halvepJiys
DEGRUYTER
een pak Custard of
Chocolade Vlapoeder
Bankboekjes
Ned. Credietbank n.v.
Meisjes,;
Hoe lang rijden we
nog op aard-olie?
vecpeiftzlnqeu
Geslaagde ,Rome-Thaisvieriog'
te Well.
ADVERTENTIEN
Kolenkitten
Het Warenhuis
11
Bijkantoor VENRAY
Venray: iedere maandag
biggen- en kramerijenmarkt
VERHUUR
complete
.570828.
rond 1860, zodat het 100-jarig be
drijfsjubileum voor de deur staat.
Vader Olischlager zette het werk
voort. De tegenwoordige, eigenaar
is het bedrijf op volkomen weten
schappelijke basis gaan schoeien.
Veel studie, veel chemische onder
zoekingen en vanzelfsprekend de
nodige teleurstellingen kwamen er
aan te pas. Nu is de methode om
de ratten uit te roeien menselijker
wijze gesproken, volmaakt.
Het is niet te zeggen welk een
zegen deze massale rattenverdel
ging is voor de volksgezondheid,
want de ratten zijn van oudsher
de overbrengers bij uitstek van
allerlei besmettingen. De rat heeft
in vroeger tijden heel wat pest
epidemieën op zijn debet staan.
Zonder werk zal de heer Olischla
ger voorlopig wel niet zijn, want
de rat heeft nog veel te veel ge
legenheid zich in angstwekkend
tempo voort te planten. Wan
neer het te erg wordt, zorgt de
moderne rattenvanger van Hame
len, wel voor een afdoende oplos
sing. Wanneer U dit leest bevindt
hij zich .alweer voor een veertien
daagse verdelgingsactle in twee
Italiaanse havensteden.
Nederland behoort wat de win
ning van aardolie betreft tot de
„rijke" landen van Europa. Zo
nodig kan 20 tot 25 pet. van de
binnenlandse behoefte uit de neder
landse olievelden worden gedekt,
terwijl dit cijfer voor de rest van
Europa slechts gemiddeld 8 pet.
bedraagt. Doch de hoeveelheden
olie en benzine, die in ons land
jaarlijks voor het in bedrijf houden
van het autopark nodig zijn, vor
men slechts een zeer klein aandeel
in het wereldverbruik per jaar,
dat nog steeds toeneemt en de
sowjetstaten buiten beschouwing
gelaten in 1955 bijna 700 mil
joen ton bedroeg. Men verwacht
echter, dat de vraag naar aardolie
producten de komende jaren snel
zal stijgen en dat er in 1975 be
hoefte zal bestaan aan 1600 miljoen
ton.
Eens echter zal onherroepelijk de
dag komen, dat de aardoliebronnen
zijn uitgeput en men voor de
vraag komt te staan, hoe nu de
behoefte aan energie en transport
kan worden gedekt.
Slechts voor 70 jaar
In 1932 werd bij Winterswijk de
aanwezigheid van aardolie in de
bodem aangetoond en sinds het
einde van de oorlog wordt bij
Schoonebeek in Drente dagelijks
een belangrijke hoeveelheid van
dit kostbare mineraal aan de opper
vlakte gebracht. Ook op andere
plaatsen in ons land heeft men
nieuwe vindplaatsen ontdekt en
hoewel de produktie hiervan nog
betrekkelijk gering is, vormt de
totaal-produktie uit eigen bodem
toch een belangrijke bijdrage in de
binnenlandse behoefte.
Maar, naar men aanneemt
over een jaar of zeventig zullen
de olievelden bij Schoonebeek zijn
opgedroogd en ook in de rest van
de wereld zal men dan heel wat
minder kwistig met de aardolie
moeten zijn dan thans het geval is.
Het is natuurlijk ook weer niet
zo, dat uw garagehouder vandaag
of morgen zijn pomp moet sluiten
omdat er geen benzine meer is,
doch men dient zich wel degelijk
te beraden op de stappen die in de
toekomst zullen moeten worden
genomen.
Hoe groot zyn de reserves
Wanneer men het uitsluitend zou
moeten hebben van de reserves,
die momenteel aantoonbaar zijn
zag het er niet al te rooskleurig
uit. Aantoonbaar is nl. een totaal-
voorraad van ca. 25.000 miljoen
ton, weliswaar een hele plas, doch
de steeds toenemende vraag
naar aardolieproducten meege
rekend slechts toereikend tot
1957.
Er zijn echter ook nog verschil
lende oliegebieden, welke nog niet
in exploitatie zijn gebracht en
wanneer men de schattingen van
de geologen beziet met betrekking
tot de totale olie-reserves, dan
blijkt daaruit dat men zich voor
lopig nog niet bevreesd behoeft te
maken voor een benzine- en olie
tekort.
In 1945 raamde men de totale
reserves over de gehele wereld,
met uitzondering van de Sowjet
staten, op ca. 70.000 miljoen ton
Tien jaar later schatte men 85.000
miljoen ton in de bodem aanwezig
en wanneer men thans nogmaals
een zo nauwkeurig mogelijke be
rekening opstelt komt men tot ca.
140.000 miljoen ton. Natuurlijk kan
dit niet zo doorgaan. Men maakt
bij deze ramingen gebruik van de
meest moderne middelen en daaruit
bleek dan telkens weer, dat men te
laag had geschat.
Hoewel de toestand er dus op
het moment allerminst alarmerend
uitziet, houdt men zich toch wel
bezig met de toekomst. Stelt u
zich eens voor wat het zou beteke
nen als er geen vervangingsmid
delen beschikbaar zouden zijn. Niet
alleen dat er dan geen autoverkeer
meer mogelijk zou zijn, maar ook
andere facetten van de samen
leving zouden volkomen ontwricht
geraken. De bewapening moest op
geheel andere leest worden ge
schoeid, de landbouw moest in
plaats van tractoren weer tot de
paarden-tractie terugkeren en zo
zijn er nog talloze voorbeelden te
noemen.
Hoe dit alles zich in de toekomst
zal ontwikkelen laat zich nu nog
slechts raden, maar het staat wel
vast, dat de kern-energie hier een
belangrijke taak te vervullen krijgt.
■fP I
Bij elke aankoop van f. 4.'
De Gruyter - artikelen
geldig van 28 aug. t/m 3 sept. 1957
Custard .7 pak 28 ct.
Chocolade Vlapoeder pak 45 ct.
Griespudding vruchten pak 25 ct.
Griespudding amandel pak 24 ct.
Griespudding vanille pak 15 ct.
Oorlogsmonument
We hebben een oorlogsmonument,
waarmede men niet alleen de herin
nering aan de oorlog in Venray
levendig houdt, maar ook de ge
vallenen eert, die in die bewogen
jaren hun leven gaven. In brons
zijn hun namen aangebracht achter
op het monument.
Nu heeft men indertijd onder
deze indrukwekkende rij namen
een soort bloembak gemetseld, die
ook de achterkant van het monu
ment iets meer aanzien gaf en
zijn we goed ingelicht dan zou
hier evenals aan de voorkant een
bescheiden verlichting worden aan
gebracht. Dit laatste zal ook al
weer vanwege de bestedings
beperking achterwege blijven, hoe
wel in het kader van het grote
verlichtingsplan Venray de simpele
lampjes bij dat monument zeker
geen grote kosten met zich zullen
brengen.
Maar zelfs een bloem voor de
bloembak kan er niet af. Toen de
vlaggen en kransen van de inhul
diging verdwenen waren, heeft
men die bak de bak gelaten, met
het gevolg, dat het onkruid en de
„smele" prompt deze hele bloembak
overwoekerde. En niemand, die
zich hier wat van aantrok, omdat
de een het op de ander schoof
maar er lekker niets gebeurde.
Tot een simpele straatveger dit op
zijn fatsoen trok en van zijn eigen
centen wat petunias kocht en deze
na verwijdering van het onkruid
in de bak plaatste. Zo staan er nu
bloemen....
Bij alle plantsoenen en parken in
Venray kunnen die enkele plantjes
er niet meer af.
We doen ook aan bestedings
beperking
Nieuwe scholen zonder
wegen
We hebben een groot rapport ge
had over de nood op het gebied
van kleuterscholen speciaal in de
kom.
We hebben jaren gepraat over
een nieuwe meisjesschool en na al
dat geschrijf en gepraat zullen
eerstdaags in de kom een nieuwe
kleuterschool en meisjesschool be
schikbaar zijn. Alle reden dus om
de vlag uit te steken.
Maar, er zit weer eens wat scheef.
Want hoe schoon die nieuwe scho
len ook zijn en welk een verlich
ting zij ook zullen brengen, na jaren
barak-scholen en overvolle klassen,
men staat voor het feit, dat zeker
de meeste kleuters de modderpoelen
niet overwinnen kunnen, die de
weg" vormen naar deze school.
Ze blijven er doodgewoon in steken.
Hebben ze die wel overwonnen,
dan moet men de hemel maar bid
den, dat ze geen plasje of erger
moeten, want riolering is er geen,
evenmin als waterleiding.
We praten jaren over die scholen
en als ze tenslotte na veel moeite
en getop dan gebouwd worden, dan
pas ontdekt men, dat er ook riole
ring en wegen naar toe moeten
komen.
Nu we met de vlag op de scholen
ook de vlag van de bestedingsbe
perking hebben gehesen, vraagt
men zich af, of het wel verant
woord is, deze scholen zo in ge
bruik te gaan nemen.
En vraagt men zich tevens af hoe
het hier met planning en voorbe
reiding van allerlei plannen nu wel
feitelijk zit?
HOCKEY-VELD.
Als we 't nu toch over planning
hebben, nog een enkel woord over
het hockey-veld.
Indertijd heeft de Raad, gedwon
gen door de wanhoopskreten van
onze hockeyers, die geen speelveld
hadden, in een royale bui een voor
lopig veld klaar laten maken, opdat
ook deze sport weer vooruit kon.
Dat was twee jaren geleden, sinds
dien hebben we gezien hoe een
apart gedeelte van het oude sport
terrein opnieuw omheind, omge
ploegd, ingemest en ingezaaid
werd. Dat veld is verder uitstekend
nagezien, op tijd gewied en andere
sportlui werden al afgunstig op
de hockeyers, dat hier zoveel geld
voor beschikbaar was.
Maar ook hier is een kink in de
kabel gekomen, of liever gezegd,
hier heeft zoveel onkruid tussen
het gras of in het mest gezeten,
dat er geen wieden meer aan is en
men tenslotte uit armoede de hele
zaak maar weer heeft omgeploegd
om opnieuw te beginnen, weer
mesten, weer inzaaien etc. etc. We
zullen er maar niet naar vragen
wat dit allemaal gaat kosten en
wiens fout dit nu is, maar alleen
maar simpel constateren, dat de
hockeyclub voorlopig nog maar
niet aan een speelveld behoeft te
denken.
f 3500.—
De industriële klup heeft f 3500
geschonken om alvast een begin
te maken met de aanleg van het
sportpark achter het gymnasium.
Zoals de lezer bekend zal zijn is
de gemeente al enige tijd doende
daar gronden aan te kopen voor
de aanleg van een nieuw sportpark,
een project dat alleen al aan de
grondaankopen tienduizenden gul
dens gaat kosten. Wat er dan
verder verrijzen zal en hoe, ligt
nog in het verschiet en tekeningen
of plannen dienaangaande zijn nooit
openbaar gemaakt. Maar er zal in
ie4er geval wel iets zijn, want men
gaat geen gronden kopen, als men
niet weet wat er mee gebeuren
gaat.
Iets anders is wat er van al die
schone plannen terecht gaat komen,
nu overal met bestedingsbeperking
gerammeld wordt. Of het feit dat
Venray geen sportterrein rijk is,
een plaats waar alleen al de in
dustrie liefst 10 voetbalclubs heeft,
iets aan die beperking zal veran
deren, is en blijft een vraag. Er
zal geld moeten komen en al zijn
f 3500.op dat project slechts
een fractie, het begin is gemaakt.
En het aanbod van handkracht en
eigen hulp vinden wij nog voor
namer. Daar zijn in het verleden
kerken mee gebouwd.
We zijn nieuwsgierig naar het
antwoord op dit initiatief.
LANGSTRAAT
De restauratie van de Langstraat
vordert gestadig maar langzaam.
De lezer zal uit de raadsverslagen
weten, dat over deze restauratie
nog al wat te doen is geweest.
Voornamelijk om het feit, dat de
rij- en parkeergelegenheid, die
eertijds achter de bomen bestond
zou vervallen, omdat daar behalve
een trottoir een brede groenstrook
zon komen. Dat betekende dat het
verkeer, wat zich eertijds achter
de bomen ophield, zoals de bakker
en de slager, de vertegenwoordigers
en de parkeerders voortaan op de
rijweg zouden moeten.
Hiertegen is in de raad nogal
wat protest gekomen en als uit
eindelijke beslissing is gevallen, dat
de groenstrook zou vervallen en
als parkeerruimte zou worden ge
reserveerd. Zien we het nu goed
dan zal iemand die zijn wagen
liefheeft echter van deze parkeer
ruimte geen gebruik gaan maken,
want dan moet men liefst een hele
trottoir-band „nemen", een hoogte
die de meeste wagens wel wat te
gortig af is.
Geen enkele inrit is gereserveerd
en de zaak is dus precies zoals
het gepland is, alleen de groenig
heid vervalt. Als men de gebruikers
van de binnenwegen toch de straat
op wil hebben met alle gevolgen
vandien, kan men beter de groen
strook handhaven. Wil men par
keergelegenheid scheppen, dan
lagere trottoirbanden. Een van
beiden, want zoals het nu is, is het
onzin.
Onder grote belangstelling Is jl.
zondag te Well de Internationale
KAJ-Bedevaart naar Rome meege
vierd.
Ondanks het slechte weer waren
er circa 200 kajotters uit Noord-
Limburg naar Well gekomen, om
samen de H. Mis op te dragen in
kasteel.
Na een korte pauze is een ge
deelte van de op de band opgeno
men Rome-uitzending herhaald.
Om half 11 kregen we 'n spreek
beurt door kapelaan Heijmans, dis-
trictsaalm. vh. district Gennep over
„de jonge arbeider als leek en
apostel in de werkgemeenschap"
's Middags is de sportmiddag ge
houden, welke zeer goed geslaagd
is. Hiervan was de uitslag der
Venrayse kajotters als volgt:
Hardlopen 1000 m.: juniorèn 2e
C. Rongen; senioren le Theunissen
Ysselsteyn.
Verspringen jun.: Ie W. Selder,
sen. 2e Theunissen.
Touwtrekken gemengde groep:
le Th. Janssen, le P. de Haart.
Estafette jun.: le W. Selder;
sen. le W. Janssen.
Kogelstoten jun.: le W. Selder;
sen. 2e Fr. van Waaijenburg.
Hoogspringen jun.: le W. Selder.
Met verschillende medailles en
lauwertakken voor onze bijzondere
prestaties trokken we voldaan
huiswaarts.
A.s. zaterdag en zondag gaat de
reis naar Maasbree, waar de jaar
lijkse K.A.J.-sportdag gehouden
wordt voor Noord-Limburg.
kolenschoppen
aszeeften
droogrekjes
kachelhaakjes
poken
enz.
Hofstraat 10
Telefoon 566
Hei ingang van 15 juni
is de rentevergoeding op onze
verhoogd ioi
Onze Bankboekjes zijn een S0LIEDE geld
belegging
geven een HOOG RENDEMENT,
terwijl de ingelegde gelden MAKKELIJK
OPVRAAGBAAR zijn.
bij moeilijk
heden, ofwel
voor raad en
inlichtingen is de R.K. Vereniging
tot bescherming van Meisjes:
Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers
Grote Straat 28, Tel. 581;
Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot,
Oostsingel 6, Tel. 393;
Mevr. A. Pijls-Drenth,
Grote Straat 14;
Mej. T. Coenen, Patersstraat 30,
Tel. 588; Mej. T. Paping, Paters
straat 30; Mej. M. Pij Is, Grote str.
14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de
Weichs de Wenne, Geijsteren, Tel.
250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck,
D 67, Tel. 263
Schoolstraat 11
Telefoon 628
VENRAY
van
BEL OP BIJ BRAND
No. 392