levert spoedig en billijk
VAN DEN NIUNCKHOF N.V. - VENRAY
U, ik en het
verkeer...
Kijk $naar om u heen,
nieuwe mode
is Fris-Jong - Jeugdig mode
Zo zoetjes aan, komen de lange
avonden weer. In sommige opzich
ten een gezellige tijd, anderzijds zijn
we weer blij al de zomer in aan
tocht is.
Uit oogpunt van verkeersveilig
heid is het al bijna evenzo. Ener
zijds luwt de drukte enigszins en
zijn we gelukkig verlost van aller
hande gelegenheids- en zondags-
ruiters. Anderzijds krijgen we we
derom ijs-sneeuw en allerlei ander
ongerief.
Bepaald geen omstandigheden
welke de verkeersveiligheid ten
goede komen. Ook op het gebied
van de verlichtingsvoorschriften
moeten we nu weer onze volle aan
dacht gaan vestigen.
Hoe staan de rijwiel-dynamo's er
bij? Slippen ze nog steeds als het
regent? Hoe moet dat dan gaan als
we weer in de sneeuw en hagelbuien
tuffen?
Hoe staan we er met de spatlap-
pen voor? Zitten ze nog aan Uw
auto, of bent U ze ergens op een zo
merse vakantietrip verloren?
We zouden kunnen blijven vragen.
De verscheidenheid van seizoen
gebreken is te groot om dóór te
•gaan. Het zou niet verkeerd zijn als
U een middag neemt om al deze mo
gelijkheden na te gaan.
Voor verlichtingskabels. Rem-
kabels van bromfietsen, motoren en
al dies meer.
Als U er geen verstand van hebt
ga dan niet aan de remmen van Uw
auto prutsen.
De verschillende systemen vormen
geen karweitje, voor een leek.
Vooral bij hydroullische remmen,
waar men het ontluchten NIET of
VERKEERD doet kan men jammer
lijk op de koffie komen.
Sommige mensen zien een auto
onderhouden slechts als blinkend
poetsen en keurig stofzuigen.
Dagelijks wassen en van binnen
stoffen vormen slechts uiterlijkheden
Meestal gaat dit soort onderhoud
wel samen, doch een onderhoud van
de edele delen eist toch de grootste
nauwkeurigheid.
Het overige is slechts uiterlijke
bijzaak.
In dit verband zouden we even
willen wijzen op de inhoud van een
artikel uit het Wegenverkeersregle
ment, waarin het volgende bepaald
is:
Het is de bestuurder van een
voertuig verboden daarmede te
rijden én de eigenaar of houder
verboden, daarmede te doen of te
laten ryden, indien het niet van
deugdelyke bouw of inrichting,
dan wel rütechnisch niet in vol
doende staat van onderhoud ver
keert.
Het zou niet ondienstig zijn U te
wijzen op het feit, dat niet alleen
de bestuurder van een voertuig-wat
kreupel is strafbaar blijkt, doch bo
vendien degene die met zo'n appa
raat doet of laat rijden.
Voor verhuurders van brommers
en auto's een wenk om te zorgen,
dat hun vehikels aan de rijtech-
nische eisen van deugdelijkheid vol
doen, zodra zij dit voertuig aan een
argeloze huurder ter hand stellen.
Niet alleen de strafrechtelijke kant
weegt in dit opzicht zwaar, bij
ernstige gevolgen van deze gebreken
spreekt de civielrechtelijke zijde.
We hebben verschillende soorten
VERKEERSLICHTEN.
De verscheidenheid hiervan, be
gint onderhand een vorm aan te ne
men welke de duidelijkheid gaat
aantasten.
Voorzover men van een beginsel
kan spreken is het tot voor kort zó
geweest, dat rood licht gevaar be
tekende en groen licht min of meer
.VEILIGHEID of doorgaan beduidde.
Het rode licht heeft aan dit prin
cipe nog niet veel ingeboet. GROEN
licht echter wél.
GROEN licht betekent: DOOR-.
GAAN. Aan dit doorgaan is onlangs
evenwel een ristrictie verbonden.
Dit doorgaan geldt niet, indien door
het gevolg geven hiervan hinder
zou worden veroorzaakt aan:
a. een politieauto;
b. een brandweerauto, een en an
der voorzover deze beide gebruik
maken van een sirene of bel.
Bovendien mogen een militaire
colonne en een uitvaartstoet op een
van verkeerslichten voorzien kruis
punt blijven doorrijden als midden
in het voorbijrijden het groene licht
op rood of geel springt.
Dit impliceert, dat men bij
GROEN licht naast de doorrijden
de brandweer en politie ook moet
opletten voor doorrijdende militaire
auto's in colonne-verband en een
minder gevaarlijke uitvaartstoet.
Vraagt men U b.v. gedurende het
rijbewijsexamen: „Wat betekent
GROEN licht?" dan zou een over
eenkomstig antwoord het enige
juiste zijn.
Het GROENE licht is dus niet
meer het sein tot onbetwistbaar
veilig doorrijden.
Z'olU wrraleringfln j
,iAKM fowtfufan (-4
irtfttffllï L financiering
JULIANASINGEL41 •ttUf. 1061 (K4780)
fris jong
jeugdig
Ervaar bij Gebrs. Voss dat' het waar is, wat
men overal vertelt: werkelijk nieuwe mode is
fris-jong-jcugdig mode. Welk model uit de nieuwe
herfstcollectic u ook gaat kiezen, welke lijn uw
hart heeft veroverd altijd is de stijl fris, jong
en jeugdig, voor elke leeftijd.
Kijk maar om u heen, moderne vrouwen gaan
eerst kijken (en slagen ook!) bij Gebrs. Voss.
fil-a-fil op gezag van Parijs!
Japon in de nieuwe fris-jong-jeugdig stijl van
effectvol fil-a-fil. Strakke rok maakt weer furore.
Half gevoerd en brede ceintuur. Maten 42-48.
lage prijs 59.75
donker suède, heel modern!
Suèdejasjes blijven modern. De nieuwe (veel
donker!) kleuren zijn: negro, brown laith, bruin
en olijfgroen. Eerste klas Engelse kwaliteit. Kraag
metjricot ingelegd. Sportief zadel-steck-stiksel.
lage prijs 139.—
nieuwe kindermode!
Meisjesjurkje van zuiver wol in Schotse ruit-des-.
sins. Ingewerkte petticoat en frappante moderne
kleuren.^ 0jaar 13,^5 13 jaar 25.7^
uitsluitend gevestigd te Nijmegen Korte Molenstraat - Hoek Ziekerstraat
DRUKWERKEN