De veldarbeid loopt ten einde Het paard heeft nog niet uitgediend op de boerderij pinda- c hocolade 45 kand j koek 49 speelgoed* haring in tomatensaus Meisjes, ^S™Stoa8ve t™eVoa/5™n WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRUSBPEB KWARTAAL f L40 BUITEN VENRAY I 1.60 Bekendmakingen. Inentingen Folklore in november 't lekkertje van ÜQfjkQ beestjes IO H en nog j| Uw extra blik voordeeltje Zaterdag 9 november 1957 No 45 ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG L EN MAAS CONFECTIE VAN EEN RIJK BEZIT Inwilliging aanvragen Byzonder Kleuter-onderwas. Burgemeester en wethouders van Venray maken bekend, dat de raad dier gemeente in zijn vergadering van 29 oktober 1957 heeft besloten medewerking te verlenen aan: I. een verzoek van het bestuur van de r.k. kleuterschool „St. Agnes" Leunse weg 1 te Venray, dd. 9 september 1957, om ingevolge artikel 50 der Kleuteronderwijswet gelden uit de gemeentekas te mogen ontvangen voor de aanschaffing van de eerste inrichting met ont wikkelingsmateriaal, hulpmiddelen en schoolbehoeften, ten behoeve van de onder dat bestuur staande kleuterschool. II. een verzoek van het bestuur van de bijzondere kleuterschool te Oostrum, dd. 23 september 1957, om ingevolge artikel 50 der Kleu teronderwijswet, gelden uit de ge meentekas te mogen ontvangen voor de aanschaffing van ontwik kelingsmateriaal, hulpmiddelen en schoolbehoeften ten behoeve van de onder dat bestuur «taande kleuter school. III. een verzoek van het bestuur van de r.k. kleuterschool te Leunen K 4a, dd. 14 september 1957, om ingevolge artikel 50 der Kleuter onderwijswet, gelden uit de ge meentekas te mogen ontvangen voor de aanschaffing van ontwik kelingsmateriaal, hulpmiddelen en schoolbehoeften ten behoeve van de onder dat bestuur staande kleu terschool te Leunen K 4a. Ingevolge artikel 54 der kleuter- onderwijswet kan iedere ingezetene en het schoolbestuur binnen 30 vrije dagen, te rekenen vanaf heden van genoemd besluit in beroep komen bij Gedeputeerde Staten. Gedurende die termijn liggen alle bescheiden op de aanvragen van de schoolbesturen betrekking heb bend, kosteloos voor eenleder ter inzage op de secretarie der ge meente. Venray, 29 oktober 1957. Burgemeester en wethouders der gemeente Venray brengen ter open bare kennis, dat door de raad dezer gemeente in zijn vergadering van heden aan het bestuur van de r.k. bijzondere lagere school te Yssel- steyn een daarvoor gehuurd lokaal is ter beschikking gesteld en mede werking is verleend voorde eerste inrichting van dat lokaal. Venray, 29 oktober 1957. Burgemeester en wethouders vnd. A.H.M. Janssen, burgemeester. J. v.d. Boom, wnd. secretaris. Last van Zenuwen? Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen. Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis, dat gelegenheid bestaat tot kosteloos inenten tegen diphterie, kinkhoest en tetanis. In de kerkdorpen Ysselsteyn, Veu len, Heide en Merselo, op woens dag 13 november 1957: om 2 uur n.m. in de school te Ysselsteyn; om 2.40 uur n.m. in de school te Veulen; om 3.20 uur n.m. in de school te Helde en om 4 uur in de school te Merselo, In de kerkkorpen Leunen, Cas- tenray, Oirlo en Oostrum, op dins dag 19 november 1957: om 2 uur n.m. in de meisjes school te Leunen; om 2.30 uur n.m. in de school te Castenray; om 3 uur n.m. in de meisjes school te Oirlo en om 3 30 uur n.m. in de school te Oostrum. Wij vertrouwen erop, dat alle ouders, wier kinderen nog niet vol ledig tegen deze gevaarlijke kinder ziekten zijn geënt, van de geboden gelegenheid gebruik maken. De kinderen moeten tenminste 3 maan- ken oud zijn en gezond. Kinderen die reeds enkele jaren geleden een inenting hebben gehad, kunnen op genoemde dagen één in enting ontvangen, terwijl de kin deren die geënt zijn tegen polio niet aan deze enting mogen deel nemen. Men wordt verzocht stipt op tijd aanwezig te zijn en de inentings- kaart mede te brengen. De tweede en derde inenting zul len nader bekend worden gemaakt. Venray, 30 oktober 1957. Burgemeester en wethouders voornoemd, A.H.M. JANSSEN, burgemeester J. v.d. BOOM, wnd. secretaris. BEL OP BIJ BRAND No. 392 Men ziet in de steden practisch geen paarden meer. Daarom is het geen wonder, dat menigeen zich afvraagt of er nog wel paarden worden gebruikt. Zelfs vele grote boeren menen, dat het paard heeft afgedaan, omdat zijzelf geheel hun bedrijf hebben gemechaniseerd. Maar zij vergeten, dat de Neder landse boerenstand voor 't grootste deel bestaat uit kleine tot zeer kleine boeren, die over het aan schaffen van een dure tractor nog niet kunnen denken, laat staan over zouden gaan tot algehele mechanisatie. Want dat is nog altijd een dure geschiedenis, waar voor heel wat kapitaal nodig is. Het paard kan op die bedrijven nog niet worden gemist. Dat blijkt wel uit het feit, dat er in ons land nog steeds een kleine tweehonderd duizend paarden zijn. Toch hebben we aan die tweehonderdduizend paarden niet voldoende. We hebben vermoedelijk de grens van de toelaatbare inkrimping al overschreden. Dat is niet alleen in ons land het geval, maar ook in andere landen. Merkbaar was het gebrek aan paarden reeds in de nog vers in het geheugen liggende periode van de S uezkanaalk westie. Elders gaan er, naar aanleiding van de toen opgedane ervaringen, stemmen op, om een „paardenreser- ve" te vormen, want wanneer de toevoer van vloeibare brandstof af gesloten wordt, komt de tractie al direct in het gevaar. Te oud Wanneer we de resultaten van de dit jaar gehouden paardentelling bekijken, zien we, dat er een kleine toename is bij de eenjarige paarden, veroorzaakt doordat vermoedelijk minder veulens in het afgelopen jaar naar de slachter werden ge bracht. Dat was trouwens hard no dig ook, want we hebben een ver ouderde paardenstapel met weinig jonge aanvoer. We komen al duizenden dieren tekort, althans over een Jaar of twee drie. Wanneer regeren ooit vooruit zien is, dan geldt dit wel bij de fokkerij, zowel van rundvee als van paarden, omdat men nu een maal hier met een machinale pro- duktie te doen heeft. Vergroting der produktie heeft langere tijd nodig en langer, naar mate er minder moederdieren ter beschikking staan. Normaal brengt 'n merrie slechts éen jong ter wereld per jaar. Doch niet elke merrie wordt gedekt en niet elke gedekte merrie brengt een veulentje. Vandaar, dat men thans z'n uiterste best doet de vruchtbaarheid te ver groten om bijv. van 60 pet. op 80 pet. te komen. Dit probleem is door veeartsen over de gehele wereld in studie ge- nonen en er zijn bij sommige tas sen al opvallende verbeteringen tot stand gebracht. Meer pony's Vergroot is ook het aantal pony's (ongeveer met 1000 toegenomen). Het betreft de bekende Shetlanders en voorts de (nog betrekkelijk on bekende) Fjordenpony's. Wat echter duidelijker taal spreekt dat is het feit, dat van de zijde van de overheid en wel bij monde van de Rijksconsulent voor de paarden fokkerij, dr. B. J. Groeneveld, een beroep op de merriehouders is ge daan, om toch vooral zoveel als mogelijk bij deze merries te fokken. Dr Groeneveld zei in zijn uit voerige oproep o.m., dat het meest verontrustend is het afnemen van het aantal jonge paarden. Onze paardenstapel moet bestaan uit minstens 140.000 driejarige en oudere paarden. Zoals de toestand thans is, ko men we aan dit aantal in de ko mende Jaren niet meer toe. TEKOBT. Dan zal er dus een tekort zijn aan bruikbare werkpaarden, met als gevolg, dat de prijzen van de paarden enorm zullen stijgen, doch ook dat vermoedelijk ver schillende boeren onvoldoende tractiemiddelen zullen hebben of noodgedwongen op te kostbare motortractie zullen overgaan. De consulent heeft het bij e«n oproep alleen niet gelaten. Hij heeft ook zelf iets gedaan. Hij heeft een garantiefonds opfok gebruikspaarden gevormd, om hier mee paal en perk te stellen aan de afslachting der jonge dieren. Uit dit fonds zullen de risico's van verschillende boeren, die een veulen willen groot brengen, wor den bestreden. Dit fonds neemt als het ware het risico over van de boeren. Dit jaar is men daarmee begonnen. „Als november is gekomen En de regentijd breekt aan, Als de bomen in de laan, Ach, de bladerloze bomen Om de glorie, hun ontnomen, In de mist te schreien staan..." De benaming november wijst er nog op, dat dezelfde maand van onze kalender, bij de Romeinen, vroeger de negende van het jaar was. Verschillende oude benamin gen voor november als: winde- maand, vorstmaand, smeermaand, slachtmaand enz. kunnen we heden ten dage nog heel goed begrijpen en deze namen spreken voor zich zelf. Alleen denaam „smeermaand" is niet zo heel duidelijk, maar wordt dit toch wel, als men weet, dat met „smeer", vet bedoeld wordt, „Smeermaand" is dus de geëigende maand voor het inzame len van vet: dus slachten Allerheiligen-maand heet novem ber wel naar de gelijknamige grote feestdag der R.K. Kerk op 1 no vember. Het heidense feest van de schei dende zomer werd door het vieren van Allerzielen vervangen, dat in 1006 definitief op 2 november ge steld werd. De slimme pastoor Lang bleef het gebruik gehand haafd, dat de boer, die slachtte, de geestelijke verzorger van de ge meente, waartoe hij behoorde en ook wel notabelen, die hij te vriend moest houden, in de slachtmaand met een flink stuk spek vereerde. Ook boter werd bij deze achtens waardige Ingezetenen wel thuis gebracht. Volgens 'n oud verhaal, dat voort leeft in het zuiden van ons land, beklom eens een pastoor 's zondags de preekstoel met de mededeling, dat hij dit keer niet zou preken, maar liever een raadsel wou opge ven. Verbaasde en tegelijk nieuws gierige gezichten der parochianen „Ik weet iets", aldus de spreker, „dat jullie niet weten. En jullie weten iets", vervolgde hij, „dat ik niet weet". Inderdaad was zo'n raadsel moei lijk op te lossen. Daarom gaf de pastoor er de oplossing maar dade lijk bij. Hij wist namelijk, dat zijn boterpot leeg was, de gemeente leden wisten dat natuurlijk niet. Doch de herder en leraar wist niet of de hem toevertrouwde kudde de pot weer met dit heerlijke zuivel- produkt zou willen vullen. En dat wist deze vanzelfsprekend wel. Maar ook de pastoor wist het spoedig: reeds de volgende dag sjouwde men zwaar geladen korven de pastorie binnen Verdwenen volksgebruik Het komt natuurlijk voor, dat niet alle boeren met hun veldarbeid klaar zijn, wanneer november in het land is. Oudtijds was het dan gewoonte dat men van zo'n boer de op het veld achtergebleven ge reedschappen of andere voorwer pen, op een eenzaam plekje ver stopte, waar hij ze dan moest gaan terughalen. Weerrymen In rijm sprak de volks weerkunde zich uit, profiterend van de komen de weersgesteldheid: „November met zijn regenvlagen, Brengt verkoudheid, Jicht en andere plagen". ,,'t Nazomertje van Allerheiligen Kan ons voor de winter niet beveiligen". „Geeft Allerheiligen zonneschijn, Dan zal 't spoedig winter zijn". Heiligen-dagen Een van de voornaamste heiligen dagen in november is wel Sint Maarten, welke feestdag bijna over al in ons land gevierd wordt op de elfde der maand, met grote vuren. En moge dan deze op meerdere plaatsen verdwenen zijn, dan is nog vaak de grabbelavond op deze datum gehandhaafd, zoals de langs Een zwaar van 60 voor ct. bij aankoop van 100 gram VéGé-thee met 10 geld zegels, bij aankoop yan 3 pakjes VéGé-margarind 38 ct. per pakje met 5 geldzegels). Bovendien: bij Iedere f 5.- aan boodschappen een zakje cent (225 gram) voor 37 cent EES Deze aanbiedingen zijn alleen geldig in district Oost-Brabant en Nrd.-Limburg de huizen trekkende jeugd wel zingt: ,,'t Is vanavond grabbelenavond, Krijg ik alsjeblieft ene peperbol 01, ol, peperbol St. Elisabeth De naam van deze heilige Is diep in het geheugen gegrift, door de vreselijke vloed van 19 novem ber 1421 en weinigen zullen er dan ook zijn, die niet weten, dat bij deze gewelddadige overstroming, duizenden hun graf in de golven hebben gevonden. Twee en zeven tig dorpen in de Zuidhollandse Waard gingen onder. Dat wij dit historisch feit in een folkloristisch artikeltje releveren, vindt zijn oor zaak hierin, dat we hier iets willen vermelden in verband met deze vloed. Jaarlijks verscheen op de eerste januari in de Zevenbergse haven een meermin die steeds weer de sombere voorspelling herhaalde, dat eenmaal deze stad door de golven zou worden verslonden. Op 1 januari 1421 zong een duo van meerminnen het onheilspellende lied, waaraan evenwel de Inwoners van Zevenbergen, geen geloof sloegen: „Maar de Lobbekenstoren zal blijven staan, Zevenbergen zal vergaan". Velen spotten met deze voor spelling. Toen 19 november aan brak, vaagden woeste, wielende wateren ook Zevenbergen van de aarde... met uitzondering van ge noemde toren! Nog geloven weerprofeten aan het rijm: „Sint-Elisabeth doet verstaan, Hoe de winter zal vergaan". „Sinte Catherine" De 25ste november is aan de H. Catharlna gewijd, de maagd-marte lares, die in 307, onder keizer Maximlnus, werd onthoofd. Naar het volksgeloof leraart, houden met deze datum de herfstregens op. In rijm uitgedrukt: „Sinte Catherine, Laat het zonnetje schijnen. Laat de regen overgaan, Zodat de kinderen naar school kunnen gaan". Deze dag is ook een belangrijke dies critius: „Vriest het met Sinte Cathrijn, Dan zal 't zes weken vorst zijn". De patroon der jonkvrouwen en vissers Sint-Andrles (30 november) nam, evenals 1 oktober (Sint Bavo), een belangrijke plaats in het boeren leven in, omdat op sommige plaat sen op deze datum de landpacht eindigde en de kooppenningen bij de notarissen moesten voldaan worden van de in het afgelopen jaar gehouden verkopingen oftewel „uutruup" Waarschijnlijk heeft de H. An dreas zijn patronaat der jonkvrou wen te danken aan het feit, dat het in sommige kerken op de dag, aan hem gewijd, gewoonte was, de schone parabel der wijze en dwaze maagden, te lezen. En hij substi tueert immers de Germaanse god Fro, die vruchtbaarheid schonk en het huwelijk onder zijn bescherming had Trouwlustige meisjes prevelden, alvorens zich ter ruste te begeven, na een driemaal herhaalde „omme gang" om het ledikant: „Heilige Andreas, ik bid U Dat de allerliefste mijn, Mij in de droom verschijn, Opdat ik moog' aanschouwen Hoe hij gaat en hoe hij staat Of hij met mij ten altaar gaat", om zo dus iets te weten te komen van de eventueel toekomstige echt genoot. Petrus met zijn broer Andreas waren aanvankelijk vissers, vóór zij de Meester volgden. Vandaar, dat Sint Andreas de patroon der visserlui werd. Op sommige boerderijen in Fries land b.v., komt, als muuranker nog het Sint Andreaskruis voor. De heilige werd n.l. onder de Romein se stadhouder Aegeas tot de kruis dood veroordeeld. Oudtijds was het de gewoonte, dat knechts en dienstmeisjes tegen 30 november van betrekking ver anderden. Vandaar de benaming van Sint Andreas- of knechtjes- markt te Roosendaal. Volgens de volksweerkunde schijnt de winter nu definitief te komen, want: „Sint Andries Breng de vries", rijmt de volksmond. bij moeilijk- heden, ofwel voor raad en inlichtingen is de R.K. Vereniging tot bescherming van Meisjes: Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers Grote Straat 28, Tel. 581; Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot, Oostsingel 6, TeL 393; Mevr. A. Pijls-Drenth, Grote Straat 14; Mej. T. Coenen, Patersstraat 30, Tel. 588; Mej. T. Paping, Paters straat 30; Mej. M. Pijls. Grote str. 14a. Tel. 673; Mevr. Baronesse de Weirhs de Wenne. Geijsteren. Tel. 25"; Mevr. vd Haar m»"*»r-«wt1ck, L> H7 Tel 263

Peel en Maas | 1957 | | pagina 1