halvepJiys DEGRUYTER een pak Custard of Chocolade Vlapoeder Bankboekjes Ned. Credietbank n.v. Meisjes,; Hoe lang rijden we nog op aard-olie? vecpeiftzlnqeu Geslaagde ,Rome-Thaisvieriog' te Well. ADVERTENTIEN Kolenkitten Het Warenhuis 11 Bijkantoor VENRAY Venray: iedere maandag biggen- en kramerijenmarkt VERHUUR complete .570828. rond 1860, zodat het 100-jarig be drijfsjubileum voor de deur staat. Vader Olischlager zette het werk voort. De tegenwoordige, eigenaar is het bedrijf op volkomen weten schappelijke basis gaan schoeien. Veel studie, veel chemische onder zoekingen en vanzelfsprekend de nodige teleurstellingen kwamen er aan te pas. Nu is de methode om de ratten uit te roeien menselijker wijze gesproken, volmaakt. Het is niet te zeggen welk een zegen deze massale rattenverdel ging is voor de volksgezondheid, want de ratten zijn van oudsher de overbrengers bij uitstek van allerlei besmettingen. De rat heeft in vroeger tijden heel wat pest epidemieën op zijn debet staan. Zonder werk zal de heer Olischla ger voorlopig wel niet zijn, want de rat heeft nog veel te veel ge legenheid zich in angstwekkend tempo voort te planten. Wan neer het te erg wordt, zorgt de moderne rattenvanger van Hame len, wel voor een afdoende oplos sing. Wanneer U dit leest bevindt hij zich .alweer voor een veertien daagse verdelgingsactle in twee Italiaanse havensteden. Nederland behoort wat de win ning van aardolie betreft tot de „rijke" landen van Europa. Zo nodig kan 20 tot 25 pet. van de binnenlandse behoefte uit de neder landse olievelden worden gedekt, terwijl dit cijfer voor de rest van Europa slechts gemiddeld 8 pet. bedraagt. Doch de hoeveelheden olie en benzine, die in ons land jaarlijks voor het in bedrijf houden van het autopark nodig zijn, vor men slechts een zeer klein aandeel in het wereldverbruik per jaar, dat nog steeds toeneemt en de sowjetstaten buiten beschouwing gelaten in 1955 bijna 700 mil joen ton bedroeg. Men verwacht echter, dat de vraag naar aardolie producten de komende jaren snel zal stijgen en dat er in 1975 be hoefte zal bestaan aan 1600 miljoen ton. Eens echter zal onherroepelijk de dag komen, dat de aardoliebronnen zijn uitgeput en men voor de vraag komt te staan, hoe nu de behoefte aan energie en transport kan worden gedekt. Slechts voor 70 jaar In 1932 werd bij Winterswijk de aanwezigheid van aardolie in de bodem aangetoond en sinds het einde van de oorlog wordt bij Schoonebeek in Drente dagelijks een belangrijke hoeveelheid van dit kostbare mineraal aan de opper vlakte gebracht. Ook op andere plaatsen in ons land heeft men nieuwe vindplaatsen ontdekt en hoewel de produktie hiervan nog betrekkelijk gering is, vormt de totaal-produktie uit eigen bodem toch een belangrijke bijdrage in de binnenlandse behoefte. Maar, naar men aanneemt over een jaar of zeventig zullen de olievelden bij Schoonebeek zijn opgedroogd en ook in de rest van de wereld zal men dan heel wat minder kwistig met de aardolie moeten zijn dan thans het geval is. Het is natuurlijk ook weer niet zo, dat uw garagehouder vandaag of morgen zijn pomp moet sluiten omdat er geen benzine meer is, doch men dient zich wel degelijk te beraden op de stappen die in de toekomst zullen moeten worden genomen. Hoe groot zyn de reserves Wanneer men het uitsluitend zou moeten hebben van de reserves, die momenteel aantoonbaar zijn zag het er niet al te rooskleurig uit. Aantoonbaar is nl. een totaal- voorraad van ca. 25.000 miljoen ton, weliswaar een hele plas, doch de steeds toenemende vraag naar aardolieproducten meege rekend slechts toereikend tot 1957. Er zijn echter ook nog verschil lende oliegebieden, welke nog niet in exploitatie zijn gebracht en wanneer men de schattingen van de geologen beziet met betrekking tot de totale olie-reserves, dan blijkt daaruit dat men zich voor lopig nog niet bevreesd behoeft te maken voor een benzine- en olie tekort. In 1945 raamde men de totale reserves over de gehele wereld, met uitzondering van de Sowjet staten, op ca. 70.000 miljoen ton Tien jaar later schatte men 85.000 miljoen ton in de bodem aanwezig en wanneer men thans nogmaals een zo nauwkeurig mogelijke be rekening opstelt komt men tot ca. 140.000 miljoen ton. Natuurlijk kan dit niet zo doorgaan. Men maakt bij deze ramingen gebruik van de meest moderne middelen en daaruit bleek dan telkens weer, dat men te laag had geschat. Hoewel de toestand er dus op het moment allerminst alarmerend uitziet, houdt men zich toch wel bezig met de toekomst. Stelt u zich eens voor wat het zou beteke nen als er geen vervangingsmid delen beschikbaar zouden zijn. Niet alleen dat er dan geen autoverkeer meer mogelijk zou zijn, maar ook andere facetten van de samen leving zouden volkomen ontwricht geraken. De bewapening moest op geheel andere leest worden ge schoeid, de landbouw moest in plaats van tractoren weer tot de paarden-tractie terugkeren en zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Hoe dit alles zich in de toekomst zal ontwikkelen laat zich nu nog slechts raden, maar het staat wel vast, dat de kern-energie hier een belangrijke taak te vervullen krijgt. ■fP I Bij elke aankoop van f. 4.' De Gruyter - artikelen geldig van 28 aug. t/m 3 sept. 1957 Custard .7 pak 28 ct. Chocolade Vlapoeder pak 45 ct. Griespudding vruchten pak 25 ct. Griespudding amandel pak 24 ct. Griespudding vanille pak 15 ct. Oorlogsmonument We hebben een oorlogsmonument, waarmede men niet alleen de herin nering aan de oorlog in Venray levendig houdt, maar ook de ge vallenen eert, die in die bewogen jaren hun leven gaven. In brons zijn hun namen aangebracht achter op het monument. Nu heeft men indertijd onder deze indrukwekkende rij namen een soort bloembak gemetseld, die ook de achterkant van het monu ment iets meer aanzien gaf en zijn we goed ingelicht dan zou hier evenals aan de voorkant een bescheiden verlichting worden aan gebracht. Dit laatste zal ook al weer vanwege de bestedings beperking achterwege blijven, hoe wel in het kader van het grote verlichtingsplan Venray de simpele lampjes bij dat monument zeker geen grote kosten met zich zullen brengen. Maar zelfs een bloem voor de bloembak kan er niet af. Toen de vlaggen en kransen van de inhul diging verdwenen waren, heeft men die bak de bak gelaten, met het gevolg, dat het onkruid en de „smele" prompt deze hele bloembak overwoekerde. En niemand, die zich hier wat van aantrok, omdat de een het op de ander schoof maar er lekker niets gebeurde. Tot een simpele straatveger dit op zijn fatsoen trok en van zijn eigen centen wat petunias kocht en deze na verwijdering van het onkruid in de bak plaatste. Zo staan er nu bloemen.... Bij alle plantsoenen en parken in Venray kunnen die enkele plantjes er niet meer af. We doen ook aan bestedings beperking Nieuwe scholen zonder wegen We hebben een groot rapport ge had over de nood op het gebied van kleuterscholen speciaal in de kom. We hebben jaren gepraat over een nieuwe meisjesschool en na al dat geschrijf en gepraat zullen eerstdaags in de kom een nieuwe kleuterschool en meisjesschool be schikbaar zijn. Alle reden dus om de vlag uit te steken. Maar, er zit weer eens wat scheef. Want hoe schoon die nieuwe scho len ook zijn en welk een verlich ting zij ook zullen brengen, na jaren barak-scholen en overvolle klassen, men staat voor het feit, dat zeker de meeste kleuters de modderpoelen niet overwinnen kunnen, die de weg" vormen naar deze school. Ze blijven er doodgewoon in steken. Hebben ze die wel overwonnen, dan moet men de hemel maar bid den, dat ze geen plasje of erger moeten, want riolering is er geen, evenmin als waterleiding. We praten jaren over die scholen en als ze tenslotte na veel moeite en getop dan gebouwd worden, dan pas ontdekt men, dat er ook riole ring en wegen naar toe moeten komen. Nu we met de vlag op de scholen ook de vlag van de bestedingsbe perking hebben gehesen, vraagt men zich af, of het wel verant woord is, deze scholen zo in ge bruik te gaan nemen. En vraagt men zich tevens af hoe het hier met planning en voorbe reiding van allerlei plannen nu wel feitelijk zit? HOCKEY-VELD. Als we 't nu toch over planning hebben, nog een enkel woord over het hockey-veld. Indertijd heeft de Raad, gedwon gen door de wanhoopskreten van onze hockeyers, die geen speelveld hadden, in een royale bui een voor lopig veld klaar laten maken, opdat ook deze sport weer vooruit kon. Dat was twee jaren geleden, sinds dien hebben we gezien hoe een apart gedeelte van het oude sport terrein opnieuw omheind, omge ploegd, ingemest en ingezaaid werd. Dat veld is verder uitstekend nagezien, op tijd gewied en andere sportlui werden al afgunstig op de hockeyers, dat hier zoveel geld voor beschikbaar was. Maar ook hier is een kink in de kabel gekomen, of liever gezegd, hier heeft zoveel onkruid tussen het gras of in het mest gezeten, dat er geen wieden meer aan is en men tenslotte uit armoede de hele zaak maar weer heeft omgeploegd om opnieuw te beginnen, weer mesten, weer inzaaien etc. etc. We zullen er maar niet naar vragen wat dit allemaal gaat kosten en wiens fout dit nu is, maar alleen maar simpel constateren, dat de hockeyclub voorlopig nog maar niet aan een speelveld behoeft te denken. f 3500.— De industriële klup heeft f 3500 geschonken om alvast een begin te maken met de aanleg van het sportpark achter het gymnasium. Zoals de lezer bekend zal zijn is de gemeente al enige tijd doende daar gronden aan te kopen voor de aanleg van een nieuw sportpark, een project dat alleen al aan de grondaankopen tienduizenden gul dens gaat kosten. Wat er dan verder verrijzen zal en hoe, ligt nog in het verschiet en tekeningen of plannen dienaangaande zijn nooit openbaar gemaakt. Maar er zal in ie4er geval wel iets zijn, want men gaat geen gronden kopen, als men niet weet wat er mee gebeuren gaat. Iets anders is wat er van al die schone plannen terecht gaat komen, nu overal met bestedingsbeperking gerammeld wordt. Of het feit dat Venray geen sportterrein rijk is, een plaats waar alleen al de in dustrie liefst 10 voetbalclubs heeft, iets aan die beperking zal veran deren, is en blijft een vraag. Er zal geld moeten komen en al zijn f 3500.op dat project slechts een fractie, het begin is gemaakt. En het aanbod van handkracht en eigen hulp vinden wij nog voor namer. Daar zijn in het verleden kerken mee gebouwd. We zijn nieuwsgierig naar het antwoord op dit initiatief. LANGSTRAAT De restauratie van de Langstraat vordert gestadig maar langzaam. De lezer zal uit de raadsverslagen weten, dat over deze restauratie nog al wat te doen is geweest. Voornamelijk om het feit, dat de rij- en parkeergelegenheid, die eertijds achter de bomen bestond zou vervallen, omdat daar behalve een trottoir een brede groenstrook zon komen. Dat betekende dat het verkeer, wat zich eertijds achter de bomen ophield, zoals de bakker en de slager, de vertegenwoordigers en de parkeerders voortaan op de rijweg zouden moeten. Hiertegen is in de raad nogal wat protest gekomen en als uit eindelijke beslissing is gevallen, dat de groenstrook zou vervallen en als parkeerruimte zou worden ge reserveerd. Zien we het nu goed dan zal iemand die zijn wagen liefheeft echter van deze parkeer ruimte geen gebruik gaan maken, want dan moet men liefst een hele trottoir-band „nemen", een hoogte die de meeste wagens wel wat te gortig af is. Geen enkele inrit is gereserveerd en de zaak is dus precies zoals het gepland is, alleen de groenig heid vervalt. Als men de gebruikers van de binnenwegen toch de straat op wil hebben met alle gevolgen vandien, kan men beter de groen strook handhaven. Wil men par keergelegenheid scheppen, dan lagere trottoirbanden. Een van beiden, want zoals het nu is, is het onzin. Onder grote belangstelling Is jl. zondag te Well de Internationale KAJ-Bedevaart naar Rome meege vierd. Ondanks het slechte weer waren er circa 200 kajotters uit Noord- Limburg naar Well gekomen, om samen de H. Mis op te dragen in kasteel. Na een korte pauze is een ge deelte van de op de band opgeno men Rome-uitzending herhaald. Om half 11 kregen we 'n spreek beurt door kapelaan Heijmans, dis- trictsaalm. vh. district Gennep over „de jonge arbeider als leek en apostel in de werkgemeenschap" 's Middags is de sportmiddag ge houden, welke zeer goed geslaagd is. Hiervan was de uitslag der Venrayse kajotters als volgt: Hardlopen 1000 m.: juniorèn 2e C. Rongen; senioren le Theunissen Ysselsteyn. Verspringen jun.: Ie W. Selder, sen. 2e Theunissen. Touwtrekken gemengde groep: le Th. Janssen, le P. de Haart. Estafette jun.: le W. Selder; sen. le W. Janssen. Kogelstoten jun.: le W. Selder; sen. 2e Fr. van Waaijenburg. Hoogspringen jun.: le W. Selder. Met verschillende medailles en lauwertakken voor onze bijzondere prestaties trokken we voldaan huiswaarts. A.s. zaterdag en zondag gaat de reis naar Maasbree, waar de jaar lijkse K.A.J.-sportdag gehouden wordt voor Noord-Limburg. kolenschoppen aszeeften droogrekjes kachelhaakjes poken enz. Hofstraat 10 Telefoon 566 Hei ingang van 15 juni is de rentevergoeding op onze verhoogd ioi Onze Bankboekjes zijn een S0LIEDE geld belegging geven een HOOG RENDEMENT, terwijl de ingelegde gelden MAKKELIJK OPVRAAGBAAR zijn. bij moeilijk heden, ofwel voor raad en inlichtingen is de R.K. Vereniging tot bescherming van Meisjes: Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers Grote Straat 28, Tel. 581; Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot, Oostsingel 6, Tel. 393; Mevr. A. Pijls-Drenth, Grote Straat 14; Mej. T. Coenen, Patersstraat 30, Tel. 588; Mej. T. Paping, Paters straat 30; Mej. M. Pij Is, Grote str. 14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de Weichs de Wenne, Geijsteren, Tel. 250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck, D 67, Tel. 263 Schoolstraat 11 Telefoon 628 VENRAY van BEL OP BIJ BRAND No. 392

Peel en Maas | 1957 | | pagina 4