Dekenaat MRAY tetaal
vijf en twintig jaren!
Wereld-
Missiedag
Pracht handen
flfflER r— Tub. 95 ct.
Zaterdag 19 October 1957 No 42
ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
-
kleding wint t
"V
een rijk bezit
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MÜNCKHOF WÜPTlfRT AT\ VOOR VPWRAY PW OM^TRPKRW ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. per m.m. ABONNEMENT8-
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 W C#Crl\»DL#AU V V JC#INI\A. I JCfiV WJLVID 1 I\C,lYC,iN PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITENVENRAY f 1.60
Op 27 oktober 1932 zond zijn Hoogwaardige Excellentie Mgr. Dr.
J. H. G. Lemmens, het volgende schrijven uit:
Aan de Eerwaarde Geestelijkheid en Gelovigen
der parochies van Venray en Oirlo, Blitterswijk,
Geijsteren en Wanssum.
Na met den hoogeerwaarden Heer Deken van Horst over
leg te hebben gepleegd en na het hoogwaardig Kapittel
te hebben gehoord, hebben Wij besloten, de hieronder
genoemde parochies van het uitgestrekte dekenaat Horst
af te scheiden en deze parochies samen te voegen tot een
nieuw dekenaat, dat de naam zal dragen: dekenaat Ven
ray.
Tot dit nieuwe dekenaat zullen behooren de parochies
Venray, Oirlo, Blitterswijk, Geijsteren en Wanssum.
Bij dit schrijven richten Wij overeenkomstig canon
217 dit dekenaat op en Wij benoemen den Zeereerwaarden
Heer Petrus Jacobus Thielen, pastoor te Venray, tot eerste
deken, met al de rechten en plichten, welke een deken in
zijn district heeft.
Wij vertrouwen, dat de Geestelijkheid en de Gelovigen
van het nieuwe dekenaat den deken eerbied en volgzaam
heid zullen betonen.
Een der nieuwste daden van de
nieuwe bisschop, die in maart 1932
de overleden bisschop. Mgr. L.J.A.
H. Schrijnen, was opgevolgd als
herder van het Roermondse diocees.
Een grootse daad, want het toon
de aan, dat ook deze bisschop be
greep, van welke grote waarde een
goed verdeelde zielzorg is, ook in
het Noord-Limburgse land, waar
het parochieleven steeds uitgroeide
en de problemen van een nieuwe
tijd voelbaar gaan worden.
Daarom dan deze splitsing van
het grote dekenaat Horst, dat het
hele gebied ten Westen van de
Maas boven Venlo besloeg, in twee
delen: le het reeds bestaande deke
naat Horst, 2e het nieuwe dekenaat
Venray, dat dan behalve de pa
rochies Venray, Oirlo, Blitterswijk,
Geijsteren en Wanssum, de recto
raten Leunen, Merselo, Oostrum,
Castenray, Ysselsteyn en Smakt
omvatte.
AANVOERDER.
Volgens kerkelijk recht behoort
een bisdom verdeeld te worden in
districten, welke een aantal pa
rochies omvatten.
Aan het hoofd van deze distric
ten of dekenaten staat de deken,
die door de bisschop wordt be
noemd.
Diens naam leidt men af van 't
latijnse decanus, de naam waarmee
oorspronkelijk de aanvoerder werd
aangeduid van een groep soldaten.
Maar reeds in het begin van het
christendom werden met die naam
bepaalde kerkelijke overheidsperso
nen aangeduid en wel het eerst in
kloosters.
Zo wordt bijv. in de Regel van
de H. Benediktus deken genoemd,
degene, die het toezicht had over
tien monniken.
In onze tijd moet de deken, naast
vele andere dingen, toezicht houden
op de onder hem staande geeste
lijkheid, de kerken van zijn deke
naat visiteren, met de geestelijkheid
overleg plegen over verschillende
zaken in hun parochies, hun ver
gaderingen leiden en minstens eens
per jaar verslag uitbrengen aan de
Bisschop.
Het is duidelijk, dat een deken
naast een kerkelijk overheidsper
soon, vooral een stimulator, een
organisator en leider moet zijn,
die in zijn dekenaat, namens de
Bisschop, het geestelijk leven moet
verrijken en verdiepen in de meest
uitgebreide zin van het woord.
Daarom is het misschien goed,
nu we staan aan de vooravond van
het 25-jarig bestaan van ons deke
naat, eens een terugblik te werpen
over de jaren, die voorbij zijn ge
gaan, om daarin tevens de beves
tiging te vinden van het wijze be
sluit, door Vader-Bisschop indertijd
genomen.
DRIE DEKENS
DRIE TIJDVAKKEN
25 Jaren dekenaat kan men van
verschillende kanten beschouwen,
maar de meest in 't oogspringende
is ongetwijfeld, dat we deze 25
jaren kunnen onderverdelen vol
gens de dekens, die in deze afge-
pen jaren de leiders van het deke
naat waren.
Deken Thielen, die de fundamen
ten legde, deken Berden, die de
bouwer en herbouwer was, deken
Loonen, die uitbouwt en uitbreidt.
Deken Thielen, geboortig van
Horst, ontving de priesterwijding
te Roermond in 1895 en werd in
datzelfde jaar benoemd tot profes
sor te Rolduc. In 1921 werd hij
benoemd tot pastoor in Mook en
volgde in 1927de overleden pastoor
Greijmans als pastoor in Venray
op. Voordat hij deken werd, had
hij de grote openbare jongensschool
omgezet in een bijzondere, weldra
gevolgd door die op de rectoraten.
Trouwens scholen en de jeugd
hadden zijn bijzondere aandacht.
We denken aan zijn ijveren voor
de kindermis, voor de veelvuldige
communie der jeugd, de oprichting
van het H. Hartmonument, de sti
mulering der godsdienstige vereni
gingen (de H. Familie-afd. was de
grootste van het Roermondse bis
dom) en de bevordering van de
volksontwikkeling.
Deken Thielen nam zijn nieuwe
taak nauwgezet op.
Toen in het jubeljaar 1933 de
Nederlandse Bisschoppen de aan
dacht vroegen voor het jeugdwerk,
in het bijzonder van de K.J.V., was
Venray een der eerste afdelingen.
Hij hielp bevorderen, dat in aug.
1933 het rectoraat Castenray en het
rectoraat Leunen, tot afzonderlijke
parochies werden verheven.
De Liturgische dag, die op 28
aug. van dat jaar in het nieuwe
dekenaat werd gehouden was
volgens insiders de beste, die
ooit werd georganiseerd.
Als hij na de viering van zijn 40-
jarig priesterfeest in maart 1935 te
kennen geeft, dat het werk hem te
zwaar wordt, laat hij na zijn ver
trek in october 1935, aan zijn op
volger deken W. Berden een bloeiend
dekenaat na, waarin het gods-
dienstelijk leven tot grote bloei is
gekomen.
BOUWER
Als iemand tot op heden zijn
stempel heeft gedrukt op het Ven-
rayse dekenaat, is het wel deken
Berden geweest. Crisis, oorlog, op
bouw...
Drie woorden, die een wereld van
ellende en tegenspoed inhouden en
het kenmerk waren van deken Ber-
dens leiderschap. Reeds in het eerste
jaar van zijn dekenschap moet hij
pastoor G. J. J. Litjens, die door
moordenaarshand gevallen was, in
Geijsteren gaan begraven.
In datzelfde jaar nemen de bis
schoppen stelling tegen de Nationaal
Soc. Beweging en het is deken Ber
den, die dit bisschoppelijke woord
tot het zijne maakt en telkens op
nieuw de gevaren van dit systeem
zijn parochianen voorhoudt.
Mede op zijn instignatie wordt
begin '36 Ysselsteyn officieel een
parochie en in '36 volgt Merselo.
Venray krijgt 3 kapelaans en als
in 1937 de toewijding aan Maria
door de Bisschop wordt gevraagd,
is het het dekenaat Venray, dat een
voorbeeld is.
In Leunen komt een kapelaan
pastoor Reulen helpen en zo zien
we telkens opnieuw hoe deken
Berden de stimulator is van beter
en uitgebreider zielzorg.
In 1938 wordt Oostrum parochie
en het is ook in dat jaaf, dat de
grote restauratie aan de dekenale
kerk gaat beginnen. De St. Petrus
Banden, wordt in zijn oude schoon
heid hersteld.
De tijden zijn zwaar en moeilijk.
Crisis en werkloosheid maken de
mensen ontevreden, brengen nood
en ellende en het is van vele kanten,
dat een beroep wordt gedaan op de
deken. Een beroep, dat nooit ver
geefs is geweest.
Het is in 1939, dat we het 12e
eeuwfeest vieren van St YVillibrords
dood; het is ook in 1939 dat Paus
Pius XI sterft en Paus Pius XII
gekozen wordt.
Het is 1939 als Dr. Poels, zijn
hoofdaalmoezenierschap neerlegt.
Het is 1939 als pastoor Reulen in
Leunen, zijn 25-jarig priesterfeest
viert en Z.E. Heer Loonen tot aal
moezenier in Venlo wordt benoemd.
Het Is 1939 als kapelaan Linssen,
pastoor wordt In Broekhuizen, maar
het is ook 1939 als de oorlog tegen
Polen gaat beginnen, een oorlog,
die uiteindelijk practisch ieder land
van Europa zal raken.
Wilt ge weten hoe de oorlog was
in deze contreien, lees dan de droeve
lijst der gevallenen op ons kerkhof:
kijk dan naar de kapotte kerken en
huizen.
Wilt ge weten hoe het volk was
in deze contreien, kijk dan naar zijn
geestelijke leider, die joden verborg
in zijn huis, die het nationaal so
cialisme openlijk veroordeelde, die
fier en frank de bezetter op zijn
plichten wees en fel protesteerde
tegen onrecht en geweld, die zoals
later bij zijn priesterfeest getuigd
werd de sterke kapitein was, die
zijn schip vol moedigen en zwak
kelingen veilig door de bezettings
tijd stuurde en het in de juiste
koers hield.
Maar de maat is nog niet vol...
Najaar 1944 brengt het overlijdens
bericht van kapelaan W. Olieslagers,
gevallen op weg naar een oorlogs-
gewonde. Najaar 1944 brengt het
bericht van kapotte kerken en
scholen in practisch iedere parochie
van ons dekenaat. Najaar 1944
bericht van evacuatie en balling
schap.
VERNIELD
Als dan de balans wordt opge
maakt, dan blijkt, dat de kerken
van Venray, Wanssum, Geijsteren
en Blitterswijk, practisch totaal zijn
vernield. Dat die van Castenray,
Oirlo, Oostrum en Ysselsteyn zwaar
getroffen zijn en diè van Merselo,
Leunen en Smakt, ook veel schade
hebben.
Mochten anderen moedeloos zijn,
zo niet deken Berden.
Gebogen maar niet gebroken zet
hij zijn schouders onder het her-
bouw-werk en als hij in 1945 zijn
40-jarig priesterfeest viert, dan legt
heel het dekenaat in de grootse
viering hiervan, zijn dankbaarheid
voor deze grote mens en priester.
Naast de wederopbouw ook weer
uitbouw.
In 1946 wordt het rectoraat op
het Veulen opgericht. In 1947 wordt
Holthees wederom afgescheiden van
de Smakt.
Eigen leed, doet het leed van
anderen beter zien.
In de bisschoppelijke actie voor
herstel en opbouw der kerken, is
Venray vier opeenvolgende jaren
het dekenaat, waarin het meest per
communicant gegeven wordt.' Waar
de bisschoppelijke hulpactie en het
Thuisfront intens is georganiseerd.
De jaren, die dan komen gaan,
zijn jaren van veel zorgen, maar
ook van veel blijdschap.
Langzaam maar zeker, worden de
noodkerken opgeruimd, langzaam
maar zeker de oorlogsschade her
steld.
In 1945 komt de kerk van Mer
selo klaar. In 1946 die van Leunen
en de Smakt. Oostrum Is gedeel
telijk hersteld. In 1947 trekt Yssel
steyn in een grotere kerk. In 1948
kan men weer In de St Petrus-
Banden en heeft Castenray een
grotere kerk klaar.
Het monumentale gedeelte van
Blitterswijk wordt dan gerestau
reerd en in 1949 opent men in
Geijsteren een nieuwe kerk.
Het nieuwe rectoraat het Veulen
bouwt zijn prachtige Antoniuskerk
en in 1950 is Oirlo en Wanssum
klaar.
OPBOUW
Maar ook het andere werk blijft
niet liggen.
In 1947 wordt het Maria-congres
ook in ons dekenaat gevierd, het
dekenaat, dat een van zijn priester
zonen dr. J.M.J.A. Hanssen, datzelf
de jaar geroepen ziet tot bisschop
coadjutor van het bisdom Roermond.
Het dekenaat ook, dat in 1948 een
andere priesterzoon Dr. Poels, zijn
laatste rustplaats biedt.
In 1949 klinkt ook hier het pro
test het proces, dat gevoerd wordt
achter het ijzeren gordijn tegen
Kardinaal MIndszenty en het jubilé-
jaar 1950 wordt hier met massale
deelname gevierd.
De oprichting van een sociaal
charitief centrum op wens van Vader
Bisschop, wordt ook in Venray ver
wezenlijkt, waarmede de christelijke
caritas In modernere en effectievere
vorm ook hier voortaan haar beslag
kan krijgen.
De godsdienst-cursus voor 18-
jarigen wordt in 1951 ingevoerd om
de jongeren die het volle leven in
gaan, nog eens de waarheden van
ons H. Geloof in te prenten.
1952 oprichting van de emigran
ten-cursussen, waardoor zij, die naar
elders gaan, een stevige basis kun
nen vinden om op verder te werken,
ook op geestelijk terrein.
1953 Paasvigilie, avondmissen,
nieuwe regels voor het nuchter
blijven, Mariale jaar. Ziedaar slechts
enkele punten uit een overladen
werkprogramma, terwijl men daar
naast de deken vindt op de door
broken dijken nabij Hontenisse, om
de slachtoffers van de watersnood
ramp te helpen namens het gehele
dekenaat.
1954, het jaar van de grootse na
tionale Marla-hulde, voorbereid In
alle parochies. 1954, het jaar ook
van het Mandement, dat stelling
neemt tegen het socialistisch ge
vaar en ook hier zijn weerslag vindt.
1954, dat het einde brengt aan het
actief leider zijn van deken Berden.
UITBOUW.
Deken Berden gaat en wordt op
gevolgd door een zoon van datzelfde
dekenaat, door deken P. A.H. Loo
nen, die als derde deken van Ven
ray is benoemd.
De periode van uitbouw is be
gonnen. Ze krijgt een luisterrijk
begin door de grote Maria-mani-
festatle, de tocht vanMaria, Sterre
der Zee, door ons dekenaat, waar
bij iedere parochie wordt bezocht
en zijn hulde brengt aan Haar,
waaraan het Roermondse bisdom
is toegewijd.
Vele problemen wachten deken
Loonen, wiens dekenaat is uitge
groeid. Telde het bij de oprichting
ternauwernood 10.000 parochianen,
nu zijn het er meer dan 20.000.
Dat brengt problemen met zich op
velerlei terrein en eist meer van
de zielzorg.
Hebben de andere dekens recto
raten tot parochies zien verheffen,
voordeken Loonen Is het weggelegd
de grote parochie van St. Petrus
Banden te gaan splitsen.
Als we nuchter schrijven, dat in
1954 het rectoraat van O.L. Vrouw
van 7 Smarten is opgericht en dat
in 1956 de Heide rectoraat werd,
dan weten we, dat dit veel en lang
durig overleg geëist heeft.
Dat hier ernstige studie van is
moeten gemaakt worden, omdat ze
o.a. mede de toekomstige ontwik
keling van Venray helpen bepalen.
Dat eist uitbreiding van scholen.
Het kleuteronderwijs, een van de
zwaarste zorgen der moeders, een
der zwaarste zorgen in ons deke
naat.
Er zijn grote rapporten over
verschenen, maar nu kan elk kind
van 4 jaar naar school. Weer een
nuchter constateren, maar welke
zorgen en moeilijkheden de oplos
sing van dit probleem de geeste
lijke herder geven, zal onbekend
blijven.
Lager onderwijs wordt uitgebreid,
bestaande scholen uitgebouwd en
nieuwe gebouwd. Nijverheidsonder
wijs geeft r.ieuwe bestaansmoge
lijkheden, krijgt daarom extra de
aandacht en ook hier zien we weer
een voorspoedige uitbreiding.
De plannen voor weer een uit
breiding van de muloschool liggen
klaar. Een nieuw lyceum wordt
opgericht en de uitbreiding van 't
huishoud-onderwijs mogelijk ge
maakt.
Nieuwe problemen vragen aan
dacht en oplossing in verband met
de industrialisatie van deze streek
en de overgang van landbouw naar
industrie.
De gevaren, daaraan verbonden,
moeten onderkend en bezworen
worden, o.a. door ontwikkeling der
mensen.
Deken Loonen kan in dit ver
band wijzen op de Mater Amabilis-
school, die in dag- en avondcur
sussen bredere ontwikkeling ge
ven. Hij kan wijzen op de plannen
voor een Pater Fortisschool, die
bijna klaar zijn, op de nieuwe lees
bibliotheek, de nieuwe leeszaal,
waar telkens meer mensen goede
en verantwoorde lectuur of studie
boeken komen halen.
Ontspanning vraagt de aandacht
en plannen dienaangaande moeten
ook al met het oog op de verdere
ontwikkeling bestudeerd en
overlegd worden, daar immers
jeugdhuizen, die in de kom moeten
worden gebouwd, hier weer samen
hang mee dienen te hebben. Het
werk der sociale organisaties moet
ontwikkeld en gestimuleerd worden.
De ontwikkelingsavonden der KAB
In de laatste jaren zijn voorbeelden
hiervan.
Het dekenaal sociaal charitatief
centrum wordt uitgebreid, zodat in
leder kerkdorp effectieve charita
tieve centrales komen. Hetzelfde
geldt voor de godsdienstige vereni
gingen. Voor jeugdzorg, waarvan
de krachten saamgebundeld zijn,
om zo effectief mogelijk te kunnen
werken.
Allemaal zware lasten voor de
geestelijke leider van nu, lasten,
waaraan te velen soms achteloos
voorbij gaan.
Uitbouw, ook in de dekenale kerk,
die gesierd werd met nieuwe koor
banken, waarin een nieuw orgel de
oude glorie oproept en luister geeft
aan de eredienst.
Het tekent deze deken als hij bij
zijn 25-jarig priesterfeest niets voor
zich zelf wil, maar de feestgave
bestemd voor de Petrus Banden.
De nieuwe kruisweg wordt thans
geschilderd door Petran Vermeulen
en zal ter zijner tijd de oude luister
terugbrengen.
De bouw van een nieuwe kapela-
nie hoort ook onder het weder -
opbouwwerk. En de definitieve
afrekening van de herbouw der
Petrus Banden vraagt maanden tijd
en goede bestudering.
Plannen voor een nieuwe toren
moeten ontwikkeld worden en hon-
derd-en-een instantie moet om hun
fiat gevraagd worden.
Doch ook een geestelijk monu
ment wist hij te bouwen door
in samenwerking met de leden van
de zuivelfabriek de stichting van
het Deken Berden-fonds, waardoor
de priesteropleiding in dit dekenaat
betere mogelijkheden krijgt.
Bovendien heeft hij nog de zor
gen om al de andere parochies,
waar wederopbouw en herstel, de
bouw van jeugdhuizen en scholen
zware verplichtingen hebben opge
legd. Adviseren, stimuleren, helpen,
drie simpele woorden, die echter
veel tijd, veel zorg en veel last
vragen en met zich brengen.
25 JAREN ZIJN
VOORBIJ
en in bovenstaand artikel hebben
wij gepoogd een heel globaal over
zicht te geven van wat daarin is
gebeurd.
_Het zijn bewogen jaren geweest,
waarin ontzaggelijk veel is gebeurd,
wat niemand ooit vermoeden kon.
De oude en dikwijls gezapige rust
Is weg. De wereld is harder gewor
den, vlugger, ook in zijn criiiek en
materialistischer.
Ook het Nöord-Limburgse land,
dat uit enge omslotenheid van
jaren is los gekomen en zich een
weg zoekt door de vele problemen
van deze tijd.
Moge het, zoals in de afgelopen
25 jaren, dan de geestelijke leiders
vinden, die een veilige en betrouw
bare gids zijn door alle tijdswoel-
ingen heen
En mogen wij uit de afgelopen
25 jaren de les leren, dat alleen
samenwerking en trouwe volgzaam
heid in staat is, grote dingen tot
stand te brengen.
Mogen wij het voorbeeld volgen
van hen die meer dan 500 jaren ge
leden de prachtige dekenale kerk
bouwden, door hand-in hand de
stenen aan te reiken. Stenen, die
nu zullen dienen voor de geestelijke
tempel, die dekenaat Venray heet.
Uen nimmer
ruw of schraal
Het is de Homamelis die het 'm doet
Van onze gebeden en
vrijgevigheid hangt het
Missie-apostolaat af.
In zijn laatste grote rondzendbrief
van 21 april van dit jaar richt de
Paus een oproep tot de gehele
christenheld om grootscheepse
geestelijke en stoffelijke hulp te
bieden aan de missie in Afrika,
vanwege de beslissende periode
waarin de groeiende Kerk in Afrika
verkeert.
Afrika maakt een snelle ontwik
keling door, die voor goed haar lot
zal bepalen. De negers lopen niet
meer rond in rokjes van geklopte
boomschors. Geweldige industrie
centra hebben er zich gevestigd,
hypermoderne steden worden er
gebouwd.
Maar terwijl Christus de redder
is ook van Afrika, dreigt dit ont
zaglijk grote werelddeel een prooi
te worden van het godloze mate
rialisme of communisme en van
de Islam, die beide geweldige pro
paganda maken.
Wie zal de strijd om de Afrikaan
se ziel winnen?
Door wie zal de rassenkwestie
worden opgelost?
Aan ons het antwoord: het zal
Christus zijn en Zijn Kerk, wanneer
wij katholieken met ons voortdurend
gebed en met het offer van onze
persoonlijke inzet en van onze ma
teriële middelen gehoor geven aan
de smeekbede van de H. Vader, om
Afrika te helpen vóór het te laat is.
Al bloeit de Kerk In Afrika, toch
is zü nog sterk in de minderheid.
Nu moet de Kerk zo spoedig mo
gelijk de beschikking krijgen over
ontelbare apostelen en onuitput
telijke hulpbronnen. Anders...
Van onze generatie hangt het af
of het Afrika van het jaar 2000een
overwegend christelijk óf niet-
christelijk of zelfs anti-christeiijk
Afrika zal zijn, of Afrika een steun
pilaar zal zijn van de H. Kerk en
van een wereld, die de ware vrede
wil, óf dat wij hier in Europa ons
straks moeten weren tegen een in
vasie van een godloze Afrikaanse
massa.
De H. Vader smeekt alle katho
lieken massaal en intens te gaan
werken voor de Afrikaanse missie,
omdat daar nu zoveel op het spel
staat.
Het meeleven met de noden van
de Kerk, waar ter wereld ook, is
het onbedrieglijk teken van een
ware katholieke gezindheid.
Missiegeest en katholieke geest
is een en dezelfde.
De Paus roept ons allen op tot
gebed, tot aanhoudend gebed. Er
kan echter geen oprecht gebed voor
de missies zijn zonder de werken
der liefde, ,als men zich niet tege
lijk inzet om de enorme taak der
missies zoveel mogelijk te bevor
deren.
Er wordt al veel gegeven voor
de missie, maar het blijkt helaas
nog lang niet voldoende te zijn om
de ergste noden in de missies te
gemoet te komen. Want met alle
middelen van moderne publiciteit
en propaganda wordt de neger
bewerkt door de communisten.
De missie moet ook over zulke
middelen kunnen beschikken, anders
zai zij maar weinig kunnen uit
richten tegenover de communis
tische propaganda.
Aan de katholieke pers en pu
bliciteit, vakbeweging en politieke
scholing in christelijke geest ont
breekt nog zeer veel, want het ont
breekt de missie aan het nodige
geld.
Terwijl Rusland millioenen uit
geeft om talloze jonge negers te
laten studeren op universiteiten,
waar hun goddeloos materialisme
wordt ingepompt.
Het gebeurt soms, dat in de mis
sie jongemannen, die vurig verlan
gen naar het priesterschap, niet
op de seminaries kunnen worden
toegelaten bij gebrek aan geld.
Mag een katholiek daar onver
schillig onder blijven
Onze practische conclusie zal
daarom moeten zijn, dat wij onze
blijvende steun gaan geven aan het
missie-werk.
Niet alleen op Missie-zondag zul-