De belangrijke uitbreiding van
Yenrays wegen-net
CURSUS OVER OPVOEDING
Dit jaar geen vacantiespreiding
ZE KIJKEN NIET (meer)....
Feest bij de
Cartonnage'fabriek
Gevonden:
Zaterdag 14 januari 1961 No. 2
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
■PEEL EN MAAS^
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPÏfRT AH VOOR VP1MPAV P1\I OMQTPPlfPM ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150625 V* LiLtXYOLiAU *UUI\ V E,ni\il I V^IVIO 1 X\IwlVC#lY PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
lijk ook op een vroeger tijdstip zou
vallen) en de kerstvakantie acht
men dan te lang.
Voor de u.l.o.-scholen brengt een
vroege vakantie zelfs extra moei
lijkheden mee, omdat veelal in de
tweede helft van juli nog examens
moeten worden afgenomen.
Het is al met al erg twijfelachtig
of de gemeente- en schoolbesturen
het komende jaar medewerking zul
len verlenen aan de toch zozeer be
geerde vakantiespreiding. Sommige
instanties hebben reeds gezegd een
dergelijke medewerking te weige
ren. Derhalve lijkt er van de va
kantiespreiding in 1961 weinig te
recht te komen. Hetgeen vooral voor
de vakantiegangers en toeristen,
maar met name ook voor de ho
teliers, middenstand en vervoers
ondernemingen, bizonder onaange
naam is.
By zyn afscheid heeft Burge
meester Janssen een rij werken
aangekondigd, die dit jaar zullen
worden begonnen of verder door
gezet. Nemen we daaruit wat aan
de wegen gebeurt, dan is dit een
groots karwei. Men zal namelijk
in dit pas begonnen jaar de Mid
den Peelweg verder uitbouwen
tot over de Horstergrens.
Daarnaast zal de Beekweg wor
den opgeknapt en worden omge
toverd tot een van de belangrijk
ste verkeersaders van onze ge
meente. De Stationsweg zal wor
den verbeterd en de provinciale
weg in Leunen krygt eveneens
een goede beurt. Voeg daarby de
10 km zandwegen, die binnenkort
worden opgeknapt, dan mag men
inderdaad van een grootse op
gave spreken.
Doch niet alleen een grootse op
gave, maar ook een dringende op
gave. We gaan U hier niet meer
lastig vallen met dramatische ver
halen over onze zandwegen, maar
stellen alleen maar vast, dat vele
van deze wegen, ondanks wegschaaf
en mede door de nattigheid van de
laatste maanden in een beroerde
toestand verkeren.
Met alle respect voor wat een
wegschaaf en de wegenploeg ver
richt, feit is dat vele kilometers van
onze zandwegen, ondanks alle ver
zorging het doodgewoon niet meer
aan kunnen.
Waren die vroeger misschien goed
voor een enkele kar met paard, te
genwoordig rijden er tractoren over
en vrachtwagens en is ook het ver
keer op de zandwegen veel inten
siever geworden enzwaarder.
En daarvoor moeten deze wegen de
tol betalen.
Het grootste gedeelte daarvan
ligt in het ruilverkavelingsplan Lol-
lebeek en zal met de verwezenlij
king van dit plan verbeterd, ver
breed en verzwaard worden. Maar
ook al met het oog daarop is er vele
jaren lang veel te weinig aan ge
daan en het einde draagt nu de las
ten.
Men is in boerenkringen best te
spreken over de a.s. aanbesteding
voor de verharding van 10km zand
weg, maar men had dat aantal liefst
wat hoger gezien. Want 10 km is
nog niet zo heel veel
Maar een begin is gemaakt en we
mogen verwachten, dat na dit begin
er meerdere kilometers gaan vol
gen en dat in de loop van de ko
mende jaren de zandwegen-misère
definitief verdwijnen gaat
BEEKWEG
In de tijd van crisis en depressie,
in de dertiger jaren is de Beekweg
feitelijk Beekweg geworden.
Van een bescheiden fietspad naar
de Rips is hij uitgegroeid tot een
bede zandweg. Want in het kader
van de werkverschaffing heeft men
,deze weg toen aangelegd. D.w.z.
men begon vooraan de weg in het
zand aan te leggen en als men ter
hoogte van de Endepoel was, dan
was hij voor weer dicht gegroeid.
Terwijl men in andere plaatsten
als Oss e.d. in werkverschaffing
zwembaden aanlegde, stond men
hier zijn goede tijd en goede zin te
verdoen aan een zandweg, die dicht
groeide en voor weinigen enig nut
had. Maar nu gaat het er van ko
men dat Venray-kom een recht
streekse heerbaan krijgt midden
door de Peel naar het vliegveld in
Volkel en via Uden-Vegchel, een
vlotte verbinding krijgt met Den
Bosch. Doch deze weg loopt in feite
dood.
In Volkel komt een abrupt einde
aan een fantastische autobaan ener
is tot heden niemand die zich hier
feitelijk heel druk om maakt.
Noch de Voorzitter van de Kamer
van Koophandel, die wel spreekt
over de staart van deze weg, maar
niet over de nog veel belangrijkere
kop, waarover trouwens noch het
Rijk, noch de provincie Brabant wat
zegt
Maar wil de nieuwe Midden Peel
weg, wil de Beekweg inderdaad be
tekenis krijgen, dan is het van
groot belang, dat de kop van die
weg, daar ergens boven Volkel ook
zijn afwerking krijgt en via het
land van Oss, door de Betuwe heen
aansluiting gaat geven op de grote
E-wegen.
We geloven dat de gemeente Ven
ray ook in het propageren van de
afwerking van de kop van deze
weg een belangryke taak heeft,
nl. om steeds en gedurig de trom
hiervoor te blijven roeren
STATIONSWEG
De Stationsweg is hard aan een
opknappertje toe. Smal en bol, vol
gaten en slingerend is het niet wat
men een prettige weg kan noemen.
Een van de eerste dingen, die Bur
gemeester Janssen bij het aanvaar
den van zijn ambt in Venray aan de
orde stelde was een verbetering van
deze weg. 23 jaren daarna kan er
eindelijk aan begonnen worden. Wel
het beste bewijs hoe in deze afge
lopen periode een en ander door el
kaar gehaald is.
Maar we zijn intussen ook 23 ja
ren verder, hebben een brug in Well
gekregen, hebben een omlegging
van Veltum naar Leunen gekregen
en staan aan de vooravond van de
verwezenlijking van het Lollebeek-
plan. Al deze dingen spelen hun rol
mee met de Stationsweg.
Immers het verkeer van Deurne
uit zal in de toekomst van de Sta
tionsweg geen gebruik meer hoeven
te maken, als de omlegging Veltum-
Wanssumseweg (waarvan het eerste
gedeelte tot Leunseweg klaar is) ge
heel gereed is. Wel kan en zal hij
het eindpunt vormen van een nieu
we provinciale weg Horst-Venray.
Afgezien of dit nieuwe stuk nu bij
Castenray of bij Leunen zal begin
nen, eindigen doet hij hier of daar
op de Stationsweg.
Het zal voor hbt opknappen van
die weg toch wel dienstig zijn te
weten waar of een en ander zal ein
digen.
Maar de Stationsweg krijgt ook
nog een andere betekenis, namelijk
die van doorverbinding van de
Beekweg naar de Wellse brug
Men is zeker niet van plan (de
aankopen van de panden Odenho-
ven bewijzen zulks) om de Beekweg
te laten eindigen op de Overloonse-
weg. Die wordt zeker doorgetrok
ken naar de Stationsweg en krijgt
van daaruit op de een of andere
wijze zijn verbinding met Wans-
sum. Het hoe en waar is nog on
bekend, d.w.z. de buitenwacht kent
die plannen niet. Toch lijkt het ons
moeilijk een Stationsweg op te gaan
knappen en te verbeteren zonder
rekening te houden met wat we
hierboven stelden
Waarbij we nog niet eens praten
van een weg vanaf de Stationsweg
naar de Maasheseweg, zoals die
vroeger wel eens door de Planolo
gische Dienst is voorgesteld
We willen hiermede maar aanto
nen, dat de Stationsweg in de nieu
we wegen-structuur rond Venray
een belangrijke rol gaat spelen en
van groot gewicht zal zijn.
Of daarmede bij het opknappen
rekening wordt gehouden, weten we
niet, is de buitenwereld ook niet be
kend. Maar het lijkt ons toch wel
zeer belangrijk
We gaan, dat is intussen ook wel
duidelijk, een nieuw tydperk te
gemoet wat betreft onze wegen.
Een belangrijk tijdstip al was het
alleen maar omdat door een uit
stekend wegennet de industriali
satie en alles wat daarmede in
onze plaats verband houdt, ten
zeerste wordt gediend. Dat we
daarbij niet alleen plaatselyk deze
zaak moeten bezien, maar regio
naal en zelfs provinciaal hebben
we hierboven by de Midden-
Peelweg en bij de Beekweg al
aangetoond
En datzelfde geldt ook voor het
oosten. We gaan via de omlegging
van Veltum naar Wanssum, via een
verbeterde Stationsweg een snellere
verbinding krijgen met de brug in
Well. Dat betekent een snellere ver
binding met de weg Nijmegen-
Venlo.
En zo is het ook voor ons belang
rijk wat de Voorzitter van de Ka
mer van Koophandel te Venlo zei
over een verbetering van deze
drukke verkeersweg, evenals voor
ons belangrijk is wat hij zei over
de staart van de Midden Peelweg
en zijn verbinding met de weg Ven-
lo-Eindhoven.
Maar daarnaast is ook voor ons
van belang, dat behalve in Venlo
ook grensfaciliteiten voor vracht
vervoer verleend worden aan de
Wellse hut en in Siebengewald.
Deze grensovergangen, waarbij
vooral de Wellse hut, met zijn
prachtige weg naar Laarbruch van
belang is, zullen in de toekomst voor
deze streek van groot belang wor
den.
Reeds nu zijn er verschillende
Venrayse industrieën, die belang
rijke export-orders voor Duitsland
hebben. Export, die thans groten
deels eerst naar Venlo moet
We kunnen niet beoordelen of dat
allemaal niet anders kan, we willen
er alleen op wijzen, dat regionaal
en provinciaal ons wegennet aan
sluitingen moet gaan krijgen en ook
krijgt, die een stimulans temeer
is voor verdere industrialisatie
Zo kunnen we deze nieuwe plan
nen niet anders dan van harte toe
juichen. En alleen maar hopen, dat
ook de verdere consequenties, die
we hierboven bespraken, ook hun
oplossing vinden op korte termijn.
Dan kan inderdaad van een belang
rijk gebeuren sprake zijn
Voor een practisch volle zaal
sprak Dr. J. Vollebergh maandag jl.
in het kader van de cursus over op
voeding over het onderwerp: OP
GROEIENDE JEUGD.
Op een zeer vlotte en boeiende
wijze liet spreker aan alle aanwe
zige ouders en opvoeders zien
WAAROM ONZE HEDENDAAGSE
JEUGD IN HET TEKEN VAN TE
GENSPRAAK STAAT.
Daarom hield hij een vurig plei
dooi om toch te zorgen zelf op de
hoogte te zijn van de wereld, waar
in we leven.
Met veel concrete voorbeelden en
practische tips, afgestemd op het
Noord-Limburgse volksleven, druk
te hij alle aanwezigen op het hart
oog te hebben voor de veranderin
gen, die er om ons heen plaatsgrij
pen, om zo aan de jeugd perspec
tief te kunnen bieden, om de moei
lijke overgang van kind naar vol
wassenheid te vereenvoudigen, om
het kind de kans te geven met de
moderne maatschappij in contact te
ti'eden en een tegenwicht te yormen
tegen de materialistische tijdgeest.
Van het debat werd ruimschoots
gebruik gemaakt.
De heer Vollebergh gaf door zijn
rake en puntige antwoorden blijk
goed op de hoogte te zijn van de
volksaard en levensgewoonten van
het land, waarin hij zelf geboren
en getogen is.
Zijn opvatting over dansen, ge
mengd zwemmen, zakgeld en kost
geld betalen lieten aan duidelijk
heid niets te wensen over.
Hij spoorde zijn toehoorders met
klem aan om toch, zoals elders in
het land, alles in het werk te stellen
orp oudercomité's, ook voor de la
gere scholen, op te richten, niet om
het onderwijzend personeel te con
troleren, maar om door nauwe sa
menwerking aan de kinderen de
kansen te bieden voor een gezonde
Wie regelmatig in het oosten en
zuiden des lands komt, heeft daar
kunnen constateren, dat de antenne
masten er niet alleen hoger zijn en
meer „harken" bevatten dan in
het westen, maar dat de mensen
onder die antennes er meer naar
de programma's van over de grens
kijken dan de heren in Bussum en
Hilversum wel voor mogelijk of
voor wenselijk houden.
Cijfers over de kijkgewoonten
hebben evenwel in ons land steeds
ontbroken, zodat in het westen al
gesproken werd van een „legende"
en er vaak schouderophalend aan
voorbij gegaan werd.
Hoe ernstig de zaken evenwel
staan, is thans overtuigend aange
toond door het Algemeen Handels
blad, dat (in het oude jaarsnummer)
een uitvoerige enquête publiceerde,
ingesteld te Eindhoven alwaar een
zeer gemengde bevolking woont die
dagelijks kan kiezen uit 5 televizie-
zenders nl. Lopik of Roermond, Bel
gië Frans, Langenberg (Duitsland)
en Rijssel (Frankrijk).
En de legende is geen legende ge
bleken. Er wordt daar, dus ook in
andere plaatsen in het oosten en het
zuiden, tweemaal zoveel gekeken
naar de buitenlandse zenders als
naar de Nederlandse.
Dat er toch nog mensen zijn die
naar de verrichtingen in Bussum
kijken, is geen gevolg van grotere
waardering, maar in vele gevallen
een gevolg van een gebrek aan
taalkennis en een bepaalde nieuws
gierigheid om te weten wat er in
eigen land gebeurt. Deze laat een
klein aantal mensen het Neder
landse journaal volgen en daarna
onverschillig toeschouwen zonder
tot overschakelen te komen.
Er worden dan cijfers verstrekt
waarvan wij de belangrijkste over
nemen: de voorkeur van de onder
vraagde kijkers te Eindhoven ging
uit naar
N.T.S. (Nederland) 35%
W.D.R. (W.-Duitsland) 29%
B.R.T. (Vlaams) 23%
B.R.T. (Waals) 12%
R.T.F. (Frankrijk) 1%
waarbij dus de 35% voor Nederland
staan tegenover 65 pet. voor bui
tenlandse zenders.
MEER ZENDTIJD, MEER
KEUZE!
Deze cijfers tonen onomstotelijk
aan, dat de Nederlandse televisie
op de verkeerde weg is. Niet alleen
met haar programma-beleid. Er is
ook een achterstand bij de zendtijd
toewijzing en een gebrek aan keuze,
waardoor de noodzaak van een
tweede kanaal nog sterker naar vo-
en juiste ontplooiing.
Er zullen daardoor, aldus spreker,
wel weerstanden opgeroepen wor
den, maar deze moeten overwonnen
worden in het belang van het kind.
Weest maar niet bang, aldus Dr.
Vollebergh, alle hogere instanties
staan achter u.
Dit was weer een zeer geslaagde
en waardevolle avond en wij gelo
ven niet dat het grote belang van
deze cursus al doorgedrongen is tot
een groot gedeelte van Venrays be
volking.
Maandagavond 16 jan.: SCHOOL
JEUGD EN BEROEPSKEUZE, door
de heer J. de Groot, beroepskeuze
adviseur en pedagoog.
Na de lagere school staat het kind
op een kruispunt van vele wegen.
Een keuze is dikwijls moeilijk,
maar ook ingrijpend voor de ver
dere persoonsontwikkeling.
Welk doel moet het kind voor
ogen gehouden worden?
Waarmee rekening te houden om
het ideaal na te streven, van hem
niet alleen een bruikbaar en nuttig,
maar ook een gelukkig en tevreden
mens te maken.
HOE STAAT HET KIND ZELF
IN DE BEROEPSKEUZE-SITUA
TIE?
Is het zelf al in staat tot een be
redeneerde Keuze?
Hoe te staan tegenover hun ge
brek aan zelfkennis, overschatting,
beïnvloedbaarheid, vooroordelen,
leermoeilijkheden, liefhebberijen?
INVLOEDEN VANUIT HET
MILIEU OP KEUZE VAN STUDIE
EN BEROEP?
Gezinsomstandigheden, opvattin
gen van ouders, verwezenlijking
van eigen idealen.
Wat te denken over de veelsoor
tige beroepen en onderwijsvormen?
Contact met de school?
Heeft „testen" zin?
ren springt. Of dit al dan niet com
mercieel moet zijn, laten we nu
maar even in het midden.
Reeds eerder hebben wij er op
gewezen, dat de Nederlandse over
heid te karig is in haar zendtijden-
besluit.
Waarom aan de groei van een ge
zond kind als de televisie zoveel on
nodige beperkingen zijn opgelegd,
is nog altijd niet duidelijk.
De geldmiddelen stromen thans
in voldoende mate van 800.000 kij
kers binnen en bovendien behoeven
aanvullende programma's en Euro-
visie-uitzendingen resp. niet veel en
niets te kosten. Het gaat er maar
om, de Nederlandse bevolking waar
voor haar geld te geven en haar
aan de Nederlandse cultuur- en me
ningsuiting te binden.
Nu Den Haag èn Bussum, aan
vankelijk onbewust doch nu zeker
toch wel bewust, de Nederlandse
televisiekijkers los laten, hen niet
vermogen te boeien en derhalve ook
niets weten over te dragen omdat
deze eenvoudig verstek laten gaan
en elders hun ontspanning zoeken,
nu kan deze vervreemding van het
eigene nog alleen worden afgeremd
en met veel instpanning ten gunste
gekeerd, indien onze regering be
sluit tot een onmiddellijke zend
tijdverruiming en de omroepver
enigingen zo geen betere, dan toch
meer gevarieerde eigen produkties
en meer aanvullende buitenlandse
programma's de ether inzenden.
De beste zendtijd verruiming zou
zijn de uitbreiding met I1/# a 2 uur
per avond en een zelfde portie voor
de zondagmiddag t.b.h. een kinder
filmmatinee. Dat is althans een be
gin.
De grote stap naar het tweede
zendernet (al dan niet commercieel)
volge zo spoedig mogelijk Het
wordt in elk geval hoog tijd de
langverbeide televisienota, die reeds
een jaar ligt, bij de Tweede Kamer
in te dienen.
Als minister Cals er nog een jaar
mee wacht, behoeft het misschien
niet meer, dan kijkt ook het westen
niet meer naar Bussum
Zaterdag was het dubbel feest op
de Cartonnagefabriek Gebr. Lau-
rensse N.V. Feest om de nieuwe
uitbreiding van de fabrieksgebou
wen, ook om een gouden jubilaris,
de heer J. Derickx.
UITBREIDING FABRIEKS
GEBOUW
Architect Rademaker heeft in sa
menwerking met het aannemersbe
drijf J. Verhoeven gezorgd voor de
tweede uitbreiding van de Venray
se Cartonnagefabriek.
Was na de laatste wereldoorlog de
oude fabriek al binnen-in verbouwd,
in 1955 werd met de eerste grote
uitbreiding begonnen
Deze week kwam de tweede klaar,
die een nuttige werkruimte van
meer dan 700 m2 oplevert.
Doch dat niet alleen, een nieuwe
cantine, toiletgelegenheden en
kleedruimtes zijn ook tot stand ge
komen, zodat het personeel in dit
nieuwe gedeelte ook deze voorzie
ningen keurig netjes voor zich vindt.
Verscholen tussen de huizen val
len de uitbreidingen van „onze"
cartonnagefabriek niet gauw op,
maar zijn daarom niet minder van
belang.
De in 1903 gestichte cartonnage
fabriek heeft in de afgelopen halve
eeuw veel ups and downs gekend.
Voortgekomen uit een kleine
drukkerij heeft dit bedrijf zich ech
ter ontwikkeld tot een die meetelt
in den lande.
Viel voor de oorlog het accent
grotendeels op de bekende en zelfs
beruchte eierrempkes, na de oorlog
is men definitief andere wegen in
geslagen en is men zich gaan toe
leggen op alle mogelijke dozen voor
verpakkingsdoeleinden.
Zowel taarten als eieren, over
hemden als schoenen worden thans
verpakt in dozen van de N.V. Gebr.
Laurensse, terwijl daarnaast ook de
eierverpakking nog steeds een be
hoorlijk aandeel van het werk
vraagt. Zij het dan niet meer zo
zeer in de „rempkes" als wel in
keurige golfcartonnen eierdozen enz.
Al deze nieuwe werkruimte is
thans op de eerste plaats bestemd
om te komen tot een betere werk
verdeling, gunstiger machineopstel
ling en uitbreiding van het ma
chinepark, waaraan vooral in de
laatste jaren enorme bedragen zijn
geïnvesteerd.
De oude cartonnagefabriek blijkt
fit en kracht genoeg te hebben voor
'n steeds grotere expansie, waarmee
men behalve de fabriek zelf ook
Venray feliciteren kan, omdat deze
eerste industrie van Venray toch al
tijd nog haar partij meeblaast bij
de industrialisatie van onze plaats.
Pastoor Geerits wijdde zaterdag
het nieuwe gedeelte van de fabriek
in en sprak woorden van gelukwens
tot directie, personeel, architect en
aannemer.
GOUDEN JUBILARIS
Woorden van gelukwens sprak hij
ook tot de heer J. Derickx, die op
diezelfde dag herdacht, dat hij als
12-jarige jongen in dienst is geko
men van de N.V. Laurensse.
Na een plechtige H. Mis was er
een gezellige koffietafel in de nieu
we fabriekshal, waaraan naast de
directie ook alle personeelsleden
aan-zaten.
Het College van B. en W. met se
cretaris Vorst en oud-Burgemeester
Janssen verschenen ook op de daar
op volgende receptie en loco-burge
meester van Dijck verklaarde aldra
wat de reden was van hun komst.
Het had H.M. de Koningin name
ly k behaagd de heer Derickx bij
gelegenheid van dit jubileum de
zilveren ere-medaille te verlenen
verbonden aan de Orde van
Oranje-Nassau. Loco-burgemees
ter van Dyck was de eerste, die
hem met deze koninklijke onder
scheiding geluk wenste, terwyl
hij hem tevens een voorbeeld
noemde voor de jeugd van heden
wat arbeidstrouw en ijver betrof.
De heer Derickx had de nodige
gelukwensen met deze onderschei
ding in ontvangst te nemen, terwijl
's avonds Venrays Harmonie deze
gelukwensen namens de gehele ge
meenschap muzikaal kwam onder
strepen.
Met een gezamenlijk diner in de
avonduren werd deze dubbele feest
dag besloten.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
praktijk der huisartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 1393
Uitsluitend voor spoedgevallen
GROENE KRUIS
Zuigelingen-bureau voor de Kom.
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. T. TACKEN Landweertweg 22
telefoon 1629
glacé herenhandschoen, Verheijen
Deumeseweg 36; glacé kinderhand-
Vakantiespreiding is een begrip,
dat in de naoorlogse jaren algemeen
ingang heeft gevonden. Een begrip,
waarover veel is gefilosofeerd maar
dat helaas in de praktijk nimmer
geheel kon worden verwezenlijkt.
In het begin der vijftiger jaren
is in ons land een actie voor de va
kantiespreiding begonnen. Doelstel
ling was, de vakanties over een lan
gere periode uit te strijken. Zulks
zowel ten behoeve van de vakantie
gangers zelf, alsook ten voordele
van het bedrijfsleven.
Van deze vacantiespreiding kwam
echter niet zo heel veel terecht,
voornamelijk doordat de schoolva
kanties een spaak in het wiel sta
ken. Nochtans is de vakantiesprei
ding in 1960 niet onbevredigend ge
weest, gelijk uit een recent onder
zoek van het Nederlands Instituut
voor Publieke Opinie blijkt.
Van de geënquteerden was 58%
met de vakantie van huis geweest.
30% van deze groep vakantiegan
gers was in de tweede helft van
juli met vakantie geweest, 12% in
de eerste helft van juli en 12% in
de eerste helft> van augustus, 46%
van deze vakantiegangers was dus
buiten de periode 1 juli-15 augus
tus met vakantie geweest. Dit re
sultaat mag toch wel bevredigend
worden genoemd.
Helaas laat het zich aanzien, dat
er in het nieuwe jaar van de va
kantiespreiding niet veel terecht zal
komen. Enige maanden geleden
heeft de Bedrijfsraad voor 't Bouw
bedrijf namelijk besloten de aan
vang van de bouwvakantie 1961 te
verschuiven tot 24 juli en de sprei
dingsperiode terug te brengen van
vier op drie weken.
Dit betekent dat de bouwvakva
kanties, waarvoor oorspronkelijk de
veel gunstiger begindatum 10 juli
was gepland en die bovendien over
vier weken zou worden verspreid,
nu vallen in een korte periode, dat
toch al zoveel mensen vakantie heb
ben. Dat worden volle treinen en
hotels dit jaar.
BOUWBEDRIJF STAK SPAAK
IN HET WIEL
Het besluit van de Bedrijfsraad
voor het Bouwbedrijf kwam voor de
outsider eigenlijk als een verrassing.
Immers, men koesterde aanvanke
lijk het plan om de bouwvakvakan
ties te laten vallen in de periode 10
juli-7 augustus.
De eerste veertien dagen voor de
noordelijke-, de laatste veertien da
gen voor de zuidelijke sector.
De duur van de bouwvakanties
(14 dagen) zat menig ondernemer
echter dwars. Een spreiding van de
vakantie over twee periode van 2
weken was voor de grote bouwon-
dernemingen, die werken over het
gehele land in uitvoering hebben,
onaanvaardbaar en op hun aandrin
gen is de spreiding van vier op drie
weken teruggebracht.
De vroege aanvangdatum 10 juli
kon echter evenmin worden gehand
haafd, aangezien de meeste scholen
in het zuiden de aanvangsdatum der
zomervakaties op eind juli hebben
gesteld.
Mochten nu ook de gemeente- en
schoolbesturen in de noordelijke en
oostelijke provincies besluiten de
zomervakanties omstreeks de 24ste
juli te laten ingaan, dan valt de
hele vakantiespreiding in duigen.
Want de collectief sluitende bedrij
ven in deze contreien stellen hun
collectieve vakantieweek op een da
tum die gedurende de schoolvakan
ties valt.
Dat zou dus betekenen, dat deze
bedrijfs vakantieweek samenvalt
met de bouwvakantieweken.
Er zal dan een flinke opeenho
ping van vakantiegangers ontstaan
in de laatste week van juli en de
eerste weken van augustus. En dan
zijn we met de vakantiespreiding,
waarvoor indertijd zulk een groot
scheepse actie werd gevoerd, weer
even ver
GEEN MEDEWERKING VAN
DE SCHOLEN?
Nu de bouwvakvakanties in 1961
pas op 24 juli zullen ingaan, kan er
alleen nog iets van de vakantie
spreiding terecht komen, indien de
collectief sluitende bedrijven bereid
zijn hun collectieve vakantieweek
buiten de topperiode vast te stellen.
Maar dat kan alleen wanneer de
gemeente- en schoolbesturen mee
werken. Want indien alle school
vakanties pas eind juli beginnen,
dan zal die vakantieweek van de
collectief sluitende bedrijven onge
twijfeld in de topperiode vallen.
Helaas staat echter die medewer
king van de gemeente- en school
besturen thans op losse schroeven.
Door het besluit van het bouwbe
drijf is hun animo danig bekoeld.
Een aantal gemeentebesturen in het
noorden heeft reeds geweigerd me
dewerking te verlenen aan de vast
stelling van een vroegere aanvangs
datum der zomervakantie.
Men meent daar, dat er eerst
maar eens een rouleringssysteem
moet komen, dat ook het zuiden zou
verplichten om de zoveel jaar de
aanvangsdatum der zomervakantie
te vervroegen.
Over het algemeen voelen de
scholen er namelijk niet veel voor
de aanvangsdatum van de zomer
vakantie zo vroeg te stellen. De
schoolperiode tussen het begin van
het nieuwe schooljaar (dat natuur