K Uetkeeuhchten in Venray ampeken Gewestelijke Sociale School en camping Vlakwater Babylonische spraakverwarring Vrijdag 24 augustus 1962 No. 34 Drie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPFlfRT A H VOHP VPNP A V RN HM^TRRirRN ADVERTENTIEPRIJS 8 et per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 1-tl-tlVlJL/lU V Ulll\/i I UIVIO 1 PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) Het is nog geen tien jaren geleden dat een raadslid in een ge meenteraadsvergadering hartelijk uitgelachen werd omdat hij verkeerslichten in Venray wenste op sommige gevaarlijke pun ten. Hü leed aan hoogmoedswaanzin, zo werd gezegd.Nu wijst men in diezelfde raad op enkele gevaarlijke hoeken en wenst men hetzelfde. Geen mens die er om lacht, omdat men praktisch we kelijks op die hoeken inderdaad de nodige brokken kan zien ma ken en de politierapporten er niet om liegen. De verkeersregeling in het cen trum is er nog niet zo heel lang, maar Rijkspolitie, verkeerspolitie, ANWB en gemeente gaan de zaak maar weer eens bekijken. En dat in een centrum, waar men door de verwoestingen van de oorlog, toch wel enige kansen had om het ver keer vrijer baan te verschaffen. Niemand schijnt echter dit ver wacht te hebben. In het nieuwe cen trum kregen straten eenrichting- ONTWIKKELINGS MOGELIJKHEDEN EN KANSEN In een artikel in „Peel en Maas" van 10 augustus j.l. zijn verschillen de mogelijkheden van ontwikkeling voor jongeren aangegeven. Niet alleen op technisch gebied zijn de kansen veelzijdig, doch ook op economisch en maatschappelijk terrein liggen ontwikkelingsmoge lijkheden onder ieders bereik. Te recht merkt de schrijver op, dat hiermede in een grote behoefte wordt voorzien. Het wordt immers met de dag duidelijker, dat in onze maatschappij naast een goede vak ontwikkeling, ook een behoefte be staat naar mensen, die op geestelijk en maatschappelijk terrein hun plaats weten te bepalen en een woordje mee kunnen spreken. De meest knellende hedendaagse pro blemen, liggen op een heel ander vlak dan 20-30 jaar geleden. Ik zal de laatste zijn die wil beweren, dat op stoffelijk gebied geen moeilijk heden meer voorkomen. Maar de meeste van deze moeilijkheden vin den zijn oorsprong in het feit, dat de mens in zijn ontwikkeling op geestelijk en maatschappelijk ter rein, geen gelijke tred heeft gehou den met de materiële ontwikkeling. Niet alleen de jongeren zullen moe- grijpen naar vormingsmogelijkheden doch ook de ouderen zullen moeten trachten, de eventuele achterstand in te halen zeker op geestelijk en so ciaal terrein. Ook voor onze mensen boven de twintig jaar (mannen zowel als vrouwen) wordt veel gedaan om zich op alle gebied meer acceptabel te maken. Onze werkgevers hebben grote of fers over om hun werknemers zo veel mogelijk ontwikkelingskansen te kunnen bieden. Zij weten dat dit op de duur ook voor het bedrijf zijn nut zal hebben, immers meer ken nis zal over het algemeen meer ver antwoordelijkheidsgevoel met zich meerbrengen. Niet alleen in het be drijf zal de mens er beter van wor den ,maar ook het gezin en het ver enigingsleven zal er zijn voordelen van hebben. Men mag dan ook verwachten dat de werknemer er enige moeite en kosten voor over heeft om zichzelf te ontwikkelen. In Venray bestaat sinds 9 jaar de Gewestelijke Sociale School. Deze school is bedoeld voor mensen van 20 jaar en ouder ,die zich op gods- dienstig-maatschappelijk en sociaal terrein verder willen ontwikkelen en hierdoor zich een betere plaats in de maatschappij willen veroveren. Dit ontwikkeilngsinstituut heeft haar doelmatigheid reeds lang bewezen. Vele werkgevers die een meer ver antwoordelijke funktie aan te bie den hebben, vragen naar afgestu deerden van deze school. Kan bij de levensschool van grote offers van de zijde der werkgevers gesproken worden, bij de Gewestelijke Sociale School, worden door de stands- en vakorganisaties grote bedragen be steed, om voor iedereen die een ge zond verstand heeft, deze ontwikke- lings-kansen mogelijk te maken. Niet alleen de leden van de KAB kunnen deze cursus volgen, maar deelnemers uit alle standen zijn hier welkom. Speciaal voor onze agra riërs, die zich om hebben moeten schakelen, ligt hier een unieke kans om zich in de nieuwe richting die zij gekozen hebben verder te ont wikkelen. Gegadigden voor deze nieuwe kursus die in september weer zal beginnen, kunnen zich op geven bij het bestuur van de KAB of vakbonden, welke de aanmeldin gen dan weer doorgeven aan het se- kretariaat dezer school, Esdoorn straat 7. Aanmeldingen wel graag zo spoedig mogelijk. verkeer en ook dit schijnt niet vol doende te zijn. Er kwamen zebra paden, een jeugdbrigade, die de schooljeugd overloodste en beperking van de maximum-snelheid en men houdt zijn hart vast als men denkt aan „over 25 jaar Want niet alleen in het centrum van onze gemeente is er op verkeers gebied wat te doen geweest, ook op onze kerkdorpen zijn veranderingen en beperkingen aangebracht en de meeste uitvalwegen zijn verbreed, hebben fietspaden gekregen e.d. Waar zulks nog niet is, zoals bijv. op de Deumeseweg en de Stations weg, wordt het de allerhoogste tijd. Een puzzel, waar niet alleen de ge meente Venray mee tobt, maar prak tisch iedere gemeente. Vooral op de spitsuren als fabrieken en scholen aan of uitgaan en honderden men sen zich naar of van huis haasten. DRIEMAAL ZOVEEL Wanneer we de ontwikkeling van het personenvervoer in Nederland sedert 1938 nagaan, dan blijkt uit de statistieken niet alleen, dat sedert dien de omvang van dit vervoer per spoor, tram, autobus en personen auto gezamenlijk is verdrievoudigd, doch ook dat zich in de verhoudin gen belangrijke verschuivingen heb ben voorgedaan. De totale omvang van het perso nenvervoer bedroeg namelijk in 1938 rond 10,5 miljard reizigerskilometers, welk aantal in 1957 was gestegen tot ruim 32,5 miljard, dus het drievou dige. Inmiddels is dit aantal nog aanzienlijker groter. Van de 10,5 miljard reizigers-km in 1938 werden er 64 pet. afgelegd per openbaar vervoermiddel en 36 pet. per personenauto. Een persoon in een personenauto neemt meer ruimte in dan zes personen in een openbaar vervoermiddel, waaruit blijkt, dat door de sterke aanwas van personenauto's in het verkeer deze relatief meer plaats innemen, dan nodig zou zijn, wanneer deze mensen van een openbaar vervoer middel gebruik zouden maken. DE OORZAKEN ZIJN AAN TE WIJZEN, MAAR DE OPLOSSING NIET. De oorzaken van een en ander zijn over het algemeen luier geworden. Wie vroeger nog ging lopen, maakt nu gebriuk van rijwiel, bromfiets, openbaar vervoermiddel of perso nenauto. Ook de huidige woningnood is niet vreemd aan het verkeerspro bleem. Door het feit, dat er moei lijk verschuivingen tot stand kun nen worden gebracht door de over heidsbemoeiing blijven velen wonen op plaatsen die ongunstig ten op zichte van hun werk liggen, met als gevolg, dat zij van vervoermiddelen gebruik gaan maken, waar zij an ders gemakkelijk hadden kunnen lopen. Ook de uitbreiding der steden met nieuwe wijken draagt er een deel toe bij, want in tegenstelling tot vroeger moeten de mensen in die wijken grotere afstanden afleggen naar het terrein van hun arbeid en maken gebruik van vervoermidde len. De hogere welstand en de ze kere luxe die men zich kan ver oorloven werken de toeneming van particuliere vervoermiddelen in de hand en zo zien we dat deze zeker nog niet complete lijst van oorzaken ons reeds een duidelijk beeld geeft van het ontstaan van een verkeers chaos die overal bijna onafwendbaar naderbij komt. De straten in de binnensteden der grote steden, die dateren van hon derden jaren geleden zijn veelal te smal en liggen voor het verkeer on gunstig, daar heeft men vroeger geen rekening mee gehouden en kon dit trouwens ook niet. Nu zitten we er mee. We kunnen moeilijk de bin nensteden met hun oude straten gaan slopen, aangezien dit econo misch en gezien de woningschaarste zeker niet verantwoord zou zijn en zo blijft het probleem doorvreten zonder tot een oplossing te komen. TOEKOMST Nu is het in Venray nog beslist niet zo ,dat we in zak en as zitten, maar toch wel dat voor de toekomst gerekend moeten worden met een nog grotere stroom wagens, fietsen en brommers dan nu het geval is. Als men na 15 jaren al achter de feiten aanhuppelt in sommige delen van onze gemeente, kan men voor de toekomst niet royaal genoeg zijn. Zij die bijv. indertijd het wederop- bouwplan van Venray te groots, te uitgebreid, te kostbaar en te groot stuks vonden, hebben misschien nu begrepen dat de prognoses van toen Er zijn mensen, die er niets voor voelen hun vakantie in een tent of eenvoudige caravan zonder douche of warm en koud stromend water door te brengen en zij zullen beden kelijk met de vinger naar het voor hoofd wijzen. Toch beleven eenvou dige vakantiewoningen, tenten en caravans een ongekende belangstel ling. Het aantal overnachtingen van Nederlanders alleen al in bungalow, tent of kampeerhuisjes bedroeg in 1954 al één miljoen en was vorig jaar opgelopen tot minstens twee miljoen. En tel daarbij dan nog maar eens de buitenlanders. Men komt tot astronomische cijfers. De vakantiewoning is een heilig huisje geworden. Een monumentje in een tijdperk van luxe en comfort voor het dagelijks leventje. Het ge voel voor individualisme zal wel niet vreemd zijn aan de grote be langstelling voor de meer primitie ve vakantiemogelijkheden. Het dwingt de mens in de vakan tietij d niet de galante regels van de hotelwereld op te zoeken, maar de ongebondenheid van het houten hei ligdom of de tent, waar men zijn eigen potje kan koken. Letterlijk en figuurlijk. En daarbij telt ook nog het gewin LUXE GLORIE We leven dan wel in een tijd dat er voor iedereen kans is op vakan tie te gaan, als men met zijn gezin in een hotel moet logeren komt dik en dubbel geld te kort. De tent of caravan is dan DE gelegenheid om het aangename met het nuttige te verenigen, wat van de wereld te zien en toch niet zo'n hoge kosten te ma ken Men mag er dan misschien de neus voor optrekken, wie als wij ge regeld eens een kijkje is gaan ne men in „onze" camping, nabij het Vlakwater, heeft daar kunnen er varen, dat het doodgewone primi tieve tentje toch een steeds grotere rol gaat spelen in de vakantie-bele ving van heel vele Nederlanders en buitenlanders. We hebben daar ver schillende families aangetroffen, die er al die dagen van hun vakantie heerlijk hebben liggen luieren, te vreden met iedereen, zelfs tevreden met het niet altijd plezierige weer, waarbij de wind soms zwaar aan de touwen trok, tevreden uit te zijn, uit de sleur van het gewone dagelijkse leven. Trouwens dat primitieve van de tent is ook al niet meer als vroeger, toen men in een deken opgerold op het altijd kille grondzeil lag. Er wa ren tenten bij, met drie vier ver schillende vertrekken, met extra slaapruimten voor ouders en kinde ren, met luchtbedden en slaapzak ken en het primitieve kampvuurtje ;s vervangen door giftig, maar schoonbrandende gaspotten en de hoeveelheid blikjes geeft aan dat de kant-en-klaar maaltijden al langer hoe meer in de gunst van de kam peerder komt, die moeder de vrouw ook de rust wil geven En neem de caravans, deze huis jes op wielen. Een Duits echtpaar nodigde ons in een wagen, waar me nig noodwoningbewoner direct mee zou willen ruilen. Aan alles was let terlijk gedacht, tot aan koelkast en televisie toe.Dat was een hotel op wielen CAMPINGLEVEN Hoe is het op „onze" kampeer plaats gegaan. We geloven dat de Stichting Recreatieoord Vlakwater er inderdaad goed aan gedaan heeft deze gelegenheid te scheppen. Het drukke bezoek toont aan dat er be hoefte aan bestaat en de vele dank betuigingen, die kampbeheerder Rongen te incasseren kreeg over de inrichting en de orde en regelmaat die er heersen tonen aan dat de be zoekers tevreden waren. Dat het weer niet meewerkte, was niet de schuld van de Stichting, daar zat men nu eenmaal mee. Maar de com binatie met de kinderspeeltuin is door de vele kampeerders hartelijk begroet en hun kinderen hebben naar hartelust kunnen ravotten en stoeien. Wat dat voor een stadsbe woner soms betekent is ons duide lijk geworden uit een gesprek met een kampeerster, die maar niet uit gepraat kwam over de mogelijkhe den om hier de jeugd heel de dag in Gods vrije natuur te laten spelen, terwijl ze thuis gedwongen waren de straat als speelplaats te gebruiken. Zoals de jeugd onderling verbroe derde, zo ging het ook met de oude renDuitsers en Hollanders hiel pen elkaar met de nu eenmaal nood zakelijke karweitjes en s' avonds als de kinderen in de tenten lagen zijn er grote verbroederingsfeesten ge vierd in de cantine, waar het „War- um ist es am Rhein so schön" even dikwijls gezongen werd als „Tulpen uit Amsterdam" Verbroederingsfeesten tussen vol keren, maar ook tussen standen. Want het eigenaardige is dat men tussen deze kampeerders zowel werknemers als werkgevers aantreft zowel ouden als jongen, zowel de handarbeiders als de bankdirecteur. Het is een eigen nieuwe gemeen schap geworden, waarin men spon taan wordt opgenomen, waarbij iedereen ook iedereen helpt en men spontaan voor elkaar klaar staat. De nieuwkomer wordt geholpen met de opzet van zijn tent en het opbergen van zijn spullen. Men maakt hem wegwijs en men staat als Venray er soms beschaamd te kijken als men deze mensen plaatsen uit Venrays natuurschoon hoort vertellen, waar men nog niet aan gedacht heeft of achteloos aan voorbij gelopen is. Men schaamt zich van de andere kant ook soms als men de dingen hoort vertellen, die men in Venray niet verwacht. Hogere prijzen voor eieren en winkelwaar, kleine afzet terijen, overvragingen. Men schaamt zich als men hoort hoe deze mensen op hun vragen om inlichtingen over het een en ander pertinent onjuiste dingen te horen hebben gekregen, de verkeerde weg zijn gewezen e.d. meer. Het is geen kwaal van Venray al leen, maar het schijnt zo'n beetje inhaerent te zijn bij alle kampeer plaatsen, maar het geeft toch te denken. Dat deze kampeerplaatsen tevens ook een nieuwe bron van inkoms ten is voor een groot deel der win keliers mag men beslist niet ver geten. Een mens in vakantiestem ming is royaler dan gewoon en daar profiteert ook de winkelstand van. Zo heeft men dus genoegen aan beide kanten. De kampeerder, hetzij in tent of caravan heeft hier het naar zijn zin gehad, al zijn er be slist wel dingen, die hij graag anders zou zien (opmerkelijk is daarbij de vraag naar een zwembad voor gro teren). En Venray zelf profiteert van deze mensen, die het geld laten rol len Maar o.i. is belangrijker dan alles dat ieder van deze mensen propa gandisten worden voor Venray en zijn omgeving.Het is als een sneeuwbal die al rollende voortdu rend groter wordt. Dat Venray ook. op het gebied van vreemdelingen verkeer wat grotere bekendheid krijgt is helemaal geen luxe Juist door deze kampeerplaats krijgen de goede propagandisten bij en dat is o.i. van zeer groot belang. nog te klein en te pietepeuterig wa ren. Dat moet een les zijn voor de toekomst, die we nu gaan voorberei den in plannen en berekeningen. Wie nu om wat geldelijk gewin (want daar gaat het ombeper kingen gaat opleggen zal later (en dat later blijken slechts luttele ja ren te zijn) het gelag dubbel en dwars moeten betalen.Afgezien van alle andere dan financiële ge volgen! INGEZONDEN Geachte Redaktie, Uw artikel over een Babylonische spraakverwarring in ons Venray, nu we binnenkort Grieken, Spanjolen eh Portugezen hier krijgen (en zelfs al hebben) om in onze industrie te komen werken, heeft me en waar- waarschijnlijk vele anderen toch wel verrast. Dat het niet allemaal botertje bij de boom was bij onze industrie kon men wel merken aan de vele advertenties om werkkrach ten, maar dat het intussen zo erg geworden is dat men naast Belgen, ook nog Zuid Europeanen moet gaan halen om Venrays industrie draaien de te houden en kansen te geven op uitbreiding geeft te denken. Is het enerzijds een verheugend teken van de groei en bloei van onze Venrayse industrie, van de andere kant vraagt men zich toch wel af, waar het feitelijk heen moet. Ter wijl we praten over industrialiseren, industriecommissies aan het werk hebben, raadsbesluiten nemen om nieuwp- industrieterreinen in te richten, en geheimzinnig doen over een Amerikaanse industrie, die hon derden arbeidskrachten zou vragen, blijken de bestaande Venrayse in dustrieën naar Zuid Europa te moe ten om werkkrachten te krijgen. De buitenstaander begrijpt dat al lemaal niet goed. Zo min als hij wat begrijpt van de klasse-indeling, die het niet toestaat dat een Venrayer in eigen plaats een dubbeltje per uur verdient, maar het wel toelaat dat men hier Belgen naar toe haalt, die men toch minstens het veel ho gere loon van hun eigen land zal moeten betalen (want anders waren ze wel gek om hier te komen wer ken) en het ook toelaat dat men vele duizenden guldens extra betaalt voor wervings-, reis- en verblijfkos ten van Zuid Europeanen. Men wordt verwacht Europees te denken, maar niemand zal het je toch kwa lijk nemen, als men dit toch wel wat al te gortig gaat noemen Is het nu echt wel zo dat als Ven rayse pendelaars hier bleven, dus in eigen plaats, dat dan de Venrayse fabrieken echt uit de misère zijn? Weet trouwens wel iemand hoe veel pendelaars er zijn? En weet wel iemand hoeveel mensen er in de be staande industrieën en bedrijven no dig zijn? Ik heb sterk de indruk dat men hiervan te weinig weet, evenmin als men wat weet over de nog altijd op geld doende verborgen werkloosheid. Maar hoe wil men dan in 's hemels naam een verantwoorde industriali satie-politiek voeren? En heeft het dan nog zin zich al niet dik te ma ken over een al of niet geheimzinni ge Amerikaanse fabriek. Dit alles mag dan misschien vrij negatief zijn, maar waar het mij in feite om gaat is, of niet de gehele industrialisatiepolitiek, zoals die hier in deze streken bedreven is, fei telijk niet herzien moet worden. In Bergen heeft men een groot indus trieterrein aangelegd en fabrieken aangetrokken, in Helden heeft men het Venrayse voorbeeld ook al niet onverdienstelijk nagevolgd evenals in Deume en in Horst praat men ook al over omschakeling naar in dustrie en over aanleg van industrie terreinen. Nu dit allemaal ternau wernood op gang is, blijken de be staande industrieën niet genoeg mensen te kunnen aantrekken om hun bestaande produktie-program- ma te kunnen uitvoeren en de zo noodzakelijke uitbreiding te kunnen opvangen. De vroeger gehanteerde cijfers schijnen door de werkelijkheid ach terhaald of fout te zijn geweest. De ouder industrieplaatsen als Venlo en Tegelen klagen ook al steen en been en om dat nu allemaal te wijten aan het feit dat de mensen naar Duitsland trekken, dat gelooft nie mand. Ook al omdat het nooit met cijfers bewezen is Wordt het niet tijd het hele in dustriebeleid eens te bekijken te meer waar nu in Midden-Limburg door de uitval van de Beatrixmijn ook alweer om industrie-vestiging gevraagd wordt? Dit mag dan misschien niet zo prettig klinken voor degenen, die in een soort roes de ene nieuwe fabriek na de andere zouden willen zien verrijzen op onze industrieterreinen, maar van de andere kant moeten we realist genoeg zijn dat we die fabrie ken beter in Griekenland kunnen zetten, dan dat we de Grieken hier naar toe halen, hoe welkom ze ove rigens dan ook mogen zijn Het zal zaak zijn dat we in onze eigen gemeente nu eens zien te ach terhalen hoe precies de kaarten lig gen, het zal ook zaak zijn dat we een beter regionaal industriebeleid aangepast aan de bestaande mo gelijkheden en moeilijkheden krijgen, in het belang van ons alle maal M. W. PAUSELIJKE MA ANDINTENTIE VAN HET APOSTOLAAT VAN 'T GEBED SEPTEMBER 1962 „Dat de werkzaamheden van het Concilie goede voortgang maken en het gewenste resul taat bereiken". De geluiden, die ondanks het stil zwijgen van de Conciliekommissies, tot ons doorgedrongen zijn, geven aan dat met het a.s. Concilie iets groots begint. Deze Kerkvergadering komt niet bijeen om een of andere zaak eens grondig te bekijken. Alle kwesties komen op tafel, waarover de katholieken zich de laatste jaren druk hebben gemaakt. Het voorspel op dit historisch gebeuren klinkt door in de officiële zittingen van de diverse kommissies en in onze huis- en-tuin gesprekken. Wat ons betreft, we moeten onze harten bereidvaar dig maken voor het resultaat van dit Concilie. Als het resultaat alleen maar een stuk plechtig papier blijft en geen vorm krijgt in ons eigen per soonlijk christelijk leven, dan is het Concilie zonder resultaat. Daarom heeft Paus Joannes voor deze laat ste maand vóór het Concilie de maandintentie van het Apostolaat van het Gebed voor heel de wereld vastgesteld: „dat de werkzaamheden van het Concilie goede voortgang maken en het gewenste resultaat bereiken." Oorlogsboeken hebben ook na de laatste oorlog veel vastgehouden van de verschrikkingen van deze strijd. Aan het Westelijk front geen nieuws is na de laatste oorlog ge volgd door een hele reeks verhalen, die blijkens oplage-cijfers van dui zenden en nog eens duizenden gretig aftrek vinden. Hetgeen trouwens geen wonder is, want wie bijv. Varen en vechten of Engelandvaarders ge lezen heeft van de Nederlandse schrijver Norel, weet dat hij enkele belangrijke werken te pakken kreeg. Trouwens Elsevier brengt een serie van Alistair MacLean, waarvan de Kanonnen van Navarone wel een der bekendste is (hebt U de film daarvan gezien?), maar ook De laat ste grens; Nacht zonder einde en X 13 terecht de aandacht vragen. Van Duitse zijde zijn boeken als Kameraden, Strafbatalion 999, De Brug, Dodenmars, De laatste dagen van Europa, boeken die huivering opwekken, maar daarnaast toch ook de opbloei van menselijke waarde tussen puin en verderf naar voren brengen Wie met Engels overweg kan of het op wil halen vindt in de May- Fair pockets, die wij brengen een reeks zeer interessante boeken op dit gebied, maar in de Nederlandse pockets zijn boeken als Helden zon der glorie; Met een helm als kussen; De ondergang van de Graf Spee e.d. beslist de moeite waard, zender dat het kapitalen gaat kosten. Mogen we tot slot in deze serie nog even uw extra aandacht vragen voor twee boeken, die ook uw be langstelling beslist waai-d zijn t.w. Centurios, een verhaal over de pa rachutisten in de Algerijnse strijd van vrij recente datum, dat terecht grote aandacht heeft getrokken n het boek De zwarte plak van Toon Kortooms waarin de hulp aan En gelse piloten in deze streken (Veulen en Horst-America) beschreven zijn. Al deze boeken heeft voor U in voorraad: BOEKHANDEL VAN DEN MUNCKHOF N.V. Grotestraat 28 - Venray telefoon 04780 - 1512 NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon dagnacht 2 uur. Dr. L. COENEN Henseniusstraat Telefoon 1878 Uitsluitend voor spoedgevallen I ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. M. JANS Overloon Tel. 04788-262 GROENE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. ZIEKENAUTO bel 04780-1592 b.f.f. 2116 YSSELSTEYNS FANFARE IN NIEUWE UNIFORMEN Fanfare „De Peelklank" van Ys- selsteyn heeft zondag nieuwe uni formen gekregen. De Peelklank is de jongste fanfare van de gemeente Venray en heeft in haar 15-jarig be staan flinke vorderingen gemaakt. Reeds werden dit korps verschil lende bekroningen behaald op diver se muziekconcoursen. De bevolking van Ysselsteyn heeft hun bij de aanschaf van de unifor men een handje geholpen. KLEUTERONDERWIJS VREDEPEEL In een lokaal van het Gemeen schapshuis zal hier spoedig begon nen worden met kleuteronderwijs. Omdat het minimum-aantal kleu ters, wettelijk vereist voor de op richting van een kleuterschool, nog niet bereikt wordt, werd goedkeu ring van de Kroon gevraagd en ver kregen. In de gemeenteraadsvergadering van 13 augustus is een desbetreffend gunstig besluit genomen, dat men in september reeds hoopt te starten met een dertigtal kleuters en onder leiding van een volledig bevoegde kleuterleidster, C. H. Th. van As uit Maastricht. EERSTE STEENLEGGING KERK VREDEPEEL Op zondag 16 september a.s. om 3 uur zal voor de kerk-in-aanbouw de plechtigheid plaats vinden van de „eerste steenlegging". Mgr. P. v. Odijk, Vic. Gen. van het Bisdom, zal de ceremonies verrichten van de kruis-planting en de plaatsing van de hoeksteen.

Peel en Maas | 1962 | | pagina 1