Kd Mn aim Braziliaan worden met de Brazilianen Een missionaris schrijft Geestelijk artikel Vrij! C. Evers en G. Verschuuren. Bijbelcursus „Neem en Lees" Dinsdagavond 10 dec. in San Da- miano om 8 uur Eucharistieviering, waaronder preek: Eucharistie, teken van onze eenheid. Hierbij aanslui tend wordt u door de Derde Orde koffietafel aangeboden ter afsluiting van de Bijbelcursus 1968. PAROCHIEKERK OOSTRUM Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van de Onbevlekte Ontvange nis van Maria. 7 uur H. Mis tot ze kere intentie; 8.30 Hoogmis voor de parochie; 10 uur overl. fam. Weerts; 3 uur Adventsoefening. Maandag: 7.30 gez. H. Mis voor Peter Joh. Vennekens en Regina Verstraelen; 7 uur avondmis voor de leden van de Boerinnenbond. Dinsdag: 7.30 Peter Joh. Pouwels en Joh. Minten. Woensdag: 7.30 Gerard Arts. Donderdag: 7.30 Jean Camps. Vrijdag: 7.30 Maria Thielen-Rut- ten. Biechten van 67 uur. PAROCHIEKERK OIRLO Zondag: 2e zondag van de Advent. Feestdag van Maria's Onbevlekte Ontvangenis. Leesmissen om 6.30; kindermis om 7.30; 2e H. Mis om 8.30; parochie-hoogmis om 10 uur 3 uur kruisweg en lof. Eerste kol- lekte voor de kerk; 2e kollekte Bis dom; 8.30 H. Mis voor de leden en overleden van de tuinbouwvereni- ging. Maandag: 7.30 maanddienst Jozef Versieyen. Dinsdag: 7.30 maanddienst Huber- tus Peeters. Woensdag: 7.30 zieledienst overl. fam. van Rijs wij ck-v. d. Ven. Donderdag: 7.30 H. Mis; 's avonds om 7 uur avondmis tot intentie van de Boerinnenbond, daarna feestver- gadering in zaal Rongen met koffie tafel. Dit is 't jaarlijkse St. Lucia- feest, de patrones van de boerinnen bond. Vrijdag: 7.30 Hoogmis ter ere van O.L. Vrouw van Altijddurende Bij stand. Zaterdag: 7.30 zieledienst overl, fam. Martinus Rongen en Gertrudis Heidens. Zaterdagavond biechtgele genheid van 57 uur. •PAROCHIE CASTENRAY Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van de Onbevlekte Ontvange nis van H. Maagd Maria, patrones van ons bisdom. 7 uur H. Commu nie; 7.30 leesmis ter ere van O.L. Vrouw; 10 uur hoogmis voor de pa rochie; 3 uur Adventsoefening voor de vrede. Maandag: 8 uur gez. H. Mis tot int. van Versteegen-Litjens. Dinsdag: 8 uur gest. gez. jrd. v. Jacob Wismans en Petronella Cleven Woensdag: 8 uur gez. H. Mis voor Piet Philipsen. Donderdag: 8 uur gez. maandd. voor Leonard Classens. Vrijdag: 8 uur gez. H. Mis tot ze kere intentie (v. H.). Zaterdag: 8 uur gez. H. Mis ter ere van O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand tot int. van hen die offer den. Biechtgelegenheid van 5.30 6.30; om 6.30 lof. Kerkpoetsen: Miep Strijbos en Wies Kuypers. Misdienaars: T. Vullings, G. Swin- kels - Th. Arts, H. v. Kuyck - N. Janssen, J. Kunen. Maandelijkse kollektebracht op 160,Prachtig! Houdt u de avonden van de week van 1522 december van 7.308.30 vrij voor de oefeningen van de Mis- week? Het programma ontvangt U thuis. PAROCHIEKERK LEUNEN Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van Maria's Onbevlekte Ont vangenis. Om 6.45 leesmis; 8 uur leesmis voor de parochie; 9.15 hoog mis, opgedragen tot zekere intentie; 10.30 leesmis tot zekere intentie; 3 u. lof. Vandaag maandkollekte voor de kerk. Opbrengst kollekte voor Pater Cornelissen 315,25. Namens hem hartelijk dank aan de milde gevers. Maandag: 7.30 gesticht jaargetijde voor Peter Andreas Peeters, Theo dora Thielen en Godefridus Litjens. 8 uur leesmis voor Peter Willemse en Catharina Geeraets. Dinsdag: 7.30 leesmis voor Gerard Willemse, kindermis voor de meis jes; 8 uur leesmis voor Catharina Beckers-Dommeck. Woensdag: 7.30 leesmis voor de overl. fam. Smits-Borghs; 8 uur leesmis voor Jacob Thijssen en Ca tharina Verlinden. Donderdag: 7.30 leesmis tot zekere intentie, kindermis voor de jongens; 8 uur leesmis voor Jos Loenen. Vrijdag: 7.30 gesticht jaargetijde voor de Z.E. Heer pastoor Voster- mans; 8 uur leesmis voor Willem Arts en Gertudis Niessen. Zaterdag: 7.30 gezongen jaargetij de voor Piet Reintjes; 8 u. leesmis voor Jean Loenen. Biechtgelegen heid van 45 en van 6.307 uur, daarna lof. Kerkpoetsen: Mia Hendriks en Anny Willemse, Overbroek. Acolythen: 6.45 A. Loonen en H. Claessens; 8 uur M. Kusters en N. Pijpers; 9.15 J. v. Vegchel, P. Hee- sen, G. Cornelissen en G. Jennis- kens; 10.30 L. Jenniskens en J. Jen- niskens. PAROCHIE YSSELSTEYN Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van de Onbevlekte Ontvange nis van Maria, patroonsfeest van het bisdom. 6.30 leesmis voor de overl, fam. Lemmens-Poels; 8.10 leesmis uit dankb. voor de fam. Nelissen- Dekkers; 9.15 kindermis; 10.15 Hoog mis voor zekere intentie; 2 uur lof. Maandag: 7.30 leesmis uit dankb. voor de fam. Deters-Maas. Dinsdag: 7.30 gez. jaarg. v. Lam bert Gooren en echtg. Woensdag: 7.30 leesmis uit dankb. voor de fam. Peeters-Verhaegh. Donderdag: 7.30 leesmis uit dankb. v. d. fam. Vogels-Jeurissen. Vrijdag: 7.30 weekdienst voor Ja- coba Hensing-de Haas. Zaterdag: 7.30 leesm. uit dankb. v. d. fam. Wismans-Versteegen; ge legenheid om te biechten van 67. PAROCHIEKERK MERSELO Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van de Onbevlekte Ontvange nis van Maria, Patrones van ons Bisdom. 7 uur leesmis voor overl. fam. van Lankveld-Giesbers; 8.15 leesmis voor overl. ouders Broeren- Janssen; 10 uur Hoogmis tot int. v. d. Boerinnenbond; 6 uur Lof met rozenhoedje. Maandag: 7.30 leesmis voor Lam- bertus van Meyel. Dinsdag: 7.30 leesmis voor Petrus Pubben. Woensdag: 7.30 leesmis voor Hen- ricus van Helden. Donderdag: 7.30 leesmis v. overl. fam. Kesels-Claes. Vrijdag: 7.30 leesmis voor overl. fam. van Dijck-van Rijswijck. Zaterdag: 7.30 gest. jgt. voor Jan Litjens en Henrica Relouw; van 46 uur Biechtgelegenheid; 7 uur Marialof. Vriendelijk verzoek om een offer van kaarsen voor het feest van O.L. Vrouw. RECTORAAT VREDEPEEL Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van Maria Onbevlekt Ontvan gen. 7.30 Vroegmis tot int. van fam. van Keijsteren-Geurts; 10 uur Hoog mis tot bijz. int.; 2.30 Vespers en zegen met Allerheiligste. Door de week H. Mis om 7.30 u. Maandag: v. d. zielerust van Mar tinus en Gerardina Arts. Dinsdag: v. d. zielerust van Henri Bloemen en Antonia Jenniskens. Woensdag: voor zegen in huisgezin namens fam. v. Bakel-Peters. Donderdag: v. d. overl. van fam. Peeters-Claessens. Vrijdag: uit dankbaarheid namens fam. Philipsen-Smets. Zaterdag: v. d. overl. van fam. Poels-Geurts; 19.30 lof ter ere van Maria, Koningin van de Vrede. Biechtgelegenheid: dagelijks vóór H. Mis; zaterdagvoor en na lof. RECTORAAT HEIDE Zondag: 2e zondag van de Advent Feest van Maria Onbevlekt Ontvan gen, Patrones van onze kerk. Aan- bidingsdag. 7.30 H. Mis tot bijz. int.; 10 uur Hoogmis voor het rectoraat. Na de hoogmis uitstelling van het Allerheiligste tot 6.30 uur. Te 6.30 uur Lof en Te Deum. Misdienaars van de Hoogmis: Naud en Jan Gie- lens, Sjraar Loonen en Bennie van Lierop. Er is geen vergadering van de Derde Orde. Misdienaars van de week: Sjraar Loonen en Bennie van Lierop. In het portaal van de kerk hangt de aanbiddingslij st. Maandag: 7.30 H. Mis voor overl. ouders Engelbertus Nellen en Hele na Rutten. Dinsdag: 7.30 H. Mis voor Thomas Michels. Woensdag: 7.30 H. Mis voor Harry Rutten. Donderdag: 7.30 H. Mis voor Leo- nardus Spee en Lamberdina Arts. Vrijdag: 7.30 H. Mis tot bijz. int. Zaterdag: 7.30 H. Mis voor Johan na Heesen-v. d. Sanden. Biechtgele genheid te 7 uur en Lof te 7.30. Ka- techismus: klassen 1 en 2 les 6; klas 3 vraag 70; klas 4: vragen 60 70 71; klassen 5 en 6: 377 378 379 381 382 390. RECTORAAT VEULEtf Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van Maria Onbevlekt Ontvan gen. 7.30 leesmis voor afgest. fam. van Pol-Janssen; 10 uur Hoogmis v. d. bekende intentie; 2.30 Adventslof en Derde Orde. Maandag: 8 uur leesmis voor de zielerust van Rector Geurts. Dinsdag: 8 uur leesmis voor de zielerust van Rector Geurts vanwe ge de schooljeugd. Woensdag: 8 uur leesmis v. overl. fam. Lemmen-Nelissen. Donderdag: 8 ur leesmis voor de zielerust van Rector Geurts. Vrijdag: 8 uur Hoogmis voor zal. Wilhelmina Geurts-Croymans. Zaterdag: 8 u. leesmis voor overl. fam. Drabbels-Klaassen-van Meyel. Acolythen: Jan Geelen, Piet Cox en Gert Geerets. Kerkpoetsen: Zus van Meyel en Netje Janssen. RECTORAAT SMAKT Zondag: 2e zondag van de Advent. Feest van de Onbevlekte Ontvange nis van Maria. 7 uur H. Mis voor overl. fam. Poels-Kersten; 8.30 voor Wilhelmus Janssen en overl. ouders; 10 uur Hoogmis voor Joh. Hub. v. d. Winkel. Kapel: 8.30 H. Mis voor de school jeugd. Nog niet zo heel lang geleden was de gangbare opvatting van een mis sionaris die van een avonturier, die met het kruis in de vuist naar wil de mensen, zelfs mensen-eters, trok om hun zielen te winnen. Tot dat idee behoorde meestal ook dat die mensen beschaafd moesten worden, en dan natuurlijk met onze bescha ving ,de west-europesee. Toch zal stilaan wel beginnen door te drin gen dat een dergelijke opvatting aan het kinderlijke grenst. 'n Missionoris die nu nog iets van het Westen zou willen gaan leren aan een Afrikaan of Aziaat mag er dan al vrij zeker van zijn vandaag of morgen de deur uit te vliegen, onder de klassiek geworden beschul diging van kolonialisme. We zouden het zelf ook niet zo heel leuk vinden als morgen een chinees of congolees ons dorp zou binnen stappen, om ons op z'n kongolees of chinees te gaan „beschaven". En dit is nog niet alles. Missiona rissen, die lange tijd in een bepaald land hebben geleefd, kunnen er van meepraten, hoe moeilijk het is om deel te krijgen aan de leefwijze en de mentaliteit van het volk, waar aan zij de Blijde Boodschap bren gen. Daarvoor moest eerst een we dergeboorte ondergaan worden. WESTERSE BESCHAVING En toch moet de Blijde Boodschap verkondigd worden, maar dan ook niet méér dan de Blijde Boodschap. Ook al heeft in de geschiedenis van de katholieke kerk de geloofsver kondiging meestal de westerse be schaving als kruiwagen gebruikt, waarmee wil dat niet zeggen, dat het vandaag nog opgaat. Het tegen deel blijkt juist te zijn. WIE KAN ZICH GOED KATHOLIEK NOEMEN Hebt u zich dat wel eens afge vraagd? Misschien we leens, maar meteen die vraag weer van u afge gooid omdat het zo verdacht veel lijkt op de houding van de farizeeër, die zich beroemde op al die goede dingen, welke hij deed en waarom hij zich een goede Jood durfde te noemen. Toch zou het niet gek zijn om die vraag eens te stellen en er over na te denken. Want dan nemen de gedachten soms een onvermoede richting, waarvan wij het nodige kunnen leren. Vroegr was goed-katholiek zijn identiek aan getrouwe plichtsver vulling. De goede katholiek ging ge regeld ter kerke, vastte op tijd, ont hield zich op tijd, vroeg dispensa tie waar nodig. Hij wist precies waar hij zich aan te houden had. De Kerk zei het en daarmee was het afgelo pen. Discussie werd niet gevoerd, men deed wat moest. Er waren over de praktische be leving betrekkelijk weinig vragen. Nu is dat anders. Natuurlijk, de ba sis-eisen blijven gelijk, maar in de uitwerking zijn grote verschillen mogelijk. De vastenwet b.v. is afgeschaft. Wij met enons katholiek-zijn niet meer met een weegschaol af. Maar er is iets anders voor in de plaats gekomen, namelijk de persoonlijke wijze waarop men de vastengedach- te zal beleven. Dit is veel moeilijker, want het eist van de gelovige, dat hij zich be wust wordt van de betekenis van het vasten en van de wijze, waarop hij in zijn situatie dient te antwoor den. En over zijn persoonlijke ant woord kan niemand verantwoording afleggen dan hij alleen. Zo zijn er nog veel meer voor beelden aan te halen. Denken wij maar aan het huwelijk en de hu welijksbeleving. Ook hier is de per soonlijke verantwoordelijkheid van de gehuwden centraal gesteld. Het is wel duidelijk, dat de Kerk thans veel meer van ons eist dan vroeger, ofschoon het oppervlakkig wel iets gemakkelijker geworden is. De Kerk eist namelijk thans van ons de persoonlijke beslissing in plaats van het accent te leggen op de volg zaamheid. De uniformiteit heeft plaats ge maakt voor eenheid, voor meer ruimte in de geloofsbeleving van ieder dag. Het antwoord op de vraag wie zich goed katholiek kan noe men, moeten wij dus schuldig blij ven. God is trouwens tevreden met ons eerlijk pogen Maandag: 6.30 voor overl. ouders; 7.30 voor Mia Wijnhoven. Dinsdag: 6.30 voor een zieke moe der; 7.30 voor overl. fam. Kersten- Geurts. Woensdag: 6.30 ter ere van de H. Jozef; 7.30 voor Gertruda Gooren- van Heesch. Dinsdag: 6.30 tot zekere intentie; 7.30 voor Pastoor Asselberghs. Vrijdag: 6.30 tot dankzegging; 7.30 voor Mia Wijnhoven. Zaterdag: 6.30 ter ere van 'O.L. Vrouw; 7.30 voor fam. v. d. Win kel-van Kempen. Van 55.30 gele genheid om te biechten en van 78. 7.30 Adventslof. Bijvoorbeeld de reactie tegen het latijnse karakter van de Kerk begint steeds meer voelbaar te worden, bij de bewustwording van de volkeren in ontwikkeling. Gelukkig hebben de Concilievaders dit vrij algemeen ingezien en is men bezig met het voorkomen van een ineenstorting van het christelijk geloof tegelijk met de ineenstorting van het vreem de cultuurkader, waarin het christe lijk geloof gebracht werd. Niet voor niets heeft de landstaal en de sym boliek van een aangepaste ritus zo'n belangrijke plaats gekregen in het bestaanbaar maken van de gemeen schappelijke godsdienstbeleving. Op het ogenblik is het zo, dat praktisch geen enkel volk meer duldt om de cultuuruitingen van andere volkeren opgedrongen te krijgen. Als zij toch openstaan voor de Blijde Boodschap, dan juist daar voor, en niet voor een Europese of Amerikaanse of wat ook voor een vertaling van het Evangelie. Zij wil len een eigen vertaling, een eigen ■beleving -van het Evangelie. Met andere woorden, zij willen een christendom dat zich geïncarneerd heeft in de cultuur van het eigen volk ,en dat die cultuur respecteert. En waar die cultuur soms uitingen mocht kennen die met het christen dom niet stroken, dan mag men toch nog verwachten ,dat het Evangelie die uitingen zal uitzuiveren, zoals het gedaan heeft in de geschiedenis van onze voorvaderen. WEES BRAZILIAAN Om missionaris te zijn in Brasil moet men tegenwoordig geen Por tugees of zelfs geen Nederlander meer zijn. Meer dan ooit is het no dig om Braziliaan met de Brazilia nen te worden. Als we het voorbeeld van Chris tus of Sint Paulus nemen, dan kan zoiets toch wel heel ver gaan. He laas zijn wij Europeanen meestal zozeer gefixeerd in onze mentaliteit, dat het onbegonnen werk lijkt. Maar dat er iets, en wellicht zelfs heel veel gedaan kan worden, dat gelo ven we stellig, sinds we veel buiten landse missionarissen bezig hebben gèzien. Daarmee bedoelen we niet die missionarissen, die slechts één kant kennen, de meest gemakkelijke kant, namelijk die van de hogere klas, maar die evenals die hogere klas het bestaan van de massa der lagere klas niet schijnt te kennen. Maar we denken dan aan die pries ters en misionarissen, die Christus op de voet gevolgd zijn en zo goed mogelijk geprobeerd hebben de bin nenkant van de miserie te zien en te lenigen. Maar daarvoor was dan oók meer vereist dan juist een Eüropese scholing in theologie en vakbekwaamheid. Daarvoorv was vooral een grenzeloze liefde nodig, die alle middelen probeerde aan te wenden om de toestand te begrijpen en effectief te verhelpen. Dat daar voor niet alleen goede wil vandoen is is duidelijk. Daarom is het zelfs een eis van de liefde om het ver stand te gebruiken Liefde vraagt dat men zich beraadt en voorbe reidt. Momenteel bestaat er in Brasil 'n Centrum, dat zich tot doel gesteld heeft om buitenlandse missionaris sen de kans te geven zich zo goed mogelijk voor te bereiden voor hun taak. Dit Centrum heet: Centro de Formagao Intercultural (CENFI) en is gevestigd in Petropolis, een stad dicht bij Rio de Janeiro. Het is over dit centrum, waar wij op dit ogen blik een vormingscursus volgen, dat wij het bijzonder willen hebben. Al lang werd er naar een metho de gezocht om de missionarissen, die zich wilden wijden aan het volk van Brasil, een vorming mee te ge- y,en, die als basis moest dienen v[oor een effectief apostolaat. Het centrum bestaat hier sinds juli 1962 en heeft sindsdien bijna drie cursussen van 4 maanden be ëindigd. De laatste cursus is nog bezig sinds 19 augustus en loopt ten éinde op precies 13 december. Het programma is vrij zwaar voor het merendeel der deelnemers. De bedoeling is, om de cursisten-missio- snarissen die soepelheid te geven, die nodig is om zich te ontdoen van alle hinderpalen die een incarnatie in de Kerk van Brasil een groot lidmaat van Christus' Mystiek Li chaam in de weg staan. Om dit doel te bereiken besteden de cursisten vijf tot acht uur per week aan conferenties over Brazi liaanse geschiedenise, aardrijkskun de, economie .sociologie en politiek. De inlichtingen worden gegeven door experts van latijns-Amerika, Noord-Amerika en Europa, om daar mee een zo klaar mogelijk begrip bij te brengen van de problemen van Brasil en van de pogingen van de Kerk om een antwoord hierop te zoeken. WEEKEND STUDIES Voor de priesters bestaat er ver der de gelegenheid om hun Portu gees bij te spijkeren en vooral ook om een levende weergave te zien van het hinkende en worstelende ge loofsleven in diverse parochies van Rio de Petropolis gedurende de weekends. Op die manier kunnen zij vast op de hoogte komen van wat hen in de toekomst te wachten staat. Ook de zusters en leken maken van de weekends gebruikt om iets yan het Braziliaanse leven te zien. Zij krijgen kansen om families, kloosters, instellingen en zelfs fa- vella's van dichterbij te leren ken nen. Alle studenten worden aangemoe digd om onder elkaar zoveel moge lijk Portugees te spreken. Dit be gint met enkele uren per dag in het begin van de cursus, maar groeit tot een exclusieve Portugese voertaal voor 24 uur per dag tegen het ein de. Op'die manier groeiden de cur sisten die slechts één taal kennen, zoals de meeste Engels- en Frans sprekenden, meer naar elkaar toe. Bovendien wat belangrijk is ontwikkelt deze manier het gevoel van het Portugees als de .lingua franca", zoals zij voor het meren deel zal zijn in de komende jaren. Een volgende stap om de studen ten aan te moedigen in het Portu gees te denken is het gebruik van deze taal in de kapel. Gedurende het tweede deel van de cursus zijn alle preken in de H. Mis, alle gebeden die in de volkstaal zijn toegestaan, alle diensten in de volkstaal (zoals H. Uur en Bijbelwake) in het Por tugees. Tegen het einde van de cursus worden de lessen over de problemen van Brasil in het Portugees gegeven, ofschoon er voor hen die het nodig mochten hebben toch nog de gele genheid gelaten wordt om per kop telefoon een gelijktijdige vertaling in het Frans of Engels te volgen. Daarvoor worden die lessen in het Frans of Engels gegeven, maar met een gelijktijdige vertaling in de an dere taal, ook per koptelefoon te volgen. Zo wordt het grootste deel van de tijd besteed aan het leden van de taal. Deze studie is gebaseerd op de methode die kleine kinderen volgen bij het leren van de moedertaal, door imitaties van de mondbewegingen, de geluiden en de intonaties van de j TT. v*> rvmcxiüeiiieii en x x-xoiiaiiiau, onderwijzers H.er zijn het echter leken waarvan 4 mannen en met onze ouders die ons Portugees leren, maar wel een vijftiental jon ge Braziliaanse studenten tussen de 15 en 30 jaar. De klassen worden klein gehou den: één onderwijzer(es) voor vier of drie man. Daardoor krijgt ieder een de vereiste individuele aandacht en kan speciale attentie besteed worden aan hen die moeilijkheden hebben. De groepen zijn verdeeld volgens ieders aanleg en dis posities. Zo zitten Frans-sprekenden niet gemakkelijk samen met Engels sprekenden. Regelmatig worden de groepen bevorderd naar een hogere klas, beoordeeld naar de vorderin gen. Ock de onderwijzers wisselen el ke week om te voorkomen dat de een of andere student vast zou ge raken bij een bepaalde onderwijzer. Bovendien wordt dan voorkomen, dat de student het bepaalde indivi duele spraakeigen van één onder wijzer gaat overnemen. Halverwege de cursus (begin ok tober) kregen de cursisten een week vrijaf, om hen de kans te geven, voor zover mogelijk, kennis te ne men met het toekomstig werkter rein, of om wat meer vertrouwd te geraken met een bepaald deel van Brasil, ofwel eenvoudigweg om het geleerde Portugees wat aan de prak tijk tes gaan toetsen. CULTURELE AANPASSING Meer bepaaldelijk werd deze week door de staf van het centrum be doeld om meer direct met de Bra ziliaanse cultuur in aanraking te ko men en om op die manier de kans te krijgen zich weer wat meer te leren aanpassen. Het ideaal wat hierbij wordt nagestreefd is niets anders dan Christus zelf. die het klaar speelde om de rijkdommen van zijn goddelijke „cultuur" opzij te zetten en om het kleed van zwak menselijk „vlees" aan te trekken. Een dergelijk soort „ontlediging" is de culturele aanpassing, die het Centrum zich ten doel gesteld heeft en hoopt de cursisten te laten vin den. De huidige bevolking van de CENFI bestaat buiten de vaste staf uit een groep van 50 cursisten, met veel variatie. Er zijn tien priesters bij (2 Amerikanen, 2 Canadezen, 2 Fransen, 3 Belgen en 1 Nederlan der), 20 zusters (10 Canadese, 9 Ame rikaanse en 1 Belgische), 6 broeders (5 Amerikanen en 1 Fransman), 14 10 vrouwen (op 1 Italiaanse na alle maal Amerikanen). Heel deze groep vertegenwoordigt 16 Ordes en Con gregaties en 2 lekeninstituten. Nova Iguagu (Brasil), nov. 1963. PADRE PEDRO GEURTS, missionaris van Scheut NU kopen betekent geld verdienen veel prijzen gaan omhoog maar wij handhaven prijs en kwaliteit daar kunt U van profiteren complete woninginrichting aparte bankstellen-showroom desgewenst bezoek aan fabriek Schoolstraat 29 Venray telefoon 1334 onberispelijk gelegd

Peel en Maas | 1963 | | pagina 7