.
familieleden Ewals-Leijssen.
Zaterdag: Onbevl. Hart van Maria.
7.30 u. H. Mis t.e.v. O.L.Vrouw van
/Lourdes. Biechtgelegenheid van 7
tot 8 uur.
Wij vragen nog s??erls
PERSON FF I.
gecrlmcld en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na woik'i|d - aan.
de fabriek, bij de poitiei
N V. INALFA VENRAY
Petrus belooft haar alles in ge
reedheid te brengen. Dan spreekt
God rechtstreeks tot Zijn uitverko
ren lief, de bron van alle genaden,
de onbesmette, en nodigt haar uit
aan Zijn rechterdij plaats te nemen.
Maria is opgetogen over de begroe
ting. Zij neemt afscheid van Jan,
Simon Petrus, Andries, Jakob, Pau
wels, Filippus, Mathijs en geeft de
geest.
Jan spoort zijn medebroeders aan
geen tekenen van droefheid te to
nen, daar de Joden er een verkeerd
gevolg uit zouden trekken. Niemand
zal de dood vrezen, staat er geschre
ven.
Maria's ziel vaart de hemel in. De
apostelen knielen bij het sterfbed.
NEGENDE TAFEREEL
God verwelkomt Zijn beminde uit
verkorene in 'n hoog gestemde mo
noloog.
TIENDE TAFEREEL
Op voorstel van Jan komen drie
christinnen het lichaam van Maria
afleggen. Kiesheidshalve verzoeken
de vrouwen aan de apostelen, de
sterfkamer te verlaten. Wanneer ze
liefdedienst aan de afgestorvene be
wezen hebben, spreekt een van de
drie de lof over het stralend lichaam
dat geen reiniging behoefde. Ze vra
gen om hulp bij het neerleggen van
't lijk in de kist. Petrus en Jan
kwijten zich van deze plicht.
Als de leerlingen in twijfel staan
waarheen ze het lichaam zullen ver
voeren, geeft God zelf aan, dat dit
moet plaatsvinden in het dal van
Josaphat.
EIFDE TAFEREEL
De palmtak draagt Jan vóór de
baar, nadat hij de eer aan Petrus
had wilen laten.
Onder het aanheffen van psalm
113a (ps. 114) „Toen Israël uit Egypte
trok" heffen de apostelen de lijk
baar op.
Uit de hemel klinkt vocale en in
strumentale muziek.
TWAALFDE TAFEREEL
Door dit alles worden enige Joden
gealarmeerd. Ze hollen naar de
joodse overheid, die aanraadt de
lijkstoet staande te houden en geen
wapengeweld te schuwen.
Jan geeft tekst en uitleg, maar
de vijandig gezinden willen er op
los slaan.
Eer ze handtastelijk kunnen wor
den, heeft God ingegrepen en de
aanvallers met blindheid geslagen.
IN DE PRULLENMAND
DIE KATECHISMUS
Het is dus zover, de katechismus,
waar we jarenlang op hebben zitten
blokken, die we met eindeloze ellen
de in bed en langs de straat, in de
kerk en op de speelplats van buiten
hebben geleerd is ten einde. Weg
katechismus. In de prullemand.
Jarenlang hebben we 'n eindeloze
angst gehad, dat we weer straf zou
den krijgen, omdat we die katechis
mus niet hadden gekend, onze les
zat er te slordig in. Dat is voorbij,
verleden tijd. Amen.
Hebt u die herinneringen ook nog
aan vroeger, aan die oude catechis
mus? Ik in ieder geval wel. En mijn
kinderen ook. Maar zij en u hebben
er geen herinnering aan, dat we van
die katehismus niets snapten. Al die
formuleringen en onderscheidingen,
die grote en kleine letters, die vette
en dunne nummertjes ,die z.g. ons
geloof uitmaakten, gingen ver, heel
ver boven onze pet. Maar dat reali
seerden we ons niet. Dat realiseer
den zich ook de kapelaans en pas
toors niet. Dat realiseerden zich ook
onze bisschoppen niet en het Vati-
caan niet.
Onze katechismus was door de al
lerknapste koppen diep doorgelicht
en nagekeken op dwalingen. En als
dan alles zo haarfijn geformuleerd
was, dat er niets meer tegen geloof
of zeden in stond, als niets meer
dubbelzinnig was en voor de sluw
ste theoloog geen aanleiding meer
gaf tot misverstand, dan moesten
wij arme kinderen tussen 6 en 12
jaar ze van buiten leren. We kenden
aap, noot, mies, nog niet eens en
we wisten niets van de tafels tot 10
maar de katechismus moest feilloos
zijn.
Havan buiten. Ik' heb eens
met een kapelaan daarover een dis
cussie gehad. Hij was een wild en
thousiast voorstander van het van
buiten leren. „Dan wist men op ou
dere leeftijd nog precies wat de Kerk
leert".
Ik geloof dat de ondervinding de
bisschoppen en priesters en allen
die het wel en wee der Kerk ter
harte gaat g,elijk heeft gegeven, dat
dit NIET het geval is. De geloofsaf
val, voortkomende uit geloofs-onwe-
tendheid is enorm. Ja, ook in ons
brave Nederland. Het is onzin daar
van alleen dat opdreunen van de
katechismus de schuld te geven....
Maar ieder kan op zijn vingers uit
tellen, dat men ook geen geloof aan
de kinderen bijbrengt door van bui-
tengeleerde formules. Welke les zit
er voor ons allemaal in? Dat de
warme levende prediking van het
geloof uitgaat van 't beleefde evan
gelie. Het zijn allereerst de ouders,
die kinderen het geloof moeten ver
tellen. Heel simpel, maar heel echt.
In kindertaal, zoals ze alles in kin-
dèrtaal vertellen. Ook de onderwij
zers op school moeten het zo doen.
Ook de pater of kapelaan, die gods
dienstles geeft. En zo zal de nieuwe
katechismus een levende, eigentijdse
katechismus worden.
Die ook zal veranderen, laten we
dat voorop stellen.
De aanvoerder schreeuwt van de
pijn, daar zijn handen die de berrie
hadden aangeraakt, verbrand zijn.
(In 't enig overgebleven handschrift
ontbreken helaas 3 a 400 versregels,
zodat we naar het vervolg moeten
gissen. Petrus geneest de aanrand-
ders, nadat ze berouw hebben ge
toond. Van haters worden het nu
vereerders van Jezus en Maria. Ze
laten zich dopen).
DERTIENDE TAFEREEL
De zogenaamde ongelovige Tho
mas is aan het preken op de kust
van Malabar, althans in het verre
India. Daar bereikt hem de opdracht
van 'n engel: zich naar Jerusalem te
begeven. Hij bereikt het graf van
Maria, waar hij getroffen wordt
door hemels gezang en muznekin-
strument. Een engel draagt hem op
naar 't sterfhuis van Maria te gaan.
Daar zijn de overige apostelen bij
elkaar. Ze genieten van het zingen
in de hemel en zijn overtuigd, dat
Maria verrezen en „opgevaren" is
in de mateloze vreugde van 't Eden.
VEERTIENDE TAFEREEL
Op dit moment treedt Thomas
binnen. Jan roept hem een hartelijk
welkom toe en gewaagt van het za
lig afsterven van Maria. Thomas
verhaalt zijn wedervaren. Hij is
ooggetuige geweest van Maria's He
melvaart. Ten bewijze toont hij 'n
gordel die 'n engel hem geschonken
heeft.
Laat ons samen grafwaarts tijgen,
raadt Thomas aan.
VIJFTIENDE TAFEREEL
Allen stemmen hiermee in en be
geven zich er heen. Petrus begint
het graf open te maken en tilt het
deksel van de kist op. Jan consta
teert met de anderen dat er enkel
kleren in liggen. Ook hemels man
na vinden ze. Bartholomeus snuift
'n hemels zoete geur op. Om beur
ten prijzen en bejubelen zij de Ge
lukzalige - totdat Petrus aanspoort
Gods opdracht te vervullen en het
Evangelie wederom te verkondigen.
EPILOOG
Regisseur of hoofdacteur spreekt
de narede uit, hopend dat iedereen
er van geprofiteerd heeft en dat men
niet al te zeer zal vitten op de voor
stelling.
Alle toehoorders wenst hij de
eeuwige vreugde en het onverganke
lijk paradijs.
Maastricht, augustus 1964.