Het veilig verkeer in Venray Opzienbarend boek over de toekomst van loord-Limbnrg SPORT ingezonden. Uit Peel en Maas Zaterdag 8 november 1958 jjo 45 NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS M DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MÜNOKHOF WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN P K IJ 3 l'E»1 luv'flrA AL 'tl AO BUIT E N V E W R A Y f 1.60 OBOTESTBAAT 28 TELEFOON 612 OIBO 150662 Reeds enige tijd heeft men een nieuwe verkeersregeling op stapel staan, die een grote verkeersveilig heid in Venray moet bewerken. Voor zover ons bekend, zijn de volgende voorstellen èn door de Vereniging Veilig Verkeer èn door de A.N.W.B. aan Burgemeester en Wethouders der gemeente Venray overhandigd: Stationsweg. Thans voorrangsweg tot Huize Servatius, zal inde toekomst voor rangsweg dienen te worden tot aan de Maasheese weg. Het van rechts komende verkeer uit de zijwegen zal dus dienen te wachten. Maasheeseweg Ook de Maasheeseweg zal voor rangsweg dienen te worden tot aan de Stationsweg. Het drukke ver keer op deze weg zal dus geen hinder meer hebben van 't verkeer uit de zijstraten. Langstraat Hier zal voorrang verleend dienen te worden tot aan de Hensenius- straat, zodat het verkeer van en naar Deurne geen last ondervindt van dat wat uit de zijwegen komt. Langeweg De verschillende kruispunten op de Langeweg, een der rond-wegen om de kom, zullen voorrangskrui singen worden ten behoeve van het verkeer op de Langeweg. Overloonseweg. Het kruispunt GasstraatOver loonseweg wordt voorrangskruising ten behoeve van het verkeer op de Overloonseweg. Kom van Venray Is het wat de toegangswegen tot de kom betreft praktisch zo, dat men de hoofdwegen wat veilig maakt door hiervan voorrangswe gen te maken, de voorstellen voor veilig verkeer in de kom van het dorp grijpen dieper. Men heeft namelijk voorgesteld, om in de kom het een-richting-ver keer door te voeren en wel komen de vanaf Patersstraat door de Grotestraat, aan de kop afvloeien de naar Marktstraat en Hofstraat. Een-richting-verkeer ook komen de vanaf de Hofstraat via Markt straat, Schoolstraat of Eindstraat. Dit zal niet alleen gelden voor het gemotoriseerde verkeer, maar ook voor de wielrijders. Het zware gemotoriseerde ver keer moet de buitenwegen blijven volgen (Julianasingel of Lange weg). Het wachtverbod in de Pa tersstraat blijft gehandhaafd. In de Grotestraat wcrdc voortaan alléén geparkeerd aan de rechter zijde, dus aan de kant van het gemeentehuis. In de Hofstraat blijft het par keer- en wachtverbod gehandhaafd. Het verkeer wat uit de Hofstraat de kom Venray in wil, zal dus voortaan via de Markstraat, School straat dienen te rijden. In de Marktstraat mag voortaan alleen maar links gestopt worden (langs de kant van Manders). Vanuit de Eindstraat mag men dus in de toekomst de Marktstraat niet meer inrijden. Op het kruispunt Hoenderstraat- Eindstraat - Marktstraat-Schoolstr. zullen zebra-strepen komen, terwijl de kruising zelf voorrangkruising wordt gemaakt voor het verkeer Eindstraat- S choolstraat. Het verkeer uit Jan Hensenstraat en Merseloseweg mag dus ook in de toekomst niet de Schoolstraat indraaien, maar moet via Hense- niusplein of Leeuwstraat verder rijden. Het verkeer komende uit de Patersstraat of Poststraat, dat de richting Merselo wil, zal om het Henseniusplein heen moeten draai en, aangezien de weg langs café Aarts gesloten wordt voor dit ver keer. Hiervan mag het verkeer dus geen gebruik meer maken en is deze weg dan maar alleen toe gankelijk voor voetgangers. De Leeuwstraat krijgt een-rich- tingverkeer en men kan er alleen uit de richting Henseniusplein in rijden. De Henseniusstraat wordt ook een-rlchting-verkeer. Hierin kan alleen het verkeer lopen afkomstig uit de richting Langstraat. De parkeerplaatsen blijven na tuurlijk in gebruik, maar zullen duidelijk gemarkeerd moeten wor den, zodat een ordelijk geheel mo gelijk is en op de Grote Markt een behoorlijke uitrit mogelijk is bij garage van Haren, ook wat de benzinepompen betreft. Wij wijzen er nogmaals op, dat bovenstaand adviezen zijn van de Vereniging Veilig Verkeer en de A-N.W.B., maar dat uiteindelijk de Raad der gemeente hieraan zijn fiat zal moeten geven en er dus veranderingen nog altijd mogelijk zijn. Intussen kunnen zowel de auto bestuurder als de wielrijders al vast eens wennen aan de nieuwe regels en voorschriften. Bij gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de Kamer van Koophandel voor Noord-Limburg in 1955, droeg het be stuur enkele professoren op, een structuur-analyse te maken van Noord-Limburg. De sociaal-economische studie van de professoren Thur- lings, Heere en Oldendurff samengevat in het prachtige boek werk: „Noord-Limburg, schets van de sociaal-economische structuur", heeft niet alleen voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken zelf belang, maar evenzeer, zoals trouwens in het ten geleide wordt vermeld, voor al degenen, die bij de ontwikkeling van Noord-Limburg betrokken zijn. De schrijvers hebben dan ook getracht van deze studie een richtlijn te maken voor de toekomstige activiteiten in dit deel van Limburg. Het boek is uit drie delen opgebouwd, die, hoewel ze nauw met elkaar samenhangen, elk een gedetailleerde be schrijving geven van het sociaal-economisch milieu, de bronnen van bestaan en enige sociale aspecten. Tot be sluit van het geheel komt dan nog een „poging tot een synthese", waarin nogmaals wordt ingegaan op de belang rijkste conclusies van de analyse. Wij zullen in enkele artikelen hier nader op ingaan. Eerste terreinverkenning investeringen uit hoofde van de In het voorwoord zeggen de schrij- sterke aanwas der bevolking, de vers, dat het boek niet de pretentie ecof1omiscne en daarmede ook de heeft een uitputtende studie te zijn, ®ociale structuur van Noord-Lim- doch dat zij het „veeleer als een *?ur2 onvermijdelijk grote veran- eerste terreinverkenning en als een de£ingen zal moeten ondergaan, aansporing tot nadere facet-studies absolute sterkte van de agra- willen zien, dan als een afsluiting risc"® beroepsvolking zal niet kun- van het onderzoek". n®J toenemen, misschien moet ze Niettemin wordt er op sommige zeiis afnemen. plaatsen van het boekwerk, diep in-1sehele aanwas der beroeps- gegaan op de problemen, die de oevolking zal zich dus in uitbrei- drie professoren onderzocht hebben van andere bedrijfstakken met medewerking van een staf as- moeten ontlasten, derhalve in de sistenten en diverse landelijke en P™aire en verzorgende bedrijfs- provlnciale instellingen op sociaal- j n; economisch gebied Een belangrijk onderscheid in de Een van de belangrijkste onder-1 v?n °n-erz°lk wordt ook delen van een hoofdstuk betreft de drukkingHgebrachf6 prognose van de beroepsbevolking. {Xt JL»523 ♦„«- t> Voor geheelNoord-Limburgwordt !+rtP iOTf ^.fuQoy Reuver is een totale eroei van dp rrarmpiiiirfi1 een geheel samengetrokken, vAA. t0t 1940 de industrialisatie in emigratie Noord-Limburg zich grotendeels beroepsbevolking vóór berekend van 16.658 personen, en na aftrek van emigratie 14.341. De prognose strekt zich uit over een periode van 15 jaar, t.w. t.m. 1S70, en beperkt zich tot de bevol king, die op laatstgenoemd tijdstip minimaal 15 jaar oud is. De schrijvers wijzen er op, dat, afgezien van andere aspecten, zoals tot deze kern had beperkt. Thans echter gaat zij zich over een grotere ruimte uitstrekken. Bevolkingsaanwas noodzaakt tot industriële expansie. Noord-Limburg kenmerkt zich door een snelle bevolkingsaanwas, die vooral wordt veroorzaakt door een groot geboorte-overschot. Reeds hierboven stipten we aan, dat de werkgelegenheid voor de aanwas van de beroepsbevolking moet wor den geschapen door industrialisatie. De oude kern Venlo—Tegelen— Belfeld—Reuver, heeft voor bijna drie-kwart deze werkgelegenheid kunnen scheppen uit eigen expansie- vermogen.terwijl door subsidiërings- en stimuleringspolitiek van de over heid de rest van Noord-Limburg de noodzakelijke werkgelegenheid kon verschaffen. Natuurlijke rijkdommen, waarop een grote industrie zou kunnen ontstaan, zijn in Noord-Limburg niet aan te wijzen. De ontginning der steenkoolvelden in de Peel, zal voor de verre toe komst uitkomst kunnen bieden. Maar hiermede kan nu niet geteld worden. Verkeerssituatie Bij de bespreking over de ver keerssituatie menen de schrijvers, dat hierbij niet alleen regionaal maar evenzeer van interregionaal en internationaal standpunt uit moet worden beoordeeld. Het ontbreken van een moderne west—oostverbinding belemmert Noord-Limburg en in het bijzonder Venlo, om het volle profijt te trek ken uit hun ligging t.o.v. het Ruhr- gebied. Zij wijzen dan ook op een spoedige uitvoering van de aanleg van de E-3 trajecten Eindhoven Venlo en VenloOberhausen. In dit verband wordt er ook op ge wezen, dat concentratie van alle krachten noodzaak zal worden. De schrijvers zijn ervan over tuigd, dat men een gemeente moet selecteren, die de meeste kansen biedt om op betrekkelijk korte tijd het niveau te berei ken, waarop zij een autonoom industrieel expansievermogen en een eigen zuigkracht zal gaan vertonen. Dit houdt echter geenszins in, dat de andere gemeenten, waar de in dustrialisatie al heeft plaats gehad, aan hun lot moeten worden over gelaten. Het gaat hier alleen om de krachten te concentreren om zo spoedig mogelijk de meest geschikte gemeente tot dit niveau te verhef fen, waarop zij zonder kunstmid delen industrieën zal kunnen gaan aantrekken. Venray is naar de mening van de schrijvers de meest geschikte ge meente voor deze centrum-functie. Dan zal er echter wel eerst een verbinding met het Limburgse in dustriegebied en dat van Oss en omgeving moeten komen, een midden-Peelweg dus. Landbouw in een ver anderend Nrd.-Limburg Nadat eerst een historische schets wordt gegeven van het landbouw bedrijf in onze streek, gaan de schrijvers verder in op de proble men, die der veranderde Noord- Limburgse samenleving. Aanvankelijk kon, door toepas sing van de kunstmest, de bevol kingsaanwas in de landbouw-sector nog een a twee generaties in deze séctor werkgelegenheid worden ge boden, maar de mogelijkheden tot verdere vergroting van het cultuur areaal zijn thans uitgeput. Het Noord-Limburgse landbouw bedrijf moet in arbeid intensieve vormen van productie zijn krachten zoeken, als gezinsbedrijf. De bedrijfsgrootte heeft zich ont-1 wikkeld in de richting van het be drijf van circa 10—15 ha, welke ontwikkeling door de zuigkracht, die de industrie op de agrarische jeugd uitoefent, duidelijk wordt beïnvloed. Het verlangen om een relatief hogere beloning in de land bouw noodzaakt tot mechanisatie van het agrarische produktieproces en hierbij doet zich dan heel vaak de moeilijkheid voor, dat het areaal niet groot genoeg is, dat het ma chinepark niet zo efficiënt mogelijk kan worden aangewend. De mechanisatie vraagt dus zelf weer om grotere bedrijven en daar uitbreiding van het landbouwareaal niet meer voldoende mogelijk is, is de enige oplossing, dat 't aantal bedrijven moet worden verminderd. Industrie: samenwerking der gemeenten noodzakelijk. Een groot deel van het onder zoekingswerk betreffende de indus trie handelt over de oude kern Venlo-Beesei. Hier ligt het zwaartepunt van de Noord-Limburgse industrie, al ko men in alle gemeenten in meer of mindere mate fabrieken voor. Ongeveer de helft van de nieuwe vestigingen na 1943 kwam in dit oude kerngebied tot stand. Voor Noord-Limburg zal een voortgezet te industrialisatie een levensvoor waarde zijn en ook in de toekomst zal deze zich vooral rond de oude kern blijven concentreren. Een regionaal streekplan, dat de basis kan vormen voor een hechte planologische samenwerking op dit gebied, wordt door de schrijvers zeer aanbevolen, ja zelfs nadruk kelijk uitgesproken. Er kan op dit terrein alleen maar een positief resultaat worden verkregen door samenwerking der gemeenten. Coördenatie van de gemeentelijke plannen tot een regionaal industri alisatieplan zal noodzakelijk zijn om in de toekomst de werkgelegenheid in voldoende mate te kunnen ver groten. Eveneens zal de verbetering van de verkeerssituatie in N.-Limburg van essentiële betekenis zijn voor het welslagen van de industriali satie in dit gebied. Ambacht en detailhandel. In deze beschouwing wijden de schrijvers een aanzienlijk deel aan de bedrijf sgrootte van het midden- standsbedrijf. De zg. randbedrijven, dat zijn de bedrijven, die beneden de grens van de economische exploitatie werken, komen in Nrd.-Limburg in een tamelijk grote mate voor, al moeten de cijfers met enige reserve bekeken worden. Een omzet van minder dan f 10 mille in 1950 zou op ruim 16 pet. randbedrijven wijzen. Bij een grens van f 15 mille zou 't percentage randbedrijven reeds op 33 liggen. Verschuift men de grens der rand bedrijven naar f20 mille, dan wordt het percentage 41. Ook wordt de indruk gevestigd, dat het randbedrijf meer een plat telands- dan 'n stads verschijnsel is. Voor Nrd.-Limburg is Venlo het primaire winkelcentrum. De zuigkracht wordt ingeperkt door de steden Roermond, Eind hoven, Helmond, Nijmegen en de landsgrens. De schrijvers menen dat de toeloop van het Duitse pu bliek een te zeer incidenteel ka rakter heeft om van 'n zuigkracht te mogen spreken. Wanneer echter de Enromarkt de landsgrens doet ophouden een economische grens te zijn, dan zal Venlo zijn marktgebied tot in het aangrenzende Rijnland kunnen uit breiden. Thans moet het totale werkterrein gesteld worden op 140.000 inwoners, waarvan de helft in Venlo, Blerick en Tegelen woont. Als secundaire winkelcentra fun geren Tegelen, Blerick, Venray en Gennep. 48 personen vrij. Het aantal door de gemeente Venray te leveren, be draagt 29 van de 30 ingeschrevenen. De boerenbond Oirlo-Castenray besloot de nodige gelden voor de halte Oirlo, op te nemen bij de Boerenleenbank en van verschillen de zaken een zeker percentage te heffen om de geleende som zo gauw mogelijk af te lossen. Staande de vergadering werd voor f 2.000 aan vrijwillige bijdragen toegezegd. De ingezetenen werden ver zocht te vlaggen bij het bezoek van de Commissaris der Koningin aan onze gemeente. Mangelwortelen en stekruben waren te koop voor f 7 per 1000 kg. Nijmegen, nov. 1958 Geachte Redactie, In het artikel: „Plan-Zuid komt te voorschijn" wordt het een „moei lijke opgave" genoemd om 9 namen te vinden voor de nieuwe straten van dat plan. Wanneer de schrijver de namen per se verbonden wil zien met de heemkunde van Venray, dan heeft hij waarschijnlijk gelijk. Maar is dat nu absoluut nodig Als ik aan 'n inwoner van Ven ray vraag: „waar ligt die of die straat?" dan zal hij zich meestal eerst afvragen in welke buurt van zijn uitgestrekte gemeente het kan zijn. Veel gemakkelijker was het, wanneer hij 'n oriënteringspunt had. En dat punt ligt hier wel voor de hand: het Patersklooster met Gym nasium. Waarom dus niet: Klooster straat, Gymnasiumstraat, Francis- canenstraat, Gardiaanstraat, Rector straat e.d. Desnoods aan te vullen met enkele namen van Paters, die zich voor Venray verdienstelijk hebben gemaakt. Ik denk b.v. aan Pater Nielen. Zouden die namen te alledaags klinken dan zijn er ge noeg welluidende namen van Fran ciscaanse heiligen en geleerden te vinden. Dit is tevens dè kans om het werk van de Franciscanen in Ven ray metterdaad te waarderen. 'n Oud-dorpsgenoot. van 7 nov. 1908 Onder leiding van kapelaan Lenders is door de R.K. Volksbond een toneelvereniging opgericht, waarvoor zich 20 leden opgaven, De lessen van het herhalings- onderwijs zijn weer hervat met 18 leerlingen, een getal véél te klein voor zulke gemeente. Woensdag zijn alhier aange komen uit Gent (B.), een 10-tal Eerw. Zusters van Liefde. Deze hebben reeds een gebouw betrok ken van 't in aanbouw zijnde krank zinnigengesticht voor vrouwen. Te Oostrum kondigde een weegbrughouder aan, dat voortaan het weegloon per kar, onverschil lig waarmee beladen, is gesteld op 10 cents. van 8 nov. 1913 Op de Patersbleek alhier is geplaatst het grote circus Lasson, dat een 4-tal dagen aldaar voor stellingen zal geven. Voor het in de dorpsschool alhier te geven herhalingsonderwijs hebben zich, zegge en schrijve.... twee leerlingen aangemeld/Of men hier ook overtuigd is van het nut van wat meer ontwikkeling! - Het aandeel van de provincie Limburg in de nieuwe lichting voor de Nationale militie bedraagt 1185 manschappen. Het aantal inge schrevenen bedroeg slechts 1233. In geheel Limburg lootten dus maar Kuikens en kuikenpryzen Het laat zich aanzien, dat we langzaamaan uit de moeilijkheden gaan geraken wat betreft de lage eenheidsprijzen voor broedeieren en kuikens. Dit is niet alleen een ver heugend doch ook een zeer belang rijk verschijnsel, vooral met het oog op de fokkerij. Het aantal pluimveehouders, dat meer het inzicht gaat krijgen, dat er binnen de verschillende kruisingen en rassen grote verschillen bestaan, wordt opvallend groter. Publikaties van het toetsbedrijf in Putten werken hier in belangrijke mate aan mee. Hieruit volgt, dat de aankoopsprijs van het eendags kuiken eigenlijk maar van geringe invloed is op het uiteindelijk winst cijfer per kip. Enkele dubbeltje meer voor een kuiken, dat straks als hen guldens meer winst geeft, maakt niets uit en is zeker verantwoord. Voor iedere pluimveehouder is het van belang dat hij kuikens eist van een bekende afstamming. Laat u, voordat u bestellingen gaat doen, deskundig en vertrouwd voorlichten. Conserven-industrie te Horst Te Horst zal een conserven- industie gevestigd worden door de heer F. Coenen uit Venlo, waarvoor de benodigde grond aan de ge meente is aangevraagd. Mits goed keuring G.S., zal hem lha80 aren voor f 11.946 worden toegewezen aan de Stationsstraat. Verhoging presentiegeld Te Horst krijgen de raadsleden in het vervolg f 12,50 presentiegeld tegen f 10 in het verleden. deze wedstrijd niet te verliezen. De beide andere elftallen hebben uitwedstrijden. Het tweede gaat naar Wellerlooi om daar Resia 2 te verslaan. Jongens er moet voor gevochten worden, dat hebben jullie de laatste twee wed strijden van het eerste elftal wel kunnen zien. Daarom vooruit d'r aan. Het derde gaat naar America. Hopenlijk wordt men nu de bal niet kwijt zoals verleden jaar in dat hoge gras. Supporters er wordt op jullie steun gerekend. Het voetbalt zich veel gemakkelijker wanneer men gesteund wordt door een grote schare sportieve toeschouwers. De stand is: R.K.G.F.C. 6 5 0 1 10 16—9 Achates 6 5 0 1 10 12—6 R.K.D.S.O. 7 3 2 2 8 17—20 Meerlo 6 3 1 2 7 17—16 Oostrum 6 3 0 3 6 15—11 Montagn. 6 3 0 3 6 18—15 R.K.L.V.V. 6 3 0 3 6 17—18 Volharding 6 1 3 2 5 14—12 B.V.V. 5 2 1 2 5 13—17 Tienray 6 1 2 3 i 13—13 E.W.C. 6 1 1 4 3 13—17 Resia 6 1 0 5 2 11—23 Hockey-nieuws. De voor zondag 23 october j.l, vastgestelde wedstrijd Slttard- Venray kon wegens terreinmoeilijk heden niet doorgaan. Het dameselftal was op deze datum in Heerlen te gast en incas seerde hier een geheel onverwachte nederlaag (de eerste in dit seizoen), Het was een rommelige wedstrijd, waarin Venray tweemaal in eigen doel scoorde. Uitslag 31. Zondag j.l. speelde een dames combinatie vriendschappelijk tegen Deurne en toonde door een 40 overwinning dat men weer op het goede pad der overwinning is teruggekeerd, hetgeen we morgen in de thuiswedstrijd tegen Bergeyck graag bevestigd zouden zien. De heren spelen hun derde thuis wedstrijd en wel tegen Venlo 4, dat zondag Weert 2 met 7—1 een kopje kleiner maakte. „Oostrum"-nieuws Zondag de derde overwinning in dit seizoen. E.W.C. bleek ondanks al haar enthousiasme niet in staat, Oostrum te verslaan. Het eerste half uur was Oostrum zeker de betere ploeg. Dat onze midvoor door twee gavedoelpunten de stand op 2—0 bracht, was daar van het resultaat. Hierna zakte het spel zienderogen. Het was ook wel zeer moeilijk om tegen deze wilskrachtig vechtende Well'sen op de been te blijven. Met verre harde trappen in het wilde weg probeerden zij hun doel te be reiken. Dat hun dit een keer in deze wedstrijd lukte, was te danken aan de scheidsrechter, die niet floot voor een zekere overtreding. Met dit doelpunt, dat de stand op 2—1 bracht, groeide de spanning. Het spelpeil kwam echter niet omhoog. Alles bleef rommelig. Om dat de scheidsrechter te veel toe liet, ontaardde de wedstrijd bijna in 'n gooi en smijt beweging. Twee strafschoppen werden ons in deze periode onthouden. Gelukkig kon onze linksbuiten profiteren van een voorzet van de rechtervleugel om de stand op 3—1 te brengen. Zondag krijgen we weer een thuis wedstrijd. Dit hebben we te danken aan de KNVB, die or.s een thuis wedstrijd geefc als S.V.V. luit gaat voetballen. Elke zondag zal er dus in de gemeente Venray een voet balwedstrijd te zien zijn. Tlenray was de ploeg, die ons het vorig jaar na zoveel overwinningen het eerst weer klopte. Daarom opge past jongens, nu TOP op bezoek komt. Als er echter met volle inzet gespeeld wordt, behoeven we ook Schaaknieuws Zondag jl. speelde de Venrayse Schaakclub haar eerste competitie wedstrijd. De tegenstander was Roermond H. Aangezien deze slechts met 9 spelers opkwamen hadden we direct een voorsprong van 1 punt. Er werd zeer geanimeerd gestreden. De uitslag was voorlopig 53 voor Venray met twee afgebroken par tijen. Deze zijn opgezonden aan de L.S.B. voor arbitrage. Hoe de uit slag ook wordt, het was een pret tige wedstrijd. De detailleerde uitslag is als volgt: J. Petersn.o. 10 Pater O. Janssen—M. Zouters arb. J. Verhaagh—P. Stoffel V»—Vj L. deLang-EvertsePaymans 01 A. LucassenF. v. Avesaath 1—0 A. Vermeulen—W. Hoekstra V»—V» A. Deykers—J. Brekelmans 7,V, J. KokH. Hens arbitrage V. van MilL. S tapers 1—0 J. WismansA. de Wit V*V» S.V.V.-nieuws Alleen het 5e elftal heeft op Al lerheiligen een competitie-wedstrijd gespeeld en wel in Horst tegen Wittenhorst 5. In een spannende, sportieve en goed gespeelde wed strijd wisten onze jongens een zwaar bevochten 1—0-overwinning te be halen en blijven hierdoor geducht meespreken in hun afdeling. Voor a.s. zondag is het program ma als volgt: Wilhelmina '08Venray I. Het be zoek aan Weert zal voorlopig voor ons beslissend zijn voor wat betreft de strijd om de leiding. Weet Wilhel mina deze slag te winnen dan be draagt hun voorsprong 3 punten. Dit moet voorkomen worden en kan voorkomen worden, indien ons elftal in zijn beste vorm speelt en de voorhoede niet te slordig met de kansen omspringt, die zich on getwijfeld zullen voordoen. De grootst mogelijke krachts inspanning zal hiervoor geleverd moeten worden, maar het is de moeite waard. Supporters welke de reis naar Weert willen meemaken, gelieve de reisbonnen voor zaterdagavond 10 uur in café Schellen af te halen. Bij voldoende deelname wordt een extra bus ingezet, maar voor de or ganisatie hiervan is het gewenst, dat men vóór zondag de reisbonnen afhaalt. Venray 2—Blerick 2. Het bezoek aan Blerick 2 moet voor onze reser ves een gelegenheid zijn om de pas verworven gedeelde eerste plaats vaster in handen te krijgen. Als eeenieder zijn best doet, zal het heus wel lukken.J Kronenberg—Venray 3: 't Bezoek aan Kronenberg wordt ditmaal voor onze 3e elftallen een over- wing, daarvan zijn wij vast over tuigd. Weg van die laatste plaats heren! Venray 4—L.V.V. 2: Ons 4e elftal zal er zeker voor zorgen zich op eigen terrein niet te laten verras sen. Venray 5—Sevenura 3: Na 4 uit wedstrijden heeft het 5e nu einde lijk zijn eerste thuiswedstrijd en wel tegen een zeer ernstige mede- candidaat voor de eerste plaats. Deze eerste thuiswedstrijd mag echter niet verloren gaan! 0— De Vierlingsbeekse Schaakclub had vrijdagavond een zeer geani meerde en zeer vriendschappelijke wedstrijd in de Zwaan tegen haar Cuijkse collega. Vierlingsbeek heeft het er voor zijn manier van doen behoorlijk afgebracht, zij wonnen met 43. Cuijk had echter nog een 8ste speler meegebracht, die het tegen vier andere leden tegelijk opnam en deze alle vier wist te verslaan, een succes, waarmee wij de heer de Clerk gaarne feliciteren. Bij het afscheid bleek pas hoe dit gezelschap van 19 schakers en een behoorlijk aantal toeschouwers, zich intens met hun partijen hadden bezig gehouden. Er werd nog ge zellig over de resultaten gekeuveld. Beide clubs zien met verlangen uit naar de return-wedstrijd in Cuijk en het tot weerziens aan het slot was van beide zijden oprecht gemeend.

Peel en Maas | 1958 | | pagina 193