Veilig verkeer... Hel Venrays verenigingsleven... BEELDHOUWEN een eeuwenoude kunst Geestelijk artikel Vrijdag 8 december 1961 No. 49 Twee en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF NV. VENRAY WFFffRIAH VOOR VFNRAY FN OM^TRFICFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS- QROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 Ef£tlVDL#iiU V VJVJA V EfllIXH I EfiV UIVIJ 1 PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) Het boekje „Venray van A tot Z" somt een indrukwekkende reeks verenigingen op, die we in Venray kennen. Verenigingen, die zich op allerlei terrein bewegen, zowel op gods dienstig, als maatschappelijk terrein, op het gebied van de gezond heidszorg, van de cultuur, op dat van sport- en spel en andere. Zijn voor de een de wintermaanden belangrijk, de ander moet 't weer meer van de zomer hebben, en weer andere zijn het gehele jaar actief of alleen in een bepaalde periode Gaat men zo in onze gemeente 'ns na hoe de stand van zaken is bij al die verenigingen, dan komt men tot eigenaardige bevindingen, die wij U niet willen onthouden GODSDIENSTIGE VERENI GINGEN Bij de godsdienstige verenigingen zijn die van de H. Familie, de Derde Orde en de Maria-congregatie de voomaamsten. Er blijkt, wat de be langstelling betreft, een groot ver schil te zijn tussen, die van kom en kerkdorpen. Op de kerkdorpen blijkt namelijk voor een dergelijke vereniging nog meer belangstelling te bestaan, dan in de kom. Dit is b.v. voor de Derde Orde in de kom mede aanleiding geweest om meer in de openbaarheid als we het zo mogen zeggen te treden door het organiseren van bijbel- en andere cursussen, waarvan vooral die over huwelijk en opvoeding te recht een grote belangstelling trekt. Men is daar dus andere wegen in geslagen en de belangstelling is op nieuw gewekt. Trouwens ook in de andere gods dienstige verenigingen zoekt men naar andere wegen en wordt in de verschillende toporganisaties ge sproken over een soort evolutie, waarvan dan straks de resultaten te zien zijn, ook in onze gemeente. GEZONDHEIDSZORG De vereniging het Groene Kruis telt machtig veel leden, in de gehele gemeente, die profiteren van de ver schillende diensten en bureaux, die deze vereniging in het leven riep. Een en ander is intussen uitge groeid tot een zeer goede organisa tie, waarvoor de leden echter alleen belangstelling schijnen te hebben, als ze die nodig hebben. Hoe het verder met deze vereni ging reilt en zeilt schijnt niemand te interesseren, wat mede blijkt uit het feit, dat er sinds jaar en dag geen jaarvergadering meer gehou den is. Een bedenkelijk feit, temeer waar wel de wens leeft, dat deze diensten en bureaux onderhand eens uit de barak-periode komen en men nog wel eens hoort fluisteren over een te hoge contributie. Een andere vereniging, die zich op dit terrein beweegt is de Venrayse afdeling van het Nederlandse Rode Kruis, die gelukkig vele donateurs en begunstigers kent en mede daar door in staat is hier een prachtige colonne met ambulance-wagen en ander materieel, alsmede de bloed transfusiedienst in het leven te hou den. Naast de zo noodzakelijke finan ciële hulp is echter nog nodig, dat het corps donors voor de bloed transfusiedienst nog wordt uitge breid. De persoonlijke inzet, die hier ge vraagd wordt, schijnt om de een of andere duistere reden (pijn?) nog niet voldoende opgebracht te kunnen worden. CULTURELE VERENIGINGEN Wat de culturele verenigingen be treft, zijn het de koren, de harmo- niën en fanfares en de toneelclubs, die de hoofdmoot vormen. De ambitie voor de zang schijnt af te nemen. Vooral in de kom, waar b.v. het Mannenkoor telkens op nieuw moeite heeft alle leden bij el kaar te krijgen. Men heeft zich wel als lid ge meld, maar er is telkens iets an ders,, dat hen verhinderd naar de repetities te komen. Er is gelukkig een vrij grote kern actieve leden, maar er is nog te veel franjeWat zijn gevolgen o.a. heeft bij programma-keuze e.d. Op de kerkdorpen blijken de ko ren inderdaad nog een vrij grote rol te spelen bij de ontspanning en het animo is daar ook bij de jongeren nog vrij groot, al hoort men links en rechts ook wel klach ten over slecht repetitiebezoek. Van financiële nood kan niet di rect gesproken worden, temeer waar een koor een van zijn grootste uit gave heeft in de directeur of de dirigent, die deze taak op sommige plaatsen voor een abonimabel klein bedrag vervult Men is zeer tevreden over de ge meentelijke subsidie, maar men hoopt, dat die zich ook aan zal pas sen aan de voorstellen, die van de zangersbond uitgaan en die dan iets meer uit de gemeentelijke subsidie- pot vragen. De Harmoniën en fanfares zitten wat dat betreft in hetzelfde schuit je. De moderne tijd vraagt moderne uitrusting e.d. en dat kost kapita len. Deze kapitalen bezit men niet en moeten gehaald worden uit de bijdragen van particulieren en uit de gemeentelijke subsidie. Het is een verheugend teken, dat over de particuliere bijdragen men over het algemeen in de corps kringen best tevreden is. Zowel in de kom als op de kerkdorpen wordt ruim gegeven voor de plaatselijke corps, dat zodoende de draai krijgen kan De toevoer van jongere en nieuwe muzikanten is een precair onder werp, waarmede verschillende be sturen zitten te tobben. De aanlooptijd, die de jongeren no dig hebben is vrij lang, eist ook vrij veel van de „student" en dat grote offer kunnen vele jongeren schijn baar niet brengen. Hoewel men over het algemen geen grote klachten hoort, blijkt dit onderwerp toch wel vele bestuurderen hoofdpijn te be zorgen. Onze toneelclubs dragen ook het hunne bij voor verbetering van het culturele peil. Dat hun pogingen, zeker wat de kom betreft, altijd met de nodige belangstelling geho noreerd wordt kan niet gezegd wor den. Film en televisie maken de bezoe kers uiterst critisch, terwijl van de andere kant een verantwoorde stuk keuze ook wel eens zeer moeilijk is. De financiële positie is wel niet denderend, maar ook niet zorgwek kend Zo men wil mag men onder cul turele verenigingen ook onze beide schutterijen nog rekenen, maar hier is weinig meer van te zeggen dan dat de belangstelling zeer gering is en de financiële positie uitgespro ken slecht Het heeft er de schijn van, dat de Venrayse schutterijen een langzame dood aan het sterven zijn. DE STANDSORGANISATIES geven een verscheiden beeld. Daar is Adelbert, dat vrij geregeld ver gadert en o.a. bekende sprekers be langrijke onderwerpen laat behan delen. De belangstelling hiervoor is goed te noemen. De belangstelling voor de midden standsafdelingen is op de kerkdor pen (waar het practisch winkeliers verenigingen zijn) goed te noemen, maar in de kom ver beneden peil. Herhaalde pogingen om hier iets meer van uit te doen gaan, zijn tot heden slechts gedeeltelijk geslaagd. Trouwens ook de KAB heeft met te weinig daadwerkelijk belang stelling te rekenen. Op jaar- en andere vergaderingen blijkt het gros der leden afwezig, maar ze heeft in Credo Pugno en andere instellingen, alsmede in de vakorganisaties een zeer goede kern van leden. Nodig ook, want ook bij de vakorganisaties is de belangstel ling tanend De landbouworganisaties doen goed werk en weten hun leden ook nog vrij goed te binden. Niet alleen op het economisch vlak waarop zij werken maar ook door voorlichting en ontwikke ling. Hiprbij vallen beslist de jeugd organisaties op, die vcor het meren deel springlevend en vol actie zijn. Iets wat men van de jongerenorga nisaties van de andere standen jammer genoeg niet kan zeggen. De plaatselijke commissie van sa menwerking zit echter goed in el kaar en de top is dus wel in orde. POLITIEKE ORGANISATIES kent men in Venray tot heden geen andere dan de KVP. Dat de plaat selijke afdelingen nu voorbeelden zijn van activiteit kan men beslist niet zeggen, al moet men ook hier weer constateren, dat op de kerk dorpen het nut van een dergelijke afdeling beter en meer wordt ge zien dan in de kom. De centrale, die al de activiteiten van de plaatselijke afdelingen zou bundelen, schijnt het lot hiervan gedeeld te hebben. Tot heden is daarvan nog zeer weinig uitgegaan. En dat terwijl begin komend jaar zowel de staten- als de gemeente raadsverkiezingen voor de deur staan. DE CARITATIEVE VERENI GINGEN zijn bepaald nooit op de voorgrond getreden. St. Vincentius en St. Eli sabeth zoeken naar nieuwere nor men. Hun ledental is niet groot, Het is altijd een eigenaardige gewaarwording als men 'n kunste naar aan het werk ziet. Zo staat men als leek in dat atelier van de beeldhouwer P. van Dongen, daar in Oostrum feitelyk een beetje verloren te kijken. Daar ligt een brok hout, waarin men de vorm van een Christus beeld herkennen kan. Trouwens het klei model staat er naast. En met vinnige tikken slaat de beeldhouwer telkens opnieuw stuk ken uit dat hout, schaaft het bij als het ware en een nieuw beeld gaat geboren worden.... Al trekkend aan zijn pijp, geeft van Dongen tekst en uitleg. GESCHIEDENIS Om een beeldhouwwerk te ver vaardigen, dient de maker over verschillende capaciteiten te be schikken. Hij moet ten eerste in staat zijn een model te vervaardigen en ten tweede het model kunnen nabootsen in hout, steen of metaal. Aan het houwen van beelden uit een harde stof, zonder model, heb- bij zich slechts enkelingen gewaagd, zoals een Michel Angelo. Door een dergelijke werkwijze is de kans op mislukking echter bui tengewoon groot. Het beitelen van een plastisch denkbeeld in steen vereist veel moeite en tijd. De kunstenaar die zulk een denk beeld niet eerst verlichamelijkt in !n model, moet het derhalve al die tijd onwrikbaar vasthouden, hoogstens geholpen door een tekening, die echter het beeld onvolkomen weer geeft. Hier kom bij, dat men slechts hier of daar een klein stukje teveel behoeft weg te beitelen om het pro- dukt waardeloos te maken. Dit is zelfs de grootste meesters overko men, hetgeen blijkt uit de talrijke onafgewerkte kunstproducten van verschillende kunstenaars van naam. Een model is dus noodzaak. MET WEKE KLEI In 't vervaardigen van het model openbaart zich reeds het genie van de spreker. Hij gebruikt hiervoor fijne kneedbare klei, zodat hij aan die massa een willekeurige vorm kan geven. Vroeger werd ook gips gebruikt, dat in vochtige toestand werd ge kneed en bewerkt, terwijl men het droge model gemakkelijk met een mes kan bewerken om zonodig cor recties aan te brengen. Bij 't modelleren heeft de kunste naar de gelegenheid om met de kneedbare stof alle leemten aan te vullen en zonder moeite het over tollige weg te strijken, zodat hij aan het beeld van zijn fantasie een stof felijke gedaante kan geven. Eerst verschijnt het beeld in grove trekken. Langzamerhand wor den deze bewerkt tot de vereiste juistheid, sierlijkheid en harmonie. Het steen- of houtblok waaruit een beeld moet worden gebeiteld, krijgt in het atelier van de beeld houwer een plaats op een stevig voetstuk. Het spreekt vanzelf, dat het beeldhouwen in de meeste ge vallen niet op het oog kan geschie den. Er wordt daarom gepast en ge meten, want eigenlijk zit het beeld in 't blok verborgen en moet het er uitgehakt worden. PASSEN, METEN EN BOREN De kunstenaar moet dus bepalen waar moet worden gehakt en tot welke diepte. Dit bereikt hij door het puncteren of het plaatsen van overeenkomstige punten op model en steenblok. Beide stukken worden naast el kaar geplaatst en boven ieder wordt een gelijkvormig raam bevestigd, waaruit loodlijnen afdalen, die bui ten het model en het steen of hout blok vallen. Op die manier is de maker in staat de dikte te bpalen van de steenlaag die hij moet wegbeitelen. Hiertoe merkt hij eerst bepaalde punten op het model, daarna brengt hij deze punten door middel van de loodlijnen op het steenblok over. Dan wordt er gepast en gemeten, waarna de beeldhouwer de overtol lige stukken wegkapt. Het beeld komt in ruwe trekken te voorschijn. Steeds meer punten worden van het model op het beeld overgebracht en steeds meer wordt weggestoken. Op deze wijze kan men tot in kleinste bijzonderheden toe aan het steen dezelfde gedaante geven als aan het model, waarna het kunst- produkt kan worden afgewerkt. Ook kan men volgens een andere methode te werk gaan. Men bepaalt namelijk drie der meest uitstekende maar toch blijven zij traditiege trouw ook de caritas beoefenen. De stichting indertijd van het Centrum heeft veel van dit caritas- werk gecoördineerd, meer inhouden betere bestemming gegeven. Er is in het centrum-verband nog plaats voor vrijwilligers, die echter ook in deze sector moeilijk te krij gen zijn. In een volgend artikel willen we de overige verenigingen nader be kijken, vooral die van de jeugd en de sport. punten van het model op het steen blok en legt die bloot, door het weg- beitselen van overtollige steen. Die punten zijn dan weer uit gangsplaatsen tot het bepalen van nieuwe punten, hetgeen geschiedt door nauwkeurige driehoeksmeting. Het klinkt allemaal zo ambachte lijk, maar in deze fase van het werk is het feitelijk ook niet anders. DE EERSTE BEELDHOUWERS De geschiedenis der beeldhouw kunst is gedeeltelijk die der be schaving. Haar eerste sporen ver schuilen zich in de duisternissen van het verleden en vertonen zich als gedaanteloze gedenktekenen van personen of gebeurtenissen. Daartoe behoren de monolithen van Azië, Afrika en Amerika en de keltische gedenkstenen in Bretagne. In veel gevallen vindt de beeld houwkunst een promotor in de gods dienst zoals dit vooral vroeger het geval was. Wij behoeven hiertoe maar te kijken naar Indië en China. In het oude Egypte vinden we hoogst merkwaardige produktenvan beeldhouwkunst. Meestal zijn ze gekleurd en leveren ze een aan schouwelijke voorstelling van de geschiedenis en het maatschappelijk leven der Egyptenaren. De beelden onderscheiden zich door een grote volmaaktheid van uitwendige vor men, maar door gebrek aan uit drukking en leven. De Assyrisch-Babylonische beeld houwkunst gaat hand in hand met de bouwkunst. De eerste gebouwen waren versierd met zwarte of witte reliefbeelden op een blauwe of groene achtergrond. Men was er vosral op bedacht op symmetrische vormen. BEGIN DER BEELDHOUW KUNST Eigenlijke kunst ontmoeten we het eerst bij de Grieken. De oos terse fantasie bleek niet gunstig voor de ontwikkeling der plastiek, zij streefde naar symbolische figu ren en niet naar schoonheid van vormen. Bij de Grieken lag dit an ders en hier treffen we derhalve voor het eerst beelden aan, die als het ware leven en waar een uiting van gemoedstoestanden in de kop pen te lezen valt. De Grieken hebben dikwijls niet alleen een wonderlijke schoonheid van vorm, maar ook uitdrukking en leven. Verschillende grote beeldhouwers hebben de Griekse steden voorzien van onvergelijkelijke kunstwerken, die zelfs honderden jaren latei- kunstenaars zouden inspireren tot meesterstukken. LATERE ONTWIKKELING Bij de romeinen was het kunst gevoel te weinig onwikkeld. Toch hadden zij behoefte aan beeldhouw werken voor hun grote gebouwen. Deze beelden werden door etrus- sische en later door Griekse kunste naars geleverd. In de 2e eeuw voor Christus ver plaatste zich de spaarzaam bloeien de beeldhouwkunst van Athene naar Rome. De kunst, die zich hier ontwikkel de, bleef ver verwijderd van de ideale werken der Griekse meesters. Zij was voornamer en werkelijker. In de 11de en 12de eeuw maakte de beeldhouwkunst een crisis door, doch kwam toen weer op, om in de vijftiende en zestiende eeuw een hoogtepunt te bereiken, als Michel Angelo zich ontplooit. Hij vond vele navolgers en hierdoor bleef zijn werk nog lange tijd nawerken. SPIEGEL VAN ONZE TIJD In de moderne tijd treffen we ook in de beeldhouwkunst een zoe ken naar nieuwe wegen, zoals we dat ook zien in andere takken van kunst. Realisme, impressionisme, expres sionisme zijn eerste latere richtin gen die grote kunstenaars hebben voortgebracht. Deze werken vinden echter niet overal het begrip en waardering die zij soms verdienen. Waartoe een en ander zich verder zal ontwikkelen, moet worden afge wacht, doch de geschiedenis heeft bewezen, dat men aan de beeld houwkunst het culturele peil van 'n volk kan aflezen. Het is stil geworden na dit college in het ruime en zo lekker rommelig atelier. Buiten sijpelt de herfstregen en hier snort de potkachel. Er staan beelden, die nog moeten worden afgewerkt. Het ruikt er naar vers hout Op zijn eigen wijze heeft de kunstenaar van Dongen de beeld houwkunst gediend. Gediend in het vele, vele restauratiewerk wat hij in zijn leven heeft verricht om het oude en schone te behouden en te bewaren. Gediend ook door de beelden die hijzelf maakte en die overal in ons land verspreid, zijn naam als kunste naar hebben gevestigd.... REISBUREAU GODS ONTWERPT ONS REISSCHEMA Met de boodschap van de Engel en de menswording van Gods Zoon, leek het rustig bestaan van Maria te Nazareth wel afgesloten. Met spoed reisde zij naar de stad in Ju- da waar haar bloedverwante Elisa beth woonde; later zou zij met Jo zef naar Betdehem reizen; en 50 dagen na de geboorte, met Jozef en haar kind, van Betlehem naar de tempel van Jeruzalem, voor zuive ring en opdracht. Later kwam nog de vlucht naar Egypte; en na een verblijf aldaar begon pas Nazaret. Niet zonder een laatste aarzeling. Gods menswording en Maria's uit verkiezing, zo leek het, hadden in eens de rust verstoord: het kalme verblijf in het kleine stadje, met verborgen gebed en offer. Nu werd het een reizen, voor een deel on zeker en zonder dat men de uit komst vooraf kende. Ook uitwendig moest Maria, wel dra met Jozef, zwerven op veel we gen, eer men weer een tijd kalm kon leven. En die kalmte zou nog eens overgaan in een zwerftocht. Op dit merkwaardige reisschema uitgestippeld door het Reisbu reau van God zelf maakt ons een boekje van E. Janssen S.J. attent, dat handelt over zwerven en uitge geven is bij Patmos te Antwerpen. Het zwerven van Maria op last van God blijkt zelfs een symbool, een mysterie. Het is bovendien de weerspiege ling van ons eigen leven, al wordt het weinig zo gezien. Thomas a Kempes zegt het ook: „Wij zijn pelgrims op aarde", hij wil zeggen zwervers in die zin, dat we hier geen blijvende woonplaats hebben, doch op weg zijn. Dus geen zwervers zonder doel. Waarheen? Dat is in de loop van de Kerkgeschiedenis de gemeenten al op vele manieren voorgesteld. In de oude catechismus was het „om door God te dienen in de He mel te komen". Tegenwoordig zeggen ze dat veel mooier: „We zijn op weg naar de voleinding of naar de voltooiing. Wij zijn op weg naar de Weder komst of Ontmoeting met de Heer". Al die verschillende uitdrukkin gen, harde zakelijke of poëtische, bedoelden in werkelijkheid hetzelfde te zeggen, want het heeft te maken met de essentie der Kerk. Is dat zo, dan kan onze levens houding ook niet anders dan die van zwervers zijn, zo u liever wilt, van pelgrims. Het reisschema van Maria's jonge jaren kan ons bemoedigen, als wij op dezelfde manier onze weg te gaan hebben. KWESTIE VAN „ONTZEGGEN" „Uw rijbewijs is foetsie", staat er in rode letters gedrukt op een fol der in rijbewijsvorm, die het Ver bond voor Veilig Verkeer deze maand in omloop brengt. En daarmee doelt het Verbond niet op de mogelijkheid, dat u 's morgens aan de ontbijttafel tot de ontdekking komt dat uw rijbewijs in een ander pak of in een andere bureaulade is dan waar u dat be wijs die dag nodig heeft. Dat niet. Dat foldertje denkt aan het geval waarin u uw rijbewijs niet zó maar kwijt bent, maar aan de mogelijk heid, dat het in een bureaulade ligt waar u het niet zó maar weer kunt uitvissen. Achter slot en grendel. Bij de officier van justitie of op het politiebureau. „Ontzeggen van de rijbevoegdheid" heet dat in offi ciële termen. Het betekent populair gezegd: de auto thuis moeten laten. Een week, een maand, een jaar, tien jaar Het betekent ook: lopen, tijd ver liezen, klanten verliezenOm dat u zich dat glaasje niet kon „ont zeggen". Op de verjaardagsvisite. Bij de receptie. Aan het kerstdiner bij vrienden of héél gewoon bij de jaarwisseling vóór het naar huis rijden. Slechts in een paar gevallen kan de rechter een verkeersovertreder voor kortere of langere tijd de be voegdheid ontzeggen om achter het stuur te gaan zitten. Wilt u ze we ten? Hier komen ze: voor de tü*d van ten hoogste 2 ja ren en bü herhaling voor ten hoogste 4 jaren bij overtreding van: art. 10: het verschaffen van valse inlichtingen over rij- of nummer- bewijs. art. 14: het rijden met onduidelijk of vervalst nummerbewijs. art. 30: het doorrijden na een on geval. voor de tijd van ten hoogste 5 ja ren en bü herhaling voor ten hoogs te 10 jaren bü overtreding van: art. 25: het verkeer zonder nood zaak belemmeren of de veiligheid heid op de weg in gevaar brengen, of zich zodanig gedragen, dat de veiligheid in gevaar kan worden ge bracht. art. 26: het rijden onder invloed van het gebruik van alcoholhouden de drank. art. 32: het besturen van een voer tuig, nadat de bevoegdheid daartoe is ontzegd. art. 36: het veroorzaken van dood of zwaar lichamelijk letsel door schuld. Is het niet veelzeggend, dat blij kens gegevens van het Centraal Bu reau voor de statistiek pl.m. 75 pet. van de ontzeggingen worden uitge sproken wegens overtredingen van art. 26 Om dat „onschuldige" borreltje of glaasje bier.... Het is tragisch genoeg, dat zo ve len eerst aan den lijve (én de porte- monnaie) moeten ondervinden, dat het in het verkeer veiliger is zich te ontzeggen dan te laten ontzeg gen 'mrnmrnm V JUUANA5INStL41 1061 (KA/80) NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot maandagmorgen 8 uur, wordt de praktijk der huisartsen voor Venray e.o. waargenomen door Dr. W. J.A. BLOEMEN Stationsweg 15 Telefoon 1465 Uitsluitend voor spoedgevallen I GROENE KRUIS Donderdag a.a.: Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. WILMSEN Stationsweg Tel. 1651 ZIEKENAUTO bel 04780-1592 b.g.g. 2116 MEER DANSEN Het ligt in de bedoeling, dat na vastenavond voortaan tw^maal per maand gelegenheid zal gegeven worden om te dansen. Men stelt zich voor, dat op de le en 3e zondag van de maand op de kerkdorpen gedansd kan worden en op de 2e en 4e zondag van de maand in de kom. Besprekingen daaromtrent zijn thans bezig met de zaalhouders BEKENDMAKINGEN Op de secretarie van de gemeente Venray ligt ter inzagen een verzoek met bijlagen van: J.J.W. Poels, Henseniusstraat 10, om vergunning tot het oprichten van een friture met afzuiginstallatie aangedreven door 1 electromotor van V2 pk, Henseniustraat 10; Gulf Oil (Nederland) N.V. Blaak 32, Rotterdam, om vergunning tot uitbreiding van bestaande benzine installatie met 1-6.00 1. tank voor superbenzine en 1 electr. aftappomp 1/3 pk. Na uitbreiding zal de instal latie bestaan uit 1-10.000 1. en 1-6000 liter tank en 2 electrische aftappom- pen 1/3 pk elk, Leunseweg 41a. Schriftelijke bezwaren tegen het verlenen van de vergunning kan een ieder gedurende tien dagen na dagtekening van deze bekendma king inbrengen bij het gemeentebe stuur, waar dit verzoek ter inzage ligt. De ingekomen bezwaarschrif ten worden mede ter inzage gelegd. Mondelinge bezwaren kan een ieder persoonlijk of bij gemachtigde inbrengen op een openbare zitting te houden op 22 dec. 1961 om 11 uur in het gemeentehuis. Beroep tegen een beschikking kan later o.a. slechts worden ingesteld door: a. een inwoner van een gemeente waar deze openbare kennisge ving is geschied, mits hij in per soon of bij gemachtigde op de bovenbedoelde zitting is ver schenen; b. een andere belanghebbende, mits hij binnen de gestelde ter mijn schriftelijk bezwaren heeft ingebracht. Venray, 4 december 1961. Burgemeester en wethouders van de gemeente Mr. M.L.G.M.M. CUSTERS, burg. H.P.L. VORST, secretaris.

Peel en Maas | 1961 | | pagina 1