De belangrijke uitbreiding van Yenrays wegen-net CURSUS OVER OPVOEDING Dit jaar geen vacantiespreiding ZE KIJKEN NIET (meer).... Feest bij de Cartonnage'fabriek Gevonden: Zaterdag 14 januari 1961 No. 2 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG ■PEEL EN MAAS^ DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPÏfRT AH VOOR VP1MPAV P1\I OMQTPPlfPM ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150625 V* LiLtXYOLiAU *UUI\ V E,ni\il I V^IVIO 1 X\IwlVC#lY PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) lijk ook op een vroeger tijdstip zou vallen) en de kerstvakantie acht men dan te lang. Voor de u.l.o.-scholen brengt een vroege vakantie zelfs extra moei lijkheden mee, omdat veelal in de tweede helft van juli nog examens moeten worden afgenomen. Het is al met al erg twijfelachtig of de gemeente- en schoolbesturen het komende jaar medewerking zul len verlenen aan de toch zozeer be geerde vakantiespreiding. Sommige instanties hebben reeds gezegd een dergelijke medewerking te weige ren. Derhalve lijkt er van de va kantiespreiding in 1961 weinig te recht te komen. Hetgeen vooral voor de vakantiegangers en toeristen, maar met name ook voor de ho teliers, middenstand en vervoers ondernemingen, bizonder onaange naam is. By zyn afscheid heeft Burge meester Janssen een rij werken aangekondigd, die dit jaar zullen worden begonnen of verder door gezet. Nemen we daaruit wat aan de wegen gebeurt, dan is dit een groots karwei. Men zal namelijk in dit pas begonnen jaar de Mid den Peelweg verder uitbouwen tot over de Horstergrens. Daarnaast zal de Beekweg wor den opgeknapt en worden omge toverd tot een van de belangrijk ste verkeersaders van onze ge meente. De Stationsweg zal wor den verbeterd en de provinciale weg in Leunen krygt eveneens een goede beurt. Voeg daarby de 10 km zandwegen, die binnenkort worden opgeknapt, dan mag men inderdaad van een grootse op gave spreken. Doch niet alleen een grootse op gave, maar ook een dringende op gave. We gaan U hier niet meer lastig vallen met dramatische ver halen over onze zandwegen, maar stellen alleen maar vast, dat vele van deze wegen, ondanks wegschaaf en mede door de nattigheid van de laatste maanden in een beroerde toestand verkeren. Met alle respect voor wat een wegschaaf en de wegenploeg ver richt, feit is dat vele kilometers van onze zandwegen, ondanks alle ver zorging het doodgewoon niet meer aan kunnen. Waren die vroeger misschien goed voor een enkele kar met paard, te genwoordig rijden er tractoren over en vrachtwagens en is ook het ver keer op de zandwegen veel inten siever geworden enzwaarder. En daarvoor moeten deze wegen de tol betalen. Het grootste gedeelte daarvan ligt in het ruilverkavelingsplan Lol- lebeek en zal met de verwezenlij king van dit plan verbeterd, ver breed en verzwaard worden. Maar ook al met het oog daarop is er vele jaren lang veel te weinig aan ge daan en het einde draagt nu de las ten. Men is in boerenkringen best te spreken over de a.s. aanbesteding voor de verharding van 10km zand weg, maar men had dat aantal liefst wat hoger gezien. Want 10 km is nog niet zo heel veel Maar een begin is gemaakt en we mogen verwachten, dat na dit begin er meerdere kilometers gaan vol gen en dat in de loop van de ko mende jaren de zandwegen-misère definitief verdwijnen gaat BEEKWEG In de tijd van crisis en depressie, in de dertiger jaren is de Beekweg feitelijk Beekweg geworden. Van een bescheiden fietspad naar de Rips is hij uitgegroeid tot een bede zandweg. Want in het kader van de werkverschaffing heeft men ,deze weg toen aangelegd. D.w.z. men begon vooraan de weg in het zand aan te leggen en als men ter hoogte van de Endepoel was, dan was hij voor weer dicht gegroeid. Terwijl men in andere plaatsten als Oss e.d. in werkverschaffing zwembaden aanlegde, stond men hier zijn goede tijd en goede zin te verdoen aan een zandweg, die dicht groeide en voor weinigen enig nut had. Maar nu gaat het er van ko men dat Venray-kom een recht streekse heerbaan krijgt midden door de Peel naar het vliegveld in Volkel en via Uden-Vegchel, een vlotte verbinding krijgt met Den Bosch. Doch deze weg loopt in feite dood. In Volkel komt een abrupt einde aan een fantastische autobaan ener is tot heden niemand die zich hier feitelijk heel druk om maakt. Noch de Voorzitter van de Kamer van Koophandel, die wel spreekt over de staart van deze weg, maar niet over de nog veel belangrijkere kop, waarover trouwens noch het Rijk, noch de provincie Brabant wat zegt Maar wil de nieuwe Midden Peel weg, wil de Beekweg inderdaad be tekenis krijgen, dan is het van groot belang, dat de kop van die weg, daar ergens boven Volkel ook zijn afwerking krijgt en via het land van Oss, door de Betuwe heen aansluiting gaat geven op de grote E-wegen. We geloven dat de gemeente Ven ray ook in het propageren van de afwerking van de kop van deze weg een belangryke taak heeft, nl. om steeds en gedurig de trom hiervoor te blijven roeren STATIONSWEG De Stationsweg is hard aan een opknappertje toe. Smal en bol, vol gaten en slingerend is het niet wat men een prettige weg kan noemen. Een van de eerste dingen, die Bur gemeester Janssen bij het aanvaar den van zijn ambt in Venray aan de orde stelde was een verbetering van deze weg. 23 jaren daarna kan er eindelijk aan begonnen worden. Wel het beste bewijs hoe in deze afge lopen periode een en ander door el kaar gehaald is. Maar we zijn intussen ook 23 ja ren verder, hebben een brug in Well gekregen, hebben een omlegging van Veltum naar Leunen gekregen en staan aan de vooravond van de verwezenlijking van het Lollebeek- plan. Al deze dingen spelen hun rol mee met de Stationsweg. Immers het verkeer van Deurne uit zal in de toekomst van de Sta tionsweg geen gebruik meer hoeven te maken, als de omlegging Veltum- Wanssumseweg (waarvan het eerste gedeelte tot Leunseweg klaar is) ge heel gereed is. Wel kan en zal hij het eindpunt vormen van een nieu we provinciale weg Horst-Venray. Afgezien of dit nieuwe stuk nu bij Castenray of bij Leunen zal begin nen, eindigen doet hij hier of daar op de Stationsweg. Het zal voor hbt opknappen van die weg toch wel dienstig zijn te weten waar of een en ander zal ein digen. Maar de Stationsweg krijgt ook nog een andere betekenis, namelijk die van doorverbinding van de Beekweg naar de Wellse brug Men is zeker niet van plan (de aankopen van de panden Odenho- ven bewijzen zulks) om de Beekweg te laten eindigen op de Overloonse- weg. Die wordt zeker doorgetrok ken naar de Stationsweg en krijgt van daaruit op de een of andere wijze zijn verbinding met Wans- sum. Het hoe en waar is nog on bekend, d.w.z. de buitenwacht kent die plannen niet. Toch lijkt het ons moeilijk een Stationsweg op te gaan knappen en te verbeteren zonder rekening te houden met wat we hierboven stelden Waarbij we nog niet eens praten van een weg vanaf de Stationsweg naar de Maasheseweg, zoals die vroeger wel eens door de Planolo gische Dienst is voorgesteld We willen hiermede maar aanto nen, dat de Stationsweg in de nieu we wegen-structuur rond Venray een belangrijke rol gaat spelen en van groot gewicht zal zijn. Of daarmede bij het opknappen rekening wordt gehouden, weten we niet, is de buitenwereld ook niet be kend. Maar het lijkt ons toch wel zeer belangrijk We gaan, dat is intussen ook wel duidelijk, een nieuw tydperk te gemoet wat betreft onze wegen. Een belangrijk tijdstip al was het alleen maar omdat door een uit stekend wegennet de industriali satie en alles wat daarmede in onze plaats verband houdt, ten zeerste wordt gediend. Dat we daarbij niet alleen plaatselyk deze zaak moeten bezien, maar regio naal en zelfs provinciaal hebben we hierboven by de Midden- Peelweg en bij de Beekweg al aangetoond En datzelfde geldt ook voor het oosten. We gaan via de omlegging van Veltum naar Wanssum, via een verbeterde Stationsweg een snellere verbinding krijgen met de brug in Well. Dat betekent een snellere ver binding met de weg Nijmegen- Venlo. En zo is het ook voor ons belang rijk wat de Voorzitter van de Ka mer van Koophandel te Venlo zei over een verbetering van deze drukke verkeersweg, evenals voor ons belangrijk is wat hij zei over de staart van de Midden Peelweg en zijn verbinding met de weg Ven- lo-Eindhoven. Maar daarnaast is ook voor ons van belang, dat behalve in Venlo ook grensfaciliteiten voor vracht vervoer verleend worden aan de Wellse hut en in Siebengewald. Deze grensovergangen, waarbij vooral de Wellse hut, met zijn prachtige weg naar Laarbruch van belang is, zullen in de toekomst voor deze streek van groot belang wor den. Reeds nu zijn er verschillende Venrayse industrieën, die belang rijke export-orders voor Duitsland hebben. Export, die thans groten deels eerst naar Venlo moet We kunnen niet beoordelen of dat allemaal niet anders kan, we willen er alleen op wijzen, dat regionaal en provinciaal ons wegennet aan sluitingen moet gaan krijgen en ook krijgt, die een stimulans temeer is voor verdere industrialisatie Zo kunnen we deze nieuwe plan nen niet anders dan van harte toe juichen. En alleen maar hopen, dat ook de verdere consequenties, die we hierboven bespraken, ook hun oplossing vinden op korte termijn. Dan kan inderdaad van een belang rijk gebeuren sprake zijn Voor een practisch volle zaal sprak Dr. J. Vollebergh maandag jl. in het kader van de cursus over op voeding over het onderwerp: OP GROEIENDE JEUGD. Op een zeer vlotte en boeiende wijze liet spreker aan alle aanwe zige ouders en opvoeders zien WAAROM ONZE HEDENDAAGSE JEUGD IN HET TEKEN VAN TE GENSPRAAK STAAT. Daarom hield hij een vurig plei dooi om toch te zorgen zelf op de hoogte te zijn van de wereld, waar in we leven. Met veel concrete voorbeelden en practische tips, afgestemd op het Noord-Limburgse volksleven, druk te hij alle aanwezigen op het hart oog te hebben voor de veranderin gen, die er om ons heen plaatsgrij pen, om zo aan de jeugd perspec tief te kunnen bieden, om de moei lijke overgang van kind naar vol wassenheid te vereenvoudigen, om het kind de kans te geven met de moderne maatschappij in contact te ti'eden en een tegenwicht te yormen tegen de materialistische tijdgeest. Van het debat werd ruimschoots gebruik gemaakt. De heer Vollebergh gaf door zijn rake en puntige antwoorden blijk goed op de hoogte te zijn van de volksaard en levensgewoonten van het land, waarin hij zelf geboren en getogen is. Zijn opvatting over dansen, ge mengd zwemmen, zakgeld en kost geld betalen lieten aan duidelijk heid niets te wensen over. Hij spoorde zijn toehoorders met klem aan om toch, zoals elders in het land, alles in het werk te stellen orp oudercomité's, ook voor de la gere scholen, op te richten, niet om het onderwijzend personeel te con troleren, maar om door nauwe sa menwerking aan de kinderen de kansen te bieden voor een gezonde Wie regelmatig in het oosten en zuiden des lands komt, heeft daar kunnen constateren, dat de antenne masten er niet alleen hoger zijn en meer „harken" bevatten dan in het westen, maar dat de mensen onder die antennes er meer naar de programma's van over de grens kijken dan de heren in Bussum en Hilversum wel voor mogelijk of voor wenselijk houden. Cijfers over de kijkgewoonten hebben evenwel in ons land steeds ontbroken, zodat in het westen al gesproken werd van een „legende" en er vaak schouderophalend aan voorbij gegaan werd. Hoe ernstig de zaken evenwel staan, is thans overtuigend aange toond door het Algemeen Handels blad, dat (in het oude jaarsnummer) een uitvoerige enquête publiceerde, ingesteld te Eindhoven alwaar een zeer gemengde bevolking woont die dagelijks kan kiezen uit 5 televizie- zenders nl. Lopik of Roermond, Bel gië Frans, Langenberg (Duitsland) en Rijssel (Frankrijk). En de legende is geen legende ge bleken. Er wordt daar, dus ook in andere plaatsen in het oosten en het zuiden, tweemaal zoveel gekeken naar de buitenlandse zenders als naar de Nederlandse. Dat er toch nog mensen zijn die naar de verrichtingen in Bussum kijken, is geen gevolg van grotere waardering, maar in vele gevallen een gevolg van een gebrek aan taalkennis en een bepaalde nieuws gierigheid om te weten wat er in eigen land gebeurt. Deze laat een klein aantal mensen het Neder landse journaal volgen en daarna onverschillig toeschouwen zonder tot overschakelen te komen. Er worden dan cijfers verstrekt waarvan wij de belangrijkste over nemen: de voorkeur van de onder vraagde kijkers te Eindhoven ging uit naar N.T.S. (Nederland) 35% W.D.R. (W.-Duitsland) 29% B.R.T. (Vlaams) 23% B.R.T. (Waals) 12% R.T.F. (Frankrijk) 1% waarbij dus de 35% voor Nederland staan tegenover 65 pet. voor bui tenlandse zenders. MEER ZENDTIJD, MEER KEUZE! Deze cijfers tonen onomstotelijk aan, dat de Nederlandse televisie op de verkeerde weg is. Niet alleen met haar programma-beleid. Er is ook een achterstand bij de zendtijd toewijzing en een gebrek aan keuze, waardoor de noodzaak van een tweede kanaal nog sterker naar vo- en juiste ontplooiing. Er zullen daardoor, aldus spreker, wel weerstanden opgeroepen wor den, maar deze moeten overwonnen worden in het belang van het kind. Weest maar niet bang, aldus Dr. Vollebergh, alle hogere instanties staan achter u. Dit was weer een zeer geslaagde en waardevolle avond en wij gelo ven niet dat het grote belang van deze cursus al doorgedrongen is tot een groot gedeelte van Venrays be volking. Maandagavond 16 jan.: SCHOOL JEUGD EN BEROEPSKEUZE, door de heer J. de Groot, beroepskeuze adviseur en pedagoog. Na de lagere school staat het kind op een kruispunt van vele wegen. Een keuze is dikwijls moeilijk, maar ook ingrijpend voor de ver dere persoonsontwikkeling. Welk doel moet het kind voor ogen gehouden worden? Waarmee rekening te houden om het ideaal na te streven, van hem niet alleen een bruikbaar en nuttig, maar ook een gelukkig en tevreden mens te maken. HOE STAAT HET KIND ZELF IN DE BEROEPSKEUZE-SITUA TIE? Is het zelf al in staat tot een be redeneerde Keuze? Hoe te staan tegenover hun ge brek aan zelfkennis, overschatting, beïnvloedbaarheid, vooroordelen, leermoeilijkheden, liefhebberijen? INVLOEDEN VANUIT HET MILIEU OP KEUZE VAN STUDIE EN BEROEP? Gezinsomstandigheden, opvattin gen van ouders, verwezenlijking van eigen idealen. Wat te denken over de veelsoor tige beroepen en onderwijsvormen? Contact met de school? Heeft „testen" zin? ren springt. Of dit al dan niet com mercieel moet zijn, laten we nu maar even in het midden. Reeds eerder hebben wij er op gewezen, dat de Nederlandse over heid te karig is in haar zendtijden- besluit. Waarom aan de groei van een ge zond kind als de televisie zoveel on nodige beperkingen zijn opgelegd, is nog altijd niet duidelijk. De geldmiddelen stromen thans in voldoende mate van 800.000 kij kers binnen en bovendien behoeven aanvullende programma's en Euro- visie-uitzendingen resp. niet veel en niets te kosten. Het gaat er maar om, de Nederlandse bevolking waar voor haar geld te geven en haar aan de Nederlandse cultuur- en me ningsuiting te binden. Nu Den Haag èn Bussum, aan vankelijk onbewust doch nu zeker toch wel bewust, de Nederlandse televisiekijkers los laten, hen niet vermogen te boeien en derhalve ook niets weten over te dragen omdat deze eenvoudig verstek laten gaan en elders hun ontspanning zoeken, nu kan deze vervreemding van het eigene nog alleen worden afgeremd en met veel instpanning ten gunste gekeerd, indien onze regering be sluit tot een onmiddellijke zend tijdverruiming en de omroepver enigingen zo geen betere, dan toch meer gevarieerde eigen produkties en meer aanvullende buitenlandse programma's de ether inzenden. De beste zendtijd verruiming zou zijn de uitbreiding met I1/# a 2 uur per avond en een zelfde portie voor de zondagmiddag t.b.h. een kinder filmmatinee. Dat is althans een be gin. De grote stap naar het tweede zendernet (al dan niet commercieel) volge zo spoedig mogelijk Het wordt in elk geval hoog tijd de langverbeide televisienota, die reeds een jaar ligt, bij de Tweede Kamer in te dienen. Als minister Cals er nog een jaar mee wacht, behoeft het misschien niet meer, dan kijkt ook het westen niet meer naar Bussum Zaterdag was het dubbel feest op de Cartonnagefabriek Gebr. Lau- rensse N.V. Feest om de nieuwe uitbreiding van de fabrieksgebou wen, ook om een gouden jubilaris, de heer J. Derickx. UITBREIDING FABRIEKS GEBOUW Architect Rademaker heeft in sa menwerking met het aannemersbe drijf J. Verhoeven gezorgd voor de tweede uitbreiding van de Venray se Cartonnagefabriek. Was na de laatste wereldoorlog de oude fabriek al binnen-in verbouwd, in 1955 werd met de eerste grote uitbreiding begonnen Deze week kwam de tweede klaar, die een nuttige werkruimte van meer dan 700 m2 oplevert. Doch dat niet alleen, een nieuwe cantine, toiletgelegenheden en kleedruimtes zijn ook tot stand ge komen, zodat het personeel in dit nieuwe gedeelte ook deze voorzie ningen keurig netjes voor zich vindt. Verscholen tussen de huizen val len de uitbreidingen van „onze" cartonnagefabriek niet gauw op, maar zijn daarom niet minder van belang. De in 1903 gestichte cartonnage fabriek heeft in de afgelopen halve eeuw veel ups and downs gekend. Voortgekomen uit een kleine drukkerij heeft dit bedrijf zich ech ter ontwikkeld tot een die meetelt in den lande. Viel voor de oorlog het accent grotendeels op de bekende en zelfs beruchte eierrempkes, na de oorlog is men definitief andere wegen in geslagen en is men zich gaan toe leggen op alle mogelijke dozen voor verpakkingsdoeleinden. Zowel taarten als eieren, over hemden als schoenen worden thans verpakt in dozen van de N.V. Gebr. Laurensse, terwijl daarnaast ook de eierverpakking nog steeds een be hoorlijk aandeel van het werk vraagt. Zij het dan niet meer zo zeer in de „rempkes" als wel in keurige golfcartonnen eierdozen enz. Al deze nieuwe werkruimte is thans op de eerste plaats bestemd om te komen tot een betere werk verdeling, gunstiger machineopstel ling en uitbreiding van het ma chinepark, waaraan vooral in de laatste jaren enorme bedragen zijn geïnvesteerd. De oude cartonnagefabriek blijkt fit en kracht genoeg te hebben voor 'n steeds grotere expansie, waarmee men behalve de fabriek zelf ook Venray feliciteren kan, omdat deze eerste industrie van Venray toch al tijd nog haar partij meeblaast bij de industrialisatie van onze plaats. Pastoor Geerits wijdde zaterdag het nieuwe gedeelte van de fabriek in en sprak woorden van gelukwens tot directie, personeel, architect en aannemer. GOUDEN JUBILARIS Woorden van gelukwens sprak hij ook tot de heer J. Derickx, die op diezelfde dag herdacht, dat hij als 12-jarige jongen in dienst is geko men van de N.V. Laurensse. Na een plechtige H. Mis was er een gezellige koffietafel in de nieu we fabriekshal, waaraan naast de directie ook alle personeelsleden aan-zaten. Het College van B. en W. met se cretaris Vorst en oud-Burgemeester Janssen verschenen ook op de daar op volgende receptie en loco-burge meester van Dijck verklaarde aldra wat de reden was van hun komst. Het had H.M. de Koningin name ly k behaagd de heer Derickx bij gelegenheid van dit jubileum de zilveren ere-medaille te verlenen verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau. Loco-burgemees ter van Dyck was de eerste, die hem met deze koninklijke onder scheiding geluk wenste, terwyl hij hem tevens een voorbeeld noemde voor de jeugd van heden wat arbeidstrouw en ijver betrof. De heer Derickx had de nodige gelukwensen met deze onderschei ding in ontvangst te nemen, terwijl 's avonds Venrays Harmonie deze gelukwensen namens de gehele ge meenschap muzikaal kwam onder strepen. Met een gezamenlijk diner in de avonduren werd deze dubbele feest dag besloten. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot maandagmorgen 8 uur, wordt de praktijk der huisartsen voor Venray e.o. waargenomen door Dr. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 1393 Uitsluitend voor spoedgevallen GROENE KRUIS Zuigelingen-bureau voor de Kom. ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. T. TACKEN Landweertweg 22 telefoon 1629 glacé herenhandschoen, Verheijen Deumeseweg 36; glacé kinderhand- Vakantiespreiding is een begrip, dat in de naoorlogse jaren algemeen ingang heeft gevonden. Een begrip, waarover veel is gefilosofeerd maar dat helaas in de praktijk nimmer geheel kon worden verwezenlijkt. In het begin der vijftiger jaren is in ons land een actie voor de va kantiespreiding begonnen. Doelstel ling was, de vakanties over een lan gere periode uit te strijken. Zulks zowel ten behoeve van de vakantie gangers zelf, alsook ten voordele van het bedrijfsleven. Van deze vacantiespreiding kwam echter niet zo heel veel terecht, voornamelijk doordat de schoolva kanties een spaak in het wiel sta ken. Nochtans is de vakantiesprei ding in 1960 niet onbevredigend ge weest, gelijk uit een recent onder zoek van het Nederlands Instituut voor Publieke Opinie blijkt. Van de geënquteerden was 58% met de vakantie van huis geweest. 30% van deze groep vakantiegan gers was in de tweede helft van juli met vakantie geweest, 12% in de eerste helft van juli en 12% in de eerste helft> van augustus, 46% van deze vakantiegangers was dus buiten de periode 1 juli-15 augus tus met vakantie geweest. Dit re sultaat mag toch wel bevredigend worden genoemd. Helaas laat het zich aanzien, dat er in het nieuwe jaar van de va kantiespreiding niet veel terecht zal komen. Enige maanden geleden heeft de Bedrijfsraad voor 't Bouw bedrijf namelijk besloten de aan vang van de bouwvakantie 1961 te verschuiven tot 24 juli en de sprei dingsperiode terug te brengen van vier op drie weken. Dit betekent dat de bouwvakva kanties, waarvoor oorspronkelijk de veel gunstiger begindatum 10 juli was gepland en die bovendien over vier weken zou worden verspreid, nu vallen in een korte periode, dat toch al zoveel mensen vakantie heb ben. Dat worden volle treinen en hotels dit jaar. BOUWBEDRIJF STAK SPAAK IN HET WIEL Het besluit van de Bedrijfsraad voor het Bouwbedrijf kwam voor de outsider eigenlijk als een verrassing. Immers, men koesterde aanvanke lijk het plan om de bouwvakvakan ties te laten vallen in de periode 10 juli-7 augustus. De eerste veertien dagen voor de noordelijke-, de laatste veertien da gen voor de zuidelijke sector. De duur van de bouwvakanties (14 dagen) zat menig ondernemer echter dwars. Een spreiding van de vakantie over twee periode van 2 weken was voor de grote bouwon- dernemingen, die werken over het gehele land in uitvoering hebben, onaanvaardbaar en op hun aandrin gen is de spreiding van vier op drie weken teruggebracht. De vroege aanvangdatum 10 juli kon echter evenmin worden gehand haafd, aangezien de meeste scholen in het zuiden de aanvangsdatum der zomervakaties op eind juli hebben gesteld. Mochten nu ook de gemeente- en schoolbesturen in de noordelijke en oostelijke provincies besluiten de zomervakanties omstreeks de 24ste juli te laten ingaan, dan valt de hele vakantiespreiding in duigen. Want de collectief sluitende bedrij ven in deze contreien stellen hun collectieve vakantieweek op een da tum die gedurende de schoolvakan ties valt. Dat zou dus betekenen, dat deze bedrijfs vakantieweek samenvalt met de bouwvakantieweken. Er zal dan een flinke opeenho ping van vakantiegangers ontstaan in de laatste week van juli en de eerste weken van augustus. En dan zijn we met de vakantiespreiding, waarvoor indertijd zulk een groot scheepse actie werd gevoerd, weer even ver GEEN MEDEWERKING VAN DE SCHOLEN? Nu de bouwvakvakanties in 1961 pas op 24 juli zullen ingaan, kan er alleen nog iets van de vakantie spreiding terecht komen, indien de collectief sluitende bedrijven bereid zijn hun collectieve vakantieweek buiten de topperiode vast te stellen. Maar dat kan alleen wanneer de gemeente- en schoolbesturen mee werken. Want indien alle school vakanties pas eind juli beginnen, dan zal die vakantieweek van de collectief sluitende bedrijven onge twijfeld in de topperiode vallen. Helaas staat echter die medewer king van de gemeente- en school besturen thans op losse schroeven. Door het besluit van het bouwbe drijf is hun animo danig bekoeld. Een aantal gemeentebesturen in het noorden heeft reeds geweigerd me dewerking te verlenen aan de vast stelling van een vroegere aanvangs datum der zomervakantie. Men meent daar, dat er eerst maar eens een rouleringssysteem moet komen, dat ook het zuiden zou verplichten om de zoveel jaar de aanvangsdatum der zomervakantie te vervroegen. Over het algemeen voelen de scholen er namelijk niet veel voor de aanvangsdatum van de zomer vakantie zo vroeg te stellen. De schoolperiode tussen het begin van het nieuwe schooljaar (dat natuur

Peel en Maas | 1961 | | pagina 1