APPELS Eén priester voor 17.000 katholieken Laat oude bromfietsen uitsterven SPORT SIS?™™» 1KSS»".??" TSSTSS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Pastoor in een Zuid-Amerikaans provincie-stadje Actie „Rijdt Veilig 1958" Binnenkort: bromfietsen in bebouwde kom30 km Zaterdag 27 september 1958 No 39 NEGEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG MAAS ABONNEMENTS* De 28 Zuid-Amerikaanse landen en gebieden tellen in totaal 161.054.472 katholieken en 35.540 priesters. Dat betekent dat er één priester beschikbaar is voor ge middeld 4.531 gelovigen. Gerekend volgens Nederlandse maatstaven zouden er ruim 300.000 priesters moeten zijn. Wat de tragische inhoud van deze cijfers is, kunnen wij ons amper voorstellen. Daarom geven wij hier het woord aan een Belgi sche priester, die via het Zuid- Amerikaans College van de uni versiteit van Leuven naar Latijns Amerika is en daar op 't ogenblik een pastoor vervangt in een klein provinciestadje in de Braziliaanse staat Rio de Janeiro, op ongeveer 200 km van de hoofdstad. Het cen trum van dit stadje telt 3 a 4 dui zend inwoners, maar de hele ge meente heeft een bevolking van 17000 zielen. Voor die 4000 van het centrum is er een mooie kerk en voor de 13.000 overigen zijn er 6 kapellen, waarvan de laatste op bijna 60 km van de parochiekerk ligt. Dat alles vormt één parochie met één pastoor. In de parochie kerk komen in de week een 20 tot 30 mensen naar de kerk en op zondag goed 200, hetgeen niet veel is voor 4000 gedoopten. Die 200 zijn bijna uitsluitend vrouwen, meisjes en kinderen. Als men goed kijkt, ziet men ook een paar bedeesde mannen. Alhoewel de geloofsonwetendheid de grootste plaag is, krijgen de kinderen maar eens per week in de kerk catechismus. Er bestaat nog een Mariakongre- gatie voor meisjes en een bond voor het Apostolaat des gebeds voor de vrouwen. Voor de jongens heeft er ook een Mariakongregatie bestaan, maar deze is teniet ge gaan. Vóór een jaar heeft men voor de mannen (5 a 6 leden) de bond van St Vincentius a Paulo opgericht. En dat is alles voor de stad! In de kapellen wordt alleen mis gelezen, wanneer er iemand een mis bestelt. Zo blijft een kapel soms een jaar zonder mis. Er zijn te weinig mensen, die het kunnen bekostigen, want de pastoor moet omwille van een rugziekte per taxi vervoerd worden en door de slechte toestand van de wegen kan een auto maar 25 km per uur afleggen. Nooit wordt er catechismus in deze kapellen gegeven. Sommige mensen gaan er 's zondags het ro zenhoedje bidden en een kleine processie houden zonder priester. Op het land sterven allen zonder priester, zijn de meesten niet ge trouwd en kunnen dus hun Pasen niet houden. Wanneer ze komen om te trou wen, heeft gewoonlijk de jongen zijn eerste Communie nog niet ge daan of is juist één keer te com munie geweest. Zo heb ik eens 13 of 14 op een- volgende doopsels gehad, allen van onwettige kinderen. Niet zo heel weinig gaan naar het graf met één sacrament: het.... doopsel en ook dat hebben ze heel waarschijalijk nog onbewust ont vangen. Er bestaat natuurlijk geen pa rochieblad, dat bij afwezigheid van de priester tenminste zijn woord in de huizen zou brengen. Alles samen genomen heeft de Kerk het voorkomen van een win kel, waar allerlei devotieartikelen te koop zijn volgens de prijslijst van de dag. Met zo'n godsdienstige opvoeding is er natuurlijk geen spraak van zin voor apostolaat. Zelfs 't eigen geloof is onvoldoende beschut tegen vreemde invloeden. In de gemeente zijn er 4 of 5 protestantse centra en een centrum voor spiritisme: daarbij ook een vrijmetselaarsloge waar de „broe ders" elke week getrouw hun ver gadering houden. De tweeplaatsen waar de aankomende jeugd met ganse benden naar toe trekt is de dansklub en de bioskoop. Van de landelijke bevolking zijn er veel, vooral dienstmeisjes, die naar de grote stad trekken en daar rechtsteeks in kontakt komen met een heel nieuwe wereld van bederf en vreemde ideologieën. Er is een mirakel nodig om stand te houden! Een enquête wees uit, dat deze meisjes na korte tijd verblijf inde groot-stad grotendeels zwanger worden, 60 a 70 procent geloof ik. Ik mag echter niet vergeten het bestaan te vernoemen in de parochie van een kleine groep katechisten. Ze werden in het leven geroepen door invloed van buiten de parochie. Deze jonge meisjes zijn sinds enkele maanden begonnen met godsdienstlessen in de kapellen. Ze moeten dat echter heel bedekt, bijna geheim doen omwille van de af gunst van andere vrouwelijke ele menten in de parochie. GEEN TERMIJN VOOR VERNIETIGING Zelden zijn bij een jubileum zo veel sombere gezichten getrokken als bij de herdenking van het tien jarig bestaan van de bromfiets in ons land. Nauwelijks heeft men in vakkringen gememoreerd hoe het tien jaar geleden schuchter geïn troduceerde rijwiel met Hulpmotor op dit moment meer dan 800.000 nakomelingen langs de wegen heeft snorren, of een wijziging in het Ne derlandse verkeersreglement, de zo veelste die vooral betrekking heeft op ons vervoermiddel, vervult dui zenden berijders met zorg en er gernis. Hun brommer, waarvoor zij wie weet hoe lang gespaard hebben of waarvoor zij nog elke maand een bedrag wegbrengen, zien zij snel in waarde dalen, veel sneller dan de normale afschrijving door het ge bruik rechtvaardigt, totdat hij uit eindelijk volkomen waardeloos zal zijn. Niet omdat hij dan niet veilig meer zal zijn, maar enkel en alleen omdat er binnen afzienbare tijd niet meer op gereden zal mogen wor den. Omdat de Overheid door het buiten dienst stellen een datum ge fixeerd heeft. Een datum, die insiders als vol komen willekeurig beschouwen, al dus de KNMV. Somber jubileum Er was een wettelijke regeling. In 1953 werden de eisen vastgelegd waaraan een bromfiets moest vol doen en gelijktijdig werd een type keuring van de motortjes ingesteld, welke uitgevoerd werd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De goedgekeurde merken en typen werden in de Staatscourant vermeld. Vanzelfsprekend zorgden de im porteurs en fabrikanten ervoor, dat hun produkten zo spoedig mogelijk de vereiste goedkeuring verwier ven, met als gevolg, dat vrijwel alles, wat op de Nederlandse brom- fietsmarkt te koop was, aan de door de wet gestelde eisen voldeed. Later kwamen aanvullende bepa lingen en verkeersvoorschriften, die de vrijheid van de bromfietser min der groot maakten, zoals de maxi mum snelheid van 40 km per uur, maar ook de andere weggebruikers werden in dit opzicht aan banden gelegd. Een nieuwe regeling De gang van zaken voldeed nog niet. De controle op de naleving van het maximum snelheids voor schrift was moeilijk uit te voeren en teneinde de kans op overtre dingen zoveel mogelijk te beperken, besloot de minister de keurings eisen zodanig te wijzigen, dat elke bromfiets die nu in de handel ge bracht wordt, niet sneller kan rij den dan 40 km per uur. Sinds ruim een jaar hadden de in de R.A.I. verenigde fabrikanten en importeurs reeds vrijwillig de verplichting ,op zich genomen, de door hen af te leveren bromfietsen tot maximum 40 km per uur te beperken. Enkele andere impor teurs leverden nog wel snellere machientjes, daar er geen wettelijke verplichting was. Volgens de nieuwe regeling moe ten de fabrikanten en importeurs hun modellen nu ter keuring aan bieden bü het RAI-TNO instituut in Delft en worden deze daar in orde bevonden, dan krijgt de brom fiets een Rijkskeur door middel van een transfer op het frame. Elke koper kan dus zien of hij een goed gekeurde brommer aanschaft. 800.000 exemplaren zonder Rijkskeur De tot dusver in omloop gebrachte bromfietsen, goedgekeurd door de Rijksdienst voor het wegverkeer, hebben dit Rijkskeur niet en krij gen het ook niet. Deze zwarte schapen worden nog ruim 4 jaar, namelijk tot 1 januari 1963 op de weg geduld. Na deze datum moeten alle aan het verkeer deelnemende brommers van het nieuwe Rijkskeur voorzien zijn en dus moeten de 800.000 exemplaren, die op dit moment in omloop zijn, uit de roulatie geno men worden. Een groot deel zal deze datum ongetwijfeld niet halen, ofwel om dat zij daarvoor op het ogenblik al te oud zijn, ofwel omdat er ge bruikers zijn, die kans zullen zien brommers in die tijd helemaal „op" te rijden. De Minister moet evenwel ge dacht hebben, dat geen enkel exemplaar langer dan 5 jaar mee gaat. Het kunnen geen deskundigen zijn, die hem daarbij geadviseerd hebben.... Ernstige consequenties Een serieus onderzoek naar de levensduur van de brommer kan nooit ingesteld zijn, wanneer men tot een dergelijke conclusie komt. Hoevelen zijn er niet, die eens in de week gaan toeren of hun brommer slechts voor korte afstan den gebruiken. Hoevelen ook, die er alleen in de zomermaanden gebruik van maken. Op 800.000 bromfietsers zijn heel wat zorgzame berijders, voor wie een brommer een kapitaal bezit vormt. Zij geven er de verzorging van een kind aan en kunnen on gelooflijk lang plezier van hun brommer hebben. Waarom zijn er geen conclusies getrokken uit de reclamecampagne van een der grootste bromfietsfa- brieken, waarbij de bezitters van de oudste exemplaren een nieuw model werd aangeboden. Van de eerste vijftien in ons land gefabriceerde Mobylettes kwamen er nog TIEN te voorschijn, die nog steeds in gebruik waren en op dat moment 8 jaar rijden achter de rug hadden. Een van de eigenaars vond het maar zozo, dat hij zijn oudje nü gratis in kon ruilen voor een heel nieuwe. Want het machientje deed het nog zo best! Zo lopen er ook nog zeer oude Solexen en Berini's, om alleen de meest voorkomende merken maar te noemen. En niemand zal ontkennen, dat de later gemaakte brommers kwa litatief op een hoger plan staan en dus een nog langere levensduur hebben dan die eerste modellen uit 1948 en 1949. Het is absoluut zeker, dat tegen 1963 een zeer groot aantal brom mers van deze nieuwe regeling de dupe gaat worden. Vast staat ook, dat reeds op dit moment de waarde van een brom mer zonder Rijkskeur al minder geworden is. Bij verkoop of inruil over een, twee of drie jaren gaat dit steeds meer meetellen, omdat dergelijke brommers als handelsobject niet meer geschikt zijn en alleen de belangstelling van de sloper kun nen opwekken. In feite worden dus vrijwel alle brommer-eigenaren door deze re geling ernstig gedupeerd. Ook de verkeersveiligheid in het gedrang Er is nog een andere consequen tie aan het stellen van een termijn, een die ronduit gevaar kan opleve ren voor de veiligheid op de weg. Want wat voor aansporing hebben de bromfietsers tegen de tijd dat hun machientje van de weg moet verdwijnen, om daaraan nog te laten repareren? Meent men, dat iedereen bereid zal zijn dan nog onkosten te maken om zelfs met het oog op de ver keersveiligheid noodzakelijke voor zieningen te laten aanbrengen? Remkabels of remvoering ver nieuwen is „zonde" van het geld, evenals het vervangen van versle ten banden voor nieuwe, die min der slipkans bieden. En die speling in balhoofd of wiellagers moet maar blijven zitten. Waaróm nog geld uitgeven in het vooruitzicht, dat na korte tijd de hele bromfiets toch op de schroot hoop gegooid zal moeten worden. Voor eigen veiligheid? Ach kom, dan maar wat voorzichtiger rijden. Elke investering is immers weg gegooid geld... Eens goedgekeurd, blijft goedgekeurd. Wij hebben er hierboven al op gewezen, dat alle in omloop zijnde bromfietsen van een door de Minis ter goedgekeurde soort zijn, i.e. zij hebben de goedkeuring van de Rijksdienst voor het wegverkeer. Wij menen, dat iedereen het recht moet hebben een voorwerp, dat aanvankelijk de officiële goedkeu ring van een Rijksinstantie heeft gekregen, te blijven gebruiken tot het versleten is. Hoe lang dit is doet niet ter zake. Het zou terecht verontwaardigde protesten regenen wanneer bepaald zou worden, dat b.v. de door de KEMA goedgekeurde strijkbouten, stofzuigers, wasmachi nes, enz. over enkele jaren weg gegooid moesten worden. De huis vrouwen zouden onmiddelijk in het geweer komen! Heeft men bij de omschakeling van de netspanning in verschillen de steden ook niet alle electrische apparaten gratisi opnieuw gewik keld of van nieuwe elementen voor zien? Heeft men alle lampen niet gratis door nieuwe vervangen? Stelt de Minister een bepaalde termijn, dan moet hij het verstrij ken hiervan voor de resterende exemplaren een schadevergoeding gegeven worden. Natuurlijk is dit ondoenlijk, maar daarom is ook het stellen van een termijn onjuist. Elke termijn is in dit geval onjuist, om dat iedereen het recht moet hebben zijn (goedgekeurde) bromfiets te blijven berijden. Het is mogelijk, dat bij het vast stellen van deze termijn reeds ge sproken is, om deze kort voor het verstrijken te verlengen. Maar ook dit is niet acceptabel omdat, zoals wij schreven, nu reeds de brom fietsen in waarde verminderen en men over enige tijd de (noodzake lijke) reparaties zal gaan 'beperken. Laat alle oude brom fietsen uitsterven Rechtvaardig is o.i. alleen, om alle oude bromfietsen onbeperkt op de weg te laten. Alle exempla ren die thans in omloop zijnen die niet de nieuwe rijkskeur hebben, zou men een bepaald niet te ver wijderen kenmerk moeten geven. Dit zou in enkele maanden kun nen geschieden. Nadien mag geen enkele bromfiets meer nieuw op de weg komen, die niet van de nieuwe Rijkskeur met nummer voorzien is. Dan wordt voorkomen, dat op 1 januari 1963 tienduizenden in goede, volkomen veilige staat verkerende bromfietsen zomaar moeten wor den vernietigd. Dan blijft ook de animo, om alle bromfietsen in goede staat van onderhoud te hou den, waarmede de verkeersveilig heid ten zeerste gediend is. „Oostrum,,-nieuws Een bar slechte wedstrijd, dat is ongeveer alles wat wij van de wed strijd OostrumD.S.O. kunnen zeg gen. Dat Loram tenslotte won is voor het grootste gedeelte te dan ken aan het geluk, dat grotendeels aan hun kant stond. Voor de rust ging het nog vrij behoorlijk al werden de geboden kansen totaal onbenut gelaten. D.S.O. profiteerde van een fout in de verdediging en kwam dus voor met 10. Na de thee werd schijnbaar alles slechter, namelijk het weer en de wedstrijd. Nog kon Oostrum gelijk maken, maar voor het einde maakte D.S.O. toch het winnende doelpunt. Dat de toeschouwers bij dit scha mel spel niet hard naar huis zijn gelopen, pleit voor hun trouw aan de club. Vooral in de voorhoede wilde het niet vlotten. Het samen spel was volmaakt zoek. Willen we iets bereiken, dan zal hieraan meer aandacht moeten worden geschon ken. In de achterhoede ging het iets beter, al kwamen er veelvuldig fouten voor, die ons dan ook nood lottig werden. Het tweede elftal speelde in Ber gen een goede wedstrijd. Dat zij toch met 63 ten onder gingen was totaal geen schande. Het derde elftal moest met 8—1 de overwinning aan Sevenum 3 geven. Na twee voetbalzondagen geen enkel puntje behaald. Hopenlijk komt de verandering zeer snel. Mis schien gaat het weer dezelfde kant op als het vorige jaar, toen we eerst vijf wedstrijden op een rij verloren en daarna ongeveer alles verder wonnen. VOETBALTOTO. Van 53 werd de clubprijs gewonnen door J. Ver- sleijen, met 12 punten. HANDBOOG-SPORT Zondag werd onder minder goed weer het vierde en laatste districts concours gehouden van District XI bij Diana. De uitslagen waren als volgt: Ereafdeling le Diana I 454 2e Batavieren I 454 3e St Oda I 453 4e St Hubertus i 449 5e St Anna I 426 6e St Sebastiaan I 421 7e St Antonius I 415 8e Willem Tell I 396 9e St Joris I 378 Klasse A: le Ons genoegen I America 431 2e idem I Ysselsteyn 428 3e Diana II 415 4e Rare schutters I 396 5e St Oda II 379 6e De Eendracht I 364 7e St Hubertus II 362 8e St Anna II 333 9e St Oda III 279 VLOT EN STERK BIJ SPORT EN WERK! TER BALKT 8. SCHUTTE N.V. ENSCHEDE TEL. K 5420-3747 Gecontracteerde ALLEENVERKOOP voor gehele meente VENRAY (met kerkdorpen: ge- TEXTIELHANDEL BEDRIJFSKLEDING naast Raadhuis Hofstraat Telefoon 473 PK. P.K. P.K. P.K. P.K. P.K. Klasse B: le Batavieren II 401 2e Ons genoegen IIY. 376 3e Griendtsv.uitsp. I 356 4e St Sebastiaan II 355 5e St Antonius II 327 6e St Agatha I 314 7e Diana III 307 8e St Jozef I 271 9e Willem Tell II 211 Klasse C: le St. Joris II 313 2e Diana IV 300 3e St. Oda IV 275 4e St. Sebastiaan III 275 5e Ons Genoegen II America 258 6e Rare Schutters II 219 Klasse D: le St. Hubertus III 257 2e De Eendracht II 240 3e Ons Genoegen III Ysselsteyn 226 4e St. Antonius III 215 5e Ons Genoegen III America 208 6e St. Sebastiaan IV 181 7e Ons Genoegen IV Ysselsteyn 178 8e St. Jozef II 174 9e De Eendracht III 106 10e St. Joris III 106 j Kampioen ere-afd. Diana I 1823 Klasse A Diana II 1657 Klasse B Batavieren II 1504 Klasse C Diana IV 1190 Klasse D St Hubertus III 1151 Hoogste schutter over 4 concour sen J. Siebers, Diana 334 punten in 40 pijlen. Personele prijzen: le A. Fleurkens, Ysselsteyn 49 p 2e A. van Ooi, St. Oda 4 x 10 3e B. Camps, Ysselsteyn 4x9 4e F. Martens, St. Joris 5x8 5e A. Drabbels, Batavieren 4x7 6e H. Creemers, St. Sebast. 4x6 7e W. Strijbos, Batavieren 4x5 8e M. Jacobs, St. Anna 3x4 9e M. Thijssen, America 2x3 10e H. v. Meijel, Eendracht 3x2 lie J. vd. Munckhof, America 3x1 Drietallen le St. Oda 127 pnt 2e St. Sebastiaan 121 pnt 3e St. Hubertus 120 pnt Schutters boven 60 jaar le W. Arts, St. Anna 82 p 2e P. J. v. Arssen, St. Ant. 72 p 3e G. Aarts, Diana 70 p 4e H. Arts, St. Hubertus 66 p 5e J. Arts, St. Oda 64 p Schutters beneden 16 jaar le P. Janssen, St. Sebastiaan 74 p 2e H. Peeters, St. Oda 73 p 3e J. Janssen, St. Hubertus 70 p 4e L. S winkels, Diana 69 p 5e L. Janssen, St. Oda 68 p 6e Fr. Weijs, Batavieren 67 p U komt toch ook kijken op 12 october Op 1 maart j.l. zijn de diverse afdelingen van het Verbond voor Veilig Verkeer in Noord-Limburg gestart met de actie „Rijdt Veilig 1958". Voor de afdelingen Venray en Wanssum werden 174 motorrijtuigen en 35 bromfietsen ingeschreven. De inschrijving legde aan de deel nemers de morele verplichting op te trachten een half jaar lang zo veilig en zo goed mogelijk te rijden en zodoende te trachten de ver keersveiligheid te verhogen. Het sluitstuk van deze actie was dan de oriëntatierit, die zondag jl. door Venray en Wanssum was ge organiseerd. 76 motorrijtuigen en 17 brom fietsers werden voor deze oriën tatierit ingeschreven. De organi satie van de oriëntatierit was in handen van de heren F. Jansen en J. van Opbergen. De start en finish vonden plaats op het Henseniusplein te Venray, terwijl de af te leggen route liep door de gemeenten Venray en Wanssum. Van de 71 deelnemende motor rijtuigen werden er 21 gediskwali ficeerd en van de 16 deelnemende bromfietsen werden er 8 gediskwa lificeerd wegens overschrijding van de tijdgrens etc. 49 motorrijtuigen en 8 bromfietsen werden geklas seerd. De 49 geklasseerde motor rijtuigen en de 8 geklasseerde bromfietsen liepen samen in totaal 23.100 strafpunten op. Na de telling etc. bleken de vol gende deelnemers zich alsvolgt in de prijzen te hebben gereden, tw. in de klasse motorrijtuigen. 1 Th. Claessens Grotestr. 5 pnt. 2 C. Janssen, Kemp weg 108 3 L. Poels, Leunseweg 117 4 C. v. Enckevort Wanssum 150 5 J. Colsen, Langstraat 153 6 W. v EnckevortWanssum 205 7 J. Flinsenberg, Langeweg 256 S J. v. Haren, Grotestr. 289 9 C. v. Aarsen Stationsw. 301 10 A. v. Mil, Maashesew. 307 11 P. v. Leendert, Wanssum 318 Bij de rijwielen met hulpmotors gingen de prijzen naar 1 F. v. Opbergen, Kolkweg 208 pnt. 2 P. Weijs, Wanssum 299 3 P. v. Enckevort Wanssum 331 's Avonds vond in zaal Wilhelmi- na voor alle deelnemers een feest avond plaats. Een show-orkest zorgde voor het nodige amusement en de stemming onder de aanwe zigen was best. In de loop van de avond vond de prijsqltreiking plaats, nadat eerst door de heer F. Janssen een korte uiteenzettieg was gegeven over de gereden orientatie-rit. Met een kort en toepasselijk woord feliciteerde de voorzitter, de heer J. Janssen, de diverse prijs winnaars en overhandigde hun de door hen behaalde prijzen. Hij sprak voorts een woord van dank aan allen die aan deze actie hun mede werking hadden verleend, waarbij hij speciaal dank bracht aan de gemeentebesturen van Venray en Wanssum voor de door hen beschik baar gestelde wisselbekers. Wijziging van het Wegenverkeers reglement, waarbij voor bromfiet sen een maximum snelheid van 30 kilometer per uur binnen de be bouwde kom wordt voorgeschreven, bevindt zich in een vergevorderd stadium van voórbereiding. Aldus deelt minister Algera mee bij de begroting van Verkeer en Water staat. Bij de invoering van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom men werd aanvankelijk uitgegaan van de gedachte, dat het begin en het einde daarvan niet op speciale wijze behoefde te worden aange geven, doch dat ten deze kon wor den volstaan met de plaatsnaam borden, die de grenzen der bebouw de kommen aangeven. In de practijk bleek deze aan duiding evenwel niet voldoende duidelijk te zijn. Teneinde aan dit bezwaar tege moet te komen is een wijziging van het Wegenverkeersreglement in voorbereiding in dier voege, dat het begin en het einde van de zone, waarvoor een maximumsnelheid van 50 km per uur geldt, moet worden aangegeven door de inter nationaal aanvaarde borden, die het begin en het einde van een snel heidsbeperking aanduiden.

Peel en Maas | 1958 | | pagina 127