APPELMOES A
ZUURKOOL ^14
CACAO
HAM
i ROOKWORST
Albert Heijn
SPERZIEBONEN JL£»
Mager Zuurkoolspek 250 GRAM 69
i m
Prima
ZWARE
REPEN
39
Aardbeienjam
—79
VET SPEK
3000 km. per dag...
BOBS Imm
11
maakt u het leven goedkoper!
MAINZER tm M
gggigtaitiiBM
SPECULAAS
MACARONI
Hois-afbraak te Smakt
van goudreinetten literblik
boordevol gevuld literblik
voor
GELDERSE
SAPPIGE GELDERSE rtSS?522-
v .\W - "M
VÏ., Y\-
Fijn gekruide
extra voordelig
p«K
"a- 500 SRAM)
ZAK 250 GRAM
butterscotch
bereid met slagroom en
ij koffie bijna een half
I pond melkchocolade.
100 GRAM
elieboogjes a
pak 250 gram
500 GRAM
KWALITEITSGARANTIE
I Wanneer u een bij All gekocht pgi
artikel niet elke cent waartl acht Mj
d.eu er voor betaalde wordt u door [s|
i AH het volle bedrag vergoed.
Een verontwaardigd ingezondenl
stuk van een Mevrouw over de
Zuid-Ooster is aanleiding gewor
den tot een lang gesprek over het
wel en wee van „onze" busdienst.
De klacht ging over het feit, dat
genoemde mevrouw op reis van
Venlo naar Venray in Horst over
moest stappen in een andere bus
en geen zitplaats meer kreeg. Bij
onze informatie bleek dat te klop
pen. De bus namelijk van half 7
uit Venlo heeft een volgbus, die
tot Horst meerijdt. In Horst maakt
deze rechtsomkeer naar Venlo
terug en het publiek van deze
volgwagen moet overstappen. De
mevrouw heeft het in zoverre
slecht getroffen, dat ze toen heeft
moeten staanMaar hierover
krijgen we het direct nog wel
Uw verslaggever denkt nog altijd
met enige weemoed terug aan de
tijd van de groen-zwarte T. Ford
busjes, die jaren geleden het auto
bus-verkeer in Venray onderhielden.
Ze tuften naar het station, naar
Venlo en naar Helmond.... Hoge
dingen, die over de soms bar slechte
wegen wiegelden en wier gemiddelde
snelheid zo om en nabij de 30 km
lag.
Als snotjongen had je plezier papier
in de knalpijp te duwen, waardoor
de heftig zwingelende en zwetende
chauffeur het meubel niet meer in
werking kreeg en dikwijls aan het
station kwam als in velden of we
gen geen trein meer te bekennen
was.
I Dat is allemaal verleden tijd.
Thans zorgen 11 dienstbussen
zware Crossey's dat zo om en de
nabij 1500 mensen per dag zo'n 3000
kilometer kunnen rijden. 25 man
personeel zorgt, dat die bussen in
een goede staat zijn, op tijd vertrek
ken en aankomen en dat Venray een
goede verbinding heeft met de
Maasdorpen, met Well, Boxmeer
Helmond en Venlo en de tussen lig
gende plaatsen
Een strenge dienstregeling zorgt er
voor, dat de chauffeurs poot-aan
moeten spelen en practisch geen kans
hebben om hier en daar wat langer
te vertoeven.
De lijden van de paardetrem, toen
en koetsier en kaartjesknipper en
passagiers onderweg een borreltje
gingen pikken zyn voorgoed voor
bij. Een borreltje is streng ver
boden en de dienstregeling eist,
dat bus nr. 200 om klokslag 10
uur daar en daar is. Zo niet, dan
moet de chauffeur zeer goede re
den kunnen aanvoeren van zijn te
laat komen. En het publiek of
tenminste een deel daarvan is
er als de kippen by om zyn be
klag in te dienen....
JA, DAT PUBLIEK
Och over 99°/o van de mensen
heeft geen chauffeur ook wat te
zeggen. Ze begrijpen, dat "ook een
Zuid-Ooster-chauffeur geen ijzer
met handen breken kan, dat hij ge
bonden is aan voorschriften en re
gels, die uiteindelijk maar één doel
hebben, nl. de passagier zo veilig en
zo vlug mogelijk van de ene plaats
naar de ander te brengen.
Ze hebben begrip voor het feit,
dat een zware mist het tempo doet
vertragen en dat daardoor wel eens
wat later op de plaats van bestem
ming gearriveerd wordt, dan in het
boekje staat. Veiligheid staat im
mers voorop.
Ze snappen, dat ook een chauffeur
het niet helpen kan als In Blerick
die spoorbomen maar omlaag blij
ven voor rangerende treinen en dat
daar wellicht kostbare tijd
verspild wordt met wachten.
Ze begrijpen het verzoek om met
gepast geld te betalen, want als
iedereen met tientjes aankomt, kost
dat niet alleen tijd, maar ook de
aanschaf van een brandkast nood
zakelijk om wisselgeld in te bergen.
Ze begrijpen, dat een chauffeur
zijn verantwoordelijkheid heeft over
het geld en 's avonds precies moet
verantwoorden de kaartjes die hij
heeft verkocht. Een verkoop die
jammer genoeg met een volle bus
nu eenmaal meer tijd kost, dan met
een half-volle of practisch lege
Zij horen niet tot dat zeer kleine
maar soms zo lastige gedeelte van
het publiek, dat klacht na klacht
binnen stuurt over te late aan
komsten, te hoge of te lage tempe
ratuur in in de bus, over staanplaat
sen, over eenmansbediening en wat
dies meer zij
Een chauffeur is ook een mens en
kan wel eens kriebelig worden als
hem vijf, zes keer door dezelfde
dame gevraagd wordt of die of die
bus toch wel zeker om 7 uur terug
rijdtKan wel eens kriebelig
worden als er door de passagiers, die
met grote letters om gepast geld ge
vraagd worden, 5, 6 op een rij een
tiejjtj# ojadex zijn neus steken. Kaa
wel eens lomp worden, als men staat
te dringen en te duwen om in de bus
te komen en daarbij oude mensen
omver loopt kleine kinderen in de
verdrukking brengt. Als snotneuzen
rustig blijven zitten en bejaarde
mensen laat staan waar ze staan
Een chauffeur is een mens met 'n
grote verantwoordelijkheid. En het
is geen wonder dat hij 't onder zijn
pet krijgt, als een klant een klacht
indient, dat hij met zijn gezicht op
de voorbank is terecht gekomen,
toen er te plotseling werd geremd.
Inderdaad, er werd plotseling ge
remd maar de hemel is zijn getuige
dat een ongeluk op de laatste hon-
derste seconde is voorkomen en dat
het minder dan een haar scheelde
of de grote vrachtwagen was in en
op de bus terecht gekomen.
Ongelukken doen zich gelukkig
zelden voor maar hij is de man, die
er verantwoordelijk voor is.
Men behoeft er geen martelaar
van te maken, zo is het ook weer
nietWant voor martelaar is hij
niet in de wieg gelegdWel voor
chauffeur.
TEST EN VEILIGHEID
Want dat wordt je zo niet een-
twee-drie. Daar gaat een harde trai
ning aan vooraf, voordat je je chauf
feur eerste klas mag noemen. Dan
moet je niet alleen practisch alle
verkeersvoorschriften uit je hoofd
op kunnen dreunen, een motor uit
elkaar kunnen halen en in elkaar
kunnen zetten zonder dat je moeren
en dergelijke dingen overhoudt, maar
ook je bus van binnen en van buiten
kennen.
Vak-chauffeurs zien 't graag, dat
deze knapen schakelen zonder te
debrailleren. Ze kennen het toe
rental van de motor en horen
automatfrob waaneer mea scha
kelen kan zonder dat de pedaal in
hoeft.
Ze moeten een jaar zonder onge
lukken gereden hebben en het bin
nenrijden van een garage, zoals we
die in Venray hebben, is nog maar
een van de kleine kunstjes, die men
uit moet halen.
„Ze zouden graag hebben" aldus
een van de chauffeurs, „dat de bus
kon draaien op een guldenEn
dat zegt wel iets over de eisen, die
men stelt
KLACHTEN
Maar goed we hadden het over de
klachten. Inderdaad zijn er klachten
redelijke klachten. Men betaalt nl.
voor een zitplaats en niet voor een
staanplaats, maar als de zitplaatsen
vol zijn, kan men moeilijk voor 10 of
minder mensen een aparte bus laten
lopen. De drukke lijnen krijgen des
ondanks toch hun tweede bus.
Maar op de spitsuren is er geen
houden aan. 's Morgens als de pen
del naar Venlo en Helmond ver
voerd moet worden komt men nog
al eens plaatsen tekort. Dat geldt
ook voor de avonduren 6 en 7 uur,
waarbij dan nog de in de stad win
kelende dames breeduit plaats ne
men naar huis. Dan kunnen zelfs 2
bussen het niet aan.
Vooral de lijn Horst-Venlo heeft
met deze winkelende dames te
doen. Uit deze plaats biyken nog
velen graag 's middags te gaan
winkelen in Venlo. Voor Venray
melden zich nog niet zo heel veel
dames, jammer genoeg. Van de
Maasdorpen is de trek naar Venlo
ook nog altyd eroot. Vooral op
woensdagmiddag, als de kinderen
schoolvrij hebben, gaan de moe
ders graag naar de stad.
Dat brengt echter allemaal zijn
complicaties mee en men kan maar
geen bussen gereed houden om in
die spitsuren bij te springen.
Dat gaat teveel kosten en uitein
delijk klaagt men nu al over hoge
busprijzen die dan alleen maar ho
ger worden.
KAPOTTE BANKEN
Waar men in de bus niet van
terug heeft, dat is van die lievertjes
die hun busreis gebruiken om de
meest smerige inscripties in het
wasdoek van de banken te krassen
en die zich zelfs niet ontzien om er
gewoon stukken uit de bekleding te
snijden.
Natuurlijk roepen ze daar nie
mand bij, maar de chauffeur, die
's avonds zijn bus kraakhelder moet
opleverèn zou ze met alle plezier
kunnen vermoorden. Hij moet maar
zien dat de stukken betaald komen
en de opschriften en inkrassingen
verwijderd worden en menig bus
rijdt al met een nieuwe bekleding.
Maar voor het overige zijn de
Zuid-Ooster-chauffeurs gemoede
lijke mensen, die heus niemand la
ten staan, als de bus niet overvol
zit en die men niet gemakkelijk op
stang jaagt, al vraagt men nog zo
veel.... Maar ze zijn toch blij, dat
ze einde december zullen gaan ver
huizenNiet om de bussen, want
die oude Crossey's hebben hun hart
gestolen en dat achteruit rijden in
de garage is een kunstje, waar ze
hun hand niet meer voor omdraaien.
Het wordt Amerikaanserhet
nieuwe busstation, de nieuwe DAF-
bussen, maar de verantwoordelijk
heid wordt groter. En mist, sneeuw
en hagel zullen even goed blijven, al
worden de reistijden korter.
De oude romantiek is voorbij,
nieuwe zakelijkheid weerspiegelt
zich in de nieuwe bussen, waarbij
de chauffeur, conducteur en reis
leider er tevens bij is. Maar het is
het zoveelste accent op de urbani-
sering van onze plaats, die i.p.v.
spoorwegen-station nu een hyper
modern busstation in het hart van
Venray krijgt.
St. Jozef op de Smakt, die anders
vriendelijk pleegt te knikken tegen
zijn vereerders waarvan er velen
om een woning komen Vragen, heeft
de afgelopen week afkeurend zijn
hoofd geschud over wat er op de
Smakt wel gebeurt.
Daar ligt nl. langs de spoorlijn
wachtpost 44, een huis, dat de Spoor
wegen indertijd hebben gebouwd
voor de overwegwachter, die de
overgang nabij de St. Jozefkapel en
langs het pad van de spoorlijn in
de gaten moest houden.
Deze functie is intussen reeds
lang opgeheven en niet-spoorweg-
mensen hebben jaren gewoond in
deze wachtpost, die onder een flinke
huiskamer bezit en keuken en kelder
en boven twee slaapkamers, een
zolderkamer en op de trap dan nog
een z.g. opkelder.
Modern is de inrichting zeker niet
en ook ontbreken waterleiding en
electriciteit maar er staan heel wat
slechtere woningen in Venray en ze
is zeker zo goed als de noodwonin
gen in de Schoolstraat die men eerst
van plan was allemaal af te bre
ken, maar die men thans nolens
volens maar weer heeft toegewezen
aan z.g. onhoudbare gevallen.
Maar goed deze woning is een
maand of drie geleden verlaten door
z:ijn laatste bewoners, die een huis
in Venray.centrum toegewezen kre
gen. Wat iedereen verwachtte, nl.
dat eerstdaags de woning aan een
ander paar gegeven zou worden,
bleek niet te gebeuren. De woning
bleef leeg liggen ondanks het feit,
dat ook op de Smakt nog mensen
om een woning vragen. De tuin ver
wilderde, maar voor het overige kon
het pas goed geverfde huis wel tegen
een stootje.
Er schijnt een briefje van dé N.S.
naar de gemeente Venray te zijn ge
gaan met de vraag of ze deze wo
ning zou kunnen slopen. Ze was
niet meer nodig op de geautomati
seerde baanvak Venlo- Nijmegen en
om huurbaas te gaan spelen daar
voor voelde de Ned. Spoorwegen
weinig.
Volgens de N.S. verkeert de wo
ning ondanks de uiterlijke schone
schijn in een deplorabele toe
stand. Waterleiding en electriciteit,
enkele nieuwe vloeren en opschil
deren van binnen zijn dringend
noodzakelijk om de nieuwe bewo
ners enig comfort te verschaffen.
Daarnaast is en blijft de N.S. ver
antwoordelijk voor de veiligheid
van de huisbewoners. Een en ander
kost 4 tot 5000 gulden en zal op de
huurder verhaald moeten worden.
De huurprijs stijgt dan dermate,
dat de nieuwe bewoners al het mo
gelijke in het werk zullen stellen zo
spoedig mogelijk te vertrekken naar
andere en betere woningen, waar
door wachtpost 44 een soort „door
gangshuis" wordt met alle gevolgen
van dien.
Dit verlof tot slopen is nooit gege
ven. Want de gemeente Venray had
veel liever, dat de woning bleef
staan en zo enkele van de ruim 300
woningzoekenden in onze gemeente
nog dienstig kon zijn.
Desondanks is zaterdag de sloper
gekomen en heeft de pannen gedeel
telijk van het huis gehaald en zou
waarschijnlijk niets meer overgela
ten hebben van onze wachtpost in
dien niet de gemeente de sloperij
had stop gelegd.
Een buitenstaander kan dus wel
concluderen, dat het tussen de ge
meente en de Ned. Spoorwegen niet
bepaald botertje tot de bodem is,
maar dat kan ons verder koud la
ten. Feit is, dat in een gemeente met
meer dan 300 woningzoekenden door
een staatsinstelling een welis
waar ouderwets huis wordt afge
broken, terwijl diezelfde gemeente
noodwoningen, die 10 jaren geleden
al afgebroken hadden dienen te wor-