meutaan önkekkeii(hheid at andti VERKWIK" Wee de eenzamen Katholieken in het Zuiden Uil Peel en Maas DE EEN WEL Politierechter Moto-cross St. Anthonis Onderwijs per televisie WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN EÏÏSÏÏHffiLJM VRIJDAG 1 MAART 1963 No. 9 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 mm. ABONNEMENTS- .50 (buiten Venray 1.75) Terwijl over heel Nederland ge zien de katholieke bevolkingsgroep numeriek in opmars is (hij groeide van 38,5 pet. in 1947 tot 40,4 pet. in 1960) blijven Limburg en Brabant stabiel met een heel lichte tendens naar teruggang. Maar die is te ver klaren niet door geloofs-ontrouw. doch gewoon door immigratie. In Noord-Brabant was in 1947 89,4 pet. der bevolkingkatholiek, nu 89 pet. Voor Limburg waren deze precen- tages respectievelijk 94.5 en 94.4. Daarentegen steeg in Gelderland het aantal katholieken van 38.1 pet. in 1947 tot 39.3 pet. in 1960. Ten behoeve van de bisschoppen heeft het Katholiek Sociaal Kerke lijk Instituut onderzocht, wat er on der de katholieken eigenlijk aan de gang is met hun geloof en geloofs beleving. Het werk is gedaan om te weten of zich bij de katholieken ook een stille afval voordoet zoals bij de protestanten, die hervormd zijn. Immers deze groep van protestanten waren in 1849 nog 55 pet., van de bevolking. Daarom heette Neder land altijd een protestantse natie. Tegenwoordig, dus 120 jaar later, zijn deze protestanten nog maar half zo sterk, nl. 28 pet. Tegelijk echter is in Nederland de onkerkelijkheid opgelopen tot 18.5 pet. der bevol king. Hebben nu katholieken in ons land en speciaal in Limburg en Bra bant en de katholieke streken van Twente en Gelderland daar ook deel in? Nen, zegt KASKI. In de overwe gend katholieke provincie Noord - Brabant was van een stijging van 't toch reeds uiterste lage percentage onkerkelijken en een daling van het percentage katholieken nauwelijks sprake; in Limburg bleef het percen tage katholieken konstant en daalde het percentage onkerkelijken zelfs enigermate. Voor zover de katholieken deel hadden aan de toeneming van de onkerkelijkheid ligt het zwaartepunt ervan in de stedelijke gebieden. In de katholieke plattelandsgebieden is van een onkerkelijkheid nog niet of nauwelijks sprake. In de grootstedelijke agglomeraties Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, echter is de onkerkelijkheid tot bedenkelijke hoogte gestegen. In de overwegend katholieke steden zien wij een ander beeld: het percen tage katholieken daalde er niet of zeer weinig', de Nederlands Her vormde groep bleef ongeveer kon stant; de onkerkelijkheid nam in een aantal zuidelijke steden af (Kerkrade, Maastricht, Brunssum) en stijgt in andere niet meer dan ge middeld 0.5 pet. (Eindhoven 0.9 pet., Tilburg 0,1 pet., Breda 0,3 pet.). In Den Bosch is de toeneming Van de formele onkerkelijkheid iets hoger (1.3 pet.), zij het nog aanzienlijk la ger dan in de levensbeschouwelijke gemengde steden. Wij merken hierbij op dat naar ons gevoelen de toeneming van de onkerkelijkheid in het zuiden nog ten dele kan worden toegeschreven aan de immigranten, die zich in de ze periode van snelle economische ontwikkeling in het zuiden, vestig den. Kortom, wij geloven dat er van een formele afyal van de Katholieke Kerk slechts marginaal sprake is. NIETS AAN DE IIAND? Anders is het gesteld met de ge dragsregels, waaraan de katholieke van zaterdag 15 maart 1963 Bij de maandag alhier gehouden herstemming, ter verkiezing van een lid van de gemeenteraad, werden 730 stemmen uitgebracht, van on waarde 33. De heer H. Odenhoven kreeg 305 en de heer H. Strijbos 392 stemmen. Gekozen dus de heer H. Strijbos te Klein-Oirlo. Op 10 april a.s. zal de aanbe steding plaats hebben van de zolang verwachte kunstweg Venray-Over- loon-Oploo. Op 27 maart a.s. zullen hier door Notaris Esser publiek worden verkocht de bouwhoeve genaamd de Hoebert aan de Langstraat. In massa groot 11 Ha, 26 are; en een boerderij gelegen in de Wieën, bewoond door A. Janssen-van Lipzig. In massa groot 7 Ha. 75 are. Aanvaarding der beide boerderijen met Pasen en stoppelbloot 1914. Op 17 maart zal publiek wor den verkocht de bouwhoeve ge naamd „Trynesplaats" te Leunen. In massa groot 12 H.A. 75 are. bevolkingsgroep zich gebonden voel de en met de uiterlijke gedragingen die de katholieken als groep ken merkten. In dit opzicht is er duide lijk wel sprake van het loslaten van een aantal traditionele regels en ge dragingen. Randkerkelijkheid en on kerkelijkheid nemen onder de Ne derlandse katholieken met andere woorden toe. Wanneer men zich nog katholiek wenst te noemen bij ge legenheid van een volkstelling, wil dat nog niet zeggen, dat men zich ook gebonden voelt aan een aantal gedragsregels waaraan men zich als katholiek placht te houden. KASKI somt dan enige verschijn selen op, die wijzen op een leven op de rand. In industrie-dorpen kon men constateren dat de pasch anten slechts 70 pet. van de katholieken waren; in steden soms 25 pet. of minder. Voorts neemt het aantal roepingen af; vooral bij de kloosters is dat in 5 jaar tijds met 30 pet. gezakt. Ten slotte geldt als aanwijzing de ver minderde toewijding aan de poli tieke orthodoxe, ofwel 't afnemend stemmen op de KVP. In Brabant liep het aantal KVP- stemmers in 8 jaar terug van 78 tot 75 pet., in Limburg van 84 tot 82 pet. Dit gaat samen met verminderd bijwonen van de H. Mis op zondag. Ook is het verminderd ontvangen van de H. Communie een aanwijzing. In het bisdom Den Bosch vermin derde het aantal communies per ge lovige van 46 tot 42; in Roermond van 51 tot 47. HUWELIJKSPROBLEMEN ALS FACTOR De hedendaagse ernstige persoon lijke conflicten, die verband houden met de regeling der geboortes, vor men voor een aantal katholieken aanleiding tot verzwakking van hun religieuze en kerkelijke binding, zegt KASKI. Daarom is daling van het geboor tecijfer onder de katholieken een symptoom. In steden als Tilburg, Den Bosch, Helmond, Roermond en Venlo daalde tussen 1948 en 1960 't geboortecijfer met resp. 8.5 pet., 6 0 pet., 9.5 pet., 8.7 pet., en 7.7 pet., ter wijl de gemiddelde daling in steden van vergelijkbare omvang ,,slechts:' 5.5 pet. bedroeg. Duidelijk is aldus concludeert KASKI de weerstand van het ka tholieke deel van de Nederlandse bevolking tegen de formele onkerke lijkheid. Dit geldt met name in het zuiden van het land, waar het behoren tot de Katholieke Kerk als het ware nog integrerend onderdeel is van 't kul- tureel en sociologisch systeem. Doch ook in de confessioneel gemengde delen van ons land is de weerstand van de katholieken tegen een for mele afval sterk. Waarom krijgt de melkbezorger wel een extra ,sneeuwcent", maar 'n boer, die de melk vaak onder moei lijke omstandigheden naar de af- haalplaats moet brengen niet? Dit vroeg Mgr. Bekkers, bisschop van Den Bosch zich onlangs af op een bijeenkomst van jonge boeren en boerinnen. De bisschop had nog meer op het hart. Hij vond dat er iets verkeerd zit in de verhouding van de prijs van 27 ct. per liter, die de boer voor de melk krijgt en de prijs van 47 cent die de consument ervoor be taalt. „Ik ben dan wel geen eco noom maar naar mijn mening schuilt er in deze verhouding iets ver keerds", zo verklaarde de bisschop. Hij meende dat de welvaart sterk geconcentreerd is op een klein ge deelte van ons volk en toonde zich bezorgd over de financiële ontwik keling in de landbouwsector. De verhoudingen tussen de prijs, die de boeren voor hun produkten krijgen en de consumenten daarvoor betalen, roepen inderdaad enkele vragen op. Is het b.v. werkelijk noodzakelijk dat deze verschillen zo groot zijn? De tussenhandel bewaart het diepste stilzwijgen, dat in deze uitgelegd kan worden als tevreden heid over de huidige gang van za ken. De boer heeft het echter o.a. door de strenge winter bijzonder zwaar. Reorganisatie van bedrijven en regeringssteun, die reeds op be scheiden schaal hier en daar werd gegeven, kunnen de noodlijdende boeren misschien nog helpen. De beide broers stonden als kemp- in het verdachtenbankje, waar zij de ruzie onder het welwillend oog van de rechter mondeling verder uitvochten. „Ik zou niet weten", zei de een, „waarom hij televisie nodig heeft. De hele dag niets uitvoeren. Eelt in handen hoogstens van het fietsen. Hij trekt alleen de jas maar uit om te eten, edelachtbare. Als hij aan het werk gaat, trekt hij de jas weer aan"! De ander had zijn antwoord wel klaar. „Als hij zo hard werkt als bij beweert, dan is hij 'savonds te moe om naar de televisie te kijken, me neer de rechter. Dan moet hij nodig vroeg naar bed. En bovendien ben ik de oudste. Ik heb de meeste rech ten"! Volgens de dagvaarding hadden de broers elkander in de nieuwjaars nacht afgerost. Zij hadden dat ge daan op een manier die de hele buurt in deze nacht achter de bor reltjes had weggehaald. Waarschijn lijk was dat de reden van het pro- ces-verbaaL Als de buurt er niet bij was geweest, zouden ze het ver der wel onder elkaar hebben uit gezocht Dat kon men tenminste opmaken uit de verklaringen van de getuige, een rijzige dame, die de moeder van de beide ruziemakende mannen was. „Laat ze maar, edelachtbare", zei ze rustig. „Zo zijn ze sinds hun jeugd al tegen elkaar te keer gegaan. Dat verandert toch niet. Als het er op aan komt, kunnen ze elkaar niet missen". Uit haar mond vernamen we de oorzaak van het meningsverschil. In. de loop van het vorige jaar had de dame gemeend, naderende ouder domskwalen te bespeuren. Ze voel de zich regelmatig niet lekker, zei ze. De dokter deed er niet veel aan. Een beetje poeders en pilletjes en meer niet. Wat de dokter meer had moeten doen vertelde de dame er niet bij. Maar wel vertrouwde ze de rechter toe, dat ze haar einde voel de naderen. Ze riep haar beide zoons bij zich, die om strijd beweerden dat ze nog zo kras was, en dat ze nog wel ja ren mee kon. Maar uit het dressoir haalde ze een doosje geld. Ze telde het waar de mannen bij waren. Dat :s voor de begrafenis zei ze, en voor de steen op het graf. Oudejaarsavond kwamen de man nen op visite. Tot hun verbazing za gen ze een televisietoestel in moe ders kamer. „Hoe komt u aan dat geld?" vroegen ze verbluft en een beetje ongerust. „Och', antwoordde moeder, „ik voelde me de laatste tijd weer zo lekker. Ik dacht: voorlopig ga ik toch niet dood. Toen heb ik van de begrafeniscenten maar een televisie toestel gekocht!" Het was nadien stil geworden in de kamer, maar dat viel niet op want de televisie is geen instelling, die de kunst van het converseren op hoger peil brengt. Doch na de oude- j aarsvisite kwamen de mannen op straat los. Veronderstel dat moeder niet zo kras was als iedreen dacht. Hoe moest dan de begrafenis wor den betaald? En wie zou het dure te- levisietoestél erven? De problemen waren te groot om zo maar door te praten. Wat zij met hun verstand niet aan konden, deden ze met de handen af. „Zo hebben ze als kleine jongens mijn naaidoos ook als eens stuk ge maakt", zei de moeder. „En wijzer zijn ze sindsdien niet geworden. Het zijn altijd kleine jongens gebleven." Die indruk had de rechter ook. Hij gaf elk een tientje boete. De man nen sputterden nog wat na. „Als dat geduvel nou niet uit is, mogen jul lie geen van beiden naar de volgen de interland komen kijken", zei moe flink. En daarop verstomde het ge mopper plotseling. de natuurzuivere i Door onze maatschappelijke rela ties kunnen we nog al eens achter de schermen kijken in het sociaal- »?conomisch leven. En nu valt het ons op, dat nog zovelen in de wereld eenzaam staan, alleen staan, het welk in dit geval wil zeggen: niet in maatschappelijk verband georga niseerd zijn, met hun mede-mensen. Wat ons daarbij in het bijzonder treft is dat deze personen geen be grip hebben van de moeilijkheden welke hen te wachten staan, on danks de grote sociale zekerheid welke er toch bestaat, op het ge bied van sociale verzekering en maatschappelijk recht. Vooral bij de vrouwen en meisjes die in loondienst zijn, komt dit voor, ofschoon er ook nog een aan tal mannen en jongeren zijn, die aan hetzelfde euvel mank gaan. Deze mensen zijn in de maatschappij te recht gekomen, waar alles zowat voor hen in „kannen en kruiken" was. Werden ze ziek, ze kregen zie kengeld, werden ze werkloos, dan kregen ze WW, liepen ze een onge val op, dan kregen ze ongevallen wetuitkering, was het onwerkbaar weer, dan kregen ze AWW, werden ze invalide, dan kregen ze in de meeste gevallen uitkering krachtens de interim-regeling voor invaliden Het ging allemaal vanzelf, ze be hoefden er niets voor te doen! Wer den ze ontslagen, en gingen ze hier mede niet akkoord dan stapten ze naar het Arbeidsbureau en dachten dan dat dit instituut voor alles zorg de. Van* de vrouwen en meisjes kan dit nog enigszins verklaarbaar zijn, omdat die groep meestal maar tijde lijk in de economische bedrijvigheid werkzaam is. Toch blijkt in de praktijk van het leven, dat er ondanks dit alles nog zeer veel haken en ogen overblijven, waarop men niet gerekend had. Ban kwamen ze voor omstandigheden te staan, welke zij niet verwerken kon den, en waar ze ook geen raad mee wisten. En het gekke van het geval was, dat ze dan verwezen werden, of zelf op zoek gingen naar een instan tie, die hen wel zou helpen. Dat dachten ze dan tenminste. Maar de praktijk was anders. Ze stonden een zaam en alleen. Door onze relatie met personen en instanties kwamen we de laatste weken van de volgende feiten op de hoogte: Een winkelmeisje, in betrekking als verkoopster, werd ziek. Toen zij hersteld was en zich bij haar werk gever hersteld meldde, kreeg zij de boodschap, dat zij niet meer in de winkel mocht staan, doch voortaan in de fabriek van dat bedrijf kon gaan werken. Deed zij dit niet dan kreeg zij ontslag. Zij behoefde dit niet te aanvaarden en kreeg op staande voet ontslag. Daar stond zij nu. Niet georganiseerd en alleen op de wereld, zonder inkomsten Een onderwijzeres van bijna 50 jaar, die met veel ziekten te kam pen had, was door haar specialist weer geschikt verklaard om te wer ken. Zij meldde zich weer bij het Schoolbestuur, doch deze nam haar niet terug. Daar staat zij nu, zonder salaris, entrekt nu steun van Sociale Zaken Een bouwvakarbeider krijgt een verkeersongeval, buiten werktijd. Hij is 9 maanden arbeidsongeschikt, maar krijgt géén ziekengeld, omdat men (foutief) beweert dat hij onder invloed was en schuldig aan deze aanrijding, waarbij ook een ander werd gewond. Deze gehuwde bouw vakarbeider staat nu negen maan den zonder inkomsten. Was niet ge organiseerd Een gehuwde kapster was 12 jaar in een zaak werkzaam. Door ziekte bij een familielid gaat zij in diens kapperszaak werken. Oude werkge ver is boos. Na haar vertrek meent hij, dat hij te weinig loonbelasting heeft ingehouden. Hij probeert dit in rechte terug te vorderen, maar voor zijn winkelraam hangt een bordje met het cijfer 190,Dit is het bedrag, hetwelk hij meent teveel te hebben betaald; iedere klant vraagt nu wat dat bordje te beteke nen heeftNoch de kapster, noch haar echtgenoot, die chauffeur is, zijn georganiseerd. Een vertegenwoordiger van een autozaak krijgt ontslag met 1 week opzegging. De wet schrijft 6 weken voor. De ongeorganiseerde vertegen woordiger weet dit niet. Hij vraagt WW aan, doch over die 5 weken be taalt de WW niet omdat dit door de werkgever betaald dient te worden. Ook deze vertegenwoordiger was niet op de hoogte met de wettelijke bepalingen. Een zelfstandige gaat in loondienst en wordt portier in een groot be drijf, met dag- en nachtdienst. Of schoon hij die zondag niet behoefde te werken, omdat hij de dagdienst had, werkte hij toch die zondag om dat een collega ziek was. Uit de nachtdienst komende en in de dag dienst aan de beurt, wordt hij op nieuw in de nachtdienst geplaatst. Nu weigert hij. Ontslag op staande voet wegens werkweigering. Geen uitkering uit de W.W., want de werkgever zou aansprakelijk zijn om het loon door te betalen. De por tier is niet georganiseerd. Staat ook zonder inkomsten Een meisje als hulpverkoopster in een groot winkelbedrijf werkzaam, werkt daar intussen reeds bijna 1 jaar, zodat zij geen hulpverkoopster meer is. Toch wilde men haar zo maar naar huis sturen, zonder enige opzegtermijn en zonder goedkeuring van het GAB. Een zelfstandige gaat als chauf feur werken in een meubelfabriek. Werkt daar negen maanden, heeft 'n weekloon, rijdt de meubels naar de klanten in het gehele land. Wordt na een kleine kwestie ontslagen, waarbij wórdt gesteld, dat de man niet in betrekking is, doch zelfstan dig werkzaam is. Krijgt geen WW en zou zelfs zonder ziekengeld zijn ge zet enz. enz. Men staat zonder inkomsten en in al deze gevallen zijn deze perso nen ook niet meer verzekerd voor het ziekenfonds, zodat zij ofwel de dokter zelf moeten betalen of, zich nog zolang vrijwillig moeten verze keren, terwijl zij zonder inkomsten staanDeze chauffeur is ook weer niet georgeaniseerd. Bovenstaande gevalen zijn bijna allen „stads"-gevallen. Deze mensen krijgen een wrok te gen de maatschappij, terwijl deze aan hun eigen onkunde te wijten is. Daarom moet ook op deze punten aan de voorlichting gedacht worden. Gebeurt dit in voldoende mate? Wij hopen het, doch zijn niet overtuigd. 30 DEELNEMERS IN INT. KLASSE Al laat de lente op dit moment nog verstek gaan, toch ziet iedereen met spanning uit naar het eerste grote duel tussen elite van de Moto-Cross op 17 maart te St. Anthonis. Men vertrouwt algemeen, dat de reeds maanden regerende Koning Winter bezig is, zijn laatste adem uit te blazen, en dat spoedig de lente zijn intrede zal doen. „Een nieuwe lente, een nieuw geluid", om met Pierre Huyskens te spreken en zoals jaarlijks gebruikelijk zal een van deze nieuwe lentegeluiden bestaan uit het geronk van de race-motoren op het circuit van St. Anthonis. Nog nooit werd met zoveel span ning uitgezien naar het eerste grote treffen, omdat ieder ervan overtuigd is, dat te St. Anthonis bepaald wordt welke renners de toon zullen aan geven in de strijd om het wereld kampioenschap Moto-Cross 1963. Vooral in Engeland hecht men grote betekenis aan deze „First big Race" en alle Engelse motortijd schriften hebben aangedrongen op een zo sterk mogelijke afvaardiging naar St. Anthonis. De Britten zullen dan ook tot in hun vingertoppen geladen aan de start verschijnen en met hun super snelle BAS's en Mettises zullen ze ten koste van alles trachten een bres te slaan in de reeds jarenNdu- rende Zweedse hegemonie. De vijf Engelse rijders kennen het circuit van St. Anthonis als hun vestzak en ze moeten stuk voor stuk in staat geacht worden om beslag te leggen op de eerste plaatsen. Het zal niet nodig zijn Jeff Smits, Dave Bic kers, Arthur Lampkin, Lesly Archer en John Draper aan U voor te stel len, ze zijn alle vijf even beroemd als bekend. De fantastische Zweedse ploeg met Tibblin, Nilsson, Ludin, Johans son en Lundell zal echter niet zo ge makkelijk te kloppen zijn. Met hun nieuwe Husquevarnas en Litos en hun bekende teamgeest, vormen zij een hecht blok, dat praktisch niet van zijn voetstuk gestoten kan wor den. De Belgische Kampioenen Hubert Scaillet en Nic Jansen samen met ons aller Broer Dirks op een nieuwe fabrieks Lito en Jan Cljn'k op een nieuwe Metisse zullen nu de gele genheid krijgen te profiteren van de rivaliteit tussen Zweden en Engel sen. Broer Dirks zal er alles op zet ten zijn overwinning van vorig jaar te herhalen en hij is daartoe zeker in staat. - isr Duizenden motorsportliefhebbers zullen op 17 maart weer getuige zijn van een uiterst felle strijd tussen Zweden, Engelsen, Belgen, Denen, Duitsers en Nederlanders. Evenals vorige jaren zullen we na ..St. An thonis" weer weten welke renners 'n serieuze kans maken op de zo be geerde titel Wereldkampioen 1963. DIT JAAR EERSTE EXPERIMENTEN IN ONS LAND Mc I li» U Dit najaar zal in Nederland een begin worden gemaakt met de schooltelevisie. Onderwijs via de beeldbuis is bijvoorbeeld in Ameri ka een al jaren ingeburgerd begrip. In ons land is men al enige tijd be zig de zaak te bestuderen. Dit jaar als in september het nieuwe schooljaar begint zal men in de praktijk het idee gaan beproeven. Op 1 januari is daarvoor in Den Haag opgericht de Stichting Ned. Onder wijs Televisie. Deze heeft met de Nederlandse Televisie Stichting NTS een overeenkomst voor twee jaren gesloten om voorlopig nog op zeer bescheiden schaal de uitzen dingen te verzorgen. De NOT treedt daarbij op als uitvoerend orgaan van het gehele georganiseerde onderwijs. Bij de overeenkomst is vastgesteld, dat de NOT de programma's zal produceren en uitvoeren. Vanzelf sprekend zal daarbij nauw worden samengewerkt met de deskundigen van de NTS. Voor het eerste schooltelevisiejaar staan nog niet meer dan 20 uitzen dingen op het programma. Er is slechts een geringe zendtijd beschik- en bovendien zijn de financiële mo gelijkheden nog gering. Het zal daardoor niet mogelijk zijn om voor alle schooltypen afzonderlijke pro gramma's uit te zenden. De NOT zal daarom proberen om programma's te brengen, welke zijn afgestemd op royaal genomen leeftijdsgroepen en verschillende schooltypen. De uit zendingen zullen „zo ruim van on derwerp zijn, dat meer groepen met vrucht en plezier naar deze uitzen dingen kunnen kijken", zo zegt een verklaring van de NOT. De opzet is, dat de telvisielessen een aanvulling vormen op 't school programma. De experimentele uit zendingen zullen zich richten op on derwerpen, welke de leraar in de klas niet uitvoerig kan behandelen. Hiervoor zijn door de NOT vier hoofdgebieden vastgesteld. Het eer ste is de maatschappelijke vorming. Dit staat in nauw verband met de invoering van het vak maatschap pij-leer, dat door de Mammoetwet verplicht is gesteld voor een aantal schooltypen. Tweede hoofdgebied is beroeps- en schoolkeuze. Daarnaast zal tijdens de schooluitzendingen aandacht worden besteed aan actu ele ontwikkelingen op natuurweten schappelijk en technologisch terrein. Ook zal een proef worden genomen met uitzendingen, die de practische kennis van een van de moderne ta len zal moeten bevorderen. De NOT denkt bovendien aan programma's voor de culturele, etische en estheti sche vorming. Maar tijdens de proefperiode zal enige beperking nodig zijn. De schooluitzendingen zullen door ieder, die een televisietoestel heeft, kunnen worden ontvangen. Er zal, na een zorgvuldige selectie, een aan tal proefscholen worden gekozen, die waarschijnlijk een toestel in bruik leen krijgen. De NOT zal over enige tijd technische voorschriften uitge ven met betrekking tot de opstelling van het televisietoestel in de klas en de klasopstelling bij de t.v.-les- sen. Bij elk programma zullen uit voerige handleidingen worden ver strekt. Er zal steeds nauw overleg worden gepleegd met het onderwijs. Daartoe is een programmaraad sa mengesteld uit vertegenwoordigers van het prot. christelijk, het rooms- katholiek, het openbaar en bijzonder neutraal onderwijs. Ook vertegen woordigers van de omroepen hebben zitting in de Raad. Het is nog niet bekend hoe lang de uitzendingen zullen duren. In de komende maanden zullen de moge lijkheden verder worden bestudeerd door de vijftien leden tellende pro grammaraad. De Stichting Neder landse Onderwijstelevisie heeft in middels al een eigen bureau gekre gen aan het Sweélinckplein in Den Haag. Tot tijdelijk directeur is be noemd de heer H. J. L. Jongbloed, directeur van de Stichting Neder landse Onderwijs Film. DRANKWET Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare kennis dat is ingekomen en verzoekschrift van Hendrikus Albertus Gerardus Verbruggen, handelaar in frituren, wonende te Venray, Oostsingel NW 12, om een tapvergunning voor de verkoop van sterke drank in het klein voor ht pand Leunseweg 8. Binnen twee weken na de dagte kening van deze bekendmaking kan eenieder tegen het verlenen van de gevraagde vergunning schriftelijk bezwaren bij burgemeester en wet houders indienen. Venray, 15 februari 1963. Burgemeester en wethouders voor noemd, Mr. M. M. u G. M. COSTERS, burgemeester. H. P. L. VOi?.ST. secret n is.

Peel en Maas | 1963 | | pagina 1