Venrays gemeente-begroting sluit
met een tekort van 190.000
Yenrays vroede vaderen vergaderden
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
J. Tillemans, raadslid
Castenray krijgt waterleiding
Zaterdag 2 april 1960 No. 14
EEN ENrTACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
druk en uitgave van den munckhof n.v. venray
grotestraat 28 postbus 1 tel. 1512 giro 1506.52
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per m.m. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.40 (buiten Venray 1.60)
ZE liggen er weer Drie dikke boekwerken, die in ontelbare cijfers de gang
van zaken in onze gemeente" voor het jaar 1960 aangeven. De gang van zaken in
de gewone dienst, waarin men de cijfers vindt, die aangeven, wat de dagelijkse
gewone dingen allemaal wel kosten en in de kapitaal-dienst, waaruit men vroeger
kon lezen, welke grote projecten de gemeente van plan was aan te pakken.
Maar in die kapitaal-dienst vindt men nu niet9 dan memorie—posten, omdat we.
mede door de voorschriften van bet Rijk, geen kapitaalswerken kunnen onderne
men. voordat er geld is. En boe en wanneer dat geld er komt. boren we dan wel
eens in de loop van bet jaar, maar aangegeven vinden we dus in de begroting
nu niets. Waarmee naar onze smaak de begroting al veel van baar betekenis beeft
verloren, want de gewone dienst mag dan belangrijk zijn om de molen aan bet
draaien te houden, bet enige spectaculaire wat deze dienst biedt. i9 een verboging
van deze of die subsidie en tenslotte wat er feitelijk tekort is.
Dat is dan zo n kleine f 190.000 en voor dit bedrag schrikken we helemaal niet
meer, want we hebben- ook wel eens op bet randje van de drie ton tekorten gelo
pen, dus voor dit bedrag draaien we onze band niet om.
Het zal weer een heel gevecht worden achter vde schermen, om dit tekort los te
peuteren van bet Rijk, dat toch al kapitalen bij moet leggen, maar de gewone
burger merkt daar niets van en ergert zich hoogstens, dat de gemeentelijke autono
mie door deze volstrekte afhankelijkheid van bet Rijk wel in bet gedrang raakt.
Voor bet overige is er heel weinig over te zeggen, omdat de begroting zelf niets
zeggend is.
We hebben hieronder een keuze gemaakt uit de verschillende hoofdstukken, opdat
de lezer zelf een oordeel kan vormen, boe en waar zijn kostbare belastinggelden
besteed worden.
algemeen beheer
levert een nadelig slot op van
f 413.306 ('59 f 369.167)
In dit- hoofdstuk vinden we o.m.
de salarisposten, die vorig jaar reeds
t.o.v. 1957 met 23.000 gestegen wa
ren. Nu wordt rekening gehouden
met een kleine daling, maar een en
ander ligt nog nabij de 2 ton.
Wat nodig is om het gemeentelijk
apparaat aan het draaien te houden,
moge blijken uit de volgende cijfers:
schrijf- en bureaubehoeften 13.000
druk- en bindwerk 5.000
onderhoud 10.619
verlichting en verwarming 5.558
Behoudens kleine wijzigingen en/of
verhogingen van de onderscheiden
posten (aankoop bureaux ed.) vinden
we hier wel een nieuwe post van
f 3.749 voor het samenstellen van 'n
kadasterkaart van onze gemeente.
Ook in I960 gaat men door met de
nieuwe huisnummering.
Nieuw is ook de uitgave-post van
21.054 voor betaling van een bij
drage van het Waterschap Noord-
Limburg.
Bij de inkomsten vinden we weer
de leges-post die nog altijd op 8.000
staat, hetgeen dus nog altijd een
lieve cent opbrengt, maar voor het
overige geen nieuws.
openbare veiligheid
toont ook al een stijging in het n;
delig slot van 95.140 in 1959 tot
108.470 in I960.
De dienst Bescherming Bevolking
kost de Venrayse gemeenschap nu
bijna 11.600 ('59: 8.744).
De politie-kosten worden geraamd
op 752 (v. j. 682).
De brandweer-kosten op 27.279
(v.j. 18.156) Deze stijging van ruim
9000 wordt mede veroorzaakt door
hogere ramingen van o.m. de belo
ning 1000), idem voor het aan
schaffen van brandblusmiddelen van
4000, idem voor het onderhoud van
wagens etc. van 2600 en idem voor
de brandweerkazerne 1.400).
De kosten van straatverlichting
stijgen van 37.808 tot 39.187 maar
over een nachtverlichting in plan
Zuid is nog niets te vinden. Ook
voor het overige is er van dit front
geen nieuws.
volksgezondheid
heeft ook eens iets nadelig slot en is
gestegen van 52.000 naar 58.238.
Hieronder valt ook de post keur
en slachtlonen die dank zij een op
brengst van 26.000, de kósten van
de vleeskeuringsdienst ad. 24.885
netjes dekken.
We lezen ook in dit hoofdstuk, dat
men in dit jaar 5300 inentingen te
gen kinderverlamming zal geven,
afgezien van de entingen tegen dif
terie en roodvonk. Dit alles kost
7.000, waarvan door vrijwillige bij
dragen van ouders 4.000 terug
komt.
Onder dit hoofdstuk vinden we 'n
aantal subsidies ten behoeve van de
Volksgezondheid als:
uitzending kinderen (met 1.600
verhoogd) 2.000
Groene Kruiswerk (met
2.000 verhoogd) 27.260
Gezinshulp K.A.B. 500
Gezinszorg 500
Moederschapszorg 150
Gezond Limburg Horn 15
Kon. Wilhelminafonds 210
Rheumabestrijding 210
Drankbestrijding 60
Rattenbestrijding 400
Verder vindt men bij de uitgaven
posten bijdragen in de tekorten van
de schoolartsendienst 3.880, van de
Ziekenauto 2.540 en van het kin
derbad 1.200.
volkshuisvesting
Hiervan is het tekort nu 50.763,
in 1959 45.586. Een hoofdstuk, dat
naar het schijnt ieder jaar al langer
hoe ingewikkelder wordt, omdat
hierin voorschotten en rente aan rijk
en woningverenigingen worden ver
rekend, waarbij dan nog onder
scheid gemaakt wordt in de verschil
lende tijdvakken, waarin verschil
lende soorten woningen zijn ge
bouwd. Een puzzel, waaruit de vak
lui ternauwernood wijs worden.
Zien we het goed, dan moet alleen
al de woningbouw-vereniging Sint
Oda, aan rente en aflossingen aan
de gemeente betalen meer dan 2 ton,
maar die krijgt dan op haar beurt
weer een ton terug van de gemeente
i.v.m. de exploitatietekorten.
Voor wat dit onderdeel van dit
hoofdstuk betreft, krijgen we een
voordelig saldo, mede door rijksbij
dragen in exploitatietekorten van 't
gemeentelijk woningbedrijf van bij
na 3 ton, die echter weer verdwij
nen, om he tekort van het gemeen
telijke woningbedrijf op te heffen.
Een wir-war van cijfers, die be
groting technisch wel noodzakelijk
zullen zijn, maar dit voor de
doorsnee burger wel heel moelijk
maken.
Als we ook onder dit hoofdstuk
weer vinden de post: gelden ge
meentelijke credietregeling groot
867.550 dan is het alleen maar
jammer te moeten constateren, dat
deze post wel veel rente en aflos
sing, nl. f 53.000 opbrengt, maar
niet hoger wordt omdat de ge
meente niemand meer helpen kan
met geld.
De legeskosten op de bouwver
gunningen mogen dan geraamd zijn
op 14.000 ze zijn nog lang niet vol
doende om de kosten van bouwpo-
litie 22.432 goed te maken. Even
min als die van het welstandstoe
zicht die oplopen van 1.675 naar
1.940.
OPENBARE WERKEN
sloot vorig jaar met een tekort van
ruim 6 ton, nu blijft men er 2000.-
onder.
Bij de inkomsten-posten, waarvan
hieronder de voornaamste volgen,
zijn enkele verschillen met vorig
jaar.
Marktgelden 9.000
staangelden kermis 14.000 (-r 1.000)
Straatbelasting 53.000
Rioolbelasting 23.000 2.000)
Precariorechten 2.000 500)
Hand- en spand. 24.000 2.000)
Bij de uitgaven-posten zijn ook
enkele verschillen aan te wijzen. Zo
als bij:
Onderhoud straten en pleinen
58.562 10.000)
idem wegen 262.752 11.000)
idem bruggen 3.008 1.200)
idem plantsoenen 36.804 (-r 17.000)
idem riolering 28.917 5.000)
Er is moeilijk op het eerste gezicht
uit te maken waarom deze verhogin
gen nodig zijn, maar de reeds enkele
jaren maar steeds toenemende stij
ging van de kosten van dit hoofd
stuk, hebben zich ook dit jaar weer
doorgezet.
Dat blijkt b.v. ook bij gemeente
reiniging, die van ƒ30.000 op 33.000
stijgt, terwijl men slechts een meer-
inkomsten raamt van de vuilnis-
dienst met 1000 tot 15.000 Slechts
de onkosten van de stationsdienst
zijn hetzelfde gebleven, t.w. 13.650,
maar hier is kennelijk geen reke
ning gehouden met de a.s. een-uur-
dienst, want dan zullen de kosten
waarschijnlijk wel stijgen.
GEMEENTE-EIGENDOM
Had dit hoofdstuk als een der
weinigen vorig jaar een batig sal
do, van bijna 3.000 nu heeft men
de schroef schijnbaar wat harder
aangedraaid, want nu komt er bijna
70.000 uit.
Allereerst blijkt de post renten
van kapitalen, die voor 1959 op
4.616 geraamd werd, nu weer op
16.986 te komen.
Het effectenbezit, wat men in 1959
wilde verkopen, is er nog en zal er
blijkens deze raming ook blijven.
De pacht van gemeentegrond stijgt
met 1.500 tot 34.146, maar de
jachtpacht blijft hetzelfde nl. 2.500.
Het voornaamste winstpunt is
echter de post bespaarde rente. De
rente van als kasgeld gebruikte re
serves en eigen kapitaal wordt ge
raamd op 157.887 (v. j. 128.342).
Dat de gemeente nog aardig wat
mensen geholpen heeft by de
bouw van boerderijen in Vrede-
peel en Peelplan Zuid, blijkt uit
het kapitale bedrag van ruim 2
miljoen, dat als voorschot werd
gegeven. Met rente en aflossing
hoopt men daarvan in 1960 bijna
een ton terug te krijgen!
Raamde men het vorig jaar de
post onderhoud van de oude ge
meentewoningen nog op 20.000,
thans wordt er slechts 6.689 voor
uitgetrokken. Alweer een winstpost
van f 13.000. Maar de kosten van
opmeten heeft men met 3.000 op
getrokken tot 7.852. Men schijnt er
dit jaar nog al werk van te willen
maken. Voor het overige geeft ook
dit hoofdstuk weinig nieuws te zien.
ONDERWIJS
liet vorig jaar een nadelig saldo
zien van 589.548. Dit jaar is dat
527.022, een voordelig verschil dus
van ruina f 62.000, hetgeen weer is
meegenomen.
De zgn. vergoedingscijfers, dus het
bedrag wat de gemeente beschik
baar stelt voor de resp. richtingen
van onderwijs moge hieronder vol
gen. De tussen haakjes geplaatste
cijfers zijn die van het vorig jaar.
Lager Onderwijs:
3050 leerlingen X 43 131.150
(2950 X 37)
voortgezet Lager Onderwijs:
50 leerlingen a 50 2.500
(50 X 45)
ULO:
310 leerlingen a 60 18.600
(310 X 50)
BLO:
190 X 100) 19.000
(190 X 106,50). Voor deze post komt
retour 15.000 van andere gemeen
ten die ook bijdragen in de extra
vervoerkosten.
Kleuteronder wüs:
748 kleuters (733 kl.) 29.646
welke post geheel door het rijk
wordt vergoed.
Middelbaar Onderwas:
3 X HBS Venlo 1.520
2 X middelbare Landbouw
school Roermond 200
34 M.M.S. Jerusalem (22) 1.360
Hoger Onderwijs:
200 X 40 (gymnasia) 8.000
(188 X 40)
20 X 1.000 Universiteit 2.000
(18 X f 100)
Nijverheidsonderwijs:
Hiervan draagt de gemeente 30%
van de exploitatiekosten, hetgeen is
voor:
huishoudschool 47.091
nijverheidsschool 80.748
leerlingenstelsel 6.000
Daarnaast betaalt de gemeente
nog het onderwijs aan spraakge-
brekkigen 6.406 en b.v. het vervoer
van de kinderen uit Peelplan Zuid
en Pastoor Jacobspeel 1.700 35
per kind per jaar).
Bovendien nog huurvergoedingen
voor het onderwijs in lichamelijke
oefeningen, reiskosten naar andere
scholen, kortom honder-en-een re
keningen, die het nadelig saldo van
dit hoofdstuk groter zouden hebben
gemaakt, indien niet het Rijk de
voorname en grote post van het
kleuteronderwijs voor haar rekening
had genomen.
Doch met deze cijfers is men er
nog niet. Verdere uitgave-posten
zijn o.a.:
Mater Amabilisschool 10.690
Leeszaal 13.547
Parochiebibliotheken kerk
dorpen 1.954
Sociale school KAB 225
Landbouwwinterschool Horst 1.100
En tenslotte de
SUBSIDIES
1.200
2.375
825
350
50
500
1.500
75
13.000
500
200
Harmonie Euterpe
Fanfares kerkdorpen
Zangverenigingen
Jeugd O. en O.
Hioob
Mannenkoor (jubileumconc.)
Oranje comité
Diosc. Limb. Sportbond
Jeugdverenigingen
Kindervacantiewerk
Schutterijen
Andere, buiten Venrayse ver
enigingen
1.605
maatschappelijke zorg
ziet het nadelig slot van 1958 276.732
nu stijgen tot 329.323. Oorzaak hier
van is, de met 13.000 tot 183.000
gestegen kosten van krankzinnigen
verpleging. Hiervan komt 23.054 te
rug van provincie en 4.500 van par
ticulieren. Waarom men deze laatste
inkomsten 4.000 lager schat dan
vorig jaar is niet duidelijk.
Het Burgerlijk Armbestuur zorgt
voor enige compensatie. Had deze
instelling vorig jaar nog meer dan
een ton nodig, nu vraagt het
87.180.
Voor werkloze werknemers en
zelfstandigen denkt men 36.500 no
dig te hebben en voor de sociale
werkvoorzieningsregeling voor hand
arbeiders 290.300, terwijl daar
naast voor andere zelfstandigen
(groepen I en II) nog eens f 15.000
worden gereserveerd.
In deze kosten wordt door 't Rijk
75% gesubsidieerd.
Op dit hoofdstuk drukken ook de
kosten van steun aan oorlogsslacht
offers, 1.600 (v. j. werd 85.000 ge
raamd) en de hulpverlening aan ge-
repatrieerden 60.700 (v.j. 25.700).
Waarom deze cijfers een dergelijke
daling vertonen, wordt niet duidelijk.
In dit hoofdstuk vinden we naast
een verhoogde subsidie voor gezins
zorg 15.294, dezelfde subsidie aan 't
Soc. Char. Centrum 13.700 ook een
verhoogde subsidie voor de ontspan
ning van de ouden van dagen, nl.
van 250 op 3.000. Men geeft nu
3 per bejaarde aan het Centrum.
ECONOMISCHE AANGELEGEN
HEDEN
is een hoofdzaak waarin vele, vele
onderwerpen een plaats vinden.
Tegen een tekort van 18.000 in
'59, is er nu een tekort van 24.705.
De geitenteelt krijgt haar 25,
maar VW krijgt 500 extra voor
deelname-herinneringen aan deVas-
telaoves-optocht. En ook weer 5.000
wordt uitgetrokken voor reclame
voor industrie-vestiging.
Men hoopt op een dividend van
1.224 van het Limagas en verwacht
64.915 als opbrengst van verhuur
van industrie-tereinen en -hallen
BELASTINGEN
AI die nadelige saldi zullen voor
een deel moeten worden gecompen
seerd door belastingen. Daar gaan
we dan:
1959 1960
grondbelastingen 55.300 57.740
personele belasting 73.941 87.096
hondenbelasting 3.500 3.500
vermakelijkheidsbel. 37.000 37.000
vergunningen 6.165 6.165
Voor een ander deel worden de
nadelige saldi gecompenseerd door
de rijks-uitkeringen,
algemene uitker. 1.379.538 1.575.577
belasting uitk. 255.147 267.012
By een normale begroting zou
den bovenstaande posten voldoen
de zijn om de zaak sluitend te
krijgen. Dan zouden dus de in
komsten even hoog (zo niet hoger)
dan de uitgaven zijn. Maar ,dat is
hier niet het geval. Niet alleen
moet men nog 1/30 gedeelte van
de algemene reserve, groot 15.968
by lappen, maar zelfs dan blijft
nog een tekort van 168.698 over,
dan op de een of andere wgze
aangevuld zal dienen te worden.
1960 sluit dus met een tekort van
f 184.666, hetgeen nog altijd een
flinke duit is.
Uit de kapitaaldienst wordt men
helemaal niet wijzer, want kapi
taalswerken worden bij afzonder
lijke begrotingswijzigingen in de
loop van het jaar op de begroting
gebracht.
Ja, men moest er toch wel weer
even aan wennen, dat de wethou
derszetel van wethouder van Boven
weer bezet was.
Lang heeft hij leeg gestaan, maar
nu was, tot vreugde van Voorzitter
en raadsleden, wethouder v. Boven
weer terug en even later onder de
rondvraag bleek al, dat hij er weer
volop in is.
Even later, neen we vergissen ons
niet. In een sneltreinvaart ging het
door de agenda heen en behoudens
een kleine op- of aanmerking vond
de raad alles goed, wat B. en W.
maar voorstelden. En men was aan
de rondvraag toe voordat men er erg
in had.
TILLEMANS RAADSLID
Nadat de ingekomen stukken voor
kennisgeving waren aangenomen
voor het merendeel goedgekeurde
raadsbesluiten van Ged. Staten
moest een commissie uit de raad de
geloofsbrieven onderzoeken van de
heer J. Tillemans, opvolger van wij
len het raadslid Wintels.
De commissie was gauw genoeg
klaar met dat onderzoek, maar dhr.
STEEGHS zou er in de toekomst
graag een foto bij hebben liggen om
nu precies te weten wie het is.
Lachend beloofde de VOORZITER
hierover eens na te denken bij de
volgende raadsverkiezing. Maar bin
nen 14 dagen zal het nieuwe raads
lid zichzelf dan presenteren in een
spoedeisende vergadering, waarin
o.m. de wethoudersverkiezing aan de
orde wordt gesteld.
De wijziging van de Vleeskeu-
ringswet heeft ook gevolgen voor de
gemeenschappelijke regeling van de
keuringsdienst met de gemeente
Wanssum en de raad had geen be
zwaar tegen aanpasing aan die wij
zigingen.
Alleen hoopt van HAAREN, dat
Ged. Staten geen 9 jaren nodig zou
den hebben om ook deze wijzigingen
goed te keuren. Die tijd had ze wel
nodig om de oude regeling te be
kijken
GRONDTRANSACTIES
De pachtovername van gemeente
gronden, eertijds in gebruik door de
wed. Muyzers-Michels in Kleindorp
door haar schoonzoon J.H. Janssen
kreeg het fiat van de raad.
De grondaankoop voor verbetering
van de hoek Leunseweg-Oude Oos-
trumseweg, was ook zonder meer
goed. Ook de verkoop an 4.5 ha uit
kavel 1 van de Vredepeel aan mej.
J. Poels en J. Poels Haag 14, terwijl
de aankoop van een perceel weide
grond van de vader van beiden, welk
ligt aan de Merseloseweg, ook al
geen commentaar kreeg. Ze kopen
de grond voor f 1.300 per ha en de
gemeente koopt voor 1.950 per ha.
De herziening van het wederop-
bouwplan Venray is schijnbaar nog
niet zo ver in kannen en kruiken,
ondanks het feit, dat een en ander
al ter inzage heeft gelegen, dat een
beslissing hierover genomen kan
worden. Derhalve werd nog drie
maanden uitstel daartoe verleend.
SCHOLEN
De jongensschool van Leunen
kreeg het gevraagde nieuwe meubi
lair en een projectie-apparaat en de
Ursula-scholen nieuwe vloeren in
zes schoollokalen.
Daarnaast werden de Lagere scho
len en de Kleuterscholen verblijd
met een voorschot van de te ver
wachten vergoeding .zodat die dus
ook weer vooruit kunnen.
En voor het plan van de Nijver
heidsschool lom die school uit te
breiden met een cursus lassen, voel
de de raad alles, dus dat komt ook
in orde.
De geldlening van de Bank voor
Ned. Gemeenten ad 145.000 tegen
een koers van 97% werd dankbaar
aanvaard.
Van HAAREN vond dit wel een
stiekum gedoe met die te kleine
koers, waardoor de rente feitelijk
niet 4,5% maar 4,75is, maar er is
nu eenmaal niets anderste krijgen,
Deze handelwijze vindt zowel Maas
tricht als Den Haag goed, dus maar
gauw pakken
De afrekening van het Burger
lijk Armbestuur over 1955, bleek ook
te kloppen en men zal proberen ook
die over '56, '57 en '58 zo gauw mo
gelijk klaar te krijgen.
De gemeente-woningen op de
Kampweg zullen waterleiding krij
gen, maar zullen de- kosten daarvan
ad 525 op de huur moeten bijbeta
len. En zelf de sleuven moeten gra
ven voor de buizen.
BEGROTING
Dan werd de begroting over 1960
aangeboden, die de raad op 29 april
in comité-generaal zal bespreken en
op 6 mei in het openbaar zal be
handelen. Uittreksel hiervan vindt
U elders in dit blad.
En traditiegetrouw kwam de
VOORZITTER nog met een extra
puntje nl. de overschrijving van een
gemeente-hypotheek van moeder op
zoon. Ook hiermede had men vrede.
Dan begon de rondvraag met de
opmerking van Van HAAREN, dat
hij nooit iets meer gehoord had op
zijn voorstel om dronken chauffeurs
het rijden onmogelijk te maken.
Door een misverstand bleek de
door hem ingediende wijziging van
de politieverordening nog niet be
keken was, maar dit zal dan nu als
nog gebeuren.
44 WONINGEN
PONJEE was teleurgesteld door
de geringe toewyzing, die Venray
dit jaar kreeg aan woningwet
woningen. Het overzicht van
de woningzoekenden blijft maar
steeds hoog en zo komt er nooit
een einde aan.
Ook de VOORZITTER was te
leurgesteld maar dat zijn prac-
tïsch alle gemeenten en ook de
provincie, die al het mogelijke
doet om aan een groter contin
gent woningen te komen. Wellicht,
dat er van Venray uit de aparte
contingenten voor industriewo
ningen nog enige huizen te halen
zijn, waarover men volop aan het
werken is. Maar voor het overige
is en blijft de stemming in mineur.
VERMEULEN meende, dat een
bevordering van de particuliere wo-
nigbouw noodzaak is en dat een
eerste vereiste daartoe o.m. is, dat
men nu eindelijk eens vertelt hoe
bv. de grondprijzen in plan Zuid
komen liggen.
Een en ander blijkt van Maas
tricht af te hangen aldus de VOOR
ZITTER maar VERMEULEN drong
aan om hier nu eens eindelijk uit
sluitsel van te krijgen.
Fr, JANSSEN kon het verhaal
nog maar moeilijk volgen. In ver
schillende kranten ziet men dat
bouwondernemingen leuren met
huizen, dat men zich daarin vrij ves
tigen kan en nog dergelijk fraais
meer. Daar blijkt dus een overcom
pleet te zijn.
Hier echter stijgen de cijfers der
woningzoekenden maar, en als het
lang duurt voordat die 44 woningen
gebouwd worden, dan is het aantal
woningzoekenden zelfs nog groter
geworden dan kleiner
PONJEE vroeg of er geen aparte
aanvulling kon komen voor de op te
ruimen noodwoningen, maar de
VOORZITTER gaf hem geen kans.
ZWEMBAD
Fr. JANSSEN droeg met enige
pathos een stukje uit de Volkskrant
voor, waarin een zekere Mej. Pip-
pel, verbonden aan het Ministerie v.
Volkshuisvesting, klaagde dat er op
haar afdeling geen bestek-klare
plannen binnen kwamen voor aan
leg van zwembaden, zodat men op
haar afdeling met de duimen zat te
draaien. Aangezien ons plan, aldus
spreker, nu bij de laatste instantie
is, zal het zaak zijn dat plan daar
gauw weg te halen en naar die juf
frouw te brengem Dan heeft die wat
te doen en wij knjgen ons zwembad.
Helasie.het bleek weer niet
zo eenvoudig. De advies-commissie
waar het schetsplan nu ligt, moet
haar fiat geven, voordat een bestek
plan kan worden gemaaktMaar
JANSSEN gaf zich niet gewonnen.
Deze advies-commissie heeft het
schetsplan al maanden bij zich. Er
is al niemand meer die zich de illu
sie maakt dat het bad er dit jaar
nog komt, maar nog een paar maan
den erbij en ook het volgend jaar is
er nog geen zwemmen. Kan hier nu
niet eens wat harder achter heen
gezeten worden, want zo wordt het
een sleur, waar niemand iets aan
heeft. Zelfs juffrouw Pippel niet
INDUSTRIETERREIN
Fr. JANSSEN wilde verder eens
weten hoe dat nu zit met de facili
teiten op het industrieterrein. Vol
gens de VOORZITTER is er op het
gehele industrieterrein waterleiding
en riolering. Er is ook electriciteit,
al wordt er met de PLEM overleg
gepleegd om een nieuwe transfor
mator bij te bouwen, maar men kan
nog steeds niet zeggen hoe groot de
capaciteit daarvan moet zijn. Ver
der loopt er langs de Maasheseweg
gas, zodat men ook daarmede te
recht kan.
VAN DER STERREN wou weten
of het waar was dat de makelaar
Seelen wederom een aanvraag had
ingediend om hier 30 woningen te
kunnen bouwen. Dit bleek het geval
te zijn, maar deze kwestie ligt in de
Commissie van Openbare Werken
voor advies.
WONINGVERDELING
BERKHOUT zou graag zien dat
B. en W. de nodige aandacht zou
schenken aan een brief van de In
dustriële Club, waarin deze aan
dringt op huizenbouw ten behoeve