'l is wer carnaval ien '1 land van piel en maas Keelpijn ASPRO VASTENACTIE '63 Geestelijk artikel Bekendmakingen neem VRIJDAG 22 FEBRUARI 1963 No. 8 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFWFT AV\ VnOD VPNPAV FM OMQTFFFFM ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 W C/UlVtSLAlJ VUUK Vi^JNl\Al HIN UMo 1 KÜllliiN PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) Kardinaal Alfrink: Laat noodlij dende mensheid ondervinden dat de vastentijd een hoogtij van of ferliefde is. Als iets de veranderingen in de Kerk typeert, dan is wel de nieuwe wijze, waarop onze bisschoppen ons adviseren de vasten te beleven. Po pulair gezegd: vroeger was ons vas ten in de eerste plaats gericht op zelfheiliging en een plaatsje in de hemel. Nu heeft de vastentijd een heel anderee dimensie erbij gekre gen, die het beste kan worden weer gegeven met de woord: „Laat de noodlijdende mensheid ondervinden, dat de vastentijd in de Katholieke Kerk een hoogtij van offerliefde is. Niet meer alleen vasten voor eigen zieleheil, maar vooral voor hulp aan mensen in nood in de gehele wereld. Dat wij er zelf geestelijk wel bij varen is eraan inhaerent, maar staat niet op de eerste plaats." Met deze woorden zij het in vrije interpretatie heeft kardinaal Alfrink, aartbisschop* van Utrecht, dezer dagen voor pers en radio de derde vastenaktie aangekondigd. En meteen heeft hij eraan toegevoegd, dat de bisschoppen op vijf miljoen gulden rekenen. Tien miljoen zou den er nodig zijn om alle aanvragen uit alle hoeken der wereld ie vol doen ,maar een dergelijk bedrag ligt te hoog. De organisatie van de derde vas tenaktie berust bij de Actie voor God in Heemstede. De organisatoren heb ben van de vorige akties geleerd en de komende vastenaktie zal dan ook iets anders verlopen dan vorig jaar. In de eerste plaats worden geen noodkistjes meer verspreid. Dat be tekent een besparing van een ton, die nu de opbrengst ten goede zal komen. Het is bovendien veel eenvoudiger een enveloppe te vullen en af te geven. Een ander belangrijk ver schil met vorig jaar is, dat drie maal in de vastentijd gelegenheid wordt gegeven, de giften af te geven, na melijk op de derde zondag van de vasten, 17 maart, op de eerste Pas siezondag, 31 maart en tenslotte nog een keer op het hoogfeest van Pasen, 14 april. De bisschoppen willen ook sterker dan vorige jaren de parochiële be werking laten spreken. Kardinaal Alfrink is van mening, dat de vas tenaktie staat of valt met de wijze, waarop zij in de parochies wordt verkondigd en verzorgd. De kardi naal rekent er daarbij wel op, dat de pastoor kan voortbouwen op de grond, die pers en radio door hun publicaties „bouwrijp" hebben ge maakt. Een ander belangrijk verschil met de aktie van vorig jaar is, dat de publicaties veel meer op de mens zullen zijn gericht en niet zozeer op al het werk als zodanig. Zondag 3 maart a.s. openen de bis schoppen de aktie met een brief voor alle gelovigen. De eerste week zal bijzonder gewijd zijn aan het kind in nood, de tweede aan de jeugd, de derde aan de mannen, de vierde week aan de vrouwen, de vijfde aan de bejaarden en tenslotte de Goede Week aan alle zieken. Uit de aanvragen hebben de bis schoppen een keuze gemaakt. Een en vijft-g projecten zullen uit de vastenaktie 1963 een bijdrage ont vangen. Hoeveel dat zal zijn, hangt af van het resultaat der vastenaktie. Een bloemlezing uit die projecten voert ons van Kenya in Afrika, waar hongersnood heerst, naar Chili, waar de Kerk een revolutionaire land bouwhervorming doorvoert en re kent op steun om de ongeletterde boeren de nodige kennis bij te bren gen, van een ziekenhuis in Ernaku- lam in Zuid-India naar een school in Pakistan. Van Ethiopië, waar de gezond heidszorg voor baby's, moeders, be jaarden en invaliden dringend steun behoeft, naar Alindao voor de me chanisatie van een koffieplantage. De doeleinden zijn net zo omvang rijk als de noden van de mensen in de ontwikkelingsgebieden. Veelal vallen die ontwikkelingsgebieden sa men met de missiegebieden. Op de katholieken rust daarom !n dubbele plicht tot hulpverlening. In de komende weken zult u er nog meer van horen. VERANDERD UITZICHT OP EEN OER-OUDE PRAKTIJK. Kortgeleden heeft Prof. Hoik, die als vrijzinnig-protestants-waarnemer de eerste zitting van het Concilie heeft bijgewoond, voor een gemengd gehoor zijn indrukken over deze ge- béurtenis weergegeven. Hij heeft daarbij wijzend op de grote toena dering tussen de christelijke gods diensten, de aandacht gevestigd op 'n verschil, dat tussen katholieken en protestanten bestaat en lang blijven zal. De Katholieke Kerk, zo zeide hij heeft altijd meer de neiging zich van de wereld af te keren en de mens voor te houden hoezeer hij niet van de wereld is. Daartegenover heeft de protestant eerder de neiging zich tot de wereld te keren en zijn voor naamste taak te zien in zijn zending ten .aanzien van de wereld. Het zou moeilijk vallen Prof. Holk hierin tegen te spreken. Naarmate men het katholicisme over de we reld, dus breder ziet dan alleen maar in het Westen en bijv. ook de ge loofsbeleving in de Oosterse Kerken erbij betrekt, zal men vaststellen, dat inderdaad het katholicisme meer tot beschouwing geneigd is, en min der op de praktijk van het leven gericht dan het protestantisme. Ka tholicisme is verwant met mystiek, contemplatie en ascese. In deze geloofsbeleving heeft ook de Vasten en het daaraan vooraf gaande Carnaval een natuurlijke plaats. Het Carnaval dient in diep ste wezen om de hossende, feestvie rende mens te confronteren met de betrekkelijkheid der dingen. Behal ve een erkenning van de ongedwon gen vreugd, geeft Carnaval ook een apart accent op het onmiddellijk vol gende tijdperk van inkeer. Want wat wij „vasten" noemen, is niet meer zeker niet in de he dendaagse tijd een periode van versterving, materiële en lichamelij ke kastijding. Het is bezig uit te groeien tot een paar weken van be zinning, van inkeer naar binnen. Met het perspectief van Pasen en de Opstanding tot het Eeuwig Leven. Zeker, lang niet iedere katholiek is zover, dat men van een algemeen aanvaarde opvatting van de vasten als tijd van inkeer kan spreken. Te velen, die maar traag het geestelijk leven van de Kerk volgen, hangen nog aan het begrip van vasten in de ouderwetse zin, aan de Ramadan der Mohammedanen. Bovendien hebben die velen het meestal ook als uit-de-tijd verworpen. Zij verkeren nu in een leegte. Maar de nieuwe opvatting, de tijd van inkeer, de confrontatie met ons eigen innerlijk met onze begrensd heid en de noodzakelijke ontmoeting met de ons te hulp gesnelde God, begint reeds aan verscheidenen 'n verfrissend nieuw uitzicht te bieden. Zo krijgt de Vasten weer het aan zien van een oude, zeer oude prak tijk van een heel wijze en ervaren Moeder, de H. Kerk. Een jongeman schreef ons in een ingezonden stuk een grote wijsheid: Een goed christen krijgt juist met de vastelaovend een kans om van te likkebaarden, al is het alleen om zijn egoistisch masker af te zetten en er voor te zorgen dat vooral een ander plezier heeft. Want het ple zier van een ander is de grondslag van eigen plezier. Een goed vastel- aovesvierder stelt zich open voor 'n ander en weet te waarderen hetgeen door anderen juist voor hem tot stand is gebracht. Dat is de grote achtergrond van dit volksfeest, moet hij tenminste zijn. Daarvoor heeft men geen liters bier nodig, geen bepalingen van de overheid, geen politiemaatregelen, of andère plaatsen met „verboden dit.verboden dat.." Dan wordt dit feest geen grote troep, geen ben de, maar een echt volksfeest met veel plezier en veel schik. En dat ondanks een barre winter, ondanks aangebroken spaarpotjes e.d. De echte zin van vastelaovend vie ren moeten nog vele mensen leren, zowel echte als „vreemde" Venray- ers. We mogen slechts hopen dat Prins Paul's bewind en dat van zijn colle ga's op de kerkdorpen dit geheim van vastelaovend aan deze mensen duidelijk zal maken en dat de ech te vastelaovendvierder, ondanks sneeuw, ijs en kou drie echte plezie rige dagen zal beleven, om daardoor gesterkt de tijd van bezinning, die de vastentijd is, ook metterdaad te beleven. Blief wakker Piëlhaze VOOR DE CARNAVAL De burgemeester van Venray maakt bekend, dat ingevolge het bepaalde bij artikel 127, sub b der Algemene Politieverordening der ge meente Venray, aan de houders van voor het. publiek toegankelijke loka len en inrichtingen geen danstenten zijnde, toestemming wordt verleend om op zondag 24, maandag 25 en dinsdag 26 februari a.s. aldaar hun vrouwelijk personeel gedurende de uitoefening van het bedrijf dienst te laten doen of door of vanwege de houder aanwezig te doen zijn onder voorwaarde, dat de vrouwelijke be dienden de leeftijd van 16 jaren heb ben bereikt .en van een onbesproken levenswandel zijn. Venray, 14 februari 1963. Burgemeester en wethouders van Venray maken bekend, dat op maandag 25 en dinsdag 26 februari 1963, de kantoren en diensten van de gemeente zullen geopend zijn uitsluitend van 10 tot 12 uur. Venray, 14 februari 1963. De burgemeester van Venray maakt bekend, dat hij gedurende de carnavalsdagen ontheffing verleent van het bezoeken door personen be neden de leeftijd van 18 jaar van' voor het publiek toegankelijke in richtingen, waar vermakelijkheden worden gegeven. Deze ontheffing geldt niet voor dansgelegenheden en voor inrichtin gen, waar-in muziek wordt gemaakt. In deze inrichtingen mogen bedoel de personen alleen verblijven onder geleide van een voor hen verant woordelijk meerderjarig persoon. Venray, 14 februari 1963. De burgemeester van Venray ves tigt met het oog op de a.s. carna val bij deze nogmaals de aandacht op het bepaalde bij de artikelen 25 en 89 sub a der Algemene Politiever- dening Venray, luidende: „Behoudens het bepaalde in arti kel 56, sub 1 van het Provinciaal Wegenreglement, is het verboden, op of aan de openbare weg op of zo danige afstand daarvan, dat de ge bruikers van de weg er gevaar, schade of hinder van kunnen heb ben, zonder vergunning van burge meester en wethouders (tenzij krachtens wettelijke bevoegdheden) kamers, kattekoppen of donderbus sen af te schieten, met een vuur wapen, windbuks, windrosr, of der gelijk wapen te schieten, vuurwerk af te steken of voetzoekers of der gelijke ontplofbare stoffen te wer pen, te ontsteken of af te schieten." Het is verboden: a. aan kinderen beneden 16 jaar buskruit of vuurwerk te verko pen of af te geven. Op' een en ander zal nauwkeurig toezicht worden uitgeoefend, terwijl bij overtreding proces-verbaal zal worden opgemaakt. Venray, 14 februari 1963. Openbare vermakelijkheden tijdens de Carnavalsdagen De Burgemeester van Venray, brengt ter algemene kennis dat de navolgende regeling voor de open bare vermakelijkheden gedurende de a.s. carnavalsdagen is getroffen. 1. SLUITINGSUUR carnavalszondag 24 februari en camavalsmaantiag 25 februari 1963 sluitingsuur in de gehele gemeente om 1 uur na midder nacht. carnavalsdinsdag, 26 februari 1963,: sluitingsuur in de gehele gemeente om 24.00 uur. 2. DANSEN. camavalszondag in de gehele gemeente van 18.00 tot 23 00 u. carnavalsmaandag m de gehele gemeente van 17.00 tot 24.00 uur camavalsdinsdag in de gehele gemeente van 10 tot 12 en van 17.00 tot 23.00 uur 3. MUZIEK EN VOORDRACHTEN In de gehele gemeente mag mu ziek gemaakt en mogen voor drachten gehouden worden tot een half uur vóór sluitingsuur. Venray, 14 februari 1963. DRINGENDE OPROEP De burgemeester van Venray doet een dringend beroep op de bevol king volledige medewerking te wil len verlenen om alle wanordelijkhe den en drankmisbruik tijdens de carnavalsdagen te voorkomen en om met name aan de kasteleins op carnavalsmaandag en -dinsdag van af 15 uur tot 19 uur geen sterke drank te vragen. De vergunninghouders worden verzocht op carnavalsmaandag en -dinsdag vanaf 15 uur tot 19 uur geen sterke drank aan het publiek te schenken. Aan ouders en verzorgers wordt in hun eigen belang cn dat hunner Jammer genoeg kwam een fo to van Prins JACQ. I van de Knöllekes te Leunen te laat in ons bezit om ook bjj z(jn „col lega's" te worden opgenomen. Wij zullen proberen elders in dit blad nog 'n plaatsje voor hem in te ruimen. kinderen de dringende uitnodiging gericht, ervoor te zorgen dat de hand wordt gehouden aan het verbod van het bezoek en van avondvermake lijkheden door kinderen, voorzover daarvan geen ontheffing is verleend. Dit verbod is in het belang der ouders en kinderen zelf. Venray, 14 februari 1963. De burgemeester voornoemd. Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS. 't Is wer carnaval, nu de'gevelver siering weer uitgehangen wordt, de vastelaoveskrant verschenen is en in de komende dagen in Venray- kom Prins Paul I en op de kerk dorpen andere doorluchtige dwaas heden het „bewind" gaan voeren. Hiernaast hebben we deze pro minente figuren afgebeeld en in de grote optocht van maandag a.s. zul len ze allen tesamen komen, zo een hoogtepunt vormende van de Ven- raodse Vastelaovend De burgerlijke overheid heeft in een aantal bekendmakingen nog nog even de puntjes op de i gezet, maar nu kan dan het feest gaan be ginnen. Het feest van drie dagen vastelaovend Wat is vastelaovend eigenlijk voor ons Venrayers? We kennen dat feest feitelijk nog zo kort en als men de mensen die naar de optochten kijken zo stil en onbewogen ziet staan dan, vraagt men zich wel eens af, waar die vastelaovesstemming is, die men elders wel vindt. Als men de boerebrulleft voorbij ziet trekken en zovele ouderen aan de kant ziet staan, waarvoor dit on derdeel nu speciaal is opgezet, dan blijkt daaruit dat we nog het een en ander te leren hebben. Zou dit zijn oorzaak hebben, dat velen de vastelaovend niet begrijpen dit feest te veel zien als een gelegen heid om hoeveelheden alcohol te nuttigen en „de beest uit te han gen?" Begrijpen ze niet, dat vastelaovend een van de weinige kansen nog is, om in een plaats, waar men niet als vroeger eng tesamen woont maar steeds meer en meer van el kaar verwijderd wordt door de grote stroom van „vreemdelingen" en nieuwe 'gezichten, tesamen feest te vieren, zonder dat beruchte masker van stand en rang dat we iedere dag zo braaf voor ons houden. Prins PAUL I van de Piëlhazen te Venray. foto Hoedemaekers Prins HARRIE II van Het Dartele Veulen te Veulen, foto G. Kruijsen Prins JAN III van de Piëlreuzen te Ysselsteyn. foto G. Kruijsen Prins HAAY II van de Knuppels te Castenray. foto G. Kruijsen Prins HAAI I van de Spurriemökke ■e Oirlo. foto G. Kruijsen Prins JO I van de Zagewetters te Merselo. foto G. Kruijsen Prins GERRIT I van de Karklingeis te Oostrum. foto G. Kruijssen

Peel en Maas | 1963 | | pagina 5