bert
DEN MUNCKH
Gemeente-subsidie Venrays jeugd
school en kan
Een begin gemaakt met
Yenrays sportpark
Waterbeheersing in Limburg
Noord-Brabant
en
Héér huizen met
minder subsidie!
SPORT
JHUilL
maakt u het
Dat ook het besturen van een bull-dozer een vak apart is, dat
ondervonden oud-burgemeester Janssen, loco-burgemeester van
Dyck en secretaris Vorst, toen ze dinsdag j.l. een poging deden
met dit machien wat grond te verzetten bij het begin van de
werkzaamheden aan Venrays sportpark.
Deze plechtigheid zou plaats ge
had hebben op de afscheidsdag van
Burgemeester Janssen, maar kon
toen door tijdgebrek niet doorgaan.
Derhalve was dinsdagmiddag een
klein gezelschap bijeen, loco-bur
gemeester, secretaris, enkele raads
leden en vertegenwoordigers van
de N.V. Grontmy.
Oud-burgemeester Janssen wierd
op een bull-dozer geïnstalleerd en
verzocht maar een baan grond te
verzetten.
Nu is dat echter gauwer gezegd
dan gedaan en het resultaat was er
dan ook naar
Maar ook de loco en de secreta
ris brachten er niet bijster veel van
terecht en men kreeg bepaald het
idee dat zij meer bezig waren met
het zwembad uit te diepen, dan met
de aanleg van 2 harde velden en 2
grasvelden, waarmede de aanleg
van dit sportpark start.
Men liet dan ook maar gauw de
werkzaamheden over aan de vaklui.
Oud-burgemeester Janssen ver
telde nog graag met dit werk be
gonnen te zijn, dat van zo groot be
lang is voor de verdere ontwikke
ling van Venray. Hij hoopte dat het
werk vlot zou verlopen en dat in
mei a.s. de harde velden al gebruikt
zouden kunnen worden.
De heer Daamen, vertegenwoor
diger van de N.V. Grontmy, uitvoer
der van het werk, verklaarde, dat
dit in ieder geval de streefdatum
was en dat men al het mogelijke
zou doen om op tijd klaar te ko
men. Een en ander hing natuurlijk
wel af van het weer.
Daarmede was deze korte plech
tigheid ten einde, die veel belang
stelling had van de hockey-jeugd,
die schijnbaar voor deze gelegen
heid hun hockey-plunje hadden
aangetrokken.
En terwijl hoog in de lucht 3(
Amerikaanse bommenwerpers sta
tig over kwamen zeilen, met wat
buitelende jagers er om heen, pufte
de bull-dozer al weer verder om
dat wat de autoriteiten bedorven
hadden in orde te maken en verder
te gaan met de werkzaamheden,
die het begin zijn van een 6 ha
groot gedeelte, van wat eens Ven
rays sportpark zal zijn.
Het waterschap „het stroomge
bied van de Aa" heeft haar leden
verleden week een plan voorgelegd
om te komen tot een volledige wa
terbeheersing in haar gebied. Een
gebied ruim 80.000 ha groot.
Het zal beslist geen toeval zijn,
dat Oost-Brabant nu de kaarten op
tafel gaat leggen voor wat betreft
haar aandeel in de waterbeheersing
nu Limburg met de voorbereiding
van het Lollebeekplan practisch
klaar is.
Een Lollebeekplan, dat ook gebo
ren is uit de noodzaak een betere
waterbeheersing tot stand te bren
gen.
Waterbeheersing betekent in één
begrip: nooit te weinig en nooit te
veel water, geen verdrinken meer
van in de eerste plaats het boeren
land.
Er heeft zich echter bij de in
diening van het Brabantse plan een
feit voorgedaan, dat toch wel van
betekenis is.
Men heeft er namelijk ook een
kostenbegroting bij gedaan een
zeer vage uiteraard en het is
hierover, dat zowel bij 't water
schap zelve, als bij de boeren enige
consternatie is gewekt.
130 miljoen gulden is de begro
ting groot van de plannen van het
stroomgebied van de Aa.
Men heeft zich bij de Oost-Bra
banders afgevraagd of dit project
wel rendabel is en deze twijfel is
op niet misverstane wijze naar vo
ren gebracht.
Eenzelfde vraag zal waarschijn
lijk ook hier gesteld worden als de
bedragen van het Lollebeekplan op
tafel komen. Daarom is het wel
licht goed om hier stelling tegen te
nemen.
Wij vinden die suggesties wel in
hoge mate voorbarig en bovendien
verkeerd gebaseerd.
Natuurlijk zijn de boeren die het
land met zijn straks ideale water
voorziening zullen bewerken de
eersten en voornaamsten, die ervan
profiteren. Maar zij toch zeker niet
alleen?
In een zo geconcentreerde maat
schappelijke verwevenheid als
waarin de Nederlandse samenleving
optreedt, is de mogelijke vooruit
gang in stoffelijk opzicht van de
ene groep directelijk of zijdelings
tevens een stuk vooruitgang voor
een andere.
Het Nederlandse landbouwpro
duct is nog altijd een hele grote
troefkaart in de handen van hen,
die voor ons land de buitenlandse
markt op moeten.
Nu willende omstandigheden van
dichte bevolking en toenemende
industrialisatie, dat het vaderlandse
landbouw-areaal alsmaar inkrimpt.
Dit moet leiden het is al duizend
maal eerder gezegd tot intensi
vering.
Hoe moet dat op gronden die,
zoals een vorige zomer zo duidelijk
heeft aangetoond bij droogte gedu
rende één maand vlakweg bruin
worden van dorstigheid.
Hoe op gronden, die als dit na
jaar blank staan van het water?
De honderden miljoenen welke
de uiteindelijke verwezenlijking van
Brabantse en Limburgse plannen
gaan kosten, zijn natuurlijk een
hele schep geld, maar toch ook weer
niet een bedrag om er terstond van
om te vallen: atoombommen, ra
ketten, ondergrondse tramlijnen en
tunnels kosten verhoudingsgewijze
veel meer!
Naarmate de eenwording van
Europa verder voortschrijdt, zal de
betekenis van het gebied, dat door
deze plannen wordt bestreken,
vooral ook in agrarisch opzicht,
steeds sterker toenemen.
Laat ons bij de eerste beoorde
ling van het plan nu eens het
perspectief in het oog nemen van
een met water veredeld land- en
tuinbouwgebied in onze streek, die
op een driesprong van een West-
Europese wereld ligt: tussen de
Randstad Holland, het Belgische
kolen- en staalgebied en de wel
haast over-geïndustrialïseerde
Ruhrstreek. De miljoenen, die daar
wonen zullen evenals de miljoenen,
die er in de loop der jaren nog zul
len bijkomen toch moeten eten!
En laat men zich niet doodstaren
op deze geweldige cijfers, die na
aftrek van de bijdragen van offi
ciële instanties en uitgesmeerd over
dertig jaren beslist niet zo hoog
worden, dat de rente van gemak
kelijker werken, grotere verschei
denheid in gewassen e.d. niet meer te
betalen is.
Als we dan tenslotte naar aan
leiding van de Brabantse plannen
een opmerking maken dan is dat
om onze spijt uit te drukken, dat
hierin niets te vinden is van een
verbinding van de Brabantse kana
len met de Maas.
Doortrekking van 't Wilhelmina-
kanaal b.v., waarover reeds eerder
gesproken en geschreven is, is in
dit plan niet te vinden. Het
wordt niet genoemd en men houdt
er geen rekening mee.
Jammer, want behalve dat het
voordelen oplevert op agrarisch ge
bied, zou het voor de industrialisa
tie dezer streken van grote beteke
nis zijn. En tenminste een instantie
had dan de de kat de bel eens aan
gebonden.
Ieder die met woonruimte kampt, zal met aandacht hebben ken
nis genomen van de val en de wederopstanding van ons minis
terie. Een en ander vond zijn oorzaak in 5000 premie-woningen,
die door de Kamer voor 1961 meer werden geëist dan door de re
gering gewenst werd geacht. Hiermee werd plotseling nog eens
overduidelijk hoezeer de volkswoningbouw nog het grote zorgen
kind van onze tyd is.
Een kabinet is weer te lijmen,maar met ontbrekende huizen is
dat niet zo gemakkelijk, zolang de stijging van de bouwactivi
teit achter blijft by de expansie van andere bedrijfstakken. De
totale produktie in ons land steeg het laatste jaar met plm. 9°/o,
het aantal voltooide huizen steeg maar met 3#/o. Mogelijk is dat
een deel van de gestegen bouwproduktie zich verhoudingsgewijs
meer heeft gericht op scholen, fabrieken en andere bedrijven,
maar dan is dat een vingerwijzing en een teken aan de wand.
TWEE WENSEN
Het zou prachtig zijn, wanneer de
bouw van volkswoningen enorm
zou worden opgevoerd. Hoewel de
plotselinge eis van de Tweede Ka
mer meer een politieke dan een so
ciale achtergrond had, is het stellig
reëel, dat juist de aandacht op dit
probleem wordt gevestigd. Kan op
korte termijn aan deze wens wor
den voldaan?
Het bouwprogramma in Neder
land is driedelig. Een deel van de
activiteit richt zich op scholen, be
drijven en kantoren; een ander deel
van de energie wordt aangewend
voor de volkswoningen en eenderde
deel voor de niet- of minder gesub
sidieerde woningsector. Nu zijn er
twee wensen. Verhoog het aantal te
bouwen woningen en verhoog dit
aantal in de goedkope gesubsi
dieerde sector.
In onze streken, waar veel bouw
vakkers wonen en waar vandaan
nog velen naar Duitsland gaan wer
ken, moet dit zeker mogelijk zijn.
DE SCHEVE SITUATIE
De vraag is echter of de goed
kope volkswoning wel zo goedkoop
kan blijven. De staat kan een wo
ning kunstmatig goedkoop houden
door een flinke subsidie.
Dat is een tijdelijke oplossing. Zij
is in lijnrechte tegenstelling met de
gedachte van drastische verlaging
van de rijkslasten, waarnaar ge
streefd wordt.
Zij trekt ook de verhoudingen
economisch scheef, want de arbeid
lijkt op deze wijze goedkoper dan
zij in werkelijkheid is. Uiteindelijk
moeten immers de kosten van de
woning uit het arbeidsloon worden
betaald.
Middels huur-subsidies kan de
overheid de lonen ook lager houden
dan economisch verantwoord is.
Dan ziet de kostprijs van produkten
er eveneens vertrokken uit, hetgeen
ons een schijn voorsprong bezorgt op
de exportmarkt. En alle E.E.G.-
partners vliegen ons in de haren!
Bovendien zal de gesubsidieerde
woningbouw altijd een zaak blijven
van uitgezogen calculatie en ge
drukte prijzen. Dat betekent slech
te huizen door bezuiniging op mate
riaal en haastige bouwmethoden.
Dat betekent ook, dat de aanne
mers alles liever willen bouwen dan
gesubsidieerde huizen, waar het
minste aan te verdienen valt. Ook
bouwers zijn zakenmensen!
EIGEN HAARD IS MEER
WAARD
De kreet om meer goedkope hui
zen is politiek wel te verkopen maar
blijft economisch zonder effect.
Zolang een bouwer een lucra
tiever opdracht elders kan vinden,
bouwt hij niet bij voorkeur goed
kope huizen. Zolang de bestedings-
drang van ons volk in andere rich
ting belangrijker is dan bij de wo
ningconsumptie, zolang zal er een
achterstand blijven in de woning
bouw.
Wij moeten er eerst van door
drongen worden, dat voor het meest
gewenste goed ook relatief het
meeste betaald moet worden. Een
groter deel van ons nationaal in
komen moet aan woningen worden
besteed.
Dat betekent hogere huuroffers
waardoor het bouwen van huurhui
zen weer rendabel wordt. Dat houdt
in, dat er meer gespaard moet wor
den voor het eigen huis.
Een groter deel van het inkomen
van de kleine man moet naar het
huis worden gedirigeerd. Dat kan
door hem in ruimer mate het bouw-
sparen mogelijk te maken met be
lastingaftrek. Het is goedkoper dan
subsidie en veel effectiever!
ER KAN MEER GEBOUWD
WORDEN
Vervolgens moeten werkgevers
bijdragen aan bouwspaarregelin-
gen ruimer worden vrijgesteld
van loon- en inkomstenbelasting
dan de ongelukkige 390 per jaar,
die nu aftrekbaar is. In West-
Duitsland kan er voor ongehuw-
den 1000 per jaar voor bouw
doeleinden worden afgetrokken,
voor gehuwden 2000 p. jaar ver
meerderd met 450 voor elk kind
met kinderaftrek.
Het gevolg van deze regeling zal
zijn, dat een groter deel van ons
nationale inkomen naar de bouw
sector verdwijnt, maar we komen
van de woningnood af.
Er kunnen dus wel meer huizen
gebouwd worden, maar niet voor 'n
appel en een ei.
Het enige dat wij ons nu 15 jaar
lang hebben kunnen laten voorhou
den, is de oude waarheid dat voor
geld alles te koop is, en daar moet
de regering haar woningbouwpoli-
tiek op afstemmen.
Overal in Europa kost het bewo
nen van een goed huis meer dan in
Nederland. Het gevolg is derhalve,
dat overal in Europa de huizenbouw
sneller vordert dan bij ons. Wij be
steden nu een te gering percentage
van ons inkomen voor het woon
genot.
Bij de jongste begrotingsbehan
deling is B. en W. vrij onverwacht
met een wijziging gekomen van de
subsidie aan Venrays jeugd.
Zoals bekend geeft de gemeente
ieder jaar een behoorlijk bedrag nl.
13.500 aan Venrays jeugd.
Dit wordt door de Jeugdraad vol
gens een bepaalde norm vastgesteld.
Voorheen was dat als volgt:
Intensief extenstief
jeugdwerk jeugdwerk
kom kerkdorp kom kerkdorp
tm. 16 j. 10.- 6.- 5.- 3.-
17-19 j. 5.- 3.- 2.50 1.50
Het voorstel van B. en W. was
nu en dat gold dan speciaal de
16-jarigen om dit bedrag voor
kerkdorpen en kom gelijk te scha
kelen op 8. En met dit voorstel
ging de raad accoord onder goed
keurend gemompel van: Dit is bil
lijk en zo meer....
Dat mag het dan op het eerste ge
zicht ook schijnen. Want waarom de
jeugd op de kerkdorpen niet gelijk
geschakeld met de jeugd van de
kom
Iemand die echter op de hoogte
is, zal volmondig erkennen, dat er
geen sprake is van achterstelling.
De situatie voor de kom-jeugd ligt
ten ene male heel anders dan die
voor de kerkdorp-jeugd.
In de kom is uit de aard der zaak
een heel wat intensiever jeugdwerk
nodig en noodzakelijk dan op de
kerkdorpen, waar men de jeugd
problemen lang niet in die omvang
kent dan in de steeds maargroeien-
den en steeds maar nauwer wor
dende kom.
Een jonge boerenorganisatie heeft
nu eenmaal veel minder nodig dan
b.v. voortrekkers en- verkenners uit
de kom. Zo kunnen we de lijn door
blijven trekken.
Afgezien van een enkele vereni
ging zijn de kerkdorp-jeugd-vereni-
gingen best te spreken over de door
de Venrayse Jeugdraad opgestelde
verdeling en de vereniging, die er
niet mee accoord gaat, is die, welke
haar ledenlijst niet in orde heeft of
verkeerd heeft opgezet en dien
tengevolge moeilijkheden met de
jeugdraad heeft gekregen.
Het vreemde van het geval is, dat
terwijl men dus over het algemeei
op de kerkdorpen zeer tevreden
was over de toegepaste verdeling,
toch het voorstel komt om een en
ander te verhogen voor de kerk
dorpen en zulks af te trekken van
de kom-jeugd. Dat is nog des te
vreemder daar dit jaar uitdrukke
lijk werd gesteld, dat men naar het
hele jeugdprobleem een onderzoek
zal laten instellen door het Mgr.
Hoogveld-instituut, waarbij ook de
subsidieregeling punt van onder
zoek zal uitmaken.
Desniettëmin acht men het op
voorhand reeds noodzakelijk op
eigen houtje de bestaande regeling
ongedaan te maken, terwijl juist die
hoofdkwartieren van verschillende
jeugdorganisaties de Venrayse rege
ling als voorbeeld stelden voor heel
Limburg. Dat is dus allemaal nog al
vreemd
Maar we zouden er nog weinig
van gezegd hebben, indien o.i. een
en ander niet grove onbillijkheden
in zich sluit en hierdoor de kans
bestaat dat een deel van het jeugd
werk in de kom ernstig schade lijdt.
Want het is zo, dat van de Venrayse
jeugd ongeveer 2/3 in de kom woont
en 1/3 op de kerkdorpen. 1/3 deel
krijgt meer, ondanks het feit, dat
ze tevreden waren met de oude re
geling, 2/3 krijgt minder. Beduidend
minder zelfs. Laten we als voor
beeld eens nemen de gymnastiek
vereniging. Ze telt een 400 leden en
krijgt nu voor minstens 300 van
deze leden 2 minder. Dat bete
kent 600 in een jaar, terwijl haar
onkosten een stuk gestegen zijn,
door huur van de nieuwe gym
nastiekzalen e.d.
De verkenners, de patronaats-
jeugd moeten het allemaal met 2
per lid minder doen, terwijl ze op
de eerste plaats in hun begroting al
rekening gehouden hadden met het
oude bedrag en buiten dat daar al
moeizaam mee uitkwamen.
Deze z.g. billijke regeling dreigt
het jeugdwerk in de kom ernstige
schade te berokkenen en is om die
reden niet billijk, maar zelfs on
rechtvaardig.
Als men de behoefte heeft de
kerkdorpen hoger te subsidiëren,
zal daar niemand bezwaar tegen
heben, al moet eerst toch wel vast
gesteld worden of daar hogere sub
sidies nodig zijn. Maar als dit ten
koste van de kom moet gaan, dus
van het overgrote deel der Venray
se jeugd, dan klopt er iets niet en
is dit voorstel onjuist.
Trouwens we begrijpen nog steeds
niet, waarom men het Mgr. Hoog
veld-instituut speciaal dit jaar uit
nodigt om eens Venrays jeugd te
komen bekijken en dat kost ook
geld terwijl men bij de subsidie
regeling maar vast eigen rechter
gaat spelen.
We geloven, dat men dit voorstel
tamelijk ondoordacht heeft inge
diend, de consequenties niet vol
doende heeft bekeken en dat men
tjeter officiële en deskundige rap
porten had kunnen afwachten.
Miss Blanche S.V.V.-NIEUWS
herkent U Indien de weersomstandigheden
aan de ons niet in de steek laten zal a.s.
goudgele tabak zondag dan eindelijk het reeds eer
der vastgestelde en sedert weken
met bijzondere interesse tegemoet-
geziene treffen tussen de eerste elf-
allen van Horst en Venray, door
gaan.
Sedert ons SVV-nieuws op de za-
500
Dit
hoopt i,
bij
■Albert Heijn
voor
CHAM
ZüüHKOOL
Dit
koopt u
bij
■Albert Heijn
D^kkS.° gram Vermicelli
e' stul< AH Huishoudzeep
Albert JFctj
■voor
2 pakken Lucifers3,
Bus 500 gram tP 39
100 gram Boeremetworst
100 gram Gelderse Ham
koopt u
Albert Heijn
Grote Gemberkoek59
250 gram Kokosbanket59
Pak 225 gram Pindakoekjes59
Doos Zaanse Koeken'™'SS"d' 59,
Zak 500 gram Bruine Bonen5^
Doos a 4 stukken Palmoliezeep.
Pot zoetzure hele Augurken59
Blik Gecondenseerde melk *°",feerrƒ59
250 gram Grote Pinda's59
du esÊA
koopt u
Albert Heijn Wet'
voor QÊl 79
Pak Corn Flakes kulss 79
Pot hele Augurken W'79
Pot Zilveruitjes779
Blik Asperges J -79
Blik Tomatensoep iu£79
Een Gelderse Rookworst.
K WAL ITEITS-
GARANTIE
Wanneer u een bij
AH gekocht arti
kel niet elke cent
waard acht die u
ervoor betaalde,
dan geeft AH u
het volle bedrag
terug.