IjayeilaUiek ASSPEMIlEMml Veilig Verkeer grootste chemisch industrie... BIER-HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS goedkoper als repareren èrottd fcremd fcrcuid &rattd' VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1963 No. 32 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG M PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPFTfRT AH VHOP VPNRAV OMQTRPTtf PN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENT8- OROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 L'l-'IYOLilLI V WUA V UllIKH 1 VSlVlO 1 I\LrI\L(l\ PRIJS PER KWARTAAL f 1.50 (bulten Venray f 1.75) seerde onderhoudsbedrijven een goede boterham verdienen. Wij pleiten voor de vorming van meer gespecialiseerde onderhouds bedrijven in verschillende ambach telijke sectoren. Zij zullen, bevolkt door vakmensen, een uitstekende functie vervullen in onze heden daagse maatschappij. Voor het ove rige is de stagnatie in het onderhoud een vloek die samengaat met de ze gen van volledige werkgelegenheid. Bij een geringe ruimte in arbeids krachten zal zij verdwijnen. Maar daar kunnen wij b.v. in de bouw wereld nog lang op wachten. i JUL1ANA5INGEL41 'tulsf. 1061 (K478M toe zijn en vragen prijsopgaaf. Val len de werkzaamheden tegen, dan moet er natuurlijk meer worden be taald en dan ontstaan er de groot ste moeilijkheden bij de uitvoering en de betaling. OOK KWESTIE VAN ORGANISATIE De kredietwaardigheid van de op drachtgevers is een onderwerp te meer waar de aannemers zich over beraden. Waarom zou een loodgieter of schilders zich pijnigen over de vraag of een kleine huiseigenaar wel betaalt of een deel van de prijs af pingelt terwijl een grote opdracht gever niet zeurt en goed is voor zijn geld? Het zijn deze vragen, die een rol spelen bij de steeds meer traag ver lopende reparatiewerkzaamheden. Zij worden nog geaccentueerd door het gebrek aan organisatie bij het; uitvoeren van onderhoudswerk. Hierdoor gaan vele uren verloren,1 worden de opdrachtgevers ontevre den en wordt een bedrijf onrendabel. Elders blijkt het dat goed georgani- Die oude degelijke voorwerpen werden dikwijls met de hand ge maakt en konden ook door dezelfde handen worden gerepareerd. Het moderne massaprodukt wordt voort gebracht door de machine, d e wel kan fabriceren, maar niet repare ren. Het door de machine voortge brachte materiaal kan niet dan met veel moeite door handkracht worden gerepareerd. Denken wij daarbij aan de enorme gestegen kosten van de arbeid, dan wordt het duidelijk dat steeds meer artikelen beter kunnen worden vervangen dan hersteld. Zeer duurzame gebruiksartikelen zoals auto's en huizen, zijn de moei te van het herstellen nog altijd waard. Het is zeer betreurenswaar dig dat zich op dit terrein in onze tijd ook allerlei moeilijkheden voor doen. Nu het een hausse is in de aankoop van auto's wordt de repa ratie door vele garagehouders meer gezien als een vorm van onvermijde lijke service dan als winstbron. De autobezitter kan of wil niet begrijpen dat de arbeidskracht van de monteurs ook duur is geworden en kankert op de prijs van repara tie-werkzaamheden. De garagehou der maakt zich door gebrek aan mensen van het reparatiewerk af door het half te doen of onvoldoen de. Gebrek aan tijd en de schaarste aan arbeidskracht zijn factoren die het reparatiewerk ongunstig be- invloeden. Door dezelfde oorzaak wordt aan vakkennis en vakman schap onvoldoende aandacht besteed. GEBREK AAN VAKLUI Doen zich de aangestipte euvelen voor bij auto's, in de bouwwereld is de toestand nog veel treuriger. Ons kostbare nationale huizenbezit moet nu juist meer dan ooit goed worden onderhouden. In vele gevallen komt daarvan niet veel terecht. De huur ders maken de eigenaren een verwijt van onvoldoende onderhoud. JDaar ligt de oorzaak meer dan eens. Nog meer gevallen van achter stand in onderhoud worden opgelost als wij letten op het magere huur bedrag dat de eigenaren in handen krijgen tegenover de enorm geste gen kosten van reparatie-werkzaam heden. De derde oorzaak van de ach terstand in onderhoud vinden wij in de -totale afwezigheid van werk krachten hievoor en niemand spreekt dan nog over ongeschoolde arbeidskrachten. Het aantal klachten van mensen, die geen binnenwerkzaamheden klaar kunnen krijgen, neemt dage lijks toe. Steeds meer eigenaren of huurders moeten een loodgieter soe batten om kranen of goten te re pareren of te vernieuwen. Het uit voeren van onderhouds-schilderwerk tegen redelijke prijs wordt een da gelijks moeilijker opgaaf. De voornaamste oorzaak daarvan is vanzelfsprekend het tekort aan arbeidskrachten. De vakmensen De lijst van Bayer-patenten is in drukwekkend hoog en loopt in de 40.000. In 1898 werd het bekendste geneesmiddel van Bayer, de Asperi- ne, op de markt gebracht. Het con cern was en is de pionier bij de be strijding van tropenziekten: germa- nine tegen slaapziekte .fuadine te gen bilharzia en piasmine. atebrine en resochine tegen malaria. Bayer ontwikkelde vele andere ge neesmiddelen, het researchwerk op dit gebied vond zijn erkenning in de toekening van de Nobelprijs vcor de geneeskunde aan Dr. Gerhard Do- magk, die het eerste geneesmiddel tegen infectie door bacteriën ontdek te in een van Bayers laboratoria. Bayer heeft op het verkooppro gramma 8500 produkten staan, waar van 3500 kleurstoffen en hulpmidde len voor de textielindustrie, 2500 chemicaliën waaronder kunststof fen en synthetische rubber, 700 far maceutische, tandheelkundige en ve terinaire artikelen, 45 chemische ve zeltypes ,zoals b.v. draion en perion, 1620 producten van Agfa. waaronder de volautomatische camera. Bayer brengt momenteel 130 plantenziekte bestrijdingsmiddelen en insectendo- dende stoffen op de markt. Wie nu in Leverkussen, een plaatsje ontstaan door de vestiging van het Concern op het terrein van de heer Leverkus, het 33 verdiepin gen tellende hoofdgebouw van de Farbenfabrikanten Bayer A.G. ziet oprijzen, kan zich nauwelijks voor stellen dat de bakermat van dit be drijf 100 jaar geleden heeft gelegen in de keukens van de families Bayer en Weskott te Barmen en later in de tuin van de Bayers. Hoewel er door tal van instanties en instellingen en door vele rege ringen naar wordt gestreefd, zijn we nog niet bij het einddoel op de weg naar uniforme verkeersregels en -borden in alle landen. Zelfs in de meest bezochte toeristenlanden wij ken bepaalde verkeersregels sterk af van de in ons land geldende. Voor de naar het buitenland rei zende vakantieganger geeft het Ver bond voor Veilig Verkeer een boek je uit, waarin de in de belangrijkste toeristenlanden geldende bepalingen op overzichtelijke wijze worden be-, handeld. Het boekje is getiteld „Een sprong in het ongewisse?" en kan worden besteld bij het Verbond voor Veilig Verkeer, postbus 287 te Hil versum, met behulp van een brief kaart waarop aan de- adreszijde 72 cent extra aan postzegels is geplakt. „Een sprong in het ongewisse?" is samengesteld door mr. J. C. Hooft- man en Joop Blog, en behandelt de verkeersregels in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië Spanje, Denemarken, Noorwe gen en Zweden. EEN VLOEK. DIE RUST OP DE ZEGEN VAN DE WELVAART! Een koperen waterketel is tegenwoordig alleen nog een gewild artikel als antiek op een kast of kist. Het ding wordt nog zelden gebruikt, terwijl onze grootmoeders er de hele dag mee rond lie pen. Zo'n ketel ging een mensenleeftijd mee en wanneer er eens een lek in kwam, dan liet men dat door de koperslager dichten. Die tijd is voorbij. De koperen ketel is in onbruik geraakt, de ko perslager doet nu iets anders en de reparatie van huishoudelijke artikelen is een even antieke en kostbare bezigheid geworden als het verzamelen van die oude ketels. IS REPARATIE DE MOEITE WEL WAARD? Wij leven in een gerationaliseerde wereld. Dit wordt door velen verge ten, die uit vermeende zuinigheid met allerlei defect geraakte spulle tjes, van theepotten tot oude-fietsen en van emmers tot wrakke stoelen, van aak tot zaak slepen om ze ge repareerd te krijgen en daar niet in slagen. Inderdaad uit vermeende zuinigheid, want het herstellen van al die oude maar wel degelijke din gen kost evenveel of meer dan de aankoop van een nieuw gebruiks artikel uit de massa-collectie. Dit is de eeuw van het massa-arti kel, waarvan de kenmerken zijn dat het in grote aantallen gemaakt wordt, met een betrekkelijk korte levensduur, van materiaal, dat de tand des tijds niet kan doorstaan. Na slijtage is reparatie niet de be doeling ,maar vervanging. Deze ge dachte vindt ingang bij de voort- brenging van een steeds groter aantal artikelen, die ook steeds ho ger in aanschaffingsprijs zijn. Onze aangeleerde zuinigheid vindt het vaak verspilling dat een groot gebruiksartikel als een bromfiets, 'n wasmachine of een stofzuiger geen mensenleeftijd meegaat, maar dit is een denkfout. Wanneer deze artike len op grote duurzaamheid zouden worden gefabriceerd, zouden de fa- bricage-kosten ook veel hoger moe ten zijn. De vervanging van beperkt duurzame artikelen heeft de plaats ingenomen van het herstel van z.g. onverslijtbare produkten. VERVANGING IS GOEDKOPER kunnen het werk kiezen dat ze het meest ligt. Wie zal zich dan bezig houden met het opknappen van oude rommel als er nieuwbouw te kust en te keur te krijgen? Boven dien eist de steeds meer gerationa liseerde nieuwbouw minder vakman schap en geeft zij bovendien nog hogere lonen. Vele opdrachtgevex's van reparatiewerkzaamheden willen weten waar ze met de kosten aan VERRICHT 100 JAAR ZIJN DIENSTEN AAN DE MENSHEID Geneesmiddelen, plantenziektebe strijdingsmiddelen, nieuwe kunstve zels voor de kleding-industrie, kunstmesten en fotoapparatuur en chemicaliën. Dit alles en nog veel meer vervaardigt het Bayer concern te Leverkussen in Duitsland. Op 1 augustus bestond dit giantische be drijf, het achtste in grootte ter we reld en het grootste chemische be drijf van West-Europa, 100 jaar. Bekijkt u eens een auto van te- genwoordig en vergelijk die met een van dertig jaar geleden. Een moder ne auto zonder chemische industrie zou niet gefabriceerd kunnen wor den, althans niet in die geweldig gx*ote mate als tegenwooi'dig. Ban den, lak, bedieningsapparatuur, kus sens, geluiddempende bekleding, noemt u maar op, alles is nu langs chemische weg geproduceerd. Er leven ongeveer 3 miljard men sen op de wereld en binnen een hal ve eeuw zal dat aantal ongeveer ver dubbeld zijn. Nu al kan slechts een van de drie mensen op aarde werke lijk genoeg eten. Hoe moet dat in de toekomst gaan. De chemische in dustrie zoekt middelen om de land- bouwopbrengsten te vergroten en waar dat niet mogelijk is, langs an dere weg voedsel voor die miljoenen mensen te produceren. Op gelijke wijze als het voedsel probleem de chemische wetenschap aan het werk zet, zo eist het pro bleem van de kleding van de mens heid van de onderzoekers het ver vaardigen van kunstvezels, die de natuurlijke grondstoffen moeten aanvullen. De grote vlucht die de geneesmiddelenindustrie heeft geno men "werkt de wereldgezondheid in de hand. Hardnekkige ziekten en epidemieën stellen de chemici weer voor steeds nieuwe taken. Begonnen en opgezet als een fa briek voor de fabricage van kunst verfstoffen in 1863, is het Bayer- ccncex*n uitgegroeid tot een van de belangrijkste' chemische onderzoe- kinsinstellingen ter wereld. Bayer was een van de eersten, die na de grote vlucht ,die de chemische verfindustrie nam in de laatste jaren van de vorige eeuw, maar welke in dustrie door gebrek aan wetenschap pelijke onderzoekingen vaak nog faalde, een chemicus voor wetschap- pelijk onderzoek aanstelde. Sinsdien groeide het bedrijf ondanks tegen slagen, oorlog en inflatie tot een bedrijf van wereldfaam. Nu werkt Bayer in 40 landen met een staf van medawrkers die rond de 78.000 ligt. Dit is het overtuigend bewijs van verstandig winkelen. Flessen bier meenemen voor thuis, voor iedereen die van een gezellige dronk houdt! Gezellig! Dit is een verstandige huisvrouw! Zij heeft niet zomaar bier gekocht, maar bewust Brands Bier gekozen. Dat is verstandig! Want Brand's Bier is het bier waar Limburg trots op is! Brand's Bier, d'ink het in een plezierig Brand's café! Haal het in huis, gezellig! En let op de nieuwe, moderne flessen

Peel en Maas | 1963 | | pagina 1