ESSO PETROLEUM St. Nicolaas, patroon der stille armen, schippers, kooplui enz. Nieuw adviesorgaan: Maatschappelijke opbouw. Arbeiders sparen in tien jaren honderd miljoen guldens 5>V Advent-tijd SPORT Zaterdag 3 december I960 No 49 EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG ^PEEL EN MAASB DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAT WPRKRT A H VHOR VRIMPAY PW nM^TPRPTW ADVERTENTIEPRIJS loiper m.ro. ABONNEMJENTS- GBOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 15#«.52 Vf CiL^IV£IL<>iU V VJVJIX Vi^llIVHI WlVlO 1 AEtlVCll PRIJS PER KWARTAAL f 1.4# (batten Venray 1.6t) Over het huiselijk geluk van de schatrijke Theophanes te Patara in Klein-Azië viel een lichte schaduw: zijn huwelijk bleef jaren kinderloos. Vurige gebeden rezên op tot God en hoe intens was de vreugde, toen na jaren wachten een zoon werd geboren, die voorspoedig opgroeide in de milde vx-oomheid van het koopmanshuis. Helaas rukte de pest Nikolaas ouders vroegtijdig weg en bleef de jongeman verweesd achter. Een aanzienlijk vermogen had hij geërfd, maar de grootste waarde hechte zijn vroom gemoed aan de liefde Gods. Zijn verdere opvoeding dankte hij aan zijn oom, de aartsbisschop van Myra, die hij later opvolgde. v Buitengewoon weldadig was de jonge aartsbisschop voor armen en verdrukten en wanneer hij op 6 de cember 342 voorgoed het hoofd ter ruste legt en grafwaarts wordt ge dragen, volgt een stoet van armen de baar naar de rustplaats in de ka thedraal. ZEER POPULAIR De Sint-Nikolaas-figuur beslaat in het volksleven wel een zeer be langrijke plaats. Ontelbare kerken, kapellen, kloosters enz. zijn tot zijn eer gesticht, omdat men in hem zag de wonderdoener en helper in alle nood en gevaar. Steeds weer is getracht om deze geschenken uitdelende kindervriend met de godenwereld in verband te brengen. Zo schrijft Grimm, dat hij zich wel kan voorstellen, dat reeds in het heidendom de godheid, wiens ver schijning geluk en zegen bracht, een vrolijke dwaas of dwerg als die naar terzijde stond. Na de invoering van het christen dom liet men eerst 'n heilige figuur het Christuskind of de Moeder Gods vergezellen, die echter later weer in de oude Kobold ontaardde. Het vermoeden wordt dus uitge sproken, dat de christelijke schen ker van gaven zijn functie heeft overgenomen van een Germaans- heidense godheid. Anderen zien in de gestalten, die door de schemering van de advents- avonden der z.g. „twaalf nachten" sluipen, verschillende wezens. In het noorden zijn het oud-hei dense godenfiguren, in het zuiden de levend geworden figuren uit de bijbelse geschiedenis, terwijl mid den onder hen ook de oude hei denen opduiken, en die herinneren aan de landen, door het Christus kind veroverd. Afgezien van enkele bijkomstig heden bestaat het sinterklaasge bruik in zijn verspreidingsgebied hieruit, dat men in de vooravond of morgen van de 6e decembïr de zoete kinderen met geschenken ver rast, terwijl de kinderen die zich misdragen hebben bestraft en hen, naar gelang de landsgewoonte, met roede of zak dreigt. Heeft de uitdeling op de voor avond plaats dan verschijnt de goed-heiligman meestal zelf in de gedaante van een verkleed persoon. Zo is het gebruik in het grootste gedeelte van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België en ons land. Ook in de vóór-reformatische tijd werd 't Sinterklaasfeest gevierd, wat mag blijken uit 'n gevonden re kening van dr. Maarten Luther. Hierop komen, naast de gewone huishoudelijke uitgaven, ook die voor Sinterklaasgeschenken voor. Later noemt men in één adem de heilige kerst- en sinterklaasnacht als het tijdstip waarin de kinderge schenken werden gebracht en ver haalde men de jeugd, dat beiden, het Kerstkind en de H. Nikolaas, hen met presentjes had verrast. SCHERPE REACTIE Fel reageerde men in de tijd der Reformatie tegen 't sinterklaasfeest. Zo besloot de Alkmaarse overheid 'n keur in het leven te roepen, waarbij werd verboden „op St. Ni- kolaasavond met eetwaren, snoe perij of poppegoed op enighe plaets te koop te staen". En de predikant Walisch Sieu- werts schreef in 1604: ,,'t Is eene sotte ende ongefondeerde maniere van de kinderen haere scoenen met allerly snoperie ende slickerdemich te vullen. Wat is dat anders ghe- daen als op de hoochte geoffert ende geroockt?" De stadsregering van Grave ver bood dat „de schoenen ende clom- pen van eenighe kinders" werden gezet. Dit „op pene dat deghene die con trarie willen mogen doen, verbeu ren sal den hoochsten dobbelden penninckbreuck te gaen nae breuc- ken recht". Soortgelijke keuren werden ook te Arnhem, Enkhuizen enz. afgekon digd. SCHUTSPATROON DER SCHIPPERS In het jaar 1087 bevrijdden zeelie den het heilig gebeente van Sint- Nicolaas uit de macht der Turken en brachten dit over naar Bari. Maar de zeereis was niet voorspoe dig. Een hevige storm overviel de schepelingen en noopte hen een vreemde haven binnen te lopen. Later vernamen ze dat het Patara was. Wonderlijk, de heilige van Myra had nog eenmaal een groet willen brengen aan zijn geboorte plaats. Zo werd Myra's bisschop de schutspatroon van de zeevaarders, ook de beschermheilige van onze hoofdstad daar Amsterdam zijn op komst en bloei dankt aan het water. Van hieruit heeft zich. zoals men wel beweert de sinterklaasviering verspreid. Tijdens de regering van keizer Constantijn de Grote braken in Phrygië onlusten uit. De vorst zond daarop 'n leger onder aanvoering van drie veldheren om de opstand te dempen. Door ongunstige zeewind werden de schepen evenwel-naar Lycië ge dreven alwaar ze een kleine haven binnenliepen bij Myra. Aanstonds begon het leger met de verwoesting en plundering van het land, evenwel niet zonder tegen stand der bewoners. Er ontstond 'n gevecht dat vast en zeker ten na dele van de bewoners zou zijn uit gevallen, wanneer Sint-Nikolaas niet te hulp was gesneld en de orde had hersteld. Hier ook redde hij drie onschul- digen van de dood door het zwaard. Toen hij nl. had vernomen dat men op het punt stond de drie veroor deelden te onthoofden, snelde Sint- Nikolaas naar de gerechtsplaats, ontrukte de beul zijn zwaard en leidde hij de drie mannen naar de prefekt, die hij bestrafte. Sinter klaas werd zo de schutspatroon dei- gevangenen. Bekender nog is de legende van de drie arme, huwbare jonge vrou wen. Een aanzienlijk man, die ge heel verarmd was, had het voorne men zijn drie dochters die hij niet volgens hun stand kon uithuwelij ken, aan de schande prijs te geven, om zodoende in zijn levensonder houd te kunnen voorzien. De jonge Nikolaas, zojuist erfge naam geworden van een groot ver mogen, hoort daarvan en werpt dan driemaal een zak geld ongezien in de woning van de verarmde edel man, zodat 't elke dochter mogelijk kon worden een goed huwelijk te sluiten. De derde maal weet de hoogst verraste vader de wegijlend wel doener te achterhalen en betuigt hij deze zijn welgemeende dank. KINDERZEGEN Eens begaf een zekere Cethron zich naar Myra om daar de heilige Nikolaas een zegen af te bidden. Hij bereikte deze stad toen men juist op het punt stond 't stoffelijk overschot van de heilige ter aarde- te bestellen. Toch ontving hij nog een zegen. Teruggekeerd naar zijn geboorte plaats en levend in het vertrouwen, dat de kracht der relikwieën hem 'n zoon zou schenken, bouwde Cethron op verzoek van zijn vrouw, buiten de stad een kerk, gewijd aan de H. Nikolaas. Werkelijk werd op 6 de cember, op de naamdag van de hei lige van Myra, hun een zoon gebo ren, die zij Adeodatus noemden. Sindsdien vierde het gelukkige ouderpaar elk jaar het sinterklaas feest op de geboortedag van hun zoon. Toen Adeodatus 7 jaar oud werd en men weer het feest van Myra's heilige wilde vieren, vielen de Ara- cheren het land binnen. Ze namen o.a. ook de jonge knaap mee en voerden hem naar Babylonis. Hier komt Adeodatus als schenker aan het hof van de oosterse vorst Mar- mormus. Het jaar daarop, als weer sinterklaasdag is aangebroken en zelfs de koning de ongelukkige knaap verzekerd heeft dat geen macht te wereld hem uit zijn han den zal kunnen redden, wordt de jonge schenker plotseling, terwijl hij de gevulde beker in de hand houdt om die aan de koning aan te bieden, door 'n onbekende macht in de lucht geheven en naar zijn ge boorteplaats teruggevoerd. Meerdere legenden zijn bekend, waax-uit blijkt dat de H. Nikolaas kinderzegen brengt. Sinterklaas wordt dan ook als de „kindei-bren- gende" heilige vei-eei-d. Hij helpt ook de zuigelingen die pijn lijden. Vandaar dat hij ook de kinderpatroon is. Wanneer b.v. een moeder, aldus de legende, haar kindje in een met warm water gevuld badje op het vuur laat staan en 't vergeet, vindt ze bij haar thuiskomst de kleine op wonderbaarlijke wijze bewaard, terwijl het nog in het bad zit. Het sinterklaasfeest, tot ons geko men uit het grijze verleden, vieren we thans nog met grote vreugde, ontdaan van het buitenissige en buitensporige dat het feest van de heilige in vroeger eeuwen ken merkte. Gisteren heeft de commissaris der koningin 'n commissie geïnstalleerd, die ais adviesoi-gaan zal opti-eden inzake de sociale begeleiding van de economische ontwikkeling in Lim burg. Het werktex-rein omvat reeds aan gewezen ontwikkelingsgebieden. Te vens zal deze commissie contact on derhouden met welvaartsstichtingen en streekcommissiies, die op dit ge bied werkzaam zijn. De Commissie Sociale Planning Ontwikkelingsgebied Noordelijk Limburg, die haar taak op verdien stelijke wijze ten uitvoer heeft ge bracht is opgeheven. Ver-schillende leden maken van 't nieuwe adviesorgaan deel uit. De samenstelling is als volgt: drs P. Le- bens, Buchten (lid. Ged. Staten) voorzitter, J Achten Horst (lid G.S.), ondervoorzitter, drs. F. Schols, (bur gemeester Maasbree) mr. E. Rutten (burgemeester Melick en Herken bosch en Vlodrop) E. Prick (burge meester Schaesberg), H. Gerrits (aalmoezenier maatschappelijk werk), J. Maenen, Heerlen, (voor- ziter KAB), drs. A. Hutschemakei's, Roermond (adj. secretaris LLTB) drs. H. Notenboom, Venlo, (direc teur Kath. Limb. Middenst. bond), mej. E. Stollman, Heex-len (voorzit ster Katholiek Arb. Vrouwen), mej. M. Paulussen (Meerssen) secreta resse Prov. Jeugdraad, L. v. Leyen- horst, Treebeek (secr. mijnbedrijfs- bond NW) en dr. H. Roemen, di recteur ETIL. Als toegevoegd secre taris is aangewezen di-s. P. Tops te Maastricht. Het is met verbazing, dat wij dit bericht ontvingen. Weliswaar was het geen geheim meer dat de Com missie Sociale Planning Ontwikke lingsgebied Noordelijk Limburg zou vervangen worden door een grote, meër provinciaal gericht advies orgaan, dat Ged. Staten zou advi seren t.a.v. alle ontwikkelingsgebie den van Limburg, maar dat men dat zo zou oplossen, heeft waar schijnlijk geen mens verwacht. Men mag in dat persbericht dan wel stellen, dat verschillende leden van de oud Noord-Limburgse Com missie in dit nieuwe orgaan een plaats gekregen hebben, de enige Noord-Limburger die wij er in heb ben kunnen ontdekken is tot heden de heer Achten. De burgemeesters van Gennep, Ottersum, Mook, Bergen, Venray en Helden had men schijnbaar niet meer nodig, eveixmin als de heren L. Laurensse en J. Loonen en nog minder de kringvoorzitter van de KAB uit Helden, die ook allemaal zitting hadden in de oude Commis sie. Het noordelijk ontwikkelingsge bied komt dus wel heel erg bekne pen uit de hoek, al twijfelen we er niet aan, of de heer Achten zal het zijne doen om Noord-Limburgs stem tte doen horen. Maar hij moet dan \vel erg optornen tegen Midden- en vooral Zuid-Limburg, die in dit nieuwe adviesorgaan, toch wel zeer sterk vertegenwoordigd zijn. Nu zal men van Pr-ovinciale zijde wellicht de opmerking maken dat dit adviesorgaan zeer sterk zal sa menwerken met een ander-e instan tie, nl. het Opbouworgaan Noord- Limburg, waarin wel verschillende mensen van Noord-Limburg zitting hebben, maar deze zelfde organen zijn er of kunnen ook in Midden en Zuid-Limburg komen. En dan valt het accent nog al zwaax'der op die streken Door deze wel enigszins vreemde samenstelling kx-ijgt de burger het idee, dat in Noord-Limburg schijn baar geen behoeften meer bestaan. Dat de oude Commissie haar werk zo goed heeft volbracht, dat het nu tijd wordt ook Midden- en Zuid- Limburg hun deel te geven.Er is inderdaad door deze oude Com missie veel werk ver-zet en Venray heeft er b.v. mede zijn sportpark plan en zijn schouwburg aan te danken. Maar klaar was men nog lang niet en het laatste jaarvex*slag somt nog een hele rij wensen en Verlangens op, die nog in Noord- Limbux-g levenWensen, die misschien nu in de verdrukking gaan komen, nu slechts een Noord- Limburger het tegen de rest van Limburg op moet nemen. Trouwens er rijzen bij de samen stelling van dit adviesox-gaan ook nog andere vragen. Een daarvan is, waarom wel KAB, NVV, LLTB en Middenstand vertegenwoordigd zijn, maar niet de werkgeversorganisa ties, die juist bij de ontwikkelings gebieden een voorname rol spelen? En Waarom krijgt Adelbert geen stem, als men alle andere stands organisaties een zetel toekent? We kunnen eerlijk niet ent housiast zijn. De redenen waarom zijn o.i. hierboven voldoende aange geven. De vraag mag gesteld worden of Noord-Limburg i.e. Venray op deze feiten niet moet wijzen. Koop woede naar ritfk der fabels verwezen De bewering, dat de arbeiders niet met hun geld kunnen omgaan en dat zij hun verdiensten besteden aan tv-toestellen, luxe bromfiet sen, pick-ups en draagbare radio's is naar het rijk der fabels verwezen door de directeur van de Centrale Volksbank, Drs Biesaart. Mijn cijfers wijzen uit, zegt hij, dat de Nederlandse arbeider spaart voordat hij koopt. Het Amerikaanse crediet-systeem van eerst kopen en dan geleidelijk aan afbetalen zal in ons land lang niet zo'n omvang aannemen. De spaarzin van het Nederlandse volk is groot. Drs. Biesaart kan het weten. In zijn brandkast in de directiekamer van de Centrale Volksbank ligt het cijfermateriaal, dat zijn beweringen staaft: honderd miljoen gulden be draagt het spaartegoed van de 220.000 KAB-ax'beiders, jongeren en kinderen, die een spaarboekje heb ben bij hun eigen spaarbank, de dochterinstelling van de Katholieke Arbeiders Beweging. De Centx-ale Volksbank bestaat nu veertig jaar. Deze spaarbank van de katholieke ax-beiders is voortgeko men uit initiatieven van onze grote sociale voormannen als Ariëns en Dr. Schaepman. Tegelijk met de plaatselijke af- deliixgen der arbeidersorganisaties stichtten de werkers van het eerste uur de plaatselijke spaarkassen, waar de tegoeden langzaa:ci groei den met inzetten van een halve cent tot soms vijf cent per week. Uit die plaatselijke spaarpotjes groeiden de diocesane spaarkassen van Utrecht (1916) van Limburg (1917) en de Centrale Volksbank voor de resterende drie bisdommen van Haarlem, Den Bosch en Breda. De Nazi-bezetting van 1940-45 dwong tot een fusie der diocesane spaarbanken, welke fusie na de oor log vrijwillig is voortgezet en naar thans is gebleken aanzien lijk heeft bijgedragen tot de onstui mige groei van de Centrale Volks bank. Deze uitbreiding plus de erfenis van voor de oorlog met zijn tien tallen verschillende soorten en af metingen der spaarboekjes nood zaakten tot reorganisatie. Vorig jaar kreeg deze zijn beslag. De Centrale Volksbank beschikt nu over de modernste administra tie van de vele spaarbanken in ons land: een electronisch brein ver werkt met onvoorstelbare snelheid reeksen berekeningen, welke anders ten koste van zeer veel mensen en in veel trager tempo zouden moeten geschieden. Onze spaarbank, zegt Drs. Bie saart, is een sociale instelling. Wij zijn er niet op uit om winst te maken. Wat wij verdienen komt de inleggers, de arbeiders dus, weer ten goede. Een duidelijk voorbeeld bieden de duizenden hypothecaire leningen ten bedrage van dikwijls nog geen drieduizend gulden. Dei-gelijke hy pothecaire leningen zijn voor de banken niet „inter-essant", d.w.z. ze verdienen er niet aan. Maar de Cen trale Volksbank denkt er anders over. Ook op andere manieren komt het geld weer tex-ug bij de ax-beiders, b.v. door hulpverlening bij de bouw van scholen, parochiehuizen, be- drijfsspaarregelingen enz. Bovendien hebben wij een sterke binding met onze spaarders, ver klaart Drs Biesaart. Wij steunen op ons grote net van 635 agenten in ons land. Zij zijn de plaatselijke sociale voormannen en vervullen dikwijls een vertrouwenspositie tussen de bank (en ook de KAB) enerzijds en de kleine spaarder anderzijds. Wel ke invloed van hen uitgaat is niet te meten, maar moet zeer groot zijn. Drs Biesaart ziet nog lang geen einde aan de groei van de Centrale Volksbank die nu tot de 7 gx-ootste van Nederland behoort. Er ligt nog een behoorlijk texTein braak, waarop wij ons spaardersnet kunnen uitbx-eiden. Hij is dan ook optimistisch en niet ten onrechte. De afgelopen vijf jaar steeg het spaartegoed maar liefst van 50 tot 100 miljoen gulden. En hij voorziet, dat bij het 50-jarig bestaan van de Centrale Volksbank in 1970 dit te goed nogmaals verdubbeld zal zijn. De stijgende welvaart van de Ne- ierlandse katholieke arbeiders, zegt hij, vindt een goede weerspiegeling 'n hun spaarboekjes. Hij acht de ijd zelfs rijp voor vele arbeiders lat zij hun geld in aandelen gaan beleggen omdat zij op hun spaar boekje voldoende achter de hand hebben voor plotselinge tegenval lers. Drs Biesaart staat dan ook volko men achter het voorstel, dat de KAB-leiders aan de verbondsraads- vergadering in december zullen voorleggen, namelijk om voor de katholieke arbeiders een eigen be leggingsmaatschappij op te richten! Wanneer iemand een halve eeuw geleden iets dergelijks had voor speld wij behoeven eigenlijk niet zo ver terug te gaan dan was hij voor een gevaarlijke gek uitge maakt. ïssoj—voor oliehaard da haardolla met het hoogste rendemen4 "Éïïo) méér warmte mincfer roet zuinig K. A. VAN ELSEN, PETROLEUMHANDEL PRINS HENDRIKSTRAAT 18, VENRAY - TEL. 04780-1834 De ad vents weken zijn aangebro ken en reeds straalt ons toe uit de kerstkribbe het hemels licht en naarmate de kerstdagen naderen moet ook, zal het ook goed zijn, ons vex-langen naar de geboren Godmens intenser worden. Meestal blijft de adentsviering bepex-kt tot kerkelijke ceremoniën of toespx-aken, welke dc beloofde Christus tot ondex'werp hebben. Is 30 november een zondag dan vangt advent op deze datum aan Van feestvreugde was vroeger itx de adventsdagen geen sprake. Ernst er. boete voerden de boventoon. In de kerken sprak men uit de boetepredikaties van Johannes de Doper of men behandelde een ge deelte van de Openbaringen. Geen muziek en geen Te Deum of Gloria klonk op en de sombere vio lette kleur domineerde in de bede huizen. Vasten was punt een van het pro gramma. Niemand leidde een bruid ten altaar, want geen huwelijk mocht gesloten worden. Maar 11 december kwam de ommekeer-. Dar speelde het orgel een jubelend alleluia en wex-d het violette door het rose vervangen. Een sfeer van feestelijkheid en van vreugde in de kerken. De tijd van boete was ten einde. Lezen we er de kex*kgeschiedenis op na, dan treffen we ook in hel Oosten sporen aan van advents- vasten, dus gelijk aan eenzelfde pe riode paas-vasten. KAARSEN In onze tijd komt meer en meer het gebruik van de adventskrans op de voorgrond, waarvan de houten of de ijzeren band vier kaarsen draagt Ze symboliseren het tijdvak var 4000 jaren, waarin de verwachting leefde op de komst van de Messias Wie voor het eerst de krans heef' gebruikt, weet men niet, zodat de oorsprong van dat folkloristisch ge bruik, zich in het verre verleder, verliest. Misschien is het een ge kerstend gebruik, zoals de Kex-k heel tactisch de oex-oude heidense gebruiken christaniseert. Wanneer toch de dagen gingen lengen en het licht dus tx'iomferenc? over de duistex-nis begon te schij nen, was er uitbundige vreugde bij de Germanen. Het dichterbij komen van de hei lige nacht stelt men symbolisch voor door elke zondag een kaars meer aan te steken. IN DUITSLAND Bij onze oosterburen vormen zich in de adventstijd clubjes van vijf niet al te jonge leden. Deze stellen voor: Christus, Sinterklaas, Peti-us een engel en een knecht, genaamd Ruprecht. In clubverband trekl men de huizen langs, waar men toe lating van Christus verzoekt. Wordl dit toegestaan dan zingt de engel: „Van hohen Himmel kommen wir her. Und bringen von dort viel Neues euch her. Der heil'ge Christ steht vor der Tür, O heil'ge Christ komm doch herein Der Stuhl wird der schon bereitet sein" De binnentredenden richten daar na om beurt het woord tot de be woners, meestal op rijm, en ver trekken daarna onder het zinger van een vermaning goed te leven. Soms kent men de benaming zangtijd toe aan de adventstijd. Dit komt doordat men dan in deze da gen kerstliederen zingend langs de huizen trok en om de aandacht te trekken met een stok op de deur klopte. We behoeven de waarde van de adventskrans en zangtijd niet te verwaarlozen. We merken er in op naast de materiële voorbex-eiding toch ook de geestelijke, waarop ten slotte de nadruk valt, in elk geval dient te vallen. S.V.V.-NIEUWS Door de algehele afgelastirig van het programma voor de amateurs en de afdelingen, als gevolg van de meer dan overvloedige regenval, oleven we verstoken van het Ven- ray-Horst treffen en moesten onze supporters zich tevreden stellen met het volgen van de betaald- voetbal uitslagen aan de radio. Door deze gang van zaken raken we met de thuiswedstrijden van het eerste elftal lelijk achterop, het is ..e hopen, dat weldra de afgelaste programma's worden ingehaald. Voor zondag a.s. gaan echter weer Je normaal voor deze datum vast gestelde wedstrijden door en krij gen we het volgende pi*ogramam af ..e werken. RKDEV-Venray, aanvang 2.30 uur. Venray 2-Blerick 2, aanv. 2.30 u. Venray 3-Wanssum 2, aanv. 12 u. Venray 5-Kronenberg 2, aanv. 2.30. Ons le elftal zal zeker alles op alles zetten om de slechte beurt van verleden jaar in Arcen goed te ma ilen. Toen werd in Arcen de eerste nederlaag van het seizoen geleden. Met 4-1 was 't een klap die behoor- ojk aankwam. Ditmaal zal onze ploeg er wel terdege voor oppassen, dat 't niet iover kan komen. Arcen heeft in naar laatste wedstrijd voor de xerste keer het zoet der overwin ning kunnen proeven middels een fikse zege op OVCS en zal zich niet zonder meer terug laten drukken. Wij menen echter toch wel zoveel vertrouwen in de huidige vorm en vechtlust van ons elftal te mogen stellen, dat we op een kleine over- winnig durven rekenen. Het 2e elftal dat Blerick 2 op be zoek kx-ijgt heeft een mooie gele genheid om een ex-nstige concurrent voor de eerste plaats voorlopig van zich af te schudden. Daarvoor zal xr echter van begin tot het einde flink aangepakt moeten worden. Vorig seizoen werd in de thuis- vedstrijd een 2-2 gelijkspel bereikt. Willen onze reserves een serieuze jooi doen naar de reserve le klas, lan moeten de beide punten ver- jverd worden. Het 3e elftal moeten we toch in staat achten om van het, dit sei zoen blijkbaar zwakke Wanssum 2,. op eigen veld te winnen. Door een Dverwinning wordt de voorsprong Dp deze ploeg weer wat duidelijker xn blijven we een beetje in de rij. Zorg er voor dat de punten binnen komen. Het 4e elfteal is wederom vrij en kan zich alvast concentreren op de wedstrijd voor de volgende zondag xls een zeer ernstige concurrent Hegelsom op bezoek komt. Het 5e elftal ontvangt Kronen berg 2. Mits men de zaken serieus Dpneemt wordt dit wederom een overwinning voor 't vijfde. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot naandagmorgen 8 uur, wordt de oractijk der huisartsen voor Venray x.o. waargenomen donr Dr. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 1393 Uitsluitend voor spoedgevallen. GROENE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de Kom. Zondagsdienst Groene Krats: Zr. J. Janssen Leunen K 3 tel. 1361 ST. ADELBERT Woensdag 23 november jl. verga derde de afdeling Venray van de St. Adelbertvereniging in restaurant Verheugen. Het was de derde bijeenkomst in het verenigingsjaar 1960-1961. Als spx-eker trad op deze avond op drs. D.J. van Dissel, econoom aan de Effectenbeurs te Amsterdam. Onder de titel: „Wallstreet Beursplein 5. What makes us tick", hield deze een inleiding over de functie van de effectenbeurs. De volgende vei-gadering zal plaats vinden op 13 december a.s. Dr. P.J.R. Modderman, archeoloog en wetenschappelijk hoofdambte naar bij de rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek te Amersfoort, zal dan spreken over: .De prehistorie van Venray en om geving". Ook de leden van het Oudheid kundig Genootschap te Venray zijn uitgenodigd deze voordracht bij te wonen.

Peel en Maas | 1960 | | pagina 1