Ook de heren mode verandert Zuinige Ventilatorkachel Ideale Haardroger v75 jaaren aktiever dan ooit 1 Zo ogenschijnlijk verandert er al tijd maar heel weinig in de mode voor de heren. Voor hen geldt nu eenmaal een rustiger modebeeld dan voor de dames. De dames zijn waar schijnlijk gemakkelijker in vuur en vlam te brengen voor iets nieuws. Zij wisselen graag terwijl de heren der schepping pas aan hun pakje beginnen te wennen als het oud en veel gedragen is. En toch verandert er voor de he ren meer dan u denkt. Vooral daar ook de materialen, waaruit de kle dingstukken gemaakt worden zo an ders zijn geworden. Materialen, die het onderhoud van de herenkleding voor de vrouw vereenvoudigen. VAN KRIMPVRIJ TOT ZELFSTRIJKEND Volgen we eerst eens de heren mode van de laatste jaren. Zo on geveer 10 jaar geleden bestonden er uitsluitend sanfor overhemden met losse boord. Sanfor was de naam voor geheel krimpvrij gemaakte stof. Daarop volgde, als voorloper van de houdbare boorden van tegen woordig, de tubenijs boord. Dit was voor de huisvrouw al een hele ver betering, als ze de hemden zelf was te. Toen kwamen er overhemden van kunstgarens die je 's avonds in de wasbak kon uitspoelen en 's mor gens schoon en droog kon aantrek ken, maar daar waren er bij die het vuil leken aan te trekken en die je geen halve dag kon dragen. Maar de wetenschap ging verder met onderzoeken. Ten gerieve van de vrouw en zeker niet minder om het uiterlijk van de man beter en netter te maken. We kregen de no- iron hemden, wat een veel groter gemak betekent. Om deze no -iron toestand te bereiken werd de katoe nen vezel, waarvan de poplin wordt geweven, met kunstharsen bewerkt. Deze overhemden behoeven dus niet te worden gestreken en zijn in hoge mate kreukherstellend. Al zien ze er vlak na het wassen nog niet zo ge heel kreukvrij uit, 20 minuten na het aantrekken zijn ze glad. GEDULD NODIG Velen kunnen niet het geduld op brengen hierop te wachten en gaan toch strijken. Het logische gevolg hiervan is dat het procédé hierna goeddeels waardeloos is geworden en dat men vanaf dat moment ver plicht is steeds te blijven strijken. Verder zien we nylon tricot over hemden. Ze zijn sterk, maar kunnen allergische huidreacties bij sommi ge mensen veroorzaken. Er wordt ook wel eens over geklaagd dat ze gauw gelig worden, maar dat ge beurt alleen als ze niet in het goede wasmiddel worden behandeld. Tegenwoordig zijn er de Bell-O- Fast hemden, die werkelijk zelfstrij- kend zijn. Dit wordt bereikt door de harsfinish op de vezel aan te bren gen. Weer een stapje vooruit dus. NOOIT MEER SOKKEN STOPPEN Ook op het gebied van de sokken is in de loop der tijd een hele ver andering gekomen. We begonnen met de wollen sok, onmiskenbaar goed voor transpirerende voeten, maar ze bezorgden de huisvrouw 'n eindeloos gestop. Ook zagen we te gelijkertijd katoenen macco sokken, die wel sterk, maar niet elastisch waren. In 1945, gelijk met de dames nylons, kwamen dan de sokken waarvan hiel en teen versterkt wa ren met nylon. De eerste sokken hiervan waren niet zó sterk, maar door 'n bepaald breiprocédé is hier in grote verbetering gekomen. Weer gemakkelijker voor de vrouw. Er zijn mousse-nylon sokken, dit zijn de rekbare, die als een tweede huid om de voet sluiten. Ze zijn niet koud, wel sterk. Het allernieuwste op sokkengebied is de rilsan-sok van materiaal op plantaardige basis. Ze hebben het uiterlijk van nylon en zijn ideaal voor mensen met voeten die snel geïriteerd zijn. HET FLESMODEL Nu kunnen we nog even de zelf- binders onder de loupe nemen. Vroeger haden we uitsluitend das sen van rayon. Dassen, waarvan na een wasbeurt het mooie echt af was. De tegenwoordige zelfbinders van terlenka en andere polyesters heb ben een grote souplesse en elastici teit ,zijn sterk en in hoge mate vuil- afstotend. Na het wassen zijn ze weer als nieuw. Het uiterlijk van de das heeft in de loop der jaren eveneens een wij ziging ondergaan. We zien ze name lijk veel smaller worden; het aller nieuwste is wel het flesmodel. STEEDS SMALLERE BROEKSPIJPEN De costuums van de heren onder gingen de volgende veranderingen: Zagen we vóór de oorlog praktisch alleen maar één-rij modellen met twee en drie knopen en brede re vers, na de oorlog waren er de cos tuums met overslag, tweerij model len met één en twee knopen. Ongeveer drie jaar geleden kwam weer het één-rij model in zwang met twee knopen, lange revers en een smallere pijpwijdte. Dit model handhaaft zich, alleen de pijpen worden steeds smaller. De Nederlandse man is in het al gemeen niet erg ingenomen met de ze smalle pijpen, uitgezonderd dan de jongelui. Er is ook een categorie, meestal wat ouderen, die niet zon der omslag aan hun pijpen willen lopen. Geen omslag heeft een wat sportievere inslag, vandaar dat deze kracht bij de jongeren wel gehoor vindt. DE TWINTIGERS Voor de jeugd zijn er zo langza merhand geheel eigen modellen ge komen ,de z.g. twen-modellen. Lo gisch gevolg van het feit dat er een zeer grote vraag naar eigen cos tuums gekomen is. De jongens van tegenwoordig trekken maar niet zo het costuum aan dat vader of moe der voor ze uitzoekt. Ze hebben een eigen smaak, een eigen mening, die ze niet meer gewend zijn onder stoe len of banken te steken. Ook de stoffen ondergingen een grote verandering. Zagen we vroe ger uitsluitend wollen kamgaren en gabardine pantalons, de tegenwoor dige pantalons zijn gemaakt van po lyesters hoofdzakelijk Terlenka. Ze hebben het voordeel kreukherstel lend, vormhoudend en zeer sterk te zijn en hebben zich daarom van hun bestaansrecht verzekerd. Ook bij de costuums maken de lichtge- wichtstoffen meer en meer opgang. De kortere wertkijd brengt met zich mee dat velen zich wat gemak kelijker en sportiever willen gaan kleden. Vader en zoon zitten vaak met spijkerbroeken en jacks op de scooter. Zullen de heren wellicht meer naar het Amerikaans voor beeld toegaan, zullen ze sneller wis selen van kleding en gauwer met de mode meegaan? OVERPEINZINGEN. DODELIJK ONGELUK Weer is een kind door het verkeer gedoodDroefenis en leed bij de familie, deernis bij de omstaanders en dorpsgenoten ,veislagenheid bij de chauffeur, die in 30-jarige chauf feursloopbaan dit eerste ongeluk do delijke gevolgen zag hebben Het heeft zo weinig zin over de schuldvraag in deze te gaan praten. Waar we wel over mogen en zelfs moeten praten is of deze Deurnese- weg nu eindelijk eens niet dusdanig verbreed moet worden dat het steeds meer toenemende snelle, maar ook langzame verkeer geen hinder van elkaar heeft. Bij deze weg is het al heel goed mogelijk door de aan leg van enkele rijwielpaden.... Dat staat al zo lang op het verlang lijstje en schijnt zelfs al ergens op papier te staan, maar tot heden merkt de weggebruiker daar niets van. Dit jonge mensenleven moet ons manen het verkeer veiliger te doen maken, wat ook betekent dat we ruimte moeten scheppen, waardoor onze kinderen veiliger van en naar school kunnen gaan NIEUWE PMC-PREMIES Vergelijkbare winkelwaarde tl5. Clubprijs 48.- Bestelnummer 645 fHiihnriic Qd Vergelijkbare winkelwaarde 49.- UIUU|JIIJ2>. wüi" Vraag gratis het PMC-Clubnleuws in een AH-wInkel bewonder meteen de showmodellen! Albert Heijn

Peel en Maas | 1962 | | pagina 6