Aanleg POSTELKANAAL
DENK AAN
de dóuuiueiqunninq
WORDT HET A.O.W.
utekkeéitft pensioen
«fte ietaalt de kósten
van het Concilie
Veilig verkeer
KffiSBS'yjSKS rK".°JAU'IS£ WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Zondagsdienst huisartsen
Vrijdag 29 juni 1962 No. 26
Orie en tachtigste jaargang
PEEL EN MAAS
Er wordt nogmaals gewaarschuwd
tegen bouwen zonder vergunning.
Iedereen die wil bouwen heeft ver
gunning nodig. Men dient daartoe
een aanvrage in op het gemeente
huis waar men verder alle inlichtin
gen krijgt. Deze maatregel geldt zo
wel voor woningen .als voor kippen
en andere kooien, berghokken enz.
om van grotere bouwwerken nog
maar niet te praten.
De regeling betreffende de kooien,
hokken e.d. (lager dan 2000,
neergelegd in de bouwregeling Ven-
ray, waarin dus uitdrukkelijk
steld is dat voor deze dingen een
bouwvergunning noodzakelijk is van
B. en W.
Voor het oprichten van bouwwer
ken,- duurder dan 2000,is op
grond van artikel 6 van de woning
wet een bouwvergunning, af te ge
ven door burgemeester en wethou
ders, nodig. Dit artikel verbiedt nl.
twee dingen:
1. het zonder schriftelijke vergun
ning van burgemeester en wethou
ders bouwen, geheel of voor een ge
deelte vernieuwen of verbouwen of
uitbreiden van een woning of ander
gebouw.
2. Het zonder schriftelijke vergun
ning van burgemeester en wethou
ders krachtens enig zakelijk recht tot
woning in gebruik te nemen of als
eigenaar of in enige andere hoeda
nigheid tot woning in gebruik te
geven van een gebouw of een ge
deelte van een gebouw, laatstelijk
niet als woning gebezigd.
Daarmede is het aantal verboden
niet uitgeput; Op grond van artikel
17 van de wederopbouwwet is het
verboden als bouwondernemer, op
drachtgever aannemer of uitvoerder
of als architect betrokken te zijn bij
het uitvoeren van bouwwerken, in
dien de uitvoering geschiedt zonder
schriftelijke goedkeuring door het
daartoe bevoegde gezag. Hier is be
doeld de „rijksgoedkeuring", welke
nodig is voor bijna alle bouwwerken,
waarvan de bouwkosten hoger zijn
dan f 2000,Deze rijksgoedkeuring
geeft B. en W. als de bouwsom de
10.000,niet overtreft. Gebeurt
dat wel dan komt de vergunning
van de Directie Volkshuisvesting in
Maastricht.
Overtreding van alle hiervoor ge
noemde verboden kan een strafver
volging tengevolge hebben. De be
dreigde straffen zijn niet mals.
Voor bouwen zonder bouwvergun
ning: 2 maanden hechtenis of 300,-
boete maximaal. Hetzelfde geldt
voor het ingebruik nemen of geven
tot woning van een gebouw, laatste
lijk niet als woning gebezigd.
Bij overtreding van het verbod om
te bouwen zonder rijksgoedkeuring
is het erger. Hier kan zelfs sprake
zijn van misdrijf als bedoeld in de
wet op de economische delicten.
.<SlTïbi"«" etei
Een andere maatregel welke nog
tegen overtreders genomen kan wor
den ,is het afbreken van hetgeen
zonder vergunning is gebouwd en
wel op kosten van de overtreders.
Van belang zijn ook de artikelen
48 en 49 van de ruilverkavelingswet
en wel ten aanzien van die bouw
percelen, welke liggen binnen het
gebied van de ruilverkaveling „Lol-
lebeek".
Art. 48 bepaalt dat eigenaren en
gebruiksgerechtigden van de gron
den in het ruilverkavelingsblok geen
handelingen mogen verrichten, noch
ook tot een normale bedrijfsvoering
behorende handelingen nalaten, in
dien daardoor de waarde van hun
onroerende goederen zou verande
ren. Met toestemming van de plaat
selijke commissie mag een en ander
wel. Overtreding wordt gestraft met
geldboete van ten hoogste 1000,
Artikel 49: Waardevermeerdering,
ontstaan nadat het besluit tot ruil
verkaveling is genomen, behoeft
niet te worden vergoed, tenzij deze
waardevermeerdering het gevolg is
van handelingen, waarvoor de plaat
selijke commissie toestemming heeft
verleend.
Met een bouw mag alzo niet wor
den begonnen voordat opdracht
gever in het bezit is van ALLE vol
gende stukken:
1. de door burgemeester en wethou
ders af te geven bouwvergunning.
2. voor werken met een bouwsom
van meer dan 2000,een rijks
goedkeuring.
3. voor zover gebouwd wordt in het
ruilverkavelingsblok „Lollebeek",
de toestemming van de plaatse
lijke commissie.
Nog steeds komt het voor dat met
een bouw wordt begonnen zonder
dat de nodige stukken en/of toe
stemming aanwezig is of in enkele
gevallen zelfs maar is aangevraagd.
Een beroep op onwetendheid van
de dader kan geen succes hebben
Iedereen weet dat een bouwvergun
ning vereist is voor het oprichten
van een bouwwerk.
Reeds meerdere malen m .-est een
overtreder afbreken, hetgeen zonder
de vergunning of ia afwijking van
een verleende vergunning werd ge
bouwd.
Men zij gewaarschuwd:
Bouwen zonder vergunning heeft
kware en kostbare gevolgen.
Het ziet er naar uit, dat de be
staande uitkering krachtens de Al
gemene Ouderdomswet zich lang
zaam van een bodem-uitkering zal
ontwikkelen tot een minimum-pen
sioen. Tussen deze beide begrippen
is een aanmerkelijk verschil. Een
bodem-uitkering, zoals onze bejaar
den thans ontvangen, is een beperk
te tegemoetkoming in de kosten van
de levensavond. De hoogte van de
uitkering is zodanig gesteld, dat ge
rekend wordt op een aanvullend
pensioen, waarvoor de bejaarde zelf
moet zorgen. Zodra wij echter spre
ken over een minimum-pensioen dan
denken wij aan een ouderdomsuit
kering, die voldoende is om van te
leven. Daarbij wordt dan gemikt op
het sociaal-minimum.
Er zijn verschillende tekenen aan
de wand van onze sociale voorzie
ningen die op de gemelde ontwikke
ling wijzen. In de eerste plaats wordt
er van de zijde der bejaarden-orga
nisaties zelf op aangedrongen. Ver
der wijst ook 't advies van de Stich
ting van de Arbeid in verband met
de komende huurverhoging er op dat
men bereid is de oude garde zo soe
pel mogelijk tegemoet te treden.
Ook in de S.E.R. vinden wij menig
voorstander van deze ontwikkeling.
De gedachten in die richting zijn
al zo ver voortgeschreden, dat men
ook in kringen van de levensverze
keringsmaatschappijen zich reeds
gaat beraden over dit probleem.
NAAR EEN VOLKSPENSIOEN?
Het is niet te vex-wachten dat er
in kringen van de institutionele be
leggers veel geestdrift zal worden
getoond voor een volkspensioen.
Vanzelf sprekend zal men de in
vloed nagaan, die zo'n staatsverze
kering heeft öp de particuliere ver
zekeringen.
In levensverzekeringskringen wordt
gesteld dat in de totale pensioensec
tor thans ongeveer 3 pet. van het
nationale inkomen ad 35 miljard
wordt gespaai'd. Dat is een slordige
1200 miljoen gulden. Hiervan zal
ook na de invoering van het volks
pensioen nog wel 200 miljoen als
pensioenbesparing gehandhaafd blij
ven door mensen die een hoger pen
sioen wensen.
Ongeveer een miljai-d besparing
voor pensioendoeleinden zou dus
vex*vallen. Onder meer zouden het
Algemeen Burgerlijk pensioenfonds
en het Algemeen Mijnwei-kersfonds
gedeeltelijk en de bedrijfspensioen
fondsen geheel kunnen verdwijnen.
Al deze fondsen werken immers vol
gens het systeem van een kapitaal
dekking tei*wijl een volkspensioen
via een omslagstelsel zou werken.
Bij dit laatste systeem wordt er
niet gespaard. Het voor de bejaar- I een hoge premie voor levensverzeke-
den benodigde pensioen wordt im- ring wordt betaald, in de toekomst
mers direct betaald door inhouding nog eens de kans krijgen zelf te spa-
op het inkomen van de produktieve
groepen.
Dit miljard, dat anders gespaard
wordt via levensverzekeringen e.d.
komt nu vrij.
Er zal zeker een verschuiving van
besparingen plaatsvinden. En wel in
die zin, dat vooral voor degenen die
nu aan het minimaal noodzakelijk
geachte pensioen niet toekomen,
door anderen bepaalde bespaiingen
of consumptie achterwege zullen
moeten blijven. Maar dat gebeurt nu
in feite ook reeds, want tal van lief
dadige instellingen enz. zorgen dat
de onvoldoende pensioenen worden
aangevuld.
Voor het overige zorgt de staat via
een ondersteuning, want dat sociaal
minimum moet er nu ook komen,
anders zou er gebrek worden gele
den. En wij moeten ei-van uitgaan
dat gebrek moet worden uitgebanen.
Er zijn thans een reeks kosten
voor allerlei pensioen- en steun
fondsen nodig, die na de invoering
van een volkspensioen wegvallen.
Dit opent nieuwe spaarkansen.
Het belangi-ijkste bezwaar in de
geschetste ï-edenering zweeft eigen
lijk rond de gedachte dat als de
pensioenbesparingen wegvallen, de
vrij gekomen middelen zullen wor
den geconsumeerd. Dat zal beslist
niet gebeui-en. De ervaringen in een
land als Zwitserland wijzen op hel
tegendeel. Hoe meer men zeker is
van een bestaansminimum, hoe ster
ker de spaarlust voor andere doel
einden toeneemt. Vanuit een oog
punt van nationale volkshuishouding
moet zelfs de vraag worden gesteld
of het ver-kregen nut van de via in
stitutionele beleggers verzamelde be
sparingen even groot is als het nut
van dezelfde besparingen verdeeld
over een gi-oot aantal individuen.
NAAR EIGEN BEZITSVORMING
Laten wij aannemen, dat er na het
invoeren van een werkelijk alge
meen ouderdomspensioen minder
gespaard wordt via pensioenfond
sen en vooral via levensverzekerings
maatschappijen, dan is de kans op
aanmoediging van meer besparing
zeer groot omdat het individu dan
de gelegenheid krijgt met succes op
korter tei'mijn aan de vorming van
privé-eigendom te werken. Dit zal
het zelfvertouwen van het individu
en zijn produktiviteit zeer ten goede
komen.
In dit licht bezien, menen wij zelfs
dat de invoering van een goed
volkspensioen ons een stap nader
kan brengen tot de verwezenlijking
van een krachtig volkskapitalisme.
Om een concreet voorbeeld te noe
men: misschien zal de huurder van
een huis dat nu eigendom is van een
der levensverzekeringsmaatschap
pijen, waaraan nu door dezelfde man
ren voor een huis. Langs deze weg
wordt de individuele eigendom be
vorderd en dit lijkt ons zeer aan-
ti-ekkelijk.
Wij geloven dat er nog wel enige
studies over de spaarmogelijkheden
na invoering van een volkspensioen-
verzekering zullen worden gemaakt.
Alle bezwaren daarin opgesomd, zul
len niet kunnen verhinderen dat de
wenselijke ouderdomsverzekering op
basisminimum-bestaan er komt. Zij
hangt in de lucht als een nog latente
maar spoedig openlijk beleden volks-
wens.
ZATERDAG 30 JUNI 7 UUR
DANSEN IN PRINSENHOF
VERWACHTE FILMS
IN VENRAY
Zelfs in de warme zomermaanden
blinkt het programma van Luxor
Theater Venray uit, door een selec
tie van filmwerken die uniek ge
noemd mag worden.
Deze week krijgt men in één week
drie films te zien die stuk voor stul:
uitblinkers zijn in hun genre.
DE MOORDENAAR IN HET VEN
STER is een kleurenfilm van Alfred
Hitchcock die geen aanbeveling no
dig heeft, want 't is een van Hitch
cocks beste creaties.
MET DE MUZIEKEXPRESS DE
WERELD ROND is een verbazing
wekkende kleurenfilm van onge
kend formaat. Zoiets schitterends
ziet men maar zelden en voor goe
de verantwoorde amusement varwij
zen wij naar deze film.
DE WRAAK VAN MICHAEL
STROGOFF is een kleurenfilm die
de liefhebbers van een avonturen
film best zullen weten te waarde
ren.
Vei-der verwacht het Luxor Thea
ter binnenkort: BLUE HAWAÏ, een
kleurenfilm op grootbeeld met El-
vis Presley. Zelfs mensen die met
van Elvis houden moeten toch maar
eens gaan kijken want het is beslist
de moeite waard. Dit. is amusement
optima forma. Prachtige opna
men van de Hawai-eilanden met
inheemse zang en romantiek, met
bovendien 'n selectie Presley-songs
maken van deze film een eerste
rangs kijkgenot.
SPYCHO is een andere film van
Alfi'ed Hitchcock die de komende
weken te zien zal zijn. De film die
Sophia Loren de begeerde oscar
bracht. TWEE VROUWEN (La Cio-
ciara) gaat ook zeker in Venray een
groot succes tegemoet. Een andere
fameuze film is DE WERELD VAN
SUZIE WONG. Een film in prach
tige kleui*en die de harten van het
Venrayse publiek gaat inpalmen.
Vol vei-wachting mag men tevens
uitzien naar Ingmar Bergmans be
roemde film HET OOG VAN DE
DUIVEL. Een film waarover in dit
blad reeds meermalen gesproken
werd.
Meer dan ooit zal het devies van
I uxor Theater Venray zijn. amuse
ment te brengen van de allerbeste
soort. De Teenagers kunnen dan ook
spoedig tegemoet zien films als RA
MONA (Blue Diamonds); UND DU
MEIN SCHATZ BLEIBT HIER.
eveneens Blue Diamonds; THE
YOUNG ONES ('n topfilm van Cliff
Richard); FREDDY UND DER MIL
LION AIR; DIE FLEDERMAUS
MIJNHEER DE GRAVIN IS NIET
THUIS, beiden met Peter Alexander.
MARIANDEL Conyy Froboess; MIT
MUSIK INS PARADIS en MUZIEK
KENT GEEN GRENZEN, beiden met
Rex Gildo.
Na Samson, Hercules en Ursus
komt thans een nieuwe krachtfi
guur aan bod ,nl. Maciste. Sensatie
liefhebbers kunnen twee enorme
films hiervan tegemoet zien.
Tot slot vermelden wij nog, dat de
film EL CID met Sophia Loren en
Cralton Heston tegen een enorm be-
drag is aangekocht voor vertoning
in Venray. Het spreekt vanzelf dat
alle genoemde flims in kleui"en zijn
opgenomen en dat de meeste in Ci
nemascope grootbeeld zijn gemaakt.
De provincie Noord Brabant heeft dooi-ti-ekking van dit kanaal vanaf
een raport doen verschijnen, waarin
gepleit woi-dt voor de aanleg van
een verbindingskanaal tussen het
Wilhelminakanaal en het kanalen-
stelsel in de Belgische Kempen, het
zogenaamde Postelkanaal, 23 km.
lang. Een dei*gelijke verbinding zou
van groot belang zijn voor de streek
TilburgTurnhout en omgeving,
maar ook voor het gehele zgn. Bene-
lux-middengebied. Deze streek, die
door de Nedei'lands-Belgische grens
kunstmatig in tweeën wordt ge
deeld, kan in de naaste toekomst 'n
grote ontwikkeling gaan doormaken,
als te land en te water noord-zuid
verbindingen worden aangelegd. Het
Postelkanaal, dat ongeveer dertig
miljoen gulden zal kosten, zou een
van die verbindnigen moeten wor
den; daarnaast is er grote behoefte
aan wegen en spoorwegen.
Bovenstaand is 'n bericht dat door
de Nederlandse pers heeft gecircu
leerd en terecht de aandacht weer
eens heeft gevestigd op de niet be
paald goede verbindingen, zowel via
water als te land, met onze partner
België.
We zouden met de vermelding van
dit bericht kunnen volstaan, als
daarnaast niet een andere gedachte
opkwam, die voor deze streken van
groot belang kunnen zijn. Want zo
gauw we de naam Wilhelminakanaal
en Zuid-Willemsvaart maar horen,
komt ei'gens vanuit de achtergi-ond
de gedachte op aan een reeds lang
vooi-spelde doortrekking van het
Wilhelminakanaal, dat dwars Noord
Brabant doorsnijdt en uiteindelijk
tussen Aarle-Rixtel en Beek in de
Zuid-Willemsvaai't uitmondt. Een
dat punt naar de Maas is een oude
wensdroom, want daardoor krijgt de
streek tussen Roermond en Cuyck
niet alleen een heel wat vlottere
verbinding met Oost Brabant (be
langrijk voor industrie) maar ook
met Midden en West Brabant en via
dit Postelkanaal met België om van
een verbinding met Rotterdam nog
niet te praten.
Trouwens met het kanaal Arcen-
Ruhrort, dat Rijn en Maas verbin
den wil worden behalve Noord- er
Midden Limburg dezelfde genoemde
streken heel wat vlotter met het
Rijngebied verbonden, hetgeen ook
een oude wens is, die ten tijde van
de Romeinen al leefde, laat staan
van Napoleon e.a.
In een tijd van een een wordend
Europa, met industrievestigingen ook
in die gebieden, die voorheen alleen
maar landbouw kenden, is een der
gelijk kanalenstelsel van enorme be
tekenis.
Het is daarom jammer dat deze
Brabantse commissie de lijn niet
heeft doorgetrokken en vanaf Aarle-
Rixtel geen 30 km. lange lijn getrok
ken heeft over het Venrayse heen
naar de brede stroom der Maas.
Het is jammer dat zowel Brabant
en Limburg zich in deze niet hebben
verstaan en dit plan gezamenlijk op
tafel hebben gelegd.
Die oude Peelbarrière tussen Bra
bant en Limburg is - ookin onze tijd
dikwijls nog breed en sterk, maar
had men bij dit plan de moed en de
durf gehad de lijnen verder te trek-
Voor wie iets van het komende
Concilie weet, dat op 11 oktober
gaat beginnen, kan het interessant
zijn de vraag te stellen: wie zal dat
betalen? Want het gaat hier om een
bijeenkomst, die naar zijn uiterlijke
vorm alles heeft van een gewone in
ternationale vergadering zoals bijv.
van de Ver. Naties. In Rome zullen
tijdens het Concilie bijna 3000 bis
schoppen aanwezig zijn. Iedere bis
schop zal zeker een of twee advi
seurs meebrengen. Hoe dan ook, het
is duidelijk dat komst en verblijf
van deze bisschop, plus van zijn ad
viseurs betaald moeten worden.
Zoals de H. Stoel bij het begin van
de voorbereidingen bekend gemaakt
heeft, zal zij zelf in beginsel alle
kosten di*agen. Dat wil zeggen elke
bisschop kan indien hij het geld niet
heeft, de kosten van zijn komst naar
Rome en zijn verblijf aldaar decla
reren bij het Vatikaan.
WAAROM GEEN EISEN AAN
VALHELMEN?
In opdracht van het Verbond voor
Veilig Verkeer heeft het Centraal
Bureau voor de Statistiek een on
derzoek ingesteld naar de aard van
het letsel, dat bij een verkeersonge
luk betrokken bromfietsers en hun
duo-passagiers opliepen in decem
ber 1961 en januari 1962. Hierbij is
komen vast te staan dat van de 21
door bekende oorzaak om het leven
gekomen bromfietsers er 19 overle
den zijn tengevolge van schedel-
basisfracturen; één overleed aan de
gevolgen van ernstig hersenletsel en
één aan de gevolgen van het oplo
pen van een hoofdletsel. Van de in
deze periode omgekomen duopassa-
giers van bromfietsers overleden er
drie aan de gevolgen van schedel-
basisfractuur, tei*wijl van het vierde
slachtoffer de schedel werd verbrij
zeld. f
Van de 1156 ernstig gewonde
bromfietsers liepen 566 (49 pet.)
eveneens ernstig hoofdletsel op: 54
waren het slachtoffer van schedel-
basisfractuui-, 214 van een zware
hersenschudding, 184 hersenschud
ding en overige ernstige hoofdver
wondingen en 114 zware hersen
schudding en overig letsel. Bij de
duo-passagiers een zelfde beeld: van
de 96 ernstig gewonden liepen 38
(40 pet.) ernstig hoofdletsel op, te
weten 3 een schedelbasisfractuur, 19
een zware hersenschudding, 5 een
zware hersenschudding en overige
hoofdverwondnigen en 11 een zware
hersenschudding en overige verwon
dingen.
VALHELM VEILIGER
Het zijn deze gegevens die 't Ver
bond voor Veilig Verkeer leidden
tot de conclusie, dat schedelverwon
dingen bij bromfietsongevallen dik
wijls optreden, waardoor het voor
bromfietsers aanbevelenswaard zou
zijn 'n valhelm te dragen. Hierbij
wordt nu niet onmiddellijk gedacht
aan een zware valhelm, maar ook
zou reeds goede diensten bewijzen
een sierlijke „cap", met sterk mate
riaal gevoerd.
In Frankrijk is het dragen van 'n
valhelm door zgn. vélo-moteurs
sinds 1 april jl. door de Overheid
verplicht gesteld. Buiten beschou
wing latend of het al dan niet wen
selijk zou zijn dat de Overheid in
ons land een zelfde maatregel treft,
is het Verbond van mening dat het
dragen van valhlemen wél sterk
moet worden aanbevolen. Maar dan
rust naar de mening van het Ver
bond op de Overheid de taak om er
voor zorg te dragen dat niet de
meeste spoed normen worden opge
steld, waaraan goed te keuren val
helmen hebben te voldoen; het is
zaak dat zij, die de gevolgen van een
eventueel verkeersongeval willen
verzachten door het dragen van een
valhelm, de overtuiging moeten heb
ben dat zulks geen illusie is.
Niet de verplicht-stelling, maar de
veilig-stelling is hier, letterlijk en
figuurlijk „hoofdzaak".
ken en de consequenties te dragen,
die dit Postelkanaal dan meteen van
veel gi'otere betekenis hadden ge
maakt, dan zou het voor dat gebied
dat zo nauw aan Brabant grenst met
dat van Oost Brabant zelf nieuwe
en misschien grotere perspectieven
hebben geopend dan thans hel geval
Maar wat niet is dat kan nog ko
men. Hopenlijk zal men van Lim
burgse zijde op dit project inhaken
en daardoor opnieuw het accent
kunnen legen op de ArcenRuhrort
verbinding en de zo noodzakelijke
verbinding van Wilhelminakanaal
en Maas.
Nu moet men wel overwegen dat
het Concilie en zijn kosten niet be
ginnen op 11 oktober 1962. Integen
deel. Reeds bijna drie jaar zijn 600
leden van voorbereidende commis
sies bezig regelmatig naar Rome te
komen en er te bespreken, wat aan
vraagstukken aan het Concilie zelf
zal worden voorgelegd. Die voorbe
reidingen zijn in de geschiedenis van
de Katholieke Kerk zonder weerga.
Vroeger werden die ook wel ge
maakt, maar nooit op zulk een
schaal als nu. De moderne commu
nicatiemiddelen en onze hele leef-
en denkwijze vinden het vergaderen
in internationaal verband de ge
woonste zaak van de wereld. Goed,
dat heeft de Kerk ook aanvaard. En
met succes mogen we zeggen. Want
een schat van vragen is in wereld
wijd verband bekeken en besproken.
Natuurlijk allemaal in afzonderlijke
commissies. Het waren er 10 plus 2
secretariaten.
Maar ook dat heeft meegebracht
dat vele van die commissieleden
vanuit de verste hoeken van de we
reld zijn komen aanvliegen, zij heb
ben in Rome verbleven en zijn te
ruggekeerd. Wie heeft dat allemaal
betaald? Ook de H. Stoel. In begin
sel tenminste. Want het Vatikaan
had de bisschoppen over heel de we
reld wel te verstaan gegeven, dat de
Paus niet over onuitputtelijke finan
ciële bronnen beschikt. En de liefde
werken van de H. Stoel kunnen ook
niet stopgezet worden terwille van
een Concilie. De rampen gaan door,
de noden der mensen blijven en het
beroep op de Paus houdt niet op.
Er is dus, zo mag men aannemen,
al heel wat reis- en verblijfkosten
betaald door de bisschoppen zelf of
door de organisaties die hun aal
moezeniers of deskundigen in de
concilie-voorbereidingen betrokken
zagen. Hoeveel dat nu al geweest is,
is moeilijk te zeggen. Maar met een
30,per dag kan men in Rome
beslist geen bokkesprongen maken.
En de reis, zeker als die per vlieg
tuig wordt afgelegd, kost een slor
dige duit.
Er zitten dus al miljoenen en mil
joenen in de Concilie-voorbereidin
gen. Maar degenen die niet op hun
bisschoppen konden steunen (de Ne
derlandse bisschopDen hebben tot
op heden alles bijna zelf betaald) die
hebben bij het Vatikaan moeten
aankloppen. Officieel gaat dat via de
Technisch-organisatorische commis
sie, in feite is dat na de bank van
het Vatikaan, die de naam draagt
van „Instituut voor de werken dei-
godsdienst". Leider daarvan is kar
dinaal di Jorio, een man die blijk
baar een financiële knobbel heeft.
Overigens wordt hij door zeer des
kundige leken als bankdirecteur-en
en economen bij gestaan. Wat er tot
op- heden door die bank betaald is,
weten wij niet, trouwens dat zullen
wij nooit weten. Het Vatikaan is
niet gewend zijn financiën bloot te
leggen. Hetgeen heel begrijpelijk is,
daar het zeker tot bemoeiingen van
buïtenstaandei-s aanleiding zou ge
ven, die beslist niet gewenst zijn.
Overigens hebben nu kwaadwilli
gen ook gelegenheid om verhalen
over fabelachtige rijkdommen van
het Vatikaan de wereld in te stu
ren.
Bij de kosten van het Concilie heb
ben we alleen over reis en verblijf
gesproken. Maar wat te denken van
de drukwerk-kosten, van de ver
bouwingen aan de St. Pieter? Als
het om fabelachtige bedragen gaat,
dan kan men rekenen dat het Con
cilie die gaat verslinden. Waar zij
vnadaan zullen komen weten wij
niet. Maar het schijnt wel dat men
in de Kerk zich daarover weinig
zorg maakt. Althans de Paus en bis
schoppen hoort men er niet over
praten. Wel ons, leken.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon
dagnacht 2 uur.
Dr. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 1393
Uitsluitend voor spoedgevallen 1
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. Janssen, Kard. van Rossum-
straat, tel. 1504.
GROE IE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
ZIEKENAUTO
bel 04780-1592 b.g.g. 2116