Het (el begeerde
Poliiierechier
FILM
van de week
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
DE
VEILIGE
WEG
LIJST
.rj_j
4 ii&ewiis
DE
VEILIGE
WEG
LIJST
Lijst 2 móet vooruit
Lijst 2 met U... meer mans!
Plaatselijke commissie
voor de ruilverkaveling lollcè-Cchl
Zondagsdienst huisartsen
Vrijdag 18 Mei 1962 No. 20
Drie en tachtigste jaargang
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (bulten Venray 1.75)
De verkeersintensiteit op onze
vaderlandse wegen neemt met de
dag toe. Een belangrijk deel van
deze toeneming vinden we in het
aantal auto's en in die auto*s zit
ten allemaal chauffeurs, mensen
die het stuur en het gaspedaal be
dienen, die meester zijn over tien
tallen paardekrachten, die snelhe
den van tussen de honderd en
tweehonderd kilometer per uur
ontwikkelen en beslissen over le
ven en dood, niet alleen van zich
zelf en hun inzittenden, maar ook
leven en dood van andere arge
loze weggebruikers.
Bij de huidige verkeersintensiteit
en de snelheden van de moderne ge
motoriseerde voertuigen, waarbij in
onderdelen van seconden ernstige
situaties kunnen ontstaan, is het
noodzakelijk ,dat de automobilist als
het ware ogen van voren, van ach
teren en van opzij heeft, beschikt
over een uitstekende beheersing van
zijn wagen en een grote routine
heeft, zodat hij bijzonder snel kan
reageren, want er staan levens op
het spel.
Is het wonder, dat er op de exa
minatoren van het Centraal Bureau
voor afgifte van rijvaardigheidsbe
wijzen, een wel uitzonderlijke zware
verantwoording rust? Kan die kan
didaat in het verkeer worden los
gelaten of niet? De examinator be
slist!
Veel candidaten vatten hun ver
antwoordelijkheid in 't verkeer te
licht op, en denken het wel te kun
nen. Dat bemerkten we duidelijk
toen we eens een kijkje gingen ne
men bij het afnemen van dergelijke
rijexamens in Venlo.
WE PROBEREN HET MAAR
WEER EENS!
„Nou, ik heb er een natte rug op
gehaald, maar het is wel fout!" We
hoorden deze woorden van een jon
geman, die zojuist de auto verliet,
waarin hij met een examinator van
het Centraal Bureau voor afgifte van
rijvaardigheidsbewijzen had gere
den.
„Ik zal maar dadelijk m'n papie
ren voor de volgende keer indienen
en het- geld overmaken. Dan neem
ik, zodra ik bericht krijg, maar weer
een lesje en dan maar hopen, dat
het lukt. Want ik moet zien mijn rij
bewijs te hebben vóórdat de vakan
tie begint. Dan gaan we met een
huurauto naar Italië, een prachtrit
meneertje, zo'n vierduizend kilome
ter in drie weken!" De examinator
fronste de wenkbrauwen.
„Maar ja', vervolgde dc? jonge
man, „tenslotte slaag je de eerste
keer toch nooit. Maar al zou ik er
tien keer over moeten doen, dat rij
bewijs moet ik hebben!"'
De examinator, die ons gesprekje
van terzijde had gehoord, keek ons
aan en schudde het hoofd. „Ten
slotte slaag je toch de eèrste keer
nooit", herhaalde hij. „Dat is iets
wat men ons zo dikwijls voor de
voeten werpt, alsof wij de kandida
ten opzettelijk de eerste keer laten
zakken. Neen, zo is het toch beslist
niet. De cijfers wijzen wel anders
uit. Ongeveer de helft van de kan
diaten slaagt de eerste keer direkt.
De anderen niet en zij zullen het
nog eens moeten proberen."
DE CANDIDAAT EN DE SCHOOL
Autorijden, zowel de praktijk als
de theoretische kennis van de ver
keersregels is niet zo maar even te
leren, ook niet in rijscholen.
Hoeveel lessen er dan voor nodig
zijn? Dit hangt af van de candidaat
in de kwestie en de instructeur.
Heeft de leerling er feeling voor
en treft hij een goede leraar, dan is
hem de kunst van het autorijden
snel bijgebracht, maar dan mist hij
toch nog de nodige ervaring. En dan
zijn er ook nog mensen die het he
lemaal niet leren, omdat zij er ten
enenmale ongeschikt voor zijn.
De keuze van autorijschool is ook
veel betekenend. Er zijn er genoeg,
maar een goede er uit te halen, valt
soms niet mee. Er is nog al wat kof
onder het vele koren. Als men de
verkeerde kiest, is het niet zo ver
wonderlijk, dat men de eerste keer
niet slaagt, omdat men de kunst
van het „veilig rijden" niet meester
GEDEGEN OPLEIDING
De ruim 200 examinatoren van
het Centraal Bureau voor afgifte van
rijvaardigheidsbewijzen zijn niet
maar zo ineens examinator. Met
zorg worden deze mensen uitgeko
zen en getest op hun rijkwaliteiten,
daarnaast moeten zij ook als mens
geschikt zijn voor dit werk. Een op
leiding in het examineren ontvan
gen zij door enige maanden praktijk
met de beste examinators. Zij leren
dan hoe te handelen als de candi
daat veel last heeft van zenuwen en
zij houden daar ook rekening mee
in hun rapporten. Zo kan hel dus
gebeuren, dat iemand, die wel fou
ten maakt, slaagt en iemand, die
foutloos rijdt, zakt, want ook de al
gemene indruk spreekt een woordje
mee.
Dan is er nog het sprookje, dat
men ook bij de geringste fout ge
doemd zal zijn het examen over te
doen, maar dit is beslist onjuist en
houdt geen steek, want veelal wor
den deze foutjes op rekening van
de zenuwen van de kandidaat ge
schreven. Och er gebeuren zoveel
dingen, ook tijdens de examens.
Maar het belangrijkste waarop deze
examinators dienen te letten is wel
de rijvaardigheid van de kandidaat.
Het gaat dus niet zozeer om de ge
maakte foutjes als wel om de totaal
indruk, de beheersing van de wagen,
de vlotheid van rijden en de kennis
van de verkeersregels.
Het bureau beschermt de rijder
tegen zichzelf, want het staat gelijk
met moord en zelfmoord om als on
deskundige met enkele tientallen
paardekrachten onder de voet zich
over de weg te bewegen. Wanneer de
examinator dus de indruk heeft dat
de kandidaat zich zonder gevaar
voor zichzelf en anderen aan het
stuur van een auto kan zetten, dan
kan hij het rijbewijs krijgen. Eigen
lijk kan men de kandidaten niet
genoeg testen in een tijd als deze
waarin de verkeersmeloch zijn
slachotffers bij duizenden telt.
PARTICULIER BUREAU
Het bureau voor de afgifte van
rijvaardigheidsbewijzen is een par
ticuliere instelling. Dit houdt in, dat
het zijn eigen kosten met zijn eigen
inkomsten moet ondervangen. Ten
onrechte wordt het bureau wel ver
weten, dat zoveel mogelijk kandida
ten laat zakken om zijn eigen in
komsten te verhogen. Dit bureau
mag geen winst maken, al blijft hel
feit bestaan, dat er een reserve ge
vormd mag worden, want de moge
lijkheid is er, evenals in het be
drijfsleven, dat er tegenslagen ko
men, die niet te voorzien zijn.
„Je slaagt de eerste keer toch
niet", is een fabeltje. Het wel of
niet slagen heeft de candidaat zelf
in de hand. Natuurlijk wil men
graag zo snel mogelijk autorijden,
maar wie zich even realiseert welk
een verantwoordelijkheid hij draagt
wanneer hij achter het stuur van
een auto over de weg rijdt, dan zal
men beseffen, dat het van het groot
ste belang is, wanneer hij een ge
degen opleiding heeft gevolgd, zo
dat hij welbeslagen op het ijs komt.
Zij die zich werkeliik deze moeite
hebben getroost en ook zelf weten
dat zij het autorijden en de verkeers
regels volkomen beheersen, slagen
vrijwel steeds de eerste keer. Het is
een kwestie van zelfdiscipline, waar
bij de heren examinatoren het kaf
van het koren moeten scheiden in
het belang van de veiligheid op de
weg.
SUPER-OVERHEMDEN DANKZIJ
NEDERLANDSE CHEMICI
De Nederlandse mannen zullen als
eersten kunnen profiteren van de
vindingrijkheid van de Boekelosche
chemici die erin slaagden katoen op
schier onovertrefbare wijze te ver
edelen. Uit de beroemde Bancare-
finish van Josept Bancroft Sons
Cy. ontwikkelden zij de verbazing
wekkende finish „Men Top", die
thans met veel succes voor poplin-
herenoverhemden wordt toegepast.
Dankzij dit procédé kunnen de
„Men-Top"-overhemden bogen op
de volgende kwaliteiten: geen krimp
niet glibberig, wordt niet geel, neemt
vocht op en is dus luchtig, kan in
de wasmachine gewassen worden,
zelfstrijkend en enorm slijtvast.
De „Men-Top"-overhemden, die
ondanks hun unieke eigenschappen
toch nog lager in prijs zijn dan de
tot dusverre bekende hemden, zijn
thans overal in den lande verkrijg
baar.
Ons devies luidt
Grijp nu uw kans
Op 16 februari 1962 werd op het
Gemeentehuis van Venray door de
Gouverneur Dr. F. Houben de Plaat
selijke Commissie voor de ruilver
kaveling „Lollebeek" geïnstalleerd.
Deze Plaatselijke Commissie onder
Voorzitterschap van deputé J. M.
Achten, is volgens artikel 51 van de
Ruilverkavelingswet 1954 belast met
de uitvoering van de ruilverkave
ling.
Nu de installatie alweer circa 3
maanden geleden is, wordt door ver
schillende belanghebbenden in het
blok gevraagd: „Wat is^ er nu in
middels gebeurd?" en „wat gaat er
nu het eerst gebeuren?"
Getracht zal worden om zo kort
en duidelijk mogelijk regelmatig me
dedelingen te verstrekken omtrent
het verloop van de ruilverkaveling.
WERKSCHEMA
Allereerst werd door de Plaatse
lijke Commissie een voorlopig werk
schema opgesteld waarin opgenomen
in welke tijd en tijdsduur de ver
schillende stadia, zoals de ruilverka
velingswet voorschrijft, het best
Daar zelfkennis het begin is van
alle wijsheid .mag deze verdachte
inderdaad een wijs man worden ge
noemd, ook al deed hij lichtelijk on
wijs toen de verbalisanten hem aan
hielden. De surveillerende agenten
zagen namelijk een man naderen,
die vergeefse pogingen deed om het
stuur van zijn fiets recht te houden.
Hij laveerde met grote moeite links
en rechts over de weg, hoewel er
helemaal geen wind was. Nu en dan
viel hij er af, klom met behulp van
een lantaarnpaal weer in het zadel
en zwalkte verder.
Bij de agenten gekomen zei de
wielrijder: „Ik ben Tut-ank-amen"
en viel met fiets en al in de berm.
Volgens het procesverbaal zonk hij
machteloos terneer na zig-zag te
hebben gereden en sprak wartaal.
In werkelijkheid richtte hij zich
op één elleboog op, keek slaperig in
de richting van de politie en wees
met een zwaaiende hand onder het
uitspreken van de woord: „Jullie
hadden ook al lang in bed moeten
liggen. Straks krijg je van je vrouw
op je duvel, net als ik". Vervolgens
vleide hij zich behaaglijk in het gras
en sliep in, terwijl het achterwiel
van zijn fiets doelloos nog wat door
bleef draaien.
De beide politiemannen slaagden
er na vele pogingen in hem min of
meer te wekken. Zij lieten de fiets
zo lang liggen en namen de verdach
te tussen zich in, mee naar de cel.
Onderweg zong hij knikkebolend 't
lied van het treurig gestemde meis
je, dat aan de oever van een snel
vlietende stroom het gewas met
haar tranen bevochtigde.
Ter rechtszitting verklaarde hij
plechtig: „Nou, dronken was ik fei
telijk niet. Ik had maar een stuk of
vier bon-els op."
„Wat noemt u dan dronken?"
vroeg de officier.
„Nou ja, dronken is als je dron
ken bent. Ik was alleen maar een
beetje onder de invloed."
De rechter keek zeer ernstig. „Ik
zie in de stukken dat u bekend staat
als een grote schreeuwer", sprak hij
misprijzend.
„Dat hebben ze dan goed beke
ken", zei de verdachte vrijmoedig,
„want dat ben ik ook".
In de Nederlandse rechtszalen
komt een dergelijke zelfkennis zo
zelden voor, dat de rechter er even
door van z'n stuk was. Maar de ver
dachte ging opgewekt verder: „U
moet niet denken dat ik zo'n beste
ben. Ik word vast nooit heilig, later.
Maar d'r zijn er toch ook nog slech
ter dan ik". Waax-mee hij duidelijk
zijn plaats in de maatschappelijke
hiërarchie aangaf.
De officier verdeed er verder maar
niet veel tijd aan. Vijftig gulden of
tien dagen, plus een week voorwaar
delijk met een jaar proeftijd", luid
de de eis. „Hebt u daar nog iets op
te zeggen?" vroeg de i-echter.
„Nou", begon de man te rekenen,
„laat's kijken, da's vijftig gulden of
tien dagen, dat wordt dan vijf gul
den per dagNee, daar kan ik
niet voor zitten. Ik zal 't wel beta
len". Waarna hij conform de eis
werd veroordeeld.
kunnen verlopen. Men noemt dit het
verloop van de ruilverkavelings-
.procedure.
Deze procedure omvat in chrono
logische volgorde:
1. Het maken van een vliegkaai-t.
2. De eei-ste schatting van de gron
den.
3. Het opmaken van de lijst van
rechthebbenden.
4. De wenszittingen.
5. Het voorlopig plan van toedeling.
6. De ingebruikname van de nieu
we kavels.
7. Het definitief plan van toedeling.
8. De tweede schatting van de gron
den.
9. De ruilverkavelingsakte.
10. De lijst van geldelijke verreke
ning.
11. De verdere administratieve af
werking.
Men rekent er op dat met deze
afwikkeling ruim 10 jaren gemoeid
zullen zijn.
Het ruilverkavelingsblok is met
11.591 ha. één van de grootste in
Nederland. Alleen al het aantal
stemgerechtigden dat moest worden
opgeroepen per aangetekende brief
voor de stemmingsvergadei-ing be
droeg 3.677!
In dezelfde periode van 10 jaar
moeten de nieuwe wegen, waterlo
pen en overige voorzieningen wor
den uitgevoerd. Dit werk kan ech
ter pas goed beginnen wanneer de
vliegkaart genoemd onder 1 gereed
is, omdat deze kaart dan de basis
.yormt voor de benodigde besteks-
té'këningen. De wei-ken zullen ge-
ï-eed moeten ziin bii het definitieve
plan van toedeling geraamd in 1971.
De uitvoering van alle werken in
het terrein, met een bouwsom van
circa 30 miljoen gulden, zal een uit
voeringsperiode vergen van zeven
jaar.
Men moet hierbij goed bedenken
dat men bij het verbeteren van een
beek in principe benedenstrooms,
dus in het oosten van het blok, moet
beginnen en pas daarna met de ver-
beteringswerken stroomopwaarts.
Doet men dit niet, dan ontstaat
benedenstrooms aanzienlijke water
overlast door de verbeteiïngswerken
bovenstrooms.
Voor hoofd waterlossingen, zij beken
en kavelsloten geldt: eerst komen de
hoofdbeken, daarna de zijbeken en
vervolgens de kavelsloten aan de
beurt. De kavelsloten kunnen me
rendeels pas worden gegraven wan
neer omtrent de kaveltoedeling al
het een en ander bekend is.
Ten aanzien van het opmaken van
de bestekken en het dagelijks toe
zicht op de uitvoering is door de
Plaatselijke Commissie besloten dat
voorzover het kultuurtechnische
werken betreft gelegen in de ge
meente Venray deze in principe zul
len worden opgedragen aan de N.V.
Grontmij en voorzover gelegen in
de gemeenten Horst en Meei-lo aan
de Ned. Heidemij. Beide Cultuur
maatschappijen zijn ook reeds in de
vooi-bereidingsperiode beti*okken ge
weest met het verzamelen van ge
gevens in deze gebieden.
BUREAU
Om tijdens deze uitvoeringsperio
de werkzaamheden van alle bterok-
ken instanties, zoals het Bux-eau
Ruilverkaveling van het Kadaster,
de Cultuurtechnische Dienst, het
Waterschap Noord-Limburg, de
Rijksland- en tuinbouwvoorlich-
tingsdiensten enz. zo goed mogelijk
te coördineren is door de Cultuur
technische Dienst in overleg met
onze Commisie besloten een Bureau
te vestigen in het centi'um van het
ruilverkavelingsblok, nl. in Casten-
ray, naast het gebouw van de Boe-
x-enbond. Wanneer alles naar wens
vei-loopt kant dit Bureau in augus
tus a.s. gereed zijn, zodat men met
alle vragen inzake de ruilverkave-
ling vanaf september a.s. daar te
recht kan.
SPREEKUUR
Elke woensdag tussen 9 en 12 uur
zullen dan de vertegenwoordigers
van de Landmeter, Cultuurtechni
sche Dienst, Secretariaat, Land- en
Tuinbouwvoorlichtingsdiensten daar
aanwezig zijn om u te woord te
staan.
ADRES SECRETARIAAT
Voox-lopig is het secretai'iaat van
de Plaatselijke Commissie nog ge
vestigd in Roeimond, Lindanusstraat
12. telefoon 0 4750-4641/4642.
De H.E. Heer Deken Loonen verricht de opening van het nieuwe gedeel
te van de Huishoudschool in aanwezigheid van de heer de Ponti, na
mens het bestuur uit Roermond; van de Commissie van Toezicht en het
volledige docentencorps. Vorige week plaatsten wij een vei-slag van deze
gebeurtenis.
Er is deze week weer een film
werk in Venray's Luxor te zien, dat
zeker belangstelling verdient.
SPARTACUS heet de film, die het
slordige bedi-ag van 60 miljoen gul
den heeft gekost. Men heeft dan ook
alles gedaan wat mogelijk was, om
van deze film één der grootsten in
de filmhistorie te maken. De produ
centen stond slechts één ding voor
ogen, nl. Ben Hur, die de kroon
spande, te overtreffen.
Zestig miljoen gulden waren dus
nodig, omdat men niets na wilde la
ten dat de film ten goede zou komen.
Elke vorm van de kleding is ver
antwoord, ieder gebouw dat gere
construeerd werd is tot op de cen
timeter juist, het verhaal van Spar-
tacus is tot in de details historisch
waar.
Ben Hur overtreffen was het doel,
welnu, daartoe engageerde men een
aantal topsterren zoals geen enkele
film ooit tevoren had samenge
bracht. Daartoe werd het machtige
grootbeeld der Super Technirama
70 mm toegepast om topprestaties in
beeld en geluid te verkrijgen. De
verbijsterende echtheid van dit sys
teem werd bewezen door de paar
denrennen in Ben Hui*, de storm in
De kanonnen van Navarone en in de
vele massascènes.
Het stereofonische geluid met zijn
onverwachte effecten, verhoogt het
kijkgenot aanzienlijk.
Kosten noch moeite werden dus
gespaard om van Spartacus een
overbluffend en ongeëvenaard
schouwspel te maken. De risico's aan
zulk een flim verbonden zijn enorm
zowel voor de producent, de ver
huurder en de exploitant. Het enor
me garantiebedi*ag dat de directie
van Luxor voor deze film moet
neertellen is een bedrag om van te
rillen. Het is te hopen dat ook het
Vem-ayse publiek zulke risico's weet
te rechtvaardigen. Het is dan ook
begrijpelijk dat de prijzen voor Spar
tacus aanmerkelijk hoger zijn dan
voor een normale film. Deze prij
zen gelden echter over heel Neder
land en zijn door de verhuurder
vastgesteld. Voor wat hoort wat.
De film duurt ongeveer drie en
een half uur.
Tenslotte nog enkele persstemmen
over deze film: Bezield en groot (De
Telegraaf); boeiend en genuanceerd
(Parool)overweldigend en gran
dioos (Vrije Volk); het beste in zijn
genre (Volkskrant); revolutie van 't
filmepos (Tijd-Maasbode)film met
geweldige verdiensten (Alg. Han
dels blad).
KUU^.'oVKÖviBl
ALLB KURJRBN ZUN MKNdBAAR.
-o«co».vnio
Crooymans, Paterslaan 7
Theuws, Jan Hensenstraat 16
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon
dagnacht 2 uur.
Dr. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Uitsluitend voor spoedgevallen I
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. T. TACKEN Landweertweg 22
telefoon 1629
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de Kom.
Tevens controle pokken-inentingen.
ZIEKENAUTO
bel 04780-1592 b.g.g. 2116
GESLAAGD
Op 9 en 10 mei zijn in de Psychia
trische Inrichting St. Servatius al
hier de overgangsexamens afgeno
men in de opleiding voor ziekenver
pleging B.
Als gedelegeerden traden op: Dr.
Stijns van de Psych. Inr. St. Anna
te Venray; Dr. Vaessen van de
Psych Inr. St. Willibrordus te Hei-
loo; Dr. Gaarenstroom van de Psych.
Inr. Voorburg te Vugnt, Dr. Oud,
van de Psych. Inr. St. Joseph te
Apeldoorn.
Voor het 1ste overgangsexamen
slaagden de volgende kandidaten:
Eerw. Br. Johan en Eerw. Br. Fre-
dericus; J. J. H. G. Aben, Venray;
Fr. C. G. Beekwilder, Maastricht; H.
W. Boom te Venray; P. P. E. Brem-
mers te Roermond; G. G. Gommans
te Helden-Panningen; J. W. Groene-
woud te Beverwijk; H. M. M. Hen
driks, Overloon; M. B. H. Jans, St.
Anthonis; Fr. P. M. Janssen, Vier
lingsbeek; P. L. F. Janssen, Venray;
W. H. J. M. van Lieshout, Asten; L.
P. Noelmans, Genoelselderen (Belg.);
G. A. Pingen, Maashees; Chr. M. J.
van Raay, Doetinchem; R. E. Raedts,
Waubach; B. A. van Weert, Leende.
Voor het 2e overgangsexamen
slaagden de volgende kandidaten;
Eerw. Br. Venantius, Eerw. Br.
Clarentius, Eerw. Br. Servatius; H.
A. M. Arts ,Oploo; K. W. A. Biemans
Boekei; J. W. M. Bonants, Venray;
Th. Damen, Arnhem; J. Th. M.
Driessen, Overloon; J. M. Th. van
Els, Venray; H. G. M. Ewalts, Ven
ray; C. Franken, Venray; H. Ger-
rats. Oostrum; Th. P. H. Gerrits,
Groeningen; B. J. C. Gieliam, Ven
ray: J. M. van Goch, Venray; J. Fr.
P. Janssen, Venray; M. P. Kanters,
Boekei; H. M. van Kempen, Veulen;
St. Knuvelder Venray (heeft ook di
ploma ziekenverpleging A); J. C. v.
d. Pas, Haarsteeg (heeft ook diplo
ma ziekenverpleging A); P. J. H.
Reijnders, Siebengewald, H. M. J.
van Rooij, Venray; J. B. M. Spaan,
Zeddam (heeft ook diploma zieken-
verpl. A); L. C. Suyker, 's-Graven-
hage (heeft ook diploma ziekenver
pleging A); A. W. Timmers te Prin
senbeek (heeft ook diploma zieken
verpleging A); W. A. J. Verberne,
Someren; J. H. Vermeulen, Stiphout;
J. P. A. G. Voesten, Venray; W. P.
J. Werps, Venlo; L. L. H. G. Werson,
Venray.
CENTRALE VOLKSBANK
Einde maart stond de Nutsspaar-
bank te Groningen in de rij van 250
spaarbanken op de 4e plaats met
ruim 131,5 miljoen. De Cenrtale
Volksbank stond einde maart op
ruim 130 miljoen en hoopt binnen
twee maanden deze voorligger te
paseren. Op 1 mei was het aantal
bedrijfsspaarregelingen welke ge
heel of gedeeltelijk bij de Centrale
Volksbank zijn ondergebracht plm.
175. Dit is ten opzichte van 1960 een
vooruitgang van 100 pet.