Oude Paas-gebruiken WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Vijf-daagse werkweek in de detailhandel Uit Peel en Maas Voorjaars- en Zomerreizen Venray's taak bij de algemene rerceatie Veilig verkeer... Zaterdag 1 april 1961 No. 13 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) Ontegenzeggelijk is het Paas feest wel hét feest van de ge hele Christenheid. Het feest van de Opstanding is voor de Chris tenmens immers het feest van de overwinning op de dood. Het bewijsstuk dat die Timmermans zoon uit Nazareth inderdaad 'n goddelijke zending had en in derdaad het mensdom verlost heeft en bevrijd. We willen hier niet verder op in gaan, alleen maar constateren dat aan dit Opstandingsfeest de gehele na tuur meewerkt. De ontluikende bomen, de schuchtere bloemen, als sneeuwklokjes, crocussen, viooltjes, een enkele vlinder, het zijn allemaal symbolen van een nieuw leven. Het voorjaar barst los in de knoppen en bloemen en iedereen is verheugd, want de winter ligt achter ons. Er komt weer kleur en fleur en de zon tovert het dorre en doodse win terse landschap om in een kleur rijk tapijt. EtER-RAPEN Is het een wonder dat de oude Germanen, in de voor-Christelij ke tijd, ook in deze streken feest gevierd hebben voor de komst van de lente? Het ei, bestanddeel van elke paasmaaltijd, was bij onze voor ouders al het zinnebeeld van nieuw ontwaken, van nieuw le ven. Tijdens de offermaaltijden, die zij hielden ter ere van de go din Ostera, werden dan ook ve le eieren gegeten. Deze voor jaarsfeesten stonden altijd in het teken van de vruchtbaarheid. Zo begroef men eieren in de grond om de vruchtbaarheid van het land te bevorderen. Het verstop pen van de eieren, 'n oud paas- gebruik in onze streken, is hier nog een overblijfsel van. Alleen zeggen wij, dat de klokken ze uit Rome meegebracht hebben, als ze terugkomen, na de lange, lange zwijgperiode en jubelend met hun klanken om het Paas feest ook de eieren uitstrooien. VEEL OUDE PAASGEBRUIKEN zijn ook in deze streken verloren gegaan. Zeker de schutters trek ken nog rond voor de eier-gave langs de deuren. Ze eten er zelf een behoorlijke portie van op, maar de overgrote rest gaat naar armen en zieke mensen. In ander plaatsen trekt nog de kos ter met de pastoorsmeid langs de deuren om eieren in te zame len, voor de pastoor, voor hen zelf en voor de armen in de pa rochie. Ook het eiertikken is er uit. Wat men vroeger nog wel eens deed. Hele schalen gekook te eieren werden bij dit spel, waarbij de een de ander zijn ei moest proberen te kneuzen, zon der dat zijn eigen brak, gecon sumeerd, maar nogmaals, dat is verleden tijd. Zoals ook verleden tijd is het huren van knechts en meiden op de boerderij, wier diensttijd in ging op Pasen en die op Pasen ook hun jaarloon kregen uitbe taald. Marie van de Buus, de kaste leinse van St. Jozef, zoals ze wordt genoemd, heeft onlangs nog aan de krantenmensen verteld dat ze met Pasen haar loon als koeien-hoedster uit betaald kreeg, en dat bestond dan uit zegge en schrijven: één gulden en een nieuwe schortel (schollek. Dat is allemaal voorbij. We zijn modernere mensen gewor den en lachen om die oude din gen van 50 en meer jaren terug. Al is het zeker waar, dat vele van deze dingen nu ook geen enkele waarde meer hebben, van de andere kant gaat er toch wat romantiek verloren. Waren de laaiende paasvuren vroeger rond Pasen in deze streken niet mooi. De knetterende vlammen verbrandden immers het oude en dorre hout en kondigde het nieuwe jonge leven aan, waar voor plaats gemaakt werd. Ze waren symbolen van vreugde over de voorbije winter, over 't nieuwe en jonge leven, wat ko men ging. PAASBEST Dat alles is nu voorbij. Men kan daar over treuren, maar het helpt niets. Het zijn trouwens ook maar allemaal uiterlijke ken tekenen. Uiterlijke dingen, die de innerlijke vreugde om het Opstandingsfeest, het feest, van de Verrijzenis, moesten uitdruk ken. En deze uiterlijke tekenen zijn er ook nu nog.Met Pa sen moet het huis schoon zijn, moet ieder op zijn paasbest ge kleed gaan, is er tijd voor rust en bezinning. Ook in deze tijd is het Paasfeest voor ons alle maal het feest van het Nieuwe Begin. Een nieuw begin, zowel innerlijk als uiterlijk. BLIJVEN DE WINKELS ZATERDAGS OPEN? DE INVOERING van de vijfdaag se werkweek heeft zich in ons land in een versneld tempo voltrokken. Vele bedrijfstakken hebben het ad vies, dat twee en een half jaar ge leden door de S.E.R. was uitgebracht en waarin een geleidelijke invoering van 'n verkorte werkweek werd be pleit, in feite genegeerd. De „vrije zaterdag" is thans het ideaal van el ke werknemer, het is tevens een lok middel om nieuw personeel te wer ven. De detailhandel kan zijn ogen niet voor deze ontwikkeling sluiten. Ook het winkelpersoneel wil korter wer ken, het winkelpersoneel zou het liefst een lang weekend hebben. Maar de detailhandel is krachtens zijn dienende taak welhaast ver plicht zijn openingstijden te bepalen overeenkomstig het kooppatroon van de consumenten. De meeste consu menten doen bij voorkeur hun inko pen op zaterdag en dan nog het liefst op zaterdagmiddag. Nochtans is men nu reeds in de detailhandel tot invoering van de verkorte werkweek overgegaan. En deze omstandigheid heeft de be drijfsvoering van het winkelbedrijf plots in het centrum van de open bare discussie geplaatst. De kern van deze discussie is namelijk, op welke wijze de detailhandel in weerwil van de invoering der vijfdaagse werk week het dienstbetoon aan zijn klan ten, en natuurlijk ook zijn gehele omzet, kan handhaven. BEZWAREN TEGEN ROULEERSYSTEEM IN WEST-DUITSLAND, Zweden, Noorwegen en Denemarken zijn de winkels zaterdagsmiddags dicht. In Nederland is men hiertoe nog niet overgegaan. Het grote winkelbedrijf zoekt nu de oplossing in een rouleer systeem, waarbij het personeel een weekse dag extra vrij is en men toch op zaterdagmidag open is. Bij dit rouleersysteem krijgt elk lid van het verkooppersoneel 10 maal per jaar een lang weekend van 2Va dag en om dit mogelijk te maken zal het personeel op drukke omzetdagen met parttimers moeten worden uit gebreid. Dit geeft voor verschillende bedrijven moeilijkheden, want onge twijfeld is een krappe arbeidsmarkt niet het gunstigste tijdstip voor de overgang naar het rouleersysteem. De vakbonden geven echter de voorkeur aan een uniforme werktij denregeling, waarbij alle personeels leden op maandagmorgen en zater dagmiddag vrij hebben. Het voor naamste argument hiervoor is gele gen in de overweging, dat recreatie met anderen, die op de zaterdag wèl vrij zijn, door het rouleersysteem niet mogelijk is. Ook een deel van de middenstand heeft bezwaren te gen het rouleerssteem, dat immers door het grote winkelbedrijf veel ge makkelijker te verwezenlijken is dan door de kleinere bedrijven. Veel middenstanders voelen der halve wel voor een verplichte slui ting van alle winkels op zaterdag middag. De verplaatsing van de ver- kooppiek naar vrijdag, mede in ver band met het eerder uitbetalen van de weeklonen, zou inderdaad wel eens sterk kunnen werken voor win kelsluiting op zaterdagmiddag, resp. de gehele zaterdag. KOOPGEWOONTEN MOGEN NIET GENEGEERD WORDEN ALGEMEEN wordt ingezien, dat de winkelsluiting op zaterdagmorgen (momenteel in het geheel niet in overweging kan worden genomen. Maar ook tegen de zaterdagmiddag- sluiting bestaan grote bedenkingen, zelfs al zou deze door een openstel ling op vrijdagavond worden gecom penseerd. Wat dat betreft zou men eens bij onze oosterburen te rade moeten gaan. In West-Duiteland zijn de winkels op zaterdagmiddag ge sloten (behalve de eerste zaterdag van de maand). Dit heeft tot gevolg gehad, dat alle ievensmiddeienbe- drijven zaterdagsochtends afgeladen zijn, en men uren kwijt is aan het doen van inkopen. De wijze waarop men zich in Duitsland aanpast aan de zaterdagmiddagsluiting, draagt een gedwongen, karakter. Kennelijk druist de zaterdagmiddagsluiting in tegen de wens van de meeste Duit se consumenten. Nederlandse win keliers in het grensgebied profiteren hier trouwens van, want verschillen de Duitsers trekken 's zaterdagsmid dags naar de Nederlandse grens plaatsen om daar hun inkopen te doen. Ook ten onzent speelt de vrije tijdsbesteding een grote rol in het kooppatroon van de consument. De detailhandel kan zijn ogen niet slui ten voor de koopgewoonten van de Nederlandse consument. Het staat wel vast dat de zaterdagmiddag in de koopbehoeften voorziet zoals geen ander van de bestaande openings tijden. De invoering van de vrije za terdag zal de zaterdag als koopdag wellicht zo stimuleren, dat de ver koop op zaterdagmorgen zal stijgen, maar de zaterdagmiddagdrukte nau welijks zal afnemen. Niet onwaar schijnlijk is echter, dat er wat dit betreft seizoensverschillen zullen op treden. Gedurende de zomermaan den zullen velen hun inkopen ver moedelijk 's zaterdagochtends al doen en in de loop van de middag de bossen of het strand opzoeken. Maar het Nederlandse klimaat in aanmerking genomen, is het toch zeer onwaarschijnlijk, dat de bevol king massaal ieder weekend naar buiten zal trekken. Er zijn dus veel redenen waarom het in het belang van de detailhan del èn van de consumenten gewenst is, dat des zaterdagsmiddags de win kels open zullen zijn. van 8 april 1911 Zaterdag herdacht de heer A. Voesten de dag waarop hij voor 25 jaren benoemd werd tot gemeente ontvanger van Venray. Tevens werd bij deze gelegenheid herdacht het 12Ve-jarig burgemees terschap van de Ed. Achtb. Heer H. Esser. De eerste algemene vergadering van de Kleine Landbouwbond „Ca- pra" werd zondag alhier gehouden in café Marcellis op het Brukske. Vol gens het jaarverslag bleek, dat er een batig saldo was van 29,44. Le den, welke geiten naar de tentoon stelling te Venlo willen zenden, moe ten dit voor 15 mei opgeven aan de voorzitter, de heer Th. Houba te Oostrum. Een 30 tot 40-tal jonge geitjes kunnen geleverd worden voor andere provinciën. De prijs die de leden uitbetaald krijgen, bedraagt ƒ1,per week. De diertjes moeten minstens 3 weken oud zijn. Te Horst deden zich enkele ge vallen van mond- en klauwzeer voor onder het rundvee. van 11 april 1936 Donderdag werd achter de ka zerne aan de Langstraat voor het front van vele marechaussee's de gouden medaille uitgereikt voor 36- jarigen trouwe dienst aan de opper wachtmeester der Marechaussee Bri gade alhier, de heer P. J. de Groot, algemeen gekend als: de Opper. De installatie van Pastoor Vos- termans (de eerste pastoor van Ys- selsteyn) zal plaats hebben op 26 april a.s. In een vergadering van de handboogschutterij ,St. Hubertus" te Merselo werd het 35-jarig bestaan der vereniging (17 april) besproken. De enkele leden-oprichters werden gehuldigd. Nu telt men 51 werkende leden. Op 1 en 7 juni zal ter herden king aan dit feit een groot con cours worden gehouden. Het jaar 1935 was voor de Ven- lose tuinderij slechter dan ooit. Het aantal tuinders dat op de steun van liefdadigheidsinstellingen is aange wezen, wordt steeds groter. In 1935 werd de veilingomzet 1.215.561, dus 300.000 minder dan in het voor gaande jaar. Er werd naar de mest vaalt getransporteerd als onver koopbaar, de volgende hoeveelhe- Hebt U er al over nagedacht waar U dit jaar Uw vacantie wilt doorbrengen De nieuwe REISPROGRAMMA'S voor voorjaar en zomer 1961 zijn inmiddels verschenen en zullen het U vergemakkelijken Uw keus te bepalen. Bovendien zullen RUYS CO., REISAGENTEN, MOLENSTRAAT 225, HELMOND, evenals vorige jaren U gaarne terzijde staan. Een greep uit de vele mogelijkheden AUTOCAR: per pers. vanaf 8 dagen Eifel - Imgenbroich 94.- 8 dagen Oostenrijk en Italië f 199.- 10 dagen Gardameer - Venetië 220.- 11 dagen Zwitserland - Montreux 255.- 12 dagen Lugano, Lago Maggiore 290.- 13 dagen Italiaanse Riviëra 13 dagen Spanje 304.- 294.- TREIN: 5 en 7 daagse reis naar Parijs 76.- 10 dagen Boulouris sur mer 163.. 10 dagen Nice 185.- 10 dagen Corsica 311.- Gerieflijk kamperen in Le Dramont 10 dagen 115.- Vele mogelijkheden per Bergland Expres naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. REIZEN PER SCHIP: 8 dagen bootreis op de Rijn 130.- 11 dagen Pinkstercruise naar o.a. Madeira, Lissabon en Vigo, met het m.s. Aurelia" (10.480 ton) tarieven per pers. v.a. 532.50 5 dagen met het s.s. „Rotterdam", het vlaggeschip van de Holiand-Amerika Lijn naar Schotland en Noorwegen tarieven per pers. v.a. f 350.- 5 dagen met het s.s. „Statendam" naar Engeland en De nemarken tarieven p. pers. v.a. 250.- 5-, 7- en 10-daagse reizen naar Engeland, o.a. naar Londen, Harrogate en Torquay tarieven resp. vanaf 158- f 395.- f 329.- VLIEGTUIG: per pers. vanaf 15-daagse reizen naar Palma de Mallorca 405.- 15-daagse reizen naar Costa Brava 465.- 14-daagse reizen naar Italiaanse Riviëra 471.- 15-daagse reizen naar Adriatische kust 458.- 9-daagse reizen naar Griekenland 967.- en vele andere vliegreizen o.a. naar Luxemburg, Scan dinavië, Tunesië, Engeland, Zwitserland en de Ver. Staten Boekingen, inlichtingen en reisprogramma's voor alle reizen bij REISAGENTEN p.» KUI 5 Ot LU. HELMOND Molenstraat 225 J 'STelefoon 2401 en 5143 „Wat heeft Venray de vreemdeling nu feitelijk wel te bieden?" Dat is een vraag, die wel eens gesteld wordt als er over vreemdelingen verkeer gesproken wordt. Het antwoord op deze vraag kan men uit gebreid in de keurige folder van Venray Vooruit vinden. Maar afge zien van al de daarin genoemde punten, is het ook van belang, dat we in de toekomst zien. Wij voor ons geloven bepaald, dat vooral in de toekomst Venray één voornaam ding de vreemdeling te bieden heeft, n.m. recreatie-ruimte. Wie voor de oorlog had durven voorspellen dat Venray er spoedig aan toe zou zijn 'n aparte recreatie ruimte te moeten scheppen voor zijn inwoners, die had men wellicht eens ernstig aangekeken en zo men het al niet openhartig gezegd had, gedacht had men zeker: die vent is gek En toch liggen plannen klaar om dat hele terrein achter en rond de Vier Uutersten, dat hele complex grond tussen DeumesewegLang straat en Merseloseweg te verande ren in een recreatie-ruimte. Een ruimte, waarin de Venray se mens in zijn vrije tijd eens uitblazen kan en eens bij kan komen O jazeker, het zal nog wel enkele jaren duren, voordat we zover zijn, maar het is een teken aan de wand. Niet alleen voor Venray, maar voor ons gehele land. Een klein kind kan U al vertellen dat Nederland nage noeg geen woeste gronden, weinig bossen en heel weinig recreatieruim ten heeft. In ieder geval veel te weinig om de steeds groeiende men senmassa in ons land gelegenheid te geven eens uit te blazen, er eens op uit te trekken. Iets wat met de 40- urige werkweek, en dus langere week-ends plus de vacanties alleen maar groter vormen aan zal nemen. En het is vrij zeker te verwachten dat daar, waar zulk een ruimte, waar wel bossen, waar wel woeste grond voorhanden is, dat daarheen in de toekomst al langer hoe meer den: 3505 stuks aandijvie; 157271 kg. augurken; 15.633 stuks bloemkool; 7.278 bos peen; 1.615 kg. doppers; 229 kg. druiven; 192.757 kg. dubbele stamprincessen; 26.510 kg. eerstelin gen; 211.708 stuks knolselderie; 24852 kg. prei; 329293 kg. tomaten; 3023232 kroppen sla; 465.989 kg. spekbonen; 168.450 kg. spinazie, verder nog tal van andere producten in mindere hoeveelheden. mensen zullen trekken. Afgezien van het feit, dat ook het cultuurland, de ontgonnen grond een rol zal moeten gaan spelen in de recreatie De voortekenen zijn duidelijk merkbaar. De voorgenomen ontginning van de Heydse Peel is stop gezet door het ministerie van Defensie, zo wordt gezegd. Maar juister uitgedrukt komt het hierop neer dat de Rijks dienst voor het Nationale Plan hier een stokje voor gestoken heeft. Deze Rijksdienst heeft o.m. de zorg voor recreatieruimte. Ook het feit dat de Staatssecretaris voor Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen bij het ministeriële bezoek aan Venray ver tegenwoordigd was, toont duidelijk aan dat de recreatie-ruimte-voorzie ning in deze kwestie ook een grote rol speelt of gespeeld heeft Wilt U nog andere voortekenen? Ons bos-areaal is in beheer bij Staatsbosbeheer. In vroeger jaren was deze bos-exploitatie een kwes tie van geld verdienen, althans men deed daar pogingen toe. Voor zover de geschiktheid van de grond dit toeliet, bepaalde deze doel stelling de keuze van houtsoorten, beplanting e.d. Nu is dit geld-verdie- nen feitelijk verwezen naar een tweede plan. Op de eerste plaats komt thans en hierop wordt dus de exploitatie allereerst gericht: de re creatieve doelstelling. Nieuwe aan plant, nieuwe bossen worden dus zo aangepland en aangelegd ook in ons Venray dat ze voor recreatie geschikt zijn. Weer een ander feit is, dat men b.v. in de ruilverkaveling Lollebeek wel degelijk rekening houdt met het „ontspannings-element". De ruilverkaveling, die in eerste instantie er voor dient, het boeren land zo economisch mogelijk te ver delen, gaat nu immers niet zonder meer alles op de schop nemen en ieder vierkante meter grond.voor dit doel bewerken. Beslist niet. Elke ruilverkaveling, dus ook die vau het 'Lollebeekplan, krijgt tegenwoordig te doen met mensen, die speciaal het landschap van zulk een ruilverka veling eens gaan bekijken. Zij stel len hiervoor een landschapplan op, dat op zijn beurt weer rekening houdt met de mogelijkheid voor re creatie. En het is tekenend dat vak mensen reeds nu zeggen, dat in dit opzicht bij het Lollebeekplan feite lijk te weinig is gebeurd. Dit zijn zo enkele punten, die ook rond en in Venray wijzen naar een nieuwe tijd, die beslist komen gaat. Toen in Bergen en in Overloon de eerste bungalows gebouwd werden, toen verklaarde men de initiatief nemers voor krankzinnig. Maar nu komt men er tientallen tekort om aan alle aanvragen te voldoen De kapitalen geld die uitgegeven worden voor woeste gro&d wijst ook in dezelfde richting. Is het niet op merkelijk dat op een advertentie in een Rotterdamse krant om personeel voor een Venrayse fabriek meer dan 400 arbeiders zich hebben gemeld. Een groot deel van deze mensen wilde weg uit de steenmassa van een grote stad, wilde ruimte, openheid, natuur en wat daarbij bereid zelfs grote financiële offers te brengen. Het is misschien wel eens goed dat we ons zo nu en dan ook op die taak bezinnen en dat we het niet alleen van hogere heren en hogere instan ties afhankelijk stellen hoe groot de rol is die we bij de recreatie in het algemeen als streek en gemeente gaan spelen. Venray Vooruit zal in deze o.a. ook een taak hebben. Als U misschien meent dat het zo'n vaart nog niet loopt, ondanks de punten, die we hierboven reeds aangaven, dan is het misschien goed dat U weet dat de burgemeesters van Aarle-Rixtel, Asten, Bakel en Milheeze, Beek en Donk, Deurne, Gemert, Helmond, Lieshout, Mierlo, Someren en Stiphout binnenkort in een vergadering in onderling over leg ook over deze kwestie zullen spreken GOKKEN MAAKT BROKKEN We hebben (gelukkig) niet alle maal evenveel haast op dit onder maanse. Ware dat wel het geval, er zou al vast een (veelomstreden) ver keersprobleem uit de wereld gehol pen zijn. Geen touwtrekken meer over maximum- of minimumsnel heid. Allemaal en overal op de weg één en hetzelfde tempo. Allemaal in een sukkelgangetje. Of met een pijl snelle vaart. Of daar tussenin. Of een beetje beneden dat „tussenin". Of een beetje er boven. Heel aan trekkelijk. Maar wee de minister die zou moeten trachten met één unifor me snelheid tout le monde en zijn vader te contenteren Zolang deze „utopie" niet verwe- zenlijkt is heeft het nog zin zich met de techniek van het inhalen bezig te houden. Goed inhalen is lang niet ieders werk. Dat kunnen we iedere dag op de weg constateren. Een van de fouten bij dat inhalen is dat men er te dikwijls te weinig ruimte voor neemt. Of anders gezegd: er op gokt dat het nog nét kan. Wat dan zo als met alle gokspelletjes op een bepaalde dag niet goed afloopt Toch is er een eenvoudige vuist regel voor het berekenen van de afstand die men voor een in haalmanoeuvre nodig heeft. Daar komt echt geen hogere wiskunde aan te pas. Men ver- menigvuldige de eigen snelheid met zichzelf (wie nu „kwadraat" zegt is geweldig) en dele de uit komst door het verschil tussen de snelheid van de eigen en de (ongeveer te schatten) snelheid van de auto, motor of scooter die men gaat inhalen. Een voor beeld? U rijdt 70 km. per uur, de ander 50. 70 x 70 Dus: 245 meter. 20 Nu ziet u ook, dat die afstand gro ter wordt als het getal onder de streep kleiner wordt. Dus bijv. bij 'n snelheidsverschil van 10 km. per uur is de benodigde de afstand 490 me ter, bij 5 km. per uur 980 meter enz. Moraal van deze (cijfer) geschie denis: haal alleen in bij een behoor lijk snelheidsverschil (minstens 20 km. per uur) en overtuig u er van dat de benodigde afstand ook wer kelijk vrij is. Want bij het inhalen geldt meer dan ooit: gokken maakt brokken. JULIANA5IN6EL41 'tekf. 1061 (K4780) i oll« fiypothefeen financieringen

Peel en Maas | 1961 | | pagina 5