Vriendenkring van de Medische Missiezusters. de politierechter Uit Peel en Maas Geestelijk artikel Van dorps-idyle naar wereldzondag deTfL£Y\S/E specialist Tips voor de zomer-vakantie Zaterdag 28 mei 1960 No. 22 EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFïtFTAn VOOR VPNRAY FN OMSTRFKFN ADVERTENTIE PRUS 8 ct. per msa. ABONNEMENTS- rROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1506.52 VV GUlrtDitrl U V Wv/I\ V GIN AViHk I GIN UiViO 1 PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 (buiten Venray f 1.60) Vandaag aan de dag weet ieder kind van de lagere school, dat 2/3 van de mensen te weinig voeding krijgt en dat ongeveer de helft ziek, althans niet gezond is. Het is hart verwarmend te zien hoe onze lagere school-jeugd van alles aanpakt om het leed van mis- en minderbedeel den te verhelpen en we mogen ge rust verwachten, dat met deze jeug dige welgezindheid een blijvend goed voor de wereld gewonnen gaat worden. Intussen weten alle christenen, groot en klein, oók, dat zelfs de bes te verdeling van de beschikbare goederen, gesteld dan dat zo'n ver deling mogelijk zou zijn, toch altijd nog maar een beperkte waarde heeft als deze verdeling niet door echte christelijke broederliefde geïnspi- reerden gedragen wordt. Zij die daar in de missielanden dreigen te verkommeren, zijn niet alléén geholpen, indien wij iets van onze rijkdom schenken. We gunnen onze medemens toch nog iets meer dan gezondheid en werelds geluk. We moeten zorgen, dat hij in en door zijn menswaardig menszijn zijn grootste mogelijkheid bereikt in en na dit leven. Gelukkig kunnen wij hem daarin helpen. Dit is nu ook precies de reden van bestaan van 't medisch missiewerk: de mensen helpen gezond, gelukkig en gelovig worden. We kunnen de mensheid helpen brengen op de weg van het geluk, als wij Gods liefde, die in onze har ten is uitgestort willen beamen in en door onze liefdedaden tegenover onze broeders; wij mogen hen medi cijnen en voeding, kleren en behui zing, ja ook kunstmest en landbouw werktuigen geven, maar vanuit een christelijke houding. In onze liefdedaad moet het beeld van Christus doorschemeren, moet de grote Mensenheler te herkennen zijn, en ook wij van onze kant heb ben in alle mensen het beeld van onze Verlosser te erkennnen of te verhopen. WAT GAAN WE NU DOEN? In Venray is dit geen probleem. Men wil er voortzetten wat begon nen is. Men wil met name oók de Vriendenkring van de Medische Missiezusters in stand houden en uitbreiden. Het bestuur en comité van deze Vriendenkring rekenen daar ook op en hebben hun jaarlijkse aktie voor bereid. Men kan echter niet liefhebben in het luchtledige en zelfs niet in de lucht zonder meer. We willen, al is het dan maar symbolisch, een ge sprek aanknopen met onze broeders in nood. De Medische Missiezusters bemid delen hiertoe en pleiten voor de zie ken en jonge moeders: in Rangoon (Burma), in Palombe (Nyassaland), in Pendjua (Kongo). In Rangoon is een ziekenhuis in aanbouw; de eerste steen is drie maanden geleden gelegd. Tot liefde volle zorg voor de mensen, staat er op gebeiteld. Inmiddels werken er 8 zusters in 'n geleend huis. Daarin is 'n kraam kliniek en een kleinere ziekenafde ling ondergebracht, maar het groot ste werk is de polikliniek en de melkuitdeling. Toen een nieuw-aankomende zus ter 's nachts om half 4 de plaats van bestemming bereikte, ontwaarde ze vóór het huis een rij van bekers, koppen, pannetjes en kannetjes als Vertegenwoordigers van de melk- lustigen, dié zich een plaats in de rij van de volgende morgen veroverd hadden. In heel Burma was tot dus ver geen katholieke gezondheids zorg. Denken we aan de behoeftige, zie ke, zwakke, dikwijls zo heel fijn besnaarde mensen van Rangoon. Te PALOMBE (Nyassaland) was een bonenveld. De bisschop schonk dat aan de Medische Missiezusters, kunnen bouwen; er kwamen ook opdat ze er een ziekenhuis zouden nog ettelijke duizenden bouwstenen bij en een gift van een sympathise rende instantie. Vijf Medische Mis siezusters zijn dezer dagen in een noodgebouw met een polikliniek en een kinderafdeling begonnen. Be gonnen - dat is eerst schoonmaken en inrichten, en ondertussen de al- ler-eerste patiënten verwelkomen. Het volk, buiten de enkele grote steden, is nog erg achter; maisveldje hut en geit zijn hetzelfde als eeuwen her. De medische missiepost in PEND JUA (Kongo) is minder jong dan die van Rangoon en Palombe, die in 1959 startten. Pendjua werd in '57 opgericht, aanvankelijk uiterst pri mitief, met een polikliniek onder 'n bladerdak en de rest navenant. Maar er kwam moederschapszorg en een jaar later een stenen kraam kliniek en een ziekenhuis met 40 bedden. Hier in Pendjua hebben de Medische Missiezusters van Imsten- rade op Paaszaterdag j.l. voor het eerst een medezuster in de missie door de dood verloren. Zr. Jacinta Pouwels was er de verpleegster vroedvrouw en de overste van de zusters; ze was 36 jaar oud. Hier volgt de reactie van een zwarte dorpsgenoot, die sprak bij het open graf: „Zuster Jacinta, u bent hier naar Kongo gekomen om ons te helpen. Wij hebbén u blij begroet. U hebt uw werk op uw best verricht. Zie, u hielp vrouwen bij het baren, u ging zelfs de hutten van de Bat- wa's binnen. Ook bij regen en onweer zag men u binnenkomen voor het werk. Was u aan het slapen, dan riep men u: „Mama, kom". Was u een brief aan het schrijven, dan riep men weer: „Mama, kom", en als kleine kin deren werden we geholpen door uw hand". „Uw werk was hier altijd 't werk van de grootmoeders. Zo komt het dat alle mensen u noemen: „Nko- ko Jacinta" (nkoko voorouder). Ikomboloka (rechtop vooruitlo pende) wij danken u". „Ziet, nu laat u ons achter, onze vrouwen die zwanger zijn, onze kinderen die ziek zijn, wie zal ze nu helpen? Vandaag heeft God u geroepen. We hebben alles ge daan om u te redden-gebed, woorden, zelfs de zegeningen van de Ekonda, maar alles was ver geefs. De naam des Heren zij ge prezen. Vaarwel, Mokonzi (mees teres). God geve u de eeuwige rust in de hemel". Is dit niet sprekender dan alle sta tistieken, jaarverslagen en kranten artikelen, over een werk, dat van óns allemaal is. Hier is een chris telijke taakverdeling, waarbij het werk van de vrienden van de Me dische Missiezusters lang niet zo maar hulpwerk is. Dankbaar voor wat in Venray al gebeurd en gedaan is voor het Me dische Missiewerk, rekenen bestuur en comité van de vriendenkring der Medische Missiezusters op de trouw van alle oude vrienden en de toetre de van vele nieuwe. „Edelachtbare heer rechter, u kèn mijn niet veroordelen", sputterde opa met krassend geluid. "Ik ben méér dan onschuldig. Als mijn zoon mij uit kinderliefde een konijn geeft, dan zou ik een hond zijn om dat te weigeren. Zoiets mag je als ouder je kind niet aandoen". Nu trad de zoon naar voren. "Ik heb eerlijk geen straf verdiend, edelachtbare", zei hij. ,,'t Is zoals mijn vader zegt. Als ouder mag je een geschenk van je kind niet wei geren. Bovendien kon ik nergens aan zien dat de konnijnen gestolen waren". En tenslotte kwam de kleinzoon aan de beurt. „Ik lust geeneens ko nijnen", riep hij. „Je kunt er mij de deur wel mee uitkrijgen. Ik heb er geen hap van meegehad ook". De drie onschuldige geslachten stonden eensgezind voor de groene tafel hun vrijspraak te bepleiten. Zij waren overigens niet zo onschuldig als zij beweerden. Met elk van de drie had de x-echter al enkele malen eerder kennis gemaakt. Het begin van deze zaak lag bij de kleinzoon, die geen „k'nijn" lustte. Er woi'dt wel eens beweerd, dat diefstal voortvloeit uit hebzucht, maar dat gaat in dit geval niet op. Op een nacht ging de kleinzoon uit wandelen. Hij kwam enkele uren later terug met drie tamme konij nen. Het was vier uur die ochtend toen hij zijn vader wekte met het verzoek de buit zo gauw mogelijk in de pan te laten verdwijnen. Vader zag geen kans met zijn ge zin de drie konijnen voor het aan breken van de dageraad op te peu zelen. Om half vijf was hij bij opa. Of opa als ontbijt een konijn wenste. Het was een cadeautje van klein zoon. Opa wilde wel. Hij sprong zijn bed uit en haastte zich het konijn te slachten. De vader repte zich naar huis om de beide andere panklaar te maken. De politie echter vertoont soms een vei'bazingwekkende activiteit. Zo ook in dit geval. Midden onder 't konijnenontbijt keek de verbali sant door het openstaande raam naar binnen. De zoon sprong op en riep: „Ik lust geen k'nijn!" Meteen zag ook de vader de agent. Hij schreeuwde: „Bij opa moet je wezen, maar bij mij niet!" En tege lijk wierp hij met kracht het venster dicht. De politieman ging terecht enige achterdocht koesteren naar aanlei ding van deze begroeting. Hij waar schuwde de postcommandant. Deze krabde zich achter het oor. Vijf mi nuten later zaten vader en zoon op het politiebureau met de restanten van twee konijnen voor zich op ta fel. Na enige tijd voegde een mop perende grootvader zich bij hen. In zijn woning had men alleen nog wat afgekloven botjes gevonden en een konijnevel. Blijkbaar houdt opa van opschieten. De drie betuigden met gloed hun onschuld. Maar de politie bleef achterdochtig. Het is in ons land geen gebruik in de och tendstond konijnen te verorberen. Nog was het verhoor gaande, toen twee konijnenfokkers buiten adem kwamen aanhollen, om aangifte te doen van de vermissing van hun lievelingen. „Daar staan ze", zei de wachtmeester, terwijl hij op de schaal met afgekloven botjes wees. „Niemand kan bewijzen dat ik in die hokken ben geweest!" riep de kleinzoon nog bij de politierechter. Maar het baatte hem niet. De rech ter achtte alles bewezen. Vader en zoon kregen elk twee weken voorwaardelijk. De zoon moest bovendien ruim zeventig gul den schadevergoeding betalen aan de benadeelde konijnenfokkers, maar daar stond tegenover, dat zijn vader er twee tientjes boete bij kreeg. Opa kwam er af met dertig gulden boete. „De volgende keer sla ik hem met het konijn om de oi'en, de stomme ling", siste hij. van 4 juni 1910 - Door de hagelverzekering afd. Venray werd dit jaar voor f 110.000 verzekerd, tegen f 94.000 vorig jaar. - Onze beide fanfare's nemen morgen deel aan het festival te Wanssum. Aan het festival bij gelegenheid van het 50-jarig bestaan der fanfare Euterpe nemen 29 gezelschappen deel op zondag 3 juli a.s. Voor het bouwen van een woonhuis met stalling enz. op den Heuvel voor de heer H. Trynes, was laagste inschrijver Louis Wijnhoven met ƒ1.510 zonder bijlevering van stenen. Het bouwen van een woning voor Gooren, Boshuizen, werd aan genomen door Claassen en Lichte- veld te Overloon voor 906. van 1 juni 1935 Het echtpaar L. de Bruyni- Goemans Leunseweg alhier, her dacht zondag hun 50-jarige echtver eniging. De nummering van de lijsten der canditaten voor de gemeente raad is als volgt: 1. Stoot e.a. 2. Houben e.a. 3. van Boven e.a. 4. Pubben e.a. 5. van Rhee. Voor het deelnemen aan het festival en concours bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan van ons muziekgezelschap hebben 25 gezel schappen ingeschreven. Voor deel name aan het concours negen. Het circus van Bever gaf al hier een drietal voorstellingen. Een 23-jarige knecht alhier werd door de Rechtbank te Roer mond vrijgesproken van het hem ten laste gelegde feit, dood door schuld. De grote zuivel-exportvereni- gingen hebben de uitvoer naar Duitsland moeten stopzetten, daar zij niet voldoende garantie kunnen krijgen voor de risico's van beta ling. ONS LEVENSDOEL IS GEEN RUIMTEVAART Tegenwoordig gaat om de paar weken een raket de hemelruimte in, die een of andere satelliet naar de maan of de zon of rond de aarde stuurt. Of men al zo ver is dat men een mens omhoog kan sturen, ik ge loof het niet. Wat die Russen precies uitvoeren met hun laatste satelliet, waarin een pop zou zijn aangebracht, is onze- kex\ Een Engelse Professor meent uit de satelliet een menselijke stem te hebben gehoord, die een geluid liet horen als Donald Duck. Ik neem U even mee naar 't beeld van de mens, die de ruimte ingaat, om die opstijgende mens te stellen naar de ten hemel opstijgende Christus. r Wat een poehah over de ruimte vaart van de gewone mens in verge lijking met de indrukwekkende, maar zo volmaakt simpele en na tuurlijke opstijging van Christus bij Zijn Hemelvaart. „Ruimtevaart" en „Hemelvaart" betekenen voor ons moderne men sen twee levensbeschouwingen. In de enorme belangrijk geachte gebeurtenissen rond de ruimtevaart openbaart zich de naar technische vervolmaking strevende mens. De ruimtevaart vormt de uiting van zijn wil de schepping te beheersen en de geheimen van het buiten aardse te ontdekken. Wie de situatie scherp overziet komt tot de conclusie, dat de mens eigenlijk zo weinig weet en ook zo weinig kan, ondanks de op zienbarende ontdekkingen. Ten tweede valt daarbij op, dat de enorme wil om de techniek te be heersen geen enkele hogere bijbe doeling openbaart. Integendeel de mens verdiept zich zo in het tech nische, dat hij de grote lijn, die er achter zit, het Mysterie verborgen en tegelijk zich openbarende God een voudigweg over het hoofd ziet. Stelt de Hemelvaart van Christus daar tegenover. Geen gezeur over technische problemen, geen opge wonden triomfen over een geslaag de reeks exploisies, geen angstig af vragen, welke nieuwe tegenslagen nu weer aan de orde komen. Niets daarvan. In alle eenvoud vertelt Christus om te gaan naar de Vader, de Drie-ene God. Hij zegt ons een plaats te gaan bereiden daar in de hemel. De bovennatuur is immers zo simpel, zo zonder complicaties, zo zonder tegenslagen of moeilijkhe den. En hij gaat. Een wolk onttrok hem aan ons gezicht. Volgens mij toont deze tegenstel ling uit het moderne leven hoe re latief onbelangrijk de ruimtevaart is, omdat zij ons niet losmaakt van, maar meer bindt aan het grijpbare en het stoffelijke. Daarentegen tilt de Hemelvaart ons boven de stof. En daarmee ook brengt zij de mens naar het plan waartoe hij wezenlijk bestemd is. „Indien ge aan Christus toebe hoort en door Hem verlost zijt, zo zegt Paulus, dan zij uw verkeer in de hemel". Dus niet in de Ruimte! 20.000 jonge boeren uit de hele wereld naar Lourdes De belangstelling van de jonge boeren en boerinnen is in een paar jaar tijd uitgerekt van het dorp, waarin zij wonen en werken, naai de wereld. Of, zoals Theo van Steen, direc teur van Ons Erf, zei: van dorp idylle tot wereldzorg. Een overtui gend bewijs hiervoor vormt het in ternationale congres, dat de inter nationale organisatie der katholieke boeren jongeren van 27 en 29 mei in Loui'des organiseert. Deze week zijn meer dan 700 jon ge katholieke boeren en boerinnen uit ons land naar Lourdes vertrok ken om daar deel te nemen aan dit congres, waarin de KNJBTB een heel stuk van voorbereiding heeft zitten. In een persconferentie een paar dagen voor het vei'trek hebben Theo van Steen en de Limburger Jean Kierkels uitvoerig verteld hierover. Het wordt een massaal congres met veel meer dan 20.000 deelne mers uit 23 taalgebieden in West- Europa, Afrika, Zuid-Amerika jen Australië. Het wordt een ontmoe ting tussen de „rijke" jonge boeren en boerinnen van West-Europa en hun arme collega's uit de ondei'ont- wikkelde gebieden in tal van an dere landen. Zij zullen gezamenlijk spreken over de honger in de wereld, een ondei*werp van verschrikkelijke ac tualiteit. Zij hebben de grootste des kundigen uitgenodigd om de con gressisten verantwoox-d voor te lich ten. Namen als Dr. Werner Pank, Prof. Josue de Castro, voorheen direc teur van de Wereldvoedselorganisa tie, en Mgr. Ligutti, de waarnemer van de H. Stoel bij deze organisa tie, zijn namen in de internationale wereld. Dat dit congres mogelijk is en dat er honderden vertegenwoordigers zullen zijn uit de onderontwikkelde gebieden van Afrika, Azië en Zuid- Amerika is op zichzelf reeds een daad van solidariteit. Wij herinne ren ons allen de succesrijke Koren- aar-actie, welke 43.000 opbracht. Met dit geld is de deelneming van enkele tientallen jongeren uit Afri ka en de Philipijnen aan het con gres mogelijk gemaakt en bovendien nog een verblijf in Nederland van een half jaar. De andere jonge boeren- en boerinnenorganisaties in West-Euro pa hebben hetzelfde gedaan, zodat de onderontwikkelde gebieden ver tegenwoordigd zijn door meer dan 250 congressisten in Lourdes. Dit zal het gesprek eens zo vruchtbaar ma ken. Vruchtbaar dan vooral in die zin, dat het congres gemakkelijker tot positieve resultaten zal komen, op het terrein der hulpverlening. Dat de bereidheid daartoe bij de jonge boeren en boerinnen al lang aanwezig is, bewijst de uitzending van KNJBTB naar de missie, waar zij al uitstekend werk doen. Het congres van drie dagen wordt voorafgegaan door een bedevaart van drie dagen, want zo zei Theo van Steen de bedevaart hoort er beslist bij. Wij moeten gaan in dee moed want wij gaan met vuile han den. Wij in Europa hebben mede schuld aan de honger in de wereld, die wij nu helpen bestrijden. Nog op andere manier zal de we reldeenheid der jonge boeren en de plattelandsjeugd worden gedemon- TEL. 1070 Frankrijk, met name Pargs en voor velen is dat Frankrijk com pleet en de Rivièra, zgn al tientallen jaren het reisdoel ge weest van velen. Met recht, want in Parijs ging voor menigeen de wereld open en aan de azuren kust, de Cöte d'Azur, vond men de zon en het klimaat, waarmee de Nederlander zo schriel bedeeld wordt. Wat lange tijd voor de upperten gereserveerd was, kan nu door iedereen genoten worden, want afstanden tellen niet meer en de kosten zijn niet onoverkomelijk. III. PARIJS Per trein en per autocar brengt men er U snel naar toe en beide mo gelijkheden hebben arrangementen die verbluffend veel geven voor ver bazend weinig geld. Betrekkelijk dan. aan het handje van goede leiding krijgt men een globale indruk van de wereldstad, neen, deze wereld op zich, en men kan er van goede ver zorging en onderdak verzekerd zijn. Wie het avontuur niet schroomt en wie liever op eigen gelegenheid ronddwaalt, behoeft heus niet ver loren te lopen of erg duur uit te zijn. Natuurlijk, men moet een beetje van wanten weten, liefst toch wel wat Frans kennen, en uit zijn ogen kijken. Inlichtingen kan men hier in Ne derland inwinnen bij de Franse Toe risten Service (F.T.S.), Rokin 128, Amsterdam tel. 020-32252, die alge mene gegevens verschaft of bijzon dere als U daarnaar vraagt. Weet men niet een beetje de weg in Parijs, dan doet hij goed van te voren een hotel te reserveren, desnoods voor één nacht, dan kan men, als men er eenmaal is, wel verder zien. In ieder geval is men dan de eerste nacht onderdak. Ook kan men het er op aan laten komen en zich in het Gare du Nord wenden tot de Hos- tesse de Paris, die gaarne voor U 'n hotel opspoort, als U haar de klasse en het arrondissement opgeeft. Pen sions zijn goedkoper dan hotels, zo als overal, maar begin met een ho tel, als U tenminste geen pension adres door vrienden of kennissen is doorgegeven. Reis per bus en per goedkope mé tro (koop een carnet van 10 ritten; dat bespaart U 30%) en eet in de kleine restaurantjes. Het menu hangt buiten, zodat U kunt zien wat het eten U zal kosten, evenals de wijn. Bent U geen held in Frans, houdt het dan op „prix fixe", dan weet U precies waar U er mee af bent. Gun U de luxe om eens bij café de la Paix, Les Deux Magots of ander beroemde café's te gaan zitten, maar onthoudt, dat op de kleine terrasjes van een artisten- of studentencafé de wijn en de kof fie even elkker en veel goedkoper zijn. Ook in de cafetaria's kunt U goedkoop, maar niet zo gezellig, eten. Ga niet naar de Gi-ote Opéra als U geen frontplaats wilt betalen, want dan ergert u zich maar. Ove rigens hebt U de keus uit tientallen theaters, honderden bioscopen en al lerlei gelegenheden om Uw avonden en nachten door te brengen. BUITEN PARIJS Maar ook buiten Parijs vindt men Frankrijk, zelfs verder dan Versail les en Fontaineblau! De kunstliefhebbers, die in Parijs kunnen zwelgen in oude en nieuwe kunst, vinden elders de kathedralen, de 50 kastelen langs de Loire, de plaatsen-als-monumenten (Avignon, Kocamadour, Carcasonne, e.d.), het schone, landelijke Bretagne en Nor- mandië (zo zwaar getekend door de invasie) en de onvolprezen Rivièra. De zon-expres brengt U daar naar toe, maar ook weer talloze reisbu- streerd, namelijk in enkele massale spelen. De Franse jeugd speelt een spel, waarin een armoedig Zuid-Ameri kaans gezin wordt voorgesteld. Met de bekende Limburgse artistieke in slag heeft Jean Kierkels voorts een spel geschreven van klank en licht over het lijden van Christus. Dit spel zal met goedkeuring van de bisschop van Lourdes en met mede werking van technici van Philips opgevoerd worden in de reusachtige ondergrondse Pius X-basiliek van Lourdes. 24 mei vertrekken drie treinen uit Nederland naar Lourdes. De geestelijke leiding berust bij Mgr. C. Kramer OFM, de uit China verdreven bisschop van Luanfu. 1 juni komen de 1730 Nederlandse jonge boeren en boerinnen terug. Over hun ervaringen in Lourdes zal de KRO reportages geven. reaux en natuurlijk het vliegtuig. Klassieke namen zoals Nice, Men- to, Juan les Pins, Beaulieu, Saint Raphaël, schieten U te binnen, met nog zo veel andere. U kunt daar te recht in hotels, pensions, bungalows, campings, al naar gelang Uw beurs of ambities. Voor vele duizenden gaat hier jaarlijks een di'oomvacan- tie in vervulling. Toeristenkaart en pas (mits niet langer dan 5 jaren verlopen) vol staan als grensdocument. Automo bilisten doen goed inlichtingen in te winen bij KNAC of ANWB. Wie op eigen gelegenheid naar Zuid-Frank rijk gaat, moet er wel op rekenen, dat logies en eten daar duur zijn. SPANJE De laatste jaren is het bezoek van toeristen aan Spanje met sprongen omhoog gegaan. Standplaatsreizen worden steeds meer gearrangeerd en ook de mogelijkheden voor „zwerfreizen", waarbij de comforta bele autocars de reizigei's van dag tot dag honderden kilometers in dit grote land verplaatsen, nemen elk jaar toe. Het land ligt ver weg. Reist men per bus, dan is men drie dagen kwijt voor men de Spaanse grens gepasseerd is. Geen nood, het vliegtuig brengt ook hier redding en de drie dagen worden tot een halve dag geredu ceerd. Vijf dagen bijna kan men nu langer profiteren van de kostelijke zon aan de Costa Brava, de Costa del Sol of op Mallorca, en sinds en kele jaren ook al op Ibiza. De zwervers op eigen gelegenheid vindt men ook in Spanje, maar in het algemeen reist men toch liever per autocar of per vliegtuig. Diep geniet men van de mooie steden, haar kunstwerken en gebouwen, van de Spaanse folklore, de dans, de fiere mannen en zwartogige vrou wen, van de woeste natuur in de bergketens, van de blauwe zee langs de kust; men wordt geïmponeerd door rotsige hoogvlakten en sombere ravijnen en geniet of walgt van de stierengevechten; men vraagt zich af hoe zoveel rijkdom naast zoveel ar- moed kan bestaan. Men geniet van de goede wijnen en mijdt de olijf olie (de rode wijn is een goed tegen gif evenals ruim broodgebruik); ge niet van de vele visschotels en scho tels van geheimzinnige samenstel ling; men experimenteerd lachend met de tuitkannetjes wijn en laat zich verrassen door de kracht van de Aniz del Mono. Kortom, men geniet overvloedig en krijgt overal veel zon toe. Die in het binnenland, in de hete zomei"- maanden, wel eens kan tegenstaan, maar die aan de kust steeds wel kom is. Treinreizen in Spanje zijn niet voor iedereen aantrekkelijk. Voor alsnog is men dus het best af met reizen volgens arrangementen, hetzij per trein naar Spanje en dan verder met de autocar, hetzij per vliegtuig heen of terug, of vice versa. Er zijn allerlei mogelijkheden. BADPLAATSEN Langs de Costa Brava rijzen de hotels als paddestoelen, maar dan van het reuzesoort, uit de grond. De gemoedelijke vissersplaatsjes, met hun eigen sfeer, raken er door in de verdrukking, maar ze zijn er nog, gelukkig! Sitges, Calella e.d. komt men in elk prospectus tegen. (En ginds natuurlijk de buurlui!) Wie iets van de oude sfeer wil proeven, kan het misschien beter iets zuidelijker zoeken, aan de Costa d'Oro (de Gouden Kust) en het bij voorbeeld houden op Calafell, een typisch oeroud stadje, 60 km van Barcelona en Tarragona, waar ook modem ingerichtehotels te vinden zijn. En zo zijn er wel meer nog niet al te zeer „vertoeristiseerde" kust plaats j es. Men vergelijke de prospectussen van diverse reisbureaux en bepale dan zijn keuze. Die keuze is groot genoeg. Vele „zwerfreizen" maken éen ruime omweg door Portugal en andere gunnen hun deelnemers een tweedaags verblijf in Tanger, waar men het Oosten, toch weer geheel andei's van sfeer dan Zuid-Spanje, kan leren kennen. Maar niet iedereen heeft voldoen-

Peel en Maas | 1960 | | pagina 3