Nederlandse economie en de toekomst Blikseminslag en bomen... De prijzen mogen niet stijgen doch de luisterbijdrage omhoog SPORT Duits vliegtuig maakt nood landing te Castenray Invaliden inOverloon Ingezonden Gevonden nen halen aan de daverende moto ren, die hier mede ten bate van de nieuw te bouwen kerk hun rondjes draaiden. Deken Loonen gaf blijk van be langstelling, alsmede Rector Cox van de Heide, die kennelijk blij was met de grote belangstelling. Bij de junioren werd dapper ge vochten en in de 175 cc klasse b.v. hard gedraaid. Na verschillende manches kwam H. Schuurman uit Beusichem als eerste over de streep, op de voet gevolgd door A. vd. Maat uit Aalst. Cordang uit Swalmen, v.d. Meujen uit Heerlen en Burgers uit Roosen daal werd resp. 3, 4 en 5e. In de zwaardere klasse werd dooi de junioren nog feller gevochten en het kostte G. Poels uit Rotterdam menig zweetdruppel, voordat hij zijn tegenstander Eiland uitt Apel doorn, voorbij kon streven. Tasma uit Vlaardingen, v. Heug- ten uit Amersfoort en van Zelmuit Vlaardingen werden 3, 4 en 5e. Zoals reeds blijkt, waren uit alle landstreken renners naar deze cross gekomen en ze waren over het al gemeen best te spreken over de or ganisatie en het parcours, al had den ook zij veel last van de met dit warme weer onvermijdelijke stof. Bij de senioren was de strijd nog een tikkeltje feller en de 250 cc-ers deden beslist niet onder voor hun grote broers. Ook hier waren verschillende manches nodig voordat Smits uit Volkel de le prijs in de wacht kon slepen, die hij na een bitter gevecht op Schuurmans uit Doorn won. Hij werd trouwens danig op zijn huid gezeten door een Utrechtse combinatie, die de overige plaat sen dan ook bezetten. 3 v.d. Kooy Doorn. 4 Joachimstal Zeist en v.d. Waert Doorn. Het spektakel-stuk bij uitstek is natuurlijk de zwaarste klasse bij de senioren en zo was het ook op de Heide, waarvan de 500 cc-klasse met groots geweld en bravour knappe stukken werk lieten zien. Hier was het een Eindhovens combinatie die beslag legde op de 3 eerste plaatsen, t.w. 1 Franssen, 2 vd. Liempt en 3 Molengraaf. De 4e plaats was voor A. v.d. Elzen uit Gemert en de 5e voor v. Dijk uit Nistelrode. Ook de organisators van deze cross waren over de resultaten best te spreken en vergissen wij ons niet, dan zal men van dit gebeuren ongetwijfeld een traditie gaan ma ken. Waarmede dan hot doel: fi nanciële steun aan de nieuwe kerk, meteen goed gediend is. Mommen, Veltum; Maria Pennings, Overloon; Mia Relouw, Anja Swin- kels en Trudy Troisfontaine, Ven- ray; Mia Verhoeven, Overloon; Ri- ky Vollenberg en Nelly Voesten, Venray; Ria Vennekens, Leunen; Maria" Weymans, Overloon; Bep Custers en Margriet Mulders, Oos trum; Mia vd. Beuken, Well; Maria Buijsen, Nelly Bonants, Jo van Cuyck, Henny Derikx, Anny van Els, Mia van de Heuvel en Ineke Hendriks Venray; Toos Jenniskens, Leunen; Ellen Janssen, Jo Jeucken, Truus Lemmens, Leny Linders, Ad- dy Mathijssen en Ank Min, Ven ray; Paula Vermeulen, Oostrum. Het getuigschrift voor het tweede jaar, ontvingen: Maria van Assen Jacqueline Jansen Ysselsteyn; Anny Lamers, Venray; Leny van Leipzig, Leunen; Gerry Linders en Mia Litjens, Ven ray; Laura van Meijel, Leunen; Netty Pelser, Venray; Tonny Ron gen en Nelly Verheyen, Ysselsteyn; Mia Thuyls, Leunen; Jo Hoedema- kers, Merselo; Dientje Janssen en Nelly Kuenen, Leunen; Maria Lin ders, Veltum; Leen Madou, Merse lo; Nelly vd. Munckhof Ysselsteyn; Anny de Rijk, Oirlo; Nelly Smits, Venray; Mia Strijbos, Ysselsteyn; Mia Weijs, Leunen; Mien Linders, Venray; Anny Willemse Leunen; Truus Claessens en Leida Claes- sens, Betsy van Dreumel en Jo Graat Oostrum; Riek Geurts, Mien- tje vd. Hogenhof, Betsy Hendriks, Henny Jeurissen, Henny Kroon, Mia Klomp en Cily Kronenberg, Venray; Gerry Martens, Oostrum; Greet Siebers, Venray; Jo Swinkels Leunen; Mia Sikes, Jo Verhallen, Els Hendriks, Leny Jeuken, Nelly Janssen, Toos van Kempen, Frieda Kersten, Henny Lemmens, Truus Lamers, Jo van Meyel en Lea Rut ten, Venray; Thea Visser, en Toos Visser, Oirlo; Grada Voesten. PSYCHIATRISCH ZIEKENHUIS „ST. ANNA" TE VENRAY Examens Verpleging Psychia trische patiënten. (Ziekenverpleging Diploma B.) 15 candidaten. Ge slaagd de Zusters: A.Th.B.M. Aben; E.P.A. Bonants; M.G. van Zalen (Zr. Egberta); A.M. E. Geilen; A.M. de Groot; M.J. In 't Veen (Zr. Martina); M.A.G. Jans sen; Th.H.G. Lamers; M.C.G.H. Loo; P.G. Martens; J.A.A. Snijders; M.C. vd. Vondervoort (Zr. Fidelis); E.Th. Welvaarts; J.H. van Zanten (Zr. Corona). De heer M. van Schaijk, Putweg 1, America (L.), slaagde te Leiden voor het diploma Pluimveeselec teur. BEKRONING Tijdens de vakwedstrijden welke eind vorige week te Nijmegen wer den gehouden, werd een taart van van Meijel's bakkerij bekroond met een 2e prijs. „DE STEM VAN DE ROEPENDE IN DE WOESTIJN Reactie op het ingezonden stuk van S. v.d. B. Mijnheer de Redacteur, Met volle instemming heb ik het ingezonden stuk van de vorige week in Uw blad gelezen: Daar worden spijkers met koppen geslagen. Het moet wel iemand zijn, lijkt mij, die goed op de hoogte is van de toe standen in Venray. Alles wat hij schrijft, is zo goed geargumenteerd, dat er geen speld tussen te steken is. Vooral wat hij zegt over het Ouderscomitee en de centrale voor bereidende 6e klas voor het Ly ceum voor jongens van de Paters Franciscanen aan de Leunseweg. De St. Ursulaschool heeft wel een voorbereidende 6e klas, maar ik weet niet of alle meisjes van Ven- ray-kom en de van de omstreek daar op kunnen komen. Vroeger was dat al zo, maar toen behoorde het tot de scholen (M.M.S. en Gymnasium) van „Jerusalem". Wanneer ik hier spreek van Voorbereidende 6e klas, dan bedoel ik alleen een voorbereidende klas voor Gymnasium, H.B.S. of M.M.S. Voor de ULO moet toch, lijkt mij, geen voorbereidende klas nodig zijn! Want Ulo betekent: uitgebreid lager onderwijs en de ULO moet dus op elke 6e klas aansluiten zon der voorbereidende cursus. Het schijnt mij toe, dat het on derwijs op enkele lagere scholen in Venray-kom daarom op niet zo'n hoog peil staat, omdat heel wat onderwijzers 's avonds nog 3 uur op een avondschool of vele uren in de week op andere scholen les moeten geven. En hoe kunnen die onderwijzers dan overdag voor 100% hun taak vervullen? De schrijver van het stuk vroeg welke instantie de knoop kon door hakken. Het lijkt mij toe, dat hij dat wel degelijk weet. Men behoeft toch slechts een briefje te schrijven naar de Inspecteur van het Lager Onderwijs te Venlo of te Nijmegen en dan zal het met die voorberei dende klas wel gauw in orde ko men. Venray begint toch onderwijl een soort stad te worden, en dan is het treurig als het onderwijs op som mige scholen in Venray-kom op niet bepaald hoog peil staat. Op de kerkdorpen is dat natuur lijk anders gesteld, al moet men niet vergeten, dat heel wat jongens en meisjes tegenwoordig naar de ULO, het Gymnasium, H.B.S. of M.M.S. in Venray gaan van de kerkdorpen of de omstreken en dus ook op de kerkdorpen het peil van het onderwijs op hoog peil moeten staan. Ik had naar aanleiding van het ingezonden stuk nog meer op mijn lever, maar daarmee zullen we wachten tot de volgende keer. Met dank voor de plaatsing, EEN KAPELAAN Met het oog op het reisseizoen, als velen in bos en veld verpozing zoeken, waarschuwen we tegen het gevaar om bij onweders onder bo men te gaan schuilen. Hoe roekeloos het schuilen is on der afzonderlijk staande bomen, blijkt wel uit de statistiek: meer dan een vierde deel van het aantal slachtoffers van de bliksem vinden de dood bij of onder alleen staande bomen of boomgroepen. Het schuilen daaronder is daar om zo gevaarlijk, daar het bijna zeker is, dat de bliksem juist die boom zal treffen, waaronder enige mensen of dieren een wijkplaats hebben gezocht, ook al is die boom niet hoger dan andere die er naast staan. Het lichaam van iemand, die zich onder de boom bevindt is een betere geleider dan de boom zelf. De bliksem zal dan de boom plaat selijk verlaten en overslaan op de persoon die er onder staat. Bevindt men zich echter bij het losbreken van een onweer aan de rand van een bos dan lope men er wat dieper in en begeve zich niet op de vlakte. Men dient echter hoge bomen te vermijden en vooral oude populieren, eiken, lariksen en sparren, als deze een dorre top of een dorre naar boven gerichte tak hebben; zieke bomen toch worden bij voorkeur getroffen. Zoekt men beschutting in een bos dan kieze men daartoe ruwe, lage, doch niet alleen staande beuken, daar men onder een beuk minder gevaar loopt, dan onder een andere boom. Van de honderd bomen die tot de Het is niet zo eenvoudig de eco nomische omstandigheden in een land aan te passen aan een snel verkleurend politiek patroon op de wereld. Toch hebben wij dat in Neder land gepresteerd. Op dit moment zijn wij zover, dat wij ons geen zorgen meer behoeven te maken over de aanvankelijk na te streven doeleinden, nl. voldoende werkge legenheid scheppen en het kweken van voldoende deviezen om de in voer te betalen. Nu is er zelfs een overschot aan deviezen en een tekort aan werk krachten. Vanzelfsprekend mag daarin geen aanleiding worden gevonden om het industrialisatieproces te her zien. Besteden wij aandacht aan de omstandigheden waaronder wij de krachttoer tot stand brachten, dan zijn er tal van hulpmiddelen ge bruikt, die het tempo hebben ge forceerd. Wij hebben geprofiteerd van de Marshall-hulp en een deel van onze defensie is door de V.S. betaald. Het industrialisatietempo en de vorming van werkgelegenheid zou den veel trager zijn verlopen zon der die steun in de rug. Op tal van andere punten hebben wij door kunstgrepen toe te passen het uiterlijk een gunstiger aanzien gegeven dan de innerlijke toestand eigenlijk toeliet. DEEL VAN DE WELVAART GEOFFERD De huren zijn in Nederland bene den hun economisch evenwicht ge bleven. Een deel van de achter standstand in de wónigbouw is daaraan te wijten. Werknemers en huiseigenaren hebben een deel van hun welvaart moeten offeren om andere werkne mers de gelegenheid te bieden fa brieken te (ver) bouwen en uit te breiden. Nu zitten we dus nog met een te kort aan huizen, een te laag huur- peil en dientengevolge ook met een te laag niveau. Dit moet worden ingehaald en we moeten dus afwachten, hoe onze produkten op de binnen- en bui tenlandse markt zullen liggen wan neer de genoemde correcties zijn aangebracht. De angst dat er onvoldoende in vesteringsmiddelen zouden zijn, is ongegrond gebleken. Wij hebben daarbij buitenlandse hulp gehad, maar ook de binnenlandse bespa ringen zijn boven de verwachtingen gebleven. Voor een deel zijn deze besparin gen door fiscale maatregelen afge dwongen, zodat ook hier de schijn wel bedriegt. Bovendien is de fiscus in menig bedrijf een belangrijk medespeler geworden, omdat over in het bedrijf gebleven reserves uiteindelijk nog belasting zal moeten worden be taald. Deskundigen verwachten voor de toekomst, dat er voldoende bespa ringen voor verdere uitbouw van de industrie beschikbaar zullen ko men, zodat er op dit punt althans een aanloop voor de toekomst is genomen. ONNATUURLIJKE PRIJZEN De nu gezonde industrie heeft ook ferme steun gekregen van de subsidie-politiek van de overheid op het terrein van de eerste levens behoeften. Wij noemden reeds de huren, maar evenmin mag de landbouw politiek worden vergeten, die de gelegenheid schiep om voedings middelen tegen een redelijke prijs op de markt te brengen. Ook op dit terrein zal nog verandering moeten volgende boomsoorten behoren, is de verhouding der trefkans: 46 po pulieren, 36 eiken, 14 sparren, 3 dennen en 1 beuk. Perenbomen worden naar verhou ding zesmaal meer getroffen dan kersebomen. De bewering dat zulks nooit het geval is wat dennen betreft, berust op een dwaling: de den toch is vol strekt niet bliksemvrij, evenmin als enige andere boomsoort. Een Geldersch volksrijmpje, uit Duitsland afkomstig, dat betrek king heeft op de geringe trefkans van de beuk, zegt dienaangaande: Veur de ieken, mó je wieken, En de bueken mó je sueken. Men is het er over eens, waaraan het verschil in trefkans der ver schillende boomsoorten is toe te schrijven. Sommige natuurkundigen willen het in verband brengen met het uiterlijk voorkomen van de schors, gladde bomen en die met ruwe bast; anderen zoeken het in het verschil in het geleidingsvermogen van het hout. Ook schrijft men de geringe tref kans van de beuk toe aan de elec- triciteit ontladende werkin^ der met fijne haren voorziene berken bladeren. Het is verder van groot gewicht, dat men, onder welke boom men ook schuilt, niet tegen de stam leunt maar zich, voor zover de re gen het toelaat, van de boom ver wijderd houdt, daarbij liefst een gehurkte of zittende houding aan nemende. komen. De industrie is in Nederland ge legenheid geboden een voorsprong te krijgen op de landbouw, die op zijn beurt ook weer overheidssteun is geboden. In zekere zin heeft dit een onna tuurlijke toestand geschapen in de verdeling van de arbeidskrachten tussen beide middelen van bestaan en ook daar zal een verandering in de toekomst aanwijsbaar zijn. Verdergaande sanering en ratio nalisatie van de landbouw zal er toe leiden, dat het aandeel van onze industrie in de werkgelegenheid, dat nu reeds 41% bedraagt, in de toekomst nog zal stijgen. Op basis van de historische eco nomische structuur van ons land mag dat worden betreurd, de prog noses voor de toekomstige econo mische structuur van Europa en de huidige ontwikkeling wijzen er wel op, dat het Nederlandse grondge bied in de toekomst voor het groot ste deel als industrie- en woning- gebied zal worden gebruikt. De economische herverdeling van Europa is niet tegen te houden. De feiten wijzen onmiskenbaar in die richting. MEER INDUSTRIE NODIG Ongetwijfeld is de welvaart zelf mede een oorzaak van de over spannen industrialisatie, want deze beide grootheden beïnvloeden el kaar over en weer. De industrie roept welvaart op en deze op haar beurt verschaft weer prikkels tot industrie-vestiging. In breder zin roept de industrie ook andere werkgelegenheid in le ven, zoals die voor wegenbouw en scheepvaart. In een later stadium komt de ge hele dienstverlening haar aandeel opeisen van de welvaart en daar worden ook een groot aantal ar beidskrachten door opgeëist. Dit wordt uitvoerig uiteengezet in een toelichting op het onderwerp van de gehouden vergadering van de Ned. Mij voor Nijverheid en Handel. Deze heeft de verschillende as pecten van het industrieel klimaat in Nederland nog eens beoordeeld en kwam tot de conclusie, dat in dustrialisatie van ons land met kracht moet worden voortgezet. Er is een reeks van argumenten om elke voortzetting van de indus trialisatie te onderstrepen. Het is een voordeel voor Nederland ge weest, dat onze opbouwperiode viel in een periode van gunstige con junctuur. Misschien is het tempo fors ge weest, maar wij mogen wel vast gewapend zijn tegen concurrentie- golven uit Duitsland en Engeland, die beslist komen zodra er minder goede dagen aanbreken. Deze landen, evenals België en Zwitserland, bieden hun bevolking reeds met meer dan 30 pet. een be staan met de industrie. Zij bezitten meer ervaring en een breder basis nijverheid. GUNSTIGE VOORUITZICHTEN Wij hebben reden tot dankbaar heid met onze moderne fabrieken en werkplaatsen die ons weer in bepaalde opzichten een voorsprong verschaffen. De bestaande arbeidsschaarste dwingt onze captains of industry tot diepte-investering, d.w.z. dat de kosten tot het laagst mogelijke ni veau worden teruggebracht. Wan neer wij in de hausse over voldoen de arbeidskracht zouden beschik ken, zou het er bij een recessie somber voor ons uitzien. Voor het overige zal, het nimmer te vermijden zijn, dat er bij het lei-; ding geven aan industrialisatie plannen bepaalde factoren worden overschat, terwijl elders sprake is van onderschatten. Een moeilijk te peilen facet is de afzet naar het buitenland. Hier openen zich gunstiger per spectieven dan aanvankelijk mocht worden aangenomen. Met name ziet het er naar uit, dat wij een groter aandeel zullen kunnen hebben in de voorziening van Afrika met con sumptie-goederen. De plannen, die voor de onder- „Te eniger tijd', aldus de staats secretaris, „moet de luisterbijdrage omhoog". Sedert 1942 is het bedrag van 12.- onveranderd gebleven, met andere woorden het wordt langza merhand „de hoogste tijd". In feite is de luisterbijdrage reeds sedert bijna een jaar met 12 ver hoogd, immers in 1960 is de bepa ling afgekomen, dat hij inlevering van de volgeplakte zegelkaart met maandzegels van 1, bovendien nog een radiozegel van 12 moet worden bijgeplakt, zijnde de prijs van het luistergeld voor een geheel jaar vooruit. Hoeveel moeilijkheden dit in vele gezinnen heeft gegeven, kunnen wij moeilijk schatten, doch afgaande op de tientallen mopperaars en vele boze brieven, moet het aantal wel hoog liggen. DUBBELE KOEK RAAKT OP Gerekend over 12 maanden radio luisterbijdragen heeft het rijk een dubbele portie te verdelen ontvan gen, maar dit lekkers raakt op, zo dat naar iets anders moest worden omgezien. Zo schreven wij bijna een jaar geleden, dat na afloop van deze dubbele betaling de verhoging wel zou komen en we hebben helaas gelijk gekregen. Hoe groot de verhoging zal wor den, weten we (nog) niet; we hou den het op 6 per jaar, zodat de belasting tot 18 (ineens) zal stij gen. De invoering van deze verhoging is vrij gemakkelijk, want we krij gen eenvoudig een girobiljet thuis gezonden met het bedrag er op ge drukt, dat betaald moet worden! 17% INCASSOKOSTEN Alle luisteraars brachten in 1957 met elkaar (ongeacht geloofsover tuiging!) ruim 30 miljoen gulden tjes op; het rijk besteedde hiervan echter 5 miljoen aan inningskos- ten. Als een particulier er zoveel voor moest bepalen om rekeningen te doen incasseren, regende het faillissementen! De nieuwe methode van innig kost bijna 2 miljoen minder; en deze komen dus al {e goed aan de omroepverenigingen. Voeg hierbij de 6 miljoen die nu uit de jongste opbrengst, betaald wordt voor de „Wereldomroep", dan staan we al op rond 8 mil joen. Eerlijk is eerlijk, het tweede toe stel is nu vrij (de ^autoradio niet), dat kost natuurlijk geld. De lagere opbrengst wordt geschat op een be drag van een half miljoen gul den. In 1960 was er een begrotingste kort bij de Nederlandse Radio-unie en de omroepverenigingen van Dinsdagmorgen rond 8 uur vlo gen twee Duitse straaljagers in de richting van het Eindhovense vlieg veld. Ze maakten een oefentocht, die plotseling echter onderbroken werd toen van de machine van de Duitse vlieger Grossmann de motor uitviel. De vlieger wilde de schietstoel van zijn vliegtuig inschakelen om daarmede het vliegtuig te verlaten maar moest ervaren, dat ook dit niet werkte. De machine, die inmiddels uit de wolken was komen vallen, scheerde over de Castenrayse weg, over de boerderij van de familie Vullinghs om vervolgens een breed spoor ploegende een noodlanding te ma ken in een van de daarachter gele gen weiden van J. Rambags. De piloot werd door de schok uit de machine geslingerd en bleef ge wond naast de machine liggen. De 25-jarige vlieger was echter genoeg bij zijn positieven om de toelopende mensen te waarschuwen voor het brandgevaar, dat de uit de machine lopende benzine opleverde. Gelukkig regende het op dat mo ment, .zodat het brandgevaar be perkt werd. Zowel de marechaussee als rijks politie en brandweer waren vlug ter plaatste om eerste hulp te bie den en mogelijke verdere ongeluk ken te voorkomen. MOTORCROSS TE HEIDE Hoe warm het was en hoe stoffig. Dit zou men als titel boven de j.l. zondag gehouden Motorcross op de ontwikkelde gebieden worden ge smeed, voorzien in een snelle ver heffing van de jonge landen. Daar bij zullen vele kopers eerder een klein land als leverancier kiezen dan een groot. Wij hopen daarom op een ver dere expansie van onze nijverheid. Noch de emigratie noch de indus trialisatie mogen worden afgeremd, willen wij economisch gezien onze troeven voor de toekomst niet uit handen geven. ruim 600.000 (zes ton). Als we nu ook dit tekort dekken, kunnen we 't zo stellen, dat er rond 8 mil joen meer in 't potje komt. Hier gaat af de mindere ont vangst wegens vrijstelling tweede toestel, blijft over 7'/2 miljoen. 23>/2 MILJOEN MEER Door de getroffen nieuwe maat regelen blijft er dus een slordige 7»/2 miljoen gerevalueerde guldens meer over om te verdelen. Als de prijs nu verhoogd wordt met f 6 per jaar, zou het luister geld inplaats van 31V2 miljoen (gemakshalve bedrag over1957 maar aangehouden) nog eens 15,75 miljoen gulden meer te verdelen, dat is bijna 23V2 miljoen. En hebben de omroepverenigin gen het wel zo moeilijk? We gelo ven er niet veel meer van als we lezen dat de baten over 1959 van de radioprogrammabladen 12,25 mil joen in het laad je van de vijf om roepen terecht deden komen HET KAN OOK MINDER Overigens, die omroepen beste den veel geld aan heel andere za ken dan de radioprogramma's. Zeer hoge bedragen 'worden er in uitzicht gesteld, voor het aanbren gen van abonnees en kunnen er ge wonnen worden met spelletjes enz. Om dat alles te kunnen betalen is geld nodig, maar dat geld is er, anders konden de verenigingen im mers hun belofte niet nakomen! Bovendien: waarom is het nodig zulke mooie bladen te laten druk ken? Een eenvoudige wegwijzer is voldoende, die dingen worden im mers toch na een week weggegooid. Veel belangrijker is, dat de vijf omroepen ontzaggelijk veel geld zouden kunnen sparen als zij er toe wilden besluiten gezamelijk EEN gids uit te geven met alle pro gramma's, waarin elke vereniging dan enkele tekstpagina's kan ver zorgen voor de eigen leden, b.v. uit te voeren als wisselpagina's zodat iedere abonnee toch alleen zijn eigen verenigingsorgaan ontvangt. Voor de radioprogramma's is geld genoeg. De meeste uitzendingen zijn bovendien toch niet van een gehalte om over naar huis te schrij ven, zelfs al rekenen we de recla- me-iiitzendingen voor 't aanwer ven van abonnees niet mee. Helaas hebben de leden vrijwel geen invloed op de besteding van het luistergeld. Zij kunnen maar één ding doen: protesteren bij de regering, dus bij het ministerie van o.k. en w., Nieuwe Uitleg 1 te 's Gravenhage en bij onze volks vertegenwoordiging, met name de Tweede Kamer der Staten-Gene raal, adres Binnenhof te 's-Gx-aven- hage. De vlieger, die o.m. wonden aan hoofd en hals had werd door de ambulance wagen overgebracht naar het Ziekenhuis alhier. De collega-vlieger van de ver ongelukte was met zijn machine doorgevlogen naar het vliegveld Volkel, waar vandaan direct een ander vliegtuig gestuurd werd om te zien waar de verongelukte ma chine nu wel was gebleven Maar zoals gezegd, rijkspolitie en marechaussee hadden voor vol doende afzetting gezorgd en de wacht betrokken bij de stukken en brokken, die van het verongelukte toestel waren afgeslagen. Van de machine, die bij "de nood landing middendoor gebroken werd, waren vleugels en landingsgestel afgebroken en het. is feitelijk een wonder, dat niemand en niets ge troffen is door de rondvliegende delen, noch dat het in de aangren zende weiden lopend vee geraakt is Het vliegtuig heeft een z.g. buik landing gemaakt en is ongeveer honderd meter ver door de dras sige weiden geploegd voordat het met een laatste zwaai tot stilstand kwam. Dit ongeluk, dat behoudens de materiële schade, bijzonder goed is afgelopen, trok natuurlijk van wijd en zijd belangstelling. Heide kunnen zetten, waar in de warme zomermiddag een 90-tal renners knappe staaltjes van hun kunnen lieten zien. De ruim 2000 gasten hebben op dit beslist niet slechte, maar wel stoffige circuit kunnen genieten van een spannende strijd in verschil lende klassen en hun hart op kun Overloon heeft zich deze week bijzonder veel moeite gegeven, bij zondere gasten een zo aangenaam mogelijk verblijf te verschaffen in deze streek. Dank zij een initiatief van de R.K. Invalidenbnod St. Lidwina, zijn namelijk 190 invaliden een week lang gast geweest in het bun galowpark de Vers. Onder de invaliden waren 100 Nederlanders, afkomstig uit alle delen van ons land, verder 60 Bel gische gasten en 30 Engelsen, die met de boot naar Hoek van Holland zijn gekomen en van daaruit in eigen of gehuurde wagens naar Overloon zijn gebracht. Hier hebben deze mensen een week lang een prettige vacantie doorgebracht en o.a. ook Venray bezocht. De Overloonse bevolking heeft door het aanbieden van tractaties, het-.beschikbaar stellen van auto's en andere hulp een en ander zo prettig mogelijk gemaakt, terwijl de verenigingen van Overloon, door concerten en sportdemonstraties het hunne bijgedragen hebben tot het welslagen van deze vacantieweek, waarover alle invaliden gasten vol lof waren. Uitbetaling van Ouderdoms- en Weduwen-pensioenen De aanpassing van het PTT- dienstbetoon met ingang van 1 juli a.s. maakt het noodzakelijk de uit betaling van periodieke uitkeringen ingevolgen de sociale verzekerings wetten zoals ouderdoms- en we- duwenpensioenen (AOW en AWW) waarvan de betaaldag op een zaterdag valt, nader te regelen. In afwachting van een defini tieve regeling zullen deze uitkerin gen op de aan de zaterdag vooraf gaande vrijdag worden uitbetaald. Deze voorlopige regeling gaat in op 1 juli a.s., hetgeen dus wil zeg gen, dat de op die dag betaalbaar gestelde uitkeringen reeds op vrij dag 30 juni a.s. aan de postinrich- tingen kunnen worden geïnd. blauw rood geruit kindervest, Zaal, Pr. Margrietstraat 12; heren hoed maat 56, Michels Albionstr. 57 Leunen; kinder handzaag, Thomas sen, Albionstr. 15; rood kerkboekje, Elly Janssen Stationsweg 29; plas tic heren bril, v. Gend. Pr. Bern- hardstr. 12; dames armbandhorloge zwart bandje (gevonden te Oirlo), J. Thijssen, Castenraysew. 22 Oirlo; bruine ballpoint en licht bruine ballpoint, Politiebureau; groen wit te zijden sjaal, Swaghoven St. Oda- straat 8; wit petty coat, Langew. 84; blauwe vulpen (Parker) Poels Hof straat 14;herensjaal, v. Ham Ju- lianasingel 7; boekentas met ge reedschap (metselaar), Smits Maas- heseweg 6; kanarievogel, v. Els Pr. Hendrikstraat 2; gouden trouw ring, Mevr. Smits Huize Servatius; damesvest, vd. Heuvel Bosweg 42; gele autoped, Smits Vlakwaterweg 13; double herenpolshorloge, Broers Deken Thielenstraat 8.

Peel en Maas | 1961 | | pagina 6