Oude Paas-gebruiken
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Vijf-daagse werkweek in de
detailhandel
Uit Peel en Maas
Voorjaars- en Zomerreizen
Venray's taak bij
de algemene rerceatie
Veilig verkeer...
Zaterdag 1 april 1961 No. 13
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
Ontegenzeggelijk is het Paas
feest wel hét feest van de ge
hele Christenheid. Het feest van
de Opstanding is voor de Chris
tenmens immers het feest van de
overwinning op de dood. Het
bewijsstuk dat die Timmermans
zoon uit Nazareth inderdaad 'n
goddelijke zending had en in
derdaad het mensdom verlost
heeft en bevrijd. We willen hier
niet verder op in gaan, alleen
maar constateren dat aan dit
Opstandingsfeest de gehele na
tuur meewerkt. De ontluikende
bomen, de schuchtere bloemen,
als sneeuwklokjes, crocussen,
viooltjes, een enkele vlinder, het
zijn allemaal symbolen van een
nieuw leven. Het voorjaar barst
los in de knoppen en bloemen
en iedereen is verheugd, want
de winter ligt achter ons. Er komt
weer kleur en fleur en de zon
tovert het dorre en doodse win
terse landschap om in een kleur
rijk tapijt.
EtER-RAPEN
Is het een wonder dat de oude
Germanen, in de voor-Christelij
ke tijd, ook in deze streken
feest gevierd hebben voor de
komst van de lente?
Het ei, bestanddeel van elke
paasmaaltijd, was bij onze voor
ouders al het zinnebeeld van
nieuw ontwaken, van nieuw le
ven. Tijdens de offermaaltijden,
die zij hielden ter ere van de go
din Ostera, werden dan ook ve
le eieren gegeten. Deze voor
jaarsfeesten stonden altijd in het
teken van de vruchtbaarheid. Zo
begroef men eieren in de grond
om de vruchtbaarheid van het
land te bevorderen. Het verstop
pen van de eieren, 'n oud paas-
gebruik in onze streken, is hier
nog een overblijfsel van. Alleen
zeggen wij, dat de klokken ze
uit Rome meegebracht hebben,
als ze terugkomen, na de lange,
lange zwijgperiode en jubelend
met hun klanken om het Paas
feest ook de eieren uitstrooien.
VEEL OUDE PAASGEBRUIKEN
zijn ook in deze streken verloren
gegaan. Zeker de schutters trek
ken nog rond voor de eier-gave
langs de deuren. Ze eten er zelf
een behoorlijke portie van op,
maar de overgrote rest gaat
naar armen en zieke mensen. In
ander plaatsen trekt nog de kos
ter met de pastoorsmeid langs
de deuren om eieren in te zame
len, voor de pastoor, voor hen
zelf en voor de armen in de pa
rochie. Ook het eiertikken is
er uit. Wat men vroeger nog wel
eens deed. Hele schalen gekook
te eieren werden bij dit spel,
waarbij de een de ander zijn ei
moest proberen te kneuzen, zon
der dat zijn eigen brak, gecon
sumeerd, maar nogmaals, dat is
verleden tijd.
Zoals ook verleden tijd is het
huren van knechts en meiden op
de boerderij, wier diensttijd in
ging op Pasen en die op Pasen
ook hun jaarloon kregen uitbe
taald.
Marie van de Buus, de kaste
leinse van St. Jozef, zoals ze
wordt genoemd, heeft onlangs
nog aan de krantenmensen
verteld dat ze met Pasen haar
loon als koeien-hoedster uit
betaald kreeg, en dat bestond
dan uit zegge en schrijven:
één gulden en een nieuwe
schortel (schollek.
Dat is allemaal voorbij. We
zijn modernere mensen gewor
den en lachen om die oude din
gen van 50 en meer jaren terug.
Al is het zeker waar, dat vele
van deze dingen nu ook geen
enkele waarde meer hebben,
van de andere kant gaat er toch
wat romantiek verloren. Waren
de laaiende paasvuren vroeger
rond Pasen in deze streken niet
mooi. De knetterende vlammen
verbrandden immers het oude
en dorre hout en kondigde het
nieuwe jonge leven aan, waar
voor plaats gemaakt werd. Ze
waren symbolen van vreugde
over de voorbije winter, over 't
nieuwe en jonge leven, wat ko
men ging.
PAASBEST
Dat alles is nu voorbij. Men
kan daar over treuren, maar het
helpt niets. Het zijn trouwens
ook maar allemaal uiterlijke ken
tekenen. Uiterlijke dingen, die
de innerlijke vreugde om het
Opstandingsfeest, het feest, van
de Verrijzenis, moesten uitdruk
ken. En deze uiterlijke tekenen
zijn er ook nu nog.Met Pa
sen moet het huis schoon zijn,
moet ieder op zijn paasbest ge
kleed gaan, is er tijd voor rust
en bezinning. Ook in deze tijd
is het Paasfeest voor ons alle
maal het feest van het Nieuwe
Begin. Een nieuw begin, zowel
innerlijk als uiterlijk.
BLIJVEN DE WINKELS
ZATERDAGS OPEN?
DE INVOERING van de vijfdaag
se werkweek heeft zich in ons land
in een versneld tempo voltrokken.
Vele bedrijfstakken hebben het ad
vies, dat twee en een half jaar ge
leden door de S.E.R. was uitgebracht
en waarin een geleidelijke invoering
van 'n verkorte werkweek werd be
pleit, in feite genegeerd. De „vrije
zaterdag" is thans het ideaal van el
ke werknemer, het is tevens een lok
middel om nieuw personeel te wer
ven.
De detailhandel kan zijn ogen niet
voor deze ontwikkeling sluiten. Ook
het winkelpersoneel wil korter wer
ken, het winkelpersoneel zou het
liefst een lang weekend hebben.
Maar de detailhandel is krachtens
zijn dienende taak welhaast ver
plicht zijn openingstijden te bepalen
overeenkomstig het kooppatroon van
de consumenten. De meeste consu
menten doen bij voorkeur hun inko
pen op zaterdag en dan nog het
liefst op zaterdagmiddag.
Nochtans is men nu reeds in de
detailhandel tot invoering van de
verkorte werkweek overgegaan. En
deze omstandigheid heeft de be
drijfsvoering van het winkelbedrijf
plots in het centrum van de open
bare discussie geplaatst. De kern van
deze discussie is namelijk, op welke
wijze de detailhandel in weerwil van
de invoering der vijfdaagse werk
week het dienstbetoon aan zijn klan
ten, en natuurlijk ook zijn gehele
omzet, kan handhaven.
BEZWAREN TEGEN
ROULEERSYSTEEM
IN WEST-DUITSLAND, Zweden,
Noorwegen en Denemarken zijn de
winkels zaterdagsmiddags dicht. In
Nederland is men hiertoe nog niet
overgegaan. Het grote winkelbedrijf
zoekt nu de oplossing in een rouleer
systeem, waarbij het personeel een
weekse dag extra vrij is en men toch
op zaterdagmidag open is. Bij dit
rouleersysteem krijgt elk lid van het
verkooppersoneel 10 maal per jaar
een lang weekend van 2Va dag en
om dit mogelijk te maken zal het
personeel op drukke omzetdagen
met parttimers moeten worden uit
gebreid. Dit geeft voor verschillende
bedrijven moeilijkheden, want onge
twijfeld is een krappe arbeidsmarkt
niet het gunstigste tijdstip voor de
overgang naar het rouleersysteem.
De vakbonden geven echter de
voorkeur aan een uniforme werktij
denregeling, waarbij alle personeels
leden op maandagmorgen en zater
dagmiddag vrij hebben. Het voor
naamste argument hiervoor is gele
gen in de overweging, dat recreatie
met anderen, die op de zaterdag wèl
vrij zijn, door het rouleersysteem
niet mogelijk is. Ook een deel van
de middenstand heeft bezwaren te
gen het rouleerssteem, dat immers
door het grote winkelbedrijf veel ge
makkelijker te verwezenlijken is dan
door de kleinere bedrijven.
Veel middenstanders voelen der
halve wel voor een verplichte slui
ting van alle winkels op zaterdag
middag. De verplaatsing van de ver-
kooppiek naar vrijdag, mede in ver
band met het eerder uitbetalen van
de weeklonen, zou inderdaad wel
eens sterk kunnen werken voor win
kelsluiting op zaterdagmiddag, resp.
de gehele zaterdag.
KOOPGEWOONTEN MOGEN NIET
GENEGEERD WORDEN
ALGEMEEN wordt ingezien, dat
de winkelsluiting op zaterdagmorgen
(momenteel in het geheel niet in
overweging kan worden genomen.
Maar ook tegen de zaterdagmiddag-
sluiting bestaan grote bedenkingen,
zelfs al zou deze door een openstel
ling op vrijdagavond worden gecom
penseerd. Wat dat betreft zou men
eens bij onze oosterburen te rade
moeten gaan. In West-Duiteland zijn
de winkels op zaterdagmiddag ge
sloten (behalve de eerste zaterdag
van de maand). Dit heeft tot gevolg
gehad, dat alle ievensmiddeienbe-
drijven zaterdagsochtends afgeladen
zijn, en men uren kwijt is aan het
doen van inkopen. De wijze waarop
men zich in Duitsland aanpast aan
de zaterdagmiddagsluiting, draagt
een gedwongen, karakter. Kennelijk
druist de zaterdagmiddagsluiting in
tegen de wens van de meeste Duit
se consumenten. Nederlandse win
keliers in het grensgebied profiteren
hier trouwens van, want verschillen
de Duitsers trekken 's zaterdagsmid
dags naar de Nederlandse grens
plaatsen om daar hun inkopen te
doen.
Ook ten onzent speelt de vrije
tijdsbesteding een grote rol in het
kooppatroon van de consument. De
detailhandel kan zijn ogen niet slui
ten voor de koopgewoonten van de
Nederlandse consument. Het staat
wel vast dat de zaterdagmiddag in
de koopbehoeften voorziet zoals geen
ander van de bestaande openings
tijden. De invoering van de vrije za
terdag zal de zaterdag als koopdag
wellicht zo stimuleren, dat de ver
koop op zaterdagmorgen zal stijgen,
maar de zaterdagmiddagdrukte nau
welijks zal afnemen. Niet onwaar
schijnlijk is echter, dat er wat dit
betreft seizoensverschillen zullen op
treden. Gedurende de zomermaan
den zullen velen hun inkopen ver
moedelijk 's zaterdagochtends al
doen en in de loop van de middag
de bossen of het strand opzoeken.
Maar het Nederlandse klimaat in
aanmerking genomen, is het toch
zeer onwaarschijnlijk, dat de bevol
king massaal ieder weekend naar
buiten zal trekken.
Er zijn dus veel redenen waarom
het in het belang van de detailhan
del èn van de consumenten gewenst
is, dat des zaterdagsmiddags de win
kels open zullen zijn.
van 8 april 1911
Zaterdag herdacht de heer A.
Voesten de dag waarop hij voor 25
jaren benoemd werd tot gemeente
ontvanger van Venray.
Tevens werd bij deze gelegenheid
herdacht het 12Ve-jarig burgemees
terschap van de Ed. Achtb. Heer H.
Esser.
De eerste algemene vergadering
van de Kleine Landbouwbond „Ca-
pra" werd zondag alhier gehouden in
café Marcellis op het Brukske. Vol
gens het jaarverslag bleek, dat er
een batig saldo was van 29,44. Le
den, welke geiten naar de tentoon
stelling te Venlo willen zenden, moe
ten dit voor 15 mei opgeven aan de
voorzitter, de heer Th. Houba te
Oostrum. Een 30 tot 40-tal jonge
geitjes kunnen geleverd worden voor
andere provinciën. De prijs die de
leden uitbetaald krijgen, bedraagt
ƒ1,per week. De diertjes moeten
minstens 3 weken oud zijn.
Te Horst deden zich enkele ge
vallen van mond- en klauwzeer voor
onder het rundvee.
van 11 april 1936
Donderdag werd achter de ka
zerne aan de Langstraat voor het
front van vele marechaussee's de
gouden medaille uitgereikt voor 36-
jarigen trouwe dienst aan de opper
wachtmeester der Marechaussee Bri
gade alhier, de heer P. J. de Groot,
algemeen gekend als: de Opper.
De installatie van Pastoor Vos-
termans (de eerste pastoor van Ys-
selsteyn) zal plaats hebben op 26
april a.s.
In een vergadering van de
handboogschutterij ,St. Hubertus" te
Merselo werd het 35-jarig bestaan
der vereniging (17 april) besproken.
De enkele leden-oprichters werden
gehuldigd. Nu telt men 51 werkende
leden. Op 1 en 7 juni zal ter herden
king aan dit feit een groot con
cours worden gehouden.
Het jaar 1935 was voor de Ven-
lose tuinderij slechter dan ooit. Het
aantal tuinders dat op de steun van
liefdadigheidsinstellingen is aange
wezen, wordt steeds groter. In 1935
werd de veilingomzet 1.215.561, dus
300.000 minder dan in het voor
gaande jaar. Er werd naar de mest
vaalt getransporteerd als onver
koopbaar, de volgende hoeveelhe-
Hebt U er al over nagedacht waar U dit jaar Uw vacantie wilt
doorbrengen
De nieuwe REISPROGRAMMA'S voor voorjaar en zomer 1961
zijn inmiddels verschenen en zullen het U vergemakkelijken Uw
keus te bepalen.
Bovendien zullen RUYS CO., REISAGENTEN, MOLENSTRAAT
225, HELMOND, evenals vorige jaren U gaarne terzijde staan.
Een greep uit de vele mogelijkheden
AUTOCAR: per pers. vanaf
8 dagen Eifel - Imgenbroich 94.-
8 dagen Oostenrijk en Italië f 199.-
10 dagen Gardameer - Venetië 220.-
11 dagen Zwitserland - Montreux 255.-
12 dagen Lugano, Lago Maggiore 290.-
13 dagen Italiaanse Riviëra
13 dagen Spanje
304.-
294.-
TREIN:
5 en 7 daagse reis naar Parijs 76.-
10 dagen Boulouris sur mer 163..
10 dagen Nice 185.-
10 dagen Corsica 311.-
Gerieflijk kamperen in Le Dramont 10 dagen 115.-
Vele mogelijkheden per Bergland Expres naar
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië.
REIZEN PER SCHIP:
8 dagen bootreis op de Rijn 130.-
11 dagen Pinkstercruise naar o.a. Madeira, Lissabon en
Vigo, met het m.s. Aurelia" (10.480 ton)
tarieven per pers. v.a. 532.50
5 dagen met het s.s. „Rotterdam", het vlaggeschip van
de Holiand-Amerika Lijn naar Schotland en Noorwegen
tarieven per pers. v.a. f 350.-
5 dagen met het s.s. „Statendam" naar Engeland en De
nemarken tarieven p. pers. v.a. 250.-
5-, 7- en 10-daagse reizen naar Engeland, o.a. naar
Londen, Harrogate en Torquay
tarieven resp. vanaf 158- f 395.- f 329.-
VLIEGTUIG: per pers. vanaf
15-daagse reizen naar Palma de Mallorca 405.-
15-daagse reizen naar Costa Brava 465.-
14-daagse reizen naar Italiaanse Riviëra 471.-
15-daagse reizen naar Adriatische kust 458.-
9-daagse reizen naar Griekenland 967.-
en vele andere vliegreizen o.a. naar Luxemburg, Scan
dinavië, Tunesië, Engeland, Zwitserland en de Ver. Staten
Boekingen, inlichtingen en reisprogramma's voor alle reizen bij
REISAGENTEN p.»
KUI 5 Ot LU. HELMOND
Molenstraat 225 J 'STelefoon 2401 en 5143
„Wat heeft Venray de vreemdeling nu feitelijk wel te bieden?" Dat
is een vraag, die wel eens gesteld wordt als er over vreemdelingen
verkeer gesproken wordt. Het antwoord op deze vraag kan men uit
gebreid in de keurige folder van Venray Vooruit vinden. Maar afge
zien van al de daarin genoemde punten, is het ook van belang, dat
we in de toekomst zien. Wij voor ons geloven bepaald, dat vooral
in de toekomst Venray één voornaam ding de vreemdeling te bieden
heeft, n.m. recreatie-ruimte.
Wie voor de oorlog had durven
voorspellen dat Venray er spoedig
aan toe zou zijn 'n aparte recreatie
ruimte te moeten scheppen voor zijn
inwoners, die had men wellicht eens
ernstig aangekeken en zo men het al
niet openhartig gezegd had, gedacht
had men zeker: die vent is gek
En toch liggen plannen klaar om
dat hele terrein achter en rond de
Vier Uutersten, dat hele complex
grond tussen DeumesewegLang
straat en Merseloseweg te verande
ren in een recreatie-ruimte. Een
ruimte, waarin de Venray se mens in
zijn vrije tijd eens uitblazen kan en
eens bij kan komen
O jazeker, het zal nog wel enkele
jaren duren, voordat we zover zijn,
maar het is een teken aan de wand.
Niet alleen voor Venray, maar voor
ons gehele land. Een klein kind kan
U al vertellen dat Nederland nage
noeg geen woeste gronden, weinig
bossen en heel weinig recreatieruim
ten heeft. In ieder geval veel te
weinig om de steeds groeiende men
senmassa in ons land gelegenheid te
geven eens uit te blazen, er eens op
uit te trekken. Iets wat met de 40-
urige werkweek, en dus langere
week-ends plus de vacanties alleen
maar groter vormen aan zal nemen.
En het is vrij zeker te verwachten
dat daar, waar zulk een ruimte,
waar wel bossen, waar wel woeste
grond voorhanden is, dat daarheen
in de toekomst al langer hoe meer
den: 3505 stuks aandijvie; 157271 kg.
augurken; 15.633 stuks bloemkool;
7.278 bos peen; 1.615 kg. doppers;
229 kg. druiven; 192.757 kg. dubbele
stamprincessen; 26.510 kg. eerstelin
gen; 211.708 stuks knolselderie; 24852
kg. prei; 329293 kg. tomaten; 3023232
kroppen sla; 465.989 kg. spekbonen;
168.450 kg. spinazie, verder nog tal
van andere producten in mindere
hoeveelheden.
mensen zullen trekken. Afgezien van
het feit, dat ook het cultuurland, de
ontgonnen grond een rol zal moeten
gaan spelen in de recreatie
De voortekenen zijn duidelijk
merkbaar.
De voorgenomen ontginning van
de Heydse Peel is stop gezet door het
ministerie van Defensie, zo wordt
gezegd. Maar juister uitgedrukt
komt het hierop neer dat de Rijks
dienst voor het Nationale Plan hier
een stokje voor gestoken heeft. Deze
Rijksdienst heeft o.m. de zorg voor
recreatieruimte. Ook het feit dat de
Staatssecretaris voor Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen bij het
ministeriële bezoek aan Venray ver
tegenwoordigd was, toont duidelijk
aan dat de recreatie-ruimte-voorzie
ning in deze kwestie ook een grote
rol speelt of gespeeld heeft
Wilt U nog andere voortekenen?
Ons bos-areaal is in beheer bij
Staatsbosbeheer. In vroeger jaren
was deze bos-exploitatie een kwes
tie van geld verdienen, althans men
deed daar pogingen toe.
Voor zover de geschiktheid van de
grond dit toeliet, bepaalde deze doel
stelling de keuze van houtsoorten,
beplanting e.d. Nu is dit geld-verdie-
nen feitelijk verwezen naar een
tweede plan. Op de eerste plaats
komt thans en hierop wordt dus de
exploitatie allereerst gericht: de re
creatieve doelstelling. Nieuwe aan
plant, nieuwe bossen worden dus zo
aangepland en aangelegd ook in
ons Venray dat ze voor recreatie
geschikt zijn.
Weer een ander feit is, dat men
b.v. in de ruilverkaveling Lollebeek
wel degelijk rekening houdt met het
„ontspannings-element".
De ruilverkaveling, die in eerste
instantie er voor dient, het boeren
land zo economisch mogelijk te ver
delen, gaat nu immers niet zonder
meer alles op de schop nemen en
ieder vierkante meter grond.voor dit
doel bewerken. Beslist niet. Elke
ruilverkaveling, dus ook die vau het
'Lollebeekplan, krijgt tegenwoordig
te doen met mensen, die speciaal het
landschap van zulk een ruilverka
veling eens gaan bekijken. Zij stel
len hiervoor een landschapplan op,
dat op zijn beurt weer rekening
houdt met de mogelijkheid voor re
creatie. En het is tekenend dat vak
mensen reeds nu zeggen, dat in dit
opzicht bij het Lollebeekplan feite
lijk te weinig is gebeurd.
Dit zijn zo enkele punten, die ook
rond en in Venray wijzen naar een
nieuwe tijd, die beslist komen gaat.
Toen in Bergen en in Overloon de
eerste bungalows gebouwd werden,
toen verklaarde men de initiatief
nemers voor krankzinnig. Maar nu
komt men er tientallen tekort om
aan alle aanvragen te voldoen
De kapitalen geld die uitgegeven
worden voor woeste gro&d wijst ook
in dezelfde richting. Is het niet op
merkelijk dat op een advertentie in
een Rotterdamse krant om personeel
voor een Venrayse fabriek meer dan
400 arbeiders zich hebben gemeld.
Een groot deel van deze mensen
wilde weg uit de steenmassa van een
grote stad, wilde ruimte, openheid,
natuur en wat daarbij bereid zelfs
grote financiële offers te brengen.
Het is misschien wel eens goed dat
we ons zo nu en dan ook op die taak
bezinnen en dat we het niet alleen
van hogere heren en hogere instan
ties afhankelijk stellen hoe groot de
rol is die we bij de recreatie in het
algemeen als streek en gemeente
gaan spelen. Venray Vooruit zal in
deze o.a. ook een taak hebben.
Als U misschien meent dat het
zo'n vaart nog niet loopt, ondanks
de punten, die we hierboven reeds
aangaven, dan is het misschien goed
dat U weet dat de burgemeesters
van Aarle-Rixtel, Asten, Bakel en
Milheeze, Beek en Donk, Deurne,
Gemert, Helmond, Lieshout, Mierlo,
Someren en Stiphout binnenkort in
een vergadering in onderling over
leg ook over deze kwestie zullen
spreken
GOKKEN MAAKT BROKKEN
We hebben (gelukkig) niet alle
maal evenveel haast op dit onder
maanse. Ware dat wel het geval, er
zou al vast een (veelomstreden) ver
keersprobleem uit de wereld gehol
pen zijn. Geen touwtrekken meer
over maximum- of minimumsnel
heid. Allemaal en overal op de weg
één en hetzelfde tempo. Allemaal in
een sukkelgangetje. Of met een pijl
snelle vaart. Of daar tussenin. Of
een beetje beneden dat „tussenin".
Of een beetje er boven. Heel aan
trekkelijk. Maar wee de minister die
zou moeten trachten met één unifor
me snelheid tout le monde en zijn
vader te contenteren
Zolang deze „utopie" niet verwe-
zenlijkt is heeft het nog zin zich met
de techniek van het inhalen bezig te
houden. Goed inhalen is lang niet
ieders werk. Dat kunnen we iedere
dag op de weg constateren. Een van
de fouten bij dat inhalen is dat men
er te dikwijls te weinig ruimte voor
neemt. Of anders gezegd: er op gokt
dat het nog nét kan. Wat dan zo
als met alle gokspelletjes op een
bepaalde dag niet goed afloopt
Toch is er een eenvoudige vuist
regel voor het berekenen van de
afstand die men voor een in
haalmanoeuvre nodig heeft.
Daar komt echt geen hogere
wiskunde aan te pas. Men ver-
menigvuldige de eigen snelheid
met zichzelf (wie nu „kwadraat"
zegt is geweldig) en dele de uit
komst door het verschil tussen
de snelheid van de eigen en de
(ongeveer te schatten) snelheid
van de auto, motor of scooter die
men gaat inhalen. Een voor
beeld? U rijdt 70 km. per uur,
de ander 50.
70 x 70
Dus: 245 meter.
20
Nu ziet u ook, dat die afstand gro
ter wordt als het getal onder de
streep kleiner wordt. Dus bijv. bij 'n
snelheidsverschil van 10 km. per uur
is de benodigde de afstand 490 me
ter, bij 5 km. per uur 980 meter enz.
Moraal van deze (cijfer) geschie
denis: haal alleen in bij een behoor
lijk snelheidsverschil (minstens 20
km. per uur) en overtuig u er van
dat de benodigde afstand ook wer
kelijk vrij is. Want bij het inhalen
geldt meer dan ooit: gokken maakt
brokken.
JULIANA5IN6EL41 'tekf. 1061 (K4780)
i oll«
fiypothefeen
financieringen