Ook de heren
mode verandert
Zuinige Ventilatorkachel
Ideale Haardroger
v75 jaaren aktiever dan ooit
1
Zo ogenschijnlijk verandert er al
tijd maar heel weinig in de mode
voor de heren. Voor hen geldt nu
eenmaal een rustiger modebeeld dan
voor de dames. De dames zijn waar
schijnlijk gemakkelijker in vuur en
vlam te brengen voor iets nieuws.
Zij wisselen graag terwijl de heren
der schepping pas aan hun pakje
beginnen te wennen als het oud en
veel gedragen is.
En toch verandert er voor de he
ren meer dan u denkt. Vooral daar
ook de materialen, waaruit de kle
dingstukken gemaakt worden zo an
ders zijn geworden. Materialen, die
het onderhoud van de herenkleding
voor de vrouw vereenvoudigen.
VAN KRIMPVRIJ TOT
ZELFSTRIJKEND
Volgen we eerst eens de heren
mode van de laatste jaren. Zo on
geveer 10 jaar geleden bestonden er
uitsluitend sanfor overhemden met
losse boord. Sanfor was de naam
voor geheel krimpvrij gemaakte stof.
Daarop volgde, als voorloper van
de houdbare boorden van tegen
woordig, de tubenijs boord. Dit was
voor de huisvrouw al een hele ver
betering, als ze de hemden zelf was
te.
Toen kwamen er overhemden van
kunstgarens die je 's avonds in de
wasbak kon uitspoelen en 's mor
gens schoon en droog kon aantrek
ken, maar daar waren er bij die het
vuil leken aan te trekken en die je
geen halve dag kon dragen.
Maar de wetenschap ging verder
met onderzoeken. Ten gerieve van
de vrouw en zeker niet minder om
het uiterlijk van de man beter en
netter te maken. We kregen de no-
iron hemden, wat een veel groter
gemak betekent. Om deze no -iron
toestand te bereiken werd de katoe
nen vezel, waarvan de poplin wordt
geweven, met kunstharsen bewerkt.
Deze overhemden behoeven dus niet
te worden gestreken en zijn in hoge
mate kreukherstellend. Al zien ze er
vlak na het wassen nog niet zo ge
heel kreukvrij uit, 20 minuten na
het aantrekken zijn ze glad.
GEDULD NODIG
Velen kunnen niet het geduld op
brengen hierop te wachten en gaan
toch strijken. Het logische gevolg
hiervan is dat het procédé hierna
goeddeels waardeloos is geworden
en dat men vanaf dat moment ver
plicht is steeds te blijven strijken.
Verder zien we nylon tricot over
hemden. Ze zijn sterk, maar kunnen
allergische huidreacties bij sommi
ge mensen veroorzaken. Er wordt
ook wel eens over geklaagd dat ze
gauw gelig worden, maar dat ge
beurt alleen als ze niet in het goede
wasmiddel worden behandeld.
Tegenwoordig zijn er de Bell-O-
Fast hemden, die werkelijk zelfstrij-
kend zijn. Dit wordt bereikt door de
harsfinish op de vezel aan te bren
gen. Weer een stapje vooruit dus.
NOOIT MEER SOKKEN STOPPEN
Ook op het gebied van de sokken
is in de loop der tijd een hele ver
andering gekomen. We begonnen
met de wollen sok, onmiskenbaar
goed voor transpirerende voeten,
maar ze bezorgden de huisvrouw 'n
eindeloos gestop. Ook zagen we te
gelijkertijd katoenen macco sokken,
die wel sterk, maar niet elastisch
waren.
In 1945, gelijk met de dames
nylons, kwamen dan de sokken
waarvan hiel en teen versterkt wa
ren met nylon. De eerste sokken
hiervan waren niet zó sterk, maar
door 'n bepaald breiprocédé is hier
in grote verbetering gekomen. Weer
gemakkelijker voor de vrouw.
Er zijn mousse-nylon sokken, dit
zijn de rekbare, die als een tweede
huid om de voet sluiten. Ze zijn niet
koud, wel sterk. Het allernieuwste
op sokkengebied is de rilsan-sok
van materiaal op plantaardige basis.
Ze hebben het uiterlijk van nylon en
zijn ideaal voor mensen met voeten
die snel geïriteerd zijn.
HET FLESMODEL
Nu kunnen we nog even de zelf-
binders onder de loupe nemen.
Vroeger haden we uitsluitend das
sen van rayon. Dassen, waarvan na
een wasbeurt het mooie echt af was.
De tegenwoordige zelfbinders van
terlenka en andere polyesters heb
ben een grote souplesse en elastici
teit ,zijn sterk en in hoge mate vuil-
afstotend. Na het wassen zijn ze
weer als nieuw.
Het uiterlijk van de das heeft in
de loop der jaren eveneens een wij
ziging ondergaan. We zien ze name
lijk veel smaller worden; het aller
nieuwste is wel het flesmodel.
STEEDS SMALLERE
BROEKSPIJPEN
De costuums van de heren onder
gingen de volgende veranderingen:
Zagen we vóór de oorlog praktisch
alleen maar één-rij modellen met
twee en drie knopen en brede re
vers, na de oorlog waren er de cos
tuums met overslag, tweerij model
len met één en twee knopen.
Ongeveer drie jaar geleden kwam
weer het één-rij model in zwang
met twee knopen, lange revers en
een smallere pijpwijdte. Dit model
handhaaft zich, alleen de pijpen
worden steeds smaller.
De Nederlandse man is in het al
gemeen niet erg ingenomen met de
ze smalle pijpen, uitgezonderd dan
de jongelui. Er is ook een categorie,
meestal wat ouderen, die niet zon
der omslag aan hun pijpen willen
lopen. Geen omslag heeft een wat
sportievere inslag, vandaar dat deze
kracht bij de jongeren wel gehoor
vindt.
DE TWINTIGERS
Voor de jeugd zijn er zo langza
merhand geheel eigen modellen ge
komen ,de z.g. twen-modellen. Lo
gisch gevolg van het feit dat er een
zeer grote vraag naar eigen cos
tuums gekomen is. De jongens van
tegenwoordig trekken maar niet zo
het costuum aan dat vader of moe
der voor ze uitzoekt. Ze hebben een
eigen smaak, een eigen mening, die
ze niet meer gewend zijn onder stoe
len of banken te steken.
Ook de stoffen ondergingen een
grote verandering. Zagen we vroe
ger uitsluitend wollen kamgaren en
gabardine pantalons, de tegenwoor
dige pantalons zijn gemaakt van po
lyesters hoofdzakelijk Terlenka. Ze
hebben het voordeel kreukherstel
lend, vormhoudend en zeer sterk te
zijn en hebben zich daarom van
hun bestaansrecht verzekerd. Ook
bij de costuums maken de lichtge-
wichtstoffen meer en meer opgang.
De kortere wertkijd brengt met
zich mee dat velen zich wat gemak
kelijker en sportiever willen gaan
kleden. Vader en zoon zitten vaak
met spijkerbroeken en jacks op de
scooter. Zullen de heren wellicht
meer naar het Amerikaans voor
beeld toegaan, zullen ze sneller wis
selen van kleding en gauwer met de
mode meegaan?
OVERPEINZINGEN.
DODELIJK ONGELUK
Weer is een kind door het verkeer
gedoodDroefenis en leed bij de
familie, deernis bij de omstaanders
en dorpsgenoten ,veislagenheid bij
de chauffeur, die in 30-jarige chauf
feursloopbaan dit eerste ongeluk do
delijke gevolgen zag hebben
Het heeft zo weinig zin over de
schuldvraag in deze te gaan praten.
Waar we wel over mogen en zelfs
moeten praten is of deze Deurnese-
weg nu eindelijk eens niet dusdanig
verbreed moet worden dat het
steeds meer toenemende snelle, maar
ook langzame verkeer geen hinder
van elkaar heeft. Bij deze weg is het
al heel goed mogelijk door de aan
leg van enkele rijwielpaden....
Dat staat al zo lang op het verlang
lijstje en schijnt zelfs al ergens op
papier te staan, maar tot heden
merkt de weggebruiker daar niets
van.
Dit jonge mensenleven moet ons
manen het verkeer veiliger te doen
maken, wat ook betekent dat we
ruimte moeten scheppen, waardoor
onze kinderen veiliger van en naar
school kunnen gaan
NIEUWE PMC-PREMIES
Vergelijkbare winkelwaarde tl5. Clubprijs 48.-
Bestelnummer 645 fHiihnriic Qd
Vergelijkbare winkelwaarde 49.- UIUU|JIIJ2>. wüi"
Vraag gratis het PMC-Clubnleuws in een AH-wInkel bewonder
meteen de showmodellen!
Albert Heijn