'n Aardgasleiding kruipt
door Venray
ONTWIKKELINGSKERNEN
Belioort Venray in 1968
niet meer tot de
fa. MARTENS
VRIJDAG 10 JULI 1964 No. 28
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
®X?C?ÏÏ?Fvt'NKAT WRF.KRT.An VOOR VFNRAY FN flMSTRRKFN advertentieprijs s-/, h. p. mm abonnements-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 V/V^A\ V Crlll\rl I wlYiiij 1 IAJZjIVCjIN PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
Een donkere Pers, met zware brede snor, stond verbaasd te kijken
naar een koe in een weiland, die aan het drinken was en met haar
kop het water oppompte.... „Wunderfull.brabbelde hy en
schoof dan de zware las-kap weer over zijn donkerbruin gezicht
cm de zoveelste van de 12 m lange aardgaspypen aan elkaar te
lassen
een breed spoor
Er is een breed spoor door onze
gemeente getrokken. 22 meter breed,
20 km lang, welgeteld. Het werk
spoorvan de aardgasleiding, die van
af Ravenstein naar Geleen gaat en
110 km lang is.
De 4e sectie van de bouw van het
aardgastransportnet, waarvan de le
sectie loopt van de gasbel in Sloch-
teren naar Zutphen, waarop weer
de tweede sectie aansluit, die via
Ommen naar Utrecht loopt en de 3e
sectie, die via Zutphen naar Boxtel
de leidingen legt. Sectie 4 is een af
splitsing hiervan, nabij Ravenstein
en gaat dwars door Limburg en dus
ook door Venray naar Geleen.
Hieraan werkt de aannemerscom
binatie N.C. Verenigde N.B.M. Be
drijven in Den Haag en Société En-
trepose S.A. uit Parijs. Een inter
nationale samenwerking, die ook in
andere secties is toegepast, om snel
en vlot te kunnen werken en te
kunnen profiteren van de vakkennis
van de Fransen, die op het gebied
van pipe-lines de nodige ervaring
hebben opgedaan in de Sahara en
andere streken. Zij op hun beurt
hebben de Perzen bij de aanleg van
pipe-lines leren kennen als degelijke
werkers en goede vaklieden en daar
om zien we ook de Perzen nu aktief
bezig in deze contreien.
Daarnaast is er het Amerikaanse
ingenieursbureau, dat de nodige
technische gegevens moet leveren en
zo verschijnen ook de Amerikanen
ten tonele om de spraakverwarring
nog wat groter te maken. Maar En
gels is de voertaal en het internatio
nale gezelschap is na enkele weken
„inspelen" nu geheel op elkander in
gesteld. Hoe nodig zulks is, hopen
wij U direct te kunnen bewijzen.
ons geval door de provincie Lim
burg.
Alle grondeigenaren zijn bezocht,
er zijn kontrakten opgesteld over de
eerste vergoeding, afspraken ge
maakt over de zgn. clean-up (het
weer-in-orde-brengen als de leiding
er in ligt), kortom er is al een trein
papier vol geschreven voordat de
eerste spade de grond in ging. En
tenslotte is dan die spade de grond
ingegaan. We hebben daarvan in
eigen plaats al het nodige kunnen
zien.
uitzetten
Voorop zijn de mensen gekomen,
die het werkspoor moesten maken,
dat normaal 22 meter breed is.
Dit gaat door velden en weiden,
door sloten en wegen, door bossen
en struiken. Dat betekend dat afras
teringen verzet moeten worden, slo
ten worden afgedamd, bossen ge
rooid, ieder obstakel moet verdwij
nen. Dan zijn de grote vrachtwagens
gekomen, die de 12 meter lange pij
pen van 60 cm. doorsnee aanvoer
den. De Fransen en Perzen weten
met deze „zware jongens" beslist,
wel raad. De pijpen worden uitge
legd en aan elkaar gelast. Liefst 6
maal over elkaar, dat er toch maar
geen lek in blijft zitten.
Alleen het laswerk al is een be
zienswaardigheid op zich. De
Fransen en Perzen, die dit verant
woordelijk karwei vcor hun reke
ning nemen, zijn duivels-kunste-
naars. Op, onder en opzij van de
buis kruipen zij met hun electro-
den en in de onmogelijkste posities
lassen zy.
Dan wordt de las omwikkeld met
zwaar rubberoid, waarbij de teer
Een van de speciaal
geconstrueerde bulldo
zers die gebruikt wor
den voor het inleggen
van de aaneengelaste
buizen in de sleuf.
AARDGAS BELANGRIJK
Het vinden van aardgas (evenals
olie) is belangrijk. Niet alleen om
dat moeder de vrouw nu in kortere
tijd het eten klaar kan krijgen, maar
hoe dichter bij huis deze energie
bronnen aanwezig zijn, hoe voorde
liger het ook is. Het is voor ons
sterk industrialiserende land van
grote economische betekenis derge
lijke energiebronnen zelf te hebben.
We gaan verder niet in op de poli
tieke betekenis (minder afhankelijk
van het Midden-oosten), maar con
stateren alleen dat voor de Neder
landse aardgasvondst in heel West-
Europa grote belangstelling bestaal
en dat ook andere landen met name
West-Duitsland, al het mogelijke
proberen om ook dergelijke energie
bronnen aan te boren.
Met het vinden van gas is men er
natuurlijk niet. Het gas moet gedis
tribueerd kunnen worden. Welnu,
dat is de taak van de N.V. Neder
landse Gasunie, die in goed twee
jaren tijd via een nieuw hoof dlei-
dingennet de bestaande Nederlandse
netten wil voorzien van het nieuwe
aardgas. Het bouwprogramma voor
dit Jaar vindt U hierboven ai nader
omschreven.
GIGANTISCH WERK
Wellicht omdat dit grootse werk
meer aan de westkant van Venray
loopt, krijgt het niet die belangstel
ling, welke het ongetwijfeld ver
dient. Want hier wordt inderdaad
iets groots verricht. In opmerkelijk
korte tijd heeft men niet alleen de
technische bijzonderheden op papier
klaar gekregen (een karwei, waar
mede honderden ingenieurs dagen
mee bezig zijn geweest), maar is
men met planologische en andere
instanties van Rijk, provincies en
gemeenten klaar gekomen om dit
werkspoor te kunnen trekken; in
niet gespaard wordt. En daar ligt
dan het lange lint buizen te wachten
om de grond in te gaan.
ZWARE GRAAFMACHINES
schrijven het volgende hoofdstuk.
Letterlijk en figuurlijk. Vorige week
zaterdag waren alleen al op het stuk
van de Rouwkuilen tot de Paarden-
kopweg zes van deze monsters de
grond open aan het scheuren. Ber
gen zand rijzen op aan een kant van
de sleuf, waarin het grondwater
stijgt. De piketbordjes geven aan
hoe diep de sleuf moet worden en
van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat hoort men het gepuf van de die
sels, die langzaam maar zeker op
hun zware rupsbanden verder trek
ken, met achter zich, het brede bed
voor de buizen.
Er moeten pompen in de sleuf,
soms moet zelfs bronbemaling wor-
Ligt de leiding in de sleuf dan komt
de boormachine om de boorgaten
voor de ankers te maken. Deze an
kers houden de buizen vast zodat ze
niet door het grondwater omhoog
worden gedrukt.
den toegepast, om al het grondwater
te verwijderen. Dan mengt zich het
geraas van de pompen met dat van
de draglines en het geronk van de
vrachtwagens, die dan dit aan-, dan
dat afvoeren
En verder trekt dit internationale
circus, waarin een Pers vol bewon
dering staat te kijken naar een koe,
die zijn eigen water oppompt, maar
al geen oog meer heeft voor de spe
ciale bulldozers (kosten om en nabij
de 2 ton) die als het graafwerk
voorbij is aanrukken om de bui
zen in de sleuf te deponeren.
een zenuwkarwei
is dat overbrengen van de aaneen
gelaste leiding van de kant in de
sleuf. Honderden tonnen hangen
dan in de takels van de zware bull
dozers, die met vijf, zes, op een rij
allemaal op één commando moeten
werken. Voor het zover is zijn alle
lassen nog eens bekeken met een
speciaal röntgenapparaat, zodat men
volkomen zeker is, dat er inderdaad
geen lek in die verbinding meer
voorkomt. En dan komt het ogen
blik, waarop ieder met spanning
wacht.
De zware machines van de bull
dozers ronken dat horen en zien
vergaat en langzaam komt de lei
ding omhoog van de bokken, waarop
ze lag. Nog harder bulderden de mo
toren nu ze de machines zelf dichter
bij de kant van de sleuf brengen,
waarin anderen nog bezig zijn de
pompen op te ruimen of te verplaat
sen. En wee, als de buizen voorop al
gebogen moesten worden om langs
een of ander obstakel heen te kun
nen. Dat alles hangt nu in de lucht,
schuift vooruit, om dan zacht naar
onder te gaan. Daar moet nog wat
weggegraven worden, elders is een
stuk ingekalfó. De Perzen in hun
zware lieslaarzen gooien de modder
overal heen, schuiven de pompen en
boven hen hangt de leiding.
Dan is alles gereed en op een sein
zakt dan de pijpleiding, die nog spe
ciaal verankerd wordt. En ergens in
een volkswagen schrijft een opzich
ter dat stuk zoveel-en-zoveel op die
en die dag en dat en dat uur de
grond inging.
En verder trekt dan weer het cir
cus. Achter de uitzetters, de bulldo
zers, die de werkbaan vrij maken,
achter hen weer de wagens met de
pijpen, de stroomaggregaten voor de
lassers, de buig- en boormachines.
Het een om de pijpen te buigen, de
ander om gaten onder de wegen
door te boren, die terwille van het
snelverkeer niet doorgraven mogen
worden. Dan volgen de draglines en
Terwyl de waterpompen nog hun best doen het grondwater uit de sleuf
te vervvyderen, halen de bulldozers de pijpleiding omhoog om hem ver
volgens op één commando langzaam in de sleuf te laten zakken.
de graafmachines voor de „sleuf
makerij", dan de speciale bulldozers
om de pijpen in de sleuf te leggen.
Nog is de processie niet ten einde.
Want achter hen aan komt de
CLEAN-UP
de opruimploeg ,om het zo maar
eens te zeggen. I4et zijn wederom
zware bulldozers die al die bergen
zand weer op hun plaats terug
brengen. Het zijn de mensen, die de
grond weer egaal en netjes maken,
de wegen herstellen, de fietspaden,
de omrastering. Als zij weg zijn, ligt
weliswaar het 22 m. brede spoor
daar nog, maar nu netjes geëgali
seerd. klaar om ingezaaid te worden.
SCHADEVERGOEDING
Toen de eerste mensen namens de
Gas-Unie bij de grondbezitters en
pachters kwamen en daar een be
hoorlijke regeling aanboden voor het
gebruik van de grond, hadden
slechts weinigen ook maar een klei
ne voorstelling van wat er nu pre
cies gebeuren zou. Men vond het
zonde van de rogge die verdwijnen
moest, jammer van de bieten, maar
goed, de vergoeding was niet kren
terig en die gasbuizen moesten nu
eenmaal de grond in. Maar toen het
circus op doortocht was en de hoge
bergen grond de boeren het uitzicht
benamen over hun eigen landerijen,
toen is menige boer de schrik om
het hart geslagen en heeft hij zich
toch wel met enige angst afgevraagd
of dat dat allemaal nog wel ooit
goed zou komen.
Daar zorgt nu met name de claen-
up-ploeg voor, die en daar heb
ben we ons dan zelf van kunnen
overtuigen inderdaad de zaak
weer netjes in orde brengt. Zo net
jes dat de boer naderhand rustig het
papier kan tekenen, waarin hij ver
klaren zal, dat zijn grond weer goed
in orde is. Want ook dat hoort bij
de clean-up, waarbij dan nog eens
extra rekening zal worden gehouden
met mogelijke ongelukjes buiten de
22 meter baan, vernielingen van ge
wassen of afrastering, die door de
haast, waarmede een en ander moet
gebeuren, natuurlijk voor kunnen
komen. En redelijke klachten wor
den meteen onderzocht en hiervoor
wordt schadevergoeding gegeven.
Bovendien heeft grond-eigenaar
of pachter nog altijd de zekerheid
dat, mocht er verschil van mening
bestaan tussen hem en de onderne
ming Entrepose, een neutraal
scheidsgerecht zal uitmaken of zijn
klachten redelijk zijn ja, dan neen.
Dat men tevreden is in dat deel,
waar de clean-up beëindigd is. staat
vast en is een garantie dat ook hier
redelijke klachten beslist gehono
reerd zullen worden.
CIRCUS ENTREPOSE
Toen we voor de eertse maal te
genover een Franse uitvoerder spra
ken over het circus Entrepose, ver
telde de goede man ons omstandig
dat z'n onderneming geen circus was
maar een aannemingsmaatschappij,
die over de hele wereld werkt. We
hebben hem duidelijk gemaakt, dat
we hieraan geen minuut twijfelden,
maar dat we alleen maar bewonde
ring hadden voor de manier waarop
dit internationale gezelschap op een
uiterst efficiënte bodem brengt. En
daarmede tevens een wedloop houdt
met het weer. Want regen is natuur
lijk funest. Niet alleen dat 't grond
water dan stijgt, wat men met de
vele, vele pompen nog wel baas kan,
maar men werkt in het vrije veld op
ongebaande wegen en hoe die er uit
gaan zien, als de regen en het water
daarop plenst en de zware machines
de grond tot je reinste modderbad
maken, daaraan denkt men liever
niet.
Zeker niet de Perzen, die met 88
man in het kamp Ysselsteyn zitten,
want met alle zon vinden die het al
tijd nog maar killetjes in ons dier
baar vaderland
VREEMDELINGEN
Die Perzen vallen het meest op in
het internationale gezelschap. Don
kere kerels, wier taal onbegrijpelijk
is, taai en lenig. Ze werken zes da
gen van de week van 's morgens zes
tot 's avonds zes, als de bussen hen
her- en derwaarts weer op komen
halen om hen naar het kamp te
brengen, waar rijst en schapenvlees
dikwijls op hun menu staan. Men
sen zonder veel pretenties, die Ne
derland een rijk land vinden, niet
alleen omdat het zo volgebouwd is,
zulke goede wegen, gebouwen en
huizen heeft, maar ook omdat het
zo groen is, zo vruchtbaar.
Daarnaast de bewegelijke Fran
sen, die op zoek zijn naar een kost
huis, naar wijn en een Franse krant.
Aan alle drie is moeilijk aan te ko
men in deze contreien. Van de an
dere kant is het voor de toeschou
wers langs de kant een ervaring de
ze Fransozen aan het werk te zien.
We lopen namelijk nog altijd met
het idee, dat zij er meer op uit zijn
van het leven te genieten dan hard
te werken.
Dat ze dat echter ook kunnen, be
wijzen U de bulldozer-bestuurders,
de lassers, de monteurs.
Zo trekt dit circus nu door Venray
en hun werkbaan zal nog lang
zichtbaar zijn van Vredepeel tot
Op het moment dat Venray zich
voorbereidt voor de V3-dag, voor
zaterdag 11 juli, om dan met enige
feestelijkheid het sportpark te
openen en te beginnen met de
bouw van het culturele centrum
en de aanleg van het zwembad,
komt de Staatssecretaris van Eco
nomische Zaken met 'n voorstel in
de Kamer, dat datzelfde Venray
pynlijk treft. In zijn nieuwe In
dustrialisatienota kan men immers
lezen dat de regering in de komen
de vier jaren het industrialisatie
beleid zal gaan ombuigen.
Het aantal ontwikkelingskemen,
dat zal kunnen profiteren van bij
zondere steunmaaregelen en finan-
citële duwtjes in de rug, zal worden
beperkt. De bedoeling is het beleid
meer te concentreren op een beperkt
aantal geschikte plaatsen, die met
de steun als afzetje in de toekomst
zelfstandig verder kunnen groeien.
In het nieuwe plan voor de jaren
19651968 zijn twintig plaatsen als
ontwikkelingskernen opgenomen en
wel: in Groningen: Groningen, Delf
zijl, Veendam en Hoogezand; in
Friesland: Leeuwarden, Drachten,
Sneek en Heerenveen; in Drenthe:
Assen, Hoogeveen en Emmen; in
Overijssel: Zwolle en Kampen; in
Noord-Holland: Hoorn en Den Hel
der; in Zeeland: Terneuzen en het
Zuid-Sloe; in Noord-Bx-abant: Oss,
Bergen op Zoom; in Limburg: Weert.
Zeventien van deze kernen wer
den ook al in het huidige beleid on
dersteund. Nieuw zijn alleen Den
Helder, Bergen op Zoom en het
Zuid-Sloe. Welgeteld 27 plaatsen
worden nu als ontwikkelingskernen
van het lijstje geschrapt. Zij zullen
nog tot 1968 van de bijzondere voor
zieningen kunnen profiteren, maar
daarna zal het beslist afgelopen zijn.
Een van die 27 plaatsen is naast
Uden en Cuyck, ons aller woon-
en werkplaats Venray. Dat bete
kent dus geen bijzondere steun
maatregelen meer, geen financiële
duwtjes meer in de rug na 1968.
We begrijpen de heer Bakker niet
goed. In diezelfde nota gaat hij uit
voerig in op de achtergronden van
zijn industrialisatiebeleid. Het grote
probleem waarvoor we staan, zo
zegt hij. is de voortgaande concen
tratie van bevolking en economische
aktiviteiten in het westen van ons
land.
Onder invloed van de gunstige lig
ging aan de toegangspoort tot de
grote Westeuropese markt, neemt
deze concentratie nog voortdurend
toe. Het beleid zal er in de komen
de jaren op gericht moeten zijn, tot
een betere spreiding van de indus
triële aktiviteiten over geheel Ne-
dei-land te komen. De ruimtelijke
ordening vormt, aldus de nota, een
van de meest dringende problemen,
waaivoor bevolking en regering in
ons land nu gesteld staan.
Waarom hij dan in Limburg, cen
traal gelegen tussen de rest van Ne
derland, Duitsland, België en Frank
rijk, en dus feitelijk een middelpunt
zijnde van West-Europa, slechts één
plaats, met name Weert als ontwik
kelingskern aanwijst, is en blijft ons
een raadsel. Waarom hij Noord-Lim
burg en Oost-Brabant verder uit
sluit eveneens. Want daar is nog
ruimte, daar is ordening mogelijk!
In de afgelopen jaren is mede.
dank zij de stimuleringsmaatregelen
van het Rijk in deze contreien heel
wat gebeurd. Het industrialisatiebe
leid heeft met name in Venray dui
delijk succes gehad. De werkgele
genheid is aanzienlijk verbeterd en
de omschakeling van landbouw naar
industrie verloopt wonderwel. Maar
wat hier beschouwd is als een goed
begin, wordt nu door de Staatssecre
taris als een einde gezien. En opper
vlakkig gezien heeft hij misschien
het gelijk aan zijn kant.
Heeft hier een voorzitter van een
Industriële Kring niet openlijk de
vraag gesteld of er geen einde moet
komen aan vestiging van nieuwe in
dustrieën? Lopen hier geen Turken,
Spanjolen en Grieken als een le
vend bewijs dat de bestaande indus
trieën niet voldoende personeel uit
eigen streek kunnen aantrekken. En
wat de infrastructuur betreft, heeft
of krijgt Venray geen zwembad, geen
schouwburg, geen sportpark, geen
ziekenhuis? Is er geen nieuwe Beek-
weg, geen Stationsweg, geen Midden
Peelweg gekomen voor betere ont
sluitingen?
In dat opzicht heeft Z. Excellentie
schoon gelijk, maar moet daarom
een einde komen aan het stimule-
ringswerk, aan een nieuwe ruimte
lijke ordening voor deze streken?
Het is hier dat we pertinent met
de staatssecretaris van mening ver-
Peelplan Zuid. Een groots werk, dat
mede dient tot versterking van
Europa.
schillen. Wat hij als einde ziet, moet
pas een begin zijn. Kan niets anders
dan een begin zijn. Want ondanks 't
feit dat er op dit moment dan geen
werklozen meer zijn (waar zijn die
trouwens nog in Nederland?) staat
het voor ons als een paal boven
water dat in deze hele streek de
vlucht uit de landbouw nog pas be
gonnen is, nog pas aan zijn begin
staat.
Het ruilverkavelingsplan Lolle-
beek zorgt voor inkrimping van be
drijven evenals de economische
noodzaak en waar moeten de men
sen naar toe?
In een steeds maar groeiend Ven
ray vragen steeds meer handen naar
meer gevarieerde werkgelegenheid.
Is die er werkelijk in voldoende ma
te? Wijst een groot aantal pende
laars er ook niet op dat die geva
rieerdheid nu wellicht ontbreekt?
Zeker er is op het gebied van de
verbetering der infrastructuur het
een en ander gebeurd en staat ook
te gebeuren, maar is het bij vele
van deze dingen feitelijk geen inha
len van een achterstand t.o.v. ande
re plaatsen, niet zo zwaar getroffen
door oorlogsgeweld als Venray, dat
eerst moest zorgen de stukken en
brokken geheeld te krijgen, toen an
deren al aan zwembaden e.d. kon
den denken.
Een modern ziekenhuis is uitste
kend, maar Groene Kruis, School-
artsendienst en andere diensten
voor de Volksgezondheid zitten nog
in een barak.
Een sportpark is goed, maar vraag
eens naar de sportmogelijkheden op
de 10 kerkdorpen.
Een cultureel centrum is fijn,
maar vraag eens naar de offers voor
gemeenschapshuizen gebracht? Een
Beekweg is prima, maar hij moet
doorgetrokken worden naar het oos
ten. Terwijl men in Brabant de weg
van Deurne en Helmond kant en
klaar heeft, zaagt men hier pas de
bomen om, die zoveel doden vroe
gen. In het jongste jaarboek van de
A.N.W.B. stana vele kaarten van
Nederland, kaarten met wegenplan
nen tot ver in de toekomst. Maar het
is beslist opmerkelijk hoe leeg en
kaal diezelfde kaarten blijven als
het over Oost-Brabant en Limburg
gaat. Tegenover alles wat is gebeurd,
staat nog meer wat gebeuren moe?
om van Venray een goede woon- en
werkplaats te maken en daarmede
zijn we in 1968 nog lang niet klaar.
Staatssecretaris Bakker is in het
voorjaar met een bus door Venray
getoerd. En hij heeft een welvarende
plaats gezien, met een goed bebouwd
industrieterrein, met goede wegen en
vele nieuwe woonwijken. Maai- als
hij daaruit de conclusie getrokken
heeft dat het stimuleringswerk, wat
zijn departement tot heden toe heeft
gedaan, voldoende is voor de toe
komst, dan heeft hij zich erg ver
gist. Hijzelf is het echter niet. die de
gevolgen van deze vergissing moet
dragen, dat zal Venray moeten doen
en met Venray de gehele streek, die
op deze plaats georiënteerd is. t.w.
een flink deel van Noord-Limburg
en Oost-Brabant.
We weten dat deze industrialisa
tienota voor Venray teleurstellend
is, zoals ze voor vele plaatsen zal
zijn, die dank zij de verkregen steun
bezig waren te bouwen aan 'n nieu
we en goede toekomst.
Dat men nu de steigers weg gaat
halen, de betonmolens en de cement,
remt dit werk, wat zo voornaam is
voor plaats, streek en land. En we
twijfelen er niet aan dat van ge
meentewege alles gedaan zal worden
om alsnog een herziening van deze
voor onze plaats zo funeste politiek
te verkrijgen, evenmin als we twij
felen aan de krachtige protesten
van het provinciaal bestuur, dat niet
alleen Noord-Limburg maar geheel
Limburg op een buitengewoon kari
ge wijze in deze nieuwe industriali
satienota bedeeld ziet
Voor alle reparaties
Schoolstraat 30 Tel. 2389