APPELMOES A ZUURKOOL ^14 CACAO HAM i ROOKWORST Albert Heijn SPERZIEBONEN JL£» Mager Zuurkoolspek 250 GRAM 69 i m Prima ZWARE REPEN 39 Aardbeienjam —79 VET SPEK 3000 km. per dag... BOBS Imm 11 maakt u het leven goedkoper! MAINZER tm M gggigtaitiiBM SPECULAAS MACARONI Hois-afbraak te Smakt van goudreinetten literblik boordevol gevuld literblik voor GELDERSE SAPPIGE GELDERSE rtSS?522- v .\W - "M VÏ., Y\- Fijn gekruide extra voordelig p«K "a- 500 SRAM) ZAK 250 GRAM butterscotch bereid met slagroom en ij koffie bijna een half I pond melkchocolade. 100 GRAM elieboogjes a pak 250 gram 500 GRAM KWALITEITSGARANTIE I Wanneer u een bij All gekocht pgi artikel niet elke cent waartl acht Mj d.eu er voor betaalde wordt u door [s| i AH het volle bedrag vergoed. Een verontwaardigd ingezondenl stuk van een Mevrouw over de Zuid-Ooster is aanleiding gewor den tot een lang gesprek over het wel en wee van „onze" busdienst. De klacht ging over het feit, dat genoemde mevrouw op reis van Venlo naar Venray in Horst over moest stappen in een andere bus en geen zitplaats meer kreeg. Bij onze informatie bleek dat te klop pen. De bus namelijk van half 7 uit Venlo heeft een volgbus, die tot Horst meerijdt. In Horst maakt deze rechtsomkeer naar Venlo terug en het publiek van deze volgwagen moet overstappen. De mevrouw heeft het in zoverre slecht getroffen, dat ze toen heeft moeten staanMaar hierover krijgen we het direct nog wel Uw verslaggever denkt nog altijd met enige weemoed terug aan de tijd van de groen-zwarte T. Ford busjes, die jaren geleden het auto bus-verkeer in Venray onderhielden. Ze tuften naar het station, naar Venlo en naar Helmond.... Hoge dingen, die over de soms bar slechte wegen wiegelden en wier gemiddelde snelheid zo om en nabij de 30 km lag. Als snotjongen had je plezier papier in de knalpijp te duwen, waardoor de heftig zwingelende en zwetende chauffeur het meubel niet meer in werking kreeg en dikwijls aan het station kwam als in velden of we gen geen trein meer te bekennen was. I Dat is allemaal verleden tijd. Thans zorgen 11 dienstbussen zware Crossey's dat zo om en de nabij 1500 mensen per dag zo'n 3000 kilometer kunnen rijden. 25 man personeel zorgt, dat die bussen in een goede staat zijn, op tijd vertrek ken en aankomen en dat Venray een goede verbinding heeft met de Maasdorpen, met Well, Boxmeer Helmond en Venlo en de tussen lig gende plaatsen Een strenge dienstregeling zorgt er voor, dat de chauffeurs poot-aan moeten spelen en practisch geen kans hebben om hier en daar wat langer te vertoeven. De lijden van de paardetrem, toen en koetsier en kaartjesknipper en passagiers onderweg een borreltje gingen pikken zyn voorgoed voor bij. Een borreltje is streng ver boden en de dienstregeling eist, dat bus nr. 200 om klokslag 10 uur daar en daar is. Zo niet, dan moet de chauffeur zeer goede re den kunnen aanvoeren van zijn te laat komen. En het publiek of tenminste een deel daarvan is er als de kippen by om zyn be klag in te dienen.... JA, DAT PUBLIEK Och over 99°/o van de mensen heeft geen chauffeur ook wat te zeggen. Ze begrijpen, dat "ook een Zuid-Ooster-chauffeur geen ijzer met handen breken kan, dat hij ge bonden is aan voorschriften en re gels, die uiteindelijk maar één doel hebben, nl. de passagier zo veilig en zo vlug mogelijk van de ene plaats naar de ander te brengen. Ze hebben begrip voor het feit, dat een zware mist het tempo doet vertragen en dat daardoor wel eens wat later op de plaats van bestem ming gearriveerd wordt, dan in het boekje staat. Veiligheid staat im mers voorop. Ze snappen, dat ook een chauffeur het niet helpen kan als In Blerick die spoorbomen maar omlaag blij ven voor rangerende treinen en dat daar wellicht kostbare tijd verspild wordt met wachten. Ze begrijpen het verzoek om met gepast geld te betalen, want als iedereen met tientjes aankomt, kost dat niet alleen tijd, maar ook de aanschaf van een brandkast nood zakelijk om wisselgeld in te bergen. Ze begrijpen, dat een chauffeur zijn verantwoordelijkheid heeft over het geld en 's avonds precies moet verantwoorden de kaartjes die hij heeft verkocht. Een verkoop die jammer genoeg met een volle bus nu eenmaal meer tijd kost, dan met een half-volle of practisch lege Zij horen niet tot dat zeer kleine maar soms zo lastige gedeelte van het publiek, dat klacht na klacht binnen stuurt over te late aan komsten, te hoge of te lage tempe ratuur in in de bus, over staanplaat sen, over eenmansbediening en wat dies meer zij Een chauffeur is ook een mens en kan wel eens kriebelig worden als hem vijf, zes keer door dezelfde dame gevraagd wordt of die of die bus toch wel zeker om 7 uur terug rijdtKan wel eens kriebelig worden als er door de passagiers, die met grote letters om gepast geld ge vraagd worden, 5, 6 op een rij een tiejjtj# ojadex zijn neus steken. Kaa wel eens lomp worden, als men staat te dringen en te duwen om in de bus te komen en daarbij oude mensen omver loopt kleine kinderen in de verdrukking brengt. Als snotneuzen rustig blijven zitten en bejaarde mensen laat staan waar ze staan Een chauffeur is een mens met 'n grote verantwoordelijkheid. En het is geen wonder dat hij 't onder zijn pet krijgt, als een klant een klacht indient, dat hij met zijn gezicht op de voorbank is terecht gekomen, toen er te plotseling werd geremd. Inderdaad, er werd plotseling ge remd maar de hemel is zijn getuige dat een ongeluk op de laatste hon- derste seconde is voorkomen en dat het minder dan een haar scheelde of de grote vrachtwagen was in en op de bus terecht gekomen. Ongelukken doen zich gelukkig zelden voor maar hij is de man, die er verantwoordelijk voor is. Men behoeft er geen martelaar van te maken, zo is het ook weer nietWant voor martelaar is hij niet in de wieg gelegdWel voor chauffeur. TEST EN VEILIGHEID Want dat wordt je zo niet een- twee-drie. Daar gaat een harde trai ning aan vooraf, voordat je je chauf feur eerste klas mag noemen. Dan moet je niet alleen practisch alle verkeersvoorschriften uit je hoofd op kunnen dreunen, een motor uit elkaar kunnen halen en in elkaar kunnen zetten zonder dat je moeren en dergelijke dingen overhoudt, maar ook je bus van binnen en van buiten kennen. Vak-chauffeurs zien 't graag, dat deze knapen schakelen zonder te debrailleren. Ze kennen het toe rental van de motor en horen automatfrob waaneer mea scha kelen kan zonder dat de pedaal in hoeft. Ze moeten een jaar zonder onge lukken gereden hebben en het bin nenrijden van een garage, zoals we die in Venray hebben, is nog maar een van de kleine kunstjes, die men uit moet halen. „Ze zouden graag hebben" aldus een van de chauffeurs, „dat de bus kon draaien op een guldenEn dat zegt wel iets over de eisen, die men stelt KLACHTEN Maar goed we hadden het over de klachten. Inderdaad zijn er klachten redelijke klachten. Men betaalt nl. voor een zitplaats en niet voor een staanplaats, maar als de zitplaatsen vol zijn, kan men moeilijk voor 10 of minder mensen een aparte bus laten lopen. De drukke lijnen krijgen des ondanks toch hun tweede bus. Maar op de spitsuren is er geen houden aan. 's Morgens als de pen del naar Venlo en Helmond ver voerd moet worden komt men nog al eens plaatsen tekort. Dat geldt ook voor de avonduren 6 en 7 uur, waarbij dan nog de in de stad win kelende dames breeduit plaats ne men naar huis. Dan kunnen zelfs 2 bussen het niet aan. Vooral de lijn Horst-Venlo heeft met deze winkelende dames te doen. Uit deze plaats biyken nog velen graag 's middags te gaan winkelen in Venlo. Voor Venray melden zich nog niet zo heel veel dames, jammer genoeg. Van de Maasdorpen is de trek naar Venlo ook nog altyd eroot. Vooral op woensdagmiddag, als de kinderen schoolvrij hebben, gaan de moe ders graag naar de stad. Dat brengt echter allemaal zijn complicaties mee en men kan maar geen bussen gereed houden om in die spitsuren bij te springen. Dat gaat teveel kosten en uitein delijk klaagt men nu al over hoge busprijzen die dan alleen maar ho ger worden. KAPOTTE BANKEN Waar men in de bus niet van terug heeft, dat is van die lievertjes die hun busreis gebruiken om de meest smerige inscripties in het wasdoek van de banken te krassen en die zich zelfs niet ontzien om er gewoon stukken uit de bekleding te snijden. Natuurlijk roepen ze daar nie mand bij, maar de chauffeur, die 's avonds zijn bus kraakhelder moet opleverèn zou ze met alle plezier kunnen vermoorden. Hij moet maar zien dat de stukken betaald komen en de opschriften en inkrassingen verwijderd worden en menig bus rijdt al met een nieuwe bekleding. Maar voor het overige zijn de Zuid-Ooster-chauffeurs gemoede lijke mensen, die heus niemand la ten staan, als de bus niet overvol zit en die men niet gemakkelijk op stang jaagt, al vraagt men nog zo veel.... Maar ze zijn toch blij, dat ze einde december zullen gaan ver huizenNiet om de bussen, want die oude Crossey's hebben hun hart gestolen en dat achteruit rijden in de garage is een kunstje, waar ze hun hand niet meer voor omdraaien. Het wordt Amerikaanserhet nieuwe busstation, de nieuwe DAF- bussen, maar de verantwoordelijk heid wordt groter. En mist, sneeuw en hagel zullen even goed blijven, al worden de reistijden korter. De oude romantiek is voorbij, nieuwe zakelijkheid weerspiegelt zich in de nieuwe bussen, waarbij de chauffeur, conducteur en reis leider er tevens bij is. Maar het is het zoveelste accent op de urbani- sering van onze plaats, die i.p.v. spoorwegen-station nu een hyper modern busstation in het hart van Venray krijgt. St. Jozef op de Smakt, die anders vriendelijk pleegt te knikken tegen zijn vereerders waarvan er velen om een woning komen Vragen, heeft de afgelopen week afkeurend zijn hoofd geschud over wat er op de Smakt wel gebeurt. Daar ligt nl. langs de spoorlijn wachtpost 44, een huis, dat de Spoor wegen indertijd hebben gebouwd voor de overwegwachter, die de overgang nabij de St. Jozefkapel en langs het pad van de spoorlijn in de gaten moest houden. Deze functie is intussen reeds lang opgeheven en niet-spoorweg- mensen hebben jaren gewoond in deze wachtpost, die onder een flinke huiskamer bezit en keuken en kelder en boven twee slaapkamers, een zolderkamer en op de trap dan nog een z.g. opkelder. Modern is de inrichting zeker niet en ook ontbreken waterleiding en electriciteit maar er staan heel wat slechtere woningen in Venray en ze is zeker zo goed als de noodwonin gen in de Schoolstraat die men eerst van plan was allemaal af te bre ken, maar die men thans nolens volens maar weer heeft toegewezen aan z.g. onhoudbare gevallen. Maar goed deze woning is een maand of drie geleden verlaten door z:ijn laatste bewoners, die een huis in Venray.centrum toegewezen kre gen. Wat iedereen verwachtte, nl. dat eerstdaags de woning aan een ander paar gegeven zou worden, bleek niet te gebeuren. De woning bleef leeg liggen ondanks het feit, dat ook op de Smakt nog mensen om een woning vragen. De tuin ver wilderde, maar voor het overige kon het pas goed geverfde huis wel tegen een stootje. Er schijnt een briefje van dé N.S. naar de gemeente Venray te zijn ge gaan met de vraag of ze deze wo ning zou kunnen slopen. Ze was niet meer nodig op de geautomati seerde baanvak Venlo- Nijmegen en om huurbaas te gaan spelen daar voor voelde de Ned. Spoorwegen weinig. Volgens de N.S. verkeert de wo ning ondanks de uiterlijke schone schijn in een deplorabele toe stand. Waterleiding en electriciteit, enkele nieuwe vloeren en opschil deren van binnen zijn dringend noodzakelijk om de nieuwe bewo ners enig comfort te verschaffen. Daarnaast is en blijft de N.S. ver antwoordelijk voor de veiligheid van de huisbewoners. Een en ander kost 4 tot 5000 gulden en zal op de huurder verhaald moeten worden. De huurprijs stijgt dan dermate, dat de nieuwe bewoners al het mo gelijke in het werk zullen stellen zo spoedig mogelijk te vertrekken naar andere en betere woningen, waar door wachtpost 44 een soort „door gangshuis" wordt met alle gevolgen van dien. Dit verlof tot slopen is nooit gege ven. Want de gemeente Venray had veel liever, dat de woning bleef staan en zo enkele van de ruim 300 woningzoekenden in onze gemeente nog dienstig kon zijn. Desondanks is zaterdag de sloper gekomen en heeft de pannen gedeel telijk van het huis gehaald en zou waarschijnlijk niets meer overgela ten hebben van onze wachtpost in dien niet de gemeente de sloperij had stop gelegd. Een buitenstaander kan dus wel concluderen, dat het tussen de ge meente en de Ned. Spoorwegen niet bepaald botertje tot de bodem is, maar dat kan ons verder koud la ten. Feit is, dat in een gemeente met meer dan 300 woningzoekenden door een staatsinstelling een welis waar ouderwets huis wordt afge broken, terwijl diezelfde gemeente noodwoningen, die 10 jaren geleden al afgebroken hadden dienen te wor-

Peel en Maas | 1960 | | pagina 2