Overpeinzingen Per week 118.000 eieren uil één Yenray's bedrijf Problemen éanq& de ÏYlaaó Veilig Verkeer Ui! Peel en Haas Christus Koning VRIJDAG 11 OKTOBER 1963 No. 41 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS^ DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WRFÏfUT A H VOOP VP1VR A V PM HMRTPFÏTFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 ül-rlVDLriU V UUA V UlliX/i I VJiViO 1 AIiI\.L<Il PRIJS PER KWARTAAL f 1.50 (buiten Venrmy 1.75) Op de tafel lag een vliegbiljet naar Chicago, deze enorme metro pool in de Verenigde Staten. Al is er sinds de paardentram wel wat veranderd in onze wyze van voortbewegen, men Verwacht zo'n biljet niet ergens op een keukentafel in de Vredepeel. En toch lag dat ding daar, ten huize van A. Poels en toch zal deze heer over een goede week al ergens in de Verenigde Staten rondzwerven, om na zyn zwerftocht nog even naar Canada door te vliegen om vandaar uit weer naar de Vredepeel terug te komen. Als men het over die jongens van Poels heeft in de Vreej of elders, dan kan men ouderen ietwat be ducht het hoofd zien schudden en haast hardop horen „denken": „dat zien aarige Maar wie met hen loopt door hun kippenfarm en zo eens een praatje maakt met deze jongens, die intus sen ook al lang getrouwd en vader zijn, die merkt toch wel dat de he ren Teng en Toën Poels hun weetje weten en daar in de Vredepeel met een experiment bezig zijn, dat velen dan wel hun hart vast doet houden, maar voor hen een uitgemaakte zaak is. En die zaak is: eieren en nog eens eieren. CANADA Beide broers, die nu in een keu rig huis daar aan de Beekweg wo nen, die kon men in de jaren '57 en '58 in Canada tegenkomen. Het was hun hier wat eng geworden en besloten te emigreren. Dat ze in dat Canada zorgden bij een kippenboer terecht te komen, was uitgemaakte zaak. Want op het vaderlijke bedrijf in Merselo hadden deze broers al hun duidelijke voorkeur laten blij ken voor de kippenhouderij en me nig controleur al de dampen inge jaagd met het pachten van grond van hun vader om zo samen meer kippen te kunnen houden. Ze zagen en zien wel wat in de kippenhoude rij, mits dat tenminste op grote schaal gebeurt In Canada kreeg men die kans. Daar waren geen beperkende bepa lingen, daar was men vrij. Toen dan Toon gevraagd werd om naar huis te komen, om het vaderlijk bedrijf over te nemen, stond het voor hem als een paal boven water, dat kip pen en eieren zijn toekomst zouden wordenEn toen later Teng hem kwam opvolgen, trok hij naar Ne- derweert om daar met mestkuikens te beginnen en om te vechten voor een grotere toewijzing. VREDEPEEL. Die is er dan tenslotte gekomen. Het hoe en waarom zullen we maar overslaan, maar dat bij al die on derhandelingen wel eens een keer duchtig met de vuisten op tafel ge slagen is ,dat kunnen we wel vertel len. Maar de toewijzing kwam, voor 12.000 stuks .En menig boer is toen hij dat bericht hoorde, toch wel even geschrokken. 12.000 kippen is nu eenmaal een enorme berg leg- dieren voor iemand die al jaren gewend is 600 stuks als maximaal aantal voorgeschreven te krijgen. En men ging kijken naar de Vreej, waar de eerste opfokkooi gebouwd werd. Een kooi van voor onze begripen enorme afmetingen: 80 x 8 meter. Daar kwamen de kuikens in. Wie gedacht zou hebben, dat er maar plaats was voor 6000 stuks (waarvoor de kooi bedoeld was) kwam bedrogen uit. Er kwamen er 13.000 in en of de vaklui nu al zei den, dat zulks onmogelijk was. de uitval bleef nog onder het normale en 'men had rustig de gelegenheid de eerste legkooi te bouwen van de ongekende afmetingen 108 x 26 m. Toen die klaar was, vonden de in middels tot jonge leghennen opge groeide kuikens een volledig geauto matiseerde voedselvoorziening voor zich. Het voer kwam uit de silo op de band en de dames hennen hoef den maar te pikken en klaar was kees. Al doende leert men en toen het tweede leghok gebouwd werd (1962) werd de zaak nog meer ge automatiseerd. De hennen kregen niet alleen automatisch voer, maar ook automatisch water en werden vriendelijk verzocht hun eieren op een lopende band te deponeren, want anders was er met 25.000 kip pen geen bijhouden aan. 118.000 EIEREN PER WEEK leggen de de kippen. Een formidabel aantal, dat echter de 2 man perso neel geen kopbrekens bezorgt, even min als de voedering. En nu is, zo als uit een foto elders in dit blad blijkt, het derde leghok in de maak, waar komend jaar andermaal 14.500 hennen hun eitjes kunnen leggen. „Komt de opfok niet in gevaar?" was onze vraag, omdat het opfokhok voor al dit geweld toch wel wat klein gèat worden. „Neen", aldus de Gebr. Poels, „want we gaan op fok en leg in een hok combineren. Er worden hier in de Vredepeel in deze enorme kooien nog al wat heilige huisjes omvergestoten. Niet alleen door de aantallen, maar ook door verschillende tech nische dingen, die hier zijn door gevoerd en die vakmensen toch wel bedenkelijk deden kijken. Maar het lukt allemaal en het aantal bezoekers uit binnen- en buitenland ,dat hier praktisch el ke week komt kijken, ziet telkens nieuwe dingen KWALITEITSEI. We zijn misschien te brutaal als we vragen of men deze kippenfarm nog wel een vrij bedrijf kan noe men. Maar de Gebr. Poels zijn daar helemaal niet verlegen onder We zijn vrij man en we hopen dat te blijvenWe betrekken ons voer van wie we willen, mits het goed is en zo gemengd wordt als wij wensen. En we leveren de eieren aan wie we willen. Onze eieren worden 's maandags en woensdags opgehaald en staan uiterlijk 2 dagen daarna op de tafels bij de mensen. Dat is de enigste eis, die we stellen. We leveren een kwaliteitsprodukt dat er zijn mag, maar dat moet kwaliteit blijven en geen belegen rommelWe gebruiken die kui kens, die ons aanstaan en onze keu ze is geheel vrijNu zitten de hokken vol met Bovans„Ik mag wel geen reclame maken, zegt Toën, maar deze Hollandse kip is een èn in opfok èn in produktieEn de Argentein, die na ons in de kip- penstal kwam, mag dan geen Ne derlands verstaan, maar toen hij zo'n kip eens bekeken had en de produktiestaat eens doorgelezen had, toen ze hij ook voor ons verstaan baar: Bravissimoen dat compli mentje voor onze Hollandse kip geven we dan ook graag door. GEHEIM? We vragen of ze speciaal voer voor hun legmachientjes hebben, maar het blijkt gewoon op de boe renbond gemengd te worden. Alleen komt op de zoveel ton een geheim zinnige zak meel daarbij. „Met vitaminenzegt Toon Poels. maar als we vragen naar het soort, dan lacht hij, maar zegt ver der niets. Dat is dan ook het enige geheimzinnige wat er aan is. Tot zelfs hun kostprijsberekeningen leggen de Gebr. Poels U voor, als men wat sceptisch opmerkt, dat zo'n stapel kippen toch in tijden van eierenovervloed wel eens een enor me last kan gaan wordenHet blijkt dan dat het in zulk een groot bedrijf met constante kwaliteitseie- ren en constante doorstroming het nog wel meevalt, al moet daar ook op ieder dubbeltje gekeken worden. En dat ze de toekomst voor zulk een kwaliteitsei heus niet somber inzien, blijkt wel uit de verdere toekomst plannen. Want met de kleine 40.000 kippen, die men het komende jaar heeft, wil, men beslist nog nier op houden. Integendeel.„Ik schei er mee uit, als we er 100.000 heb ben zegt Toon en dat het hem geen loze praat is, bewijst zijn tocht naar Amerika, waar hij enkele mon- sterbedrijven gaat bezoeken om „eens wat rond te kijken en nieuwe dingen te lerenUit en thuis in 21 dagen Neen, de Gebr. Poels zijn optimis tisch, dat bewijzen ze .uit alles, maar zij zijn vakman genoeg om kwaliteit boven alles te stellen. In een steeds groter wordend Europa zal steeds meer vraag zijn naar een goed kip penei. Welnu, we zullen proberen aan die eisen te voldoen en daar naast door een zo rationeel mogelijk bedrijfsvoering, door een zo zuinig mogelijke inkoop en zo hoog moge lijke verkoping onze kostprijs er dik en dubbel uit te halenDat hun dit gelukt is tot heden, bewijzen de bouwplannen, bewees ook weer de Argentijn, die bij zijn afscheid nog eens enthousiast uitriep: Bravissi mo Zo stijgt komende week een vliegtuig op, op weg naar Ameri ka. Daarin zit een eenvoudige Venraodse jong, die op zyn eentje de Amerikanen de kunst af gaat kyken. Hoe lang is het geleden dat de paardentram liep en dat op ieder erf een kloek met kuikens rond liep? SolU «nnltfingn j (AKM JUL1ANASINGEL41 -tekf. 1061 (K.4780) We realiseren oris maar ten dele dat veel goederen ook voor onze gemeente via het schip ons bereiken. Vooral de landbouw kan 'n haven als die in Wanssum slechts moeilyk missen. De uitbouw hiervan is ook voor ons van groot belang .terwijl het vervoer op de Maas met al zyn problemen ook ons voor problemen stelt. Zo zyn we eens een praatje gaan maken met een der schippers in de Wanssumse haven over de zorgen en problemen by het Maas- vervoer. SCHUTSLUIZEN OPEN Er is gevraagd de schutsluizen op de Maas dag en nacht te laten be dienen. Dit voorstel is gegrond op het feit, dat de schutsluizen het drukke scheepvaartverkeer op de Maas niet meer aan kunnen. „Dit komt er op neer, dat wij ons in de particuliere binnenvaart dag en nacht in 't zweet werken", zegt onze schipper. „En zie eens naar de wal!" ,zo vervolgt hij: „Daar wordt overal naar werkverkorting ge streefd en daar is ook de vrije za terdag intussen algemeen gewor den". MEER SCHEPEN EN SNELLERE SCHEPEN Men kent van hogerhand de moei lijkheden en klachten van de schip pers. De dag- en nachtbediening der schutsluizen is echter een bittere noodzaak, uiteraard in het belang juist van de scheepvaart. Verschil lende sluizen kunnen het aantal schepen niet meer verwerken, hun capaciteit is te gering geworden bij de huidige aantallen schepen. Bo vendien bedroeg de gemiddelde snel heid van een schip vroeger zo'n 7 km per uur, thans 17 tot 18 km per uur omdat het merendeel der schepen is omgebouwd tot motorschip. Het probleem van een te groot aantal schepen voor de schutsluizen dateert overigens niet van vandaag of gisteren. In Limburg is dit ruim 25 jaar oud voor wat betreft het Julia- kanaal, dat van 1925 tot 1935 werd aangelegd en in dat jaar op 16 sep tember feestelijk in gebruik werd gesteld. Indien dit kanaal tussen Maastricht en Maasbracht (35,60 km lang) niet zou zijn aangelegd, zouden voor de kanalisatie van dit rivier gedeelte verschillende stuwen met schutsluizen op onderling korte af standen moeten zijn gebouwd. De aanleg van het Julianakanaal lever de een aanmerkelijk kortere vaar weg op .terwijl het aantal sluizen kon worden beperkt tot drie, te we ten Bom, Roosteren en Maasbracht. Werd het Julianakanaal in eerste instantie aangelegd voor het ver voer van steenkool stroomafwaarts, na de wereldoorlog is een grote KIEST U EEN AUTO MET MATGLAS? Wat zou u als automobilist doen, wanneer men u een wagen met rui ten van matglas zou trachten te ver kopen? U zou de handelaar vragen, of hij van Lotje getikt was. En u zou die auto nóóit kopen, want u houdt van een behoorlijk uitzicht. Zorg er daarom voor, dat dat uit zicht zo blijft. Veeg, bij koel of re genachtig weer dat we vooral in dit seizoen kunnen verwachten de natte aanslag van uw ruit, vóór dat u zich in het verkeer waagt. Rij nooit in een mat-glazen stolp. Wees wijzer. Denk er aan, dat de ruiten vaak pas dan beslaan, als u al enige tijd in de auto zit. En dat passagiers (met natte regenjassen aan) het euvel sterk helpen vergroten. Het is een kleinigheid een van de passagiers te vragen, even het condensgordijn weg te vegen, of zelf het uitzicht vrij te maken. Het kost u in de meeste ge vallen nog géén minuut. Door gebruik te maken van „mid deltjes" of af en tpe vegen, voor komt u een rit vol risico's, want éen automobilist die gevangen zit tussen „matglas", zit constant „in de mist". Het Verbond voor Veilig Verkeer adviseert u een al dan niet gepre pareerde doek in de auto te hebben. Uw zakdoek kan óók helpen, maar dat kan thuis weer „mist" geven „heb je de ramen er weer mee ge lapt, smeerpoeswant auto ruiten zijn altijd vuiler dan u denkt. Controleer ook de bladen van uw ruitenwissers die slijten óók en beschadigen ook door zandkoreltjes op de voorruit, en vegen dan min der goed schoon de buitenkant van de ruiten is even belangrijk als de binnenkant. Ruitensproeiers heb ben alléén nut, als er water in het reservoir zit. En denk bij vorst ook aan een beetje anti-vries. Ga nooit uit rijden met een ijslaag op de rui ten. Vertek liever eventjes later, met een veilige auto. U hebt een auto gekocht met mooi, doorzichtig glas. Neem géén genoegen met matglas. Gun uzelf een goed uitzicht. Dat rijdt rustiger en is veiliger voor u èn voor de anderen. sprong gekomen inzake goederen vervoer in tegenovergestelde rich ting met name België en Frankrijk. VERBETERINGEN De tamelijk kleine schutsluizen in het Julianakanaal konden deze scheepstoename maar amper ver werken en er ontstonden lange wachttijden. Tien jaar geleden werd daarom besloten om de schutcapaci- teit van de Julianasluizen te ver groten. Born kreeg twee nieuwe sluizen erbij met een kolkafmeting van 142 bij 16 meter breedte en een verval van 11,35 meter. De sluis in Roosteren zal worden opgeheven. In Maasbracht is een drielingslui- zencomplex in aanbouw van 35 mil joen gulden, met dezelfde kolk-af- metingen als de sluizen te Bom, doch met Neerlands grootste water- afval, namelijk 12,25 meter hetgeen bijna 5 meter verval méér is dan op 't ogenblik in de bestaande sluis, die straks buiten bedrijf zal komen. De Maas in ons land is 219 kilo meter lang, gemeten van Eysden tot Geertruidenberg, over welke afstand een verval is van 45 meter! Dit ver val wordt voor de scheepvaart opge vangen door een aantal sluizen. Van Maastricht tot Amsterdam liggen er 13. In de gekanaliseerde Maas van Maasbracht tot het Maas-Waalka- uaal liggen schutsluizen van 260 meter lang en 16 meter breed te Linne, Roermond, Belfeld en Sam- beek. Om de schutcapaciteit te ver groten worden naast elk van de be staande sluizen te Linne, Belfeld en Sambeek twee nieuwe sluizen ge bouwd. De nieuwe sluizen te Linne zullen aan de bovenzijde aansluiten op het lateraal kanaal, dat ten wes ten van de Maas zal worden aange legd over een lengte van 7 kilome ter tussen Linne en Buggenum. De doorgaande scheepvaart zal dan de huidige sluis te Roermond niet meer behoeven aan te doen. 24 TOT 50 uur WACHTEN! Het probleem van onvoldoende schutcapaciteit heeft inmiddels zul ke vormen aangenomen, dat van overheidswege wel móést worden ingegrepen en dit is ook gebeurd. Het sluiscomplex in Sambeek krijgt voorrang bij de kapitale verbete- ringswerken ,die in Limburg zijn ge projecteerd. In Sambeek is namelijk op gezette tijden sprake van een „noodtoestand". Er zijn daar deze zomer wachttijden genoteerd van 24 uur en ook van 50 uur en er lagen soms schepen te wachten in aantal len, die varieerden van 100 tot bijna 300 stuks. Maar er is nog meer te doen rond de waterwegen in Limburg. De bestaande uitmonding van het Julianakanaal in de Maas te Maas bracht zal worden verlengd tot te genover de ingang van het Kanaal Wessem-Nederweert. wat voor de scheepvaart van grote betekenis is. Er konit een brug van 506 meter lengte over de Maas tussen Maas bracht en Wessem. Zij krijgt een breedte van 28V2 meter en wordt in breedte ajlleen overtroffen in ons land door de brug over de Nieuwe Maas te Brielle, die 31V2 meter breed NIEUWE WERKWIJZE Voor het eerst wordt in ons land de zogenaamde uitbouwmethode toe gepast, dit wil zeggen, dat men voor elk der 7 overspanningen vanaf de pijlers naar het midden toe bouwt. Een Beverwijkse bouwfirma is juist begonnen met het storten van de eerste overspanningen en men hoopt de brug in de Rijksweg 75 (E9) in 1965 gereed te hebben. Zij zal dan 8V2 miljoen gulden hebben gekost en er zijn dan o.a. 22.000 stuks kubieke meter beton aan verwerkt. Het Julianakanaal wordt van 46 meter breedte gedeeltelijk op 68,40 meter en gedeeltelijk op 75 meter gebracht. En er komt ook nog een nieuw kanaal van Maasbracht via Sint Odiliënberg naar de grens bij Vlodrop .bevaarbaar voor schepen van 1350 ton. Al deze bouwobjecten vergen aan dacht .arbeid en vele miljoenen gul dens. Het zal wel een jaar of tien duren alvorens al deze plannen zijn verwezenlijkt. Indien de dag- en nachtbediening wordt ingesteld, dan blijft dit dus toch maar een „tijde lijke" maatregel. Maar een 10-jaar durende tijdelijke maatregel is lang! BEZWAREN TEGEN DE NACHTVAA^T Niet alleen de Schippersvereniging heeft aangedrongen op dag- en nachtschutten, ook landelijke ver voersorganisaties laten zich horen. Weliswaar niet over het probleem van schutten der schepen, maar wel dringen zij aan op snelle uitvoering der waterwerken. Maar over het continu schutten hebben vele schippers een eigen, an dere mening dan hun hoofdbestuur. „Zijn ze gek geworden", zegt de schippersvrouw. „Dit betekent nóg meer arbeid in de nachturen, ook voor vrouwen en kinderen, dit be tekent bovendien meer ongelukken en minder vracht en minder slaap gelegenheid." Horen de schippers niet bij onze vaderlandse gemeenschap", wil een ander schipper in de haven te Wans sum weten, als hij wijst op de vijf daagse werkweek en de 45 uren aan de wal. „Waar blijft dan onze rust en waar blijft onze vrije lijd voor het beoefenen van onze hob bies?" Reeds drie jaar is de bediening der maassluizen aangepast aan de bedie ning der sluizen in het Juliana kanaal. Van 4 uur 's morgens tot 12 uur 's nachts schut het sluizen- personeel dagelijks een aantal sche pen, die de volgende indrukwekken de jaarcijfers geven: 66.500 te Sam beek, 67.200 in Belfeld, 65.500 in Roermond en 50.900 in Linne. En de jaarcijfers voor het Julianakanaal zijn deze: Maasbracht 47.800, Roos teren 48.200 en Born 47.300 schepen. REEDS PERSONEEL TEKORT „Moeten we nu nóg meer en nóg langer werken!?", zeggen mét de schippers heel wat rijkswaterstaat- mensen op de schutsluizen, waar reeds op vele plaatsen mankracht tekort is. De schippers en het sluis- personeel schuwen het werk zeker niet ,maar zij begeren allerminst een opjaagsysteem, dat onvermijdelijk 't gevolg zal zijn bij het eventueel in stellen van continu schutten. Van belang is daarom de ministerië le beschikking om de sluizenbouw in Sambeek voorrang te verlenen en het is te hopen, dat het tempo der andere te verwezenlijken waterwer ken hierbij wordt aangepast. Tot zo- ONZE RENTE Minister drs. P. C. W. M. heeft in een openhartige bouwnota gesteld, dat de overheid dient te zorgen voor een veel grotere hui- zenproduktie, o.m.. door snellere goedkeuring van de ingediende aan vragen ,het toewijzen van projecten op zo lange termijn dat de bouw wereld in staat is haar capaciteit voortdurend en volledig te ont plooien volgens tevoren gemaakte schema's, enz. Het zijn deze belangrijke zaken die in ons land nog veel vertragin gen veroorzaken bij de nationale produktie. Niet alleen bij de Volks huisvesting, maar bij alle takken van nijverheid. Onze gehele han delsbalans zou er met sprongen op vooruitgaan, als de regering via al haar departementen en instelligen zorg droeg voor snellere afhande ling van ingekomen aanvragen en goed- dan wel afkeuring van onder havige projecten. Het zou ook een belangrijke stap zijn, als Den Haag er toe zou kun nen besluiten sneller over te gaan tot uitbetaling van verschuldigde bedragen. Nu blijven ingediende re keningen bij het rijk vele maanden, soms wel langer dan een jaar lig gen. Zelfs verkeerd aangeslagen be lastingplichtigen moeten eerst op staande voet betalen en krijgen na protest misschien over één of an derhalf jaar het (onmisbare) geld terug. De staat steekt de onrechtma tig verkregen rente in de schatkist. Minister Bogaers wil de ambtena ren tot spoed aanmanen. Het ge hele nieuwe kabinet geeft reeds blijk van logisch denken en snel beslissen. Wij hopen dat de minister van financiën van precies datzelfde kaliber is. RIJDEN OF GLIJDEN? De donkere avonden naderen, het is weer de tijd van de natte blade ren, de mist en de herfststormen. Op vele in de zomer gerepareerde wegen ontbreken nu nog de witte strepen. Hier en daar zijn plaatsen waar de oorspronkelijke bestrating door een tijdelijke en gladdere op vulling is vervangen. Het wegverkeer zal met deze on gunstige factoren rekening moeten houden. Extra oplettendheid en een minder grote snelheid zijn geboden, vooral bij kruisingen en in bochten. Het is ook een of meer mensen levens waard om eens de toestand van de banden en van de remmen te inspecteren. Er is een zomer lang gereden tot diep in het buitenland en de wagen heeft inmiddels weer verscheidene duizenden kilometer tjes afgelegd. Wie nu op gladde ban den rijdt, kan ze beter vervangen vóór hij glijdt! lang zal van de schippers en van de rijkswaterstaatmannen geduld wor den gevraagd in onze binnenvaart. Indien de directeur-generaal van Rijkswaterstaat het verzoek tot dag en nacht schutten niet inwilligt, wat overigens volgens ingewijden te verwachten is, dan betekent dit al leen al in het grindvervoer op de Maas een jaarlijks verlies van 4,2 miljoen gulden.. Het is dus maar goed, dat het grote aantal verbete ringen de volle aandacht heeft van de overheid. van 18 oktober 1913 Een voorlopige rente is toege kend door de Rijksverzekeringsbank aan P. J. van B., machinist in een een leerlooierij te Venray, van 49 ct. per werkdag, naar 40 pet. invalidi teit terzake van een ongeval, tenge volge waarvan zijn linkerarm en hand werden verwond. Onze vroegere dorpsgenoot, de weleerw. Pater Oudenhoven hoopt a.s. maandag in het klooster der Re demptoristen te Parimaribo zijn gou den priesterfeest te vieren. Op 30 oktober a.s. vertrekt on ze dorpsgenoot de weleerw. Pater Gerard Pouwels naar de Missie op de Philipijnen. De Rechtbank te Roermond veroordeelde dinsdag C. Baron de W. de W. te Geysteren tot 300, boete of 1 maand hechtenis, wegens mishandeling. In Limburg liggen 26 duizend hectaren heidegrond, in Noord Bra bant 104.000, in Drenthe 93.000, in geheel Nederland heeft men nog ruim 533.000 hectaren woeste grond. Natuurlijk gaat er wel een derde af, als niet voor ontginning vatbaar. En ook niet alle heidegrond valt in de termen. Toch blijft er nog genoeg over dat ontgonnen kan worden, al vorens aan de Zuiderzee te begin nen! Wij vrager nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portiei N.V. INALFA VENRAY UIT DE NIEUWE PAROCHIE VAN Het gaat al hard op 27 oktober aan, de laatste zondag van deze herfstmaand. Volgens traditie nu, wordt in de Kerk, op deze laatste oktober-zondag, steeds het „Feest van Christus Koning" gevierd. Is het wonder, dat deze dag, spe ciaal voor de nieuwe „Christus- Koning"-parochie, een aparte bete kenis zal gaan krijgen in de toe komst? Temeer, nu sinds enige tijd aan het Molenpad de graafwerk zaamheden voor de nieuwe kerk, definitief zijn begonnen! Goddank ,dat het daarmede nu eindelijk zover is! Nauwelijks was de misère van de bouwvergunningen voorbij, of de dag van „de eerste spade" was reeds weggewerkt onder het haastige gegraaf van een grim mige bulldozer. Een tempo dat aanstekelijk ge werkt heeft op de hele parochiege meenschap! Daarom ook gaat deze gemeenschap op het Feest van Christus Koning iets organiseren. Die dag zal er op het bouwterrein van de nieuwe kerk een groot kruis worden geplant, hetgeen betekent, dat het stadium van de kerkebouw officieel is begonnen. Er zal een processie zijn, er komt een openlucht-altaar, er komen fees telijke vlaggen, met daarenboven 't Allerheiligste zelf. Er zal een kort lof zijn, een korte toespraak etc. etc. Kortom, de parochie Christus Ko ning zal zich die dag voor 't eerst als gemeenschap presenteren. Hoe op 27 oktober a.s. de gang van zaken precies zal zijn? iHerover ontvangen de parochianen binnen kort nog een nader huis-aan-huis- bericht, waarvan verwacht wordt, dat de hele parochie goede nota zal nemen. Laat ons hopen dat het spreek woord „een goed begin is 't halve werk", ook voor de Christus Konirig- parochie geen uitzondering zal wil len maken. Er wordt gerekend op allen! De Parochieraad

Peel en Maas | 1963 | | pagina 9