U, ik en het verkeer... ESSO PETROLEUM Ruilverkaveling en recreatie Verschuiving belastingdruk van rijk naar gemeente de politierechter deJfL£\l\SfE specialist Esso)^-j voor Koop nü IVOROL Zaterdag 17 september 1960 No. 38 EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V._ VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SETSffSgEZiï P1.4» (bulten Venray f 1.6») GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1506.52 Op de laatste persconferentie heeft wethouder Colsen duidelijk naar vo ren gebracht, dat de gemeente van het ruilverkavelingsplan Lollebeek, ook ten aanzien van de sport en re creatiemogelijkheden grote ver wachtingen heeft De gemeente immers heeft be halve de Heydse Peel nog verschil lende stukken grond in het ruilver- kavelingsgebied liggen, die zij in brengt in de „grote" pot. Daarmede levert zij dus een voor naam aandeel in de sanering van deze streek, die weliswaar groten deels ten voordele van onze agra riërs wordt uitgevoerd, maar waar van ook anderen profiteren. Den ken we maar eens aan wegen en wa terlossingen en ook aan recreatie ruimte. Want het moge dan al waar zijn, dat we in het Centrum van Venray een groot sportpark en een flinke recreatieruimte krijgen, het zal dui delijk zijn, dat de sportclubs op onze kerkdorpen hiermede niet uit de brand zijn. Dat de nood op deze kerkdorpen groot is hebben we reeds eerder aangetoond in een aan tal artikelen over onze kerkdorpen, waarin naast vele andere, één alge mene klacht naar voren kwam: het gebrek aan sportvelden en accomo- datie. Moge dan onze kerkdorpen zo als men dat noemt agrarisch zijn ingesteld, toch gaat ook hier het vrije-tijds-probleem spelen. Niet alleen gaan ook de boeren- jongeren korter werken en meer aan sport en spel doen (zie bijvoor beeld het programma der jonge boeren en boerinnenorganisaties) maar velen van de kerkdorpen wer ken op onze fabrieken en ateliers en profiteren reeds nu al van meer vrije tijd. Een vrije tijd, die binnen afzienbare tijd alleen maar langer en groter wordt. Een vrij tijd waarvan ook meer aan sport en spel besteed zal wor denMaar dan moet er gelegen heid en ruimte voor zijn. Die ont breken praktisch overal In die kerkdorpen, die in het ruil verkavelingsplan vallen, krijgt men door die ruilverkaveling nu de mo gelijkheid stukken grond voor dit doel te reserveren. Stukken grond die door de inbreng der gemeente van andere stukken elders, gecom penseerd worden. Daarmede krijgt men dus een op lossing van de heersende terrein- nood. Dat men er daarmede nog niet is, realiseert men zich gelukkig wel. Want ook de inzaai en inrichting van deze sportvelden is voor te vele clubs een te zware en grote opgave. Natuurlijk kan men met een zwaai die moeilijkheden overboord gooien en zeggen, dat als een sportclub niet levensvatbaar is door gebrek aan geld, dat ze er dan maar mee op moeten houden, maar het zal bij enig nadenken toch duidelijk zijn, dat men dan ook geen oplos sing krijgt van de vrije tijdsbeste ding. En dat de tijden dan ook niet ver meer zullen zijn, dat onze no- zempjes ook op de kerkdorpen hun intrede doen Want dan is er maar één tijdverdrijf en dat is de café, een plaats waar ook de jongeren bij tijd en wijle rustig kunnen vertoeven, maar die niet hun enige toeverlaat moet zijn. OOK DE VREEMDELING EEN KANS? De vraag mag gesteld worden of in deze ruilverkaveling ook vol doende gedacht wordt aan ver fraaiing, behoud en uitbreiding van het natuurschoon in deze streek.... Natuurschoon, dat de vreemdeling en vooral de stedeling zal trekken. Er zijn mensen, die zoiets „flauwe kul" noemen. Maar onze lezers hebben onlangs al uit een reportage over het ja rige Staasbosbehecr reeds kunnen lezen, dat deze dienst beslist en weloverwogen de nieuwe bossen zodanig opzet, dat ze geschikt zijn als recreatie-terrein. -Een opgave, die zelfs hoger wordt gesteld, dan een eventuele houtopbrengst. We leven nu eenmaal in een land, waar we langzaam maar zeker op een kluitje komen zitten, waarin na tuurschoon en bossen al langer hoe meer verdrongen worden door de zich steeds maar uitbreidende wo ningblokken en fabrieken. Behoud en verfraaiing van het overgebleven natuurschoon is in het belang van vele mensen. Ook de re gering begrijpt dit en betaalt voor de volle 100%» de daaraan ten uit voer gelegde kosten. De moderne mens wil er uit. Ze ker de stedeling zal dan gaan naar die plekken, waar het goed is te vertoeven, waar hij de ruimte om zich heeft, waar hij bossen en na tuurschoon vindt. We krijgen ieder jaar meer volks verhuizingen en dat het geen „flau wekul" is bewijst b.v. Arcen, waar zowel de agrariër als de midden stander profiteert van de komst der „vreemdelingen". Vraag eens op de Veluwe aan vele zandboertjes naar hun bronnen van inkomsten. Naast hun kippen en oogst wijzen ze eer biedig op de cijfers, die toeristen met zich brengen. Daar hebben velen het toerisme dankbaar aangegrepen als een mo gelijkheid hun inkomsten te ver groten en levert vaak het verhuur aan kampeerders van een grasland of een perceel landbouwgrond meer op, dan aan hooi- of zaadwinning. We mogen dan misschien blind geworden zijn voor het schoon in eigen streek, het is er in ieder ge val. Nemen we onze Rouwkoelen, onze Peel, de streek langs het defensie kanaal, Vlakwater, enz. enz. Het zegt ons misschien zo weinig, maar het kunnen, mits behoorlijk ontslo ten, nieuwe recreatie-gebieden wor den, graag opgezocht door mensen, die wat wij gewoon vinden, als een extraatje zien, Het goede weer van afgelopen zondag leverde als resultaat op. dat op de weg naar de Vredepeel liefst zes wagens stonden geparkeerd, waarvan de bestuurders met inzit tenden rustig aan de bosrand zat te „kamperen"! Daarom is het goed, dat ook re creatieruimten voor meer dan plaatselijke betekenis eens de extra aandacht krijgen Tal van publikaties zijn er in het jongste verleden gewijd aan de noodzaak de inkomstenbelasting te verlagen. Het zou ons erg tegenvallen in dien men op de derde dinsdag van september niet aai! deze algemeen levende wens zou tegemoet komen. Vanzelfsprekend weet niemand in welke mate een lastenverlichting uit het bekende koffertje zal komen. Wanneer minister Zijlstra voort gaat met zijn hand op de thans re delijk gevulde schatkist te houden, dan zou hij daarmee de aanhangers van de regeringspartijen zeer teleur stellen. Daarom zal er ook terwille van de politiek een concessie moe ten worden gedaan. Uit economisch oogpunt bezien is een belastingverlaging in een gunsti ge conjunctuur minder gewenst. De koopkracht van consumenten wordt er immers door versterkt en dus het gevaar van overbesteding vergroot. Het is te verwachten, dat de re gering zal zoeken naar middelen om de koopkrachtverruiming door ver laging der inkomstenbelasting langs andere wegen weer ongedaan te ma ken. Een der voor de hand liggende middelen is de een of andere spaar- dwang, die bezitsvorming moet be vorderen. Ook dit zou, politiek ge zien, bepaalde groepen in ons volk niet onwelgevallig zijn. De moeilijk heid is echter, dat belastingverla ging altijd het meest ten goede moet komen aan genieters van hogere in komens, omdat die relatief aan de zwarste druk onderworpen zijn. Deze economisch sterkere groepen zijn echter ook al deelnemers aan het spaarproces en een gedwongen spaarsysteem zal voor hen niet an ders betekenen dan een verschuiving van besparingsvorm. Dit middel is dus niet bijster effectief. Nu vormt de reorganistatie van de gemeentefinanciën een bekend fi nancieel probleem. Noodkreten uit vergaderingen van burgemeesters en wethouders en gemeenteraden vin den regelmatig via de kranten hun weg naar het grote publiek. Er wordt dan ook al sinds jaar en dag gedokterd aan plannen om de finan ciële toestand der gemeente te ver beteren. Dat kan langs de weg van uitgavenbeperking en inkomstenver hoging. Al kan niet ontkend worden, dat er op de gemeentelijke uitgaven wel eens wat bezuinigd kon wor den, doordat b.v. met name het subsidiebeleid eens terdege beke ken wordt, van de andere kant on dervinden wij aan den lijve, dat met een plannen-programma van meer dan 19 miljoen we zeer sterk afhankelijk blijven van het rijk. De Venrayse begroting is daarvan een sprekend voorbeeld. Anderzijds staat het ook als een paal boven water, dat de uitgaven van vele gemeenten met de dag stij gen. Tegenover deze vermeerderde lasten staan nauwelijks of onvol doende gestegen inkomsten, zodat de schulden van vele gemeentelijke huishoudingen op verantwoorde wijze stijgen. Wij vrezen daarom, dat de minis ter van binnenlandse zaken er bij zijn ambtgenoot van financiën op aangedrongen heeft meer ruimte te scheppen om het terrein van de ge meentelijke belastingen te vergroten. Daarmee snijdt hij dan geen nieuw probleem aan. Gebeurt dit dan ver wacht men ook een beter functione ren van onze democratie. In de gemeente leeft immers de democratie het sterkst. Nu zou de regering de gelegenheid kunnen aan grijpen om de heffing van de rijks belastingen voor een klein deel te vervangen door gemeentebelastin gen. Er is reeds in het verleden ge discussieerd over de wijze waarop dat zou kunnen gebeuren. NIEUW SOORT BELASTING? Wij weten allen, dat de bestaande grondbelasting reeds aan de ge meenten ten goede komt. Daarnaast bestaat de personele belasting, die meestal wordt gezien als een ver lengstuk van de inkomstenbelasting. In Venray kennen we nog de hand- en span- en trekdiensten, een belasting van waar men on derhand toch wel van af wil, om dat hij werkelijk wel wat uit de tijd is. Maar noem eens een goede vervanging. Baatbelasting mag aardig klinken maar voldoet in de praktijk niet altijd en geeft re den tot scheve gezichten. Er mag een verzekeringsbelasting en een heffing op bouwterreinen worden gevraagd, die beide ook minder bekend zijn. Spreken wij over de straatbelas ting, dan komen wij op bekender terrein. Volgens deskundigen (de be kende commissie-Oud) zou er aan deze mogelijkheden nog een zgn. woonplaatsbelasting kunnen worden toegevoegd. De vrees lijkt ons in ieder geval niet ongegrond, dat ons via de troon rede een nieuw gemeentelijke be lasting wordt gepresenteerd, die dan als tegenhanger van de verlichting in inkomstenbelasting zou moeten gelden. BOERENBEDROG Een versterking van de posities der gemeenten zou velen niet on sympathiek zijn. Toch bestaan er te gen nog meer vormen van belasting heffing nog ernstige bezwaren. Een belastingverlichting in de ene hoek met een toezegging van verhoging elders, is niet anders dan financieel boerenbedrog. Afgezien daarvan zou hierdoor 'n nieuwe administratieve rompslomp in het leven worden geroepen, die schatten gaat kosten en die helemaal niet past in de algemeen levende wens naar vereenvoudiging van het fiscaal systeem. De genoemde grond- en personele belasting zijn reeds volkomen uit ut tijd en worden alleen nog geheven omdat de gemeenten de opbrengst niet kunnen missen. Wil de overheid de gemeenten afzonderlijk inkomsten verschaffen dan kan de bestaande rijksinkomstenbelasting beter aan gevuld worden met een gemeente lijke inkomstenbelasting waarbij al die soorten en al die papieren kun nen verdwijnen, zodat ook nog aan zienlijke administratieve besparin gen worden verkregen. Laten wij in een moderne tijd, die op snelheid en efficiency is afge stemd, toch ophouden met vast te houden aan al die dure heffings wegen uit het verleden en eenvoud betrachten. Het spaart tijd en geld. BEKENDMAKING Inenting Diphterie-Kinkhoest- Tetanus Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis dat gelegenheid bestaat tot kos teloos inenten tegen diphterie, kink hoest en tetanus: In de kerkdorpen Veulen, YsseL steyn, Heide en Merselo op dinsdag 20 sept. 1960 om 2 uur n.m. in de lagere school te Veulen, om 2.30 uur n.m. in het Gemeen schapshuis te Ysselsteyn, om 3 uur n.m. in de lagere school te Heide, om 3.30 uur n.m. in het Jeugdhuis te Merselo; In de kerkdorpen Leunen, Cas- tenray, Oirlo en Oostrum, op vrij dag 23 sept. 1960 om 2 uur n.m. in de lagere school te Leunen, om 2.30 uur n.m. in de lagere school te Castenray, om 3 uur n.m. in de kleuterschool te Oirlo, om 3.30 uur n.m. in het gemeen schapshuis te Oostrum. Wij vertrouwen erop, dat alle ouders, wier kinderen nog niet of niet volledig zijn geënt tegen deze gevaarlijke kinderziekten, van de geboden gelegenheid gebruik maken, en wijzen erop, dat geen persoon lijke oproepen zullen worden ver zonden. De kinderen moeten ten minste 2 maanden oud zijn en ge zond. Men wordt verzocht stipt op tijd aanwezig te zijn en de inentings boekjes mede te brengen. De tweede en derde inenting zullen nog nader bekend gemaakt worden. Venray, 6 september 1960. Burgemeester en wethouders vnd., A.H.M. JANSSEN, burgemeester H. VORST, secretaris Al jarenlang had de man ver langd naar een brommer, maar deze zegening van de moderne techniek was hem nog steeds niet ten deel ge vallen. Elke dag trapte hij op zijn oud fietsje de kilometers die hem van zijn werk scheidden, ongeacht de weersgesteldheid, die in ons land nogal eens iets te wensen overlaat. Met verstolen jaloezie zag hij col lega's en andere weggebruikers hem voorbij knetteren. En met het vor deren der jaren kwam zijn besluit vast te staan. Ook hij moest zo'n ding! Voorzover zijn weinig financiële toestand dit toeliet spaarde hij geld over, om tenslotte tot de koop van het langbegeerde vervoermiddel te kunnen overgaan. Een relatie bracht hem op het spoor van een voordelige tweede hands bromfiets. De gefokte spaar pot zou juist voldoende zijn en zo besloot de man tot koop over te gaan. De eigenaar van de brommer ont ving hem sympathiek en demon- streede gul de diverse voortreffelijke eigenschappen van het voertuig. De man werd steeds meer enthousiast en na persoonlijk in levensgevaar lijke krachttoeren het knetterding kwalitatief beproefd te hebben, kwam men tot het loven en bieden. De eigenaar stelde de prijs, maar de man had bescheiden aanmerkingen. Hij bood enige tientjes lager. De eigenaar zakte iets, de man bood iets meer. Tenslotte kwam men tot een accoord. Geld en brommer wis selden van eigenaar en trots als een pauw verdween de man luid knet terend met zijn nieuwe aanwinst uit het gezicht. De oude eigenaar van de brommer wreef zich tevreden in de handen. Hij had er nog een goede prijs voor gemaakt. De nieuwe eigenaar gniffelde zachtjes onder het rijden. Hij had de brommer toch maar voor een zacht prijsje verschalkt en nog een paar gulden van zijn spaarpot over gehouden. Zo gezien zou men menen, dat dit een ideale handel was geweest, want wat kan men beter wensen, dan dat beide partijen tevreden zijn. En deze korte geschiedenis zou hiermede kunnen eindigen ware het niet, dat... 'de nieuwe eigenaar op weg naar zijn omstreeks tien kilometer afgelegd hebbende plotseling tot zijn grote schrik bemerkte, dat brommer niet meer bromde. Het ding stond stil en weigerde verder geluid te geven. De man steeg af en bekeek het voertuig nauwgezet. Wat zou hier van de oorzaak zijn? Snel rakelde hij in zijn herinne ring diverse min of meer technische verhalen op die hij wel eens over brommers ten beste had horen geven en gewapend met deze uiterst su- miere wetenschap begon hij de brommer langzaam te slopen op zoek naar mankement. Ogenschijnlijk was alles in orde en toen flitste het door zijn brein: een verborgen gebrek! Een verbor gen gebrek! Zijn zuur gespaarde geld was naar de maan! In gedachten zag hij zich alweer door weer en wind zwoegen de ze ven lange kilometers naar de fa briek. Hij ontstak in blinde woede. Hij zou die oplichter wel eens ver tellen hoe hij over hem dacht! De tien gebromde kilometers wer den nu met het van een hulpmotor voorzien rijwiel aan de hand, terug afgelegd. Aangekomen voor het huis van de oude eigenaar was de man inmiddels tot kookpunt geladen en hij heeft ook danig stoom afgebla zen. De voormalige bezitter van de brommer heeft dit kunnen consta teren, want na de strijd heeft hij minutenlang in de spiegel het zwel len van de vlezige partij rond het linkeroog geobserveerd. Nadat zijn echtgenote hem voorzien had van 'n compres, was zijn eerste gang naar het politiebureau om aangifte te doen van de mishandeling. De inmiddels afgekoelde eigenaar, had zich na de strijd naar een in de omgeving gevestigde bromfietsspe cialist begeven om diens hulp in te roepen bij het opsporen van het ver borgen gebrek. Deze deskundige constateerde bin nen een minuut glimlachend, dat de benzine in het tankje op was. Hulp vaardig goot hij het weer vol en de nieuwe bezitter bromde met ge mengde gevoelens huiswaarts. De politierechter kon veel begrij pen, maar voelde zich toch verplicht tien gulden boete wegens mishande ling te eisen. „Je mag nu eenmaal niet slaan!" luidde zijn commentaar. R.K. OPENBARE LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK Paterslaan 1, Venray Nieuwe aanwinsten Walser M., Huwelijk in Philips- burg. Wittkampf. W., Wat mijzelf betreft Wolfe W„ Ieder meisje weet het. STUDIEBOEKEN: Amau F., 3000 jaar kunstbedrog. Bakema B., Het grote rijwoorden- boek. TEL. 1070 Een auto zonder spiegels, dan wel bestuurd door een chauffeur die deze apparaten nimmer gebruikt, is een latent gevaar op de weg. Juist aangebrachte spiegels, waar mede de bestuurder vanaf zijn BE STUURDERSZITPLAATS het ach ter hem liggende weggedeelte goed kan overzien, vormen onmisbare in strumenten op Uw voertuig. Wie slechts iets kan zien indien hij gebukt op de treeplank moet staan voert een spiegel welke geen enkel nut heeft. Bovendien is de bestuurder van zo'n voertuig STRAFBAAR. Voertuigen (motorrijtuigen) welke op twee of drie wielen lopen en een Beets N., Volwassen worden. Brongersma L„ en G. Venema, Het witte hart van Nieuw-Guinea. Carrington R., Allemans vriend de olifant. Cognet L., Vincentius a Paulo. Engasser Q„ Suez. Forbes R.J. Mensenwerk, 2 delen. Grandia J.H.M., De mens en zijn arbeid. Green W., en G. Pollinger, Wat is dat voor een vliegtuig. Guardini R., De heilige in ons wereldbeeld. Hooft P.C., Uit „De Nederlandse historiën". Hulsbos K., Het wondere leven in onze duinen. Korf D., Tegels. Krein D., Dagboek van een vrou wenarts. Kunstreisboek van Nederland. Pen J., Moderne economie. Pirenne J., 'Geschiedenis van Europa; dl. 1. Roosevelt E„ Alleen verder. Vlerk I.M. van der, Logboek der aarde. JEUDBOEKEN: Bruyn.Ouwehand M., Soldaten moeder. Butner C., Passagiers voor het oerwoud. Cottaar J., Het sportboek voor de jeugd. Damen S., Op bergen en dalen. Dulieu J., Paulus en de verras sing. Dulieu J., Paulus en Poetepoet. Dulieu J„ Paulus en klaaghemd. Fruithof P.H., De avonturen van Prikkebaard. Geest K. van der, Sabotage op de Old Mike. Geest K. van der, Tanker Arctu- rus, Havrevold F., „Ook dat nog" zei vader. Hoogland H„ Het glazenhuisje. Huisinga-Ccaf L., Indiaan Pou- Wou. Huisinga-Ccaf L., Krummel en Kruimel. Hulst W.G. van de, BeppieenJoop Keiler I e.a., Goochelboek. Knigt F., De stuurman van de Cleopatra. Mink T., De wonderlijke reis van Peter. Nesbit E., De feniks en het karpet Picard B.L., De vlucht op de witte merrie. Renes-Bolding M., Het geheim van de gouden sleutel. Rhijn A. van, De drietand staat op scherp. Roggeveen L„ De loep. Vernes H„ Opdracht bij de Pool. Wyler R. e.a., Het gouden reuze- boek van de astronomie. Zeldenthuis K., De lokroep van het oerwoud. oliehaard de haardolle met het hoogste rendement méér warmte mincfer roet LEsso) zuinig VISSERS OLIEHANDEL HORST (L) - TEL. 04709-1067 gewicht van minder dan 400 kg heb ben mogen zonder spiegel rijden, in dien de bestuurder zonder meer vanaf zijn zitplaats het achter hem liggende weggedeelte kan overzien. Alle overige motorrijtuigen moe ten tenminste één spiegel voeren welke aan voren omschreven eisen voldoet. Onlangs is ten aanzien van de spiegelbepaling iets nieuws voorge schreven. Wij zeggen onlangs, doch dat is alweer ruim een jaar geleden. Be paalde auto's dienen ook rechts een goede buitenspiegel te voeren. Wij zullen U de merites van de wet onthouden. In de praktijk komt het hier op neer. Zulk een spiegel dient gevoerd te worden door alle gesloten bestelauto's en vrachtauto's. Bij deze voertuigen is het namelijk in de meeste gevallen niet mogelijk, dat de bestuurder vanaf zijn zit plaats het rechts van hem gelegen weggedeelte kan overzien. Rijdt men nu in een vrachtauto welke via de achterruit een ruim zicht naar rechts en achteren biedt, dan is ook deze spiegel niet vereist. Heeft men nu met diezelfde wagen een lading voor die ruit te vervoe ren dan moet die spiegel er wél op zitten. Het lijkt ingewikkeld doch met enig gezond verstand zal iedereen aanvoelen of hij 'n dergelijke tweede spiegel moet voeren. Overigens is 't NIET strafbaar, indien men zo'n tweede spiegel voert indien het wet telijk niet voorgeschreven is. Zoals iedereen bekend, mag men met een motorrijtuig binnen een als zodanig aangeduide bebouwde kom niet sneller dan c.q. 70 km per uur rijden. Deze bepaling heeft niet altijd be staan en is sedert enige jaren in werking. De aanduiding van zo'n bebouwde kom liet in het begin nogal wat te wensen over. Thans zal iedereen dienen te weten waar zulk een snel heidsbeperking geldt. Altijd heeft evenwel een snel heidsbeperking, bestaan voor be paalde motorrijtuigen. Voor zware vrachtauto's en auto bussen bijvoorbeeld. Voor autobussen bestaat reeds ja renlang een max. snelheid van 75 km per uur, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Het gaat hier om de voertuigen welke ingericht zijn voor meer dan 8 personen te vervoeren en boven dien een wieldruk van meer dan 2400 kg hebben. Onder deze bepaling vallen na genoeg alle normale grote, autobus sen. Met betrekking tot dezelfde wiel druk mogen vrachtauto's niet snel ler rijden dan 60 km per uur, ter wijl alle overige motorrijtuigen niet sneller als 60 km mogen rijden in dien zij een aanhangwagen mede voeren welke een wieldruk van meer dan 375 kg heeft. Voorts bestaat er een max. snel heidsbepaling van 12 km voor mo torrijtuigen welke een aanhang wagen voortbewegen welke voorzien is van één of meer massieve ban den. Al deze snelheidsbeperkingen gelden zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Er bestaan nog enkele afzonder lijke bepalingen hieromtrent doch deze slaan méér op de voertuigen welke buiten de wegen mogen wor den gebruikt zoals landbouw trac toren vorkheft.rucs, enz. enz. over welke aangelegenheid wij een af- afzonderlijk artikel zullen wijden. De breedte van een motorrijtuig mag niet meer bedragen dan 2.50 m. De hoogte is gebonden aan een maximum van 3.80 meter. Wie zijn auto dus buiten deze maten laadt en niet voorzien is van een geldige ontheffing hieromtrent is strafbaar. De lengte van een motorrijtuig mag niet meer dan 10 meter be dragen. Voor autobussen en motorrijtui gen voorzien van drie of meer assen is deze lengte op 11 meter gesteld. Deze maten worden niet vlug overtreden. Waar men zich vlugger aan strafbaar maakt is het over schrijden van de achteruitstekende ladingsvoorschriften. De z.g. achteroverbouw. Hierover een volgende maal. Dubbele tuben: Voordeliger prijj. Uw tgnden vrogen het beste.

Peel en Maas | 1960 | | pagina 1