Nederlandse economie
en de toekomst
Blikseminslag en bomen...
De prijzen mogen niet stijgen
doch de luisterbijdrage omhoog
SPORT
Duits vliegtuig maakt nood
landing te Castenray
Invaliden inOverloon
Ingezonden
Gevonden
nen halen aan de daverende moto
ren, die hier mede ten bate van de
nieuw te bouwen kerk hun rondjes
draaiden.
Deken Loonen gaf blijk van be
langstelling, alsmede Rector Cox
van de Heide, die kennelijk blij
was met de grote belangstelling.
Bij de junioren werd dapper ge
vochten en in de 175 cc klasse b.v.
hard gedraaid.
Na verschillende manches kwam
H. Schuurman uit Beusichem als
eerste over de streep, op de voet
gevolgd door A. vd. Maat uit Aalst.
Cordang uit Swalmen, v.d. Meujen
uit Heerlen en Burgers uit Roosen
daal werd resp. 3, 4 en 5e.
In de zwaardere klasse werd dooi
de junioren nog feller gevochten en
het kostte G. Poels uit Rotterdam
menig zweetdruppel, voordat hij
zijn tegenstander Eiland uitt Apel
doorn, voorbij kon streven.
Tasma uit Vlaardingen, v. Heug-
ten uit Amersfoort en van Zelmuit
Vlaardingen werden 3, 4 en 5e.
Zoals reeds blijkt, waren uit alle
landstreken renners naar deze cross
gekomen en ze waren over het al
gemeen best te spreken over de or
ganisatie en het parcours, al had
den ook zij veel last van de met dit
warme weer onvermijdelijke stof.
Bij de senioren was de strijd nog
een tikkeltje feller en de 250 cc-ers
deden beslist niet onder voor hun
grote broers.
Ook hier waren verschillende
manches nodig voordat Smits uit
Volkel de le prijs in de wacht kon
slepen, die hij na een bitter gevecht
op Schuurmans uit Doorn won.
Hij werd trouwens danig op zijn
huid gezeten door een Utrechtse
combinatie, die de overige plaat
sen dan ook bezetten. 3 v.d. Kooy
Doorn. 4 Joachimstal Zeist en v.d.
Waert Doorn.
Het spektakel-stuk bij uitstek is
natuurlijk de zwaarste klasse bij
de senioren en zo was het ook op
de Heide, waarvan de 500 cc-klasse
met groots geweld en bravour
knappe stukken werk lieten zien.
Hier was het een Eindhovens
combinatie die beslag legde op de 3
eerste plaatsen, t.w. 1 Franssen, 2
vd. Liempt en 3 Molengraaf. De 4e
plaats was voor A. v.d. Elzen uit
Gemert en de 5e voor v. Dijk uit
Nistelrode.
Ook de organisators van deze
cross waren over de resultaten best
te spreken en vergissen wij ons
niet, dan zal men van dit gebeuren
ongetwijfeld een traditie gaan ma
ken. Waarmede dan hot doel: fi
nanciële steun aan de nieuwe kerk,
meteen goed gediend is.
Mommen, Veltum; Maria Pennings,
Overloon; Mia Relouw, Anja Swin-
kels en Trudy Troisfontaine, Ven-
ray; Mia Verhoeven, Overloon; Ri-
ky Vollenberg en Nelly Voesten,
Venray; Ria Vennekens, Leunen;
Maria" Weymans, Overloon; Bep
Custers en Margriet Mulders, Oos
trum; Mia vd. Beuken, Well; Maria
Buijsen, Nelly Bonants, Jo van
Cuyck, Henny Derikx, Anny van
Els, Mia van de Heuvel en Ineke
Hendriks Venray; Toos Jenniskens,
Leunen; Ellen Janssen, Jo Jeucken,
Truus Lemmens, Leny Linders, Ad-
dy Mathijssen en Ank Min, Ven
ray; Paula Vermeulen, Oostrum.
Het getuigschrift voor het tweede
jaar, ontvingen:
Maria van Assen Jacqueline
Jansen Ysselsteyn; Anny Lamers,
Venray; Leny van Leipzig, Leunen;
Gerry Linders en Mia Litjens, Ven
ray; Laura van Meijel, Leunen;
Netty Pelser, Venray; Tonny Ron
gen en Nelly Verheyen, Ysselsteyn;
Mia Thuyls, Leunen; Jo Hoedema-
kers, Merselo; Dientje Janssen en
Nelly Kuenen, Leunen; Maria Lin
ders, Veltum; Leen Madou, Merse
lo; Nelly vd. Munckhof Ysselsteyn;
Anny de Rijk, Oirlo; Nelly Smits,
Venray; Mia Strijbos, Ysselsteyn;
Mia Weijs, Leunen; Mien Linders,
Venray; Anny Willemse Leunen;
Truus Claessens en Leida Claes-
sens, Betsy van Dreumel en Jo
Graat Oostrum; Riek Geurts, Mien-
tje vd. Hogenhof, Betsy Hendriks,
Henny Jeurissen, Henny Kroon,
Mia Klomp en Cily Kronenberg,
Venray; Gerry Martens, Oostrum;
Greet Siebers, Venray; Jo Swinkels
Leunen; Mia Sikes, Jo Verhallen,
Els Hendriks, Leny Jeuken, Nelly
Janssen, Toos van Kempen, Frieda
Kersten, Henny Lemmens, Truus
Lamers, Jo van Meyel en Lea Rut
ten, Venray; Thea Visser, en Toos
Visser, Oirlo; Grada Voesten.
PSYCHIATRISCH ZIEKENHUIS
„ST. ANNA" TE VENRAY
Examens Verpleging Psychia
trische patiënten. (Ziekenverpleging
Diploma B.) 15 candidaten. Ge
slaagd de Zusters:
A.Th.B.M. Aben; E.P.A. Bonants;
M.G. van Zalen (Zr. Egberta); A.M.
E. Geilen; A.M. de Groot; M.J. In
't Veen (Zr. Martina); M.A.G. Jans
sen; Th.H.G. Lamers; M.C.G.H.
Loo; P.G. Martens; J.A.A. Snijders;
M.C. vd. Vondervoort (Zr. Fidelis);
E.Th. Welvaarts; J.H. van Zanten
(Zr. Corona).
De heer M. van Schaijk, Putweg
1, America (L.), slaagde te Leiden
voor het diploma Pluimveeselec
teur.
BEKRONING
Tijdens de vakwedstrijden welke
eind vorige week te Nijmegen wer
den gehouden, werd een taart van
van Meijel's bakkerij bekroond met
een 2e prijs.
„DE STEM VAN DE ROEPENDE
IN DE WOESTIJN
Reactie op het ingezonden stuk
van S. v.d. B.
Mijnheer de Redacteur,
Met volle instemming heb ik het
ingezonden stuk van de vorige week
in Uw blad gelezen: Daar worden
spijkers met koppen geslagen. Het
moet wel iemand zijn, lijkt mij, die
goed op de hoogte is van de toe
standen in Venray. Alles wat hij
schrijft, is zo goed geargumenteerd,
dat er geen speld tussen te steken
is. Vooral wat hij zegt over het
Ouderscomitee en de centrale voor
bereidende 6e klas voor het Ly
ceum voor jongens van de Paters
Franciscanen aan de Leunseweg.
De St. Ursulaschool heeft wel een
voorbereidende 6e klas, maar ik
weet niet of alle meisjes van Ven-
ray-kom en de van de omstreek
daar op kunnen komen.
Vroeger was dat al zo, maar toen
behoorde het tot de scholen (M.M.S.
en Gymnasium) van „Jerusalem".
Wanneer ik hier spreek van
Voorbereidende 6e klas, dan bedoel
ik alleen een voorbereidende klas
voor Gymnasium, H.B.S. of M.M.S.
Voor de ULO moet toch, lijkt mij,
geen voorbereidende klas nodig
zijn! Want Ulo betekent: uitgebreid
lager onderwijs en de ULO moet
dus op elke 6e klas aansluiten zon
der voorbereidende cursus.
Het schijnt mij toe, dat het on
derwijs op enkele lagere scholen in
Venray-kom daarom op niet zo'n
hoog peil staat, omdat heel wat
onderwijzers 's avonds nog 3 uur
op een avondschool of vele uren in
de week op andere scholen les
moeten geven. En hoe kunnen die
onderwijzers dan overdag voor
100% hun taak vervullen?
De schrijver van het stuk vroeg
welke instantie de knoop kon door
hakken. Het lijkt mij toe, dat hij
dat wel degelijk weet. Men behoeft
toch slechts een briefje te schrijven
naar de Inspecteur van het Lager
Onderwijs te Venlo of te Nijmegen
en dan zal het met die voorberei
dende klas wel gauw in orde ko
men.
Venray begint toch onderwijl een
soort stad te worden, en dan is het
treurig als het onderwijs op som
mige scholen in Venray-kom op
niet bepaald hoog peil staat.
Op de kerkdorpen is dat natuur
lijk anders gesteld, al moet men
niet vergeten, dat heel wat jongens
en meisjes tegenwoordig naar de
ULO, het Gymnasium, H.B.S. of
M.M.S. in Venray gaan van de
kerkdorpen of de omstreken en dus
ook op de kerkdorpen het peil van
het onderwijs op hoog peil moeten
staan.
Ik had naar aanleiding van het
ingezonden stuk nog meer op mijn
lever, maar daarmee zullen we
wachten tot de volgende keer.
Met dank voor de plaatsing,
EEN KAPELAAN
Met het oog op het reisseizoen,
als velen in bos en veld verpozing
zoeken, waarschuwen we tegen het
gevaar om bij onweders onder bo
men te gaan schuilen.
Hoe roekeloos het schuilen is on
der afzonderlijk staande bomen,
blijkt wel uit de statistiek: meer
dan een vierde deel van het aantal
slachtoffers van de bliksem vinden
de dood bij of onder alleen staande
bomen of boomgroepen.
Het schuilen daaronder is daar
om zo gevaarlijk, daar het bijna
zeker is, dat de bliksem juist die
boom zal treffen, waaronder enige
mensen of dieren een wijkplaats
hebben gezocht, ook al is die boom
niet hoger dan andere die er naast
staan.
Het lichaam van iemand, die
zich onder de boom bevindt is een
betere geleider dan de boom zelf.
De bliksem zal dan de boom plaat
selijk verlaten en overslaan op de
persoon die er onder staat.
Bevindt men zich echter bij het
losbreken van een onweer aan de
rand van een bos dan lope men er
wat dieper in en begeve zich niet
op de vlakte. Men dient echter
hoge bomen te vermijden en vooral
oude populieren, eiken, lariksen en
sparren, als deze een dorre top of
een dorre naar boven gerichte tak
hebben; zieke bomen toch worden
bij voorkeur getroffen.
Zoekt men beschutting in een bos
dan kieze men daartoe ruwe, lage,
doch niet alleen staande beuken,
daar men onder een beuk minder
gevaar loopt, dan onder een andere
boom.
Van de honderd bomen die tot de
Het is niet zo eenvoudig de eco
nomische omstandigheden in een
land aan te passen aan een snel
verkleurend politiek patroon op de
wereld.
Toch hebben wij dat in Neder
land gepresteerd. Op dit moment
zijn wij zover, dat wij ons geen
zorgen meer behoeven te maken
over de aanvankelijk na te streven
doeleinden, nl. voldoende werkge
legenheid scheppen en het kweken
van voldoende deviezen om de in
voer te betalen.
Nu is er zelfs een overschot aan
deviezen en een tekort aan werk
krachten.
Vanzelfsprekend mag daarin geen
aanleiding worden gevonden om
het industrialisatieproces te her
zien. Besteden wij aandacht aan de
omstandigheden waaronder wij de
krachttoer tot stand brachten, dan
zijn er tal van hulpmiddelen ge
bruikt, die het tempo hebben ge
forceerd.
Wij hebben geprofiteerd van de
Marshall-hulp en een deel van onze
defensie is door de V.S. betaald.
Het industrialisatietempo en de
vorming van werkgelegenheid zou
den veel trager zijn verlopen zon
der die steun in de rug.
Op tal van andere punten hebben
wij door kunstgrepen toe te passen
het uiterlijk een gunstiger aanzien
gegeven dan de innerlijke toestand
eigenlijk toeliet.
DEEL VAN DE WELVAART
GEOFFERD
De huren zijn in Nederland bene
den hun economisch evenwicht ge
bleven. Een deel van de achter
standstand in de wónigbouw is
daaraan te wijten.
Werknemers en huiseigenaren
hebben een deel van hun welvaart
moeten offeren om andere werkne
mers de gelegenheid te bieden fa
brieken te (ver) bouwen en uit te
breiden.
Nu zitten we dus nog met een te
kort aan huizen, een te laag huur-
peil en dientengevolge ook met een
te laag niveau.
Dit moet worden ingehaald en we
moeten dus afwachten, hoe onze
produkten op de binnen- en bui
tenlandse markt zullen liggen wan
neer de genoemde correcties zijn
aangebracht.
De angst dat er onvoldoende in
vesteringsmiddelen zouden zijn, is
ongegrond gebleken. Wij hebben
daarbij buitenlandse hulp gehad,
maar ook de binnenlandse bespa
ringen zijn boven de verwachtingen
gebleven.
Voor een deel zijn deze besparin
gen door fiscale maatregelen afge
dwongen, zodat ook hier de schijn
wel bedriegt.
Bovendien is de fiscus in menig
bedrijf een belangrijk medespeler
geworden, omdat over in het bedrijf
gebleven reserves uiteindelijk nog
belasting zal moeten worden be
taald.
Deskundigen verwachten voor de
toekomst, dat er voldoende bespa
ringen voor verdere uitbouw van
de industrie beschikbaar zullen ko
men, zodat er op dit punt althans
een aanloop voor de toekomst is
genomen.
ONNATUURLIJKE PRIJZEN
De nu gezonde industrie heeft
ook ferme steun gekregen van de
subsidie-politiek van de overheid
op het terrein van de eerste levens
behoeften.
Wij noemden reeds de huren,
maar evenmin mag de landbouw
politiek worden vergeten, die de
gelegenheid schiep om voedings
middelen tegen een redelijke prijs
op de markt te brengen. Ook op dit
terrein zal nog verandering moeten
volgende boomsoorten behoren, is
de verhouding der trefkans: 46 po
pulieren, 36 eiken, 14 sparren, 3
dennen en 1 beuk.
Perenbomen worden naar verhou
ding zesmaal meer getroffen dan
kersebomen.
De bewering dat zulks nooit het
geval is wat dennen betreft, berust
op een dwaling: de den toch is vol
strekt niet bliksemvrij, evenmin als
enige andere boomsoort.
Een Geldersch volksrijmpje, uit
Duitsland afkomstig, dat betrek
king heeft op de geringe trefkans
van de beuk, zegt dienaangaande:
Veur de ieken, mó je wieken,
En de bueken mó je sueken.
Men is het er over eens, waaraan
het verschil in trefkans der ver
schillende boomsoorten is toe te
schrijven.
Sommige natuurkundigen willen
het in verband brengen met het
uiterlijk voorkomen van de schors,
gladde bomen en die met ruwe
bast; anderen zoeken het in het
verschil in het geleidingsvermogen
van het hout.
Ook schrijft men de geringe tref
kans van de beuk toe aan de elec-
triciteit ontladende werkin^ der
met fijne haren voorziene berken
bladeren.
Het is verder van groot gewicht,
dat men, onder welke boom men
ook schuilt, niet tegen de stam
leunt maar zich, voor zover de re
gen het toelaat, van de boom ver
wijderd houdt, daarbij liefst een
gehurkte of zittende houding aan
nemende.
komen.
De industrie is in Nederland ge
legenheid geboden een voorsprong
te krijgen op de landbouw, die op
zijn beurt ook weer overheidssteun
is geboden.
In zekere zin heeft dit een onna
tuurlijke toestand geschapen in de
verdeling van de arbeidskrachten
tussen beide middelen van bestaan
en ook daar zal een verandering in
de toekomst aanwijsbaar zijn.
Verdergaande sanering en ratio
nalisatie van de landbouw zal er
toe leiden, dat het aandeel van onze
industrie in de werkgelegenheid,
dat nu reeds 41% bedraagt, in de
toekomst nog zal stijgen.
Op basis van de historische eco
nomische structuur van ons land
mag dat worden betreurd, de prog
noses voor de toekomstige econo
mische structuur van Europa en de
huidige ontwikkeling wijzen er wel
op, dat het Nederlandse grondge
bied in de toekomst voor het groot
ste deel als industrie- en woning-
gebied zal worden gebruikt.
De economische herverdeling van
Europa is niet tegen te houden. De
feiten wijzen onmiskenbaar in die
richting.
MEER INDUSTRIE NODIG
Ongetwijfeld is de welvaart zelf
mede een oorzaak van de over
spannen industrialisatie, want deze
beide grootheden beïnvloeden el
kaar over en weer. De industrie
roept welvaart op en deze op haar
beurt verschaft weer prikkels tot
industrie-vestiging.
In breder zin roept de industrie
ook andere werkgelegenheid in le
ven, zoals die voor wegenbouw en
scheepvaart.
In een later stadium komt de ge
hele dienstverlening haar aandeel
opeisen van de welvaart en daar
worden ook een groot aantal ar
beidskrachten door opgeëist.
Dit wordt uitvoerig uiteengezet
in een toelichting op het onderwerp
van de gehouden vergadering van
de Ned. Mij voor Nijverheid en
Handel.
Deze heeft de verschillende as
pecten van het industrieel klimaat
in Nederland nog eens beoordeeld
en kwam tot de conclusie, dat in
dustrialisatie van ons land met
kracht moet worden voortgezet.
Er is een reeks van argumenten
om elke voortzetting van de indus
trialisatie te onderstrepen. Het is
een voordeel voor Nederland ge
weest, dat onze opbouwperiode viel
in een periode van gunstige con
junctuur.
Misschien is het tempo fors ge
weest, maar wij mogen wel vast
gewapend zijn tegen concurrentie-
golven uit Duitsland en Engeland,
die beslist komen zodra er minder
goede dagen aanbreken.
Deze landen, evenals België en
Zwitserland, bieden hun bevolking
reeds met meer dan 30 pet. een be
staan met de industrie. Zij bezitten
meer ervaring en een breder basis
nijverheid.
GUNSTIGE VOORUITZICHTEN
Wij hebben reden tot dankbaar
heid met onze moderne fabrieken
en werkplaatsen die ons weer in
bepaalde opzichten een voorsprong
verschaffen.
De bestaande arbeidsschaarste
dwingt onze captains of industry
tot diepte-investering, d.w.z. dat de
kosten tot het laagst mogelijke ni
veau worden teruggebracht. Wan
neer wij in de hausse over voldoen
de arbeidskracht zouden beschik
ken, zou het er bij een recessie
somber voor ons uitzien.
Voor het overige zal, het nimmer
te vermijden zijn, dat er bij het lei-;
ding geven aan industrialisatie
plannen bepaalde factoren worden
overschat, terwijl elders sprake is
van onderschatten.
Een moeilijk te peilen facet is de
afzet naar het buitenland. Hier
openen zich gunstiger per
spectieven dan aanvankelijk mocht
worden aangenomen. Met name ziet
het er naar uit, dat wij een groter
aandeel zullen kunnen hebben in
de voorziening van Afrika met con
sumptie-goederen.
De plannen, die voor de onder-
„Te eniger tijd', aldus de staats
secretaris, „moet de luisterbijdrage
omhoog".
Sedert 1942 is het bedrag van
12.- onveranderd gebleven, met
andere woorden het wordt langza
merhand „de hoogste tijd".
In feite is de luisterbijdrage reeds
sedert bijna een jaar met 12 ver
hoogd, immers in 1960 is de bepa
ling afgekomen, dat hij inlevering
van de volgeplakte zegelkaart met
maandzegels van 1, bovendien
nog een radiozegel van 12 moet
worden bijgeplakt, zijnde de prijs
van het luistergeld voor een geheel
jaar vooruit.
Hoeveel moeilijkheden dit in vele
gezinnen heeft gegeven, kunnen wij
moeilijk schatten, doch afgaande
op de tientallen mopperaars en
vele boze brieven, moet het aantal
wel hoog liggen.
DUBBELE KOEK RAAKT OP
Gerekend over 12 maanden radio
luisterbijdragen heeft het rijk een
dubbele portie te verdelen ontvan
gen, maar dit lekkers raakt op, zo
dat naar iets anders moest worden
omgezien.
Zo schreven wij bijna een jaar
geleden, dat na afloop van deze
dubbele betaling de verhoging wel
zou komen en we hebben helaas
gelijk gekregen.
Hoe groot de verhoging zal wor
den, weten we (nog) niet; we hou
den het op 6 per jaar, zodat de
belasting tot 18 (ineens) zal stij
gen.
De invoering van deze verhoging
is vrij gemakkelijk, want we krij
gen eenvoudig een girobiljet thuis
gezonden met het bedrag er op ge
drukt, dat betaald moet worden!
17% INCASSOKOSTEN
Alle luisteraars brachten in 1957
met elkaar (ongeacht geloofsover
tuiging!) ruim 30 miljoen gulden
tjes op; het rijk besteedde hiervan
echter 5 miljoen aan inningskos-
ten. Als een particulier er zoveel
voor moest bepalen om rekeningen
te doen incasseren, regende het
faillissementen!
De nieuwe methode van innig
kost bijna 2 miljoen minder; en
deze komen dus al {e goed aan de
omroepverenigingen.
Voeg hierbij de 6 miljoen die nu
uit de jongste opbrengst, betaald
wordt voor de „Wereldomroep",
dan staan we al op rond 8 mil
joen.
Eerlijk is eerlijk, het tweede toe
stel is nu vrij (de ^autoradio niet),
dat kost natuurlijk geld. De lagere
opbrengst wordt geschat op een be
drag van een half miljoen gul
den.
In 1960 was er een begrotingste
kort bij de Nederlandse Radio-unie
en de omroepverenigingen van
Dinsdagmorgen rond 8 uur vlo
gen twee Duitse straaljagers in de
richting van het Eindhovense vlieg
veld. Ze maakten een oefentocht,
die plotseling echter onderbroken
werd toen van de machine van de
Duitse vlieger Grossmann de motor
uitviel.
De vlieger wilde de schietstoel
van zijn vliegtuig inschakelen om
daarmede het vliegtuig te verlaten
maar moest ervaren, dat ook dit
niet werkte.
De machine, die inmiddels uit de
wolken was komen vallen, scheerde
over de Castenrayse weg, over de
boerderij van de familie Vullinghs
om vervolgens een breed spoor
ploegende een noodlanding te ma
ken in een van de daarachter gele
gen weiden van J. Rambags.
De piloot werd door de schok uit
de machine geslingerd en bleef ge
wond naast de machine liggen.
De 25-jarige vlieger was echter
genoeg bij zijn positieven om de
toelopende mensen te waarschuwen
voor het brandgevaar, dat de uit de
machine lopende benzine opleverde.
Gelukkig regende het op dat mo
ment, .zodat het brandgevaar be
perkt werd.
Zowel de marechaussee als rijks
politie en brandweer waren vlug
ter plaatste om eerste hulp te bie
den en mogelijke verdere ongeluk
ken te voorkomen.
MOTORCROSS TE HEIDE
Hoe warm het was en hoe stoffig.
Dit zou men als titel boven de j.l.
zondag gehouden Motorcross op de
ontwikkelde gebieden worden ge
smeed, voorzien in een snelle ver
heffing van de jonge landen. Daar
bij zullen vele kopers eerder een
klein land als leverancier kiezen
dan een groot.
Wij hopen daarom op een ver
dere expansie van onze nijverheid.
Noch de emigratie noch de indus
trialisatie mogen worden afgeremd,
willen wij economisch gezien onze
troeven voor de toekomst niet uit
handen geven.
ruim 600.000 (zes ton). Als we nu
ook dit tekort dekken, kunnen we
't zo stellen, dat er rond 8 mil
joen meer in 't potje komt.
Hier gaat af de mindere ont
vangst wegens vrijstelling tweede
toestel, blijft over 7'/2 miljoen.
23>/2 MILJOEN MEER
Door de getroffen nieuwe maat
regelen blijft er dus een slordige
7»/2 miljoen gerevalueerde guldens
meer over om te verdelen.
Als de prijs nu verhoogd wordt
met f 6 per jaar, zou het luister
geld inplaats van 31V2 miljoen
(gemakshalve bedrag over1957
maar aangehouden) nog eens 15,75
miljoen gulden meer te verdelen,
dat is bijna 23V2 miljoen.
En hebben de omroepverenigin
gen het wel zo moeilijk? We gelo
ven er niet veel meer van als we
lezen dat de baten over 1959 van de
radioprogrammabladen 12,25 mil
joen in het laad je van de vijf om
roepen terecht deden komen
HET KAN OOK MINDER
Overigens, die omroepen beste
den veel geld aan heel andere za
ken dan de radioprogramma's.
Zeer hoge bedragen 'worden er in
uitzicht gesteld, voor het aanbren
gen van abonnees en kunnen er ge
wonnen worden met spelletjes enz.
Om dat alles te kunnen betalen
is geld nodig, maar dat geld is er,
anders konden de verenigingen im
mers hun belofte niet nakomen!
Bovendien: waarom is het nodig
zulke mooie bladen te laten druk
ken? Een eenvoudige wegwijzer is
voldoende, die dingen worden im
mers toch na een week weggegooid.
Veel belangrijker is, dat de vijf
omroepen ontzaggelijk veel geld
zouden kunnen sparen als zij er toe
wilden besluiten gezamelijk EEN
gids uit te geven met alle pro
gramma's, waarin elke vereniging
dan enkele tekstpagina's kan ver
zorgen voor de eigen leden, b.v. uit
te voeren als wisselpagina's zodat
iedere abonnee toch alleen zijn
eigen verenigingsorgaan ontvangt.
Voor de radioprogramma's is geld
genoeg. De meeste uitzendingen
zijn bovendien toch niet van een
gehalte om over naar huis te schrij
ven, zelfs al rekenen we de recla-
me-iiitzendingen voor 't aanwer
ven van abonnees niet mee.
Helaas hebben de leden vrijwel
geen invloed op de besteding van
het luistergeld. Zij kunnen maar
één ding doen: protesteren bij de
regering, dus bij het ministerie van
o.k. en w., Nieuwe Uitleg 1 te
's Gravenhage en bij onze volks
vertegenwoordiging, met name de
Tweede Kamer der Staten-Gene
raal, adres Binnenhof te 's-Gx-aven-
hage.
De vlieger, die o.m. wonden aan
hoofd en hals had werd door de
ambulance wagen overgebracht
naar het Ziekenhuis alhier.
De collega-vlieger van de ver
ongelukte was met zijn machine
doorgevlogen naar het vliegveld
Volkel, waar vandaan direct een
ander vliegtuig gestuurd werd om
te zien waar de verongelukte ma
chine nu wel was gebleven
Maar zoals gezegd, rijkspolitie en
marechaussee hadden voor vol
doende afzetting gezorgd en de
wacht betrokken bij de stukken en
brokken, die van het verongelukte
toestel waren afgeslagen.
Van de machine, die bij "de nood
landing middendoor gebroken werd,
waren vleugels en landingsgestel
afgebroken en het. is feitelijk een
wonder, dat niemand en niets ge
troffen is door de rondvliegende
delen, noch dat het in de aangren
zende weiden lopend vee geraakt
is
Het vliegtuig heeft een z.g. buik
landing gemaakt en is ongeveer
honderd meter ver door de dras
sige weiden geploegd voordat het
met een laatste zwaai tot stilstand
kwam.
Dit ongeluk, dat behoudens de
materiële schade, bijzonder goed is
afgelopen, trok natuurlijk van
wijd en zijd belangstelling.
Heide kunnen zetten, waar in de
warme zomermiddag een 90-tal
renners knappe staaltjes van hun
kunnen lieten zien.
De ruim 2000 gasten hebben op
dit beslist niet slechte, maar wel
stoffige circuit kunnen genieten van
een spannende strijd in verschil
lende klassen en hun hart op kun
Overloon heeft zich deze week
bijzonder veel moeite gegeven, bij
zondere gasten een zo aangenaam
mogelijk verblijf te verschaffen in
deze streek.
Dank zij een initiatief van de
R.K. Invalidenbnod St. Lidwina,
zijn namelijk 190 invaliden een
week lang gast geweest in het bun
galowpark de Vers.
Onder de invaliden waren 100
Nederlanders, afkomstig uit alle
delen van ons land, verder 60 Bel
gische gasten en 30 Engelsen, die
met de boot naar Hoek van Holland
zijn gekomen en van daaruit in
eigen of gehuurde wagens naar
Overloon zijn gebracht.
Hier hebben deze mensen een
week lang een prettige vacantie
doorgebracht en o.a. ook Venray
bezocht.
De Overloonse bevolking heeft
door het aanbieden van tractaties,
het-.beschikbaar stellen van auto's
en andere hulp een en ander zo
prettig mogelijk gemaakt, terwijl
de verenigingen van Overloon, door
concerten en sportdemonstraties het
hunne bijgedragen hebben tot het
welslagen van deze vacantieweek,
waarover alle invaliden gasten vol
lof waren.
Uitbetaling van Ouderdoms-
en Weduwen-pensioenen
De aanpassing van het PTT-
dienstbetoon met ingang van 1 juli
a.s. maakt het noodzakelijk de uit
betaling van periodieke uitkeringen
ingevolgen de sociale verzekerings
wetten zoals ouderdoms- en we-
duwenpensioenen (AOW en AWW)
waarvan de betaaldag op een
zaterdag valt, nader te regelen.
In afwachting van een defini
tieve regeling zullen deze uitkerin
gen op de aan de zaterdag vooraf
gaande vrijdag worden uitbetaald.
Deze voorlopige regeling gaat in
op 1 juli a.s., hetgeen dus wil zeg
gen, dat de op die dag betaalbaar
gestelde uitkeringen reeds op vrij
dag 30 juni a.s. aan de postinrich-
tingen kunnen worden geïnd.
blauw rood geruit kindervest,
Zaal, Pr. Margrietstraat 12; heren
hoed maat 56, Michels Albionstr. 57
Leunen; kinder handzaag, Thomas
sen, Albionstr. 15; rood kerkboekje,
Elly Janssen Stationsweg 29; plas
tic heren bril, v. Gend. Pr. Bern-
hardstr. 12; dames armbandhorloge
zwart bandje (gevonden te Oirlo),
J. Thijssen, Castenraysew. 22 Oirlo;
bruine ballpoint en licht bruine
ballpoint, Politiebureau; groen wit
te zijden sjaal, Swaghoven St. Oda-
straat 8; wit petty coat, Langew. 84;
blauwe vulpen (Parker) Poels Hof
straat 14;herensjaal, v. Ham Ju-
lianasingel 7; boekentas met ge
reedschap (metselaar), Smits Maas-
heseweg 6; kanarievogel, v. Els
Pr. Hendrikstraat 2; gouden trouw
ring, Mevr. Smits Huize Servatius;
damesvest, vd. Heuvel Bosweg 42;
gele autoped, Smits Vlakwaterweg
13; double herenpolshorloge, Broers
Deken Thielenstraat 8.