THOMOSSEII
Vergadering
ZUIVELFABRIEK
ARTS-v.WOERKUM
Marktstraat
U, ik en het verkeer...
De laahte
dans
Katholiek en Protestant
IN LIMBURG
Voor een mooi en degelijk
cadeau naar
Dames- lieren- kinderkleding
een waardebon van 10 cent
„wat 'n
bééldig pakje
is dat!"
Het is niet alleen Jan Publiek dat
een verkeersbeeld geschapen heeft,
door zijn gedragingen op de weg
als een waarin we thans dagelijks
de allertreurigste gebeurtenissen be
leven.
Weliswaar vormen de WEGGE
BRUIKERS de grootste bijdragt
tot het geheel, dat chaos genoemd
mag worden; in het vals spelende
VERKEERSKOOR slaat de OVER
HEID als dirigent ook vaak een po
ver figuur.
Hetzij door het uitvaardigen var
dubieuze bepalingen, het plaatsen
van belachelijke aanduidingen, het
zij door het toezien, dat door aller
lei onbekwame en volkomen onge
schikte lieden zg. VERKEERSON-
DERWIJS gedoceerd wordt.
Zich met allerlei misleidende ad
jectieven tooiende AUTORIJSCHO
LEN, slaan er soms nonsens uit.
waar een volmaakte carnavalsavond
een saaie vertoning bij lijkt. Het is
bekend, dat op dit gebied, van dit
soort onderwijs, al heel wat woor
den vuil gemaakt zijn. De overheid,
staat daarmee toe dat dus
die in dit opzicht PASSIEF blijft
honderden mensen "verkeersonder-
richt" krijgen op een wijze, welke
met onderwijs als zodanig niets, he
lemaal niets meer heeft uit te staan.
Eveneens is bekend, dat bona
fide RIJSCHOOL-HOUDERS zich
aan dit zinloze gedoe groen en geel
ergeren en niets liever zouden zien
dan dat hun beroep op wettelijke
wijze beschermd zou worden. Deze
bekwame personen worden in hun
verantwoordelijke werkzaamheden
maar al te vaak bedreigd door beun
hazen, die alleen maar het begrip
commerce kennen.
Deze heren marchanderen met
belachelijke prijzen en worden door
niemand gestuit bij het verkondi
gen van hun dagelijkse onzin aan
het publiek.
Wie vogelzaad wil verkopen, of
er zijn beroep van maakt lompen
op te halen, moet wettelijk in het
bezit zijn van allerlei diplomas en
vestigingsvergunningen. Er is nage
noeg geen vak uit te oefenen zonder
te kunnen aantonen, dat men een
een zekere vakkennis bezit,
gezwegen, wat men moet hebben om
onderwijs te kunnen geven.
In onze aan voorschriften gebon
den maatschappij is feitelijk niets
meer uit te spoken of er zullen pa
pieren getoond moeten worden.
Voorzover ons bekend ziin de be
zigheden van INBREKER en OP
LICHTER wettelijk nog niet be-
3chermd. Maar eyenmin het "drij
ven" van een zgn. Autorijschool.
Nogmaals, waarde lezer, de goede
niet te na gesproken, is het op dit
terrein bedroevend gesteld.. Wie om
12 uur zijn eerste rijbewijs heeft af
gehaald, kan 5 over 12 al starten
net zo'n instituut. Ongestraft mag
zo'n avonturier dan adverteren dat
hij de beste instructeur is, die men
maar vinden kan. Hij mag liegen zo
bard hij maar kan en gewoonlijk
noemt hij zich ook nog erkend. Maar
sen erkenning -zo ze er al is- kan
hij niet tonen.
De overheid laat dit allemaal rus-
;ig toe. De vogelzaadverkoper krijgt
zijn diploma niet, als hij zich ver
list tussen parkieten- of zangzaad.
De lompenman kx'ijgt geen erken
ning als hij niet goed het verschil
'sent tussen laken en katoen. Maar
de RIJSCHOOLHOUDER die met 'n
^skoud gezicht tegen tientallen leer
lingen een verkeerde uitleg staat te
geven van VOORRANGSREGELS
mag rustig doorgaan en desnoods
nog een filiaal oprichten. De over
heid laat dat allemaal toe. De krui
denier, die niet weet, wat allemaal
onder peulvruchten gerangschikt zal
moeten worden; de kapper, die niet
direct ziet, wat mensen- of apen
haar is; de melkboer, die dit; de
bakker, die dat niet weet, zakken
als bakstenen en mogen hun vak
niet uitoefenen. Maar de rijschool
houder mag beunhazen zoveel hij
wil. Hem wordt niet in de weg ge
legd om zijn bedenkelijk beroep
voort te zetten.
Er zou een zeer humoristisch en
leuk boek te vullen zijn met "evan
gelies", welke sommige van deze
beunhazen hun leerlingen verkon
digen. Leuk, als er geen mensenle
vens van af hingen.
Ook op andere wijze kan de over
heid danig schutteren. Met name is
te wijzen op het aanbrengen van
verkeersborden in sommige plaat
sen. Ook hier kan een verzamelaar
een pracht stel foto maken van al
lerlei dwaze verbods- en gebods
bepalingen, die men in den lande
heeft aangebracht maar die volko
men dwaas of zinloos zijn en in
plaats van veiliger verkeer bevor
deren, slechts ongemak, ergernis en
onveiligheid veroorzaken. Wellicht,
dat we het hierover later nog wel
eens hebben.
Het verzoek aan Venrays gemeenteraad om medewerking te
verlenen by de stichting van een protestants-christelijke school
In Venray, heeft velen van ons zich doen realiseren, dat er ook
op het terrein van de godsdienst in Venray, wat aan het veran
deren is. Een protestants-christelijke schoolNiemand had zo-
Iets 40 jaren geleden in het geheel katholieke Venray, zelfs maar
durven voorspellen. Het is op Willibrords-zondag, de dag van het
binnenlands apostolaat, misschien wel goed over onze verhouding
t.a.v. onze protestantse broeders even na te denken.
Een kleine minderheid wordt
door een grote meerderheid zelden
serieus genomen. Katholiek Lim
burg wordt pas sinds vrij korte tijd
echt met de Reformatie geconfron
teerd.
Dat een protestant uit het Noor
den zich na enige aanpassing best
thuis kan voelen in het katholieke
Limburg, is in duizenden gevallen
bewezen feit. Maar al verloopt deze
aanpassing dan ook gunstig, zij wil
beslist niet zeggen, dat de katho
lieke Limburgers oecumenisch ge
zind zijn, wat wil zeggen, dat zij
streven naar toenadering tussen de
Kerken.
Daarvoor zijn heel andere zaken
nodig. Toch is er in Limburg heel
wat groeiende.
Limburg verkeert in nog sterkere
mate dan Brabant, dat een veel
grotere toestroom uit het gemengde
Noorden heeft gekend en nog kent
in een voor ons land unieke positie
Limburg is practisch geheel katho
liek.
De protestanten vormen er een
minderheid. Het is niet overal in
Limburg hetzelfde.
De doorsnee-cijfers geven aan, dal
Limburg voor 94,5% katholiek en
voor 4,2hervormd, gereformeerd
enz. is.
In de mijnstreek liggen deze cij
fers anders. Daar is 80% katholiek
en 16% protestant. Vooral de laat
ste tientallen jaren is dit zo ge
groeid. Dit heeft tot gevolg, dat
Limburg nog vrijwel geen traditie
heeft kunnen opbouwen in de om
gang met de andersdenkenden, zo
als het Noorden dat heeft gedaan.
Maar ofschoon de Limburger on
wennig staat tegenover de pro
testant, heeft hij nooit geprobeerd
om hem achteruit te stellen of te
„vervolgen'.
Van protestantse zijde is hierover
nog nooit een klacht gehoord. In
tegendeel, aan de kex-ken der Re
formatie wordt niets in de weg ge
legd. De katholieke gemeenteraden
verlenen royaal subsidie aan pro
testantse kex-ken en instelingen.
Over het algemeen kan ongetwij
feld gesproken worden van een
prettig contact op zuiver menselijk
en zakelijk niveau tussen de ovex--
grote katholieke meerderheid en de
soms zeer kleine protestantse min
derheid. Maar van een oecumeni
sche ontmoeting op bx-ede schaal is
echter nog geen sprake.
De redenen hiervan zijn de totaal
verschillende geaardheid van de
meestal uit het Noorden komende
protestant en de katholieke Zuider
ling.
De volksvroomheid van de katho
lieke Limburger ligt de protestant
niet en .omgekeerd de vroomheid
van de protestant de katholieke
Limburger niet.
Hij leert eigenlijk nu pas een
klein beetje de protestant kennen
in zijn diepgelovige, christo-centri-
sche leven, waarin voor gecompli
ceerd en kex-kelijk formalistisch le
ven geen plaats is.
De Limburger kende tot voor kort
de Protestant alleen maar van ho
ren zeggen. Hij wist niet, dat de
protestant Gods souvereiniteit bo
ven alles veilig gesteld wil zien en
dat hij daax-om wars is van heiligen
verering.
De protestant ziet in de Maria-
verex*ing vooral in de Zuidelijke
landen een verdringing van Chris
tus door de mens Maria.
De protestant, die naar Limbux-g
komt om zijn bx-ood te verdienen
ax-riveex-t in een wereld waarvan hij
niets begrijpt. De Limbux-gse le
vensstijl is imex's een totaal andere.
In het leven van de Limburgse
katholiek bestaat veel meer de nei-
ling om innerlijke houding en ge
loofsbeleving in tekenen en symbo
len naar buiten te uiten.
Hierin vindt de katholiek in Lim
burg niet gemakkelijk contact met
de protestant, omdat deze px-inci-
pieel alle veruitterlijking afwijst.
De protestant wortd gekenmerkt
door een strakke levensstijl.
Ofschoon de persoonlijke verhou
dingen in Limburg tussen katholiek
en protestant werkelijk wel goed
zijn, bestaat.er nog geen oecume
nische openheid, omdat er het no
dige begrip voor ontbreekt.
Er is nog geen echt levenscontact
tussen de meerderheid van katho
lieken enerzijds en de minderheid
van protestanten anderzijds.
Toch gebeurt er wel wat in die
richting. In Heer-leen en Treebeek
b.v. is er sinds enige jaren een ge-
sprekscentrum voor priesters en
dominees, die tezamen met katho
lieke en niet-katholieke leken
maandelijks bijeenkomen om te
spreken over wat de katholieken en
protestanten bindt en scheidt.
Behalve in twee genoemde plaat
sen is ook in Bnxnssum en Sittard
het Open Deur-werk gevestigd, dat
het oecumenisch contact met andere
kerkgenootschappen zoekt en de
oecumenische gedachte onder de
katholieken vex-spx-eidt.
De „Open Deur" in Treebeek b.v
belegt theologische cursussen voor
leken, die behalve in de katholieke
Vrijdag was in zaal Wilhelmina
een vergadering van de leden der
Zuivelfabriek, waarin o.a. de toe
komst van de K.I. ter sprake is ge
komen. Elders in dit blad vindt U
hiex-over meer. Voor dit ondex-deel
verwijzen wij dus naar dit artikel.
In deze vergadering, die onder
leiding stond van de heer Fr. Geurts
werd het bestuur aangevuld met de
heren J. Loonen Oostrum en J. vd.
Winkel" Smakt, die met algemene
stemmen werden gekozen.
De bestuursleden zelf zullen nu
het bestuur voltallig is, binnenkort
de nieuwe voorzitter kiezen.
In deze vergadering gaf de heer
Loonen verder een uitvoerige uit-
eerxzetting over het melk- en ga-
rantiebeleid voor het komende jaar.
De heer Loonen, -die uit hoofde
van zijn vele bestuursfuncties in de
daarbij betrokken diensten en li
chamen met deze materie wel uiter
mate bekend is, stak zijn misnoegen
en ontevredenheid over het aange
kondigde beleid niet onder stoelen
of banken.
- Hij critiseerde de vaststelling van
de nieuwe garantieprijs ad 28,30,
die 0,35 lager ligt dan de vraag
prijs van het Landbouwschap en die
overigens vergeleken met het vo
rig jaar een verlaging van 0,60
per 100 kg melk inhoudt.
Ook het vasthouden aan het ge
garandeerde kwantum van 5 mil
jard kg, achtte spreker gelet op
de grotere melkproduktie on
aanvaardbaar; men heeft wèl de als
gevolg van de grotere produktie
ontstane lagere kostprijs bij de vast
stelling in aanmerking genomen,
doch niet de grotere produktie.
Samenvattend gaf spreker als zijn
mening, dat er voor de veehouderij
en met name de gemengde be
drijven zo langzamerhand ge
sproken moet worden van een on
houdbare toestand.
Hij hoopte, dat er in deze middels
voox-genomen bemoeiingen van de
zijde van de geoi'ganiseerde land
bouw nog iets te redden zal zijn;
ook hoopt men een gewillig oor te
verkrijgen bij de K.V.P.
Directeur Kroon vroeg vooral te
willen letten op de reinheid der
melk.
In de rondvraag kwam de zon-
dagslevexdng weer ter sprake en
blijkens reacties achter de bestuurs
tafel zal zulks in de toekomst ook
wel gaan gebeuren.
Het is misschien niet ondienstig
een toelichting te geven tot het to
neelstuk „De Laatste Dans", dat a.s.
zóndag nog eenmaal in zaal Wilhel
mina zal worden opgevoerd door de
Toneelgroep HIOOB.
Dit stuk heeft iets gemeen met
het Middeleeuwse ELCKERLYC, 't
spel van ieder mens, die tastend zijn
weg zoekt naar het Licht en niet
ian met vallen en opstaan het eind
doel bereikt.
„De Laatste Dans" is geplaatst in
de tegenwoordige tijd en speelt zich
af in de bar van een dancing. De
Duivel, als barmixer mengt de
dranken en de Engel moet zich be
palen tot de afwas; een vaste bezoe
ker is de Dood.
In dit milieu, waar gevochten
wordt om zielen, staan de jongelui
oog in oog met goed en kwaad en
hun eigen vrije wil moet de keuze
doen; het zijn allemaal gewone
mensen met hun vexdangen naar
goed en kwaad, de dansgirl, het on
schuldige meisje, de jongeman, en
zij spreken onze taal.
Het stuk is vrij kort en de keuze
misschien aanvechtbaax*, maar het is
in elk geval voor iedere aandachtige
luisteraar volkomen duidelijk en
begrijpelijk.
De spelers van Hioob hebben
ruim een jaar op dit stuk gestu
deerd en het tot in alle onderdelen
ontleed en bekeken; men heeft ge
tracht de schoonheid van het leven
in de eeuwige dodendans van de
mens duidelijk te maken en de mo
gelijkheid te accentueren, om zelfs
het ergste kwaad door de kracht
van het goede te overwinnen.
De jammer genoeg niet vele
bezoekers waren onder de indruk
van de wijze, waarop dit stuk ver
tolkt werd.
De aanwezige teenagers hebben
stx-ekking en inhoud van het stuk
uitstekend begrepen.
Begin januari brengt Hioob het
kluchtige blijspel „De Voetbalpool".
theologie ook in de reformatorische
theologie onderricht krijgen.
Er zouden nog veel voorbeelden
van beginnend oecumenisch werk
aan te halen zijn, zoals het gesprek
met Ned. Hervormde Jongeren in
Brunssum, de gesprekken met do
minees voor de Omxmep-Zuid e.d.
Maar de 'oecumenische gedachte
in Limburg staat nog in de kinder
schoenen.
Een goede beleving van St. Willi-
brord-zondag en hulp aan het St
Willibrord-apostolaat in eigen land
kunnen het katholieke geloofsbe
wustzijn in openhexd naar anderen
ten goede komen.
als vesten, pullovers, sjaals en handschoenen.
Ruime keuze in STOFFEN
Warme HEREN- en JONGENSJASSEN
voor de koude dagen.
Als EXTRA St. Nicolaassurprise ontvangt U bij
ELKE GULDEN die U bij ons besteedt
Uitroepen van deze strekking zult
u vaak tot uw genoegen horen
als u zich in dit modieuze en
semble „vertoont". Begrijpelijk,
want het bewijst weer eens, dat
de ware chic zich meestal ken
merkt door eenvoudige lijn maar
geraffineerde materiaalkeuze -
in dit geval bouclé fantasie.