Veilig verkeer...
Hel Venrays
verenigingsleven...
BEELDHOUWEN een
eeuwenoude kunst
Geestelijk artikel
Vrijdag 8 december 1961 No. 49
Twee en tachtigste jaargang
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF NV. VENRAY WFFffRIAH VOOR VFNRAY FN OM^TRFICFN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS-
QROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 Ef£tlVDL#iiU V VJVJA V EfllIXH I EfiV UIVIJ 1 PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
Het boekje „Venray van A tot Z" somt een indrukwekkende reeks
verenigingen op, die we in Venray kennen.
Verenigingen, die zich op allerlei terrein bewegen, zowel op gods
dienstig, als maatschappelijk terrein, op het gebied van de gezond
heidszorg, van de cultuur, op dat van sport- en spel en andere.
Zijn voor de een de wintermaanden belangrijk, de ander moet 't
weer meer van de zomer hebben, en weer andere zijn het gehele
jaar actief of alleen in een bepaalde periode
Gaat men zo in onze gemeente 'ns
na hoe de stand van zaken is bij al
die verenigingen, dan komt men tot
eigenaardige bevindingen, die wij U
niet willen onthouden
GODSDIENSTIGE VERENI
GINGEN
Bij de godsdienstige verenigingen
zijn die van de H. Familie, de Derde
Orde en de Maria-congregatie de
voomaamsten. Er blijkt, wat de be
langstelling betreft, een groot ver
schil te zijn tussen, die van kom en
kerkdorpen.
Op de kerkdorpen blijkt namelijk
voor een dergelijke vereniging
nog meer belangstelling te bestaan,
dan in de kom.
Dit is b.v. voor de Derde Orde in
de kom mede aanleiding geweest om
meer in de openbaarheid als we
het zo mogen zeggen te treden
door het organiseren van bijbel- en
andere cursussen, waarvan vooral
die over huwelijk en opvoeding te
recht een grote belangstelling trekt.
Men is daar dus andere wegen in
geslagen en de belangstelling is op
nieuw gewekt.
Trouwens ook in de andere gods
dienstige verenigingen zoekt men
naar andere wegen en wordt in de
verschillende toporganisaties ge
sproken over een soort evolutie,
waarvan dan straks de resultaten
te zien zijn, ook in onze gemeente.
GEZONDHEIDSZORG
De vereniging het Groene Kruis
telt machtig veel leden, in de gehele
gemeente, die profiteren van de ver
schillende diensten en bureaux, die
deze vereniging in het leven riep.
Een en ander is intussen uitge
groeid tot een zeer goede organisa
tie, waarvoor de leden echter alleen
belangstelling schijnen te hebben,
als ze die nodig hebben.
Hoe het verder met deze vereni
ging reilt en zeilt schijnt niemand
te interesseren, wat mede blijkt uit
het feit, dat er sinds jaar en dag
geen jaarvergadering meer gehou
den is.
Een bedenkelijk feit, temeer waar
wel de wens leeft, dat deze diensten
en bureaux onderhand eens uit de
barak-periode komen en men nog
wel eens hoort fluisteren over een
te hoge contributie.
Een andere vereniging, die zich op
dit terrein beweegt is de Venrayse
afdeling van het Nederlandse Rode
Kruis, die gelukkig vele donateurs
en begunstigers kent en mede daar
door in staat is hier een prachtige
colonne met ambulance-wagen en
ander materieel, alsmede de bloed
transfusiedienst in het leven te hou
den.
Naast de zo noodzakelijke finan
ciële hulp is echter nog nodig, dat
het corps donors voor de bloed
transfusiedienst nog wordt uitge
breid.
De persoonlijke inzet, die hier ge
vraagd wordt, schijnt om de een
of andere duistere reden (pijn?)
nog niet voldoende opgebracht
te kunnen worden.
CULTURELE VERENIGINGEN
Wat de culturele verenigingen be
treft, zijn het de koren, de harmo-
niën en fanfares en de toneelclubs,
die de hoofdmoot vormen.
De ambitie voor de zang schijnt
af te nemen. Vooral in de kom, waar
b.v. het Mannenkoor telkens op
nieuw moeite heeft alle leden bij el
kaar te krijgen.
Men heeft zich wel als lid ge
meld, maar er is telkens iets an
ders,, dat hen verhinderd naar de
repetities te komen.
Er is gelukkig een vrij grote kern
actieve leden, maar er is nog te
veel franjeWat zijn gevolgen
o.a. heeft bij programma-keuze e.d.
Op de kerkdorpen blijken de ko
ren inderdaad nog een vrij grote
rol te spelen bij de ontspanning en
het animo is daar ook bij de
jongeren nog vrij groot, al hoort
men links en rechts ook wel klach
ten over slecht repetitiebezoek.
Van financiële nood kan niet di
rect gesproken worden, temeer waar
een koor een van zijn grootste uit
gave heeft in de directeur of de
dirigent, die deze taak op sommige
plaatsen voor een abonimabel klein
bedrag vervult
Men is zeer tevreden over de ge
meentelijke subsidie, maar men
hoopt, dat die zich ook aan zal pas
sen aan de voorstellen, die van de
zangersbond uitgaan en die dan iets
meer uit de gemeentelijke subsidie-
pot vragen.
De Harmoniën en fanfares zitten
wat dat betreft in hetzelfde schuit
je. De moderne tijd vraagt moderne
uitrusting e.d. en dat kost kapita
len. Deze kapitalen bezit men niet
en moeten gehaald worden uit de
bijdragen van particulieren en uit
de gemeentelijke subsidie.
Het is een verheugend teken, dat
over de particuliere bijdragen men
over het algemeen in de corps
kringen best tevreden is. Zowel
in de kom als op de kerkdorpen
wordt ruim gegeven voor de
plaatselijke corps, dat zodoende de
draai krijgen kan
De toevoer van jongere en nieuwe
muzikanten is een precair onder
werp, waarmede verschillende be
sturen zitten te tobben.
De aanlooptijd, die de jongeren no
dig hebben is vrij lang, eist ook vrij
veel van de „student" en dat grote
offer kunnen vele jongeren schijn
baar niet brengen. Hoewel men over
het algemen geen grote klachten
hoort, blijkt dit onderwerp toch wel
vele bestuurderen hoofdpijn te be
zorgen.
Onze toneelclubs dragen ook het
hunne bij voor verbetering van het
culturele peil. Dat hun pogingen,
zeker wat de kom betreft, altijd
met de nodige belangstelling geho
noreerd wordt kan niet gezegd wor
den.
Film en televisie maken de bezoe
kers uiterst critisch, terwijl van de
andere kant een verantwoorde stuk
keuze ook wel eens zeer moeilijk is.
De financiële positie is wel niet
denderend, maar ook niet zorgwek
kend
Zo men wil mag men onder cul
turele verenigingen ook onze beide
schutterijen nog rekenen, maar hier
is weinig meer van te zeggen dan
dat de belangstelling zeer gering is
en de financiële positie uitgespro
ken slecht
Het heeft er de schijn van, dat de
Venrayse schutterijen een langzame
dood aan het sterven zijn.
DE STANDSORGANISATIES
geven een verscheiden beeld. Daar
is Adelbert, dat vrij geregeld ver
gadert en o.a. bekende sprekers be
langrijke onderwerpen laat behan
delen. De belangstelling hiervoor is
goed te noemen.
De belangstelling voor de midden
standsafdelingen is op de kerkdor
pen (waar het practisch winkeliers
verenigingen zijn) goed te noemen,
maar in de kom ver beneden peil.
Herhaalde pogingen om hier iets
meer van uit te doen gaan, zijn tot
heden slechts gedeeltelijk geslaagd.
Trouwens ook de KAB heeft met
te weinig daadwerkelijk belang
stelling te rekenen.
Op jaar- en andere vergaderingen
blijkt het gros der leden afwezig,
maar ze heeft in Credo Pugno en
andere instellingen, alsmede in de
vakorganisaties een zeer goede kern
van leden. Nodig ook, want ook bij
de vakorganisaties is de belangstel
ling tanend
De landbouworganisaties doen
goed werk en weten hun leden ook
nog vrij goed te binden.
Niet alleen op het economisch
vlak waarop zij werken maar
ook door voorlichting en ontwikke
ling.
Hiprbij vallen beslist de jeugd
organisaties op, die vcor het meren
deel springlevend en vol actie zijn.
Iets wat men van de jongerenorga
nisaties van de andere standen
jammer genoeg niet kan zeggen.
De plaatselijke commissie van sa
menwerking zit echter goed in el
kaar en de top is dus wel in orde.
POLITIEKE ORGANISATIES
kent men in Venray tot heden geen
andere dan de KVP. Dat de plaat
selijke afdelingen nu voorbeelden
zijn van activiteit kan men beslist
niet zeggen, al moet men ook hier
weer constateren, dat op de kerk
dorpen het nut van een dergelijke
afdeling beter en meer wordt ge
zien dan in de kom.
De centrale, die al de activiteiten
van de plaatselijke afdelingen zou
bundelen, schijnt het lot hiervan
gedeeld te hebben. Tot heden is
daarvan nog zeer weinig uitgegaan.
En dat terwijl begin komend jaar
zowel de staten- als de gemeente
raadsverkiezingen voor de deur
staan.
DE CARITATIEVE VERENI
GINGEN
zijn bepaald nooit op de voorgrond
getreden. St. Vincentius en St. Eli
sabeth zoeken naar nieuwere nor
men. Hun ledental is niet groot,
Het is altijd een eigenaardige gewaarwording als men 'n kunste
naar aan het werk ziet. Zo staat men als leek in dat atelier van
de beeldhouwer P. van Dongen, daar in Oostrum feitelyk een
beetje verloren te kijken.
Daar ligt een brok hout, waarin men de vorm van een Christus
beeld herkennen kan. Trouwens het klei model staat er naast. En
met vinnige tikken slaat de beeldhouwer telkens opnieuw stuk
ken uit dat hout, schaaft het bij als het ware en een nieuw beeld
gaat geboren worden....
Al trekkend aan zijn pijp, geeft
van Dongen tekst en uitleg.
GESCHIEDENIS
Om een beeldhouwwerk te ver
vaardigen, dient de maker over
verschillende capaciteiten te be
schikken. Hij moet ten eerste in
staat zijn een model te vervaardigen
en ten tweede het model kunnen
nabootsen in hout, steen of metaal.
Aan het houwen van beelden uit
een harde stof, zonder model, heb-
bij zich slechts enkelingen gewaagd,
zoals een Michel Angelo.
Door een dergelijke werkwijze is
de kans op mislukking echter bui
tengewoon groot. Het beitelen van
een plastisch denkbeeld in steen
vereist veel moeite en tijd.
De kunstenaar die zulk een denk
beeld niet eerst verlichamelijkt in !n
model, moet het derhalve al die tijd
onwrikbaar vasthouden, hoogstens
geholpen door een tekening, die
echter het beeld onvolkomen weer
geeft.
Hier kom bij, dat men slechts
hier of daar een klein stukje teveel
behoeft weg te beitelen om het pro-
dukt waardeloos te maken. Dit is
zelfs de grootste meesters overko
men, hetgeen blijkt uit de talrijke
onafgewerkte kunstproducten van
verschillende kunstenaars van naam.
Een model is dus noodzaak.
MET WEKE KLEI
In 't vervaardigen van het model
openbaart zich reeds het genie van
de spreker. Hij gebruikt hiervoor
fijne kneedbare klei, zodat hij aan
die massa een willekeurige vorm
kan geven.
Vroeger werd ook gips gebruikt,
dat in vochtige toestand werd ge
kneed en bewerkt, terwijl men het
droge model gemakkelijk met een
mes kan bewerken om zonodig cor
recties aan te brengen.
Bij 't modelleren heeft de kunste
naar de gelegenheid om met de
kneedbare stof alle leemten aan te
vullen en zonder moeite het over
tollige weg te strijken, zodat hij aan
het beeld van zijn fantasie een stof
felijke gedaante kan geven.
Eerst verschijnt het beeld in
grove trekken. Langzamerhand wor
den deze bewerkt tot de vereiste
juistheid, sierlijkheid en harmonie.
Het steen- of houtblok waaruit
een beeld moet worden gebeiteld,
krijgt in het atelier van de beeld
houwer een plaats op een stevig
voetstuk. Het spreekt vanzelf, dat
het beeldhouwen in de meeste ge
vallen niet op het oog kan geschie
den. Er wordt daarom gepast en ge
meten, want eigenlijk zit het beeld
in 't blok verborgen en moet het er
uitgehakt worden.
PASSEN, METEN EN BOREN
De kunstenaar moet dus bepalen
waar moet worden gehakt en tot
welke diepte. Dit bereikt hij door
het puncteren of het plaatsen van
overeenkomstige punten op model
en steenblok.
Beide stukken worden naast el
kaar geplaatst en boven ieder wordt
een gelijkvormig raam bevestigd,
waaruit loodlijnen afdalen, die bui
ten het model en het steen of hout
blok vallen.
Op die manier is de maker in
staat de dikte te bpalen van de
steenlaag die hij moet wegbeitelen.
Hiertoe merkt hij eerst bepaalde
punten op het model, daarna brengt
hij deze punten door middel van de
loodlijnen op het steenblok over.
Dan wordt er gepast en gemeten,
waarna de beeldhouwer de overtol
lige stukken wegkapt. Het beeld
komt in ruwe trekken te voorschijn.
Steeds meer punten worden van
het model op het beeld overgebracht
en steeds meer wordt weggestoken.
Op deze wijze kan men tot in
kleinste bijzonderheden toe aan het
steen dezelfde gedaante geven als
aan het model, waarna het kunst-
produkt kan worden afgewerkt.
Ook kan men volgens een andere
methode te werk gaan. Men bepaalt
namelijk drie der meest uitstekende
maar toch blijven zij traditiege
trouw ook de caritas beoefenen.
De stichting indertijd van het
Centrum heeft veel van dit caritas-
werk gecoördineerd, meer inhouden
betere bestemming gegeven.
Er is in het centrum-verband nog
plaats voor vrijwilligers, die echter
ook in deze sector moeilijk te krij
gen zijn.
In een volgend artikel willen we
de overige verenigingen nader be
kijken, vooral die van de jeugd en
de sport.
punten van het model op het steen
blok en legt die bloot, door het weg-
beitselen van overtollige steen.
Die punten zijn dan weer uit
gangsplaatsen tot het bepalen van
nieuwe punten, hetgeen geschiedt
door nauwkeurige driehoeksmeting.
Het klinkt allemaal zo ambachte
lijk, maar in deze fase van het werk
is het feitelijk ook niet anders.
DE EERSTE BEELDHOUWERS
De geschiedenis der beeldhouw
kunst is gedeeltelijk die der be
schaving. Haar eerste sporen ver
schuilen zich in de duisternissen
van het verleden en vertonen zich
als gedaanteloze gedenktekenen van
personen of gebeurtenissen.
Daartoe behoren de monolithen
van Azië, Afrika en Amerika en de
keltische gedenkstenen in Bretagne.
In veel gevallen vindt de beeld
houwkunst een promotor in de gods
dienst zoals dit vooral vroeger het
geval was. Wij behoeven hiertoe
maar te kijken naar Indië en China.
In het oude Egypte vinden we
hoogst merkwaardige produktenvan
beeldhouwkunst. Meestal zijn ze
gekleurd en leveren ze een aan
schouwelijke voorstelling van de
geschiedenis en het maatschappelijk
leven der Egyptenaren. De beelden
onderscheiden zich door een grote
volmaaktheid van uitwendige vor
men, maar door gebrek aan uit
drukking en leven.
De Assyrisch-Babylonische beeld
houwkunst gaat hand in hand met
de bouwkunst. De eerste gebouwen
waren versierd met zwarte of witte
reliefbeelden op een blauwe of
groene achtergrond. Men was er
vosral op bedacht op symmetrische
vormen.
BEGIN DER BEELDHOUW
KUNST
Eigenlijke kunst ontmoeten we
het eerst bij de Grieken. De oos
terse fantasie bleek niet gunstig
voor de ontwikkeling der plastiek,
zij streefde naar symbolische figu
ren en niet naar schoonheid van
vormen. Bij de Grieken lag dit an
ders en hier treffen we derhalve
voor het eerst beelden aan, die als
het ware leven en waar een uiting
van gemoedstoestanden in de kop
pen te lezen valt.
De Grieken hebben dikwijls niet
alleen een wonderlijke schoonheid
van vorm, maar ook uitdrukking en
leven.
Verschillende grote beeldhouwers
hebben de Griekse steden voorzien
van onvergelijkelijke kunstwerken,
die zelfs honderden jaren latei-
kunstenaars zouden inspireren tot
meesterstukken.
LATERE ONTWIKKELING
Bij de romeinen was het kunst
gevoel te weinig onwikkeld. Toch
hadden zij behoefte aan beeldhouw
werken voor hun grote gebouwen.
Deze beelden werden door etrus-
sische en later door Griekse kunste
naars geleverd.
In de 2e eeuw voor Christus ver
plaatste zich de spaarzaam bloeien
de beeldhouwkunst van Athene
naar Rome.
De kunst, die zich hier ontwikkel
de, bleef ver verwijderd van de
ideale werken der Griekse meesters.
Zij was voornamer en werkelijker.
In de 11de en 12de eeuw maakte
de beeldhouwkunst een crisis door,
doch kwam toen weer op, om in de
vijftiende en zestiende eeuw een
hoogtepunt te bereiken, als Michel
Angelo zich ontplooit. Hij vond
vele navolgers en hierdoor bleef zijn
werk nog lange tijd nawerken.
SPIEGEL VAN ONZE TIJD
In de moderne tijd treffen we
ook in de beeldhouwkunst een zoe
ken naar nieuwe wegen, zoals we
dat ook zien in andere takken van
kunst.
Realisme, impressionisme, expres
sionisme zijn eerste latere richtin
gen die grote kunstenaars hebben
voortgebracht.
Deze werken vinden echter niet
overal het begrip en waardering die
zij soms verdienen.
Waartoe een en ander zich verder
zal ontwikkelen, moet worden afge
wacht, doch de geschiedenis heeft
bewezen, dat men aan de beeld
houwkunst het culturele peil van 'n
volk kan aflezen.
Het is stil geworden na dit college
in het ruime en zo lekker rommelig
atelier. Buiten sijpelt de herfstregen
en hier snort de potkachel.
Er staan beelden, die nog moeten
worden afgewerkt. Het ruikt er naar
vers hout
Op zijn eigen wijze heeft de
kunstenaar van Dongen de beeld
houwkunst gediend. Gediend in het
vele, vele restauratiewerk wat hij
in zijn leven heeft verricht om het
oude en schone te behouden en te
bewaren.
Gediend ook door de beelden die
hijzelf maakte en die overal in ons
land verspreid, zijn naam als kunste
naar hebben gevestigd....
REISBUREAU GODS ONTWERPT
ONS REISSCHEMA
Met de boodschap van de Engel en
de menswording van Gods Zoon,
leek het rustig bestaan van Maria
te Nazareth wel afgesloten. Met
spoed reisde zij naar de stad in Ju-
da waar haar bloedverwante Elisa
beth woonde; later zou zij met Jo
zef naar Betdehem reizen; en 50
dagen na de geboorte, met Jozef en
haar kind, van Betlehem naar de
tempel van Jeruzalem, voor zuive
ring en opdracht. Later kwam nog
de vlucht naar Egypte; en na een
verblijf aldaar begon pas Nazaret.
Niet zonder een laatste aarzeling.
Gods menswording en Maria's uit
verkiezing, zo leek het, hadden in
eens de rust verstoord: het kalme
verblijf in het kleine stadje, met
verborgen gebed en offer. Nu werd
het een reizen, voor een deel on
zeker en zonder dat men de uit
komst vooraf kende.
Ook uitwendig moest Maria, wel
dra met Jozef, zwerven op veel we
gen, eer men weer een tijd kalm
kon leven. En die kalmte zou nog
eens overgaan in een zwerftocht.
Op dit merkwaardige reisschema
uitgestippeld door het Reisbu
reau van God zelf maakt ons een
boekje van E. Janssen S.J. attent,
dat handelt over zwerven en uitge
geven is bij Patmos te Antwerpen.
Het zwerven van Maria op last
van God blijkt zelfs een symbool,
een mysterie.
Het is bovendien de weerspiege
ling van ons eigen leven, al wordt
het weinig zo gezien.
Thomas a Kempes zegt het ook:
„Wij zijn pelgrims op aarde", hij
wil zeggen zwervers in die zin, dat
we hier geen blijvende woonplaats
hebben, doch op weg zijn. Dus geen
zwervers zonder doel.
Waarheen? Dat is in de loop van
de Kerkgeschiedenis de gemeenten
al op vele manieren voorgesteld.
In de oude catechismus was het
„om door God te dienen in de He
mel te komen".
Tegenwoordig zeggen ze dat veel
mooier: „We zijn op weg naar de
voleinding of naar de voltooiing.
Wij zijn op weg naar de Weder
komst of Ontmoeting met de Heer".
Al die verschillende uitdrukkin
gen, harde zakelijke of poëtische,
bedoelden in werkelijkheid hetzelfde
te zeggen, want het heeft te maken
met de essentie der Kerk.
Is dat zo, dan kan onze levens
houding ook niet anders dan die van
zwervers zijn, zo u liever wilt, van
pelgrims.
Het reisschema van Maria's jonge
jaren kan ons bemoedigen, als wij
op dezelfde manier onze weg te
gaan hebben.
KWESTIE VAN „ONTZEGGEN"
„Uw rijbewijs is foetsie", staat er
in rode letters gedrukt op een fol
der in rijbewijsvorm, die het Ver
bond voor Veilig Verkeer deze
maand in omloop brengt.
En daarmee doelt het Verbond
niet op de mogelijkheid, dat u
's morgens aan de ontbijttafel tot de
ontdekking komt dat uw rijbewijs
in een ander pak of in een andere
bureaulade is dan waar u dat be
wijs die dag nodig heeft. Dat niet.
Dat foldertje denkt aan het geval
waarin u uw rijbewijs niet zó maar
kwijt bent, maar aan de mogelijk
heid, dat het in een bureaulade ligt
waar u het niet zó maar weer kunt
uitvissen. Achter slot en grendel.
Bij de officier van justitie of op
het politiebureau. „Ontzeggen van
de rijbevoegdheid" heet dat in offi
ciële termen. Het betekent populair
gezegd: de auto thuis moeten laten.
Een week, een maand, een jaar, tien
jaar
Het betekent ook: lopen, tijd ver
liezen, klanten verliezenOm
dat u zich dat glaasje niet kon „ont
zeggen". Op de verjaardagsvisite.
Bij de receptie. Aan het kerstdiner
bij vrienden of héél gewoon bij de
jaarwisseling vóór het naar huis
rijden.
Slechts in een paar gevallen kan
de rechter een verkeersovertreder
voor kortere of langere tijd de be
voegdheid ontzeggen om achter het
stuur te gaan zitten. Wilt u ze we
ten? Hier komen ze:
voor de tü*d van ten hoogste 2 ja
ren en bü herhaling voor ten hoogste
4 jaren bij overtreding van:
art. 10: het verschaffen van valse
inlichtingen over rij- of nummer-
bewijs.
art. 14: het rijden met onduidelijk
of vervalst nummerbewijs.
art. 30: het doorrijden na een on
geval.
voor de tijd van ten hoogste 5 ja
ren en bü herhaling voor ten hoogs
te 10 jaren bü overtreding van:
art. 25: het verkeer zonder nood
zaak belemmeren of de veiligheid
heid op de weg in gevaar brengen,
of zich zodanig gedragen, dat de
veiligheid in gevaar kan worden ge
bracht.
art. 26: het rijden onder invloed
van het gebruik van alcoholhouden
de drank.
art. 32: het besturen van een voer
tuig, nadat de bevoegdheid daartoe
is ontzegd.
art. 36: het veroorzaken van dood
of zwaar lichamelijk letsel door
schuld.
Is het niet veelzeggend, dat blij
kens gegevens van het Centraal Bu
reau voor de statistiek pl.m. 75 pet.
van de ontzeggingen worden uitge
sproken wegens overtredingen van
art. 26
Om dat „onschuldige" borreltje of
glaasje bier....
Het is tragisch genoeg, dat zo ve
len eerst aan den lijve (én de porte-
monnaie) moeten ondervinden, dat
het in het verkeer veiliger is zich
te ontzeggen dan te laten ontzeg
gen
'mrnmrnm
V
JUUANA5INStL41 1061 (KA/80)
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
praktijk der huisartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. W. J.A. BLOEMEN
Stationsweg 15 Telefoon 1465
Uitsluitend voor spoedgevallen I
GROENE KRUIS
Donderdag a.a.:
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. WILMSEN Stationsweg Tel. 1651
ZIEKENAUTO
bel 04780-1592 b.g.g. 2116
MEER DANSEN
Het ligt in de bedoeling, dat na
vastenavond voortaan tw^maal per
maand gelegenheid zal gegeven
worden om te dansen.
Men stelt zich voor, dat op de le
en 3e zondag van de maand op de
kerkdorpen gedansd kan worden en
op de 2e en 4e zondag van de maand
in de kom.
Besprekingen daaromtrent zijn
thans bezig met de zaalhouders
BEKENDMAKINGEN
Op de secretarie van de gemeente
Venray ligt ter inzagen een verzoek
met bijlagen van:
J.J.W. Poels, Henseniusstraat 10,
om vergunning tot het oprichten
van een friture met afzuiginstallatie
aangedreven door 1 electromotor
van V2 pk, Henseniustraat 10;
Gulf Oil (Nederland) N.V. Blaak
32, Rotterdam, om vergunning tot
uitbreiding van bestaande benzine
installatie met 1-6.00 1. tank voor
superbenzine en 1 electr. aftappomp
1/3 pk. Na uitbreiding zal de instal
latie bestaan uit 1-10.000 1. en 1-6000
liter tank en 2 electrische aftappom-
pen 1/3 pk elk, Leunseweg 41a.
Schriftelijke bezwaren tegen het
verlenen van de vergunning kan
een ieder gedurende tien dagen na
dagtekening van deze bekendma
king inbrengen bij het gemeentebe
stuur, waar dit verzoek ter inzage
ligt. De ingekomen bezwaarschrif
ten worden mede ter inzage gelegd.
Mondelinge bezwaren kan een
ieder persoonlijk of bij gemachtigde
inbrengen op een openbare zitting
te houden op 22 dec. 1961 om 11 uur
in het gemeentehuis.
Beroep tegen een beschikking kan
later o.a. slechts worden ingesteld
door:
a. een inwoner van een gemeente
waar deze openbare kennisge
ving is geschied, mits hij in per
soon of bij gemachtigde op de
bovenbedoelde zitting is ver
schenen;
b. een andere belanghebbende,
mits hij binnen de gestelde ter
mijn schriftelijk bezwaren heeft
ingebracht.
Venray, 4 december 1961.
Burgemeester en wethouders
van de gemeente
Mr. M.L.G.M.M. CUSTERS, burg.
H.P.L. VORST, secretaris.