m PEEL EN MAAS 9!
Nog steeds
BALANS-
OPMJIMING
1 1
i i
De „arme" cent.
RANG
RANG
RANG
RANG
Voor üw kind
het vvarevblis
COUPONS COUPONS COUPONS
Een goed gezin is
een gelokkig gezin!
Landbouw en veeteelt
arm zon ik zijn,
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Fantastische aanbieding
Vlokmatrassen Ipers. 25.50
2pers. 39.75
Vele koopjes in
Truitjes Vesten Rokken
Uit Peel en Maas
als
Film-agenda
Dames - parapluie
Zaterdag 12 januari 1957 No 2
ACHT EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652
ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. per m.m. ABONNEMENTS'
PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VENRAY f 1.60
Eén cent in het kerkzabje
Die gever is me geen
cent waard
De cent had in onze jonge jaren,
welke helaas al heel lang achter
ons liggen, een schier kapitale
waarde,
Ook voor de jeugd, die min of
meer intensief in de jaren voor de
tweede wereldoorlog leefde, kon
met zo'n rond stukje koper in een
„bazar", waarin allerlei snoepgoed
verleidelijk uitgestald lag, zich ver
zekeren van respectabele brokken,
zuurballen, „gebakke stroop" en
sapriemen.
De ouders gaven in die gezegen
de dagen hun kinderen hun zondag
se cent en de spruiten waren daar
zeer blij mee. Ze zetten het dan op
een holletje naar de winkel.
Helaas echter, is thans de cent
sterk gedevalueerd.
Scheep vandaag maar eens een
kind af met een „zondagse cent"
De kleuter zal er zijn smalle schou
ders voor ophalen en zeggen, dat
men daarvoor niets kopen kan.
De suikerbrok, de sapriem of wat
het dan ook mag zijn, kost nu en
kele malen duurder, om niet te
zeggen vijfmaal.
We hebben ons daarbij al aange
past. We geven onze kinderen geen
„blote" 'cent meer, omdat we de
geringe waarde ervan kennen.
Waar echter wèl de cent, de ène
cent, nog in hoge ere is, dat is
in de kerk!
Wanneer we des zondags de
schaal, waarop we uitgenodigd wor
den het offer te brengen, aan ons
voorbij zien gaan, constateren we,
dat die ène tik daarop steeds weer
die van de cent is.
Hier gaat men blijkbaar nog niet
„met de tijd mee", alhoewel de be
dragen, welke gespendeerd moeten
worden voor de kerk, naar rato
even sterk gestegen zijn als het
snoepgoed voor de kinderen. Enige
malen duurder dus.
Er is een beroep op ons gedaan
om ons „om te schakelen". Om de
kerkcent te vervangen door mins
tens een stuiver.
Doch... zouden we het erbij laten?
In verschillende kerken in de
buurt heeft men nagenoeg de cent
op de collecteschaal uitgeschakeld
en heeft men er „een kleintje zil
ver" voor in de plaats gesteld.
Zouden we dat in Venray ook
niet kunnen?
De Gelderlander vroeg in het oude-
jaarnummer aan een sociaal en po
litiek werker ten plattelande diens
oordeel over de kerkcollecte. Deze
formuleerde zijn oordeel kort aldus:
Wie vandaag-aan-de-dag (na zo
veel prijsverhogingen) nog een
cent in het kerkzakje durft te doen,
is mij geen cent waard! Alles is
langzamerhand het vijfvoudige
waard geworden, maar de pastoor
wordt nog steeds door velen afge
scheept met een cent.
Ik ben dan ook een groot voor
stander van de actie „Geen cent,
maar een stuiver:" ook al is dat
mijns inziens nog te weinig
Wanneer er van een gestegen wel
vaart sprake is, dan moet daar toch
zeker ook de kerk in delen. En bo
vendien, wat hebben wij het niet
enorm goed in vergelijking tot an
dere volken, zoals de Polen en Hon
garen. Nee, die cent moet beslist
uit het kerkezakje van ons verdwij
nen, of het zou er een moeten zijn
van een arme sloeber, die beslist
niet meer kan missen. Maar die
heb je vandaag niet veel meer. En
daarom herhaal ik: wie momenteel
nog een cent in de buil durft stop
pen, is mij geen cent waard
Wij zijn het met dat oordeel ge
heel eens.
Laten we toch allen metterdaad
tonen te beseffen, dat de Kerk van
ons samen is en dat wij samen die
We vieren morgen het feest van
de Heilige Familie, van het Heilig
Huisgezin van Nazareth.
We willen de vermaning van de
H. Kerk, dat onze gezinnen zich
moeten spiegelen aan de Familie
van Jezus, Maria en Jozef, vast
knopen aan een vertrouwelijk ge
sprek.
Twee huismoeders zitten bij el
kaar te buurten en ze praten over
dat, waar hun hart vol van is: hun
gezin. Bij de een gaat het prachtig
thuis. Een goede man, goed oppas
sende, flinke kinderen, een beetje
welvaart en een heleboel tevreden
heid.
Bij de ander gaat het niet goed.
Een lastige, nukkige, uithuizige
man hoe ze zelf was, vertelde
ze niet moeilijke kinderen, een
massa zorg, veel ruzie en narig
heid, geen vrede en geen vreugde.
De vrouw met het goede gezin
luistert geduldig en meevoelend
naar het klagen van de ander.
Ze merkt, dat het die ander goed
doet, dat ze zich eens helemaal
kon uitpraten. Totdat die ander
haar de vraag stelt:
„Heb jij nooit moeilijkheden met
je man en met je kinderen, heb jij
geen zorg hoe je er moet komen?"
Dat was zou men zeggen
een pijnlijke vraag, waar toch een
antwoord op moest komen. En een
antwoord kwam:
„Natuurlijk hebben wij moeilijk
heden. Ik geloof niet, dat er één
gezin bestaat, kón bestaan zónder
moeilijkheden."
„En hoe lossen jullie die dan
op?"
Toen was het een ogenblik stil.
Totdat de vrouw met het goede
gezin begon:
„Ja, je vindt dat misschien erg
braaf en idealistisch, maar toch is
het waar, dat wij het hieraan te
danken hebben, dat wij zo'n geluk
kig gezin hebben. We hebben na
melijk elkander op onze trouwdag
beloofd, dat wij altijd bevriend zou
den blijven met Christus. En 't is
wonderlijk, hoe door die vriend
schap met Christus onze onderlin
ge verhouding altijd beter wordt en
het met de kinderen altijd goed
gaat en hoe we in al onze zorgen
geholpen worden."
Toen was de ander stil.
Ja, daar zit het hem in. In een
goed gezin staat Christus in het
middelpunt. Hij is daar als 't ware
de Huisvriend. Zoals Jezus gedu
rende Zijn stoffelijk leven in Pales
tina van meerdere gezinnen de
Huisvriend was.
Zo wil Hij ten alle tijde de Huis
vriend zijn van onze gezinnen. En
dat is Hij ook, wanneer er in het
gezin geregeld tezamen gebeden
wordt. Wanneer het geloof in Chris
tus en in Zijn Evangelie heel het
familieleven beheerst.
„Waar twee of drie vergaderd
zijn in Mijn naam, daar ben Ik in
hun midden", heeft Christus uit
drukkelijk beloofd (Matth. 18, 20)
Zo'n gezin gaat vanzelf ook dik
wijls kracht en bezieling halen in
de H. Mis en aan de Communie
bank. En zo komt men gemakke
lijker alle moeilijkheden te boven.
Maar wij, moderne mensen, zijn
het helemaal kwijt, dat Christus
een levende Persoon is, de levende
God-Mens, die voor het geluk van
iedere mens, van ieder gezin, naar
deze aarde kwam, er Zelf leefde in
een mooi gezin, stierf, verrees en
nu ten alle tijde onze Voorspreker
is bij de Vader.
Als de Zoon van de levende God
niet het middelpunt van ons fami
lieleven is, dan is er geen funda
ment, waarop het gebouw van een
gelukkig gezin lang stand kan hou
den.
Als men tegenwoordig over het
probleem van gezinsontwrichting
en uithuizigheid spreekt, dan komt
het omdat er in de gezinnen geen
godsdienstige sfeer meer is en
daardoor de intimiteit der oprechte
liefde tussen vader en moeder er
zoek is.
Men vindt er niet meer dat mee
leven met elkaar, dat elkaar nodig
hebben, dat fijn vinden dat men
elkander heeft; dat niet zonder
elkander kunnen. En van zulke
ouders kan niets uitgaan.
We zullen weermoeten beginnen
met Christus als echte Huisvriend
in onze gezinnen binnen te halen
en met Zijn genade onze gezinnen
weer op te bouwen in waarachtige
liefde.
Is Christus juist niet gekomen
om onze mensheid te genezen van
die zo diep ingevreten kanker van
het egoïsme
Als wij echt ons heil zoeken bij
Christus, zal Hij ons met Zijn
machtige genade helpen, om steeds
Kerk met haar bedienaren hebben
te onderhouden.
Daarom: ban de cent uit de
Kerk, waarmee tegenwoordig nie
mand meer probeert een kind of
een bedelaar af te schepen, maar
laat Uw cent (minstens!) een stui
ver zijn!
meer los te komen van ons egoïs
me, van dat altijd alles naar ons
toerekenen en allereerst ons eigen
belang zoeken, om steeds meer
open te staan voor de anderen in
oprechte liefde.
van 14 januari 1911
De rector van Oostrum schreef
over de devotie tot O.L.Vrouw van
Oostrum.
De Vincentiusvereniging gaf
6 en 8 januari een drukbezochte
soirée.
De vroegere dorpsgenoot P.M.
van der Voort, klerk der posterijen,
werd overgeplaatst van Roermond
naar Boxmeer.
De heer J. H. Jaspers, hield
een lezing voor de onderwijzersbond
over samen op reis. Herdacht werd
het overleden lid H. van den Berg.
Op 11 januari ontspoorde een
tramwagen op de Oostrumseweg.
Het personeel en passagiers kwa
men er ongedeerd af.
Op 17 januari zou in de paters
kerk het afscheid plaats hebben van
de 5 missionarissen naar China,
onder wie de Vanrayenaar Pater
Gelasius Wismans.
Op 11 jan. droeg in de genade
kapel te Oostrum, P. Gelasius Wis
mans, voor zijn vertrek naar China
een H. Mis op in bijzijn van zijn
familie.
Plannen bestonden om een
rijwielclub op te richten voor
Venray-kom.
van 13 jan. 1912
Op 14 januari zou de heer
Kruy tzer uit Roermond, een cursus
openen in groenteteelt, ooftbouw
en bemesting.
Piet Beerkens vestigde zich in
de Grotestraat als huisschilder.
van 5 jan. 1907
Het voor de gemeente Venray
te leveren aandeel voor de lichting
de Nat. Militie voor 1907 bedraagt
20, waarvan 14 ter volledige en tot
korte oefeningen(4 maanden) 6.
Het Post- en Telegraafkantoor
alhier zal met 1 April a.s. in een
hogare klasse geplaatst worden.
In 1906 bedroeg de omzet der
postspaarbank alhier f248.992,13.
De postboden H. Albertz, G.
Linskens en P. Michiels te Venray,
zijn met ingang van 16 dezer be
vorderd tot brieven- en telegram
besteller, met een tractements-
verhoging van resp. f 60, f 75 en
f 150 's jaars, zodat het salaris van
Albertz dan f 700 bedraagt, van
Linskens f 650 en van Michiels f 600.
De postbode van Meijel, wordt
met ingang van 16 dezer overge
plaatst naar Milheeze, terwijl dan
zijn traktement verhoogd wordt met
f 120 en dan f 570 zal bedragen.
Zondag droeg de Eerw. Pater
Jac. Goumans, van de Kruisheren
te St Agatha, in de parochiekerk
alhier, zijn eerste plechtige H. Mis
op.
van 12 jan. 1907
In 1906 werden in Venray 40
huwelijken voltrokken. Er werden
197 kinderen geboren. Er waren
114 overledenen. Levenloos aange
geven 13. Ingekomen 435 personen.
De totale bevolking bedroeg 31 dec.
1906 6662 zielen tegen 6497 in 1905.
Totale vermeerdering 165 personen.
In begin Januari begon men
in Overloon klei te graven voor de
fabricatie van stenen, ten behoeve
van het te bouwen krankzinnigen
gesticht voor vrouwen alhier.
De heer G. A. M. Rutten, klerk
der Posterijen te Vaals, wordt met
ingang van 1 febr. a.s. overplaatst
naar Venray.
is alleen
als er
op staar
Het merk Rang staat duide
lijk op iedere Rangrol, als
ook op het beschermend
omhulsel van ieder Ranget je.
EEN PRODUCT VAN DE
KINGFABRIEKEN
SUIKERBIETEN BOUWEN?
Mede als gevolg van de interna
tionale, politieke situatie is het van
groot belang, dat de met suiker
bieten beteelde oppervlakte in ons
land niet gerieger wordt.
Nu de suikerprijs op de buiten
landse markt aanzienlijk hoger is
komen te liggen dan de Nederlandse
kostprijs, is er alle aanleiding om
hiermede bij de teelt van suiker
bieten rekening te houden.
Ofschoon kostprijs-drukkende om
standigheden vaak zeer gewild zijn,
mag niet uit het oog verloren
worden, dat juist de suikerbieten
teler een redelijke beloning moet
ontvangen voor zijn risico en arbeid.
Wij zijn het er allen over eens, dat
de areaal-grootte dit jaar moet toe
nemen en wij vertrouwen, dat de
Minister niet langer zal wachten
om tot een hogere waardering van
de voor ons land onmisbare suiker
bietenteelt te geraken.
Bij het opstellen van het bouw
plan wordt de suikerbiet terecht ge
zien als een gewas, dat uitstekend
past in de wisselbouw en naast
suiker een goed en goedkoop vee
voeder in de vorm van koppen en
blad levert.
Mechanisatie van de teeltwerk
zaamheden verdient alle aandacht;
de bietendunmachines kunnen voor
een belangrijke verlichting bij de
drukke voor jaars werkzaamheden
zorgen en het verminderende aan
bod van landarbeiders gedeeltelijk
opvangen; de rooimachines hebben
zich bij de oogst waardevolle
helpers getoond.
De rassenkeuze is er niet een
voudiger op geworden, wanneer
het aantal rassen met nagenoeg
gelijke prestaties aan een nadere
beoordeling onderworpen wordt.
De taal van de officiële cijfers
laat zich evenwel niet misverstaan:
de Kleinwanzlebener rassen maak
ten in 1956 62 pet. van het areaal
uit, waarbij de Kleinwanzlebener
Polybeta van 2 pet. in 1955 tot
18 pet. in 1956 toenam en zich dus
voor de praktijk een waardevolle
aanwinst van het sortiment toonde.
Dit nieuwe ras maakt het mogelijk
om van een perceel even veel
kilogrammen als voorheen te
oogsten, doch met een zeer veel
hoger gehalte dan vele andere
rassen, waardoor bij gelijkblijvende
kosten een hogere uitbetaling bij
de suikerproducent bedongen kan
worden, terwijl de zeer hoge suiker
opbrengst het bovendien bijzonder
aantrekkelijk maakt voor de suiker
fabriek.
Een redelijke bietenprijs nóóst
een vertrouwd ras vormen mede
de grondslag voor een welvarende
landbouw; zij maken invoer van
dure suiker welhaast overbodig
In Nederland leven wij in om
standigheden, die zeer gunstig zijn
in vergelijking met hetgeen in an
dere landen zich voordoet.
Wij beseffen dit niet altijd even
duidelijk, maar we voelen het wel
eens aan, als we bijv. uit verhalen
over Afrika en India lezen, dat er
armoede heerst.
Nu wil armoede niet hetzelfde
zeggen als ongeluk. Er zijn vele
mensen, die in de bitterste armoe
gelukkig zijn.
Maar een beetje welvaart is toch
wel een goed middel om ook goed
te kunnen leven.
Daarentegen is grote welvaart
dikwijls meer een gelegenheid om
het met de godsdienst maar niet zo
nauw te nemen.
De Romeinen zijn ten gronde
gegaan aan hun weelderig leven
en onze beschaving vertoont ook
al tekenen van ernstig verval, hoe
wel velen het in de Westelijke
landen steeds beter krijgen.
Hier laten we een paar vergelij
kingen volgen van de armoede en
de rijkdom, zoals die over de wereld
verdeeld is. Het zijn gemiddelde
cijfers.
Zij hebben niet alleen betrekking
op de inkomsten, maar ook op de
leeftijden. Want die hangen nauw
samen met de manier waarop de
mens leeft.
Gesteld nu eens, dat ik een ander
land geboren zou worden, hoe oud
zou ik dan worden. Met andere
woorden: hoeveel jaren kan ik er
dan als alles normaal verloopt
en er geen bijzondere dingen ge
beuren op rekenen te zullen
leven?
Als ik in ons land geboren zou
worden, kan ik rekenen op 72 jaar;
als ik in de Verenigde Staten
geboren zou worden, dan kon ik
rekenen op 64 jaar;
als ik in Engeland geboren zou
worden, dan kon ik rekenen op 62
jaar;
als ik in Australië geboren zou
worden, dan kon ik rekenen op 65
jaar;
als ik in China geboren zou
worden, dan kon ik rekenen op 25
jaar;
als ik in India geboren zou wor
den, dan kon ik rekenen op 26
jaar;
sterke looprekken met
verhoogde bodem,
kinderledikantjes,
kinderstoelen,
kinder WC's,
reiswiegjes,
vertinde bedkruiken,
kinderbadjes, enz.
Alles wordt thuisbezorgd
Vrijdags geopend tot 9 uur.
Hofstraat 10 Julianaslngel2
Telef. 566
als ik in Japan geboren zou
worden, dan kon ik rekenen op
48 jaar;
als ik in de Philippijnen geboren
zou worden, dan kon ik rekenen
op 25 jaar;
als ik in Indonesië geboren zou
worden, dan kon ik rekenen op
23 jaar.
En: hoe zou met zijn mogelijk
heden voor levensonderhoud en de
aanschaf van de meest noodzake
lijke zaken zijn?
Als ik in ons land geboren zou
worden, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inko
men van ongeveer f 1800;
als ik in de Ver. Staten geboren
zou worden, dan zou ik kunnen
rekenen op een gemiddeld jaarlijks
inkomen van ongeveer f 23oO;
als ik in Engeland geboren zou
worden, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inkomen
van ongeveer f 1900;
als ik in Australië geboren zou
worden, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inkomen
van ongeveer f 1600;
als ik in China geboren zou wor
den, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inko
men van ongeveer f 100;
als ik in India geboren zou wor
den, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inkomen
van ongeveer f 190;
als ik in Japan geboren zou
worden, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inkomen
van ongeveer f 350;
als ik in de Philippijnen geboren
zou worden, dan zou ik kunnen
rekenen op een gemiddeld jaarlijks
inkomen van ongeveer f 120;
als ik in Indonesië geboren zou
worden, dan zou ik kunnen rekenen
op een gemiddeld jaarlijks inkomen
van ongeveer f 80.
Moeten wij ons bij die toestanden
nu maar neerleggen. Neen, wij
dienen alles te doen om de arme
volkeren te helpen. Vandaar de
hulp aan de onderontwikkelde ge
bieden, waarover onze regering ook
vaak spreekt en waarvoor wij
gaarne grote bedragen beschikbaar
willen stellen. Dat is practisch
christendom, dat is delen laten in
de rijkdom en overvloed.
Obsessie(Spellboand)
Een film uit de Amerikaanse
periode van de Engelse regisseur
Alfred Hitchcock (1945). Daarom
behoort deze film niet tot zijn beste
werk, al ligt hij nog ruim boven de
middelmaat.
Zoals in de meeste van zijn 50
films gaat het om de spanning,
vooral om zichtbare spanningen, die
vaak door schijnbaar doodgewone
zaken worden opgeroepen.
In deze film b.v. een kier licht
onder een gesloten deur, of een
gewoon glas melk; dit laatste krijgt
n.l. speciale betekenis, omdat de toe
schouwer weet, dat bij de speler de
lust tot doden opkomt wanneer zijn
blik wordt gebonden aan een over
maat van „wit".
Weloverwogen weet Hitchcock
zijn films op te bouwen, strak logisch
en toch met humor, waar hij de
toeschouwer voor de gek houdt met
spanningen die op niets uitlopen.
„Obsessie" is een psychoanaly
tische film, waarin Ingrid Bergman
een vrouwelijke psychiater voor
stelt. Zij redt het leven van een
jonge dokter die aan geheugen
stoornis lijdt er. gelooft, dat hij een
moord heeft gepleegd.
De film is ln zwart-wit gemaakt,
maar eindigt met een symbolisch
gebruik van de kleur: na een
revolverschot wordt het doek voor
één moment rood gekleurd.
Al met al is „Obsessie" een film
die de aandacht verdient vanwege
de uitstekende regie, de zeer ver
zorgde montage en het boeiende
spel. Boven 18 jaar.
SJ.
vergeten mee te nemen uit de
winkel van Fa. van den Munckhof,
alwaar deze is terug te halen.