JAGERS peükelen Overpeinzingen Geestelijke uólfuqezöndkeUl JEUGDTONEEL Uii het ueiqeet&oek gehaald V) WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN BAT1FLEX VRIJDAG 5 APRIL 1963 No. 14 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 ABONNEMENTS- (buiten Venray 1.75) Geestelijke volksgezondheid is een moeilijk woord. Het werk van Groene Kruis-mensen, van huisartsen en van de specialisten in het Ziekenhuis kent men uit ervaring. Men weet dat zij voor de lichamelijke volksgezondheid goede diensten bewijzen. Maar fco gauw men met de woorden psychiater en psycholoog te doen krijgt, dan wordt het iets vaags en vreemd en het begrip: gees telijke volksgezondheid is iets dat de meesten van ons een beetje wantrouwend bekijken,... En toch is de bevordering van de geestelijke gezondheid net zo nood' zakelijk als die van de lichamelijke. Onbekendheid met wat op dit ge bied gebeurt, het feit dat lichame lijke afwijkingen anders bekeken worden als geestelijke, veroorzaken bij de meeste mensen een soort drempelvrees waardoor ze bestaan de instellingen op dit gebied niet willen of durven bezoeken. Dat is jammer, want ook op dit terrein wordt reeds een grote aktiviteit ont wikkeld ,die zeker in de toekomst, vooral voor Venray en omgeving, nog toe zal nemen. Dat liet Dr. Boekelman van de Stichting Geestelijke Volksgezond heid j.l. donderdag voldoende uit komen in een bijeenkomst, die sa men met het gemeentebestuur be legd was, om zielzorgers, artsen, hoofden van scholen, bestuurderen van sociaal caritatieve instellingen meer bekend te maken met het werk der Stichting. Het blijkt dat deze Stichting thans in Venlo ter bevordering van de geestelijke volksgezondheid een me disch opvoedkundig bureau, het zg. MOB, heeft ingericht, met daar naast een sociaal-psychiatrische dienst en een bureau voor huwe lijks- en gezinsmoeilijkheden. Deze diensten zullen nu ,dank zij de gel delijke hulp van de verschillende Noord Limburgse gemeenten, waar onder ook Venray, ook buiten Ven lo gaan werken o.m. in deze streek. Als voorpost is intussen al een medisch opvoedkundig bureau in Venray ingericht, al is dan de huis vesting vrij primitief. Nu had het Venlose bureau al verschillende Venray se mensen ingeschreven, maar het blijkt dat sinds de vesti ging van dit bureau in onze plaats het bezoek niet is toegenomen. Ener zijds wordt dat geweten aan de wei nig ruchtbaarheid ,die aan deze ves tiging is gegeven, anderzijds aan de nog altijd bestaande drempelvrees. De vestiging van het sociaal-psy chiatrisch dienst- en huwelijks bureau (dit laatste wordt dringend gewenst door de geestelijken) wordt afgeremd door plaatsgebrek. Staande deze vergadering werd de vraag gesteld of in samenwer king met Groene Kruis, Sociaal Caritatief Centrum e.a. niet een groot gebouw kon worden ge bouwd als gezondheidscentrum waarin al deze diensten, naast die van het Groene Kruis en Caritas kunnen worden ondergebracht. De entree zou dan voor velen ook een stuk gemakkelijker liggen. VERSCHILLENDE DIENSTEN Dokter Kardaun, de directeur van de Stichting Geestelijke Volksge zondheid gaf in deze bijeenkomst nog een duidelijk overzicht over de verschillende aktiviteiten op dit ter rein. Hij vertelde dat ouders, huis artsen en school voorname kontakt- punten zijn voor het medisch op voedkundig bureau. Voor wat de schooljeugd betreft wil men in de toekomst komen tot een dienst jeugd-psychiatrie .die ten dienste komt van de schoolgaande jeugd. Hierover wordt thans over leg gepleegd. De dienst sociale psy chiatrie heeft o.m. de zorg voor die mensen, die opgenomen waren. Zij wil ze liefdevol terugvoeren in de maatschappij en bevorderen dat ze niet terugvallen. Het bureau voor huwelijks- en gezinsmoeilijkheden verricht goed werk op de aangege ven terreinen. Bij dit alles is nauwe samenwerking nodig tussen ver schillende diensten, omdat veelal bij de disharmonie, die optreedt de verschillende levensterreinen van de mens betrokken worden. De diensten moeten beschikken over een arse naal van mogelijkheden op velerlei terrein en moeten o.a. - goede kon takten hebben met de normale ge neeskunde, de pastorale zorg, school en onderwijs. De betalingen van de diensten, die worden verleend mo gen nooit een belemmering vormen voor het onderzoek, al mag wel worden opgemerkt ,dat de geeste lijke volksgezondheid meer zal kos ten dan de lichamelijke, waarvoor thans 100,per hoofd gemiddeld wordt uitgegeven. Men wil met dit werk in Venray zo vlug en zo vlot mogelijk star ten. Plaats- en ruimtegebrek ver hinderen de zo nodige expansie. Kan die door onderlinge samen werking opgeheven worden, dan kan ook deze stichting voor deze streek goed werk gaan verrichten. De huidige moeilijkheden zijn ech ter van dien aard dat het werk moet blijven liggen of slechts ge deeltelijk kan worden uitgevoerd. Deze stand van zaken, zoals die thans ïs, verhindert een volle ont plooiing. Op 1 april konden de jagers, die dit wilden op kraaienjacht. Het landbouwschap heeft namelijk voor de periode van 1 t.m. 6 april een premie uitgeloofd voor iedere kraai of metkolf of ekster die geschoten wordt. Een premie van 75 hele cen ten Dat deze maatregel genomen werd terwijl op 1 april de lopende jacht akten vervielen en de jagers nog een nieuwe moesten aanvragen, gaf deze maatregel de schijn van een april mop, die het echter niet was. Men kon inderdaad 75 cent per afgescho ten kraai verdienen ,als men een jachtakte had. Maar de „Venrayse" kraaien heb ben van deze jachtpartij weinig last gehad omdat er nog geen nieuwe jachtakten waren uitgegeven en er dus niet geschoten kon worden. Hierover hebben we al een boos ingezonden stuk ontvangen van een jager die hier een „stuk broodwin ning" aan zijn neusvoorbij ziet gaanen daarbij de gemeente heftige verwijten maakt niet op tijd gezorgd te hebben voor nieuwe ak ten Het doet dan "wel eigenaardig aar» dat de steller van die brief zelf niet eens de aanvrage voor een nieuwe jachtakte had ingediend voor de fa tale datum van 1 april, maar waar schijnlijk had hij niet verwacht dat wij dit zouden controleren. Voor 1 april hadden slechts 3 van de ongeveer 70-80 Venrayse jagers hun aanvrage voor een nieuwe jachtakte ingediend en men kan dus de gemeente moeilijk verwijten dat ze niet tijdig gezorgd heeft voor de mogelijkheid op kraaienjacht te gaan. Het zal weer als altijd zijn, dat men hier weer eens de kans zag stoom af te blazen. Want dat het allemaal koek-en-ei isonder de Venrayse jachtbroeders, dat gelooft wel niemand meer. Het waarom en waartoe hebben we al eens meer be licht. Voor de oorlog waren er zo'n 20 jagers, na de oorlog is dat aantal gegroeid tot een kleine 90, inclusief de vreemden die hier hun jacht heb ben. Nu zijn we gelukkig iri onze gemeente nog altijd in staat deze sportliefhebbers te - gerieven, want jachtgrond is er nog behoorlijk voor handen. Een deel daarvan is eigen dom van de gemeente, een ander deel in handen van de boeren die het jachtrecht aan de boerenbonden gegeven hebben en weer een ander deel in handen van particulieren. De gemeente heeft indertijd het jachtrecht van haar grond ter be schikking gesteld van de Stichting Jagersbelangen, die deze dan naar recht en billijkheid kon verdelen onjder de Venrayse jagers. Deze Stichting heeft ook geprobeerd via De intussen welbekende verkeerslichten op de Stationsweg te Oostrum blijven voorlopig nog een oponthoud betekenen voor het verkeer. Vis sers wegenbouw is met groot materiaal bezig aan het leggen van de rioleringsbuizen en dat maakt de smalle doorgang die er voor het ver keer is, nog erger. Ook op het voorste gedeelte van de Stationsweg zijn de graafwerkzaamheden weer hervat. (Foto: Gerard Kruijsen) de boerenbond het jachtrecht op de boerengrond in handen te krijgen, wat deels gelukt, deels mislukt is. Daarnaast hebben verschillende jagers zelf hun uiterste best gedaan om huurovereenkomsten los te krij gen van particulieren om niet al leen de benodigde 40 ha. aaneenge sloten jachtgrond te krijgen, maar daarnaast ook nog zoveel' mogelijk ander jachtgrond „mee te pikken". .Deze handelwijze riep verzet op en toen later nog bleek dat verschillen de grondeigenaren liefst twee, drie huurovereenkomsten getekend had den, werd niet alleen de verwarring groter, maar ook de onderlinge ver standhouding bepaald niet prettig. Van het een komt het ander en in plaats van broederlijk deze sport te beoefenen, zodat iederen er zijn deel van zou krijgen, werd het er gens wel een tamelijk troebele be weging, waarbij soms meer gedaan en verteld werd dan er verantwoord kon worden. Zo ligt de situatie nog steeds. Een groot deel van de jagers gaat ge woon zijn gang, een klein deel is ontevreden omdat ze te weinig jachtgrond toegewezen gekregen neüuc.. -ncianaai zijn uitgescha keld al of niet door manipulaties van hun eigen sportbroeders, die ze echter helemaal niet als hun broe der beschouwen. Integendeel zelfs de rechtbank is er al tussen ge sprongen en de recherche heeft al menig blad papier over al dan niet vervreemd onrecht vol moeten schrijven. De kraaien hebben de afgelopen week er wel om gelachen Het liep vrijdagavond storm in zaal Wilhelmina. De jeugd van de MULO, Huishoudschool en LTS was er verenigd om schoolgenoten te zien optreden in het toneelstuk „Zonder geluk vaart niemand wel". Velen die het reserveren van een plaats niet nodig achtten, moesten teleurgesteld buiten blijven staan. Na een openingswoord door de voorzitter, de heer Noyens, die zijn vreugde uitsprak over deze grote belangstelling, speciaal ook van ve le ouders en personeel der diverse scholen en die in verband hiermee een beroep deed op blijvende en zo mogelijk nog verhoogde financiële steun van de gemeente, begon een modern sprookje op de planken werkelijkheid te worden. Een spel, waarin de eenvoudige hartelijkheid van het Geluk na vele avonturen weet te zegevieren over de verwaandheid van het Verstand. Er werd geestdriftig meegeleefd met de wonderlijke wederwaardig heden van Knappibollo; er werd hartelijk gelachen met de „patiën ten" van de Huishoudschool en de „beulen" van de LTS ,die in dit stuk voor de vrolijke noot zorgden. Het stemmenmateriaal was hier en daar wat aan de zwakke kant; het spel soms wat te gereserveerd of te gevarieerd, maar toch moeten wel veel waardering hebben voor de regiseur, de heer J. Vollebergh, die met zo'n grote rolbezetting van een twintigtal meisjes en jongens een dergelijk succes wist le bereiken, dat in de zaal ten volle aansloeg. Tussen de bedrijven door werd muziek gemaakt door de gebroeders Evers en vooral door de Rocking Star Fighters, die hier vanzelfspre kend een dankbaar gehoor vonden De gronden van de Peel zijn voor het grootste deel ontgonnen, de cul- turel waarden in bepaalde delen van onze bevolking nog lang niet. Dat Venray's jeugd er echter ont vankelijk voor is en er een grote be hoefte bestaat aan meer aandacht voor haar culturel vorming wordt maar sporadisch bewezen. Jeugdtoneel heeft vrijdagavond zulk een bewijs geleverd en een goed voorbeeld gesteld, hoe het kan. Wij, mensen van de 20ste eeuw, zijn zo vertrouwd met de vorm en samenstelling van ons brood en ge bak ,dat we ons niet meer afvragen hoe onze voorouders ertoe kwamen om krenten en rozijnen in het brood te verwerken, koekjes een krake- lingvorm te geven en met Kerstmis nu juist kransen te maken. Dikwijls was dit niet alleen maar een kwes tie van verfijning van smaak of 'n verlangen om eens een nieuwe vorm tema ken, maar het had een zinne beeldige betekenis. Als in Vroeger tijden een Ger maan overleed, werd zijn vrouw te gelijk met hem begraven. Later werd dit de haarvlecht van de vrouw en toen men brood in diverse vormen wist te maken en men er niet af kerig van was het met de goden en de overledenen nog meer op een ak koordje te gooien, ging men" de vlecht vervangen door gevlochten brood. Deze vorm van brood vindt nog steeds aftrek en heeft in be paalde plaatsen de naam var» Aller- zielenbrood gekregen. Ook de palm paas vindt in het oude gebruik om de dode waardevolle voorwerpen mee te geven, zijn oorsprong. Arm banden, ringen en andere versierse len, die de gestorvene meekreeg in het graf, werden vervangen door van brood gemaakte nabootsingen. Hier uit is ondermeer de krakeling (arm- bandvorm) ontstaan. De broodhaantjes of -zwaantjes zijn symbolen van het ontluikende voorjaar, terwijl de ronde vorm van brood en gebak (o.a. de kerstkrans) zinnebeeld is van de eeuwige kring loop winter-voor jaar en duisternis- licht. Laten we nog even bij onze Ger maanse voorouders blijven. Hun leven werd voor een groot deel be heerst door goden en goede en kwa de geesten. Vooral rond midwinter, wanneer de wedergeboorte van het licht werd gevierd, het symbool van de vruchtbaarheid, hield men offer en joelfeesten om de geesten gun stig te stemmen en de kwade te we ren. (Het gebruik om op de over gang van oud naar nieuw vuur pijlen en rotjes af te schieten en zo veel mogelijk lawaai te maken wor- A-,i Wnwnc in h<*f- nudp dat men door vuur en lawaai de bo ze geesten afschrikt). Meestal werd bij de offerfeesten een zwijn, een bok of een stier ge offerd om een gunstig oogstjaar af te smeken. Hier t.e lande werd vaak een kater levend begraven. Dit dier, dat als vruchtbaarheidssymbool werd vereerd, kwam later in de kwade reuk van duivelsafgezant te staan. De gekerstende bevolking verving het dierenoffer door brood offers ,meer of minder goed gelij kend op het vervangen dier. Aange zien het erg moeilijk is een kater in brood na te maken, beperkte men zich tot zijn scheenbeen met wat vlees erom. Brood in deze vorm is ook nu nog te krijgen onder de naam duivekater. In de broodoffers werden soms pruimen en rozijnen meegemakken, gedroogde vruchten van de overige oogst, waarvoor naar men hoopte die van de komende zomer niet zou behoeven onder te doen. Dat krenten en rozijnen symbool van vruchtbaarheid en voorspoed zijn beseft misschien niet iedereen die, zoals in het oosten van ons land wel gebruikelijk is, een kraamvrouw een krentenwegge aanbiedt. Dit is een krentebrood van soms wel twee meter lang! Wanneer de buurvrouwen gaan „kraomschud- den" (de nieuwe baby opnemen, „schudden" om te voelen hoe zwaar hij wel is) dan krijgen ze een stuk van de door hen geschonken wegge mee naar huis. Ook andere tradities waarbij brood en gebak een rol speelt worden op het platteland in ere gehouden. In Noord-Brabant en delen van Limburg kent men de St. Hubertus broodjes of, zoals ze ook wel genoemd worden Huibertjes. Huibkes of Hoeberiks-keukskes. Vroeger bakte men deze broodjes met boter, eieren en beschuitgelei, een fijn gebak dus. maar nu neemt men ook wel het deeg dat voor ka detjes wordt gebruikt. Op 3 novem ber worden de broodjes 's morgens door de bakkers naar de kerk ge bracht om te worden gezegend. En dan eten niet alleen de mensen Hu- bertus-broodjes, maar ook de huis dieren en het vee. Op de dag van St. Hubertus, die als patroon van de jagers wordt ver eerd, voede men ze in vroeger tijden HUt k"u^.MoUÓJcRoÏ&,,|gUSSSSS' AUI HIW^IUNIMBIMAAW Crooymans, Paterslaan 7 Theuws, Jan Hensenstraat 16 in de kerk aan de jachthonden om deze te zegenen als middel tegen de hondsdolheid. Oudere mensen dro gen nog ieder jaar een broodje en bewaren het tot de volgende Huber- tusdag als bescherming tegen aller lei ongerief. Met halfvasten plegen de bakkers in sommige plaatsen in Limburg krombroodjes te bakken, halve maanvormige broodjes. Zij laten de ze van een heuvel naar beneden rollen. Vroeger een traktatie voor de armen ,nu een feest voor de jeugd. Nonnevotten zijn een carnavals gebak dat in delen van onze provin cie wordt gegeten. Het is een fri- tuurgebak gemaakt van een fijn gistdeeg in de vorm van een krake ling. De twee uiteinden van het deeg worden echter niet over elkaar ge legd maar enkele malen om elkaar gedraaid. (Men mocht geen gebak met een knoop erin presteneren; dit voorspelde ongeluk.) Eeuwen gele den schijnen deze nonnevotten meer algemeen geweest te zijn, getuige het opschrift in de gevelstenen van een schoenmakerswerkplaats in Den Haag in 1600: Hier verkoopt men schoenen, Lange ende korte En lekkere nonneforte Vele van deze tradities zijn anno 1963 (helaas) in onbruik. Een van de redenen hiervoor is waarschijn lijk, dat maar weinig mensen pre cies het ontstaan en de betekenis weten van deze gebruiken. Toch Taq Jooa uauiau ai Jebav SunpisSuei -aq apuaiaojg u( pajuauioui .Ta rba in ere herstellen van oude brood vormen! Zoudt u het soms niet prettig vin den om nu uw vijftigste verjaardag verrast te worden met een smake lijke en mooi gegarneerde „Abra ham"? COMMERCIëLE T.V. INZET DER VERKIEZINGEN? Nu de Volksvertegenwoordiging de regering gedwongen heeft de voorstellen van staatssecretaris Scholten inzake commerciële tele visie in de ijskast te zetten, komt een interessante vraag naar voren: hoe zal de kiezer straks reageren op deze afwijzing van de commerciële t.v.? Het wil ons voorkomen, dat de li berale partij de V.V.D. alle mogelijke voordelen uit de straffe afwijzing zal proberen te trekken. Zij hoopt vast en zeker, dat in de teruggang van haar kiezers een ein de zal komen en dat vele eenvoudige mensen, die tot de ongrijpbare massa behoren, nu omwille van de T.V. op de liberalen zullen stemmen. Wij voor ons willen die kans niet overdrijven. Het mag waar zijn dat er hier en daar ontevredenheid heerst over de T.V., er staat tegen over, dat de grote massa de om roepverenigingen (spottend de zuilen genoemd) blijft steunen. Oneindig belangrijker voor de verkiezingen blijven de programma's der partijen, het sociale en economische beleid van de komende vier jaren, het loon en prijsbeleid, het beleid in het on derwijs en de hulp aan de onder ontwikkelde gebieden. Om niet le spreken van de woningbouw. Vol gens onze inzichten is de Nederland se kiezer te ontwikkeld, dan dat hij zich laat overhalen zijn stem te ver anderen, omwille van een detail punt. Want dat blijft het tweede net der T.V. RAMP IN BALI EN WIJ Nu de politieke verhoudingen tus sen Nederland en Indonesië weer in normale banen komen, is er ook ruimte geschapen onze oude banden met Indonesië te hernieuwen. Niet op het gebied van koloniaal bestuur, dat is voor goed voorbij, wel de banden van menselijke verbonden heid. Die zijn er door de eeuwenlan ge kontakten, door de vermenging van de bevolking, door de ontstane menselijke relaties meer dan genoeg. Wij mogen in Indonesië fouten hebben gemaakt, wij hebben er ook veel goed helpen opbouwen. En daarvoor heerst nog waardering. Nu Bali, dat vroeger en nu nog als een toonbeeld van oorspronkelij ke en hoogstaande beschaving is beschouwd, door zulk een zware ramp getroffen is, mag Nederland niet achterblijven zijn hulp aan tien duizenden noodlijdenden te bieden. Het Nederlandse Rode Kruis heeft een prachtig vodrbeeld gegeven. Het volk is thans in staat een praktisch antwoord op zijn oproep te tonen, hoe het zich met Indonesië nog verbonden voelt. HET GEZIN IN ONZE TIJD EN MGR. BEKKERS Voor de katholieke t.v. heeft Mgr. Bekkers kortgeleden 'een woord ge sproken over de katholieke opvat tingen over huwelijk en gezin. De bisschop deed dit, omdat het onder werp in deze bijzonder aktueel moet worden genoemd. Niet alleen wordt er veel over hu- welijksnood gesproken, die nood is er ook. Zij is zelfs zo groot, dat ka tholieke en niet-katholiek erover praat. De VARA had het initiatief genomen de regeling der geboorten voor de t.v. te behandelen en wel in de vorm van een forum. Dat fo rum was samengesteld uit leidende figuren, die uiteenlopende denkwij zen in ons volk vertegenwoordigen. Van katholieke zijde zagen wij op het scherm twee uitnemende leken Dr. Stolte en Drs. Bremer. Het was een hoogstaand gesprek. Maar het had iets onbevredigends, dat wij daar de stem van de Kerk via le ken hoorden. Was dit de stem van de Kerk? Of waren het privé-op- vattingen van vooraanstaande ka tholieken? Het is naar onze mening bijzonder taktisch en aktueel van Mgr. Bekkers gedacht op dit ogen blik duidelijk te laten horen, hoe een vertegenwoordiger van het College van bisschoppen over die vraag denkt: die stem heeft het geëigende gezag. De bisschop heeft de hoofdlijnen aangegeven. Nu kunnen leken ver der doorborduren op de uitwerking van die lijnen. BOUWVAKERS VERVROEGD UIT DIENST De minister van Defensie heeft 'n schitterend initiatief genomen om de door de vorstperiode van de afge lopen winter ontstane achterstand bij de woningbouw althans gedeel telijk in te kunnen halen. Met in gang van 16 april kunnen dienst plichtigen ,die de minimumduur van hun diensttijd erop hebben zitten afzwaaien. Zij moeten dan wel aan tonen dat zij in de bouw gewerkt hebben en er tenminste tot eind van dit jaar zullen blijven werken. Dienstplichtigen die binnenkort in dienst zouden moeten en ook in de ze sector werkzaam zijn, kunnen uit stel krijgen tot het eind van het jaar. Met deze regeling kan de achter stand in de woningbouw, die vol- werkt ,zij het zeer gedeeltelijk. Er zal dan geen langdurige regenperio de moeten komen daar anders door regenverlet de bouw toch weer ge stagneerd wordt. Hoe het zit met de voorstellen, uren die tijdens de afgelopen win terperiode verloren gingen door overwerk op de vrije zaterdag in te halen, blijft nog een vraagteken. In veel gevallen zal het wel zo zijn, dat nu er weer regelmatig werk is, het werken op vrije zaterdag als een overlast wordt gezien en dat nu men weer normaal verdient het extraat je van het werken op vrije zaterda gen maar matig /wordt gewaardeerd. Trouwens de regering heeft nauwe lijks moeite gedaan het werken op zaterdag aantrekkelijk te maken. NIEUWE AANWINSTEN BIBLIOTHEEK VENRAY ROMANS Söderholm M., Als de lente op Tyrsta komt. Leckie R., De laatste kogel. Oosterbroek-Dutschun A., Tante Johanna. Depauw V., Breiz Atao. Curtiss U., Dodelijk venijn. Cecil H., Een rechter achter tra lies. Maschmann M., Sporen van as. Holt V., Erfgenamen van Kirk- land. Berto G., Gods werken. Spencer E., Stem aan de achter deur. Baardman A., De laatste telg. Weiss R., Reis door de hel. Habbe H., Al vallen er duizend aan Uw zijde. Steinbecw J., Wintertij van tegen zin. Kishon E., Kijk maar om mevrouw Lot. Eggink C., Een Rotterdams kind en andere verhalen. Bazna E., Ik was Cicero. Kaus G., Catharina de Grote. Saris L., Nooit draait de tijd terug. Tey J., Moord in de nachttrein. Weïsenborn G., De opvolger. Kemal Y., Memed. STUDIEBOEKEN Hatje G., Gaade's interieurboek. Aisberg E., Zo werkt de transis tor. Müller U., De Franse revolutie. Holthausen A., Nederlandse hoorn van overvloed. Eiselin I., De verovering van do witte berg. Tempel G., Duitsers blijven Duit sers. Trimbos C., Samen leven in hu welijk en gezin. Tuchman B., De kanonnen van Augustus. Vrijman J., De werkelijkheid vrn Karei Appel. Charles J. B., Ekskuseer mijn lin ker hand.

Peel en Maas | 1963 | | pagina 9