HENDRIX
japonnen
Meisjes,;
Anders dan op briefkaarten
Geen stal, geen hot,
maar een kille grot.
Het ongeluk van Hannessoe
DOUWE EGBERTS
-Thee
löccotó
ook voor
ga maar kijken bij
Uitsluitend te NIJMEGEN
Korte .Molenstraat hoek Ziekerstraat
In het stedeke, waar Christus zijn
jeugd heeft doorgebracht, vind men
weinig betrouwbare herin
neringen aan Hem.
Merkwaardig, dat er nog wel een
aantal ouderwetse timmerlieden hun
bedrijf uitoefenen.
Ze werken ongeveer op gelijke
manier als de ambachtslieden in
Jezus' tijd. Van moderne middelen
maken ze weinig gebruik.
Het is een aantrekkelijke gedach
te, dat de knaap Christus op ge
lijke wijze als deze mensen in een
werkplaatsje vol houtkrullen Zijn
arbeid heeft verricht.
Bethlehem en Nazareth zijn twee
vaste punten in de jeugdperiode
van Christus geweest.
Wij lezen er in de bijbel niets
van of Christus later nog Zijn ge
boorteplaats heeft bezocht (zij ligt
8.5 km. van Jeruzalem). Wel kwam
hij te Nazareth, waar men Hem
allesbehalve vriendelijk gezind was.
Maar zowel Bethlehem als Naza
reth en daarmede al hetgeen aan
Christus' geboorte en jeugd herin
nert, vervaagt naarmate Jeruzalem
meer in het midden van Zijn arbeid
kwam te staan.
En zo wijzen zowel de geboorte
grot Bethlehem als de timmer
manswerkplaats te Nazareth heen
naar de reeks van plekken in Je
ruzalem, waar Jezus Zijn voor
naamste tekenen deed en waar Zijn
Bloed eenmaal vloeide!
voor moeilijk
heden, ofwel
voor raad en
inlichtingen is de R.K. Vereniging
tot bescherming van Meisjes:
Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers
Grote Straat 28, Tel. 581;
Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot,
Oostsingel 6, Tel. 393;
Mevr. A. Pijls-Drenth,
Grote Straat 14;
Mej. T. Coenen, Patersstraat 30,
TeL 588; Mej. T. Paping, Paters
straat 30; Mej. M. Pijls, Grote str.
14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de
Weichs de Wenne, Geijsteren, Tel.
250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck,
D 67, Tel. 263
staan met elkaar in een hecht verband.
Grond en gewas zijn de basis. Breng die
door juiste bemesting in de beste conditie.
En wat grond en gewas voor ons hoog
opgevoerde cultuurvee nóóit bij machte
zijn op te brengen, dat wordt U geleverd
in de vorm van
HENDRIX VEE-MELEN
en tal van speciale mengvoeders.
VEE-EN PLUIMVEEVOEDERFABRIEKEN
ONDER WETENSCHAPPELIJKE LEIDING IN EIGEN
LABORATORIA EN OP DE PROEFBEDRIJVEN TE BOXMEER
HOFLEVERANCIER VAN Z.K.H.
DE PRINS DER NEDERLANDEN
Luistert IEDERE MORGEN voortaan om 3 minuten voor 12 uur
naar Radio Luxemburg op golflengte 208 meter voor de landbouw-
rubriek „RONDOM DE HOEVE"!
I kobalthoudende
KOPERSLAKKENBLOEM
grasland elke 2 jaar 200-300 kg/ha
bouwland 3 300-500
LANDBOUWKUNDIG BUREAU
VOOR SPORENELEMENT - MESTSTOFFEN
Velperweg 157 - ARNHEM - TEL. 20342
De timmerman werkt
nog steeds.
Tal van weidegronden lijden
aan koper- en kobalt-gebrek.
Het vee lijdt daaronder óók
en tenslotte de boer zélf
door te weinig melkproductie!
Strooi daarom
Het is niet mogelijk om een
Kerstfeest te vieren zonder in ge
dachten terug te gaan naar Bethle
hem, waar Christus werd geboren
en naar Nazareth, waar Hij als kind
heeft gewoond.
Gelukkig, dat wij beide stadjes
niet in werkelijkheid behoeven te
bezoeken. Vooreerst zou dat een
riskante onderneming zijn: het is
immers nog verre van rustig in het
joodse land. Maar ook al waren de
velden van Efratha de landstreek
nabij Bethlehem, waar eenmaal de
herders het engelenkoor hoorden
en het gebied van Galilea, waar
Nazareth ligt, volkomen vredig,
dan nog zou een pelgrimage naar
die plaatsen ons teleurstellen. Want
ze zien er zo geheel anders uit als
wij ze ons hebben voorgesteld! 3?\
De Engelse schrijver Morton, die
op een hete dag naar Bethlehem
reisde, schreef daarover:
„Ik zag in mijn verbeelding een
besneeuwd landschap, waar schaap
herders in dikke jassen gehuld de
wacht hielden bij hun kudde, onder
een vriezende hemel. Ik zag ik mijn
gedachten een kleine hut, waarin
de dieren in hun stallen stonden te
trappelen en de adem van hun
mond in de koude lucht bliezen.
Op het stro naast de krib zat
geheel verloren in haar geluk
een Moeder, met een stralend licht
om haar hoofd en met een klein
Kind in haar armen. De sterren
schenen koud en door de lucht
kwam het geluid van verre klok
ken."
„Dit was", zo schreef Morton,
„mijn kinderlijke voorstelling van
Bethlehem; een voorstelling, die
mij mijn hele leven bijgebleven is
en zich gevormd had onder invloed
van Kerst-briefkaarten, die ik als
kind kreeg. Het was een beeld, dat
ontstond door de eerbied en de
vroomheid, waarmee een koud land
in het noorden de geschiedenis van
de geboorte had omgeven."
Hoe was 't werkelijk
Wij zullen ongetwijfeld allemaal
dezelfde indrukken hebben opgedaan
als de schrijver, die hier werd ge
citeerd.
Schilders en dichters zijn ontrou
we gidsen geweest. De geboorte
van Christus had niet plaats in een
stal, zoals wij die kennen, maar zij
geschiedde in een grot, gelijk de
oude huizen in Bethlehem ze nog
kennen, een spelonk-achtige kel
derverdieping. Men bezigde zulk
een ruimte inderdaad als nachtver
blijf voor het vee.
Toen Maria en Jozef geen geschikt
logies in het oude stadje konden
vinden, hebben ze met zo'n grot
genoegen genomen.
En in die weinig romantische
ruimte aanschouwde Christus het
levenslicht.
Onder de Geboortekerk te Beth
lehem wijst men de grot aan, waar
Christus geboren zou zijn. Wie de
plek ziet, zal zijn' teleurstelling
moeilijk kunnen verbergen.
Van Bethlehem naar Nazareth
is de afstand niet groot. Deze
plaatsen liggen even ver van el
kaar als Amsterdam en Leeuwar
den.
In onze gedachten is het poëtisch
Bethlehem echter een heel eind van
het prozaïsche Nazareth verwijderd.
Dat komt, omdat we Bethlehem
altijd hoger aanslaan. Bethlehem
was de stad van David, maar kon
uit Nazareth iets goed komen
vervolg van voorpagina)
En Joep, hij hakkelde nog na: „Seefke, ik b ben er de schuld van,
en het zzal nooit meer gebeuren. En het kkkerststalletje
en de kerstboom en alles, ddie komen ook in orde, vvader en
ik bouwen die morgen op. De schoonste van allemaal!"
Seefke die nog tegen Joep lag aangeleund om het verdriet, keek op
en ging recht staan.
Maar Joep wachtte niet af, en hakkelde door: „ik hebik heb nog
nnooit, eerlijk waar, een meismeisje in m'n armen gehad,
Seefke, en jij... jij b... bent de eerste! en, nee... dat zeg ik n...
niet omdat ik 'n borrel op heb, maar eenou, het is goed, maar
ik weet niet, wa wat ik moet zeggen. Alleen maar! mijn Seefke!
„Joep!"
In die hoek, daar ligt de kerstboom. Op die tafel, daar staat de doos
met versiersels en liggen de beeldjes, en de kerststal is op een stoel
geplaatst. Vader ligt er nog, daar op de geïmproviseerde draagbaar. Maar
hij beweegt zich en hij murmelt: „pro... proficiat, Joep, pro... pro-
ficikt en pro prosit. Maar nou echt de 11laatste borrel, an
anders wordt S Seefke te on ongerust." Vader kreunt nog wat,
beweegt zich opnieuw, en hij slaat de ogen op. Verwezen kijkt hij even
rond, fronst dan z'n weenkbrauwen, en dan zegt hij, maar lacht toch:
„Seefke, ik b ben dus thuis. Seefke, iik had d dit niet moeten
doen ik ik maar het zal nooit meer gebeuren Seefke, lief
kind, la lach eens. M. .morgen ben ik weer goed, en Joe Joep helpt
ons aan de kkkerstboom en de stalDan is vader uitge
praat en kijkt hij nog maar enkel. Doch Joep neemt het over: „morgen,
Seefke, echt waar, hahand op het hart, het ststalletje en de
kkerstboom, ddie maken we samen klaar. En er zal geen
mooiere in de hele w wereld te zien zijn, en er z.zal geen schoner
kerstfeest gevierd worden ddan hier. En geen drdruppel meer
over m'n lippen ondanks ddat ik maar 'n koelpiet ben, maar wel
zzal de schoonste droppel in zijn ziel zitten. De schschoonste
droppel in mijn hart. Die blblijft erin. Die is er nu ingekomen. De
schoonste. Seefke, je bent van mij van n.. af aan., van mij. En het
Kerstkindje, d dat zal wel een beetje boos op de nieuwe houwer zijn.
Het zal wel 'n bbeetje b.boos op me zijn, en het Kindje heeft
er recht toe. Mmaar wij, jij en ik en vader, we zullen sasamen
voor het door ons gemaakt stalletje gaan staan, en wwe zzullen
het Kindje Jezus en de MMoeder Gods en Sint Jozef en de he.
herdersen de kokoningen toezingen van „Stille Nacht, heilige
nacht" en van „Adeste fidelis". Jij hhebt een ggoede stem,
Seefke, ddat heb ik al es gehoord, en ik k kan ook goed zingen.
En dan is vvader weer beter, en we zzingen alle drie. Dan
zullen het KKindje, en Ma Maria en Jo Jozef gelukkig zijn
en ze zullen vader en mij niet langer kwaad aankijken. En ddan,
wel Seefke, wwe doen dat, en ddan zullen wij ook gelukkig
zijn, wij, vader en jij en ik. En we zullen ook lachen. En jij m mag
ons daarom ni e.niet langer kwaad aankijken. SeeSeefke, jij
en ik, e
Joep, wat heb je lang gesproken en veel gezegd. En veel schoons
toegezegd! Seefke wist 'n traan uit 'r ogen.
Maar dat schoonsdat komt nu in orde. Seefke weet het.
Inderdaad.
Vader beweegt zich weer hij wil van de baar. Joep en Seefke helpen
hem. De anderen gaan met een „goeienavond verder!"
De kerstboom en het stalletje zijn door Joep en Seefke gemaakt en
opgetuigd; vader Hannessoe hielp hen daarbij. Laat gebeurd zijn wat
nu eenmaal gebeurd is, maar het kerstfeest is zo schoon voor hen ge
weest, voor hen allen: voor Seefke, voor Joep, voor Hannessoe. Maar
toch in het bizonder voor Seefke en Joep. Seefke, ze was immers
•ok een kerstgeschenk!
En het slot van deze vertelling?
Wel, moet dat nog gezegd worden!
waarmee hij zijn Seefke leed zou kunnen verschaffen; Mariekatrieng
boven in de hemel zal tevreden zijn.
Trouwens, het zou ook geen pas meer geven. Want Seefke en Joep
hebben een fatsoenlijk huishouden opgezet, en ze hebben al zoveel
kunnen sparen dat ze over enkele maanden hun eerste kindje gaan
kopen.
Over enkele maanden hun eerste kindje! Joep hoapt, dat het 'n kerst
kindje zal zijn, zoals Seefke. Aan het kerstfeest bewaren ze hun eerste
gezamenlijke herinnering.
GERARD LEMMENS
Juist met de feestdagen, als het binnen
goed en gezellig is en de fijne geur van
het, met extra zorg gezette, kopje koffie
of thee bijdraagt tot die prettige, feestelijke
sfeer, dan wordt er in alle rust dubbel
genoten van al wat de vertrouwde naam
Douwe Egberts draagt!
Het heerlijk-pittige aroma van Douwe Egberts koffie, de
fijne opwekkende geur en smaak van Pickwick thee worden
in deze dagea extra geproefd, gekeurd en gewaardeerd.
Zij dragen veel bij tot de goede, huiselijke feeststemming.