levert spoedig en billijk VAN DEN NIUNCKHOF N.V. - VENRAY U, ik en het verkeer... Kijk $naar om u heen, nieuwe mode is Fris-Jong - Jeugdig mode Zo zoetjes aan, komen de lange avonden weer. In sommige opzich ten een gezellige tijd, anderzijds zijn we weer blij al de zomer in aan tocht is. Uit oogpunt van verkeersveilig heid is het al bijna evenzo. Ener zijds luwt de drukte enigszins en zijn we gelukkig verlost van aller hande gelegenheids- en zondags- ruiters. Anderzijds krijgen we we derom ijs-sneeuw en allerlei ander ongerief. Bepaald geen omstandigheden welke de verkeersveiligheid ten goede komen. Ook op het gebied van de verlichtingsvoorschriften moeten we nu weer onze volle aan dacht gaan vestigen. Hoe staan de rijwiel-dynamo's er bij? Slippen ze nog steeds als het regent? Hoe moet dat dan gaan als we weer in de sneeuw en hagelbuien tuffen? Hoe staan we er met de spatlap- pen voor? Zitten ze nog aan Uw auto, of bent U ze ergens op een zo merse vakantietrip verloren? We zouden kunnen blijven vragen. De verscheidenheid van seizoen gebreken is te groot om dóór te •gaan. Het zou niet verkeerd zijn als U een middag neemt om al deze mo gelijkheden na te gaan. Voor verlichtingskabels. Rem- kabels van bromfietsen, motoren en al dies meer. Als U er geen verstand van hebt ga dan niet aan de remmen van Uw auto prutsen. De verschillende systemen vormen geen karweitje, voor een leek. Vooral bij hydroullische remmen, waar men het ontluchten NIET of VERKEERD doet kan men jammer lijk op de koffie komen. Sommige mensen zien een auto onderhouden slechts als blinkend poetsen en keurig stofzuigen. Dagelijks wassen en van binnen stoffen vormen slechts uiterlijkheden Meestal gaat dit soort onderhoud wel samen, doch een onderhoud van de edele delen eist toch de grootste nauwkeurigheid. Het overige is slechts uiterlijke bijzaak. In dit verband zouden we even willen wijzen op de inhoud van een artikel uit het Wegenverkeersregle ment, waarin het volgende bepaald is: Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmede te rijden én de eigenaar of houder verboden, daarmede te doen of te laten ryden, indien het niet van deugdelyke bouw of inrichting, dan wel rütechnisch niet in vol doende staat van onderhoud ver keert. Het zou niet ondienstig zijn U te wijzen op het feit, dat niet alleen de bestuurder van een voertuig-wat kreupel is strafbaar blijkt, doch bo vendien degene die met zo'n appa raat doet of laat rijden. Voor verhuurders van brommers en auto's een wenk om te zorgen, dat hun vehikels aan de rijtech- nische eisen van deugdelijkheid vol doen, zodra zij dit voertuig aan een argeloze huurder ter hand stellen. Niet alleen de strafrechtelijke kant weegt in dit opzicht zwaar, bij ernstige gevolgen van deze gebreken spreekt de civielrechtelijke zijde. We hebben verschillende soorten VERKEERSLICHTEN. De verscheidenheid hiervan, be gint onderhand een vorm aan te ne men welke de duidelijkheid gaat aantasten. Voorzover men van een beginsel kan spreken is het tot voor kort zó geweest, dat rood licht gevaar be tekende en groen licht min of meer .VEILIGHEID of doorgaan beduidde. Het rode licht heeft aan dit prin cipe nog niet veel ingeboet. GROEN licht echter wél. GROEN licht betekent: DOOR-. GAAN. Aan dit doorgaan is onlangs evenwel een ristrictie verbonden. Dit doorgaan geldt niet, indien door het gevolg geven hiervan hinder zou worden veroorzaakt aan: a. een politieauto; b. een brandweerauto, een en an der voorzover deze beide gebruik maken van een sirene of bel. Bovendien mogen een militaire colonne en een uitvaartstoet op een van verkeerslichten voorzien kruis punt blijven doorrijden als midden in het voorbijrijden het groene licht op rood of geel springt. Dit impliceert, dat men bij GROEN licht naast de doorrijden de brandweer en politie ook moet opletten voor doorrijdende militaire auto's in colonne-verband en een minder gevaarlijke uitvaartstoet. Vraagt men U b.v. gedurende het rijbewijsexamen: „Wat betekent GROEN licht?" dan zou een over eenkomstig antwoord het enige juiste zijn. Het GROENE licht is dus niet meer het sein tot onbetwistbaar veilig doorrijden. Z'olU wrraleringfln j ,iAKM fowtfufan (-4 irtfttffllï L financiering JULIANASINGEL41 •ttUf. 1061 (K4780) fris jong jeugdig Ervaar bij Gebrs. Voss dat' het waar is, wat men overal vertelt: werkelijk nieuwe mode is fris-jong-jcugdig mode. Welk model uit de nieuwe herfstcollectic u ook gaat kiezen, welke lijn uw hart heeft veroverd altijd is de stijl fris, jong en jeugdig, voor elke leeftijd. Kijk maar om u heen, moderne vrouwen gaan eerst kijken (en slagen ook!) bij Gebrs. Voss. fil-a-fil op gezag van Parijs! Japon in de nieuwe fris-jong-jeugdig stijl van effectvol fil-a-fil. Strakke rok maakt weer furore. Half gevoerd en brede ceintuur. Maten 42-48. lage prijs 59.75 donker suède, heel modern! Suèdejasjes blijven modern. De nieuwe (veel donker!) kleuren zijn: negro, brown laith, bruin en olijfgroen. Eerste klas Engelse kwaliteit. Kraag metjricot ingelegd. Sportief zadel-steck-stiksel. lage prijs 139.— nieuwe kindermode! Meisjesjurkje van zuiver wol in Schotse ruit-des-. sins. Ingewerkte petticoat en frappante moderne kleuren.^ 0jaar 13,^5 13 jaar 25.7^ uitsluitend gevestigd te Nijmegen Korte Molenstraat - Hoek Ziekerstraat DRUKWERKEN

Peel en Maas | 1960 | | pagina 4