Kd
Mn aim
Braziliaan worden
met de Brazilianen
Een missionaris schrijft
Geestelijk artikel
Vrij! C. Evers en G. Verschuuren.
Bijbelcursus „Neem en Lees"
Dinsdagavond 10 dec. in San Da-
miano om 8 uur Eucharistieviering,
waaronder preek: Eucharistie, teken
van onze eenheid. Hierbij aanslui
tend wordt u door de Derde Orde
koffietafel aangeboden ter afsluiting
van de Bijbelcursus 1968.
PAROCHIEKERK OOSTRUM
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van de Onbevlekte Ontvange
nis van Maria. 7 uur H. Mis tot ze
kere intentie; 8.30 Hoogmis voor de
parochie; 10 uur overl. fam. Weerts;
3 uur Adventsoefening.
Maandag: 7.30 gez. H. Mis voor
Peter Joh. Vennekens en Regina
Verstraelen; 7 uur avondmis voor de
leden van de Boerinnenbond.
Dinsdag: 7.30 Peter Joh. Pouwels
en Joh. Minten.
Woensdag: 7.30 Gerard Arts.
Donderdag: 7.30 Jean Camps.
Vrijdag: 7.30 Maria Thielen-Rut-
ten. Biechten van 67 uur.
PAROCHIEKERK OIRLO
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feestdag van Maria's Onbevlekte
Ontvangenis. Leesmissen om 6.30;
kindermis om 7.30; 2e H. Mis om
8.30; parochie-hoogmis om 10 uur
3 uur kruisweg en lof. Eerste kol-
lekte voor de kerk; 2e kollekte Bis
dom; 8.30 H. Mis voor de leden en
overleden van de tuinbouwvereni-
ging.
Maandag: 7.30 maanddienst Jozef
Versieyen.
Dinsdag: 7.30 maanddienst Huber-
tus Peeters.
Woensdag: 7.30 zieledienst overl.
fam. van Rijs wij ck-v. d. Ven.
Donderdag: 7.30 H. Mis; 's avonds
om 7 uur avondmis tot intentie van
de Boerinnenbond, daarna feestver-
gadering in zaal Rongen met koffie
tafel. Dit is 't jaarlijkse St. Lucia-
feest, de patrones van de boerinnen
bond.
Vrijdag: 7.30 Hoogmis ter ere van
O.L. Vrouw van Altijddurende Bij
stand.
Zaterdag: 7.30 zieledienst overl,
fam. Martinus Rongen en Gertrudis
Heidens. Zaterdagavond biechtgele
genheid van 57 uur.
•PAROCHIE CASTENRAY
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van de Onbevlekte Ontvange
nis van H. Maagd Maria, patrones
van ons bisdom. 7 uur H. Commu
nie; 7.30 leesmis ter ere van O.L.
Vrouw; 10 uur hoogmis voor de pa
rochie; 3 uur Adventsoefening voor
de vrede.
Maandag: 8 uur gez. H. Mis tot
int. van Versteegen-Litjens.
Dinsdag: 8 uur gest. gez. jrd. v.
Jacob Wismans en Petronella Cleven
Woensdag: 8 uur gez. H. Mis voor
Piet Philipsen.
Donderdag: 8 uur gez. maandd.
voor Leonard Classens.
Vrijdag: 8 uur gez. H. Mis tot ze
kere intentie (v. H.).
Zaterdag: 8 uur gez. H. Mis ter ere
van O.L. Vrouw van Altijddurende
Bijstand tot int. van hen die offer
den. Biechtgelegenheid van 5.30
6.30; om 6.30 lof.
Kerkpoetsen: Miep Strijbos en
Wies Kuypers.
Misdienaars: T. Vullings, G. Swin-
kels - Th. Arts, H. v. Kuyck - N.
Janssen, J. Kunen.
Maandelijkse kollektebracht op
160,Prachtig!
Houdt u de avonden van de week
van 1522 december van 7.308.30
vrij voor de oefeningen van de Mis-
week? Het programma ontvangt U
thuis.
PAROCHIEKERK LEUNEN
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van Maria's Onbevlekte Ont
vangenis. Om 6.45 leesmis; 8 uur
leesmis voor de parochie; 9.15 hoog
mis, opgedragen tot zekere intentie;
10.30 leesmis tot zekere intentie; 3 u.
lof. Vandaag maandkollekte voor de
kerk. Opbrengst kollekte voor Pater
Cornelissen 315,25. Namens hem
hartelijk dank aan de milde gevers.
Maandag: 7.30 gesticht jaargetijde
voor Peter Andreas Peeters, Theo
dora Thielen en Godefridus Litjens.
8 uur leesmis voor Peter Willemse
en Catharina Geeraets.
Dinsdag: 7.30 leesmis voor Gerard
Willemse, kindermis voor de meis
jes; 8 uur leesmis voor Catharina
Beckers-Dommeck.
Woensdag: 7.30 leesmis voor de
overl. fam. Smits-Borghs; 8 uur
leesmis voor Jacob Thijssen en Ca
tharina Verlinden.
Donderdag: 7.30 leesmis tot zekere
intentie, kindermis voor de jongens;
8 uur leesmis voor Jos Loenen.
Vrijdag: 7.30 gesticht jaargetijde
voor de Z.E. Heer pastoor Voster-
mans; 8 uur leesmis voor Willem
Arts en Gertudis Niessen.
Zaterdag: 7.30 gezongen jaargetij
de voor Piet Reintjes; 8 u. leesmis
voor Jean Loenen. Biechtgelegen
heid van 45 en van 6.307 uur,
daarna lof.
Kerkpoetsen: Mia Hendriks en
Anny Willemse, Overbroek.
Acolythen: 6.45 A. Loonen en H.
Claessens; 8 uur M. Kusters en N.
Pijpers; 9.15 J. v. Vegchel, P. Hee-
sen, G. Cornelissen en G. Jennis-
kens; 10.30 L. Jenniskens en J. Jen-
niskens.
PAROCHIE YSSELSTEYN
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van de Onbevlekte Ontvange
nis van Maria, patroonsfeest van het
bisdom. 6.30 leesmis voor de overl,
fam. Lemmens-Poels; 8.10 leesmis
uit dankb. voor de fam. Nelissen-
Dekkers; 9.15 kindermis; 10.15 Hoog
mis voor zekere intentie; 2 uur lof.
Maandag: 7.30 leesmis uit dankb.
voor de fam. Deters-Maas.
Dinsdag: 7.30 gez. jaarg. v. Lam
bert Gooren en echtg.
Woensdag: 7.30 leesmis uit dankb.
voor de fam. Peeters-Verhaegh.
Donderdag: 7.30 leesmis uit dankb.
v. d. fam. Vogels-Jeurissen.
Vrijdag: 7.30 weekdienst voor Ja-
coba Hensing-de Haas.
Zaterdag: 7.30 leesm. uit dankb.
v. d. fam. Wismans-Versteegen; ge
legenheid om te biechten van 67.
PAROCHIEKERK MERSELO
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van de Onbevlekte Ontvange
nis van Maria, Patrones van ons
Bisdom. 7 uur leesmis voor overl.
fam. van Lankveld-Giesbers; 8.15
leesmis voor overl. ouders Broeren-
Janssen; 10 uur Hoogmis tot int. v.
d. Boerinnenbond; 6 uur Lof met
rozenhoedje.
Maandag: 7.30 leesmis voor Lam-
bertus van Meyel.
Dinsdag: 7.30 leesmis voor Petrus
Pubben.
Woensdag: 7.30 leesmis voor Hen-
ricus van Helden.
Donderdag: 7.30 leesmis v. overl.
fam. Kesels-Claes.
Vrijdag: 7.30 leesmis voor overl.
fam. van Dijck-van Rijswijck.
Zaterdag: 7.30 gest. jgt. voor Jan
Litjens en Henrica Relouw; van
46 uur Biechtgelegenheid; 7 uur
Marialof. Vriendelijk verzoek om
een offer van kaarsen voor het feest
van O.L. Vrouw.
RECTORAAT VREDEPEEL
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van Maria Onbevlekt Ontvan
gen. 7.30 Vroegmis tot int. van fam.
van Keijsteren-Geurts; 10 uur Hoog
mis tot bijz. int.; 2.30 Vespers en
zegen met Allerheiligste.
Door de week H. Mis om 7.30 u.
Maandag: v. d. zielerust van Mar
tinus en Gerardina Arts.
Dinsdag: v. d. zielerust van Henri
Bloemen en Antonia Jenniskens.
Woensdag: voor zegen in huisgezin
namens fam. v. Bakel-Peters.
Donderdag: v. d. overl. van fam.
Peeters-Claessens.
Vrijdag: uit dankbaarheid namens
fam. Philipsen-Smets.
Zaterdag: v. d. overl. van fam.
Poels-Geurts; 19.30 lof ter ere van
Maria, Koningin van de Vrede.
Biechtgelegenheid: dagelijks vóór
H. Mis; zaterdagvoor en na lof.
RECTORAAT HEIDE
Zondag: 2e zondag van de Advent
Feest van Maria Onbevlekt Ontvan
gen, Patrones van onze kerk. Aan-
bidingsdag. 7.30 H. Mis tot bijz. int.;
10 uur Hoogmis voor het rectoraat.
Na de hoogmis uitstelling van het
Allerheiligste tot 6.30 uur. Te 6.30
uur Lof en Te Deum. Misdienaars
van de Hoogmis: Naud en Jan Gie-
lens, Sjraar Loonen en Bennie van
Lierop. Er is geen vergadering van
de Derde Orde.
Misdienaars van de week: Sjraar
Loonen en Bennie van Lierop. In
het portaal van de kerk hangt de
aanbiddingslij st.
Maandag: 7.30 H. Mis voor overl.
ouders Engelbertus Nellen en Hele
na Rutten.
Dinsdag: 7.30 H. Mis voor Thomas
Michels.
Woensdag: 7.30 H. Mis voor Harry
Rutten.
Donderdag: 7.30 H. Mis voor Leo-
nardus Spee en Lamberdina Arts.
Vrijdag: 7.30 H. Mis tot bijz. int.
Zaterdag: 7.30 H. Mis voor Johan
na Heesen-v. d. Sanden. Biechtgele
genheid te 7 uur en Lof te 7.30. Ka-
techismus: klassen 1 en 2 les 6; klas
3 vraag 70; klas 4: vragen 60 70 71;
klassen 5 en 6: 377 378 379 381 382
390.
RECTORAAT VEULEtf
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van Maria Onbevlekt Ontvan
gen. 7.30 leesmis voor afgest. fam.
van Pol-Janssen; 10 uur Hoogmis v.
d. bekende intentie; 2.30 Adventslof
en Derde Orde.
Maandag: 8 uur leesmis voor de
zielerust van Rector Geurts.
Dinsdag: 8 uur leesmis voor de
zielerust van Rector Geurts vanwe
ge de schooljeugd.
Woensdag: 8 uur leesmis v. overl.
fam. Lemmen-Nelissen.
Donderdag: 8 ur leesmis voor de
zielerust van Rector Geurts.
Vrijdag: 8 uur Hoogmis voor zal.
Wilhelmina Geurts-Croymans.
Zaterdag: 8 u. leesmis voor overl.
fam. Drabbels-Klaassen-van Meyel.
Acolythen: Jan Geelen, Piet Cox
en Gert Geerets.
Kerkpoetsen: Zus van Meyel en
Netje Janssen.
RECTORAAT SMAKT
Zondag: 2e zondag van de Advent.
Feest van de Onbevlekte Ontvange
nis van Maria. 7 uur H. Mis voor
overl. fam. Poels-Kersten; 8.30 voor
Wilhelmus Janssen en overl. ouders;
10 uur Hoogmis voor Joh. Hub. v.
d. Winkel.
Kapel: 8.30 H. Mis voor de school
jeugd.
Nog niet zo heel lang geleden was
de gangbare opvatting van een mis
sionaris die van een avonturier, die
met het kruis in de vuist naar wil
de mensen, zelfs mensen-eters, trok
om hun zielen te winnen. Tot dat
idee behoorde meestal ook dat die
mensen beschaafd moesten worden,
en dan natuurlijk met onze bescha
ving ,de west-europesee. Toch zal
stilaan wel beginnen door te drin
gen dat een dergelijke opvatting aan
het kinderlijke grenst.
'n Missionoris die nu nog iets van
het Westen zou willen gaan leren
aan een Afrikaan of Aziaat mag er
dan al vrij zeker van zijn vandaag
of morgen de deur uit te vliegen,
onder de klassiek geworden beschul
diging van kolonialisme. We zouden
het zelf ook niet zo heel leuk vinden
als morgen een chinees of congolees
ons dorp zou binnen stappen, om ons
op z'n kongolees of chinees te gaan
„beschaven".
En dit is nog niet alles. Missiona
rissen, die lange tijd in een bepaald
land hebben geleefd, kunnen er van
meepraten, hoe moeilijk het is om
deel te krijgen aan de leefwijze en
de mentaliteit van het volk, waar
aan zij de Blijde Boodschap bren
gen. Daarvoor moest eerst een we
dergeboorte ondergaan worden.
WESTERSE BESCHAVING
En toch moet de Blijde Boodschap
verkondigd worden, maar dan ook
niet méér dan de Blijde Boodschap.
Ook al heeft in de geschiedenis van
de katholieke kerk de geloofsver
kondiging meestal de westerse be
schaving als kruiwagen gebruikt,
waarmee wil dat niet zeggen, dat
het vandaag nog opgaat. Het tegen
deel blijkt juist te zijn.
WIE KAN ZICH GOED
KATHOLIEK NOEMEN
Hebt u zich dat wel eens afge
vraagd? Misschien we leens, maar
meteen die vraag weer van u afge
gooid omdat het zo verdacht veel
lijkt op de houding van de farizeeër,
die zich beroemde op al die goede
dingen, welke hij deed en waarom
hij zich een goede Jood durfde te
noemen.
Toch zou het niet gek zijn om
die vraag eens te stellen en er over
na te denken. Want dan nemen de
gedachten soms een onvermoede
richting, waarvan wij het nodige
kunnen leren.
Vroegr was goed-katholiek zijn
identiek aan getrouwe plichtsver
vulling. De goede katholiek ging ge
regeld ter kerke, vastte op tijd, ont
hield zich op tijd, vroeg dispensa
tie waar nodig. Hij wist precies waar
hij zich aan te houden had. De Kerk
zei het en daarmee was het afgelo
pen. Discussie werd niet gevoerd,
men deed wat moest.
Er waren over de praktische be
leving betrekkelijk weinig vragen.
Nu is dat anders. Natuurlijk, de ba
sis-eisen blijven gelijk, maar in de
uitwerking zijn grote verschillen
mogelijk.
De vastenwet b.v. is afgeschaft.
Wij met enons katholiek-zijn niet
meer met een weegschaol af. Maar
er is iets anders voor in de plaats
gekomen, namelijk de persoonlijke
wijze waarop men de vastengedach-
te zal beleven.
Dit is veel moeilijker, want het
eist van de gelovige, dat hij zich be
wust wordt van de betekenis van
het vasten en van de wijze, waarop
hij in zijn situatie dient te antwoor
den.
En over zijn persoonlijke ant
woord kan niemand verantwoording
afleggen dan hij alleen.
Zo zijn er nog veel meer voor
beelden aan te halen. Denken wij
maar aan het huwelijk en de hu
welijksbeleving. Ook hier is de per
soonlijke verantwoordelijkheid van
de gehuwden centraal gesteld.
Het is wel duidelijk, dat de Kerk
thans veel meer van ons eist dan
vroeger, ofschoon het oppervlakkig
wel iets gemakkelijker geworden is.
De Kerk eist namelijk thans van ons
de persoonlijke beslissing in plaats
van het accent te leggen op de volg
zaamheid.
De uniformiteit heeft plaats ge
maakt voor eenheid, voor meer
ruimte in de geloofsbeleving van
ieder dag. Het antwoord op de vraag
wie zich goed katholiek kan noe
men, moeten wij dus schuldig blij
ven. God is trouwens tevreden met
ons eerlijk pogen
Maandag: 6.30 voor overl. ouders;
7.30 voor Mia Wijnhoven.
Dinsdag: 6.30 voor een zieke moe
der; 7.30 voor overl. fam. Kersten-
Geurts.
Woensdag: 6.30 ter ere van de H.
Jozef; 7.30 voor Gertruda Gooren-
van Heesch.
Dinsdag: 6.30 tot zekere intentie;
7.30 voor Pastoor Asselberghs.
Vrijdag: 6.30 tot dankzegging; 7.30
voor Mia Wijnhoven.
Zaterdag: 6.30 ter ere van 'O.L.
Vrouw; 7.30 voor fam. v. d. Win
kel-van Kempen. Van 55.30 gele
genheid om te biechten en van 78.
7.30 Adventslof.
Bijvoorbeeld de reactie tegen het
latijnse karakter van de Kerk begint
steeds meer voelbaar te worden, bij
de bewustwording van de volkeren
in ontwikkeling. Gelukkig hebben
de Concilievaders dit vrij algemeen
ingezien en is men bezig met het
voorkomen van een ineenstorting
van het christelijk geloof tegelijk
met de ineenstorting van het vreem
de cultuurkader, waarin het christe
lijk geloof gebracht werd. Niet voor
niets heeft de landstaal en de sym
boliek van een aangepaste ritus zo'n
belangrijke plaats gekregen in het
bestaanbaar maken van de gemeen
schappelijke godsdienstbeleving.
Op het ogenblik is het zo, dat
praktisch geen enkel volk meer
duldt om de cultuuruitingen van
andere volkeren opgedrongen te
krijgen. Als zij toch openstaan voor
de Blijde Boodschap, dan juist daar
voor, en niet voor een Europese of
Amerikaanse of wat ook voor een
vertaling van het Evangelie. Zij wil
len een eigen vertaling, een eigen
■beleving -van het Evangelie. Met
andere woorden, zij willen een
christendom dat zich geïncarneerd
heeft in de cultuur van het eigen
volk ,en dat die cultuur respecteert.
En waar die cultuur soms uitingen
mocht kennen die met het christen
dom niet stroken, dan mag men toch
nog verwachten ,dat het Evangelie
die uitingen zal uitzuiveren, zoals
het gedaan heeft in de geschiedenis
van onze voorvaderen.
WEES BRAZILIAAN
Om missionaris te zijn in Brasil
moet men tegenwoordig geen Por
tugees of zelfs geen Nederlander
meer zijn. Meer dan ooit is het no
dig om Braziliaan met de Brazilia
nen te worden.
Als we het voorbeeld van Chris
tus of Sint Paulus nemen, dan kan
zoiets toch wel heel ver gaan. He
laas zijn wij Europeanen meestal
zozeer gefixeerd in onze mentaliteit,
dat het onbegonnen werk lijkt. Maar
dat er iets, en wellicht zelfs heel
veel gedaan kan worden, dat gelo
ven we stellig, sinds we veel buiten
landse missionarissen bezig hebben
gèzien. Daarmee bedoelen we niet
die missionarissen, die slechts één
kant kennen, de meest gemakkelijke
kant, namelijk die van de hogere
klas, maar die evenals die hogere
klas het bestaan van de massa der
lagere klas niet schijnt te kennen.
Maar we denken dan aan die pries
ters en misionarissen, die Christus
op de voet gevolgd zijn en zo goed
mogelijk geprobeerd hebben de bin
nenkant van de miserie te zien en
te lenigen. Maar daarvoor was dan
oók meer vereist dan juist een
Eüropese scholing in theologie en
vakbekwaamheid. Daarvoorv was
vooral een grenzeloze liefde nodig,
die alle middelen probeerde aan te
wenden om de toestand te begrijpen
en effectief te verhelpen. Dat daar
voor niet alleen goede wil vandoen
is is duidelijk. Daarom is het zelfs
een eis van de liefde om het ver
stand te gebruiken Liefde vraagt
dat men zich beraadt en voorbe
reidt.
Momenteel bestaat er in Brasil 'n
Centrum, dat zich tot doel gesteld
heeft om buitenlandse missionaris
sen de kans te geven zich zo goed
mogelijk voor te bereiden voor hun
taak. Dit Centrum heet: Centro de
Formagao Intercultural (CENFI) en
is gevestigd in Petropolis, een stad
dicht bij Rio de Janeiro. Het is over
dit centrum, waar wij op dit ogen
blik een vormingscursus volgen, dat
wij het bijzonder willen hebben.
Al lang werd er naar een metho
de gezocht om de missionarissen,
die zich wilden wijden aan het volk
van Brasil, een vorming mee te ge-
y,en, die als basis moest dienen
v[oor een effectief apostolaat.
Het centrum bestaat hier sinds
juli 1962 en heeft sindsdien bijna
drie cursussen van 4 maanden be
ëindigd. De laatste cursus is nog
bezig sinds 19 augustus en loopt ten
éinde op precies 13 december.
Het programma is vrij zwaar voor
het merendeel der deelnemers. De
bedoeling is, om de cursisten-missio-
snarissen die soepelheid te geven,
die nodig is om zich te ontdoen van
alle hinderpalen die een incarnatie
in de Kerk van Brasil een groot
lidmaat van Christus' Mystiek Li
chaam in de weg staan.
Om dit doel te bereiken besteden
de cursisten vijf tot acht uur per
week aan conferenties over Brazi
liaanse geschiedenise, aardrijkskun
de, economie .sociologie en politiek.
De inlichtingen worden gegeven
door experts van latijns-Amerika,
Noord-Amerika en Europa, om daar
mee een zo klaar mogelijk begrip bij
te brengen van de problemen van
Brasil en van de pogingen van de
Kerk om een antwoord hierop te
zoeken.
WEEKEND STUDIES
Voor de priesters bestaat er ver
der de gelegenheid om hun Portu
gees bij te spijkeren en vooral ook
om een levende weergave te zien
van het hinkende en worstelende ge
loofsleven in diverse parochies van
Rio de Petropolis gedurende de
weekends. Op die manier kunnen zij
vast op de hoogte komen van wat
hen in de toekomst te wachten staat.
Ook de zusters en leken maken
van de weekends gebruikt om iets
yan het Braziliaanse leven te zien.
Zij krijgen kansen om families,
kloosters, instellingen en zelfs fa-
vella's van dichterbij te leren ken
nen.
Alle studenten worden aangemoe
digd om onder elkaar zoveel moge
lijk Portugees te spreken. Dit be
gint met enkele uren per dag in het
begin van de cursus, maar groeit tot
een exclusieve Portugese voertaal
voor 24 uur per dag tegen het ein
de. Op'die manier groeiden de cur
sisten die slechts één taal kennen,
zoals de meeste Engels- en Frans
sprekenden, meer naar elkaar toe.
Bovendien wat belangrijk is
ontwikkelt deze manier het gevoel
van het Portugees als de .lingua
franca", zoals zij voor het meren
deel zal zijn in de komende jaren.
Een volgende stap om de studen
ten aan te moedigen in het Portu
gees te denken is het gebruik van
deze taal in de kapel. Gedurende het
tweede deel van de cursus zijn alle
preken in de H. Mis, alle gebeden
die in de volkstaal zijn toegestaan,
alle diensten in de volkstaal (zoals
H. Uur en Bijbelwake) in het Por
tugees.
Tegen het einde van de cursus
worden de lessen over de problemen
van Brasil in het Portugees gegeven,
ofschoon er voor hen die het nodig
mochten hebben toch nog de gele
genheid gelaten wordt om per kop
telefoon een gelijktijdige vertaling
in het Frans of Engels te volgen.
Daarvoor worden die lessen in het
Frans of Engels gegeven, maar met
een gelijktijdige vertaling in de an
dere taal, ook per koptelefoon te
volgen.
Zo wordt het grootste deel van de
tijd besteed aan het leden van de
taal. Deze studie is gebaseerd op de
methode die kleine kinderen volgen
bij het leren van de moedertaal, door
imitaties van de mondbewegingen,
de geluiden en de intonaties van de
j TT. v*> rvmcxiüeiiieii en x x-xoiiaiiiau,
onderwijzers H.er zijn het echter leken waarvan 4 mannen en
met onze ouders die ons Portugees
leren, maar wel een vijftiental jon
ge Braziliaanse studenten tussen de
15 en 30 jaar.
De klassen worden klein gehou
den: één onderwijzer(es) voor vier
of drie man. Daardoor krijgt ieder
een de vereiste individuele aandacht
en kan speciale attentie besteed
worden aan hen die moeilijkheden
hebben. De groepen zijn verdeeld
volgens ieders aanleg en dis
posities. Zo zitten Frans-sprekenden
niet gemakkelijk samen met Engels
sprekenden. Regelmatig worden de
groepen bevorderd naar een hogere
klas, beoordeeld naar de vorderin
gen.
Ock de onderwijzers wisselen el
ke week om te voorkomen dat de
een of andere student vast zou ge
raken bij een bepaalde onderwijzer.
Bovendien wordt dan voorkomen,
dat de student het bepaalde indivi
duele spraakeigen van één onder
wijzer gaat overnemen.
Halverwege de cursus (begin ok
tober) kregen de cursisten een week
vrijaf, om hen de kans te geven,
voor zover mogelijk, kennis te ne
men met het toekomstig werkter
rein, of om wat meer vertrouwd te
geraken met een bepaald deel van
Brasil, ofwel eenvoudigweg om het
geleerde Portugees wat aan de prak
tijk tes gaan toetsen.
CULTURELE AANPASSING
Meer bepaaldelijk werd deze week
door de staf van het centrum be
doeld om meer direct met de Bra
ziliaanse cultuur in aanraking te ko
men en om op die manier de kans
te krijgen zich weer wat meer te
leren aanpassen. Het ideaal wat
hierbij wordt nagestreefd is niets
anders dan Christus zelf. die het
klaar speelde om de rijkdommen
van zijn goddelijke „cultuur" opzij
te zetten en om het kleed van zwak
menselijk „vlees" aan te trekken.
Een dergelijk soort „ontlediging" is
de culturele aanpassing, die het
Centrum zich ten doel gesteld heeft
en hoopt de cursisten te laten vin
den.
De huidige bevolking van de
CENFI bestaat buiten de vaste staf
uit een groep van 50 cursisten, met
veel variatie. Er zijn tien priesters
bij (2 Amerikanen, 2 Canadezen, 2
Fransen, 3 Belgen en 1 Nederlan
der), 20 zusters (10 Canadese, 9 Ame
rikaanse en 1 Belgische), 6 broeders
(5 Amerikanen en 1 Fransman), 14
10
vrouwen (op 1 Italiaanse na alle
maal Amerikanen). Heel deze groep
vertegenwoordigt 16 Ordes en Con
gregaties en 2 lekeninstituten.
Nova Iguagu (Brasil), nov. 1963.
PADRE PEDRO GEURTS,
missionaris van Scheut
NU kopen betekent
geld verdienen
veel prijzen gaan omhoog
maar wij handhaven
prijs en kwaliteit
daar kunt U
van profiteren
complete woninginrichting
aparte bankstellen-showroom
desgewenst bezoek aan fabriek
Schoolstraat 29
Venray
telefoon 1334
onberispelijk gelegd