is een specialiteit cacao DEGRUYTER WAAROM Paas eieren eten BETERE WAAR DE ORUTTER WH halvepnys 'fa-mi»"***!. Koopjes kunt overal vinden... Meisjes,; De Kous U kunt het zelf ondervinden.... Drukkerij Firma van den Munckhof, Venray iïïïl] een pakje Goudmerkcacao Een overvloed van eieren omstreeks Pasen noodde tot eieren eten. Van kindsbeen af maakten we het mee, dat Pasen het feest was van de eieren. Op deze feestdagen werden er meer eieren genuttigd dan anders. We hebben dat aan vaard en in de loop der jaren werd het iets vanzelfspre kends. Pasen en eieren zijn synoniem. Zo ging het velen van ons. Maar, vraagt men zich af, waarom paaseieren eten! Het is werkelijk interessantste weten, hoe dit is ontstaan. Reeds in zeer oude tijden kende men aan het ei een heel biezondere kracht toe. Men beschouwde het ei als de klem van nieuw leven en de schen ker van levenskracht, een begrijpe lijke zienswijze. De primitief denkende mens meende, dat dergelijke krachten overdraagbaar waren. Wij behoeven hierbij slechts te denken aan andere gebruiken op dit gebied. De oude germanen hulden zich in berevellen, omdat zij meenden, door in de huid van dit dier te kruipen, ook de moed en kracht van dit dier deelachtig te worden. Dergelijke opvattingen vinden we nog bij primitieve volken. Zo meende men ook door het gebruik van eieren de levenskracht over te nemen. Dus at men die eieren om krachtig en gezond te worden. De functie van het ei bleef hier echter niet alleen toe beperkt. Men meende de kracht ook op andere zaken te kunnen overdragen en zo verspreidde men onder andere ook eieren over de vélden om deze vruchtbaar te maken. Daar is alras het eieren zoeken uit ontstaan, in het begin clandestien, later geor ganiseerd. De kerstening. Dergelijke gebruiken leven veelal honderden en honderden jaren. Zij worden overgedragen van geslacht op geslacht en zelfs het Christen dom heeft geen kans gezien, deze heidense gebruiken uit te roeien. Daarom liet men ze in stand en gaf er een andere geestelijke in houd aan. In de middeleeuwen beschouwde men het ei als het witte graf, waar uit het leven (Christus) oprijst. Hiermede was het ei gekerstend. Tijdens de Vasten was het ver boden eieren te nuttigen en zo be schikte men omstreeks Pasen, dat het lentefeest verving, over een groot aantal eieren. Vanzelfsprekend kregen de men sen dan lust om eieren te eten, na zo'n lange onthouding. Is het te verwonderen, dat juist toen het ei een nieuwe bloeiperiode door maakte? Een zeer groot deel van de fol kloristische gebruiken die wij ken nen, dateert uit die tijd. Reeds vroeger kleurde men de eieren. Ze werden door moeder ge kookt. Deed men dit in koffie, dan werden ze bruin, in uienschillen geel, in spinazie groen en in linde bloesem rose. Door de gekookte eieren met spekzwoerd te wrijven, verkreeg men een hoge klans. Het tikken of kippen. Een gebruik onder kinderen, dat er tegenwoordig vrijwel helemaal uit is, was het zogenaamde „eier tikken", ook wel „eier kippen" ge naamd. De kinderen speelden dit gewoon op straat en het leek in enkele opzichten op het huidige knikkeren, maar dan met gekookte eieren. De eigenaar van het ei, dat het langst zonder barst of scheur bleef had gewonnen en verbeurde de eieren van de andere medespelen den. In sommige plaatsen had men voor dit spel een speciale plaats, zoals de Paasberg te Wageningen, Nunspeet en Lochem, te Ootmar- sum op de Paaskamp en in de stad Groningen op een deel van de stadswal, hierna Eierwal genoemd. Het is heel lang algemeen ge bruik geweest en in enkele plaatsen van ons land is dit nog in ere ge houden, dat van Palmzondag af de kinderen al zingend en soms uit gerust met een klepperbord langs de huizen trokken om eieren op te halen of te bedelen. Geen boer of burger van enig bezit, weigerde om een of meer eieren te schenken en dikwijls werd hieraan nog een muntstuk toege voegd. De opgehaalde eieren wer den centraal ingeleverd en daar door een volwassene verdeeld. Plaatselijk had men voor het eierbedelen soms een bepaalde dag zoals op Witte Donderdag of de zaterdag voor Pasen. 0— Zo leidden oude heidense opvat tingen omtrent het ei en de kers tening daarvan, alsmede de onthou ding in de vasten, tot het gebruik van eieren eten met Pasen. Helaas weet een groot deel der mensen niets meer van de zinne beeldige betekenis ervan en de folkloristische gebruiken er om heen, zijn in diep verval. Men eet veelal eieren en dan nog in bescheiden vorm, in verband met de prijzen van dit produkt, alleen omdat het gewoonte is, de diepere zin is zoek. Sluit nu een af. Gunstige voorwaarden. Lage premie's. Agentschap: 8eqka^enUóndein. X Qeumans Telef. 592 uit de kerkdorpen. wa/vi me& ve. f -iMiuwp'' Geen wonder... Juist even meer charme... en juist even meer draaggenot door de anti-laddering in boord en teen. Een meesterlijke creatie speciaal voor de vrouw met smaak Nolanda nyloni een topklasse -van elatfXiiteit en elegance, In prijzen van 2.95 3.50 3.75 3.95 4.25 4.50 4.75 4.95 5.50 6.90 De kousenspecialist bij moeilijk heden, ofwel voor raad en inlichtingen is de R.K. Vereniging tot bescherming van Meisjes: Mevr. W. v.d. Munckhof- S angers Grote Straat 28, Tel. 581; Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot, Oostsingel 6, Tel. 393; Mevr. A. Pijls-Drenth, Grote Straat 14; Mej. T. Coenen, Patersstraat 30, TeL 588; Mej. T. Paping, Paters straat 30; Mej. M. Pijls, Grote str. 14a, Tel. 673; Mevr. Baronesse de Weichs de Wenne, Geijsteren, Tel. 250; Mevr. vd. Haar, Blitterswijck, D 67, Tel. 263 dat uw drukwerk door ons met de meeste zorg èn met de meeste spoed wordt vervaardigd; dat onze prijzen elke vergelijking glansrijk doorstaandat wij U graag de helpende hand reiken bij de samenstelling van elke reclamefolder of brochure. Vraagt U ons maar eens 7m «r I K - De Gruyter beknibbelt nooit op de kwaliteit. Dat geeft de huis vrouw absolute zekerheid. Elk artikel in elke prijsklasse is het allerbeste. Maar er wordt ook nooit be knibbeld aan 10% korting. Dat is het grote voordeel van klant zijn bij De Gruyter. Door dik en dun: en betere waar en 10% korting. Honderdduizenden huis vrouwen zijn daarom klant van De Gruyter. Er komen steeds meer winkels en steeds meer klanten bij. deGruyter coudmïRk Bij elke aankoop van I. 4.- De Gruyter-artikelen Geldig van 1 0 t/m 16 april 1957 De Gruyter's cacao Goudmerk 100 gr. pak 65 ct. Roodmerk 100 gr. pak 60 ct. Blauwmerk 100 gr. pak 50 ct. Siertrommel. 500 gram 370 ct. met 10% korting

Peel en Maas | 1957 | | pagina 4