Verkeer verdubbelt in 15 jaar Vreemdelingen-verkeer in Venray niet nodig Verplichte enting Gevonden: Geslaagd Weest op uw hoede valse profeten! 6oe peed li 6eo>it fa. Mooren GrotestraatIO Telef.683 Naar 1 auto op de 14 inwoners! Zaterdag 12 juli 1958 No 28 NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS -CONFECTIE VAN Val# "EEN RIJK BEZIT DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF WFFT^RT AH VnHR VPNRAY P1M fYM^iTRFK'F'N ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. perm.m. ABONNEMENTS- GBOTESTKAAT 28 TELEFOON 512 GIBO 150652 VV LtCrlAijlwfVU V Y-Jv-JiY V Julilvil I Efl* viVlO X IvCrlvCriM PBIJS PEB KWARTAAL t 1.10 BUITEN VEN RAY t 1.60 Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare kennis dat op donderdag 17 juli a.s. nam. 2 uur in het com ultatiebureau Mer- seloseweg la, voor de kinderen wo nende in de kerkdorpen der ge meente gelegenheid zal worden gegeven tot kosteloze inenting tegen pokken. Men wordt verzocht stipt op tijd aanwezig te zijn. Inentingskdarten, waarop de te enten personen staan vermeld, moeten worden meegebracht. Öm het verloop der inenting te laten onderzoeken en daarna te ontvangen het bewijs, dat de inen ting met goed gevolg heeft plaats gehad, moeten de kinderen, die op 17 juli geënt zijn, terugkomen op donderdag 31 juli a.s. op dezelfde plaats en hetzelfde uur als boven aangegeven. Volgens de inentingswet moeten de kinderen, voordat zij de leeftijd van een jaar hebben bereikt, wor den geënt. De kinderen moeten op de dag van de enting 3 maanden oud zijn en gezond. Ook kinderen, die on langs tegen kinderverlamming zijn geënt, kunnen zonder bezwaar aan de enting deelnemen. Venray, 2 juli 1958. Burgemeester en Weth. voornoemd, Mr. A.H.M. JANSSEN, burgem. J. VAN DEN BOOM, loco-secr. dames-portemonnaie inh. f 4.81, Jansen, Laagheidseweg 5; zilveren ring met blauwe steen, Loonen, Leunseweg 11; hand-rij wielpomp, zonnebrilletje; étui met rozenkrans 2 kinder-portemonnaies, Politiebu reau; ring met duitse inscriptie, Wijnands, Oostsingel 30; bril, Bos wachter Baltussen, Geijsteren; zelf- binder, Jansen, Julianasingel 17; zwarte rozenkrans, Jansen, Kemp- weg 9; rozenkrans, Poels, Grote straat; muntbiljet f 2.50, Linsen, Veltum L 11; reservewiel vracht auto, café Swinkels; heren glacé's, Vermeulen, Smakterweg 46; geruite boodschaptas, Theuwen, Pr.Hendr. straat 12; 2 zilveren guldens, Ver stralen, Burg. vd. Loostr. 6; zwarte bouvier, vd. Leeuw, Langeweg 55; grijze stofjas, Swinkels, Pr.Marijke- straat 13; roodbruin étui en rozen krans, zonnebril met wit montuur, Poels, Hofstraat 14; kinderporte- monnaie inh. postzegels en rijwiel- sleutel, Engels, Maashese weg 30; wit hondje, Wijnhoven, Kruitweg 21; armband m steentje, v.Gool, Kruit weg 21; damesportemonnaie m.inh. Jacobs, Pr.Bernhardstr. 72; bank biljet van f20, Rutten, Landweerd- weg 12; grijze herensjaal, Willems Langstraat 47b; boodschaptas, Ron gen, Brultske C 77; herenrijwiel, garage Postkantoor; huissleutel, Custers, Markt 9; herenportemon- naie inh. f 4.96, ring en nota Pijls, Hoedemakers, Henseniusplein. M.M.S. „St Oda" Jerusalem Ven ray. Geëxamineerd 14 candidaten. Geslaagd 13. De geslaagden zijn: Irmgard Brenninkmeyer, Lichten voorde; Riny v.d. Boogaart, Vier lingsbeek; Marie Geurts, Gennep; Kik v. Haren, Venray; Annemieke v. Hout, Mill; Ineke Jetten, Boekei; Jeanne Kruytzer, Horst; Marijke Lommaert, Beek(L.); Ria Mulder, RotterdamAnnemiek Ribbink, Arnhem; Marianne Strik, Boxtel; Luus Veraart, Venray; Annette Wijnen Hegelsom. voor de „Dat is me ook een profeet", zo zeggen we wel eens van iemand die over allerlei zaken met zoveel ge zag zijn oordeel uitspreekt, alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Zo iemand is natuurlijk nog geen profeet en zeker geen valse profeet, waarvoor we op onze hoede moeten zijn. We lachen eerder om zo iemand. Een profeet is een leraar, die meer dan gewone kennis beweert te bezitten' en eist aanhoord te wor den, omdat hij niet uit zichzelf spreekt maar op bevel en ingeving van niemand minder dan God. Wanneer waarachtige leraars van dien aard tot ons spreken, zijn wij natuurlijk verplicht hen te aan horen en met nederigheid te luis teren, omdat ze uit naam van God tot ons spreken. Maar 'aangezien er veel valse leraars geweest zijn en nog zijn, zijn er ook veel valse godsdiensten en ontelbare dwalingen en leugens van allerlei aard, die door duizen- Nu dan de zomer eindelijk ge komen schijnt, zien we de eerste vacantiegangers reeds door deze streken komen. Nederlanders, Duit sers, Engelsen. We zeggen met opzet, „door-komen", want behou dens een gebruikte verfrissing houdt niets deze mensen in Venray vast. Waarom ook.... Er is immers niets en niemand die deze mensen wijst op het prachtige natuur schoon, niets op het Overloonse oorlogsmuseum, niets op de prach tige winkels, die de Hollandse boter en het Nederlandse vlees alsmede andere dingen even goedkoop of zelfs goedkoper leveren dan de winkeliers in Venlo. Niets en niemand is er die hen er op wijst, dat er goede hotels zijn, behoorlijke pensions, kortom dat een vacantie in onze plaats een rustige, maar daarom nog allerminst vervelende vacantie is. Niets en niemand die hen vertelt van het grootste kerkhof der lage landen, van het Engelse kerkhof, van de schittering van Geijsteren en Rosmolen, van Ballonzuil en bossen achter Merselo, van Bos- huizer bergen, van Grote Kerk, van St. Petrus Molen... En dat terwijl honderden juist in Venray komen voor de inrichtingen voor de gymnasia en scholen, voor fabrieken en instellingen. Onbegrijpelijk zeggen vakmensen, die de klappen der zweep kennen, onbegrijpelijkmenig plaats, die veel en veel minder te bieden heeft, heeft juist door een goed gerichte reclame een industrie van het vreemdelingenverkeer gemaakt, die men om economische en andere redenen ongaarne zou missen... En Venray Venray, zo luidt dan het ant woord, Venray doet niets. Een groep goedwillenden, die voor het overgrote merendeel zelf zelfs van het meest intensieve vreemde lingenverkeer geen cent wijzer zouden zijn geworden, heeft jaren geleden de gok gewaagd. Men heeft een gidsje doen verschijnen, men heeft een wandelgids gereed ge maakt, men heeft een verkeers bureau gesticht, men heeft mede werking gezocht met andere VVV's het resultaat: Men mocht ten slotte zelf de rekeningen betalen, waarvoor belanghebbenden de neus optrokken en de portemonnaie dicht hielden. En nog steeds dicht houden, ook al trekt men een zeer mee- waardig gezicht als over dit chapi ter gepraat wordt, eenmaal per jaar, wanneer op de Venray se be groting de post van f 100.subsi die ter sprake komt. „Feitelijk moest Venray toch ook een WV hebben..." Maar dan een VVV die geen geld kost, want, ziet U mijn heer, dat hebben we er niet voor over.... Advertenties in Duitse grens- bladen, dat ook hier goedkope boter, textiel, vlees en wat dies meer te krijgen zijn, reclames op het vliegveld Laarbruch, dat vlak over de grens een Venrayse win kelstand de kopers wacht, reclame nabij het Duitse kerkhof, reclame op de VVV-bureaus overal in den lande, in onze scholen en fabrieken, in onze instellingen en inrichtingen, het is allemaal heel mooi, maar het moet vooral niets kosten. We lachen wat als een VVV- bureau moet worden opgeruimd en men durft als zakenman rustig een hele gulden te geven voor een goed opgezette reclame-campagne. En dan doen we dat nog, omdat we feitelijk moeilijk neen durven zeg gen tegen de geld-ophaler- Want dat nut van V.V.V....? We rijden op een oud stokpaardje als we over dit onderwerp schrijven. Een onderwerp, waarover veel is te doen. En eigenaardig juist door mensen, die zelf geen belangheb benden zijn. Het is niet alleen een hele tijd geleden, dat de Venrayse midden stand eens bijeen kwam men schijnt in die kringen alle proble men definitief en grondig te heb ben opgelost maar het is nog veel en veel langer geleden, dat over het onderwerp vreemdelingen verkeer is gesproken. We praten dan nog niet eens over de hotel- en restauranthouders, wier organisatie in rook is op ge gaan en die schijnbaar heel wat andere dingen aan hun hoofd heb ben, hoe juist dit onderdeel, dat voor andere caféhouders in den lande, dikwijls de enigste bestaans grond is, ook voor Venray produc tief te maken. Het is angstwekkend stil rond die belanghebbenden. De oorzaak daarvan is gauw verteld. Een behoorlijk nog helemaal niet grootscheeps opgezette vreemdelingen dienst eist* een bu reautje, van waaruit de tientallen brieven, die wekelijks ook nu nog binnen komen om inlichtingen, be antwoord worden. Waarheen de mensen kunnen gaan, die van deze streek iets meer willen weten en zien. Een en ander kan in een be staande zaak worden ondergebracht, maar kost geld... Er moet reclame-materiaal zijn, een folder e.d. Er moet geld zijn voor advertenties, voor ander reclame-materiaal... Dat alles kost geld, veel geld zelfs en een heel bescheiden begroting wijst aan men kan eens informeren, wat het in Arcen kost en zien dat we be scheiden aan doen minstens een kleine duizend gulden per jaar. Nu is de grote vraag, wie moe ten die duizend gulden opbrengen. In zijn algemeenheid kan men zeggen: de middenstand, met de hotel- en restauranthouders voor aan. En men behoeft eerlijk niet met minder te beginnen. De vraag is nu, is dit bedrag bij elkaar te krijgen. Haast zou men het Zwitsers sy steem wensen, dat eenz.g.Kur-tax, kent, waarop dus iedere vreemde ling een tikkeltje meer betaalt en die meer-betaling wordt gereser veerd voor de algemene reclame. We hebben dit systeem niet. Wil men dus een vreemdelingen dienst dan zullen belanghebbenden de hoofden bij elkaar moeten steken een zo eerlijk mogelijke ver deling op moeten zetten. Dat men daarbij zal dienen te nemen en te geven, zal logisch zijn en dat de ene partij maar niet alles op de andere kan schuiven, begrijp baar. Dit initiatief zal dienen uit te gaan van de middenstand en daar zal dienen uitgemaakt te worden of men een V.V.V. wenst en zo ja, of men dan ook de consequenties daar uit trekt. Het wordt de allerhoogste tijd, dat men dit initiatief nu eens neemt. den geloofd worden en als waar heid beschouwd. Als de Heilige Kerk ons her innert aan Christus'waarschuwing om niet te luisteren naar valse profeten „die tot u komen in schaaps kleren, maar van binnen roofgierige wolven zijn", dan denken wij meestal onmiddellijk aan de volks misleiders van onze tijd. Dat is goed want het is een bewijs, dat wij ons niet laten verlokken door hetgeen zij ons zeggen en dat wij steeds eerst hun woorden toetsen aan hun daden. Miljoenen die hen blindelings volgen, doen dit helaas niet. Wat Christus zei van de valse profeten, gaat werkelijk op voor de communistische leer. Zij belooft de mensen een paradijs op aarde. Die in Rusland de macht in handen hebben, komen tot ons in schaaps kleren. Men moet maar eens de be- driegelijke leuzen lezen die op de Expo in het Russische paviljoen overal te zien zijn. Zij zijn voor de wereldvrede, het is toch zo goed in het Sovjet paradijs, het communistisch regiem brengt overal welvaart en geluk. Dat ze de godsdienst willen uit roeien als schadelijk voor de men selijke ontwikkeling en vooruitgang, daar wordt op de Expo wijselijk over gezwegen, zoals ook over de barbaarsheid waarmee ze optreden tegen allen die het niet eens zijn met het communistisch regiem. (De Kerkvervolging b.v., de hersen spoeling en al die miljoenen en nog eens miljoenen arbeidsslaven in de gevangenkampen) Om de mensen zand in de ogen te strooien laat men er foto's zien van de prachtige Russische kathe dralen en zeer schone schilderijen (ikonen) van de Moeder" Gods. Zijn dat geen wolven in schaapskleren? Maar we moeten ook nog voor andere valse profeten op onze hoede zfjn. Deze valse profeten zullen ons niet proberen over te halen tot aanvaarding van de marxistische levensbeschouwing. Die laat hen even koud als de christelijke. Zij willen ons alleen van tijd tot tijd een goede raad geven. Wij moeten nu toch eindelijk eens iets van ons leven gaan maken, en dat kunnen we door met onze tijd mee te gaan, door ruim te zijn van begrip. We moeten als vrije mensen ons niet laten binden door allerlei verouderde zedewetten. Die belem meren ons maar, om ons geestelijk en lichamelijk te ontplooien. Zo zijn het ook valse profeten die tegen ons zeggen: „Waarom ben je zo dom en geniet je niet van het leven? Waarom met alle geweld een steile weg gaan? Zie je dan niet hoe velen er over de brede weg gaan? Waarom moet je dan een zonder ling zijn?" Hier moeten wij denken aan de woorden, die Christus in dezelfde rede, de zogenaamde „Bergrede", heeft gezegd: „Gaat binnen door de enge poort, als ge tot het leven wilt ingaan. Want wijd is de poort en breed is de weg, die ten ver- derve leidt en velen zijn er die daarlangs ingaan. Hoe eng is de poort en hoe smal is de weg, die iiiiiiiiiiiiiiitiiiiiHiiMiiiiiiiniimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiimiiiiuiiiiiiiiiiiiimmiimiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiijniimiiiiiiiiiiiitmmiiHis VAN BOXTEL heelt de allernieuwste Philips ell-transistor hoorappareten. Van ou af kan Uw slechthorendheid voor iedereen onzichtbaar en onmerkbaar blijven. 4 alleen De Philips transistor_ hoorappareten bieden rt.aar voordelen: - -~ "7 a. zttt klein c.' Ingebouwde Uiisterspoel b. wolkomen onzichtbaar dragen d. unr Uge batter^koitei gVC- V... VAN BOXTEL biedt echter nog meer: deskundige adviezen demonstratie door specialisten, - Batterijen steeds vers nit voorraad laverbaar. Raadpleeg Uw dokter over de mogelijkheden Philips transistor'hoorapparaten bieden. f Onze deskundigen houden zitting op: maandag 14 juli a.s. van 11.00 tot 14.00 uur in Café Den Engel, Grotestr. 33 te Venray HONDERDDUIZENDEN KOPEN BU,VAN JOXIEL, HONDERDDUIZENDEN KUNNEN ZICH NIET VERGISSEN, g iiauwiajimuwiinniiiminuuiuaanmiiiiiiminiiiiiiiUHiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiilE liiiiiiiiiiiiimiiiuiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiininnii STOPPELKNOL Hei besie stoppelknollenzaad in de nieuwe beschermende blikverpakking Al jaren lang gemaaRt,.r. met succes! RONDO Reinette f635.- met clectr. wringer zonder wringer f 475.- meerprijs pomp f 45.- Al jaren lang gebruikt,r. met plezier! RONDO Ktara met elcctr. wringer cn teakhouten kuip v. 100 liter f558.- v zonder wringer f398.- Levering via de erkende handel- Imp. coor Md. 'sa GEBR. TIMMERMANS - KESSEL (bij VENLO) 5 RONDO-dealer voor Venray en omstreken De snelle toeneming van de ver keersdichtheid in ons land brengt voor de overheid bepaalde konse- kwenties met zich. Zo is het bijv. steeds nodig het wegennet aan de zich voortdu rend wijzigende— omstandigheden aan te passen en uit te breiden. Het verkeer dat een uiterst belangrijke en gevoelige functie in onze volkshuishouding vervult kan dan alleen vlot en veilig wor den verwerkt, wanneer de weg geheel aan de hoeveelheid verkeer en aan de snelheid daarvan is aangepast. Om de situatie steeds te blijven beheersen is het derhalve noodza kelijk de groei van het verkeer altijd vóór te blijven. De uitvoering van de bestedings beperking is er de laatste tijd de oorzaak van geweest, dat het met de ontwikkeling van ons wegennet weer niet zo vlot is verlopen, als nodig was, doch wanneer de teugels de komende tijd wat minder strak worden aangehaald, kan er althans een deel van de reeds ontstane achterstand worden ingelopen. ten leven voert en weinigen zijn er, die hem vinden". Ja, weinigen zijn er, die hem vinden. Er zijn maar weinig echte Christenen, die den kruisdragenden Christus volgen. De meeste mensen bewandelen de brede en gemakke lijke weg. Maar wat al die valse profeten ook zeggen mogen, dat het toch dwaas is, om het zich in het leven zo moeilijk te maken, wij doen erg verstandig als wij hen maar laten praten. Er is maar één weg, die ten leve voert, tot het eeuwige gelukkige leven en dat is de weg, die Chris tus ons heeft getoond, de weg van de zelfverloochening en van het kruis l Hoe groot wordt het verkeer? Om de groei van het gemotori seerde verkeer tijdig te kunnen opvangen, moet men in de eerste plaats over vrij nauwkeurige schat tingen met betrekking tot de toeneming van het aantal voertui gen kunnen beschikken. Deze voorspellingen worden niet zo maar in het wilde weg gegeven doch aan de hand van nauwkeurig uitgewerkte, wetenschappelijk vast gestelde gegevens bepaald, waarbij men tot eindcijfers komt, die de werkelijkheid zeer dicht benaderen. In het dezer dagen verschenen jaarverslag over 1957 van de ju bilerende A.N.W.B., zijn enkele interessante biezonderheden met betrekking tot ons wegverkeer zoals dat in 1970 zal zijn uitge groeid opgenomen. Blijkens de prognose, die ln ge noemd jaarverslag is opgenomen, zal het gemotoriseerde voertuigen park in 1970 bestaan uit: 636.000 personenauto's, 222.000 vrachtauto's 9.300 autobussen, 11.700 speciale voertuigen (ziekenauto's, brand weerauto's enz). 6.100 trekkers met oplegger, 1.625.000 bromfietsen en 260.000 motorrijwielen en scooters. Het totaal aantal auto's zal dus rond 885.100 bedragen, hetgeen bij een bevolkingsomvang van 12 mil joen inwoners neerkomt op 1 auto per 14 inwoners. Of 20 pet. méér Deze cijfers zijn met enige voor zichtigheid samengesteld. Zou men ervan uitgaan, dat het aantal per sonenauto's tot 1970 even snel zou toenemen als in de periode van 19281956 d.w.z. met een jaar lijkse vermeerdering van gemiddeld 6.6 pet. ten opzichte van het voor afgaande jaar dan zal het per sonenautopark in 1970 rond 770.000 wagens tellen, d.w.z. ruim 20 pet. meer dan de hierboven vermelde prognose aangeeft. Al met al heeft men met het nuchtere feit rekening te hou den, dat het Nederlandse per sonenautopark, dat begin 1958 circa 380.000 eenheden bevatte, binnen de 15 jaar op z'n minst verdubbeld zal zijn, de toename van het vrachtverkeer over de weg en van de bromfietsen, scooters en motorfietsen, die toch ook hun plaats in het verkeer opeisen, nog bulten beschouwing gelaten. Wegenaanleg en verbetering van het bestaande en ten dele reeds volkomen verouderde wegennet is derhalve een zaak van nationaal belang. Een zaak, die ten nauwste sa menhangt met de ontwikkeling van de handel en industrie, het vreem delingenverkeer en vele andere takken van bedrijf en die primair is bij de bepaling van de plaats, die ons land onder de Westeuropese staten inneemt. 8.500 miljoen beschikbaar Wegenbouw echter is een kost bare aangelegenheid, doch wanneer men daarbij bedenkt, dat het weg verkeer de staat tussen 1954 en 1970 een slordige 8.500 miljoen gulden aan belastingen opbrengt, zal het duidelijk zijn, dat er nog heel wat kan worden gedaan om de verkeerstoeneming de baas te blijven. - Helaas wordt een (te) groot deel van deze belastinggelden voor doel einden gebruikt, die in het geheel niets met het wegverkeer uitstaan de hebben, doch zelfs indien hier mede rekening wordt gehouden, is deze belastingopbrengst voldoende om de nodige voorzieningen te treffen. Nederland zou er ten zeerste mee gebaat zijn als er nu eens spijkers met koppen worden ge slagen vóór het (weer) te laat ls. BEL OP BIJ BRAND No. 392

Peel en Maas | 1958 | | pagina 35