Veilig Verkeer... Voorkomen of qmaen Onze trouwe vriend de hond mmmwmt Filmnieuws Politierechter UitPeelenMaas WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Montfortaanse Lourdes bedevaart VRIJDAG 13 MAART 1964 No. 11 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 ADVERTENTIEPRIJS 8»/« ct. p. mm ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75 't Gevaar kijkt overal om een hoekje en ongevallen in huis, op de weg en in de bedrijven staan dan ook dagelijks in de dagbladen. Nu ook de mechanisatie in het huis houden meer en meer toeneemt, zijn een huishouden en een bedrijf in zekere mate met elkaar te vergelij ken, zeker wat betreft de ongeval len. Het aantal mensen, dat direct of indirect bij het arbeidsproces is be trokken wordt ieder jaar groter. Dit zou dus eigenlijk een vermeer dering van het aantal ongevallen met zich mee moeten brengen. In vele bedrijven ziet men echter pro centueel een daling van het aantal ongevallen. Logischerwijs voor een groot deel het gevolg van de zorg voor de veiligheid. Dit neemt niet weg, dat men nu maar niet verder in-tevreden in een hoekje kan gaan zitten toekijken. DE VEILIGHEIDSGORDEL ■r t Er gebeuren dagelijks nog te veel ongevallen, die bij nader onderzoek de vraag doen opkomen: had dit niet voorkomen kunnen wórden? Het ongeluk kan dan wel niet meer ongedaan gemaakt worden, maar in de meeste gevallen is het mogelijk om uit het gebeurde te leren en naar aanleiding hiervan maatregelen te treffen, zodat soortgelijke onge lukken in de toekomst voorkomen kunnen worden. Als we in een klein krantenbericht je lezen: ,De man had zijn leven te danken aan een veiligheidsgordel", dan betekent dit, dat er voor die man een persoonlijk beschermings- midel aanwezig was én dat het ge bruikt werd. Vooral ook het gevoel van veiligheid bij de mensen zelf, die direct bij het arbeidsproces be trokken zijn, is belangrijk. Goed werken betekent niet alleen werken onder gunstige, sociale om standigheden, met goede arbeids voorwaarden, met de beste gereed schappen en machines, maar ook werken op de meest efficiënte "ma nier. Ook een prettige geest is be langrijk en bovenal het veilige wer ken. OOK IN HET HUISHOUDEN Orde en netheid zijn twee peilers, die in een bedrijf en een huishouden niet weg te denken zijn. De beste schoonmaakdienst in een bedrijf al leen is niet bij machte dit op alle punten te berekien, wanneer niet al le mensen meewerken. Gereedschap netjes neerleggen, of direct oprui men rommel in daarvoor bestemde emmers deponeren, zal dan ook ze ker blijken geen tijdverlies te zijn. Ook in een gezin wordt de net heid niet bepaald door wat er ligt, maar hoé het er ligt. Bij de één ligt alles schots en scheef, ongeordend en zonder systeem, terwijl er bij de ander helemaal geen rommel is en alles op de plaats ligt, waar het ALLEMAAL NAAR ALLEMAN Wij kunnen deze uitroep alleen maar herhalen, want radio, pers en televisie vertelden dit op honderden manieren. Inderdaad ALLEMAN van Bert Haanstra is een heel gezellige film geworden en omdat gezelligheden in dit dure leven zo zeldzaam zijn, kunnen wij alleen maar adviseren om ALLEMAAL NAAR ALLEMAN te gaan. Men zal zichzelf terug herkennen in al die Nederlanders die stiekum gefilmd zijn, in het bos, op het strand, in de straat. Haanstra werk te met een verborgen kamera, niet om U te bespieden, maar om U, de Nederlander te tonen zoals hij is. De charme die van deze film uit gaat is als een heerlijke douche, fris, oprecht en vooral aangenaam. Sommige mensen denken dat de Nederlandse films niets zijn. Dan vergissen ze zich schromelijk want deze film ALLEMAN gaat Neder land in Cannes vertegenwoordigen tussen de groten van de film. Het zou ons niet verwonderen, dat deze film juist om zijn frisheid en spon taniteit met een prijs gaat lopen. Wat overigens nog nooit is voor gekomen is, dat meer dan anderhalf miljoen Nederlanders in 12 weken tijd deze film zagen. In de grote ste den moet men nog dagelijks in de rij staan om een plaatsje te krijgen. Met de vertoning in de 12e week van het wereldroulement schaart Venray zich onder de grootste steden van Nederland waar de film ongekende triomfen viert. Het is te hopen, dat óók in Venray deze film die belang stelling mag hebben die ze waard is en verdient. Deze week dus eens niet thuis blij ven hokken .Buiten de deur is er echt ook wel iets dat U boeit. Gaat U deze week eens met heel de fami lie naar ALLEMAN. Voor U en Uw gezin wordt dat een feest. hoort. Dit zegt helemaal niet. dat er in het laatste geval in zo'n gezin niet „geleefd" wordt. Er bestaat daar alleen meer gevoel voor orde en netheid. Zo'n goed verzorgd huis is niet alleen een lust voor het oog, maar het is ook van veel belang •voor de kinderen, die er wonen. In gezinnen, waar het niet zo or delijk en precies toegaat, zal het immers ook met de veiligheid niet zo nauw worden genomen? Hoe lang duurt het daar soms niet voor een kapot snoer gerepareerd wordt? Maar al te vaak wordt het te lang uitgesteld een geaard stopcontact te laten maken. Benzine, chloor, lucifers en meer van zulke zaken staan soms vlak binnen het bereik van kinderhand jes VOORKOMEN IS BETER! Veiligheidsrapporten in de bourij- ven zijn erg belangrijk, want ze ma ken het mogelijk om de oorzaak van een ongeval na te gaan en daarna verbeteringen aan te brengen. Er kan ook bekeken worden of de per soonlijke beschermingsmiddelen ge bruikt worden en of de voorlichtin gen en instructies in acht werden genomen. Primair is immers het voorkomen van ongevallen? Gebeurt er toch iets, dan moet men de lichte gevallen direct goed laten behandelen door een EHBO'er en de andere gevallen door een arts. Statistici hebben uitgemaakt, dat de kans één op de tien is voor een licht, en één op driehonderd voor een ernstig ongeval. De kans op een licht ongeval is dus groter. 't Is zaak om, voordat het kalf verdronken is, de put te dempen. Het zoeken naar onveilige situaties en deze uit de weg te ruimen is eenvoudig de plicht van iedereen. De ladder met de kapotte trede, de defecte lamp in een donkere gang, of de gladde, vette vloer, ruim ze op of neem maatregelen. „Voorkomen is beter dan genezen", wat altijd beter is dan: „Wie niet horen wil, moet voelen". VEILIGHEIDSINSPECTIE NU LANDELIJK Reeds sinds enkele jaren organi seert het Verbond voor Veilig Ver keer in samenwerking met de Bond van Automobiel-, Garage- en Aan verwante Bedrijven (BGVAG) en de politiële instanties vrijwillige pe riodieke veiligheidsinspecties voor personenauto's en lichte bestelwa gens tot 1 3/4 ton. Konden deze veiligheidsinspecties tot voor kort nog slechts in bepaal de delen van het land worden uit gevoerd, het Verbond voor Veilig Verkeer is thans zo ver gevorderd met de uitbreiding van het net van inspectiestations, dat de automobilist praktisch overal in het land zijn wa gen kan laten onderzoeken op die punten en plaatsen, die voor de veiligheid van het verkeer van be lang zijn. Over het gehele land ver spreid zijn namelijk 1097 garagebe drijven tinmiddeljs gemachtigd om de veiligheidsinspecties uit te voe ren. Bij een veiligheidsinspectie, die elk half jaar, zo mogelijk gelijktijdig met de regelmatige grote onder houdsbeurt in de meeste gevallen na elke tienduizend kilometer dient te worden uitgevoerd, wordt de wagen op niet minder dan 45 punten nauwkeurig onderzocht. Blijkt de wagen weer geheel „vei lig" te zijn, wordt rechter onder op de voorruit een speciaal vignet aan gebracht ,dat elk half jaar een an dere kleur heeft. Aan deze kleur is met een oogopslag te zien in welk tijdvak de wagen voor het laatst aan een veiligheidsinspectie werd onderworpen. De garagebedrijven die de veiligheidsinspecties verrich ten, zijn kenbaar aan 'n rood schild, waarop hetzelfde „goedkeuringste ken" is aangebracht als op het ge noemde vignet. De eigenaar van de auto krijgt de resultaten van de in spectie opgetekend in een inspectie rapport, dat hem samen met het vignet en een veiligheidslogboek wordt verstrekt. Het doel van de veiligheidsinspec ties is het voorkomen van dat soort verkeersongelukken, dat wordt ver oorzaakt door defecten aan of slech te conditie van het voertuig. ZIJN TROUW WERD SPREEKWOORDELIJK Velen van ons houden een hond en we zijn meer of minder tevreden met onze huisgenoot. Maar hoevelen van ons weten eigenlijk wie de hond is? We mogen rustig zeggen, dat de hond de oudste metgezel van de mens is. Hoelang de hond de mens al vergezeld is niet zeker te zeggen en de schattingen van deskundigen lopen soms tienduizenden jaren uit een. Het staat echter wel vast, dat de hond reeds sinds zo'n 10.U00 tot 15.000 jaar bij de mens vertoeft. In weerwil van het feit, dat de hond reeds zolang huisdier is, is het serieuze onderzoek naar het verle den van de hond nog van recente datum. In 1854 leidde lage water stand tot de vondst van zeer oude hondenbeenderen bij de Zwitserse paalwoningen, woongelegenheden van mensen vér voor onze jaartel ling. Dit gaf de stoot tot studie over de geschiedenis van de hond. Men heeft dankbaar gebruik gemaakt bij deze studie van ander vondsten van hondenbeenderen, zoals die in Dene marken, Schotland en Nederland, waar in Friese terpen ook interes sante vondsten werden gedaan. Eén belangrijke vraag in verband met het ontstaan van de hond is wel: welk roofdier is tot hond ge worden? Terwijl daarnaast de vraag rijst of dit hondwordingsproces slechts op één plaats in de wereld of op verscheidene plaatsen tegelijk, althans onafhankelijk van elkaar, plaats vond. Over het algemeen worden wolf jakhals, dingo en vos als de voor ouders van onze hond beschouwd, Veel geleerden menen, dat het niet de wolf kan zijn geweest, maar een kleiner hondachtig roofdier, waarin de mens indertijd geen gevaarlijk vijand zou hebben gezien. Men neemt aan, dat dit dier zich bij de mens zou hebben aangesloten en door deze werd getolereerd. Op den duur zou de mens het dier hebben leren waarderen in verband met zijn nuttige eigenschappen als metgezel op de jacht en als waarschuwer bij naderend gevaar. Een ander strijdvraag is, welk klein hondachtig roofdier dit dan wel zal zijn geweest, of het nu nog in het wild voortkomt of dat het uitgestorven is. Proefnemingen wezen uit, dat de jongen van een tamme wolf, wild en schuw voor de mens zijn en door de moeder zo worden gemaakt, ter wijl dit niet het geval is bij de tam me jakhals, wier jongen voor de mens tam zijn. Bovendien is geble ken, dat de wilde honden die in ver schillende vormen in de wereld voorkomen, ontembaar zijn. Een en ander doet vermoeden dat het. klei ne hondachtige roofdier, waarover boven werd gesproken, de jakhals zou kunnen zijn. Kruisingen van deze eerste tam me dieren met ander hondachtigen zouden tot de grote verscheidenheid van rassen hebben geleid. De hon denwereld presenteert zich nu in meer 'dan driehonderd rassen die van een enorm grote verscheiden heid zijn. We behoeven maar te kij ken naar het ontzaglijk kleine vlin derhondje en de enorm grote Ierse wolfshond, naar de hazewind en de Engelse bulldog om dit te consta teren. Deze variatie werd bereikt door het fokken met dieren die over bepaalde speciale eigenschappen be schikten, die men nog wilde opvoe ren en zo ontstonden uitersten, die tot een ras werden geconsolideerd. Tegenwoordig doet de hond niet meer alleen dienst als jacht- of werkhond ,want velen houden de hond nu voor sier ofzuiver als kameraad, ongeacht van welk ras hij is en hoe zijn uiterlijk ook is uit gevallen. Het laatste, de acceptatie als ka meraad, is voor de hond natuurlijk wel het meest aangenaam, althans voor zover door een overdreven liefde voor het dier, de opvoeding niet verkeerd wordt aangepakt, maar daar zullen we later nog op terug komen. Sierhonden treffen wij echter ook al lang geleden aan. Aan de hoven van de Egyptische farao's vinden we ze en ook bij de Romeinen. Voorts ontwikkelden zich in de gehele we reld vele soorten van waak- en herdershonden. De trouw van de hond is spreek woordelijk geworden en dit is iets, dat de mens nimmer mag vergeten. De mens voelt zich over het alge meen ver verheven boven het dier, dus ook boven de hond. Het merk waardige en interessante is, dat dit dier het gezag van de mens volledig erkent, hetgeen blijkt uit zijn gehele houding ten opzichte van de mens. Dit brengt voor ons grote ver plichtingen met zich mee. Wij, die ons boven de dieren geplaatst voe len, hebben ook de verantwoorde lijkheid over het wel en wee van deze dieren. Hetgeen hier met be trekking tot de hond wil zeggen, dat wij hem of haar goed dienen te behandelen en het leven zo aange naam mogelijk moeten proberen te maken. Nooit mag men proberen 'n kwade bui op zijn hond af te rea geren, want het dier kan er niets aan doen. Begrijpen we eigenlijk wel, hoe moeilijk het voor een hond moet zijn om onze bedoelingen te 'begrij pen? Daarom is er ook een grote do sis geduld nodig bij de opvoeding van het dier. Wij dienen in eerste instantie begrip te hebben voor de positie van de hond en dit begrip gepaard aan een grote liefde en vriendschap voor het dier, kunnen ons maken tot „de baas" of „het vrouwtje" zonder wie het dier niet kan en die het gelukkig maken. Als dank hiervoor ontvangen wij de vriendschap van onze hond, een vriendschap, reiner dan die van de mensen, omdat de hond niet kijkt naar rijkdom of armoede, naar een meer of minder bekoorlijk uiterlijk. Hij accepteert u zonder enig voorbe houd, precies zoals u bent met al uw goede en slechte eigenschappen en heeft hij of zij u eenmaal die vriendschap gegeven, dan zal deze nooit eindigen zolang liet dier leeft. Hoe weinig behoeven wij te geven om zoveel te ontvangen! la. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 Ook dit jaar organiseren de Pa ters Montfortanen weer hun bede vaarten naar Lourdes. Allen die onder hun leiding reisden, weten dat er onder de Montfortaanse bede vaarten een prettige, ernstige en heel eigen sfeer heerst. Ernst en vreugde moeten immers samen gaan. Zo zijn we negen volle dagen samen op reis. In 1964 zijn de data als volgt: 12 t.m. 20 mei; 23 t.m. 31 juli; 2 t.m. 11 sept. De eerste dag komt men aan te Lisieux, waar men een volle dag verblijft en vanwaar men de derde dag naar Lourdes trekt. Er is dus geen nachttrein op de heenreis. Vijf volle dagen verblijven we dit jaar in Lourdes. Op de terugweg is er een oponthoud in Parijs. In de trein en in de hotels, over al is er voor iedere groep een pater leider, die de bedevaarders helpt en alles regelt ,dat men wex-kelijk zor geloos van een geestelijke ontspan ning geniet. Zoals Joannes XXIII naar Loreto pelgrimeerde, zoals Paulus VI dit jaar zijn bedetocht hield naar het H. Land, zoals beiden voorbeeldige Lourdespelgrims waren, zo willen wij hun Lourdes-bedevaart naar de Onbevlekte Moeder in de grot en naar de Eucharistische Christus op de Esplanade: voor vernieuwing van ons eigen leven, voor zegen over ons zelf en onze dierbaren, voor het welslagen van het concilie en voor de evangelische broederschap onder de christenen. Prospectus met volledige inlich tingen worden gaarne toegezonden door de Montfortaanse Werken te Berg en Dal (tel. 08805-1900) ofwel te verkrijgen bij Mej. L. Arts, p.a. Fam. Schwachöfer, Pr. Bernhard- straat 35, Venray. verliespunt. Met brede grimassen liet het or kest de witte tanden zien. Aldus hing het voor de ruiten van het etablissement, in de hoop klanten te lokken. De baas van de zaak had het er niet hoog op, naar hij achteraf tegen de politie heeft verteld. Het orkest dronk meer dan het muziek maakte. „Maar je moet met je tijd mee", zei hij klaaglijk. En daarom bleef het gedruis van twist en bossanova in zijn huis woeden als er dansavonden waren. De oude cliëntele kwam, zag het uit twee personen bestaande orkest en dronk een borrel. De jeugd werd binnengelokt door de wilde tonen en schorre kreten en waagde zich op de dansvloer die beschikbaar was gesteld door degenen, die zich ge durende hun arbeidstijd onvoldoen de konen vermoeien en die aldus de scha wensten in te halen. Onder de bezoekers bevond zich een kaaskoopman, die per bromfiets naar het etablissement was geko men. Hij hing zijn jas aan der tal rijke haken en amuseerde zich tot 1 uur in de nacht. Toen werd de tent gesloten en de kaaskoopman ging heen. Buiten vroor het een weinig. Een wittig maantje keek mistroostig naar zijn brommer. Het was geen weer om daar mee weg te rijden. Temeer omdat op de haken geen jassen meer hingen. De kaaskoop- mans jas was verdwenen. Nu stond daar voor de stoep nog een gammele auto die jaren geleden de statiewagen was geweest van een of andere Duitse diplomaat, maar na een forse deuk over onze grens was gearriveei'd als waai-deloos schi-oot. De kaaskoopman had in zijn enigszins beneveld brein het idee dat zijn jas in die auto moest liggen en toen hij die niet kreeg, begon hij te zeuren over het ixum- merbord met de veelzeggende let ters DD. De inzittenden van de wagen wei gerden hem de toegang. De kaas koopman schold op de „Duitse Deuk". Het orkest trad naar voren En nu volgde een staaltje van su bliem samenspel. De accox-deonist ontlokte de kaaskoopman een reeks van zonderlinge accoorden, door beux-telings tussen 's mans ribben en in 's mans buik te porren. De slag- werker daax-entegen hield zich bij zijn taak. Hij sloeg er lustig op los. Dat ging helemaal verkeerd, want de slagwerker stond niet vast meer op zijn voeten. Hij viel dwax's door de caféruit en kwam tot rust tussen lege glazen en volle asbakken. De politie legde de slagwerker en de kaaskoopman broederlijk naast elkander in de ziekenauto. Zij haal de de leren jas werkelijk uit de voormalige statieauto. En zij schreef voor iedere deelnemer een proces verbaal. Eerst verscheen het orkest voor de groene tafel. De accordeo nist vei'klaarde dat hij alleen maar de ander helft van Ixet orkest te hulp had willen komen. „De kaas- man nam een dreigende houding aan en toen was ik hem een slag voor", zei hij. Veertig gulden eiste de officier daarvoor. Maar de rechter, die een zwak heeft voor muziek, maakte er 25,van. Met de slagwex-ker lagen de zaken anders. De justitie had hem al vier keer te grazen genomen wegens mishandeling en hij had nog twee maanden vooxwaax-delijk tegoed van een vorige gelegenheid, toen hij een ambtenaar in functie had dwarsge zeten. Drie dagen eiste de officiex*. De rechter vond dat precies gepast. Als de noodlanding tussen de bier glazen en de daaropvolgende logeer partij in het ziekenhuis er niet ge weest waren, was de straf hoger ge worden. De „berijder van 't motorvoertuig met kenteken DD" hoorde 25, eisen wegens poging tot verduiste ring van een kledingstuk dat kentxe- lijk aan iemand anders toebehoorde. „En ik wist geeneens dat 't vod daar lei!" riep de DD'er „U hebt toch ogen?" vroeg de poltierechtex*. ,,'i Was hax-dstike donker, man", zei deukmans vei'ontwaardigd. „Die jas kwam toch niet vanzelf in 't donker naar die auto toelopen" oordeelde de zittende magistraat, „ik veroordeel u derhalve tot 40,boete". En toen de beklaagde weer de mond opende vervolgde zijne edelachtbare met „En als u bovendien de rechter lijke macht beledigt...." De mond sloot met een klap. „Vol gende zaak", zei de rechter. 1 oTU •msÊfiftnp» j a AKM ftvpotfek» (-4 UWtfOU C x JUUANASINGEL41 •tslsf. 1061 (K4780) van 1 januari 1904 Eergisteren, 30 December, was het een jaar geleden dat Pastoor Pascal Schmeits op plechtige wijze werd geïnstalleerd als Parochieher der te Venray. Op het Raadhuis had de aan besteding plaats van de straatver lichting in de kom van Venx-ay. Laagste inschrijver was de tegen- wooi'dige lantaarnman H. Dechnar voor 260,per jaar, aan wien het werk wederom is opgedragen. Op 2 Januari is het 55 jaar ge leden, dat de Wethouder Jan Arts te Merselo benoemd werd tot voorzan ger in de kerk aldaar. De molenaar J. te Oix-lo heeft zondag na de Hoogmis doen afkon digen dat hij voortaan het 25e ge deelte als scheploon zal vorderen. De stoomkatoenweverij van M. Rutten te Horst werkt thans met electrisch licht. Van 9 januari 1904 In het gehele jaar 1903 wex-d aan de Rijkspostspaarbank alhier ingelegd 96.140,27, terug betaald 95.938,29. Het bedrag der inlagen vermeerderde in het afgelopen jaar met f 6214,93, terwijl het bedrag der terugbetalingen ruim f 17.000 hooger was dan vorig jaar. Deze cijfex-s wijzen jammer genoeg niet op toe nemende welvaart. De boeren van de Heide hebben besloten een Coöp. Windgraanmolen te bouwen. Het gangwerk, assen en roeden zijn te Tiel aangekocht en al naar de Heide overgebracht. De wei-kzaamheden worden uitgevoex-d door Jan Wijnhoven en Gerard Poels. Op 18 januari zal het 50 jaar geleden zijn, dat de heer P. van Soest werd aangesteld tot rentmees ter ten kastele Geijsteren. In verband met de oprichting van een Coöp. Stoomzuivelfabriek te Venray, hield de Zuivelconsulent voor Limburg een belangrijke rede. Volgens den Provincialen Al manak van Limburg voor 1904 telt deze provincie thans 110 kloosters, tegen 108 in 1902. Onder de dorpen van ons gewest neemt Venray met 3 belangrijke kloosters de meest eer- vole plaats in. De bevolking van de gemeente Venlo is in 1903 met niet minder dan 494 personen toegenomen en telt thans 16.445 inwoners. Van 30 januari 1904 Deze week is de akte gepas seerd tot oprichting van de Coöp. Stoomzuivelfabriek „Venray". Blij kens de overgelegde lijsten door de bestuursleden der thans bestaande fabrieken zijn toegetreden als volgt: Leunen 61 leden met 184 koeien Heide 57 leden met 205 koeien Lull en Dorp 81 leden met 265 koeien Merselo 32 leden met 123 koeien Oirlo 28 leden met 108 koeien Overbx-oek 43 leden met 151 koeien Tesamen 302 leden met 1036 koeien Uit de jaarvergadering der Coöp. Roomboterfabriek te Oirlo bleek dat in 1903 verwerkt werden 32.275 kilo melk. Geleverd aan de mijn te Maastricht 13.117 kilo boter. Uitgaven 441,42, zodat na aftrek van alle kosten nog in kas bleef 21,11. Te Oirlo zal worden aanbe- steeds het verbouwen van de kerk toren en het maken van een nieuwe hoofdingang. Van 6 februari 1904 Het nieuwe Postkantoor is thans zoo goed als gereed. Architect was H. Seelen te Venlo en aannemer Louis Wijnhoven uit Venray. Bijna iederen dag worden smok kelaars uit Duitschland aangehou den. Nu is 't geen wonder, dat ex- veel liefhebberij voor bestaat, want aan het smokkelen van één zak sui ker is van 10,tot 12,ver diend. Van 11 februari 1904 De gemeente Venray ontving een aanbieding om 1500 hectaren peelgrond te vex-kopen aan 30, per ha. De Raad was er tegen. Van 20 februari 1904 Onze beroemde dorpsgenoot, de Weleerw. Zeergel. Heer Dr. H. A. Poels, zal binnenkort onze gemeen te, ons vaderland, ja zelfs ons we relddeel gaan verlaten. Hij is name lijk benoemd tot Hoogleraar in de exegese van het Oude Testament aan de Katholieke Universiteit te Was hington (U.S.A.). Het verbouwen van de kerk toren te Oirlo en het maken van eeix nieuwe ingang werd aanbesteed, waarbij 9 aannemers inschreven. Hoogste P. Stoks te Venlo met 3163,- en laagste Th. Pouwels te Venray met 1980,

Peel en Maas | 1964 | | pagina 9