WÏË'f Veilig Verkeer... V vragen van raadsleden Antwoorden op Wat bouwt Venray in de komende tijd Wegenplan en grondafstand MllverkaVl'llllg Uit Peel en Haas JANNY BAR VRIJDAG 18 OKTOBER 1963 No. 42 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRT AH VOOP VFNRAY FN HM^TPFïfFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 VV ErüIVDLHU V UUA V LilA/V I E#lV UIVlO 1 ACIVUll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (bul ABONNEMENTS- (bulten Venray 1.75) Zoals bekend hebben de raadsleden Steeghs en Fr. Janssen in de laatste raadsvergadering enkele schriftelijke vragen gesteld, die het College toen door tijdgebrek niet behandelen wilde. Hierover zijn nogal felle discussies gevoerd, maar het College bleef op zijn standpunt staan en eerst nu zijn én de vragen én de antwoorden openbaar gemaakt. VUIL-OPH AALDIEN ST STEEGHS vroeg wanneer de vuil nis-ophaaldienst in Castenray zou gaan werken. Het college stelt dat de snelle uit breiding van de bebouwde kom. noodzaakt tot een regelmatige her ziening van het verzorgingsgebied van de vuilophaaldienst in de kom en aan de aanpassing van de werk- planning voor het betreffend perso neel. Op dit moment is men hiermee doende voor het Desselke en West I. Bij deze herziening wordt nage gaan in hoeverre het mogelijk is alle kerkdorpen bij de dienst te betrek ken en welke de financiële gevolgen daarvan zouden zijn. Castenray wordt in ieder geval verzorgd door de dienst. Belanghebbenden dienen er rekening mede te houden, dat de huidige tarieven 6,8,10, 12,of 15,verband houdend met de belastbare opbrengst van *'t betreffend perceel binnenkort ver hoogd zullen moeten worden. Binnen één maand hoopt B. en W. de nieuwe tarieven aan de raad voor te leggen. GRONDVERWERVING De tweede vraag van STEEGHS vroeg naar de vorderingen bij de grondverwerving in Castenray. B. en W. vertelde dat reeds vele onder handelingen gevoerd zijn in Casten ray om te komen tot aankoop van grond voor woningbouw. De meeste dezer pogingen hebben tot heden schipbreuk geleden. De aankoop bleek tenslotte moge lijk van twee percelen, gelegen langs de provinciale weg, groot 8.000 m2, met het zich daarop be vindende boerderijtje. Door deze aankoop wordt het mo gelijk nabij de kom Castenray, langs de provinciale weg VenrayHorst een bouwstrook te vormen met een frontbreedte van ongeveer 150 m. Van die frontbreedte ligt echter slechts een lengte van plm. 90 m binnen de begrenzing van het gel dend uitbreidingsplan. Castenray, waarin ook het evenbedoelde boer derijtje. Verlof is gevraagd om het uitbrei dingsplan ter plaatse in westelijke richting te verschuiven, waardoor 't mogelijk wordt de evenbedoelde bouwstrook van plm. 150 m geheel te benutten. Is zulks niet mogelijk, dan zouden de kosten van aankoop van het boerderijtje komen te druk ken op een veel kleiner oppervlak te bouwterrein en zou de prijs van de bouwgrond daardoor veel te hoog worden. Een beslissing hierover is nog niet ontvangen. Het college blijft streven naar ver dere mogelijkheden tot het minne lijk verwerven van geschikt bouw terrein in Castenray en andere kerkdorpen. Daarbij is echter medewerking van de grondeigenaren onontbeer lijk, terwijl ook de bemiddeling van de raadsleden in de kerkdorpen zeer nuttig is. Verder wees B. en W. op het raadsbesluit tot het onteigenen van gronden in Castenray, dat goedkeu ring is ingezonden. Ook ten aanzien van de daarin begrepen gronden blijft verwerving langs minnelijke weg mogelijk .indien de eigenaar zulks op prijs stelt. ZEBRA-PADEN JANSSEN wilde weten waarom de oversteekplaats in de Hofstraat t.o. het standbeeld van Dr. Poels niet duidelijker als zodanig gekenmerkt wordt. Dit geeft aanleiding tot ver waring ,dus ongelukken. B. en W. antwoordde dat aanvan kelijk hier wel een zebra gepland was ,doch dat deze afgekeurd was door verkeersdeskundigen In af wachting van de algehele herzie ning van de verkeersregeling in de kom wordt bedoelde oversteekplaats niet meer bijgeschilderd. De nog aanwezige verfresten zullen worden weggewerkt .terwijl de bij de voet gangers wellicht tot misverstand aanleiding gevende kettingen zullen worden opgeruimd, c.q. doorgetrok ken. Het college hoopt binnenkort een voorstel te doen tot herziening van de gehele verkeersregeling, met inbegrip van de oversteekplaatsen. JANSSEN was allerminst tevreden over de bewegwijzering en de si tuatie nabij de gevaarlijke uitrit van de Beekweg op de Midden Peelweg. Wat gebeurt hier nu op korte ter mijn? B. en W. hadden tegen de ver blinding en misleiding als een nood oplossing een schutting doen plaat sen, welke tezijnertijd zal moeten Iverdwijnen wanneer de beplanting ter plaatse is aangebracht en vol doende is doorgegroeid. Bovendien zal op de weg nog een duidelijke waarschuwing geschilderd worden, terwijl nog enige waar schuwingsborden zullen geplaatst worden. Een en ander zal vóór 1 no vember gereed zijn. Opdracht is nog gegeven tot het vervaardigen wan een tijdelijk vóór- sorteerbord .waardoor ook een ver betering wordt gebracht in de rich tingaanwijzing naar Venray. Een en ander in afwachting van de defini tieve borden welke door de ANWB zullen worden aangebracht. BOMEN DEURNESEWEG FR. JANSSEN wilde verder weten waarom aan het raadsbesluit tot het kappen van bomen langs de Deur- neseweg tot op heden geen gevolg is gegeven. Uit het antwoord van B. en W. blijkt, dat Gedeputeerde Sta ten in beginsel instemmen met het rooien van deze bomen. In verband met de landschappelij ke waarde ervan achten zij het ech ter gewenst, dat, alvorens een defi nitieve beslissing terzake te nemen, een globaal verbeteringsplan van de bedoelde weg wordt voorgelegd, aan de hand waarvan dan kan worden beoordeeld of en zo ja welke ge deelten van de aanwezige beplan ting zullen kunnen worden ge spaard en opgenomen in het nieuwe wegplan. Het plan voor de verbetering van de Deurneseweg is inmiddels zo ver gevorderd, dat naast diverse andere instanties ook overleg heeft plaats gehad met het Staatsbosbeheer over de beplanting langs de weg in zijn nieuwe vorm. Toegezegd is door de ontwerper, het Igenieursbureau van Kleef, dat het plan voor het gedeelte Yssel- steynNoordbrabntse grens vóór 1 november a.s zal worden ingediend en dat het plan voor het overig deel uiterlijk half december wordt inge zonden. In overleg met de Provinciale Wa- terstaatdienst zal dan worden nage gaan welke bomen met inachtne ming van het plan kunnen worden gerooid. OMLEGGING DEURNE FR. JANSSEN was niet tevreden met de omlegging van het verkeer naar Deume, dat nog te veel en on nodig via Ysselsteyn moet gaan. Waarom is zulks niet gebeurd? B. en W .stelden in hun antwoord dat omlegging van het verkeer uit de kom naar de Beekweg niet uitvoer baar was, omdat dan al het ver keer uit zuidelijke richting door de kom rnoest worden geleid, hetgeen ongewenst werd geacht. Verzuimd werd echter om het verkeer komend uit noordelijke en oostelijke richting een omlegging aan te geven via de Beekweg, even tueel met inschakeling van de Gas- straat. (Dit ondanks het feit dat wij 3 maanden geleden hierop reeds at tendeerden. Red.). Voor het alsnog nemen van maat regelen bestaat, volgens het college, weinig aanleiding omdat volgens mededeling van Provinciale Water staat de weg Deume—Venray bin nen plm. 3 weken voor het verkeer weer zal worden opengesteeld. ZWEMBAD FR. JANSSEN kwam in zijn schriftelijke vragen nader terug op een ingezonden stuk in ons blad, waarin de vraag gesteld werd of de plannen voor het binnenbad niet zodanig gewijzigd kunnen worden, dat hierin alle zwemdiploma's be haald kunnen worden. B. en W. vertelden dat de opzet van het instructiebad zodanig is, dat daarin wel de twee meest ge bruikelijke zwemdiploma's behaald kunnen worden. De praktijk is echter en dat wordt door de deskundigen ook steeds geadviseerd dat de school- zwemlessen gericht worden op een cursus van plm. 1 jaar, waarvan de meeste lessen in het instructiebad worden gegeven, terwijl 't diploma- zwemmen aan het einde van het cursus jaar plaats heeft in het open- luchtbad. Dit biedt ook het grote voordeel, dat de cursisten dan ook gewend zijn aan een grotere „wa terruimte". Deze praktijk wordt op meerdere plaatsen toegepast, waarbij dan Ven ray het grote voordeel krijgt dat het instructiebad en het openluchtbad bijeen komen te liggen. Verdere vergroting van het over dekt bad is, gelet op de bestaande normen en exploitatie-ervaringen, naar de mening van de daarbij be trokken adviserende en beslissende overheidsinstanties voor Venray be slist niet haalbaar te achten. ZIEKENHUISBOUW EN BIEZENVENNEKE FR. JANSSEN meende in zijn laatste vraag, dat de natuurrijke omgeving rond het Biezenvenneke in ernstige mate wordt aangetast door de bouw van het ziekenhuis Worden de bungalowbezitters hier voor schadeloos gesteld of hoe denkt men deze schade tot een minimum te beperken. In het uitbreidingsplan „West 2" is met inachtneming van de in het plan gegeven aanwijzingen en die van de daarbij behorende bebou wingsvoorschriften, het bungalow park Biezenvenneke en het zieken huis-gebied ruimtelijk geordend, ql- dus B. en W. De voorschriften voor het zieken huis waren o.a.: De afstand van enig gebouw tot de perceelscheidignen mag nergens minder bedragen dan 10 m. Omtrent afmetingen, plaats en hoogte der gebouwen kunnen B. en W. nadere eisen stellen. In dit geheel van deze voorschrif ten ligt niet alleen de begrenzing van de mogelijkheden, doch ook de bescherming van de belangen van de gebruikers van de in het Biezen venneke en het ziekenhuisterrein gelegen gronden. B. en W. heeft een en ander be sproken met het bestuur van het ziekenhuis ,met architect en aanne mer en met de stedebouwkundige adviseur van de gemeente. Daarbij is onderhandeld over de groepering van de verschillende gebouwen op een zodanige wijze, dat een behoor- i lijke afstand,, verzekerd is tussen de ze gebouwen en de achtergrens van het bungalowpark, aanmerkelijk^' gróter dan de bovengenoemde ^mi nimum-afstand van 10 m. Daarbij is afgesproken dat zieken huis-architect en gemeentelijke ste debouwkundige adviseur op basis van evengenoemd uitgangspunt de situering nader zouden bezien. Zoals bekend, wals er aanvankelijk sprake van de uitbreiding van 't bestaand ziekenhuis voor een be drag van 2.875.433,waarvoor al de rijksgoedkeuring is verleend. Inmiddels heeft intern beraad in ziekenhuiskring en overleg met diverse deskundigen geleid tot het plan voor de bouw van een geheel nieuw ziekenhuis, waarop de prin- cipile instemming is verkregen en dat in fasen zal gerealiseerd wor den. Met de bouw van dit project is een volksgezondheidsbelang van de eer ste orde voor de gehele streek ge moeid, waaraan 't gemeentebestuur uiteraard ten volle zal medewerken. Anderzijds mogen de eisen van een juiste stedebouwkundige opzet en de gerechtvaardigde verlangens van de bungalowparkbewoners niet uit het oog verloren worden. Bij het afsluiten van het thans nog gaande overleg zal met beide aspecten reke ning gehouden worden, aldus B. en W. In een schrijven aan de Raad deelt Burgemeester en wethouders mede, dat Ged. Staten akkoord zijn gegaan met het bouwplan dat de gemeente heeft opgezet voor de ja ren 1963 t.m. 1965. Dit betreft 507 woningwetwoningen, gespecificeerd als volgt: 1963: 54 flat-woningen met 3 slaapkamers; 34 ééngezinswoningen met 3 slaapkamers en 38 keuze- planwoningen op het Desselke. 14 ééngezinswoningen met 3 slaapka mers te Oostrum; 10 te Ysselsteyn en 9 te Leunen. Totaal 159. 1964. Plan west, zuidelijk deel: 120 flatwoningen met 3 slaapkamers (10 x 12 stuks); 20 bejaardenwoningen met 2 slaapkamers; 90 ééngezinswo ningen met 3 slaapkamers; 4 te Castenray; 6 te Merselo en 8 te Oir- lo. 218 in totaal. 1965. Plan West, noordelijk deel. 100 ééngezinswoningen met 3 slaap kamers. Recapitulatie: 1963 1964 1965 Totaal 159 woningen 248 woningen 100 woningen 507 woningen Verder delen B. en W. mede dat naast de beschikbare terreinen voor bovengenoemd driejarenplan voor de woningwetbouw in kerkdorpen. Desselke en West, in Venray-west ook nog beschikt wordt over grond voor de bouw van ongeveer 50 an dere woningen, terwijl in de jaren 1964 en 1965 ook in andere delen der gemeente nog meerdere gronden beschikbaar zullen komen. Zondagmiddag is alhier plotseling overleden de heer Jaap Min, in de leeftijd van 59 jaren. De heer Min, sinds jaren opzich ter ter gemeentewerken, was een bekende persoonlijkheid. Bij de jagers vereniging St. Hubertus te Venray werd hij gekozen als voor zitter, terwijl de stichting „Jacht- belang Venray" hem benoemde als commissaris. Woensdagmorgen vond zijn be grafenis plaats welke werd bijge woond door het college van Burge meester en wethouders, collegae, vrienden en bekenden. LEVEN EN LATEN LEVEN Is het u ook wel eens overkomen, dat u in het duister rijdend een don kere schim voor u op de weg meen de te zien en voor de zekerheid uw snelheid iets verminderde, om dan plotseling hard te moeten remmen om niet op een onverlichte auto te botsen? U hoeft het niet te betreu ren als u deze onaangename erva ring hebt; of u er voor gespaard zal blijven ,dat hangt van uw mede weggebruiker af. Het najaar is aangebroken. De avonden, die vroeg vallen, zijn don ker en dikwijls bewolkt. Mist en nevel zijn in dit jaargetijde veel voorkomende weersverschijnselen. Het Verbond voor Veilig Verkeer wijst er op, dat onder deze omstan digheden een goede verlichting op alle voertuigen van levensvoorwaar de is. Een goede verlichting, niet al leen op auto's motorrijwielen en scooters ,maar ook op de landbouw trekker met aanhangwagen, brom fiets en gewone fiets. Wanneer er wordt gesproken over een goede verlichting, wil dat niet alleen zeg gen, dat de lampjes het moeten „doen" ,maar dat er ook nog ande re factoren aan te pas komen. Te hoog afgestelde koplampen (hoeveel dit er zijn, kunt u zelf op de weg ervaren) zijn verblindend. Zwart aangeslagen achterlichtlampjes ge ven minder licht; vuile achterlicht glaasjes laten minder licht door en worden dus veel later (misschien wel té laat) gezien. Regelmatige controle van de ver lichting kan ongelukken voorkomen en het is beter zélf gebreken te ont dekken ,dan er door uw medeweg gebruiker op te worden gewezen (bijvoorbeeld door het aan- en uit knippen van de remlichten, waar door verwarring kan ontstaan). Het is veiliger om bovendien een set re servelampjes bij u te hebben. Een stuk gereedschap (een schroeven draaier is over het algemeen vol doende) kan goede diensten bewij zen, of zelfs noodzakelijk zijn, bij 't vervangen van een kapot lampje. En heeft u een gevarendriehoek „aan boord?" Als de verlichting in orde is, komt het er op aan deze op de juis te wijze te gebruiken. Veel ongeval len vinden hun oorzaak in verblin ding. Niet dimmen voor een tegen ligger geeft u voldoende zicht; de ander ziet echter helemaal niets meer, dat kan tot brokken leiden. De bestuurder van een voor u rijdende auto wordt sterk gehinderd door uw niet-gedimde koplampen, die in zijn achteruitkijkspiegel weerspiegelen. Dim steeds weer, als dat nodig Automobilist bedenk dat een wielrijder, die door uw grote lich ten wordt verblind, met fiets en al in de sloot, terecht kan komen. Bromfietser, weet dat uw felle kop lamp alle ander weggebruikers in moeilijkheden kan brengen. Met een in uitstekende staat ver kerende verlichting ,die u op de goe de wijze gebruikt, kunt u leven en laten leven. RUILVERKAVELING EN UITBREIDINGSPLAN Volgens artikel 2 van de Ruilver- kavelingswet 1954 wordt een ruil verkaveling ten behoeve van de Landbouw in de ruimste zin van het woord. Men zou dus zeggen dat ruilver kaveling niets te maken heeft met een uitbreidingsplan van de Ge meente. Toch liggen hier allerlei raakvlakken. WEGENPLAN In de ruilverkaveling „Lollebeek" zijn de meeste dorpskernen opge nomen zoals o.a. Oirlo en Veulen, en wel om verschillende redenen. Een van deze redenen is dat een doorgaande weg geprojecteerd was van Veulen over Schoor en Oirlo naar Wanssum, een z.g. landbouw- weg a. Wanneer de dorpskernen buiten de ruilverkaveling waren gebleven dan had men deze wegen slechts kunnen maken tot de grens van de dorpskern. Daarbinnen had het gemeentebestuur dan moeten zorgen voor de verbetering. Finan cieel is dit een zware opgave voor een gemeentebestuur omdat zij dan een overheidsbijdrage zou moeten missen voor de werken binnen de dorpskom. In een bestek is nu de doorgaande weg geprojecteerd, met een bijdrage van de gemeente aan de ruilverkaveling. GRONDAFSTAND Waneer in ruilverkavelingsver- band grond in beslag genomen wordt voor een nieuw aan te leggen of te verbeteren weg, dan ontvangt de gebruiker van deze grond voor het gemis van deze grond een jaarlijkse schadevergoeding tot aan het tijdstip van ide njieuwe toedeling van de kavels. Zijn eigendomsrechten blij ven onverminderd van kracht tot aan het moment dat hij voor al zijn oude eigendomspercelen een nieu we toedeling krijgt toegewezen. Dit geldt óók voor de wegen welke door een dorpskern lopen. De weg VeulenWanssum welke thans in uitvoering is, heeft een breedte gekregen van 10 m. Voor zo ver men enkele meters grondafstand heeft moeten doen, behoudt men dus voorlopig zijn eigendomsrechten, ontvangt jaarlijks uiteraard een klein bedrag voor het gemis van het gebruik, doch bij het toedelingsplan worden deze meters, indien moge lijk, weer in grond toegewezen, óf indien zulks niet mogelijk is, in geld verrekend. MOEILIJKHEDEN Toen de uitvoeringswerkzaamhe den de dorpskernen naderden, wa ren er grondeigenaren die veronder stelden dat de grond benodigd voor de aanleg van wegen etc. eerst aan gekocht moest worden door de ge meenten. Dit gebeurde echter niet. Immers volgens de ruilverkavelings- wet 1954 artikel 54 lid 1 kunnen de betreffende werken direct na de stemming worden uitgevoerd. De vergoeding van het gemis van het gebruik is per jaar een bedrag in centen per vierkante meter. Jammer bij dit alles was echter, dat bij de aanvang der werkzaam heden verschillende eigenaren eerst laat of te laat van deze gang van zaken op de hoogte zijn gesteld. In de toekomst zal getracht worden dit te voorkomen. Een vraag welke al enkele malen is gesteld luidt ongeveer als volgt: „De grond welke ik in het uitbrei dingsplan moet missen, heeft een waarde welke ver uit gaat boven de agrarische waarde. Moet ik nu bij het toedelingsplan genoegen ne men met eenzelfde oppervlakte er gens ver weg?" Dit is beslist niet het geval. In de eerste plaats zal gezocht worden of in hetzelfde uitbreidingsplan geen compensatie mogelijk is in grond door verplaatsing of anderszins. Indien dit niet het geval is, zal de verrekening moeten volgen, maar dan op basis van de waarde van de grond in het uitbreidingsplan. Ook op andere punten zijn er veel raakvlakken tussen Ruilverkaveling en uitbreidingsplan waarop later op deze plaats zal worden teruggeko men. De Plaatselijke Commissie voor de ruilverkaveling „Lollebeek" Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werk'ijd - aan de fabriek, bij de portiei N.V. INALFA VENRAY van zaterdag 25 oktober 1913 De Koninklijke bewilliging is verleend op de statuten van de R.K. Venraysche Middenstand, vereeni- ging voor den handeldrij venden en industrieelen Middenstand te Ven ray. Voor de leden van den Boeren bond alhier zal op Woensdag 29 Oc tober een cursus beginnen in vee voedingsleer. De werkzaamheden aan den nieuwen kunstweg VenrayOver- loonOploo vorderen goed. Met het grondwerk en het leggen der wa genrails is men op Limburgsch ge deelte reeds een flink stuk gevor derd. De aannemer Spierings uit Boxtel heeft nu vergunning ontvan gen voor het leggen van een tram lijn van MaasheesHoltheesOver- loon. Ook van de Staatsspoor is ver gunning ontvangen voor het leggen dier lijn over den spoorweg te Holt hees. Over deze lijn zal vanaf de Maas de benodigde kiezel worden aangevoerd. Voor de lichting 1914 zal de provincie Limburg 1185 miliciëns te leveren hebben. De geheele lichting bedraagt 25.830 man. De gemeente Bergen heeft 200 H.A. heidegrond, gelegen aldaar aan beide zijden van den grindweg naar Siebengewald, verkocht aan H. uit Goch, voor f 32.000,Binnen 14 dagen zal met een stoomploeg aan de ontginning begonnen worden. King kent, kent ook dat heerlijke verkwikkende gevoel, dat elk tablet onmiddellijk geeft. Z Neem King, bereid uit l het zuivere natuur- product en ga de dag tegemoet met frisse Z moed en frisse mond. De natuurzuivere TOT VANAVOND IN DE NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. VAN THIEL Patersstraat 30 Telefoon 1887 Uitsluitend voor spoedgevallen! ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. J, Janssen Leunen tel. 1361 Albionstraat 15 GROENE KRUIS Donderdag a.s. Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN van zaterdag 12 uur tot zondag nacht 2 uur Vroedvrouw Kruijsen-Meesters Julianasingel 41-43 - Venray Tel. 1061 (04780) b.g.g. 1152 AGENDA CENTRALE K.A.B. VENRAY Maandag 21 oktober om 20 uur in Hotel Kemps bestuursvergadering Centrale KAB. Verder maken wij bekend dat per sonen van KAB, KAV en KAJ, die willen deelnemen aan de cursus filmvorming zich kunnen opgeven bij de Centrale KAB, Hoenderstraat 21 of bij M. Borghs, Burg. v. d. Loo- straat 20 die gaarne nadere inlich tingen verstrekt.

Peel en Maas | 1963 | | pagina 1