EBBERINK
DE JUISTE GREEP!
Kantoorjassen
Overalls
OUIYEHSPORT
few* MR - HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS!
hoogvlieger
VRIJDAG 26 JUNI 1964 No. 26
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAX WPPIfRl AH UHflR VRNR&V OIVAQTR ï?K"T?lVr ADVERTENTIEPRIJS 8'/i ct. p. mm ABONNEMENTS-
GROTESTBAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 GlvIXUJjJiiJ VVJU1V «L(11I\H1 C4' WiVIO l IXEiIVUll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
3/4 en lang model - in khaki, grijs en wit
HOEK MARKTSTRAAT-SCHOOLSTRAAT
in blauw - grijs - khaki en wit
m EEN VENRAY'S BEDRIJF
f BOUWT AAN Z'N TOEKOMST
In het informatiemateriaal, wat de leden van de Kamer van Koop
handel vorige week kregen aangeboden over Venray's industrieën
was het gedeelte dat aan Custer's Machinefabriek en Constructie-
werkplaats N.V. gevvyd was, wel een van de kleinste.
Men kon er uit lezen dat het be
drijf, wat in 1902 gesticht was door
de vader van de huidige directeur
M. Custers, in 1949 naamloze ven
nootschap is geworden en verhuisd
is naar het industrieterrein. Korter
en bondiger kan het moeilijk.
VREEMD
Maar even verder vind je ook dat
er momenteel 120 mensen op dat be
drijf werken ,dat ze een export heb
ben naar vele landen in Europa en
daarbuiten en dat verschillende
kleinere constructiewerkplaatsen in
deze contreien vrij geregeld voor dit
bedrijf werken.
En als klap op de vuurpijl laten
ze de voorzitter van de Kamer van
Koophandel plaats nemen in een
vrij vreemde constructie, die luistert
naar de naam hoogwerker, welke
diezelfde voorzitter hoog boven
straat en plein een blik vergunt over
Venray's daken. Een nieuw hydrau
lisch project van deze constructie
werkplaats, die op beurzen in Parijs
en Hannover de aandacht trok van
vakmensen.
Je herinnert je van ditzelfde be
drijf mobile kranen gezien te heb-
gen, lang voordat ze gemeengoed
werden op de bouw; je herinnert je
vliegtuighangars in Spanje, afkom
stig uit de hallen van Custers en een
boeiende opdracht van Amerikanen
voor Turkije.
BESCHEIDEN
Praat je over deze dingen met di
rectie en staf, dan is die haast
schuw om op vragen te antwoorden.
„Waarom moet hier toch van in de
krantMen vindt dat alles
schijnbaar heel gewoon, zoals men
de groei van klein onderhoudswerk
plaats tot groot constructiebedrijf
schijnbaar gewoon vindt.
Neen, gemakkelijk is die overgang
niet geweest. Om fabriek te worden,
om 120 mensen aan het werk te hou
den is geld nodig, opdrachten, men
sen, die dat allemaal uit kunnen
voeren. En van dat alles was er zo
verschrikkelijk weinig. Dat begon
indertijd al met de rooster-fabricage,
een onderdeel, dat ook thans nog
een van de peilers van deze n.v. is.
Roostervloeren, een uitvinding van
de directie, waren iets nieuws, ze
ker op de manier, waarop de N.V.
Custers ze maakte. Het duurde lang
voordat de grote bedrijven het voor
deel en het gemak van deze vloeren
ontdekten. Maar nu gaan ze de he
le wereld door en voor klanten, die
hiervoor interesse hebben, zet men
diep en eerbiedig zijn petje af.
MAATWERK
Maar men wilde geen fabriek
worden van massa-produkten. De
ambachtelijke sfeer uit het ouder
lijke bedrijf moest er zijn kansen
houden, ook in het nieuwe. Daarin
alleen kan hij zich uitleven en ook
zijn eigen ideeën naar voren bren
gen en uitwerken. „Geen confectie-
atelier, hoe goed ook, maar het fij
ne maatwerkaldus een der
stelregels van de directie.
Welnu, de roostervloeren lever
den kontakten en diezelfde bedrij
ven, die hiermede ervoeren, dat er
in Venray vakmanschap zat, die wa
ren ook bereid ander constructie
werk te laten maken in dat bedrijf.
Ook weer een proces van jaren,
maar als resultaat daarvan kan men
nu een stapel referenties laten zien,
waarop bedrijven als B.P.M. en Phi
lips heus niet alleen de enige grote
jongens zijn. IntegendeelAls een
groot Amerikaans bedrijf, dat in
Turkije moet bouwen, het niet ge
ringe constructiewerk in Venray
laat maken, dan blijkt daar toch wel
iets uit
OPBOUW
Maar constructiewerk is conjunc
tuurgevoelig. Er hoeft maar een
kink in de kabel te komen en de
vakmensen staan in hun neus te
peuteren. De roosters vormen een
der peilers, constructiewerk voor
werden weer een andere peiler.
Maar om het bedrijf nog zekerder
te maken, had men en heeft men
liever eigen produkten. Eigen pro-
dukten liefst van allure waaraan
hoge technische eisen worden ge
steld. En ook daar is jaren naar
gezocht. Het is begonnen met een
kaasmachine en men is thans aan de
hoogwerker toe. Daar tussen ligt een
lange weg.
Men heeft bouwkranen gebouwd,
tot een gewicht van 45 ton toe
En toen ze klaar waren, was er be
stedingsbeperking en geen aanne
mer, die er aan dacht toen kranen te
kopen.
Men heeft betoncentrales gemaakt
met bijbehorende silo's, transport-
schroeven en -banden, maar nu
heeft praktisch ieder aannemer zo'n
ding en ze verslijten niet. Er zijn
agitoren gebouwd om beton te kun
nen vervoeren, menginstallaties,
naast het andere constructiewerk,
dat opdrachten moest verwerken tot
uit de Ned. Antillen toe.
Gauw gezegd, maar minder gauw
gedaan. Er waren mislukkingen en
er waren successen, maar nog steeds
was men niet tevreden. Men mocht
niet klagen over het personeel, in
tegendeel. Opdrachtgevers van con
structiewerk riepen over de prima
afwerking, het degelijke vakman
schap, maar wat ontbrak waren de
„uitvinders" die projecten voor eigen
bedrijf konden uitdenken.
HOOGWERKER
Dat men deze krachten intussen
ook gevonden heeft, blijkt uit de
presentatie van de hoogwerker,
waarin de ervaring van de kranen-
bouw met de hydraulic zijn gecom
bineerd en een project tot stand ge
komen is, waarvan men hoge ver
wachtingen heeft. Wie deze „poot-
met-bakje" heeft zien werken, die
begrijpt zelfs als leek, dat er 'n enor
me besparing aan arbeid mee te be
reiken is. Niet alleen voor onder
houd van lichtmasten, bruggen e.d.
en zelfs niet alleen voor de brand
weer, die nu vlugger-dan-ooit boven
is met haar materieel ,maar ook in
fabrieken, waar bordessen langs ho
ge leidingen onnodig worden, om
dat hij overal heen zwaait waar men
maar bij wil zijn. Hydraulic wil
zeggen dat hij middels oliedruk
langer of korter kan worden, óm-
hoog en omlaag kan gaan, naar ge
lang het handeltje, wat zijn bestuur
der bedient. En in die oliedruk
schuilt dan het hele geheim. Gehei
men, die men dan wetenschappelijk
zal pogen te onthullen op de nieu
we leerstoel van de Technische Ho
geschool in Eindhoven, maar in de
praktijk denkt op te lossen in de
Venray se constructiewerkplaats.
Wordt deze hoogwerker een hoog
vlieger? Er worden twee betekenis
sen aan het woord gegeven. De
mensen van Custers vertrouwen dat
dit nieuwe inderdaad in dé gunstige
zin zich voor hun bedrijf zal .ontwik
kelen. In de gunstige zin van vele
opdrachten voor deze hoogwerker, in
de gunstige zin ook, dat dit de stap
zal zijn naar een verdere ontwikke
ling van 't constructiebedrijf, waar
in vakmanschap nog steeds hoog
genoteerd staat en in de toekomst
steeds hoger genoteerd wordt. Is het
een wonder dat men voor het perso
neel al met een nieuwe cursus start
over oliedruk en alles wat daaraan
vast zit?
Vijftien jaren is een korte tijd,
maar de baby van 1949 is uitge
groeid tot een jonge kerel, ondanks
de mazelen, de kapotte knieën en
de gescheurde broek. De ernst van
het leven wacht op hem. Zo zou
men ook de groei van dit bedrijf
kunnen zien. De melktanden zijn er
uit, de ups en downs, waarmee men
het leven moet leren kennen, voor
bij.
Wat de toekomst brengen zal, weet
geen mens ,ook bij Custers niet.
Maar in de hallen liggen stapels
technische tekeningen uit alle lan
den van Europa, in de calculatie
afdeling is men een offerte aan het
opzetten voor de stad Parijs, die in
teresse in de hoogwerker heeft en
op de tekentafels worden nieuwe
plannen uitgebroed. In de hallen
bonken en ratelen de machines en
spatten de vonken giftig weg.
In het ontwikkelingsplan wat men
indertijd t.b.v. het zgn. Lollebeek-
plan heeft opgezet, wordt ergens de
vraag gesteld of het ambacht wat in
Venray is ,de macht in zich heeft
om ook in eigen plaats uit te groeien
tot een middelgroot bedrijf? Custers
heeft o.a. aangetoond, dat het Ven-
rayse ambacht die prestatie inder
daad kan leveren.
Dat was een van de winstpunten,
die nog eens duidelijk naar voren
kwamen op deze studiedag van de
Kamer van Koophandel.
Dat is de juiste greep! BRAND'S BIER!
U bent aan 't winkelen. U neemt niet zó maar
wat bier mee! U kiest bewust BRAND'S BIER!
U vraagt om BRAND'S BIER! Lekker bier in
4 smaken yoor verwende bierdrinkers!
Feestelijk voor bij het eten, gezellig 's-avonds voor bij
de TV. Haal vandaag nog wat flesjes
BRAND'S BIER in huis!
fcraiid fttattd ^rauct
C.C. DE VRIENDENKRING
Zondag 5 juli a.s. wordt wederom
de jaarlijkse „Sanatorium-vlucht"
gehouden vanaf Geldenaken, met
jonge duiven.
Evenals de vorige jaren worden
hierop een massa ereprijzen vervlo
gen, welke te winnen zijn door de
duiven aan te tekenen in de blanco
kolom a 25 ct. per duif.
Onze rekenaar gaf het goede voor
beeld door een prachtige beker voor
de eerste prijswinnaar beschikbaar
te stellen.
We vertrouwen erop, dat nog
meerdere liefhebbers 'n ereprijs be
schikbaar zullen stellen. Men kan
deze bij het bestuur zijner vereni
ging indienen. We rekenen op aller
medewerking. Het is voor een goed
doel en de zieken in santorium „St.
Jozefheil" te Bakel, zullen U dank
baar zijn.
P.D.V. DE ZWALUW
Wedvlucht Noyon 21 juni 1964, af
stand 302 km. Aantal duiven 249.
Eertse duif 9.51.10, laatste duif
10.11.57.
J. Janssen V. 1 4 9 10 19 24 28 33
43 47; L. Coopmans 2 58; J. Bas-
tiaans 3; P. Hendrix 5 11 13 14 42;
M. de Bruyn 6 23 32; St. Berchmans
7 29 53; Munckhof-Poels 8; de Riet-
Sijbers 12 18 30 52 57 59; P. Willems
15; Gebr. Basten 16 46; J. Gommans
17 45; Th. Brok 20 26; E. Oudenho
ven 21 25 62; M. v. d. Broek 22; H.
Lucassen 27 49; G. Boom 31 38 54;
Henk Janssen 34; A. Hendriks 35;
P. Manders 36 50 60 63; J. Boom zn.
37 48 51; J. Arts 39; J. Custers 40 61;
A. Smits 41 55; M. Delauw 44; A.
Loonen 56.
P.D.V. DE VREDESDUIF
Inkorven jonge duiven zaterdag
27 juni en woensdag 1 juli van 8.30
tot 9 uur.
Wedvlucht Orleans 13 juni: P.
Janssen H. 1; H. Crooymans 2 3; P.
en J. Janssen 4 7 8 9 10; P. Strij
bosch 5 6 11.
Wedvlucht Chimay 14 juni: J.
Dinjens 1; J. Strijbosch 2; H. v. d.
Heuvel 3 4 9 17 24; P. Strijbosch 5
7 25 31; H. Crooymans 6 10 15 16 20
29; J. Ewalts 8 23; P. en J. Janssen
11 18 22 26 30; J. v. d. Laar 12; Gebr.
Kusters 13; H. Kleuskens 14 27; H.
Strijbosch Zn. 19; F. Vermeulen 21;
J. Maas 28.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de portiei
N.V. INALFA VENRAY