kiest de
zon
zon
nige RANG
FAZENDA-KWESTIE
Beloken Pasen
Land van Rode
opnieuw actueel
Venray eerde zijn neomist
SSUKE?»™ SSÈwW .5?" WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ^™RTENTIE-PRnS: 8 et. per m.ni; ABONNEMENTS.
En zij die er
buiten staan
Spreekbeurt van pater Colsen
over de figuur van Dr. Poels
Bcgrafeoisverzekeriogspolis
Zaterdag 27 april 1957 No 17
ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
-EEN RIJK BEZIT
PEEL EN MAAS
PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BÜITENVENRAY f 1.61
EEN PRODUCT VAN DE KIN G FA B RIE K E N
Met Beloken Pasen wordt de tijd
afgesloten waarin wij onze Pasen
moeten houden. Gij die dit leest,
zult waarschijnlijk zeggen: „Ja, dat
is bij mij in orde. Ik heb aan mijn
plicht voldaan. Ik heb trouwens
nog veel meer gedaan. Ik ben geen
slechte katholiek. Ik ben geen
zondaar".
Misschien denken sommige lezers
dat God wel heel tevreden over
hen moet zijn. En zeggen ze tegen
God als ze hun gebed doen: „o God,
ik dank U, dat ik niet ben zoals
andere mensen: ....zoals die en die-
Zijn me dat katholieken niet
veel soeps: zij houden hun Pasen
niet". En inderdaad, zo zijn veel
kerkse mensen eraan toe. Zij stoten
die katholieken, die er niets aan
doen, al te gemakkelijk uit hun
rijen. Ze staan dadelijk klaar met
te zeggen: „Dat zijn slechte katho
lieken. Die deugen niet. Met zulke
mensen houd ik me niet op."
Maar zou God er ook zo over
denken Uit het Evangelie moesten
we toch weten dat God heel andei e
maatstaven aanlegt. Christus heeft
zelfs tegen de farizeërs, die zich
onder de deugdzamen rekenden,
gezegd: „Ik zeg U: de zondaars en
de publieke vrouwen gaan U voor
in het rijk van God" (Math. 21,31).
We weten uit het Evangelie ook,
dat Christus liever te doen had met
tollenaars, die zich bewust waren
zondaars te zijn, dan met mensen
die vast overtuigd waren, dat zij
rein waren in Gods ogen. Zij gin
gen immers dikwijls naar de tempel,
en zij deden dit en zij deden dat.
Christus heeft duidelijk genoeg
geleerd, dat als wij alles hebben
gedaan wat wij moesten doen, wij
ons nog moeten beschouwen als
onnutte dienstknechten. Alleen God
is goed. Sinds de zondeval van
Adam, waardoor God^ schepping
bedorven werd, zijn en blijven we
allen zondige mensen zolang wij
nog op aarde zijn. Het geloof in
Christus die stierf voor onze zonden
en die door de kracht van Zijn
verrijzenis ons allen uit dit zondige
bestaan kan optrekken tot de
glorie van een nieuw en beter leven,
dit geloof is veel voornamer dan
alles wat wij doen.
Bet wezenlijke waar het in ons
geloof op aankomt is: dat wij de
helpende hand van Christus grijpen,
vooral in de H. Mis en de heilige
Sacramenten, en dat wij met Chris
tus in geloof en vol overgave gaan
naar den Vader, die zo goed en
barmhartig is voor alle mensen die
beseffen hoe zwak en zondig zij
zijn uit zichzelf.
Mogen wij dan zo verachtend
neerzien op ben die enkele kerke
lijke voorschriften niet onderhou
den, maar overigens misschien
katholieker zijn dan vele gelovigen,
die nog wel trouw de kerk bezoe
ken maar Gods gebod van naasten
liefde en rechtvaardigheid minder
goed of heel slecht onderhouden
Zij zijn dikwijls katholieker, of
schoon ze niet naar de kerk gaan,
omdat zij tenminste het besef heb
ben zondige mensen te zijn, en zij
ook eerlijk zijn.
Zij vinden dat huichelen, als je
naar de kerk gaat en toch niet
leeft zoals dat moet.
Dat zij niet naar de kerk gaan,
niet geloven in de Biecht en de H.
Communie, komt misschien hier
vandaan, dat zij o.a. in hun omge
ving katholieken kennen die wel
geregeld te biechten en ter Com
munie gaan, maar even goed door
gaan met hun liefdeloos gedrag,
met ruzie maken en kwaad spreken,
of onrechtvaardigheden blijven be
gaan in zaken. Of die op het werk
ergerlijke praat verkopen en mis
schien nog harder schelden op
kerk en priesters dan de mensen
die „er niets aan doen",
Voordat wij hen veroordelen
moesten wij eerst onzelf onderzoe
ken of wij misschien door ons
huichelachtig katholicisme er niet
schuld aan zijn dat zij niet meer
naar de kerk gaan. Wij moesten
maar eerst beginnen met meer de
naastenliefde te beoefenen en met
ons best te doen om goed en recht
vaardig te zijn jegens onze mede
mensen. Dan zal de muur van het
farizeïsme, die nu het front van de
kerk van Christus aan het oog van
velen onttrekt, ineenstorten. Dan
Het Paasfeest is wel het feest
bij uitstek van de jonge priesters.
Op deze hoogtijdag immers, dragen
zij hun eerste plechtige H. Mis op
temidden van familieleden, daar
waar hun ouders wonen en waar
zij dikwijls ook geboren zijn. Een
feest voor de neomist, maar ook
een feest voor de gemeenschap,
waaruit hij is voortgekomen.
Men heeft dat ook zondag j.l.
weer kunnen zien, toen pater Gus-
taaf Wijnhoven in het rectoraat van
O.L.Vrouw van Zeven Smarten, zijn
eerste plechtige H. Mis opdroeg.
Omringd door bruidjes werd de
jonge priester van de doorde buurt
feestelijk versierde ouderlijke wo
ning afgehaald door familie, paters,
fraters, buurt en belangstellenden
Harmonie Euterpe zorgde voor
de muzikale opluistering van de
stoet.
In de schitterend versierde Paters
kerk droeg hij het H. Misoffer op,
daarbij geassisteerd door pater
Rector als presbyter assistens, pater
Jan Wijnhoven, als diaken en pastoor
Halmans uit S walmen, als sub
diaken.
Het fraterskoor o.l.v. pater Luci-
nius Verbij, verzorgde de grego
riaanse gezangen. Zijn heerbroer,
de Benediktijner monnik Jan Wijn
hoven, hield de feestpredicatie,
waarin hij wees op de grote waarde
van het priesterschap en de grote
macht daarvan. Macht, die echter
ook zeer grote verantwoordelijk
heid legt op de schouders, van hem
die tot deze taak geroepen is.
Na de H. Mis werd de neomist
wederom in processie naar de ouder
lijke woning aan de Julianasingel
geleid en hier was het de heer
Laurensse, die als president van
Venrays Harmonie de gelukwensen
aanhoud, namens de gehele Ven-
rayse gemeenschap.
Spreker schetste het grote geluk
der familie, die reeds twee priester
zonen voor het werk in Gods Wijn
gaard mocht schenken.
Hij verzekerde de jonge priester,
dat de Venrayse gemeenschap zijn
wegen zou blijven volgen en hem
zal bijstaan met haar gebed en offer.
Hij herinnerde de neomist er aan,
dat zijn ouders thans wonen op
dezelfde plaats waar een van Ven
rays grootste zonen, Mgr. Verriet,
zo gaarne vertoefde bij zijn spora
dische verblijven in Nederland.
Na een muzikale felicitatie door
Harmonie Euterpe, bood de heer
Verschuuren namens de buurt ge
lukwensen aan. Hij wees er op, dat
geloof en godsdienstzin in de fa
milie de kern gelegd hadden voor
het feest van vandaag. Want in de
Wijnhof is de jonge roeping tot
ontwikkeling kunnen komen, tot zij
uit Bisschops band haar bevestiging
kreeg.
Gesproten uit de Wijn-hof, zal het
de jonge priester gemakkelijk zijn,
in te gaan in de Wijn-gaard, waar
thans zijn zware maar dankbare
taak ligt. Met recht kan deze jonge
priester zeggen: Dit is de dag, die
de Heer heeft gemaakt en spreker
wenste hem, namens de gehele
buurt, daarmede hartelijk geluk.
Een gelukwens, die hij gaarne
onderstreepte met een prachtig
cadeau.
Voordat de sprekers aan hun
speeches toe waren, was het woord
aan de jeugd geweest, want een
tweetal bruidjes boden hem onder
een toepasselijk gedicht een bouquet
bloemen aan.
De jonge priester was dankbaar
voor de gelukwensen, die hem
waren aangeboden. Dankbaar was
hij ook de Venrayse gemeenschap,
voor de hulp en de steun, die hij
gedurende zijn studie en zijn voor
bereiding had mogen ondervinden
en die op deze schone Paasmorgen
zo innig tot uiting kwam in de
aangeboden gelukwensen, de ver
siering der ouderlijke woning er.
de massale belangstelling. Hij be-
joofde Venray te blijven gedenker
in het H. Misoffer en schonk nei
gaarne zijn priesterlijke zegen.
Dan was de officiële plechtigheid
ten einde en begon de receptie,
waarvan honderden gebruik maak
ten om de jonge priester geluk
wensen aan te b:eden.
In de namiddag werd door hem
in de rectoraatskerk nog een plech
tig lof opgedragen.
De versiering rond de ouderlijke
woning trok tot laat in de avond
veel belangstelling.
KRONIEK
VAN HET
De redder van de Mijnstreek
Voor de afdeling WM van Che-
vremont, heeft pater Colsen 'n praat
je gehouden over de mens Poels.
Pater Colsen moet beschouwd wor
den als een der beste kenners van
Poels, aldus een verslag uit het
Limburgs Dagblad.
Spreker behandelde het leven van
de grote doctor in chronologische
volgorde, maar nu en dan maakte
hij een uitstapje naar hedendaagse
toestanden of daalde hij af naar
een gedetailleerde beschrijving van
de een of andere eigenaardigheid
van Poels.
Eigenlijk, zei pater Colsen, is mijn
boek een antwoord aan de Beau
fort-commissie, om hen er aan te
herinneren, dat er nog zo iemand
als Poels bestaat.
En sprekende over het idee van
de standsorganisatie van Poels, zei
hij: de hele standsorganisatie van
Poels is christelijk leven. Poels was
vroom, maar niet van een vroom
heid, die zich manifesteert in een
uitbundige heiligenverering en de
figuur van Christus voorbijgaat.
Poels zei vaak: dat verdomde
super-hyper- emot ionalisme
Maar naast vroom, was Poels
geleerd, buitengewoon geleerd.
Een knap man, waarvan men op
de universiteit van Leuven zei, bij
zijn vertrek: zo iemand komt hier
niet meer!
Poels heeft veel teleurstellingen
in zijn leven gehad. Hij wilde naar
Oeganda, maar dat mocht niet. Hij
maakte grote Bijbel-studies, maar
wordt verketterd. Hij wordt niet be
noemd als professor van Roermond,
hoewel er geen betere was dan hij,
maar wordt kapelaan in Venlo.
zal het goede gezicht van onze
Moeder de H. Kerk, de Bruid van
Christus, ook voor hen eenmaal
zichtbaar worden, en zullen zij
gemakkelijker terugkeren tot de
heilige Sacramenten,
Wat de kwestie van de verket
tering betreft: Rome doet uitspraak
en zegt, dat Poels zonder blaam is,
maar in Roermond Iaat de bisschop
Poels van deze uitspraak niets
weten?
Echter, deze geschiedenis is te
bekend en liever laten "we horen,
wat Colsen zegt over de minder be
kende feiten uit Poels' leven.
Poels was buitengewoon vrijgevig.
Wanneer hij met iemand op reis
was, dan moest hij deze persoon
absoluut vrijhouden. Hij gaf aan
die het nodig had zonder erbij na
te denken. Zijn inkomsten waren
niet groot. Hij verdiende in
een bepaalde periode maar 900 gul
den per jaar. Voor het opdragen
van 'n H. Mis wilde hij niets hebben.
Bekend is ook, hoe Poels, nadat hij
professor geweest was te Washing
ton, door de bisschop tot kapelaan
te Weiten benoemd werd. Hij werd
daar alleen geplaatst, omdat deze
bisschop geen raad met hem wist.
Een vriend van Poels kreeg het
gedaan, dat deze ook nog iets voor
de mijnwerkers mocht doen en dat
was 't begin van een enorme en
vruchtbare activiteit.
Pater Colsen zei, dat Poels een
poëet was. Hij dweepte met Gezelle.
Maar daarnaast was Poels een han
delsman. Voordat hij zijn werk in
de mijnstreek begon heeft hij mijn-
gebieden in het buitenland bezocht;
hij heeft daar met allerhande soor
ten mensen gesproken en op de
eerste plaats natuuriijk met de mijn
werkers.
Hij maakte enorm veel aanteke
ningen over plaatselijke toestanden
en mistoestanden en toen hij terug
kwam in de Limburgse mijnstreek
wist hij, wat hier moest gedaan en
wat vermeden moest worden.
Hij richtte Ons Limburg op en
daarna Tijdig. Hij liet woningen
bouwen voor de mijnwerkers zoveel
als hij kon; woningen, waarvan nu
nog buitenlanders versteld staan.
Poels was een wereldhervormer,
iemand, die de waarheid in het open
baar durfde spreken. Zijn rede
voeringen zijn vermaard, zo bij
voorbeeld zijn noodkist-rede te
Maastricht, toen hij in 't bijzijn van
talrijke geestelijken zei, dat het geen
zin had vanaf de preekstoel de
mensen te zeggen christelijk te
leven, als men ze in krotten liet
wonen.
De praatavonden van Poels waren
onvergetelijk. Hij liet de mensen
uitpraten, hij noemde hen bij hun
voornaam en vroeg hen, hoe ze
hierover dachten.
En op wonderbaarlijk klare
wijze heeft hij de problemen van
de mijnstreek doorschouwden weten
te verhinderen, dat het hier een
Borinage werd.
Blokploeg Venray-oost en de
opruim- en reddingsploeg
slaagden voor het vaardigheids
diploma
Konden wij in een vorige editie
mededelen, dat de blokploeg van
Venray-centrum en een groep van
de' brandweer met goed gevolg het
examen hadden afgelegd, thans
kunnen wij met genoegen consta
teren dat j.l. zaterdag wederom 2
ploegen, door het afleggen van het
examen, aan de B.B.-organisatie te
Venray zijn toegevoegd.
Ditmaal waren het n.l. de blok
ploeg Venray-oost en de opruim
en reddingsploeg.
Reeds weken tevoren werd door
deze ploegen naarstig geoefend,
zodat de kritisch toeziende jury
moeilijk anders kon doen dan te
verklaren, dat een voldoende graad
van geoefendheid was bereikt.
Na afloop kon de plv. Provinciale
Commandant B.B.-Limburg dan ook
mededelen, dat alle deelnemers
waren geslaagd.
Tijdens de oefening waren als
belangstellende toeschouwers mede
aanwezig de Burgemeester van
Venray, het kringhoofd B.B. van de
kring Limburg-noord, het plaatse
lijk hoofd B.B.-Venray alsmede
instructeurs en leden van de staf.
Voor het examen slaagden van
de opruim- en reddingsploeg o.a.
de heren L. Wijnhoven-ploegcom-
mandant, eerw. broeder Arnold C.
Miermans-plv. ploegcommandant,
eerw. broeder Godfried H. Blom,
F. Tanck, H. Willems, H. Stevens,
G. Janssen, F. Jansen, P. Ouden
hoven, M. Stoks, A. v.d. Waeter,
M. van Houdt, W. Claessens, M.
Pelzer, M. Jacobs en A. Jacobs.
Van de blokploeg slaagden de
heren J. Verbove-blokhoofd, Th.
Vermeulen-pl. blokhoofd, P. Geurts,
J. Kersten, M. Rutten, M. Bertrams,
G. Janssen, M. Teeuwen, W. van
Gend, W. Verheijen, G. van Soest,
A. Sanders, F. Swinkels,. E. Kreij-
felt, P. Laurensse.
Als verzorgingsgebied is aan de
nieuwe blokploeg toegewezen het
rayon omvattende de straten: Oude
Oostrumse weg-Ooststngel- S tations-
weg (van café „De Burggraaf" tot
de Oostsingel-Hofstraat (gedeelte
lijk)-Julianasingel en verder alle
b'nnen deze grenzen gelegen oude
en nieuwe straten.
Deopruim- en reddingsploeg heeft
als overheidsdienst tot taak, om met
hun speciale uitrusting en mate
riaal, hulp te verlenen aan de zelf
bescherming.
Hiermede is het aantal geoefende
noodwachters in de gemeente Ven
ray, inmiddels gestegen tot ruim
200 personen. Gezien de bereikte
resultaten, kan de Venrayse bevol
king trots zijn op zijn noodwacht.
Het uiteindelijke doel: een vol
tallige bezetting en geoefendheid is
echter nog niet bereikt.
Daarom zal na de feestdagen de
wervingsactie voor de 2 nog ont
brekende blokploegen in Venray-
west, alsmede op enkele kerkdorpen,
worden ingezet.
Hopenlijk zullen ook daar de be
nodigde krachten kunnen worden
aangetrokken om tezamen met hun
dames- en heren collega's van de
reeds bestaande ploegen, gezamen
lijk de schouders te willen zetten
onder de mooie en gemeenschap
pelijke taak van naastenliefde en
hulpbetoon in de tijd van nood aan
zijn medemensen.
Als iedereen zich van de bittere
noodzaak van het bestaan der B.B.-
organisatie bewust wordt en zich
hiervoor enige offers wil getroos
ten, dan zal het waarachtig wel
gaan.
De kwestie „Fazenda Ribeirao", waarover ook in ons blad zoveel
gepubliceerd is, komt momenteel weer opnieuw in de actualiteit.
Verleden week arriveerde de heer C. J. J. Hogenboom de voorzit
ter en leider van de Fazenda in Nederland voor een studiereis
van enkele weken. Hij was vergezeld van dr. J. T. Paes de Baros
Neto, lid van de Staten Generaal in San Paolo, waar de Nederlandse
katholieken emigranten-kolonie is gevestigd.
Er zijn nog steeds negentig
gezinnen nodig in Brazili
aanse emigranten-kolonie
Ter gelegenheid van hun komst
werd in den Haag een persconfe
rentie belegd, waarop de pers op
de hoogte werd gesteld met de
stand van zaken op de Fazenda.
De heer Hogenboom verklaarde
o.m., dat de kolonisatie, die zeer
moeilijke jaren heeft gehad, waarin
„bittere kersen werden geplukt",
nu een succes is. Het landgoed, dat
5000 HA. omvat en destijds onder
auspiciën van de KNTB werd aan
gekocht, is thans definitief door de
moeilijkeden heen. Van de 5000 HA.
zijn er 2600 HA. in cultuur. Op deze
2600 HA. hebben zich tot nog toe
110 Nederlandse katholieke boeren
gezinnen gevestigd. Er is nog plaats
voor ca. 90 gezinnen méér. Om
hiervoor in Nederland liefhebbers
te vinden of te kweken, daarvoor
is de heer Hogenboom thans hier.
Maar de emigrant die naar deze
kolonie wil, zal nog altijd een be
drag van f 20.000.moeten mpe-
brengen om woonhuis, bedrijfs
gebouwen, landbouwmateriaal, vee,
zaaizaad en zes maanden levens
onderhoud te kopen.
Steekt hij dat kapitaal in deze
coöperatieve onderneming, dan
krijgt hij eer. bedrijf van 25 HA.
ter beschikking, waarvan de op
brengsten gezamenlijk met die der
andere bedrijven op de Fazenda,
worden verkocht.
De heer Hogenboom verklaarde
nü, hetgeen wij reeds eerder op
grond van verklaringen van emi
granten, en daar werkzame priesters
als een pater Marcus etc, reeds
beweerden, nl. dat de Fazenda
aanvankelijk ernstige verliezen had
geleden.
Vijf jaar geleden begonnen de
eerste pioniers het gebied van
5000 HA dat was uitgeput door
roofbouw en erosies, te cultiveren.
De ontginnings- en onderhouds
kosten bedroegen toen twee ton,
terwijl de jaar-opbrengst slechts
f 25.000.bedroeg. Toen de Fazen
da na enkele jaren een mislukking
dreigde te worden, stak de Neder
landse regering er een geldlening
van 2ï/i millioen .gulden in, terwijl
ook de Braziliaanse regering er
een flinke som in stak. Dank zij
deze investeringen heeft men de
moeilijke jaren kunnen uitzingen
en nu schijnt men dan eindelijk
aan een gunstige exploitatie toe te
zijn.
Maar met hoeveel en hoe zware
offers is dit succes gekocht? Hoe
veel boerengezinnen zijn er niet
berooid uit de Fazenda vertrokken,
omdat ze het niet konden harden
Hoeveel emigranten-illusies zijn er
in die vijf jaren gestrand op het
keiharde bestaan in de Fazenda
We denken nog altijd aan de vele
voorbeelden die Pater Marcus in
zijn lezing te Belfeld gaf. We den
ken aan de vele brieven van
Fazenda-boeren, die wij gekregen
nebben naar aanleiding van onze
publicaties. Boeren, die op de
Fazenda én hun geld én hun hoop
op de toekomst verloren. Zij keer
den óf naar Nederland terug, óf
zochten elders in het grote Brazilië
een nieuwe bestaansmogelijkheid.
Dat velen van hen er alsnog slaag
den en thans in goede welstand
verkeren, bewijst het feit, dat zij
zeker niet tot het „luie soort" be
horen.
Met de bedoeling om nóg 90 ge
zinnen voor de Fazenna te winnen,
komt de heer Hogenboom in Neder
land spreekbeurten houden over de
emigratie naar Brazilië.
Het lijkt ons niet onwaarschijn
lijk, dat daarachter ook de intentie
steekt, de beweringen van Pater
Marcus e.a. te ontzenuwen. Als hij
dat kan, als hij over het bewijs
materiaal beschikt dat het tegen
deel aantoont, des te beter, want
niemand meer dan de boeren zelf
zijn gebaat bij een goede emigratie
mogelijkheid. Wij zijn derhalve
zeer benieuwd naar de lezingen
van de heer Hogenboom. Dat de
heer Hogenboom rekening zal
moeten houden met enige reserve
van de kant van onze boeren, lijkt
ons echter zeer waarschijnlijk.
LAND- EN TUINBOUW
Kunstmelk, een nieuw
product.
Kunstmelk, vroeger onbekend,
heeft de laatste jaren zijn weg in
ons land naar boer en kalverenfok-
ker op overtuigende wijze gevon
den. Bij deze ontwikkeling in het
opfokken van kalveren willen wij
een ogenblik stilstaan.
Kunstmelk is kunstmatige melk
in poedervorm, bestaande uit on
dermelkpoeder, aangevuld met be
standdelen, die aan de ondermelk
poeder de voedingswaarde terug
geven met volle melkpoeder.
Vooral vitaminen, mineralen en
sporenelementen spelen hierbij een
rol van betekenis.
Nu de positie van het veehou
derijbedrijf de laatste tijd weinig
rooskleurig is, kan iedere moge
lijkheid om deze positie te ver
beteren, belangrijk zijn.
Ook voor de kleinere bedrijven,
waarvan de bestaansmogelijkheden
vaak beperkt zijn, kan het opfok
ken van kalveren een gewenste
aanvulling zijn om het risico te
spreiden.
In Engeland, waar proeven met
kunstmelk reeds vele jaren plaats
vinden, heeft men uitstekende re
sultaten geboekt met melkwaarde.
De groei van de kalveren was
zeer bevredigend en tevens waren
de financiële resultaten zeer goed.
Ook in Nederland worden nog
steeds proeven met kunstmelk ge
nomen en de praktijkresultaten zijn
ook hier zeer bevredigend.
Reeds velen gebruiken dit pro-
dukt tot volle tevredenheid. Ook
uit economisch oogpunt gezien is
het opfokken van kalveren met
kunstmelk alleszins de moeite
waard.
Reeds enkele dagen na de geboor
te kan men kunstmelk voeren en
zolang de volle melk niet te goed
koop wordt, biedt het voordelen de
goedkopere kunstmelk te gaan ge
bruiken.
Kalveren opfokken met kunst
melk verdient in deze tijd de aan
dacht. Over de verschillende voor
delen van dqze wijze van opfokken
hopen wij in een volgend artikel
nog eens terug te komen.
LANDBOUWTELLING
MEI 1957
De Provinciale Voedselcommis-
saris voor Limburg maakt bekend,
dat de Landbouwtelling mei 1957
wordt gehouden van 2 tot en met
29 mei 1957.
Aan elke telplichtige wordt door
de pl. bureauhouder een oproe
pingsformulier gezonden om op een
zitdag te verschijnen voor het ver
strekken van de gegevens van het
formu.ier van de Landbouwtelling
mei 1957.
Op het oproepingsformulier staan
de voornaamste te verstrekken ge
gevens vermeld, welke vooraf reeds
dienen te worden ingevuld.
Daar deze gegevens van de Land
bouwtelling mei 1957 voor de Ne
derlandse landbouw van groot be
lang zijn, wordt een beroep gedaan
op alle telplichtigen om in deze
hun voile medewerking te verlenen.
Sluit nu een
af. Gunstige voorwaarden. Lage
premie's.
Agentschap:
Begta(enl&endelnt. X Qountaits
Telef. 592