Venrays gemeente-begroting sluit met een tekort van 190.000 Yenrays vroede vaderen vergaderden WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN J. Tillemans, raadslid Castenray krijgt waterleiding Zaterdag 2 april 1960 No. 14 EEN ENrTACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS druk en uitgave van den munckhof n.v. venray grotestraat 28 postbus 1 tel. 1512 giro 1506.52 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per m.m. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.40 (buiten Venray 1.60) ZE liggen er weer Drie dikke boekwerken, die in ontelbare cijfers de gang van zaken in onze gemeente" voor het jaar 1960 aangeven. De gang van zaken in de gewone dienst, waarin men de cijfers vindt, die aangeven, wat de dagelijkse gewone dingen allemaal wel kosten en in de kapitaal-dienst, waaruit men vroeger kon lezen, welke grote projecten de gemeente van plan was aan te pakken. Maar in die kapitaal-dienst vindt men nu niet9 dan memorie—posten, omdat we. mede door de voorschriften van bet Rijk, geen kapitaalswerken kunnen onderne men. voordat er geld is. En boe en wanneer dat geld er komt. boren we dan wel eens in de loop van bet jaar, maar aangegeven vinden we dus in de begroting nu niets. Waarmee naar onze smaak de begroting al veel van baar betekenis beeft verloren, want de gewone dienst mag dan belangrijk zijn om de molen aan bet draaien te houden, bet enige spectaculaire wat deze dienst biedt. i9 een verboging van deze of die subsidie en tenslotte wat er feitelijk tekort is. Dat is dan zo n kleine f 190.000 en voor dit bedrag schrikken we helemaal niet meer, want we hebben- ook wel eens op bet randje van de drie ton tekorten gelo pen, dus voor dit bedrag draaien we onze band niet om. Het zal weer een heel gevecht worden achter vde schermen, om dit tekort los te peuteren van bet Rijk, dat toch al kapitalen bij moet leggen, maar de gewone burger merkt daar niets van en ergert zich hoogstens, dat de gemeentelijke autono mie door deze volstrekte afhankelijkheid van bet Rijk wel in bet gedrang raakt. Voor bet overige is er heel weinig over te zeggen, omdat de begroting zelf niets zeggend is. We hebben hieronder een keuze gemaakt uit de verschillende hoofdstukken, opdat de lezer zelf een oordeel kan vormen, boe en waar zijn kostbare belastinggelden besteed worden. algemeen beheer levert een nadelig slot op van f 413.306 ('59 f 369.167) In dit- hoofdstuk vinden we o.m. de salarisposten, die vorig jaar reeds t.o.v. 1957 met 23.000 gestegen wa ren. Nu wordt rekening gehouden met een kleine daling, maar een en ander ligt nog nabij de 2 ton. Wat nodig is om het gemeentelijk apparaat aan het draaien te houden, moge blijken uit de volgende cijfers: schrijf- en bureaubehoeften 13.000 druk- en bindwerk 5.000 onderhoud 10.619 verlichting en verwarming 5.558 Behoudens kleine wijzigingen en/of verhogingen van de onderscheiden posten (aankoop bureaux ed.) vinden we hier wel een nieuwe post van f 3.749 voor het samenstellen van 'n kadasterkaart van onze gemeente. Ook in I960 gaat men door met de nieuwe huisnummering. Nieuw is ook de uitgave-post van 21.054 voor betaling van een bij drage van het Waterschap Noord- Limburg. Bij de inkomsten vinden we weer de leges-post die nog altijd op 8.000 staat, hetgeen dus nog altijd een lieve cent opbrengt, maar voor het overige geen nieuws. openbare veiligheid toont ook al een stijging in het n; delig slot van 95.140 in 1959 tot 108.470 in I960. De dienst Bescherming Bevolking kost de Venrayse gemeenschap nu bijna 11.600 ('59: 8.744). De politie-kosten worden geraamd op 752 (v. j. 682). De brandweer-kosten op 27.279 (v.j. 18.156) Deze stijging van ruim 9000 wordt mede veroorzaakt door hogere ramingen van o.m. de belo ning 1000), idem voor het aan schaffen van brandblusmiddelen van 4000, idem voor het onderhoud van wagens etc. van 2600 en idem voor de brandweerkazerne 1.400). De kosten van straatverlichting stijgen van 37.808 tot 39.187 maar over een nachtverlichting in plan Zuid is nog niets te vinden. Ook voor het overige is er van dit front geen nieuws. volksgezondheid heeft ook eens iets nadelig slot en is gestegen van 52.000 naar 58.238. Hieronder valt ook de post keur en slachtlonen die dank zij een op brengst van 26.000, de kósten van de vleeskeuringsdienst ad. 24.885 netjes dekken. We lezen ook in dit hoofdstuk, dat men in dit jaar 5300 inentingen te gen kinderverlamming zal geven, afgezien van de entingen tegen dif terie en roodvonk. Dit alles kost 7.000, waarvan door vrijwillige bij dragen van ouders 4.000 terug komt. Onder dit hoofdstuk vinden we 'n aantal subsidies ten behoeve van de Volksgezondheid als: uitzending kinderen (met 1.600 verhoogd) 2.000 Groene Kruiswerk (met 2.000 verhoogd) 27.260 Gezinshulp K.A.B. 500 Gezinszorg 500 Moederschapszorg 150 Gezond Limburg Horn 15 Kon. Wilhelminafonds 210 Rheumabestrijding 210 Drankbestrijding 60 Rattenbestrijding 400 Verder vindt men bij de uitgaven posten bijdragen in de tekorten van de schoolartsendienst 3.880, van de Ziekenauto 2.540 en van het kin derbad 1.200. volkshuisvesting Hiervan is het tekort nu 50.763, in 1959 45.586. Een hoofdstuk, dat naar het schijnt ieder jaar al langer hoe ingewikkelder wordt, omdat hierin voorschotten en rente aan rijk en woningverenigingen worden ver rekend, waarbij dan nog onder scheid gemaakt wordt in de verschil lende tijdvakken, waarin verschil lende soorten woningen zijn ge bouwd. Een puzzel, waaruit de vak lui ternauwernood wijs worden. Zien we het goed, dan moet alleen al de woningbouw-vereniging Sint Oda, aan rente en aflossingen aan de gemeente betalen meer dan 2 ton, maar die krijgt dan op haar beurt weer een ton terug van de gemeente i.v.m. de exploitatietekorten. Voor wat dit onderdeel van dit hoofdstuk betreft, krijgen we een voordelig saldo, mede door rijksbij dragen in exploitatietekorten van 't gemeentelijk woningbedrijf van bij na 3 ton, die echter weer verdwij nen, om he tekort van het gemeen telijke woningbedrijf op te heffen. Een wir-war van cijfers, die be groting technisch wel noodzakelijk zullen zijn, maar dit voor de doorsnee burger wel heel moelijk maken. Als we ook onder dit hoofdstuk weer vinden de post: gelden ge meentelijke credietregeling groot 867.550 dan is het alleen maar jammer te moeten constateren, dat deze post wel veel rente en aflos sing, nl. f 53.000 opbrengt, maar niet hoger wordt omdat de ge meente niemand meer helpen kan met geld. De legeskosten op de bouwver gunningen mogen dan geraamd zijn op 14.000 ze zijn nog lang niet vol doende om de kosten van bouwpo- litie 22.432 goed te maken. Even min als die van het welstandstoe zicht die oplopen van 1.675 naar 1.940. OPENBARE WERKEN sloot vorig jaar met een tekort van ruim 6 ton, nu blijft men er 2000.- onder. Bij de inkomsten-posten, waarvan hieronder de voornaamste volgen, zijn enkele verschillen met vorig jaar. Marktgelden 9.000 staangelden kermis 14.000 (-r 1.000) Straatbelasting 53.000 Rioolbelasting 23.000 2.000) Precariorechten 2.000 500) Hand- en spand. 24.000 2.000) Bij de uitgaven-posten zijn ook enkele verschillen aan te wijzen. Zo als bij: Onderhoud straten en pleinen 58.562 10.000) idem wegen 262.752 11.000) idem bruggen 3.008 1.200) idem plantsoenen 36.804 (-r 17.000) idem riolering 28.917 5.000) Er is moeilijk op het eerste gezicht uit te maken waarom deze verhogin gen nodig zijn, maar de reeds enkele jaren maar steeds toenemende stij ging van de kosten van dit hoofd stuk, hebben zich ook dit jaar weer doorgezet. Dat blijkt b.v. ook bij gemeente reiniging, die van ƒ30.000 op 33.000 stijgt, terwijl men slechts een meer- inkomsten raamt van de vuilnis- dienst met 1000 tot 15.000 Slechts de onkosten van de stationsdienst zijn hetzelfde gebleven, t.w. 13.650, maar hier is kennelijk geen reke ning gehouden met de a.s. een-uur- dienst, want dan zullen de kosten waarschijnlijk wel stijgen. GEMEENTE-EIGENDOM Had dit hoofdstuk als een der weinigen vorig jaar een batig sal do, van bijna 3.000 nu heeft men de schroef schijnbaar wat harder aangedraaid, want nu komt er bijna 70.000 uit. Allereerst blijkt de post renten van kapitalen, die voor 1959 op 4.616 geraamd werd, nu weer op 16.986 te komen. Het effectenbezit, wat men in 1959 wilde verkopen, is er nog en zal er blijkens deze raming ook blijven. De pacht van gemeentegrond stijgt met 1.500 tot 34.146, maar de jachtpacht blijft hetzelfde nl. 2.500. Het voornaamste winstpunt is echter de post bespaarde rente. De rente van als kasgeld gebruikte re serves en eigen kapitaal wordt ge raamd op 157.887 (v. j. 128.342). Dat de gemeente nog aardig wat mensen geholpen heeft by de bouw van boerderijen in Vrede- peel en Peelplan Zuid, blijkt uit het kapitale bedrag van ruim 2 miljoen, dat als voorschot werd gegeven. Met rente en aflossing hoopt men daarvan in 1960 bijna een ton terug te krijgen! Raamde men het vorig jaar de post onderhoud van de oude ge meentewoningen nog op 20.000, thans wordt er slechts 6.689 voor uitgetrokken. Alweer een winstpost van f 13.000. Maar de kosten van opmeten heeft men met 3.000 op getrokken tot 7.852. Men schijnt er dit jaar nog al werk van te willen maken. Voor het overige geeft ook dit hoofdstuk weinig nieuws te zien. ONDERWIJS liet vorig jaar een nadelig saldo zien van 589.548. Dit jaar is dat 527.022, een voordelig verschil dus van ruina f 62.000, hetgeen weer is meegenomen. De zgn. vergoedingscijfers, dus het bedrag wat de gemeente beschik baar stelt voor de resp. richtingen van onderwijs moge hieronder vol gen. De tussen haakjes geplaatste cijfers zijn die van het vorig jaar. Lager Onderwijs: 3050 leerlingen X 43 131.150 (2950 X 37) voortgezet Lager Onderwijs: 50 leerlingen a 50 2.500 (50 X 45) ULO: 310 leerlingen a 60 18.600 (310 X 50) BLO: 190 X 100) 19.000 (190 X 106,50). Voor deze post komt retour 15.000 van andere gemeen ten die ook bijdragen in de extra vervoerkosten. Kleuteronder wüs: 748 kleuters (733 kl.) 29.646 welke post geheel door het rijk wordt vergoed. Middelbaar Onderwas: 3 X HBS Venlo 1.520 2 X middelbare Landbouw school Roermond 200 34 M.M.S. Jerusalem (22) 1.360 Hoger Onderwijs: 200 X 40 (gymnasia) 8.000 (188 X 40) 20 X 1.000 Universiteit 2.000 (18 X f 100) Nijverheidsonderwijs: Hiervan draagt de gemeente 30% van de exploitatiekosten, hetgeen is voor: huishoudschool 47.091 nijverheidsschool 80.748 leerlingenstelsel 6.000 Daarnaast betaalt de gemeente nog het onderwijs aan spraakge- brekkigen 6.406 en b.v. het vervoer van de kinderen uit Peelplan Zuid en Pastoor Jacobspeel 1.700 35 per kind per jaar). Bovendien nog huurvergoedingen voor het onderwijs in lichamelijke oefeningen, reiskosten naar andere scholen, kortom honder-en-een re keningen, die het nadelig saldo van dit hoofdstuk groter zouden hebben gemaakt, indien niet het Rijk de voorname en grote post van het kleuteronderwijs voor haar rekening had genomen. Doch met deze cijfers is men er nog niet. Verdere uitgave-posten zijn o.a.: Mater Amabilisschool 10.690 Leeszaal 13.547 Parochiebibliotheken kerk dorpen 1.954 Sociale school KAB 225 Landbouwwinterschool Horst 1.100 En tenslotte de SUBSIDIES 1.200 2.375 825 350 50 500 1.500 75 13.000 500 200 Harmonie Euterpe Fanfares kerkdorpen Zangverenigingen Jeugd O. en O. Hioob Mannenkoor (jubileumconc.) Oranje comité Diosc. Limb. Sportbond Jeugdverenigingen Kindervacantiewerk Schutterijen Andere, buiten Venrayse ver enigingen 1.605 maatschappelijke zorg ziet het nadelig slot van 1958 276.732 nu stijgen tot 329.323. Oorzaak hier van is, de met 13.000 tot 183.000 gestegen kosten van krankzinnigen verpleging. Hiervan komt 23.054 te rug van provincie en 4.500 van par ticulieren. Waarom men deze laatste inkomsten 4.000 lager schat dan vorig jaar is niet duidelijk. Het Burgerlijk Armbestuur zorgt voor enige compensatie. Had deze instelling vorig jaar nog meer dan een ton nodig, nu vraagt het 87.180. Voor werkloze werknemers en zelfstandigen denkt men 36.500 no dig te hebben en voor de sociale werkvoorzieningsregeling voor hand arbeiders 290.300, terwijl daar naast voor andere zelfstandigen (groepen I en II) nog eens f 15.000 worden gereserveerd. In deze kosten wordt door 't Rijk 75% gesubsidieerd. Op dit hoofdstuk drukken ook de kosten van steun aan oorlogsslacht offers, 1.600 (v. j. werd 85.000 ge raamd) en de hulpverlening aan ge- repatrieerden 60.700 (v.j. 25.700). Waarom deze cijfers een dergelijke daling vertonen, wordt niet duidelijk. In dit hoofdstuk vinden we naast een verhoogde subsidie voor gezins zorg 15.294, dezelfde subsidie aan 't Soc. Char. Centrum 13.700 ook een verhoogde subsidie voor de ontspan ning van de ouden van dagen, nl. van 250 op 3.000. Men geeft nu 3 per bejaarde aan het Centrum. ECONOMISCHE AANGELEGEN HEDEN is een hoofdzaak waarin vele, vele onderwerpen een plaats vinden. Tegen een tekort van 18.000 in '59, is er nu een tekort van 24.705. De geitenteelt krijgt haar 25, maar VW krijgt 500 extra voor deelname-herinneringen aan deVas- telaoves-optocht. En ook weer 5.000 wordt uitgetrokken voor reclame voor industrie-vestiging. Men hoopt op een dividend van 1.224 van het Limagas en verwacht 64.915 als opbrengst van verhuur van industrie-tereinen en -hallen BELASTINGEN AI die nadelige saldi zullen voor een deel moeten worden gecompen seerd door belastingen. Daar gaan we dan: 1959 1960 grondbelastingen 55.300 57.740 personele belasting 73.941 87.096 hondenbelasting 3.500 3.500 vermakelijkheidsbel. 37.000 37.000 vergunningen 6.165 6.165 Voor een ander deel worden de nadelige saldi gecompenseerd door de rijks-uitkeringen, algemene uitker. 1.379.538 1.575.577 belasting uitk. 255.147 267.012 By een normale begroting zou den bovenstaande posten voldoen de zijn om de zaak sluitend te krijgen. Dan zouden dus de in komsten even hoog (zo niet hoger) dan de uitgaven zijn. Maar ,dat is hier niet het geval. Niet alleen moet men nog 1/30 gedeelte van de algemene reserve, groot 15.968 by lappen, maar zelfs dan blijft nog een tekort van 168.698 over, dan op de een of andere wgze aangevuld zal dienen te worden. 1960 sluit dus met een tekort van f 184.666, hetgeen nog altijd een flinke duit is. Uit de kapitaaldienst wordt men helemaal niet wijzer, want kapi taalswerken worden bij afzonder lijke begrotingswijzigingen in de loop van het jaar op de begroting gebracht. Ja, men moest er toch wel weer even aan wennen, dat de wethou derszetel van wethouder van Boven weer bezet was. Lang heeft hij leeg gestaan, maar nu was, tot vreugde van Voorzitter en raadsleden, wethouder v. Boven weer terug en even later onder de rondvraag bleek al, dat hij er weer volop in is. Even later, neen we vergissen ons niet. In een sneltreinvaart ging het door de agenda heen en behoudens een kleine op- of aanmerking vond de raad alles goed, wat B. en W. maar voorstelden. En men was aan de rondvraag toe voordat men er erg in had. TILLEMANS RAADSLID Nadat de ingekomen stukken voor kennisgeving waren aangenomen voor het merendeel goedgekeurde raadsbesluiten van Ged. Staten moest een commissie uit de raad de geloofsbrieven onderzoeken van de heer J. Tillemans, opvolger van wij len het raadslid Wintels. De commissie was gauw genoeg klaar met dat onderzoek, maar dhr. STEEGHS zou er in de toekomst graag een foto bij hebben liggen om nu precies te weten wie het is. Lachend beloofde de VOORZITER hierover eens na te denken bij de volgende raadsverkiezing. Maar bin nen 14 dagen zal het nieuwe raads lid zichzelf dan presenteren in een spoedeisende vergadering, waarin o.m. de wethoudersverkiezing aan de orde wordt gesteld. De wijziging van de Vleeskeu- ringswet heeft ook gevolgen voor de gemeenschappelijke regeling van de keuringsdienst met de gemeente Wanssum en de raad had geen be zwaar tegen aanpasing aan die wij zigingen. Alleen hoopt van HAAREN, dat Ged. Staten geen 9 jaren nodig zou den hebben om ook deze wijzigingen goed te keuren. Die tijd had ze wel nodig om de oude regeling te be kijken GRONDTRANSACTIES De pachtovername van gemeente gronden, eertijds in gebruik door de wed. Muyzers-Michels in Kleindorp door haar schoonzoon J.H. Janssen kreeg het fiat van de raad. De grondaankoop voor verbetering van de hoek Leunseweg-Oude Oos- trumseweg, was ook zonder meer goed. Ook de verkoop an 4.5 ha uit kavel 1 van de Vredepeel aan mej. J. Poels en J. Poels Haag 14, terwijl de aankoop van een perceel weide grond van de vader van beiden, welk ligt aan de Merseloseweg, ook al geen commentaar kreeg. Ze kopen de grond voor f 1.300 per ha en de gemeente koopt voor 1.950 per ha. De herziening van het wederop- bouwplan Venray is schijnbaar nog niet zo ver in kannen en kruiken, ondanks het feit, dat een en ander al ter inzage heeft gelegen, dat een beslissing hierover genomen kan worden. Derhalve werd nog drie maanden uitstel daartoe verleend. SCHOLEN De jongensschool van Leunen kreeg het gevraagde nieuwe meubi lair en een projectie-apparaat en de Ursula-scholen nieuwe vloeren in zes schoollokalen. Daarnaast werden de Lagere scho len en de Kleuterscholen verblijd met een voorschot van de te ver wachten vergoeding .zodat die dus ook weer vooruit kunnen. En voor het plan van de Nijver heidsschool lom die school uit te breiden met een cursus lassen, voel de de raad alles, dus dat komt ook in orde. De geldlening van de Bank voor Ned. Gemeenten ad 145.000 tegen een koers van 97% werd dankbaar aanvaard. Van HAAREN vond dit wel een stiekum gedoe met die te kleine koers, waardoor de rente feitelijk niet 4,5% maar 4,75is, maar er is nu eenmaal niets anderste krijgen, Deze handelwijze vindt zowel Maas tricht als Den Haag goed, dus maar gauw pakken De afrekening van het Burger lijk Armbestuur over 1955, bleek ook te kloppen en men zal proberen ook die over '56, '57 en '58 zo gauw mo gelijk klaar te krijgen. De gemeente-woningen op de Kampweg zullen waterleiding krij gen, maar zullen de- kosten daarvan ad 525 op de huur moeten bijbeta len. En zelf de sleuven moeten gra ven voor de buizen. BEGROTING Dan werd de begroting over 1960 aangeboden, die de raad op 29 april in comité-generaal zal bespreken en op 6 mei in het openbaar zal be handelen. Uittreksel hiervan vindt U elders in dit blad. En traditiegetrouw kwam de VOORZITTER nog met een extra puntje nl. de overschrijving van een gemeente-hypotheek van moeder op zoon. Ook hiermede had men vrede. Dan begon de rondvraag met de opmerking van Van HAAREN, dat hij nooit iets meer gehoord had op zijn voorstel om dronken chauffeurs het rijden onmogelijk te maken. Door een misverstand bleek de door hem ingediende wijziging van de politieverordening nog niet be keken was, maar dit zal dan nu als nog gebeuren. 44 WONINGEN PONJEE was teleurgesteld door de geringe toewyzing, die Venray dit jaar kreeg aan woningwet woningen. Het overzicht van de woningzoekenden blijft maar steeds hoog en zo komt er nooit een einde aan. Ook de VOORZITTER was te leurgesteld maar dat zijn prac- tïsch alle gemeenten en ook de provincie, die al het mogelijke doet om aan een groter contin gent woningen te komen. Wellicht, dat er van Venray uit de aparte contingenten voor industriewo ningen nog enige huizen te halen zijn, waarover men volop aan het werken is. Maar voor het overige is en blijft de stemming in mineur. VERMEULEN meende, dat een bevordering van de particuliere wo- nigbouw noodzaak is en dat een eerste vereiste daartoe o.m. is, dat men nu eindelijk eens vertelt hoe bv. de grondprijzen in plan Zuid komen liggen. Een en ander blijkt van Maas tricht af te hangen aldus de VOOR ZITTER maar VERMEULEN drong aan om hier nu eens eindelijk uit sluitsel van te krijgen. Fr, JANSSEN kon het verhaal nog maar moeilijk volgen. In ver schillende kranten ziet men dat bouwondernemingen leuren met huizen, dat men zich daarin vrij ves tigen kan en nog dergelijk fraais meer. Daar blijkt dus een overcom pleet te zijn. Hier echter stijgen de cijfers der woningzoekenden maar, en als het lang duurt voordat die 44 woningen gebouwd worden, dan is het aantal woningzoekenden zelfs nog groter geworden dan kleiner PONJEE vroeg of er geen aparte aanvulling kon komen voor de op te ruimen noodwoningen, maar de VOORZITTER gaf hem geen kans. ZWEMBAD Fr. JANSSEN droeg met enige pathos een stukje uit de Volkskrant voor, waarin een zekere Mej. Pip- pel, verbonden aan het Ministerie v. Volkshuisvesting, klaagde dat er op haar afdeling geen bestek-klare plannen binnen kwamen voor aan leg van zwembaden, zodat men op haar afdeling met de duimen zat te draaien. Aangezien ons plan, aldus spreker, nu bij de laatste instantie is, zal het zaak zijn dat plan daar gauw weg te halen en naar die juf frouw te brengem Dan heeft die wat te doen en wij knjgen ons zwembad. Helasie.het bleek weer niet zo eenvoudig. De advies-commissie waar het schetsplan nu ligt, moet haar fiat geven, voordat een bestek plan kan worden gemaaktMaar JANSSEN gaf zich niet gewonnen. Deze advies-commissie heeft het schetsplan al maanden bij zich. Er is al niemand meer die zich de illu sie maakt dat het bad er dit jaar nog komt, maar nog een paar maan den erbij en ook het volgend jaar is er nog geen zwemmen. Kan hier nu niet eens wat harder achter heen gezeten worden, want zo wordt het een sleur, waar niemand iets aan heeft. Zelfs juffrouw Pippel niet INDUSTRIETERREIN Fr. JANSSEN wilde verder eens weten hoe dat nu zit met de facili teiten op het industrieterrein. Vol gens de VOORZITTER is er op het gehele industrieterrein waterleiding en riolering. Er is ook electriciteit, al wordt er met de PLEM overleg gepleegd om een nieuwe transfor mator bij te bouwen, maar men kan nog steeds niet zeggen hoe groot de capaciteit daarvan moet zijn. Ver der loopt er langs de Maasheseweg gas, zodat men ook daarmede te recht kan. VAN DER STERREN wou weten of het waar was dat de makelaar Seelen wederom een aanvraag had ingediend om hier 30 woningen te kunnen bouwen. Dit bleek het geval te zijn, maar deze kwestie ligt in de Commissie van Openbare Werken voor advies. WONINGVERDELING BERKHOUT zou graag zien dat B. en W. de nodige aandacht zou schenken aan een brief van de In dustriële Club, waarin deze aan dringt op huizenbouw ten behoeve

Peel en Maas | 1960 | | pagina 1