'l is wer carnaval ien '1 land van piel en maas
Keelpijn
ASPRO
VASTENACTIE '63
Geestelijk artikel
Bekendmakingen
neem
VRIJDAG 22 FEBRUARI 1963 No. 8
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFWFT AV\ VnOD VPNPAV FM OMQTFFFFM ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 W C/UlVtSLAlJ VUUK Vi^JNl\Al HIN UMo 1 KÜllliiN
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
Kardinaal Alfrink: Laat noodlij
dende mensheid ondervinden dat
de vastentijd een hoogtij van of
ferliefde is.
Als iets de veranderingen in de
Kerk typeert, dan is wel de nieuwe
wijze, waarop onze bisschoppen ons
adviseren de vasten te beleven. Po
pulair gezegd: vroeger was ons vas
ten in de eerste plaats gericht op
zelfheiliging en een plaatsje in de
hemel. Nu heeft de vastentijd een
heel anderee dimensie erbij gekre
gen, die het beste kan worden weer
gegeven met de woord: „Laat de
noodlijdende mensheid ondervinden,
dat de vastentijd in de Katholieke
Kerk een hoogtij van offerliefde is.
Niet meer alleen vasten voor eigen
zieleheil, maar vooral voor hulp aan
mensen in nood in de gehele wereld.
Dat wij er zelf geestelijk wel bij
varen is eraan inhaerent, maar staat
niet op de eerste plaats."
Met deze woorden zij het in
vrije interpretatie heeft kardinaal
Alfrink, aartbisschop* van Utrecht,
dezer dagen voor pers en radio de
derde vastenaktie aangekondigd. En
meteen heeft hij eraan toegevoegd,
dat de bisschoppen op vijf miljoen
gulden rekenen. Tien miljoen zou
den er nodig zijn om alle aanvragen
uit alle hoeken der wereld ie vol
doen ,maar een dergelijk bedrag ligt
te hoog.
De organisatie van de derde vas
tenaktie berust bij de Actie voor God
in Heemstede. De organisatoren heb
ben van de vorige akties geleerd en
de komende vastenaktie zal dan ook
iets anders verlopen dan vorig jaar.
In de eerste plaats worden geen
noodkistjes meer verspreid. Dat be
tekent een besparing van een ton,
die nu de opbrengst ten goede zal
komen.
Het is bovendien veel eenvoudiger
een enveloppe te vullen en af te
geven. Een ander belangrijk ver
schil met vorig jaar is, dat drie maal
in de vastentijd gelegenheid wordt
gegeven, de giften af te geven, na
melijk op de derde zondag van de
vasten, 17 maart, op de eerste Pas
siezondag, 31 maart en tenslotte nog
een keer op het hoogfeest van Pasen,
14 april.
De bisschoppen willen ook sterker
dan vorige jaren de parochiële be
werking laten spreken. Kardinaal
Alfrink is van mening, dat de vas
tenaktie staat of valt met de wijze,
waarop zij in de parochies wordt
verkondigd en verzorgd. De kardi
naal rekent er daarbij wel op, dat
de pastoor kan voortbouwen op de
grond, die pers en radio door hun
publicaties „bouwrijp" hebben ge
maakt.
Een ander belangrijk verschil met
de aktie van vorig jaar is, dat de
publicaties veel meer op de mens
zullen zijn gericht en niet zozeer op
al het werk als zodanig.
Zondag 3 maart a.s. openen de bis
schoppen de aktie met een brief
voor alle gelovigen. De eerste week
zal bijzonder gewijd zijn aan het
kind in nood, de tweede aan de
jeugd, de derde aan de mannen, de
vierde week aan de vrouwen, de
vijfde aan de bejaarden en tenslotte
de Goede Week aan alle zieken.
Uit de aanvragen hebben de bis
schoppen een keuze gemaakt. Een
en vijft-g projecten zullen uit de
vastenaktie 1963 een bijdrage ont
vangen. Hoeveel dat zal zijn, hangt
af van het resultaat der vastenaktie.
Een bloemlezing uit die projecten
voert ons van Kenya in Afrika, waar
hongersnood heerst, naar Chili, waar
de Kerk een revolutionaire land
bouwhervorming doorvoert en re
kent op steun om de ongeletterde
boeren de nodige kennis bij te bren
gen, van een ziekenhuis in Ernaku-
lam in Zuid-India naar een school in
Pakistan.
Van Ethiopië, waar de gezond
heidszorg voor baby's, moeders, be
jaarden en invaliden dringend steun
behoeft, naar Alindao voor de me
chanisatie van een koffieplantage.
De doeleinden zijn net zo omvang
rijk als de noden van de mensen in
de ontwikkelingsgebieden. Veelal
vallen die ontwikkelingsgebieden sa
men met de missiegebieden.
Op de katholieken rust daarom !n
dubbele plicht tot hulpverlening. In
de komende weken zult u er nog
meer van horen.
VERANDERD UITZICHT OP
EEN OER-OUDE PRAKTIJK.
Kortgeleden heeft Prof. Hoik, die
als vrijzinnig-protestants-waarnemer
de eerste zitting van het Concilie
heeft bijgewoond, voor een gemengd
gehoor zijn indrukken over deze ge-
béurtenis weergegeven. Hij heeft
daarbij wijzend op de grote toena
dering tussen de christelijke gods
diensten, de aandacht gevestigd op 'n
verschil, dat tussen katholieken en
protestanten bestaat en lang blijven
zal. De Katholieke Kerk, zo zeide hij
heeft altijd meer de neiging zich van
de wereld af te keren en de mens
voor te houden hoezeer hij niet van
de wereld is. Daartegenover heeft de
protestant eerder de neiging zich tot
de wereld te keren en zijn voor
naamste taak te zien in zijn zending
ten .aanzien van de wereld.
Het zou moeilijk vallen Prof. Holk
hierin tegen te spreken. Naarmate
men het katholicisme over de we
reld, dus breder ziet dan alleen maar
in het Westen en bijv. ook de ge
loofsbeleving in de Oosterse Kerken
erbij betrekt, zal men vaststellen,
dat inderdaad het katholicisme meer
tot beschouwing geneigd is, en min
der op de praktijk van het leven
gericht dan het protestantisme. Ka
tholicisme is verwant met mystiek,
contemplatie en ascese.
In deze geloofsbeleving heeft ook
de Vasten en het daaraan vooraf
gaande Carnaval een natuurlijke
plaats. Het Carnaval dient in diep
ste wezen om de hossende, feestvie
rende mens te confronteren met de
betrekkelijkheid der dingen. Behal
ve een erkenning van de ongedwon
gen vreugd, geeft Carnaval ook een
apart accent op het onmiddellijk vol
gende tijdperk van inkeer.
Want wat wij „vasten" noemen,
is niet meer zeker niet in de he
dendaagse tijd een periode van
versterving, materiële en lichamelij
ke kastijding. Het is bezig uit te
groeien tot een paar weken van be
zinning, van inkeer naar binnen.
Met het perspectief van Pasen en de
Opstanding tot het Eeuwig Leven.
Zeker, lang niet iedere katholiek
is zover, dat men van een algemeen
aanvaarde opvatting van de vasten
als tijd van inkeer kan spreken. Te
velen, die maar traag het geestelijk
leven van de Kerk volgen, hangen
nog aan het begrip van vasten in
de ouderwetse zin, aan de Ramadan
der Mohammedanen. Bovendien
hebben die velen het meestal ook als
uit-de-tijd verworpen.
Zij verkeren nu in een leegte.
Maar de nieuwe opvatting, de tijd
van inkeer, de confrontatie met ons
eigen innerlijk met onze begrensd
heid en de noodzakelijke ontmoeting
met de ons te hulp gesnelde God,
begint reeds aan verscheidenen 'n
verfrissend nieuw uitzicht te bieden.
Zo krijgt de Vasten weer het aan
zien van een oude, zeer oude prak
tijk van een heel wijze en ervaren
Moeder, de H. Kerk.
Een jongeman schreef ons in een
ingezonden stuk een grote wijsheid:
Een goed christen krijgt juist met
de vastelaovend een kans om van te
likkebaarden, al is het alleen om
zijn egoistisch masker af te zetten
en er voor te zorgen dat vooral een
ander plezier heeft. Want het ple
zier van een ander is de grondslag
van eigen plezier. Een goed vastel-
aovesvierder stelt zich open voor 'n
ander en weet te waarderen hetgeen
door anderen juist voor hem tot
stand is gebracht.
Dat is de grote achtergrond van
dit volksfeest, moet hij tenminste
zijn. Daarvoor heeft men geen liters
bier nodig, geen bepalingen van de
overheid, geen politiemaatregelen,
of andère plaatsen met „verboden
dit.verboden dat.." Dan wordt
dit feest geen grote troep, geen ben
de, maar een echt volksfeest met
veel plezier en veel schik. En dat
ondanks een barre winter, ondanks
aangebroken spaarpotjes e.d.
De echte zin van vastelaovend vie
ren moeten nog vele mensen leren,
zowel echte als „vreemde" Venray-
ers.
We mogen slechts hopen dat Prins
Paul's bewind en dat van zijn colle
ga's op de kerkdorpen dit geheim
van vastelaovend aan deze mensen
duidelijk zal maken en dat de ech
te vastelaovendvierder, ondanks
sneeuw, ijs en kou drie echte plezie
rige dagen zal beleven, om daardoor
gesterkt de tijd van bezinning, die
de vastentijd is, ook metterdaad te
beleven.
Blief wakker Piëlhaze
VOOR DE CARNAVAL
De burgemeester van Venray
maakt bekend, dat ingevolge het
bepaalde bij artikel 127, sub b der
Algemene Politieverordening der ge
meente Venray, aan de houders van
voor het. publiek toegankelijke loka
len en inrichtingen geen danstenten
zijnde, toestemming wordt verleend
om op zondag 24, maandag 25 en
dinsdag 26 februari a.s. aldaar hun
vrouwelijk personeel gedurende de
uitoefening van het bedrijf dienst te
laten doen of door of vanwege de
houder aanwezig te doen zijn onder
voorwaarde, dat de vrouwelijke be
dienden de leeftijd van 16 jaren heb
ben bereikt .en van een onbesproken
levenswandel zijn.
Venray, 14 februari 1963.
Burgemeester en wethouders van
Venray maken bekend, dat op
maandag 25 en dinsdag 26 februari
1963, de kantoren en diensten van
de gemeente zullen geopend zijn
uitsluitend van 10 tot 12 uur.
Venray, 14 februari 1963.
De burgemeester van Venray
maakt bekend, dat hij gedurende de
carnavalsdagen ontheffing verleent
van het bezoeken door personen be
neden de leeftijd van 18 jaar van'
voor het publiek toegankelijke in
richtingen, waar vermakelijkheden
worden gegeven.
Deze ontheffing geldt niet voor
dansgelegenheden en voor inrichtin
gen, waar-in muziek wordt gemaakt.
In deze inrichtingen mogen bedoel
de personen alleen verblijven onder
geleide van een voor hen verant
woordelijk meerderjarig persoon.
Venray, 14 februari 1963.
De burgemeester van Venray ves
tigt met het oog op de a.s. carna
val bij deze nogmaals de aandacht
op het bepaalde bij de artikelen 25
en 89 sub a der Algemene Politiever-
dening Venray, luidende:
„Behoudens het bepaalde in arti
kel 56, sub 1 van het Provinciaal
Wegenreglement, is het verboden, op
of aan de openbare weg op of zo
danige afstand daarvan, dat de ge
bruikers van de weg er gevaar,
schade of hinder van kunnen heb
ben, zonder vergunning van burge
meester en wethouders (tenzij
krachtens wettelijke bevoegdheden)
kamers, kattekoppen of donderbus
sen af te schieten, met een vuur
wapen, windbuks, windrosr, of der
gelijk wapen te schieten, vuurwerk
af te steken of voetzoekers of der
gelijke ontplofbare stoffen te wer
pen, te ontsteken of af te schieten."
Het is verboden:
a. aan kinderen beneden 16 jaar
buskruit of vuurwerk te verko
pen of af te geven.
Op' een en ander zal nauwkeurig
toezicht worden uitgeoefend, terwijl
bij overtreding proces-verbaal zal
worden opgemaakt.
Venray, 14 februari 1963.
Openbare vermakelijkheden
tijdens de Carnavalsdagen
De Burgemeester van Venray,
brengt ter algemene kennis dat de
navolgende regeling voor de open
bare vermakelijkheden gedurende
de a.s. carnavalsdagen is getroffen.
1. SLUITINGSUUR
carnavalszondag 24 februari en
camavalsmaantiag 25 februari
1963 sluitingsuur in de gehele
gemeente om 1 uur na midder
nacht.
carnavalsdinsdag, 26 februari
1963,: sluitingsuur in de gehele
gemeente om 24.00 uur.
2. DANSEN.
camavalszondag in de gehele
gemeente van 18.00 tot 23 00 u.
carnavalsmaandag m de gehele
gemeente van 17.00 tot 24.00 uur
camavalsdinsdag in de gehele
gemeente van 10 tot 12 en van
17.00 tot 23.00 uur
3. MUZIEK EN
VOORDRACHTEN
In de gehele gemeente mag mu
ziek gemaakt en mogen voor
drachten gehouden worden tot
een half uur vóór sluitingsuur.
Venray, 14 februari 1963.
DRINGENDE OPROEP
De burgemeester van Venray doet
een dringend beroep op de bevol
king volledige medewerking te wil
len verlenen om alle wanordelijkhe
den en drankmisbruik tijdens de
carnavalsdagen te voorkomen en
om met name aan de kasteleins op
carnavalsmaandag en -dinsdag van
af 15 uur tot 19 uur geen sterke
drank te vragen.
De vergunninghouders worden
verzocht op carnavalsmaandag en
-dinsdag vanaf 15 uur tot 19 uur
geen sterke drank aan het publiek
te schenken.
Aan ouders en verzorgers wordt
in hun eigen belang cn dat hunner
Jammer genoeg kwam een fo
to van Prins JACQ. I van de
Knöllekes te Leunen te laat in
ons bezit om ook bjj z(jn „col
lega's" te worden opgenomen.
Wij zullen proberen elders in
dit blad nog 'n plaatsje voor
hem in te ruimen.
kinderen de dringende uitnodiging
gericht, ervoor te zorgen dat de hand
wordt gehouden aan het verbod van
het bezoek en van avondvermake
lijkheden door kinderen, voorzover
daarvan geen ontheffing is verleend.
Dit verbod is in het belang der
ouders en kinderen zelf.
Venray, 14 februari 1963.
De burgemeester voornoemd.
Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS.
't Is wer carnaval, nu de'gevelver
siering weer uitgehangen wordt, de
vastelaoveskrant verschenen is en
in de komende dagen in Venray-
kom Prins Paul I en op de kerk
dorpen andere doorluchtige dwaas
heden het „bewind" gaan voeren.
Hiernaast hebben we deze pro
minente figuren afgebeeld en in de
grote optocht van maandag a.s. zul
len ze allen tesamen komen, zo een
hoogtepunt vormende van de Ven-
raodse Vastelaovend
De burgerlijke overheid heeft in
een aantal bekendmakingen nog
nog even de puntjes op de i gezet,
maar nu kan dan het feest gaan be
ginnen. Het feest van drie dagen
vastelaovend
Wat is vastelaovend eigenlijk voor
ons Venrayers? We kennen dat feest
feitelijk nog zo kort en als men de
mensen die naar de optochten kijken
zo stil en onbewogen ziet staan dan,
vraagt men zich wel eens af, waar
die vastelaovesstemming is, die men
elders wel vindt.
Als men de boerebrulleft voorbij
ziet trekken en zovele ouderen aan
de kant ziet staan, waarvoor dit on
derdeel nu speciaal is opgezet, dan
blijkt daaruit dat we nog het een en
ander te leren hebben.
Zou dit zijn oorzaak hebben, dat
velen de vastelaovend niet begrijpen
dit feest te veel zien als een gelegen
heid om hoeveelheden alcohol te
nuttigen en „de beest uit te han
gen?"
Begrijpen ze niet, dat vastelaovend
een van de weinige kansen nog is,
om in een plaats, waar men niet
als vroeger eng tesamen woont
maar steeds meer en meer van el
kaar verwijderd wordt door de grote
stroom van „vreemdelingen" en
nieuwe 'gezichten, tesamen feest te
vieren, zonder dat beruchte masker
van stand en rang dat we iedere dag
zo braaf voor ons houden.
Prins PAUL I van de Piëlhazen te
Venray. foto Hoedemaekers
Prins HARRIE II van Het Dartele
Veulen te Veulen, foto G. Kruijsen
Prins JAN III van de Piëlreuzen te
Ysselsteyn. foto G. Kruijsen
Prins HAAY II van de Knuppels
te Castenray. foto G. Kruijsen
Prins HAAI I van de Spurriemökke
■e Oirlo. foto G. Kruijsen
Prins JO I van de Zagewetters te
Merselo. foto G. Kruijsen
Prins GERRIT I van de Karklingeis
te Oostrum. foto G. Kruijssen