Overpeinzingen
Per week 118.000 eieren
uil één Yenray's bedrijf
Problemen
éanq& de ÏYlaaó
Veilig Verkeer
Ui! Peel en Haas
Christus Koning
VRIJDAG 11 OKTOBER 1963 No. 41
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS^
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WRFÏfUT A H VOOP VP1VR A V PM HMRTPFÏTFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 ül-rlVDLriU V UUA V UlliX/i I VJiViO 1 AIiI\.L<Il PRIJS PER KWARTAAL f 1.50 (buiten Venrmy 1.75)
Op de tafel lag een vliegbiljet naar Chicago, deze enorme metro
pool in de Verenigde Staten. Al is er sinds de paardentram wel
wat veranderd in onze wyze van voortbewegen, men Verwacht
zo'n biljet niet ergens op een keukentafel in de Vredepeel. En
toch lag dat ding daar, ten huize van A. Poels en toch zal
deze heer over een goede week al ergens in de Verenigde Staten
rondzwerven, om na zyn zwerftocht nog even naar Canada door
te vliegen om vandaar uit weer naar de Vredepeel terug te komen.
Als men het over die jongens van
Poels heeft in de Vreej of elders,
dan kan men ouderen ietwat be
ducht het hoofd zien schudden en
haast hardop horen „denken": „dat
zien aarige
Maar wie met hen loopt door hun
kippenfarm en zo eens een praatje
maakt met deze jongens, die intus
sen ook al lang getrouwd en vader
zijn, die merkt toch wel dat de he
ren Teng en Toën Poels hun weetje
weten en daar in de Vredepeel met
een experiment bezig zijn, dat velen
dan wel hun hart vast doet houden,
maar voor hen een uitgemaakte zaak
is. En die zaak is: eieren en nog eens
eieren.
CANADA
Beide broers, die nu in een keu
rig huis daar aan de Beekweg wo
nen, die kon men in de jaren '57
en '58 in Canada tegenkomen. Het
was hun hier wat eng geworden en
besloten te emigreren. Dat ze in dat
Canada zorgden bij een kippenboer
terecht te komen, was uitgemaakte
zaak. Want op het vaderlijke bedrijf
in Merselo hadden deze broers al
hun duidelijke voorkeur laten blij
ken voor de kippenhouderij en me
nig controleur al de dampen inge
jaagd met het pachten van grond
van hun vader om zo samen meer
kippen te kunnen houden. Ze zagen
en zien wel wat in de kippenhoude
rij, mits dat tenminste op grote
schaal gebeurt
In Canada kreeg men die kans.
Daar waren geen beperkende bepa
lingen, daar was men vrij. Toen dan
Toon gevraagd werd om naar huis
te komen, om het vaderlijk bedrijf
over te nemen, stond het voor hem
als een paal boven water, dat kip
pen en eieren zijn toekomst zouden
wordenEn toen later Teng hem
kwam opvolgen, trok hij naar Ne-
derweert om daar met mestkuikens
te beginnen en om te vechten voor
een grotere toewijzing.
VREDEPEEL.
Die is er dan tenslotte gekomen.
Het hoe en waarom zullen we maar
overslaan, maar dat bij al die on
derhandelingen wel eens een keer
duchtig met de vuisten op tafel ge
slagen is ,dat kunnen we wel vertel
len. Maar de toewijzing kwam, voor
12.000 stuks .En menig boer is toen
hij dat bericht hoorde, toch wel
even geschrokken. 12.000 kippen is
nu eenmaal een enorme berg leg-
dieren voor iemand die al jaren
gewend is 600 stuks als maximaal
aantal voorgeschreven te krijgen. En
men ging kijken naar de Vreej,
waar de eerste opfokkooi gebouwd
werd. Een kooi van voor onze
begripen enorme afmetingen: 80
x 8 meter. Daar kwamen de kuikens
in. Wie gedacht zou hebben, dat er
maar plaats was voor 6000 stuks
(waarvoor de kooi bedoeld was)
kwam bedrogen uit. Er kwamen er
13.000 in en of de vaklui nu al zei
den, dat zulks onmogelijk was. de
uitval bleef nog onder het normale
en 'men had rustig de gelegenheid
de eerste legkooi te bouwen van de
ongekende afmetingen 108 x 26 m.
Toen die klaar was, vonden de in
middels tot jonge leghennen opge
groeide kuikens een volledig geauto
matiseerde voedselvoorziening voor
zich. Het voer kwam uit de silo op
de band en de dames hennen hoef
den maar te pikken en klaar was
kees. Al doende leert men en toen
het tweede leghok gebouwd werd
(1962) werd de zaak nog meer ge
automatiseerd. De hennen kregen
niet alleen automatisch voer, maar
ook automatisch water en werden
vriendelijk verzocht hun eieren op
een lopende band te deponeren,
want anders was er met 25.000 kip
pen geen bijhouden aan.
118.000 EIEREN PER WEEK
leggen de de kippen. Een formidabel
aantal, dat echter de 2 man perso
neel geen kopbrekens bezorgt, even
min als de voedering. En nu is, zo
als uit een foto elders in dit blad
blijkt, het derde leghok in de maak,
waar komend jaar andermaal 14.500
hennen hun eitjes kunnen leggen.
„Komt de opfok niet in gevaar?"
was onze vraag, omdat het opfokhok
voor al dit geweld toch wel wat
klein gèat worden. „Neen", aldus
de Gebr. Poels, „want we gaan op
fok en leg in een hok combineren.
Er worden hier in de Vredepeel
in deze enorme kooien nog al wat
heilige huisjes omvergestoten.
Niet alleen door de aantallen,
maar ook door verschillende tech
nische dingen, die hier zijn door
gevoerd en die vakmensen toch
wel bedenkelijk deden kijken.
Maar het lukt allemaal en het
aantal bezoekers uit binnen- en
buitenland ,dat hier praktisch el
ke week komt kijken, ziet telkens
nieuwe dingen
KWALITEITSEI.
We zijn misschien te brutaal als
we vragen of men deze kippenfarm
nog wel een vrij bedrijf kan noe
men. Maar de Gebr. Poels zijn daar
helemaal niet verlegen onder
We zijn vrij man en we hopen dat
te blijvenWe betrekken ons
voer van wie we willen, mits het
goed is en zo gemengd wordt als
wij wensen. En we leveren de eieren
aan wie we willen. Onze eieren
worden 's maandags en woensdags
opgehaald en staan uiterlijk 2 dagen
daarna op de tafels bij de mensen.
Dat is de enigste eis, die we stellen.
We leveren een kwaliteitsprodukt
dat er zijn mag, maar dat moet
kwaliteit blijven en geen belegen
rommelWe gebruiken die kui
kens, die ons aanstaan en onze keu
ze is geheel vrijNu zitten de
hokken vol met Bovans„Ik mag
wel geen reclame maken, zegt Toën,
maar deze Hollandse kip is een èn
in opfok èn in produktieEn
de Argentein, die na ons in de kip-
penstal kwam, mag dan geen Ne
derlands verstaan, maar toen hij
zo'n kip eens bekeken had en de
produktiestaat eens doorgelezen had,
toen ze hij ook voor ons verstaan
baar: Bravissimoen dat compli
mentje voor onze Hollandse kip
geven we dan ook graag door.
GEHEIM?
We vragen of ze speciaal voer
voor hun legmachientjes hebben,
maar het blijkt gewoon op de boe
renbond gemengd te worden. Alleen
komt op de zoveel ton een geheim
zinnige zak meel daarbij.
„Met vitaminenzegt Toon
Poels. maar als we vragen naar het
soort, dan lacht hij, maar zegt ver
der niets. Dat is dan ook het enige
geheimzinnige wat er aan is. Tot
zelfs hun kostprijsberekeningen
leggen de Gebr. Poels U voor, als
men wat sceptisch opmerkt, dat zo'n
stapel kippen toch in tijden van
eierenovervloed wel eens een enor
me last kan gaan wordenHet
blijkt dan dat het in zulk een groot
bedrijf met constante kwaliteitseie-
ren en constante doorstroming het
nog wel meevalt, al moet daar ook
op ieder dubbeltje gekeken worden.
En dat ze de toekomst voor zulk een
kwaliteitsei heus niet somber inzien,
blijkt wel uit de verdere toekomst
plannen. Want met de kleine 40.000
kippen, die men het komende jaar
heeft, wil, men beslist nog nier op
houden. Integendeel.„Ik schei
er mee uit, als we er 100.000 heb
ben zegt Toon en dat het hem
geen loze praat is, bewijst zijn tocht
naar Amerika, waar hij enkele mon-
sterbedrijven gaat bezoeken om
„eens wat rond te kijken en nieuwe
dingen te lerenUit en thuis in
21 dagen
Neen, de Gebr. Poels zijn optimis
tisch, dat bewijzen ze .uit alles, maar
zij zijn vakman genoeg om kwaliteit
boven alles te stellen. In een steeds
groter wordend Europa zal steeds
meer vraag zijn naar een goed kip
penei. Welnu, we zullen proberen
aan die eisen te voldoen en daar
naast door een zo rationeel mogelijk
bedrijfsvoering, door een zo zuinig
mogelijke inkoop en zo hoog moge
lijke verkoping onze kostprijs er dik
en dubbel uit te halenDat hun
dit gelukt is tot heden, bewijzen de
bouwplannen, bewees ook weer de
Argentijn, die bij zijn afscheid nog
eens enthousiast uitriep: Bravissi
mo
Zo stijgt komende week een
vliegtuig op, op weg naar Ameri
ka. Daarin zit een eenvoudige
Venraodse jong, die op zyn eentje
de Amerikanen de kunst af gaat
kyken.
Hoe lang is het geleden dat de
paardentram liep en dat op ieder
erf een kloek met kuikens rond
liep?
SolU «nnltfingn j
(AKM
JUL1ANASINGEL41 -tekf. 1061 (K.4780)
We realiseren oris maar ten dele dat veel goederen ook voor onze
gemeente via het schip ons bereiken. Vooral de landbouw kan 'n
haven als die in Wanssum slechts moeilyk missen. De uitbouw
hiervan is ook voor ons van groot belang .terwijl het vervoer op
de Maas met al zyn problemen ook ons voor problemen stelt. Zo
zyn we eens een praatje gaan maken met een der schippers in
de Wanssumse haven over de zorgen en problemen by het Maas-
vervoer.
SCHUTSLUIZEN OPEN
Er is gevraagd de schutsluizen op
de Maas dag en nacht te laten be
dienen. Dit voorstel is gegrond op
het feit, dat de schutsluizen het
drukke scheepvaartverkeer op de
Maas niet meer aan kunnen.
„Dit komt er op neer, dat wij ons
in de particuliere binnenvaart dag
en nacht in 't zweet werken", zegt
onze schipper. „En zie eens naar de
wal!" ,zo vervolgt hij: „Daar wordt
overal naar werkverkorting ge
streefd en daar is ook de vrije za
terdag intussen algemeen gewor
den".
MEER SCHEPEN EN SNELLERE
SCHEPEN
Men kent van hogerhand de moei
lijkheden en klachten van de schip
pers. De dag- en nachtbediening der
schutsluizen is echter een bittere
noodzaak, uiteraard in het belang
juist van de scheepvaart. Verschil
lende sluizen kunnen het aantal
schepen niet meer verwerken, hun
capaciteit is te gering geworden bij
de huidige aantallen schepen. Bo
vendien bedroeg de gemiddelde snel
heid van een schip vroeger zo'n 7 km
per uur, thans 17 tot 18 km per uur
omdat het merendeel der schepen is
omgebouwd tot motorschip.
Het probleem van een te groot
aantal schepen voor de schutsluizen
dateert overigens niet van vandaag
of gisteren. In Limburg is dit ruim 25
jaar oud voor wat betreft het Julia-
kanaal, dat van 1925 tot 1935 werd
aangelegd en in dat jaar op 16 sep
tember feestelijk in gebruik werd
gesteld. Indien dit kanaal tussen
Maastricht en Maasbracht (35,60 km
lang) niet zou zijn aangelegd, zouden
voor de kanalisatie van dit rivier
gedeelte verschillende stuwen met
schutsluizen op onderling korte af
standen moeten zijn gebouwd. De
aanleg van het Julianakanaal lever
de een aanmerkelijk kortere vaar
weg op .terwijl het aantal sluizen
kon worden beperkt tot drie, te we
ten Bom, Roosteren en Maasbracht.
Werd het Julianakanaal in eerste
instantie aangelegd voor het ver
voer van steenkool stroomafwaarts,
na de wereldoorlog is een grote
KIEST U EEN AUTO MET
MATGLAS?
Wat zou u als automobilist doen,
wanneer men u een wagen met rui
ten van matglas zou trachten te ver
kopen? U zou de handelaar vragen,
of hij van Lotje getikt was. En u
zou die auto nóóit kopen, want u
houdt van een behoorlijk uitzicht.
Zorg er daarom voor, dat dat uit
zicht zo blijft. Veeg, bij koel of re
genachtig weer dat we vooral in
dit seizoen kunnen verwachten
de natte aanslag van uw ruit, vóór
dat u zich in het verkeer waagt. Rij
nooit in een mat-glazen stolp. Wees
wijzer.
Denk er aan, dat de ruiten vaak
pas dan beslaan, als u al enige tijd
in de auto zit. En dat passagiers (met
natte regenjassen aan) het euvel
sterk helpen vergroten. Het is een
kleinigheid een van de passagiers te
vragen, even het condensgordijn weg
te vegen, of zelf het uitzicht vrij te
maken. Het kost u in de meeste ge
vallen nog géén minuut.
Door gebruik te maken van „mid
deltjes" of af en tpe vegen, voor
komt u een rit vol risico's, want éen
automobilist die gevangen zit tussen
„matglas", zit constant „in de mist".
Het Verbond voor Veilig Verkeer
adviseert u een al dan niet gepre
pareerde doek in de auto te hebben.
Uw zakdoek kan óók helpen, maar
dat kan thuis weer „mist" geven
„heb je de ramen er weer mee ge
lapt, smeerpoeswant auto
ruiten zijn altijd vuiler dan u denkt.
Controleer ook de bladen van uw
ruitenwissers die slijten óók en
beschadigen ook door zandkoreltjes
op de voorruit, en vegen dan min
der goed schoon de buitenkant
van de ruiten is even belangrijk als
de binnenkant. Ruitensproeiers heb
ben alléén nut, als er water in het
reservoir zit. En denk bij vorst ook
aan een beetje anti-vries. Ga nooit
uit rijden met een ijslaag op de rui
ten. Vertek liever eventjes later, met
een veilige auto. U hebt een auto
gekocht met mooi, doorzichtig glas.
Neem géén genoegen met matglas.
Gun uzelf een goed uitzicht. Dat
rijdt rustiger en is veiliger voor u èn
voor de anderen.
sprong gekomen inzake goederen
vervoer in tegenovergestelde rich
ting met name België en Frankrijk.
VERBETERINGEN
De tamelijk kleine schutsluizen in
het Julianakanaal konden deze
scheepstoename maar amper ver
werken en er ontstonden lange
wachttijden. Tien jaar geleden werd
daarom besloten om de schutcapaci-
teit van de Julianasluizen te ver
groten. Born kreeg twee nieuwe
sluizen erbij met een kolkafmeting
van 142 bij 16 meter breedte en een
verval van 11,35 meter. De sluis in
Roosteren zal worden opgeheven.
In Maasbracht is een drielingslui-
zencomplex in aanbouw van 35 mil
joen gulden, met dezelfde kolk-af-
metingen als de sluizen te Bom,
doch met Neerlands grootste water-
afval, namelijk 12,25 meter hetgeen
bijna 5 meter verval méér is dan op
't ogenblik in de bestaande sluis, die
straks buiten bedrijf zal komen.
De Maas in ons land is 219 kilo
meter lang, gemeten van Eysden tot
Geertruidenberg, over welke afstand
een verval is van 45 meter! Dit ver
val wordt voor de scheepvaart opge
vangen door een aantal sluizen. Van
Maastricht tot Amsterdam liggen er
13.
In de gekanaliseerde Maas van
Maasbracht tot het Maas-Waalka-
uaal liggen schutsluizen van 260
meter lang en 16 meter breed te
Linne, Roermond, Belfeld en Sam-
beek. Om de schutcapaciteit te ver
groten worden naast elk van de be
staande sluizen te Linne, Belfeld en
Sambeek twee nieuwe sluizen ge
bouwd. De nieuwe sluizen te Linne
zullen aan de bovenzijde aansluiten
op het lateraal kanaal, dat ten wes
ten van de Maas zal worden aange
legd over een lengte van 7 kilome
ter tussen Linne en Buggenum. De
doorgaande scheepvaart zal dan de
huidige sluis te Roermond niet meer
behoeven aan te doen.
24 TOT 50 uur WACHTEN!
Het probleem van onvoldoende
schutcapaciteit heeft inmiddels zul
ke vormen aangenomen, dat van
overheidswege wel móést worden
ingegrepen en dit is ook gebeurd.
Het sluiscomplex in Sambeek krijgt
voorrang bij de kapitale verbete-
ringswerken ,die in Limburg zijn ge
projecteerd. In Sambeek is namelijk
op gezette tijden sprake van een
„noodtoestand". Er zijn daar deze
zomer wachttijden genoteerd van 24
uur en ook van 50 uur en er lagen
soms schepen te wachten in aantal
len, die varieerden van 100 tot bijna
300 stuks.
Maar er is nog meer te doen rond
de waterwegen in Limburg.
De bestaande uitmonding van het
Julianakanaal in de Maas te Maas
bracht zal worden verlengd tot te
genover de ingang van het Kanaal
Wessem-Nederweert. wat voor de
scheepvaart van grote betekenis is.
Er konit een brug van 506 meter
lengte over de Maas tussen Maas
bracht en Wessem. Zij krijgt een
breedte van 28V2 meter en wordt in
breedte ajlleen overtroffen in ons
land door de brug over de Nieuwe
Maas te Brielle, die 31V2 meter breed
NIEUWE WERKWIJZE
Voor het eerst wordt in ons land
de zogenaamde uitbouwmethode toe
gepast, dit wil zeggen, dat men voor
elk der 7 overspanningen vanaf de
pijlers naar het midden toe bouwt.
Een Beverwijkse bouwfirma is juist
begonnen met het storten van de
eerste overspanningen en men hoopt
de brug in de Rijksweg 75 (E9) in
1965 gereed te hebben. Zij zal dan
8V2 miljoen gulden hebben gekost en
er zijn dan o.a. 22.000 stuks kubieke
meter beton aan verwerkt.
Het Julianakanaal wordt van 46
meter breedte gedeeltelijk op 68,40
meter en gedeeltelijk op 75 meter
gebracht. En er komt ook nog een
nieuw kanaal van Maasbracht via
Sint Odiliënberg naar de grens bij
Vlodrop .bevaarbaar voor schepen
van 1350 ton.
Al deze bouwobjecten vergen aan
dacht .arbeid en vele miljoenen gul
dens. Het zal wel een jaar of tien
duren alvorens al deze plannen zijn
verwezenlijkt. Indien de dag- en
nachtbediening wordt ingesteld, dan
blijft dit dus toch maar een „tijde
lijke" maatregel. Maar een 10-jaar
durende tijdelijke maatregel is lang!
BEZWAREN TEGEN DE
NACHTVAA^T
Niet alleen de Schippersvereniging
heeft aangedrongen op dag- en
nachtschutten, ook landelijke ver
voersorganisaties laten zich horen.
Weliswaar niet over het probleem
van schutten der schepen, maar wel
dringen zij aan op snelle uitvoering
der waterwerken.
Maar over het continu schutten
hebben vele schippers een eigen, an
dere mening dan hun hoofdbestuur.
„Zijn ze gek geworden", zegt de
schippersvrouw. „Dit betekent nóg
meer arbeid in de nachturen, ook
voor vrouwen en kinderen, dit be
tekent bovendien meer ongelukken
en minder vracht en minder slaap
gelegenheid."
Horen de schippers niet bij onze
vaderlandse gemeenschap", wil een
ander schipper in de haven te Wans
sum weten, als hij wijst op de vijf
daagse werkweek en de 45 uren
aan de wal. „Waar blijft dan onze
rust en waar blijft onze vrije lijd
voor het beoefenen van onze hob
bies?"
Reeds drie jaar is de bediening der
maassluizen aangepast aan de bedie
ning der sluizen in het Juliana
kanaal. Van 4 uur 's morgens tot
12 uur 's nachts schut het sluizen-
personeel dagelijks een aantal sche
pen, die de volgende indrukwekken
de jaarcijfers geven: 66.500 te Sam
beek, 67.200 in Belfeld, 65.500 in
Roermond en 50.900 in Linne. En de
jaarcijfers voor het Julianakanaal
zijn deze: Maasbracht 47.800, Roos
teren 48.200 en Born 47.300 schepen.
REEDS PERSONEEL TEKORT
„Moeten we nu nóg meer en nóg
langer werken!?", zeggen mét de
schippers heel wat rijkswaterstaat-
mensen op de schutsluizen, waar
reeds op vele plaatsen mankracht
tekort is. De schippers en het sluis-
personeel schuwen het werk zeker
niet ,maar zij begeren allerminst een
opjaagsysteem, dat onvermijdelijk 't
gevolg zal zijn bij het eventueel in
stellen van continu schutten.
Van belang is daarom de ministerië
le beschikking om de sluizenbouw
in Sambeek voorrang te verlenen en
het is te hopen, dat het tempo der
andere te verwezenlijken waterwer
ken hierbij wordt aangepast. Tot zo-
ONZE RENTE
Minister drs. P. C. W. M.
heeft in een openhartige bouwnota
gesteld, dat de overheid dient te
zorgen voor een veel grotere hui-
zenproduktie, o.m.. door snellere
goedkeuring van de ingediende aan
vragen ,het toewijzen van projecten
op zo lange termijn dat de bouw
wereld in staat is haar capaciteit
voortdurend en volledig te ont
plooien volgens tevoren gemaakte
schema's, enz.
Het zijn deze belangrijke zaken
die in ons land nog veel vertragin
gen veroorzaken bij de nationale
produktie. Niet alleen bij de Volks
huisvesting, maar bij alle takken
van nijverheid. Onze gehele han
delsbalans zou er met sprongen op
vooruitgaan, als de regering via al
haar departementen en instelligen
zorg droeg voor snellere afhande
ling van ingekomen aanvragen en
goed- dan wel afkeuring van onder
havige projecten.
Het zou ook een belangrijke stap
zijn, als Den Haag er toe zou kun
nen besluiten sneller over te gaan
tot uitbetaling van verschuldigde
bedragen. Nu blijven ingediende re
keningen bij het rijk vele maanden,
soms wel langer dan een jaar lig
gen. Zelfs verkeerd aangeslagen be
lastingplichtigen moeten eerst op
staande voet betalen en krijgen na
protest misschien over één of an
derhalf jaar het (onmisbare) geld
terug. De staat steekt de onrechtma
tig verkregen rente in de schatkist.
Minister Bogaers wil de ambtena
ren tot spoed aanmanen. Het ge
hele nieuwe kabinet geeft reeds
blijk van logisch denken en snel
beslissen. Wij hopen dat de minister
van financiën van precies datzelfde
kaliber is.
RIJDEN OF GLIJDEN?
De donkere avonden naderen, het
is weer de tijd van de natte blade
ren, de mist en de herfststormen.
Op vele in de zomer gerepareerde
wegen ontbreken nu nog de witte
strepen. Hier en daar zijn plaatsen
waar de oorspronkelijke bestrating
door een tijdelijke en gladdere op
vulling is vervangen.
Het wegverkeer zal met deze on
gunstige factoren rekening moeten
houden. Extra oplettendheid en een
minder grote snelheid zijn geboden,
vooral bij kruisingen en in bochten.
Het is ook een of meer mensen
levens waard om eens de toestand
van de banden en van de remmen
te inspecteren. Er is een zomer lang
gereden tot diep in het buitenland
en de wagen heeft inmiddels weer
verscheidene duizenden kilometer
tjes afgelegd. Wie nu op gladde ban
den rijdt, kan ze beter vervangen
vóór hij glijdt!
lang zal van de schippers en van de
rijkswaterstaatmannen geduld wor
den gevraagd in onze binnenvaart.
Indien de directeur-generaal van
Rijkswaterstaat het verzoek tot dag
en nacht schutten niet inwilligt, wat
overigens volgens ingewijden te
verwachten is, dan betekent dit al
leen al in het grindvervoer op de
Maas een jaarlijks verlies van 4,2
miljoen gulden.. Het is dus maar
goed, dat het grote aantal verbete
ringen de volle aandacht heeft van
de overheid.
van 18 oktober 1913
Een voorlopige rente is toege
kend door de Rijksverzekeringsbank
aan P. J. van B., machinist in een
een leerlooierij te Venray, van 49 ct.
per werkdag, naar 40 pet. invalidi
teit terzake van een ongeval, tenge
volge waarvan zijn linkerarm en
hand werden verwond.
Onze vroegere dorpsgenoot, de
weleerw. Pater Oudenhoven hoopt
a.s. maandag in het klooster der Re
demptoristen te Parimaribo zijn gou
den priesterfeest te vieren.
Op 30 oktober a.s. vertrekt on
ze dorpsgenoot de weleerw. Pater
Gerard Pouwels naar de Missie op
de Philipijnen.
De Rechtbank te Roermond
veroordeelde dinsdag C. Baron de
W. de W. te Geysteren tot 300,
boete of 1 maand hechtenis, wegens
mishandeling.
In Limburg liggen 26 duizend
hectaren heidegrond, in Noord Bra
bant 104.000, in Drenthe 93.000, in
geheel Nederland heeft men nog
ruim 533.000 hectaren woeste grond.
Natuurlijk gaat er wel een derde
af, als niet voor ontginning vatbaar.
En ook niet alle heidegrond valt in
de termen. Toch blijft er nog genoeg
over dat ontgonnen kan worden, al
vorens aan de Zuiderzee te begin
nen!
Wij vrager nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de portiei
N.V. INALFA VENRAY
UIT DE NIEUWE PAROCHIE VAN
Het gaat al hard op 27 oktober
aan, de laatste zondag van deze
herfstmaand. Volgens traditie nu,
wordt in de Kerk, op deze laatste
oktober-zondag, steeds het „Feest
van Christus Koning" gevierd.
Is het wonder, dat deze dag, spe
ciaal voor de nieuwe „Christus-
Koning"-parochie, een aparte bete
kenis zal gaan krijgen in de toe
komst? Temeer, nu sinds enige tijd
aan het Molenpad de graafwerk
zaamheden voor de nieuwe kerk,
definitief zijn begonnen!
Goddank ,dat het daarmede nu
eindelijk zover is! Nauwelijks was
de misère van de bouwvergunningen
voorbij, of de dag van „de eerste
spade" was reeds weggewerkt onder
het haastige gegraaf van een grim
mige bulldozer.
Een tempo dat aanstekelijk ge
werkt heeft op de hele parochiege
meenschap! Daarom ook gaat deze
gemeenschap op het Feest van
Christus Koning iets organiseren.
Die dag zal er op het bouwterrein
van de nieuwe kerk een groot kruis
worden geplant, hetgeen betekent,
dat het stadium van de kerkebouw
officieel is begonnen.
Er zal een processie zijn, er komt
een openlucht-altaar, er komen fees
telijke vlaggen, met daarenboven 't
Allerheiligste zelf. Er zal een kort
lof zijn, een korte toespraak etc. etc.
Kortom, de parochie Christus Ko
ning zal zich die dag voor 't eerst
als gemeenschap presenteren.
Hoe op 27 oktober a.s. de gang
van zaken precies zal zijn? iHerover
ontvangen de parochianen binnen
kort nog een nader huis-aan-huis-
bericht, waarvan verwacht wordt,
dat de hele parochie goede nota zal
nemen.
Laat ons hopen dat het spreek
woord „een goed begin is 't halve
werk", ook voor de Christus Konirig-
parochie geen uitzondering zal wil
len maken. Er wordt gerekend op
allen!
De Parochieraad