THOMOSSEII Vergadering ZUIVELFABRIEK ARTS-v.WOERKUM Marktstraat U, ik en het verkeer... De laahte dans Katholiek en Protestant IN LIMBURG Voor een mooi en degelijk cadeau naar Dames- lieren- kinderkleding een waardebon van 10 cent „wat 'n bééldig pakje is dat!" Het is niet alleen Jan Publiek dat een verkeersbeeld geschapen heeft, door zijn gedragingen op de weg als een waarin we thans dagelijks de allertreurigste gebeurtenissen be leven. Weliswaar vormen de WEGGE BRUIKERS de grootste bijdragt tot het geheel, dat chaos genoemd mag worden; in het vals spelende VERKEERSKOOR slaat de OVER HEID als dirigent ook vaak een po ver figuur. Hetzij door het uitvaardigen var dubieuze bepalingen, het plaatsen van belachelijke aanduidingen, het zij door het toezien, dat door aller lei onbekwame en volkomen onge schikte lieden zg. VERKEERSON- DERWIJS gedoceerd wordt. Zich met allerlei misleidende ad jectieven tooiende AUTORIJSCHO LEN, slaan er soms nonsens uit. waar een volmaakte carnavalsavond een saaie vertoning bij lijkt. Het is bekend, dat op dit gebied, van dit soort onderwijs, al heel wat woor den vuil gemaakt zijn. De overheid, staat daarmee toe dat dus die in dit opzicht PASSIEF blijft honderden mensen "verkeersonder- richt" krijgen op een wijze, welke met onderwijs als zodanig niets, he lemaal niets meer heeft uit te staan. Eveneens is bekend, dat bona fide RIJSCHOOL-HOUDERS zich aan dit zinloze gedoe groen en geel ergeren en niets liever zouden zien dan dat hun beroep op wettelijke wijze beschermd zou worden. Deze bekwame personen worden in hun verantwoordelijke werkzaamheden maar al te vaak bedreigd door beun hazen, die alleen maar het begrip commerce kennen. Deze heren marchanderen met belachelijke prijzen en worden door niemand gestuit bij het verkondi gen van hun dagelijkse onzin aan het publiek. Wie vogelzaad wil verkopen, of er zijn beroep van maakt lompen op te halen, moet wettelijk in het bezit zijn van allerlei diplomas en vestigingsvergunningen. Er is nage noeg geen vak uit te oefenen zonder te kunnen aantonen, dat men een een zekere vakkennis bezit, gezwegen, wat men moet hebben om onderwijs te kunnen geven. In onze aan voorschriften gebon den maatschappij is feitelijk niets meer uit te spoken of er zullen pa pieren getoond moeten worden. Voorzover ons bekend ziin de be zigheden van INBREKER en OP LICHTER wettelijk nog niet be- 3chermd. Maar eyenmin het "drij ven" van een zgn. Autorijschool. Nogmaals, waarde lezer, de goede niet te na gesproken, is het op dit terrein bedroevend gesteld.. Wie om 12 uur zijn eerste rijbewijs heeft af gehaald, kan 5 over 12 al starten net zo'n instituut. Ongestraft mag zo'n avonturier dan adverteren dat hij de beste instructeur is, die men maar vinden kan. Hij mag liegen zo bard hij maar kan en gewoonlijk noemt hij zich ook nog erkend. Maar sen erkenning -zo ze er al is- kan hij niet tonen. De overheid laat dit allemaal rus- ;ig toe. De vogelzaadverkoper krijgt zijn diploma niet, als hij zich ver list tussen parkieten- of zangzaad. De lompenman kx'ijgt geen erken ning als hij niet goed het verschil 'sent tussen laken en katoen. Maar de RIJSCHOOLHOUDER die met 'n ^skoud gezicht tegen tientallen leer lingen een verkeerde uitleg staat te geven van VOORRANGSREGELS mag rustig doorgaan en desnoods nog een filiaal oprichten. De over heid laat dat allemaal toe. De krui denier, die niet weet, wat allemaal onder peulvruchten gerangschikt zal moeten worden; de kapper, die niet direct ziet, wat mensen- of apen haar is; de melkboer, die dit; de bakker, die dat niet weet, zakken als bakstenen en mogen hun vak niet uitoefenen. Maar de rijschool houder mag beunhazen zoveel hij wil. Hem wordt niet in de weg ge legd om zijn bedenkelijk beroep voort te zetten. Er zou een zeer humoristisch en leuk boek te vullen zijn met "evan gelies", welke sommige van deze beunhazen hun leerlingen verkon digen. Leuk, als er geen mensenle vens van af hingen. Ook op andere wijze kan de over heid danig schutteren. Met name is te wijzen op het aanbrengen van verkeersborden in sommige plaat sen. Ook hier kan een verzamelaar een pracht stel foto maken van al lerlei dwaze verbods- en gebods bepalingen, die men in den lande heeft aangebracht maar die volko men dwaas of zinloos zijn en in plaats van veiliger verkeer bevor deren, slechts ongemak, ergernis en onveiligheid veroorzaken. Wellicht, dat we het hierover later nog wel eens hebben. Het verzoek aan Venrays gemeenteraad om medewerking te verlenen by de stichting van een protestants-christelijke school In Venray, heeft velen van ons zich doen realiseren, dat er ook op het terrein van de godsdienst in Venray, wat aan het veran deren is. Een protestants-christelijke schoolNiemand had zo- Iets 40 jaren geleden in het geheel katholieke Venray, zelfs maar durven voorspellen. Het is op Willibrords-zondag, de dag van het binnenlands apostolaat, misschien wel goed over onze verhouding t.a.v. onze protestantse broeders even na te denken. Een kleine minderheid wordt door een grote meerderheid zelden serieus genomen. Katholiek Lim burg wordt pas sinds vrij korte tijd echt met de Reformatie geconfron teerd. Dat een protestant uit het Noor den zich na enige aanpassing best thuis kan voelen in het katholieke Limburg, is in duizenden gevallen bewezen feit. Maar al verloopt deze aanpassing dan ook gunstig, zij wil beslist niet zeggen, dat de katho lieke Limburgers oecumenisch ge zind zijn, wat wil zeggen, dat zij streven naar toenadering tussen de Kerken. Daarvoor zijn heel andere zaken nodig. Toch is er in Limburg heel wat groeiende. Limburg verkeert in nog sterkere mate dan Brabant, dat een veel grotere toestroom uit het gemengde Noorden heeft gekend en nog kent in een voor ons land unieke positie Limburg is practisch geheel katho liek. De protestanten vormen er een minderheid. Het is niet overal in Limburg hetzelfde. De doorsnee-cijfers geven aan, dal Limburg voor 94,5% katholiek en voor 4,2hervormd, gereformeerd enz. is. In de mijnstreek liggen deze cij fers anders. Daar is 80% katholiek en 16% protestant. Vooral de laat ste tientallen jaren is dit zo ge groeid. Dit heeft tot gevolg, dat Limburg nog vrijwel geen traditie heeft kunnen opbouwen in de om gang met de andersdenkenden, zo als het Noorden dat heeft gedaan. Maar ofschoon de Limburger on wennig staat tegenover de pro testant, heeft hij nooit geprobeerd om hem achteruit te stellen of te „vervolgen'. Van protestantse zijde is hierover nog nooit een klacht gehoord. In tegendeel, aan de kex-ken der Re formatie wordt niets in de weg ge legd. De katholieke gemeenteraden verlenen royaal subsidie aan pro testantse kex-ken en instelingen. Over het algemeen kan ongetwij feld gesproken worden van een prettig contact op zuiver menselijk en zakelijk niveau tussen de ovex-- grote katholieke meerderheid en de soms zeer kleine protestantse min derheid. Maar van een oecumeni sche ontmoeting op bx-ede schaal is echter nog geen sprake. De redenen hiervan zijn de totaal verschillende geaardheid van de meestal uit het Noorden komende protestant en de katholieke Zuider ling. De volksvroomheid van de katho lieke Limburger ligt de protestant niet en .omgekeerd de vroomheid van de protestant de katholieke Limburger niet. Hij leert eigenlijk nu pas een klein beetje de protestant kennen in zijn diepgelovige, christo-centri- sche leven, waarin voor gecompli ceerd en kex-kelijk formalistisch le ven geen plaats is. De Limburger kende tot voor kort de Protestant alleen maar van ho ren zeggen. Hij wist niet, dat de protestant Gods souvereiniteit bo ven alles veilig gesteld wil zien en dat hij daax-om wars is van heiligen verering. De protestant ziet in de Maria- verex*ing vooral in de Zuidelijke landen een verdringing van Chris tus door de mens Maria. De protestant, die naar Limbux-g komt om zijn bx-ood te verdienen ax-riveex-t in een wereld waarvan hij niets begrijpt. De Limbux-gse le vensstijl is imex's een totaal andere. In het leven van de Limburgse katholiek bestaat veel meer de nei- ling om innerlijke houding en ge loofsbeleving in tekenen en symbo len naar buiten te uiten. Hierin vindt de katholiek in Lim burg niet gemakkelijk contact met de protestant, omdat deze px-inci- pieel alle veruitterlijking afwijst. De protestant wortd gekenmerkt door een strakke levensstijl. Ofschoon de persoonlijke verhou dingen in Limburg tussen katholiek en protestant werkelijk wel goed zijn, bestaat.er nog geen oecume nische openheid, omdat er het no dige begrip voor ontbreekt. Er is nog geen echt levenscontact tussen de meerderheid van katho lieken enerzijds en de minderheid van protestanten anderzijds. Toch gebeurt er wel wat in die richting. In Heer-leen en Treebeek b.v. is er sinds enige jaren een ge- sprekscentrum voor priesters en dominees, die tezamen met katho lieke en niet-katholieke leken maandelijks bijeenkomen om te spreken over wat de katholieken en protestanten bindt en scheidt. Behalve in twee genoemde plaat sen is ook in Bnxnssum en Sittard het Open Deur-werk gevestigd, dat het oecumenisch contact met andere kerkgenootschappen zoekt en de oecumenische gedachte onder de katholieken vex-spx-eidt. De „Open Deur" in Treebeek b.v belegt theologische cursussen voor leken, die behalve in de katholieke Vrijdag was in zaal Wilhelmina een vergadering van de leden der Zuivelfabriek, waarin o.a. de toe komst van de K.I. ter sprake is ge komen. Elders in dit blad vindt U hiex-over meer. Voor dit ondex-deel verwijzen wij dus naar dit artikel. In deze vergadering, die onder leiding stond van de heer Fr. Geurts werd het bestuur aangevuld met de heren J. Loonen Oostrum en J. vd. Winkel" Smakt, die met algemene stemmen werden gekozen. De bestuursleden zelf zullen nu het bestuur voltallig is, binnenkort de nieuwe voorzitter kiezen. In deze vergadering gaf de heer Loonen verder een uitvoerige uit- eerxzetting over het melk- en ga- rantiebeleid voor het komende jaar. De heer Loonen, -die uit hoofde van zijn vele bestuursfuncties in de daarbij betrokken diensten en li chamen met deze materie wel uiter mate bekend is, stak zijn misnoegen en ontevredenheid over het aange kondigde beleid niet onder stoelen of banken. - Hij critiseerde de vaststelling van de nieuwe garantieprijs ad 28,30, die 0,35 lager ligt dan de vraag prijs van het Landbouwschap en die overigens vergeleken met het vo rig jaar een verlaging van 0,60 per 100 kg melk inhoudt. Ook het vasthouden aan het ge garandeerde kwantum van 5 mil jard kg, achtte spreker gelet op de grotere melkproduktie on aanvaardbaar; men heeft wèl de als gevolg van de grotere produktie ontstane lagere kostprijs bij de vast stelling in aanmerking genomen, doch niet de grotere produktie. Samenvattend gaf spreker als zijn mening, dat er voor de veehouderij en met name de gemengde be drijven zo langzamerhand ge sproken moet worden van een on houdbare toestand. Hij hoopte, dat er in deze middels voox-genomen bemoeiingen van de zijde van de geoi'ganiseerde land bouw nog iets te redden zal zijn; ook hoopt men een gewillig oor te verkrijgen bij de K.V.P. Directeur Kroon vroeg vooral te willen letten op de reinheid der melk. In de rondvraag kwam de zon- dagslevexdng weer ter sprake en blijkens reacties achter de bestuurs tafel zal zulks in de toekomst ook wel gaan gebeuren. Het is misschien niet ondienstig een toelichting te geven tot het to neelstuk „De Laatste Dans", dat a.s. zóndag nog eenmaal in zaal Wilhel mina zal worden opgevoerd door de Toneelgroep HIOOB. Dit stuk heeft iets gemeen met het Middeleeuwse ELCKERLYC, 't spel van ieder mens, die tastend zijn weg zoekt naar het Licht en niet ian met vallen en opstaan het eind doel bereikt. „De Laatste Dans" is geplaatst in de tegenwoordige tijd en speelt zich af in de bar van een dancing. De Duivel, als barmixer mengt de dranken en de Engel moet zich be palen tot de afwas; een vaste bezoe ker is de Dood. In dit milieu, waar gevochten wordt om zielen, staan de jongelui oog in oog met goed en kwaad en hun eigen vrije wil moet de keuze doen; het zijn allemaal gewone mensen met hun vexdangen naar goed en kwaad, de dansgirl, het on schuldige meisje, de jongeman, en zij spreken onze taal. Het stuk is vrij kort en de keuze misschien aanvechtbaax*, maar het is in elk geval voor iedere aandachtige luisteraar volkomen duidelijk en begrijpelijk. De spelers van Hioob hebben ruim een jaar op dit stuk gestu deerd en het tot in alle onderdelen ontleed en bekeken; men heeft ge tracht de schoonheid van het leven in de eeuwige dodendans van de mens duidelijk te maken en de mo gelijkheid te accentueren, om zelfs het ergste kwaad door de kracht van het goede te overwinnen. De jammer genoeg niet vele bezoekers waren onder de indruk van de wijze, waarop dit stuk ver tolkt werd. De aanwezige teenagers hebben stx-ekking en inhoud van het stuk uitstekend begrepen. Begin januari brengt Hioob het kluchtige blijspel „De Voetbalpool". theologie ook in de reformatorische theologie onderricht krijgen. Er zouden nog veel voorbeelden van beginnend oecumenisch werk aan te halen zijn, zoals het gesprek met Ned. Hervormde Jongeren in Brunssum, de gesprekken met do minees voor de Omxmep-Zuid e.d. Maar de 'oecumenische gedachte in Limburg staat nog in de kinder schoenen. Een goede beleving van St. Willi- brord-zondag en hulp aan het St Willibrord-apostolaat in eigen land kunnen het katholieke geloofsbe wustzijn in openhexd naar anderen ten goede komen. als vesten, pullovers, sjaals en handschoenen. Ruime keuze in STOFFEN Warme HEREN- en JONGENSJASSEN voor de koude dagen. Als EXTRA St. Nicolaassurprise ontvangt U bij ELKE GULDEN die U bij ons besteedt Uitroepen van deze strekking zult u vaak tot uw genoegen horen als u zich in dit modieuze en semble „vertoont". Begrijpelijk, want het bewijst weer eens, dat de ware chic zich meestal ken merkt door eenvoudige lijn maar geraffineerde materiaalkeuze - in dit geval bouclé fantasie.

Peel en Maas | 1960 | | pagina 2