Kerstmis in Znid-Amérika De jongste sociale wetgeving SBStesthSAT°^ve telefoon™' SS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN De vrede en vreugde van Kerstmis ook in het nieuwe jaar! De weduwen- en wezenverzekering Uit Peel en Maas Renmatische ziekten Zondagsdienst huisartsen Zaterdag 27 december 1958 No 52 NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS El CONFECTIE VAI Ui Voor de Europeaan, die gewend is aan de beslotenheid, die intimi teit, de donkere ietwat weemoedige dagen van de decembermaand op het noordelijk halfrond, is het Zuidarnerikaanse Kerstfeest een verschrikking. Niets werkt er mee om hem te verplaatsen in de sfeer, die hij van jongs af aan verbonden weet met de stemming, de fleur en de geur tjes van een Europees jaareinde. Immers, terwijl bij ons het uit spansel steeds kouder, steeds don kerder wordt, wordt het in Zuid- Amerika al maar lichter en heter. 25 december valt op het zuidelijk halfrond in hartje zomer en het is er vaak zo heet, dat de kaarsjes, die een kunstsparretje moeien op fleuren, van de hitte zijn krom getrokken en gesmolten voordat men de kans heeft ze aan te steken....! Omstreeks 16 december hebben de scholen de deuren gesloten, om deze niet meer open te doen vóór begin maart, na het carnaval. Twee tot drie maanden zomer vakantie... En niet alleen de scholen. Ook heelwaï bedrijven en fabrieken sluiten voor vier tot acht weken de poorten. Het zou toch te heet zijn om te werken. Terwijl bij ons december in zekere zin het hoogtepunt vormt van het zakenleven is Zuid-Amerika om die tijd praktisch „dood". Het zou geen zin hebben, dat te veranderen, want hele volksstammen trekken weg uit hun woonstee naar de koele bergen, de frisse badplaatsen, hetzelfde wat bij ons gebeurt in de maanden juli en augustus. Zo is de Zuid-Amerikaanse Kerst geen feest van Europese besloten heid geworden, maar een feest van zomerzotheid met ramen en deuren wagenwijd open een feest van de uittocht. Daarom zal men tevergeefs zoeken naar winterse bezonkenheid en diepdoorleefde vroomheid Het is er eenvoudig te warm voor. En vreemd, dit klimaat en deze atmosfeer moeten ook daar hebben geheerst, waar kribbe in de stal in Bethlehem werd gezet en de herders op het veld sliepen. Alleen... wij noordelingen kunnen het ons nauwelijks voorstellen en wij missen er alles aan als niet „de witte vlokken" tegen de be slagen ramen kleven. Behalve deze klimatologische fac tor, die een heel andere Kerst maakte, zijn er tientallen midere omstandigheden. Bovenal is het Zuid-Amerikaanse kerstfeest ge worden wat de mens daar ervan heeft gemaakt; de mens.... de In diaan oerbewoner van het con tinent met zijn bijgeloof, de neger met zijn Afrikaanse ritmen, de blanke met zijn typisch Spaanse of Portugese tradities. Terwijl b.v. de traditionele nacht mis aan de gang is in vele kerken, zal men misschien in de straten in de buurt de negertrojnmels horen van een ontluikend carnaval, of voetzoekers tegen een of andere boze geest.... Ergens in de binnenlanden van Zuid-Amerika, weet men, zullen zwijgende, haast norse Indianen een kruisbeeld tegen hoge bergen optorsen om daarna voedsel te offeren. Aan wie...? Dat weten ze zelf wellicht niet, al zal dat voedsel een geslachte lama of een schaap altijd weg- zijn na een paar dagen, omdat de grote adelaar van de Andes, de „Condor" wel ongeveer weet wan neer het Kerstmis is en welke rol hij moet vervullen om de bijgelo vige Indianen niet in hun waan te schokken. Zo hebben bepaalde manifesta ties de religieuze sfeer reeds lang overvleugeld. En niet alleen op het platteland, ook in de steden. Daar is Kerstmis, naar Noord-Amerikaans voorbeeld, ontaard in een pakjes rage. Elk warenhuis doet er aan mee en huurt zelfs een man, die de twijfelachtige eer geniet om in dikke watten gehuld bij 30 tot 40 gra den celsius voor Kerstman „Papa Noel" te spelen. Compleet met arreslee en sneeuw, sneeuw die heel wat Zuid-Amerikaanse landen niet van nabij kennen...! Men kan in de meest-tropische landen kerstkaarten kopen met vredige sneeuwlandschap] es om el kaar „FelisPascua" gelukkig kerst feest) mee toe te wensen en eigen lijk is dat erg onwerkelijk, al zou men als noordeling wel graag een echte sneeuwbal willen ontvangen, als was het alleen maar ter ver koeling. Maar de Zuid-Amerikaanse kerst heeft vooral ook zijn sociale aspec ten. De school- en universiteits examens zijn voorbij en men ziet dag in dag uit rijtoeren van ge slaagde studenten, hele optochten, die qua voorstelling een mengeling van kerst en carnaval zijn. Maar belangrijker is, dat in de cember een extra maand salaris wordt uitgekeerd, „aaguinaldo" ge naamd, een soort jaarpremie. Er zijn landen waar de bedrijven dat vrijwillig doen, bij wijze van tan tième, maar andere landen, zoals Argentinië hebben het verstrekken van „aguinaldo" verplicht gesteld. Ieder die het maar tot december bij zijn baas kan uithouden, weet dat hij dan een dertiende maand beurt. Kerstmis heeft nog op andere wijze een economisch tintje gekre gen. Dan trekken n.l. overal en in alle landen de grote kerstlo terijen met minstens een miljoen gulden als hoofdprijs. Geen Zuid-Amerikaan, die daaraan niet zou meedoen. De Latijnse mentaliteit is nu een maal zo, dat je met zo weinig mo gelijk werken zo veel mogelijk moet zien te verdienen. Daarom gokt hij; het hele jaar door elke week een staatslot, aan de roulette, bij de paardenrennen maar met Kerstmis dubbelop. De „Grande" (grote loterij) of de „Gordo" (is vette prijs) wijkt niet uit de ge dachten van iedereen. Van schoen poetser tot groot industrieel, waagt elk een of meer kansen. Twee of drie dagen voor Kerst mis heeft de trekking plaats. Wie er dèn nog zou werken, heeft er voor die dag in elk geval het bijltje bij neergegooid en luistert aan zijn radio naar de trekkingen. Elk café heeft als speciale attractie een bul letin bord opgesteld, met de gelukkige nummers. Als de hoofdprijs valt, dan komt er een heel gekkenhuis in beweging De gelukkigen worden geïnter- vieuwd ze gaan altijd huizen en auto' kopen en reizen maken en soms weet iemand, dat hij de ge lukkige is, als hij zijn lot maar kon vindenEen enkele keer wordt er een babymaag voor uitgepompt of een vuilnisbelt voor overhoop gehaald. Altfjd hoort men dan ook uit de gelukkige monden, dat ze hun baas telefonisch „gedaan" hebben gege ven, want wie geld heeft werkt nu eenmaal niet meer in Zuid-Amerika Zo kon een keer een warenhuis in Mexico zijn kerstverkoop wel sta- Kcn doordat de hoofdprijs was ge- Vallen op een gezamelijk lot van het personeel en deze gelukkigen dansend de negotie de negotie lie ten en gingen stilleven....! Ik voor mij zie daarom de Zuid- Amerikaanse kerst als een soort „Goldrush", waarbij iedereen hoopt, bidt en smeekt, dat de „voorzienig- hei', het gouden lam maar in zijn schoot zal werpen. Totdat de „rade ren van avontuur" de gelukkigen hebben aangewezen, denkt niemand gelooft u mij beslist aan het Christenkind. Dan zijn er de allegorische en folklorische aspecten, het grilligst en voor ons het vreemdst in landen, waar blanke, neger en indiaan tot een volk versmolten. Rooms-katholieke invloed her kent men onmiddelijk aan de „stal letjes', in de huizen en in de eta lages der winkels, met al naar de kleur van de bevolking witte of zwarte heiligen. In Haïti, een neger republiek, bijvoorbeeld een zwarte Christus Ieder land (van de Latijns-Ame rikaanse republieken) heeft dan nog wel zijn eigen specialiteit. Zo begint het kerstfeest in Mexico eigenlijk al op 16 december, met een symbolische tocht van Jozef en Maria. Gezamelijk trekt men naar het marktplein, waar honderden kramen staan opgesteld met speelgoed en lekkernijen. Het is meer kermis dan kerstmis. Deze tocht luidt een week in van de beroemde ,posadas'. Posada betekent letterlijk „onder dak" en gedurende negen dagen vieren familieleden, buren en ken nissen samen feest. Eten, véél eten. Het eten is, ondanks de warmte, niet onbelangrijk geworden en elk land heeft zijn bijzondere kerst specialiteiten: stokvis, noten, zuid vruchten in Brazilië; kalkoen en plumpudding in Argentinië; zeer bijzondere brood- en suikerpoppen in Ecuadar. In verschillende landen verkleden de kinderen zich op de kerstavond als herders en bedelen langs de huizen om lekkers of geld om dit te kopen. Nooit cadeautjes, wat het geven van geschenken gebeurt bij uitstek op Drie Koningen. De drie koningen brachten immers geschen ken naar Bethlehem en zitten daar mee symbolisch vaster in het zadel dan onze Sinterklaas, die men in Zuid-Amerika niet kent als gulle gever en daarom ook niet viert. In Columbia is er op kerstavond al een dergelijke optocht, maar dan van meer volwassen mensen. Ook dezen verkleden zich en wel zoda nig, dat ze onherkenbaar vermomd (moeten) zijn. Wie toch een ander ondanks zijn vermomming herkent, heeft recht op een cadeautje. Men ziet het: Kerstmis heeft in Zuid-Amerika vooral het accent gelegd op de vrolijkheid, de uit bundigheid. Dat blijkt ook uit de muziek. Het devote, gedragen kerstlied zal men vrijwel niet horen. Maar wei dolle samba's, spranke- „Moge de vrede en vreugde van Kerstmis met U zijn het hele jaar door zo luidt een schone Kerst wens die ons uit Amerika werd toegezonden. Kerstmis is een te mooi feest, om na twee dagen weer vergeten te worden. Kerstmis heeft van alle feesten vanaf mijn kinderjaren steeds het sterkst tot mijn verbeelding ge sproken. Vreugde en blijdschap ver vullen op dit feest steeds ons hart. Zelfs voor de koudste mensen is het een warm en roerend feest. Want het is steeds alsof met Kerstmis Gods Zoon weer als een klein, zwak kindje in de kribbe ligt en ons mensen vriendelijk toe lacht. Alles is weer goed tussen ons mensen en God. Onze Vader in de hemel heeft immers, nu Zijn Zoon een van de onzen is, ons als zonen en dochters aangenomen en tot erfgenamen van het hemelrijk gemaakt. Onze harten zijn boven dien gezuiverd door een oprechte Biecht. „Vrede op aarde aan de mensen van goede wil": zo klonk het in de kerstnacht. Heden is de Verlosser geboren om onze zonden te komen wegnemen en ons die oprecht in Hem geloven de macht te geven zonen en dochters van God te worden. „De genade van God onze Zalig maker is verschenen aan alle men sen om ons te leren dat wij aan de goddeloosheid en de begeerlijk heid der wereld moeten verzaken": zo hoorden wij in het Epistel van de Nachtmis. Maar ook op het feest van Nieuwjaar worden de zelfde woorden voorgelezen. Goddeloosheid en begeerlijkheid der wereld: die woorden klinken wel hard op zulke feestdagen. We zijn toch van goede wil. Maar de vrede van Kerstmis moet langer duren dan twee dagen. Het zou ons weinig baten in de Nachtmis te zijn geweest en bij de kribbe voor het goddelijk Kind te hebben neer geknield, als de Verlosser ook niet in ons geboren was. Christus, de Vredevorst, moet in ons geboren zijn, willen wij duurzame vrede bezitten in ons hart. Als Christus niet in ons leeft, zouden we nog verloren gaan. Christus, de vorst van de vrede, is in ons geboren als Hij in ons leeft en Zijn koningsrechten over ons kan uitoefenen, als wij Hem aanhangen met geheel ons hart en ons leven inrichten zoals Hij ons dat heeft geleerd. Vooral liefde en rechtvaardigheid heeft Hij ons ge leerd, en als wij die beoefenen jegens God en onze naaste, zal het vanzelf vrede zijn in ons hart. „De vrede is het werk van de rechtvaardigheid". Zo was ook de wapenspreuk van Paus Pius XII zg. Als de mensen aan iedereen zouden geven waar ze recht op hebben, aan God, maar ook aan de mensen, dan was er vrede op heel de aarde. Als elk van ons tenminste zo goed mogelijk probeert om ieder het zijne te geven, dan dragen wij meer bij aan de vrede op de wereld dan door vredes-congressen. Als wij daar eens goed over na denken, vinden wij het helemaal niet vreemd meer als wij op Kerst mis en met Nieuwjaar vermaand worden om aan de goddeloosheid en de begeerlijkheid der were;d te verzaken. Zijn wij mensen in zekere zin niet goddeloos als wij in ons dagelijks leven met God bijna geen rekening houden, Hem niet bemin nen en zo weinig aan Hem den ken En die begeerlijkheid der wereld is ons ook heus niet vreemd: die zucht n.l. om zoveel mogelijk alles te willen hebben en alles te willen genieten, zonder ons van anderen veel aan te trekken, en die hoog moed waardoor wij ons graag boven anderen verheffen en ons maar moeilijk aan 'n ander weten te onderwerpen. Christus heeft juist een leven van armoede en de diepste ootmoed willen leiden, Hij ging weldoende rond en was er ook steeds op uit om de wil van Zijn Vader te doen. Door zulk een leven wilde Christus ons leren om aan de goddeloosheid en de begeerlijkheid der wereld te verzaken. Als wij deze les van Christus onze Verlosser goed ter harte nemen, zal de vrede en vreugde van Kerstmis werkelijk met ons zijn gedurende heel het nieuwe jaar. Hoogstwaarschijnlijk zal de maand anuari 1960 voor de januari 1960 voor de grote groep weduwen een maand zijn om nier gemakkelijk te vergeten. Als alles goed gaat, zal nl. per 1 januari 1960 de weduwen- en wezenver zekering in werking treden. Het nu ingediende wetsontwerp voorziet in een pensioen voor die weduwen, die niet in staat geacht kunnen worden, door het verrichten van arbeid een inkomen te verwerven. Hieronder vallen: 1. Weduwen, die een of meer kinderen te verzorgen hebben. 2. Weduwen, die invalide zijn ten tijde van het overlijden van de echtgenoot, zolang zij invalide blij ven. 3. Weduwen, die invalide zijn ten tijde van het eindigen van een periode van verzorging van kinde ren, zolang zij invalide blijven. 4. Weduwen, die 50 jaar of ouder zijn ten tijde van het overlijden van de echtgenoot. Heeft een weduwe, wanneer het jongste kind 18 jaar wordt dan wel de invaliditeit een einde neemt, inmiddels de leeftijd van 50 jaar bereikt of overschreden, dan be houdt zij recht op weduwenpensloen. Ook behoudt zij dit recht, indien, lende merengues, marchas en noemt u maar op. In Brazilië is het hek dan hele maal van de dam, want op kerst dag wordt de sambawedstrijd be kend gemaakt voor de a.s. carna val en wie dan op zijn radio het „Stille Nacht, Heilige Nacht" wil horen moet terecht op de ultra korte golf. En dan wel alle ramen dicht, want burenradio's en voet zoekers doen horen en zien ver gaan. Tegen middernacht Is half Brazilië één hossende, van zweet glimmende mensenkoek, waarnaar de Europese kerstvierders volkomen passief, wat bleekjes en met heimwee naar huis staan te kijken. De rinsigheid van deze, ons zo vreemde vreugde, het naïve van zo'n Latijnse kerst viering doen hun laatste december- week zeer eenzaam zijn. Ook al heeft onze kerstboom een .nordische" mythologische oor sprong, ons kerstfeest is toch het teken geworden van een bovenal vroom, ingetogen feest, waarvoor de Zuid-Amerikanen geen tijd, geen aandacht, geen klimaat en geen temperament hebben. En doe daar maar eens wat aan wanneer het jongste kind 18 jaar wordt, dan wel de invaliditeit een einde neemt, haar leeftijd tussen de 45 jaar en 50 jaar ligt, doch alleen indien zij de afgelopen 5 jaren in het genot van weduwen- pensioen is geweest. Zodra de weduwe de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, eindigt het weduwenpensioen en komt zij in het bezit van het algemeen ouder domspensioen (A.O.W.) Pensioen èn kinderbijslag Zoals de zaak er nu voorstaat, zullen weduwen zonder kinderen een pensioen ontvangen groot f 1326,per jaar, terwijl weduwen met kinderen in aanmerking zullen komen voor een pensioen van f 1968,natuurlijk als aan alle voorwaarden voldaan is. Naast het weduwenpensioen zal de weduwe met halfwezen kinder bijslag ontvangen van het eerste kind af op de voet van de kinder bijslagregeling, d.w.z. voor half wezen indien zij niet ouder zijn dan 16 jaar, en voorzover betreft invalide en studerende halfwezen tot het 27ste levensjaar. Indien dus het weduwenpenstoen wegens het bereiken van de 18- jarige leeftijd van het jongste kind (terwijl de weduwe nog geen 50 jaar ls) wordt ingetrokken, waarna eerst nog gedurende enige tijd een tijdelijke weduwenuitkering volgt, blijft de weduwe kinderbijslag ont vangen voor haar kinderen, die nog studerende of invalide zijn, zolang deze kinderen de leeftijd van 27 jaar nog niet hebben bereikt. Momenteel bedraagt deze kinder bijslag f 108.96 voor het eerste kind en f 202,80 voor het tweede en derde kind, terwijl voor het vierde en vijfde kind een uitkering verwacht kan worden van f 283,92 en f 318,24 voor het zesde en vol gende kinderen. Volle wezen Voor volle wezen houdt het wets- outwerp een wezenpensioen in. Dit wezenpensioen kan worden genoten tot het 16de jaar en v.z.v. betreft studerende of invalide kinderen tot het 27ste jaar. Dit wezenpensioen is als volgt vastgesteld: tot de leeftijd van 10 jaar bedraagt de uitkering f 438,per jaar; van 10 tot 16 jaar f 660,per jaar en van 16 tot 27 jaar f 864,per jaar. Ttfdelyke uitkering Indien een weduwe niet of niet meer behoort tot de vier in de aanhef genoemde categoriën, en die dus niet door het verrichten van arbeid in het levensonderhoud kan voorzien, kan zij in aanmer king komen voor een tijdelijke uit kering (weduwen-uitkering). Deze uitkering duurt zes maan den, indien de weduwe jonger is dan 27 jaar. Deze uitkeringsduur wordt verlengd met één maadd voor elk jaar, dat de weduwe ouder is dan 26 jaar, met een maximum van 2 jaar. Deze tijdelijke uitkering bedraagt t 1326,—. Er zijn natuurlijk enige over gangsbepalingen, v.z.v. op het mo ment van inwerkingtreding van de wet iemand weduwe dan wel wees is. De hoogte van dejuitkering wordt dan bepaald aan de veronderstel ling, dat de wet reeds in werking zou zijn geweest op het moment dat betrokkene weduwe, dan wel wees werd. Weduwen, die echter op het moment van de invoering van de wet 60 jaar oud zijn, ont vangen j zonder meer de definitieve uitkering, doch niet langer dan tot hun 65ste jaar. van 27 december 1913 De uitslag van de alhier ge houden voordrachten-wedstrijd, ge organiseerd door de Fanfare, was als volgt: le G. Ackerraan, Maastricht met „Jan Ongeluk", met 72 van de 75 te behalen punten; 2e Chr. van Bussel, Weert, met „Klaartjc Helder" 71 punten; 3e J. Ackermans, Maastricht met „Een ambtenaar vd.Burgerl. Stand" 70 punten; 4e M. Coolen, Tongelre, met „Nae de mert gewist" 67 punten, die tevens de publieksprijs behaalde, met 99 van de 300 uitgebrachte stemmen. van 24 december 1908 Op een weiland tussen de Handerik en Merselo, landde een luchtballon bemand met vijf Duitse ollicieren. Ze waren om half 11 te Keulen opeestegen en kwamen hier 3 uur later behouden aan de grond. Met de opmetingen voor de aan te leggen tramlijn naar het station is men begonnen. Met de aanleg zal in januari a.s. begonnen worden. Reumatologie veelomvattend specialisme Reumatiek is niet één bepaalde ziekte, het is meer een hele groep van tamelijk verschillende aandoe ningen. Het is daarom heel begrijpelijk, dat er vooral onder leken nogal wat spraak- en begripsver warring op dit punt is. Mogen wij voor onze lezers daar om eens vijf hoofdgroepen van de reumatische afwijkingen noemen ter verduidelijking? I. Acuut reuma Dit is een algemene ziekte die plotseling begint en die met tamelijk hoge koorts gepaard gaat. Eén of meer gewrichten zijn rood, gezwol len en pijnlijk. Deze aandoening moet niet zo zeer gevreesd worden om de ge wrichtsafwijkingen, maar vooral om de aantasting van het hart die er mee gepaard kan gaan. Het merendeel van de hartziekten bij volwassenen berust op een in de jeugd doorgemaakt acuut reuma. Ouders en verzorgers van kinderen die aan acuut reuma lijden of daaraan geleden hebben, dienen er nog zorgvuldiger dan anders op te letten, dat de voorschriften van de behandelende geneesheer stipt wor den opgevolgd. Verwant aan het acute reuma is de Chorea of Sint Vitusdans. II. Chronische gewrichtsreumatiek Ook hier betreft het een ziekte van het hele lichaam, maar het op de voorgrond staande verschijnsel is nu de ontsteking van een aantal gewrichten, die met veel pijn ge paard gaat en die tot ernstige mis vormingen aanleiding kan geven. Deze ziekte komt meer bij vol wassenen voor dan bij kinderen. Verwant aan deze Reumatoïde Ar tritis is de ziekte van Bechteren, dat is een artritis van de wervel kolom. III. Degenerutieve gewrichtsafwijkingen Kenmerkend voor de degenera- tieve gewrichtsafwijkingen of Ar- trosis is het ontstaan van afwij kingen in die gewrichten, die een groot deel van het lichaamsgewicht te dragen hebben, of die aan de in werking van geregelde druk of van geweld blootgesteld zijn geweest. In tegenstelling tot acuut reuma (I) en chronische artritis (II) is hier één sprake van een algemene ziekte. IV. Reuma van de weke delen Hierbij bevinden zich pijnlijke plekjes in zenuwen, spieren en bind weefsel. Over het algemeen is dit de minst erge vorm van reuma: ze is therapeutisch betrekkelijk ge makkelijk te beïnvloeden. V. Jicht Een reeds eeuwen geleden alge meen bekende ziekte, die tegen woordig in ons land uiterst zeld zaam is geworden. Ze wordt ge kenmerkt door het optreden van aanvallen van de allerhevigste pijn in één of meer gewrichten, vooral in het gewricht tussen middenvoet en grote teen. In een dergelijk ge val spreekt men van Podagra of „het pootje". Nog altijd wordt deze aandoening dikwijls als reuma beschouwd. Ze neemt echter een geheel eigen plaats in, vooral omdat ze gepaard gaat met een heelspeciale afwijking in de stofwisseling. In dit overzicht is niet naar vol ledigheid gestreefd en wanneer u dit gelezen heeft, bent u dus niet volleerd in de reumatologie. Wel heeft u hopenlijk gemerkt, dat dit specialisme verscheidene groepen van ziekten omvat, ieder met ge heel eigen aard en karakter. GEMEENTE VENRAY Openbare bekendmaking De burgemeester der gemeente Venray vestigt de aandacht van de belanghebbenden op het „Gesetz zur Allgemeinen Regelung durch den Krieg unddenZusamraenbruch des Deutchen Reiches enstandener Schaden", welke wet bepaalde aan spraken regelt, gericht tegen het voormalige Duitse Rijk, de Deutsche Reichsbahn, de Deutsche Reichs- post, het voormalige land Pruisen en de instelling „Reichsautobahnen" Aangezien sommigo oanoprahcn, om voor erkennIng in aanmerking te komen, reeds vóór 31 december a.s. moeten zijn ingediend, worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld op 29 en 30 december a.s. ter secretarie, afdeling I, nadere inlichtingen in te winnen. Venray, 22 december 1958. Bekendmaking. Het hoofd van het gemeentebe stuur van Venray brengt ter open bare kennis, zulks in verband met het bepaalde in artikel 37, 2e lid van de Woningwet, dat een ontwerp van het plan van uitbreiding in onderdelen van deze gemeente, voor wat betreft de kern „Smakt" in een uitvoerige kaart uitgewerkt, gedurende vier weken, ingaande 29 december 1958, voor eenieder ter secretarie, afdeling I, ter inzage ligt. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden bij de gemeente raad bezwaren indienen. Venray, 20 december 1958. Bekendmaking. Het hoofd van het gemeentebe stuur brengt ter openbare kennis, zulks in verband met het bepaalde in artikel 37, 2e lid van de Woning wet, dat een ontwerp van het plan van uitbreiding in onderdelen „Sportpark" in een uitvoerige kaart uitgewerkt, gedurende 4 weken, ingaande 29 december 1958, voor eenieder ter secretarie, afdeling I, ter inzage ligt. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden bij de gemeente raad bezwaren indienen. Venray, 20 december 1958. Het hoofd van het gemeente bestuur voornoemd, Mr. A. H. M. Janssen. Nieuws uit Venray en Omgeving Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot maandagmorgen 8 uur, wordt de praktijk der huisartsen voor Venray e.o. waargenomen door Dr. VAN DER MEER, Kempweg 32 Telefoon 887 Nieuwjaarsdag: Dr. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Tel. 335 Uitsluitend voor spoedgevallen. GROENE KRUI» Maandag 29 december Is GEEN Kleuterbureau, WEL ZUIGELIN- BUREAU voor de Kom. Donderdag 1 januari GEEN zui gelingenbureau. Geslaagd Op 18 december j.L. slaagde te Den Haag, voor het examen M.O. Wiskunde K I, de heer J. v.d. Berg, leraar ULO en Lyceum.

Peel en Maas | 1958 | | pagina 251