'n Aardgasleiding kruipt door Venray ONTWIKKELINGSKERNEN Belioort Venray in 1968 niet meer tot de fa. MARTENS VRIJDAG 10 JULI 1964 No. 28 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS ®X?C?ÏÏ?Fvt'NKAT WRF.KRT.An VOOR VFNRAY FN flMSTRRKFN advertentieprijs s-/, h. p. mm abonnements- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 V/V^A\ V Crlll\rl I wlYiiij 1 IAJZjIVCjIN PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75 Een donkere Pers, met zware brede snor, stond verbaasd te kijken naar een koe in een weiland, die aan het drinken was en met haar kop het water oppompte.... „Wunderfull.brabbelde hy en schoof dan de zware las-kap weer over zijn donkerbruin gezicht cm de zoveelste van de 12 m lange aardgaspypen aan elkaar te lassen een breed spoor Er is een breed spoor door onze gemeente getrokken. 22 meter breed, 20 km lang, welgeteld. Het werk spoorvan de aardgasleiding, die van af Ravenstein naar Geleen gaat en 110 km lang is. De 4e sectie van de bouw van het aardgastransportnet, waarvan de le sectie loopt van de gasbel in Sloch- teren naar Zutphen, waarop weer de tweede sectie aansluit, die via Ommen naar Utrecht loopt en de 3e sectie, die via Zutphen naar Boxtel de leidingen legt. Sectie 4 is een af splitsing hiervan, nabij Ravenstein en gaat dwars door Limburg en dus ook door Venray naar Geleen. Hieraan werkt de aannemerscom binatie N.C. Verenigde N.B.M. Be drijven in Den Haag en Société En- trepose S.A. uit Parijs. Een inter nationale samenwerking, die ook in andere secties is toegepast, om snel en vlot te kunnen werken en te kunnen profiteren van de vakkennis van de Fransen, die op het gebied van pipe-lines de nodige ervaring hebben opgedaan in de Sahara en andere streken. Zij op hun beurt hebben de Perzen bij de aanleg van pipe-lines leren kennen als degelijke werkers en goede vaklieden en daar om zien we ook de Perzen nu aktief bezig in deze contreien. Daarnaast is er het Amerikaanse ingenieursbureau, dat de nodige technische gegevens moet leveren en zo verschijnen ook de Amerikanen ten tonele om de spraakverwarring nog wat groter te maken. Maar En gels is de voertaal en het internatio nale gezelschap is na enkele weken „inspelen" nu geheel op elkander in gesteld. Hoe nodig zulks is, hopen wij U direct te kunnen bewijzen. ons geval door de provincie Lim burg. Alle grondeigenaren zijn bezocht, er zijn kontrakten opgesteld over de eerste vergoeding, afspraken ge maakt over de zgn. clean-up (het weer-in-orde-brengen als de leiding er in ligt), kortom er is al een trein papier vol geschreven voordat de eerste spade de grond in ging. En tenslotte is dan die spade de grond ingegaan. We hebben daarvan in eigen plaats al het nodige kunnen zien. uitzetten Voorop zijn de mensen gekomen, die het werkspoor moesten maken, dat normaal 22 meter breed is. Dit gaat door velden en weiden, door sloten en wegen, door bossen en struiken. Dat betekend dat afras teringen verzet moeten worden, slo ten worden afgedamd, bossen ge rooid, ieder obstakel moet verdwij nen. Dan zijn de grote vrachtwagens gekomen, die de 12 meter lange pij pen van 60 cm. doorsnee aanvoer den. De Fransen en Perzen weten met deze „zware jongens" beslist, wel raad. De pijpen worden uitge legd en aan elkaar gelast. Liefst 6 maal over elkaar, dat er toch maar geen lek in blijft zitten. Alleen het laswerk al is een be zienswaardigheid op zich. De Fransen en Perzen, die dit verant woordelijk karwei vcor hun reke ning nemen, zijn duivels-kunste- naars. Op, onder en opzij van de buis kruipen zij met hun electro- den en in de onmogelijkste posities lassen zy. Dan wordt de las omwikkeld met zwaar rubberoid, waarbij de teer Een van de speciaal geconstrueerde bulldo zers die gebruikt wor den voor het inleggen van de aaneengelaste buizen in de sleuf. AARDGAS BELANGRIJK Het vinden van aardgas (evenals olie) is belangrijk. Niet alleen om dat moeder de vrouw nu in kortere tijd het eten klaar kan krijgen, maar hoe dichter bij huis deze energie bronnen aanwezig zijn, hoe voorde liger het ook is. Het is voor ons sterk industrialiserende land van grote economische betekenis derge lijke energiebronnen zelf te hebben. We gaan verder niet in op de poli tieke betekenis (minder afhankelijk van het Midden-oosten), maar con stateren alleen dat voor de Neder landse aardgasvondst in heel West- Europa grote belangstelling bestaal en dat ook andere landen met name West-Duitsland, al het mogelijke proberen om ook dergelijke energie bronnen aan te boren. Met het vinden van gas is men er natuurlijk niet. Het gas moet gedis tribueerd kunnen worden. Welnu, dat is de taak van de N.V. Neder landse Gasunie, die in goed twee jaren tijd via een nieuw hoof dlei- dingennet de bestaande Nederlandse netten wil voorzien van het nieuwe aardgas. Het bouwprogramma voor dit Jaar vindt U hierboven ai nader omschreven. GIGANTISCH WERK Wellicht omdat dit grootse werk meer aan de westkant van Venray loopt, krijgt het niet die belangstel ling, welke het ongetwijfeld ver dient. Want hier wordt inderdaad iets groots verricht. In opmerkelijk korte tijd heeft men niet alleen de technische bijzonderheden op papier klaar gekregen (een karwei, waar mede honderden ingenieurs dagen mee bezig zijn geweest), maar is men met planologische en andere instanties van Rijk, provincies en gemeenten klaar gekomen om dit werkspoor te kunnen trekken; in niet gespaard wordt. En daar ligt dan het lange lint buizen te wachten om de grond in te gaan. ZWARE GRAAFMACHINES schrijven het volgende hoofdstuk. Letterlijk en figuurlijk. Vorige week zaterdag waren alleen al op het stuk van de Rouwkuilen tot de Paarden- kopweg zes van deze monsters de grond open aan het scheuren. Ber gen zand rijzen op aan een kant van de sleuf, waarin het grondwater stijgt. De piketbordjes geven aan hoe diep de sleuf moet worden en van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hoort men het gepuf van de die sels, die langzaam maar zeker op hun zware rupsbanden verder trek ken, met achter zich, het brede bed voor de buizen. Er moeten pompen in de sleuf, soms moet zelfs bronbemaling wor- Ligt de leiding in de sleuf dan komt de boormachine om de boorgaten voor de ankers te maken. Deze an kers houden de buizen vast zodat ze niet door het grondwater omhoog worden gedrukt. den toegepast, om al het grondwater te verwijderen. Dan mengt zich het geraas van de pompen met dat van de draglines en het geronk van de vrachtwagens, die dan dit aan-, dan dat afvoeren En verder trekt dit internationale circus, waarin een Pers vol bewon dering staat te kijken naar een koe, die zijn eigen water oppompt, maar al geen oog meer heeft voor de spe ciale bulldozers (kosten om en nabij de 2 ton) die als het graafwerk voorbij is aanrukken om de bui zen in de sleuf te deponeren. een zenuwkarwei is dat overbrengen van de aaneen gelaste leiding van de kant in de sleuf. Honderden tonnen hangen dan in de takels van de zware bull dozers, die met vijf, zes, op een rij allemaal op één commando moeten werken. Voor het zover is zijn alle lassen nog eens bekeken met een speciaal röntgenapparaat, zodat men volkomen zeker is, dat er inderdaad geen lek in die verbinding meer voorkomt. En dan komt het ogen blik, waarop ieder met spanning wacht. De zware machines van de bull dozers ronken dat horen en zien vergaat en langzaam komt de lei ding omhoog van de bokken, waarop ze lag. Nog harder bulderden de mo toren nu ze de machines zelf dichter bij de kant van de sleuf brengen, waarin anderen nog bezig zijn de pompen op te ruimen of te verplaat sen. En wee, als de buizen voorop al gebogen moesten worden om langs een of ander obstakel heen te kun nen. Dat alles hangt nu in de lucht, schuift vooruit, om dan zacht naar onder te gaan. Daar moet nog wat weggegraven worden, elders is een stuk ingekalfó. De Perzen in hun zware lieslaarzen gooien de modder overal heen, schuiven de pompen en boven hen hangt de leiding. Dan is alles gereed en op een sein zakt dan de pijpleiding, die nog spe ciaal verankerd wordt. En ergens in een volkswagen schrijft een opzich ter dat stuk zoveel-en-zoveel op die en die dag en dat en dat uur de grond inging. En verder trekt dan weer het cir cus. Achter de uitzetters, de bulldo zers, die de werkbaan vrij maken, achter hen weer de wagens met de pijpen, de stroomaggregaten voor de lassers, de buig- en boormachines. Het een om de pijpen te buigen, de ander om gaten onder de wegen door te boren, die terwille van het snelverkeer niet doorgraven mogen worden. Dan volgen de draglines en Terwyl de waterpompen nog hun best doen het grondwater uit de sleuf te vervvyderen, halen de bulldozers de pijpleiding omhoog om hem ver volgens op één commando langzaam in de sleuf te laten zakken. de graafmachines voor de „sleuf makerij", dan de speciale bulldozers om de pijpen in de sleuf te leggen. Nog is de processie niet ten einde. Want achter hen aan komt de CLEAN-UP de opruimploeg ,om het zo maar eens te zeggen. I4et zijn wederom zware bulldozers die al die bergen zand weer op hun plaats terug brengen. Het zijn de mensen, die de grond weer egaal en netjes maken, de wegen herstellen, de fietspaden, de omrastering. Als zij weg zijn, ligt weliswaar het 22 m. brede spoor daar nog, maar nu netjes geëgali seerd. klaar om ingezaaid te worden. SCHADEVERGOEDING Toen de eerste mensen namens de Gas-Unie bij de grondbezitters en pachters kwamen en daar een be hoorlijke regeling aanboden voor het gebruik van de grond, hadden slechts weinigen ook maar een klei ne voorstelling van wat er nu pre cies gebeuren zou. Men vond het zonde van de rogge die verdwijnen moest, jammer van de bieten, maar goed, de vergoeding was niet kren terig en die gasbuizen moesten nu eenmaal de grond in. Maar toen het circus op doortocht was en de hoge bergen grond de boeren het uitzicht benamen over hun eigen landerijen, toen is menige boer de schrik om het hart geslagen en heeft hij zich toch wel met enige angst afgevraagd of dat dat allemaal nog wel ooit goed zou komen. Daar zorgt nu met name de claen- up-ploeg voor, die en daar heb ben we ons dan zelf van kunnen overtuigen inderdaad de zaak weer netjes in orde brengt. Zo net jes dat de boer naderhand rustig het papier kan tekenen, waarin hij ver klaren zal, dat zijn grond weer goed in orde is. Want ook dat hoort bij de clean-up, waarbij dan nog eens extra rekening zal worden gehouden met mogelijke ongelukjes buiten de 22 meter baan, vernielingen van ge wassen of afrastering, die door de haast, waarmede een en ander moet gebeuren, natuurlijk voor kunnen komen. En redelijke klachten wor den meteen onderzocht en hiervoor wordt schadevergoeding gegeven. Bovendien heeft grond-eigenaar of pachter nog altijd de zekerheid dat, mocht er verschil van mening bestaan tussen hem en de onderne ming Entrepose, een neutraal scheidsgerecht zal uitmaken of zijn klachten redelijk zijn ja, dan neen. Dat men tevreden is in dat deel, waar de clean-up beëindigd is. staat vast en is een garantie dat ook hier redelijke klachten beslist gehono reerd zullen worden. CIRCUS ENTREPOSE Toen we voor de eertse maal te genover een Franse uitvoerder spra ken over het circus Entrepose, ver telde de goede man ons omstandig dat z'n onderneming geen circus was maar een aannemingsmaatschappij, die over de hele wereld werkt. We hebben hem duidelijk gemaakt, dat we hieraan geen minuut twijfelden, maar dat we alleen maar bewonde ring hadden voor de manier waarop dit internationale gezelschap op een uiterst efficiënte bodem brengt. En daarmede tevens een wedloop houdt met het weer. Want regen is natuur lijk funest. Niet alleen dat 't grond water dan stijgt, wat men met de vele, vele pompen nog wel baas kan, maar men werkt in het vrije veld op ongebaande wegen en hoe die er uit gaan zien, als de regen en het water daarop plenst en de zware machines de grond tot je reinste modderbad maken, daaraan denkt men liever niet. Zeker niet de Perzen, die met 88 man in het kamp Ysselsteyn zitten, want met alle zon vinden die het al tijd nog maar killetjes in ons dier baar vaderland VREEMDELINGEN Die Perzen vallen het meest op in het internationale gezelschap. Don kere kerels, wier taal onbegrijpelijk is, taai en lenig. Ze werken zes da gen van de week van 's morgens zes tot 's avonds zes, als de bussen hen her- en derwaarts weer op komen halen om hen naar het kamp te brengen, waar rijst en schapenvlees dikwijls op hun menu staan. Men sen zonder veel pretenties, die Ne derland een rijk land vinden, niet alleen omdat het zo volgebouwd is, zulke goede wegen, gebouwen en huizen heeft, maar ook omdat het zo groen is, zo vruchtbaar. Daarnaast de bewegelijke Fran sen, die op zoek zijn naar een kost huis, naar wijn en een Franse krant. Aan alle drie is moeilijk aan te ko men in deze contreien. Van de an dere kant is het voor de toeschou wers langs de kant een ervaring de ze Fransozen aan het werk te zien. We lopen namelijk nog altijd met het idee, dat zij er meer op uit zijn van het leven te genieten dan hard te werken. Dat ze dat echter ook kunnen, be wijzen U de bulldozer-bestuurders, de lassers, de monteurs. Zo trekt dit circus nu door Venray en hun werkbaan zal nog lang zichtbaar zijn van Vredepeel tot Op het moment dat Venray zich voorbereidt voor de V3-dag, voor zaterdag 11 juli, om dan met enige feestelijkheid het sportpark te openen en te beginnen met de bouw van het culturele centrum en de aanleg van het zwembad, komt de Staatssecretaris van Eco nomische Zaken met 'n voorstel in de Kamer, dat datzelfde Venray pynlijk treft. In zijn nieuwe In dustrialisatienota kan men immers lezen dat de regering in de komen de vier jaren het industrialisatie beleid zal gaan ombuigen. Het aantal ontwikkelingskemen, dat zal kunnen profiteren van bij zondere steunmaaregelen en finan- citële duwtjes in de rug, zal worden beperkt. De bedoeling is het beleid meer te concentreren op een beperkt aantal geschikte plaatsen, die met de steun als afzetje in de toekomst zelfstandig verder kunnen groeien. In het nieuwe plan voor de jaren 19651968 zijn twintig plaatsen als ontwikkelingskernen opgenomen en wel: in Groningen: Groningen, Delf zijl, Veendam en Hoogezand; in Friesland: Leeuwarden, Drachten, Sneek en Heerenveen; in Drenthe: Assen, Hoogeveen en Emmen; in Overijssel: Zwolle en Kampen; in Noord-Holland: Hoorn en Den Hel der; in Zeeland: Terneuzen en het Zuid-Sloe; in Noord-Bx-abant: Oss, Bergen op Zoom; in Limburg: Weert. Zeventien van deze kernen wer den ook al in het huidige beleid on dersteund. Nieuw zijn alleen Den Helder, Bergen op Zoom en het Zuid-Sloe. Welgeteld 27 plaatsen worden nu als ontwikkelingskernen van het lijstje geschrapt. Zij zullen nog tot 1968 van de bijzondere voor zieningen kunnen profiteren, maar daarna zal het beslist afgelopen zijn. Een van die 27 plaatsen is naast Uden en Cuyck, ons aller woon- en werkplaats Venray. Dat bete kent dus geen bijzondere steun maatregelen meer, geen financiële duwtjes meer in de rug na 1968. We begrijpen de heer Bakker niet goed. In diezelfde nota gaat hij uit voerig in op de achtergronden van zijn industrialisatiebeleid. Het grote probleem waarvoor we staan, zo zegt hij. is de voortgaande concen tratie van bevolking en economische aktiviteiten in het westen van ons land. Onder invloed van de gunstige lig ging aan de toegangspoort tot de grote Westeuropese markt, neemt deze concentratie nog voortdurend toe. Het beleid zal er in de komen de jaren op gericht moeten zijn, tot een betere spreiding van de indus triële aktiviteiten over geheel Ne- dei-land te komen. De ruimtelijke ordening vormt, aldus de nota, een van de meest dringende problemen, waaivoor bevolking en regering in ons land nu gesteld staan. Waarom hij dan in Limburg, cen traal gelegen tussen de rest van Ne derland, Duitsland, België en Frank rijk, en dus feitelijk een middelpunt zijnde van West-Europa, slechts één plaats, met name Weert als ontwik kelingskern aanwijst, is en blijft ons een raadsel. Waarom hij Noord-Lim burg en Oost-Brabant verder uit sluit eveneens. Want daar is nog ruimte, daar is ordening mogelijk! In de afgelopen jaren is mede. dank zij de stimuleringsmaatregelen van het Rijk in deze contreien heel wat gebeurd. Het industrialisatiebe leid heeft met name in Venray dui delijk succes gehad. De werkgele genheid is aanzienlijk verbeterd en de omschakeling van landbouw naar industrie verloopt wonderwel. Maar wat hier beschouwd is als een goed begin, wordt nu door de Staatssecre taris als een einde gezien. En opper vlakkig gezien heeft hij misschien het gelijk aan zijn kant. Heeft hier een voorzitter van een Industriële Kring niet openlijk de vraag gesteld of er geen einde moet komen aan vestiging van nieuwe in dustrieën? Lopen hier geen Turken, Spanjolen en Grieken als een le vend bewijs dat de bestaande indus trieën niet voldoende personeel uit eigen streek kunnen aantrekken. En wat de infrastructuur betreft, heeft of krijgt Venray geen zwembad, geen schouwburg, geen sportpark, geen ziekenhuis? Is er geen nieuwe Beek- weg, geen Stationsweg, geen Midden Peelweg gekomen voor betere ont sluitingen? In dat opzicht heeft Z. Excellentie schoon gelijk, maar moet daarom een einde komen aan het stimule- ringswerk, aan een nieuwe ruimte lijke ordening voor deze streken? Het is hier dat we pertinent met de staatssecretaris van mening ver- Peelplan Zuid. Een groots werk, dat mede dient tot versterking van Europa. schillen. Wat hij als einde ziet, moet pas een begin zijn. Kan niets anders dan een begin zijn. Want ondanks 't feit dat er op dit moment dan geen werklozen meer zijn (waar zijn die trouwens nog in Nederland?) staat het voor ons als een paal boven water dat in deze hele streek de vlucht uit de landbouw nog pas be gonnen is, nog pas aan zijn begin staat. Het ruilverkavelingsplan Lolle- beek zorgt voor inkrimping van be drijven evenals de economische noodzaak en waar moeten de men sen naar toe? In een steeds maar groeiend Ven ray vragen steeds meer handen naar meer gevarieerde werkgelegenheid. Is die er werkelijk in voldoende ma te? Wijst een groot aantal pende laars er ook niet op dat die geva rieerdheid nu wellicht ontbreekt? Zeker er is op het gebied van de verbetering der infrastructuur het een en ander gebeurd en staat ook te gebeuren, maar is het bij vele van deze dingen feitelijk geen inha len van een achterstand t.o.v. ande re plaatsen, niet zo zwaar getroffen door oorlogsgeweld als Venray, dat eerst moest zorgen de stukken en brokken geheeld te krijgen, toen an deren al aan zwembaden e.d. kon den denken. Een modern ziekenhuis is uitste kend, maar Groene Kruis, School- artsendienst en andere diensten voor de Volksgezondheid zitten nog in een barak. Een sportpark is goed, maar vraag eens naar de sportmogelijkheden op de 10 kerkdorpen. Een cultureel centrum is fijn, maar vraag eens naar de offers voor gemeenschapshuizen gebracht? Een Beekweg is prima, maar hij moet doorgetrokken worden naar het oos ten. Terwijl men in Brabant de weg van Deurne en Helmond kant en klaar heeft, zaagt men hier pas de bomen om, die zoveel doden vroe gen. In het jongste jaarboek van de A.N.W.B. stana vele kaarten van Nederland, kaarten met wegenplan nen tot ver in de toekomst. Maar het is beslist opmerkelijk hoe leeg en kaal diezelfde kaarten blijven als het over Oost-Brabant en Limburg gaat. Tegenover alles wat is gebeurd, staat nog meer wat gebeuren moe? om van Venray een goede woon- en werkplaats te maken en daarmede zijn we in 1968 nog lang niet klaar. Staatssecretaris Bakker is in het voorjaar met een bus door Venray getoerd. En hij heeft een welvarende plaats gezien, met een goed bebouwd industrieterrein, met goede wegen en vele nieuwe woonwijken. Maai- als hij daaruit de conclusie getrokken heeft dat het stimuleringswerk, wat zijn departement tot heden toe heeft gedaan, voldoende is voor de toe komst, dan heeft hij zich erg ver gist. Hijzelf is het echter niet. die de gevolgen van deze vergissing moet dragen, dat zal Venray moeten doen en met Venray de gehele streek, die op deze plaats georiënteerd is. t.w. een flink deel van Noord-Limburg en Oost-Brabant. We weten dat deze industrialisa tienota voor Venray teleurstellend is, zoals ze voor vele plaatsen zal zijn, die dank zij de verkregen steun bezig waren te bouwen aan 'n nieu we en goede toekomst. Dat men nu de steigers weg gaat halen, de betonmolens en de cement, remt dit werk, wat zo voornaam is voor plaats, streek en land. En we twijfelen er niet aan dat van ge meentewege alles gedaan zal worden om alsnog een herziening van deze voor onze plaats zo funeste politiek te verkrijgen, evenmin als we twij felen aan de krachtige protesten van het provinciaal bestuur, dat niet alleen Noord-Limburg maar geheel Limburg op een buitengewoon kari ge wijze in deze nieuwe industriali satienota bedeeld ziet Voor alle reparaties Schoolstraat 30 Tel. 2389

Peel en Maas | 1964 | | pagina 1