bert DEN MUNCKH Gemeente-subsidie Venrays jeugd school en kan Een begin gemaakt met Yenrays sportpark Waterbeheersing in Limburg Noord-Brabant en Héér huizen met minder subsidie! SPORT JHUilL maakt u het Dat ook het besturen van een bull-dozer een vak apart is, dat ondervonden oud-burgemeester Janssen, loco-burgemeester van Dyck en secretaris Vorst, toen ze dinsdag j.l. een poging deden met dit machien wat grond te verzetten bij het begin van de werkzaamheden aan Venrays sportpark. Deze plechtigheid zou plaats ge had hebben op de afscheidsdag van Burgemeester Janssen, maar kon toen door tijdgebrek niet doorgaan. Derhalve was dinsdagmiddag een klein gezelschap bijeen, loco-bur gemeester, secretaris, enkele raads leden en vertegenwoordigers van de N.V. Grontmy. Oud-burgemeester Janssen wierd op een bull-dozer geïnstalleerd en verzocht maar een baan grond te verzetten. Nu is dat echter gauwer gezegd dan gedaan en het resultaat was er dan ook naar Maar ook de loco en de secreta ris brachten er niet bijster veel van terecht en men kreeg bepaald het idee dat zij meer bezig waren met het zwembad uit te diepen, dan met de aanleg van 2 harde velden en 2 grasvelden, waarmede de aanleg van dit sportpark start. Men liet dan ook maar gauw de werkzaamheden over aan de vaklui. Oud-burgemeester Janssen ver telde nog graag met dit werk be gonnen te zijn, dat van zo groot be lang is voor de verdere ontwikke ling van Venray. Hij hoopte dat het werk vlot zou verlopen en dat in mei a.s. de harde velden al gebruikt zouden kunnen worden. De heer Daamen, vertegenwoor diger van de N.V. Grontmy, uitvoer der van het werk, verklaarde, dat dit in ieder geval de streefdatum was en dat men al het mogelijke zou doen om op tijd klaar te ko men. Een en ander hing natuurlijk wel af van het weer. Daarmede was deze korte plech tigheid ten einde, die veel belang stelling had van de hockey-jeugd, die schijnbaar voor deze gelegen heid hun hockey-plunje hadden aangetrokken. En terwijl hoog in de lucht 3( Amerikaanse bommenwerpers sta tig over kwamen zeilen, met wat buitelende jagers er om heen, pufte de bull-dozer al weer verder om dat wat de autoriteiten bedorven hadden in orde te maken en verder te gaan met de werkzaamheden, die het begin zijn van een 6 ha groot gedeelte, van wat eens Ven rays sportpark zal zijn. Het waterschap „het stroomge bied van de Aa" heeft haar leden verleden week een plan voorgelegd om te komen tot een volledige wa terbeheersing in haar gebied. Een gebied ruim 80.000 ha groot. Het zal beslist geen toeval zijn, dat Oost-Brabant nu de kaarten op tafel gaat leggen voor wat betreft haar aandeel in de waterbeheersing nu Limburg met de voorbereiding van het Lollebeekplan practisch klaar is. Een Lollebeekplan, dat ook gebo ren is uit de noodzaak een betere waterbeheersing tot stand te bren gen. Waterbeheersing betekent in één begrip: nooit te weinig en nooit te veel water, geen verdrinken meer van in de eerste plaats het boeren land. Er heeft zich echter bij de in diening van het Brabantse plan een feit voorgedaan, dat toch wel van betekenis is. Men heeft er namelijk ook een kostenbegroting bij gedaan een zeer vage uiteraard en het is hierover, dat zowel bij 't water schap zelve, als bij de boeren enige consternatie is gewekt. 130 miljoen gulden is de begro ting groot van de plannen van het stroomgebied van de Aa. Men heeft zich bij de Oost-Bra banders afgevraagd of dit project wel rendabel is en deze twijfel is op niet misverstane wijze naar vo ren gebracht. Eenzelfde vraag zal waarschijn lijk ook hier gesteld worden als de bedragen van het Lollebeekplan op tafel komen. Daarom is het wel licht goed om hier stelling tegen te nemen. Wij vinden die suggesties wel in hoge mate voorbarig en bovendien verkeerd gebaseerd. Natuurlijk zijn de boeren die het land met zijn straks ideale water voorziening zullen bewerken de eersten en voornaamsten, die ervan profiteren. Maar zij toch zeker niet alleen? In een zo geconcentreerde maat schappelijke verwevenheid als waarin de Nederlandse samenleving optreedt, is de mogelijke vooruit gang in stoffelijk opzicht van de ene groep directelijk of zijdelings tevens een stuk vooruitgang voor een andere. Het Nederlandse landbouwpro duct is nog altijd een hele grote troefkaart in de handen van hen, die voor ons land de buitenlandse markt op moeten. Nu willende omstandigheden van dichte bevolking en toenemende industrialisatie, dat het vaderlandse landbouw-areaal alsmaar inkrimpt. Dit moet leiden het is al duizend maal eerder gezegd tot intensi vering. Hoe moet dat op gronden die, zoals een vorige zomer zo duidelijk heeft aangetoond bij droogte gedu rende één maand vlakweg bruin worden van dorstigheid. Hoe op gronden, die als dit na jaar blank staan van het water? De honderden miljoenen welke de uiteindelijke verwezenlijking van Brabantse en Limburgse plannen gaan kosten, zijn natuurlijk een hele schep geld, maar toch ook weer niet een bedrag om er terstond van om te vallen: atoombommen, ra ketten, ondergrondse tramlijnen en tunnels kosten verhoudingsgewijze veel meer! Naarmate de eenwording van Europa verder voortschrijdt, zal de betekenis van het gebied, dat door deze plannen wordt bestreken, vooral ook in agrarisch opzicht, steeds sterker toenemen. Laat ons bij de eerste beoorde ling van het plan nu eens het perspectief in het oog nemen van een met water veredeld land- en tuinbouwgebied in onze streek, die op een driesprong van een West- Europese wereld ligt: tussen de Randstad Holland, het Belgische kolen- en staalgebied en de wel haast over-geïndustrialïseerde Ruhrstreek. De miljoenen, die daar wonen zullen evenals de miljoenen, die er in de loop der jaren nog zul len bijkomen toch moeten eten! En laat men zich niet doodstaren op deze geweldige cijfers, die na aftrek van de bijdragen van offi ciële instanties en uitgesmeerd over dertig jaren beslist niet zo hoog worden, dat de rente van gemak kelijker werken, grotere verschei denheid in gewassen e.d. niet meer te betalen is. Als we dan tenslotte naar aan leiding van de Brabantse plannen een opmerking maken dan is dat om onze spijt uit te drukken, dat hierin niets te vinden is van een verbinding van de Brabantse kana len met de Maas. Doortrekking van 't Wilhelmina- kanaal b.v., waarover reeds eerder gesproken en geschreven is, is in dit plan niet te vinden. Het wordt niet genoemd en men houdt er geen rekening mee. Jammer, want behalve dat het voordelen oplevert op agrarisch ge bied, zou het voor de industrialisa tie dezer streken van grote beteke nis zijn. En tenminste een instantie had dan de de kat de bel eens aan gebonden. Ieder die met woonruimte kampt, zal met aandacht hebben ken nis genomen van de val en de wederopstanding van ons minis terie. Een en ander vond zijn oorzaak in 5000 premie-woningen, die door de Kamer voor 1961 meer werden geëist dan door de re gering gewenst werd geacht. Hiermee werd plotseling nog eens overduidelijk hoezeer de volkswoningbouw nog het grote zorgen kind van onze tyd is. Een kabinet is weer te lijmen,maar met ontbrekende huizen is dat niet zo gemakkelijk, zolang de stijging van de bouwactivi teit achter blijft by de expansie van andere bedrijfstakken. De totale produktie in ons land steeg het laatste jaar met plm. 9°/o, het aantal voltooide huizen steeg maar met 3#/o. Mogelijk is dat een deel van de gestegen bouwproduktie zich verhoudingsgewijs meer heeft gericht op scholen, fabrieken en andere bedrijven, maar dan is dat een vingerwijzing en een teken aan de wand. TWEE WENSEN Het zou prachtig zijn, wanneer de bouw van volkswoningen enorm zou worden opgevoerd. Hoewel de plotselinge eis van de Tweede Ka mer meer een politieke dan een so ciale achtergrond had, is het stellig reëel, dat juist de aandacht op dit probleem wordt gevestigd. Kan op korte termijn aan deze wens wor den voldaan? Het bouwprogramma in Neder land is driedelig. Een deel van de activiteit richt zich op scholen, be drijven en kantoren; een ander deel van de energie wordt aangewend voor de volkswoningen en eenderde deel voor de niet- of minder gesub sidieerde woningsector. Nu zijn er twee wensen. Verhoog het aantal te bouwen woningen en verhoog dit aantal in de goedkope gesubsi dieerde sector. In onze streken, waar veel bouw vakkers wonen en waar vandaan nog velen naar Duitsland gaan wer ken, moet dit zeker mogelijk zijn. DE SCHEVE SITUATIE De vraag is echter of de goed kope volkswoning wel zo goedkoop kan blijven. De staat kan een wo ning kunstmatig goedkoop houden door een flinke subsidie. Dat is een tijdelijke oplossing. Zij is in lijnrechte tegenstelling met de gedachte van drastische verlaging van de rijkslasten, waarnaar ge streefd wordt. Zij trekt ook de verhoudingen economisch scheef, want de arbeid lijkt op deze wijze goedkoper dan zij in werkelijkheid is. Uiteindelijk moeten immers de kosten van de woning uit het arbeidsloon worden betaald. Middels huur-subsidies kan de overheid de lonen ook lager houden dan economisch verantwoord is. Dan ziet de kostprijs van produkten er eveneens vertrokken uit, hetgeen ons een schijn voorsprong bezorgt op de exportmarkt. En alle E.E.G.- partners vliegen ons in de haren! Bovendien zal de gesubsidieerde woningbouw altijd een zaak blijven van uitgezogen calculatie en ge drukte prijzen. Dat betekent slech te huizen door bezuiniging op mate riaal en haastige bouwmethoden. Dat betekent ook, dat de aanne mers alles liever willen bouwen dan gesubsidieerde huizen, waar het minste aan te verdienen valt. Ook bouwers zijn zakenmensen! EIGEN HAARD IS MEER WAARD De kreet om meer goedkope hui zen is politiek wel te verkopen maar blijft economisch zonder effect. Zolang een bouwer een lucra tiever opdracht elders kan vinden, bouwt hij niet bij voorkeur goed kope huizen. Zolang de bestedings- drang van ons volk in andere rich ting belangrijker is dan bij de wo ningconsumptie, zolang zal er een achterstand blijven in de woning bouw. Wij moeten er eerst van door drongen worden, dat voor het meest gewenste goed ook relatief het meeste betaald moet worden. Een groter deel van ons nationaal in komen moet aan woningen worden besteed. Dat betekent hogere huuroffers waardoor het bouwen van huurhui zen weer rendabel wordt. Dat houdt in, dat er meer gespaard moet wor den voor het eigen huis. Een groter deel van het inkomen van de kleine man moet naar het huis worden gedirigeerd. Dat kan door hem in ruimer mate het bouw- sparen mogelijk te maken met be lastingaftrek. Het is goedkoper dan subsidie en veel effectiever! ER KAN MEER GEBOUWD WORDEN Vervolgens moeten werkgevers bijdragen aan bouwspaarregelin- gen ruimer worden vrijgesteld van loon- en inkomstenbelasting dan de ongelukkige 390 per jaar, die nu aftrekbaar is. In West- Duitsland kan er voor ongehuw- den 1000 per jaar voor bouw doeleinden worden afgetrokken, voor gehuwden 2000 p. jaar ver meerderd met 450 voor elk kind met kinderaftrek. Het gevolg van deze regeling zal zijn, dat een groter deel van ons nationale inkomen naar de bouw sector verdwijnt, maar we komen van de woningnood af. Er kunnen dus wel meer huizen gebouwd worden, maar niet voor 'n appel en een ei. Het enige dat wij ons nu 15 jaar lang hebben kunnen laten voorhou den, is de oude waarheid dat voor geld alles te koop is, en daar moet de regering haar woningbouwpoli- tiek op afstemmen. Overal in Europa kost het bewo nen van een goed huis meer dan in Nederland. Het gevolg is derhalve, dat overal in Europa de huizenbouw sneller vordert dan bij ons. Wij be steden nu een te gering percentage van ons inkomen voor het woon genot. Bij de jongste begrotingsbehan deling is B. en W. vrij onverwacht met een wijziging gekomen van de subsidie aan Venrays jeugd. Zoals bekend geeft de gemeente ieder jaar een behoorlijk bedrag nl. 13.500 aan Venrays jeugd. Dit wordt door de Jeugdraad vol gens een bepaalde norm vastgesteld. Voorheen was dat als volgt: Intensief extenstief jeugdwerk jeugdwerk kom kerkdorp kom kerkdorp tm. 16 j. 10.- 6.- 5.- 3.- 17-19 j. 5.- 3.- 2.50 1.50 Het voorstel van B. en W. was nu en dat gold dan speciaal de 16-jarigen om dit bedrag voor kerkdorpen en kom gelijk te scha kelen op 8. En met dit voorstel ging de raad accoord onder goed keurend gemompel van: Dit is bil lijk en zo meer.... Dat mag het dan op het eerste ge zicht ook schijnen. Want waarom de jeugd op de kerkdorpen niet gelijk geschakeld met de jeugd van de kom Iemand die echter op de hoogte is, zal volmondig erkennen, dat er geen sprake is van achterstelling. De situatie voor de kom-jeugd ligt ten ene male heel anders dan die voor de kerkdorp-jeugd. In de kom is uit de aard der zaak een heel wat intensiever jeugdwerk nodig en noodzakelijk dan op de kerkdorpen, waar men de jeugd problemen lang niet in die omvang kent dan in de steeds maargroeien- den en steeds maar nauwer wor dende kom. Een jonge boerenorganisatie heeft nu eenmaal veel minder nodig dan b.v. voortrekkers en- verkenners uit de kom. Zo kunnen we de lijn door blijven trekken. Afgezien van een enkele vereni ging zijn de kerkdorp-jeugd-vereni- gingen best te spreken over de door de Venrayse Jeugdraad opgestelde verdeling en de vereniging, die er niet mee accoord gaat, is die, welke haar ledenlijst niet in orde heeft of verkeerd heeft opgezet en dien tengevolge moeilijkheden met de jeugdraad heeft gekregen. Het vreemde van het geval is, dat terwijl men dus over het algemeei op de kerkdorpen zeer tevreden was over de toegepaste verdeling, toch het voorstel komt om een en ander te verhogen voor de kerk dorpen en zulks af te trekken van de kom-jeugd. Dat is nog des te vreemder daar dit jaar uitdrukke lijk werd gesteld, dat men naar het hele jeugdprobleem een onderzoek zal laten instellen door het Mgr. Hoogveld-instituut, waarbij ook de subsidieregeling punt van onder zoek zal uitmaken. Desniettëmin acht men het op voorhand reeds noodzakelijk op eigen houtje de bestaande regeling ongedaan te maken, terwijl juist die hoofdkwartieren van verschillende jeugdorganisaties de Venrayse rege ling als voorbeeld stelden voor heel Limburg. Dat is dus allemaal nog al vreemd Maar we zouden er nog weinig van gezegd hebben, indien o.i. een en ander niet grove onbillijkheden in zich sluit en hierdoor de kans bestaat dat een deel van het jeugd werk in de kom ernstig schade lijdt. Want het is zo, dat van de Venrayse jeugd ongeveer 2/3 in de kom woont en 1/3 op de kerkdorpen. 1/3 deel krijgt meer, ondanks het feit, dat ze tevreden waren met de oude re geling, 2/3 krijgt minder. Beduidend minder zelfs. Laten we als voor beeld eens nemen de gymnastiek vereniging. Ze telt een 400 leden en krijgt nu voor minstens 300 van deze leden 2 minder. Dat bete kent 600 in een jaar, terwijl haar onkosten een stuk gestegen zijn, door huur van de nieuwe gym nastiekzalen e.d. De verkenners, de patronaats- jeugd moeten het allemaal met 2 per lid minder doen, terwijl ze op de eerste plaats in hun begroting al rekening gehouden hadden met het oude bedrag en buiten dat daar al moeizaam mee uitkwamen. Deze z.g. billijke regeling dreigt het jeugdwerk in de kom ernstige schade te berokkenen en is om die reden niet billijk, maar zelfs on rechtvaardig. Als men de behoefte heeft de kerkdorpen hoger te subsidiëren, zal daar niemand bezwaar tegen heben, al moet eerst toch wel vast gesteld worden of daar hogere sub sidies nodig zijn. Maar als dit ten koste van de kom moet gaan, dus van het overgrote deel der Venray se jeugd, dan klopt er iets niet en is dit voorstel onjuist. Trouwens we begrijpen nog steeds niet, waarom men het Mgr. Hoog veld-instituut speciaal dit jaar uit nodigt om eens Venrays jeugd te komen bekijken en dat kost ook geld terwijl men bij de subsidie regeling maar vast eigen rechter gaat spelen. We geloven, dat men dit voorstel tamelijk ondoordacht heeft inge diend, de consequenties niet vol doende heeft bekeken en dat men tjeter officiële en deskundige rap porten had kunnen afwachten. Miss Blanche S.V.V.-NIEUWS herkent U Indien de weersomstandigheden aan de ons niet in de steek laten zal a.s. goudgele tabak zondag dan eindelijk het reeds eer der vastgestelde en sedert weken met bijzondere interesse tegemoet- geziene treffen tussen de eerste elf- allen van Horst en Venray, door gaan. Sedert ons SVV-nieuws op de za- 500 Dit hoopt i, bij ■Albert Heijn voor CHAM ZüüHKOOL Dit koopt u bij ■Albert Heijn D^kkS.° gram Vermicelli e' stul< AH Huishoudzeep Albert JFctj ■voor 2 pakken Lucifers3, Bus 500 gram tP 39 100 gram Boeremetworst 100 gram Gelderse Ham koopt u Albert Heijn Grote Gemberkoek59 250 gram Kokosbanket59 Pak 225 gram Pindakoekjes59 Doos Zaanse Koeken'™'SS"d' 59, Zak 500 gram Bruine Bonen5^ Doos a 4 stukken Palmoliezeep. Pot zoetzure hele Augurken59 Blik Gecondenseerde melk *°",feerrƒ59 250 gram Grote Pinda's59 du esÊA koopt u Albert Heijn Wet' voor QÊl 79 Pak Corn Flakes kulss 79 Pot hele Augurken W'79 Pot Zilveruitjes779 Blik Asperges J -79 Blik Tomatensoep iu£79 Een Gelderse Rookworst. K WAL ITEITS- GARANTIE Wanneer u een bij AH gekocht arti kel niet elke cent waard acht die u ervoor betaalde, dan geeft AH u het volle bedrag terug.

Peel en Maas | 1961 | | pagina 6