DE GRUYTER Ook voor Uw drukwerken in 1957 Onrustig Ierland Sex-appeal. Die lO0/o korting betaalt U zelf... Fa. van den Munckhof 2 goudrepen naar gelooft U dat óók? ■■mm': m m voor 25 cent Ierland (of Eire, zoals 't vroe ger heette en tegenwoordig weer heet) het Groene Eiland, verkeert opnieuw in onrust. Juisttoen Engelandeen ernstige crisis doormaakte, als gevolg van het „Ierse Republikeinse Leger over de grens van Ulster en verrichtten er hun geweld daden. Daarmee was de rust in Ierland opnieuw verstoord. Het eiland ten Westen van Enge land, dat wij als Ierland aanduiden, is politiek in twee delen gesplitst. Verreweg het grootste deel vormt de Ierse Vrijstaat. Een Noordelijk deel, Ulster, behoort nog tot het Britse Koninkrijk. De Ierse Vrijstaat erkent deze feitelijke toestand, hoewel ze offl cieel aanspraak maakt ook op deze Noordelijke punt. Maar de Ierse regering wil deze zaak kennelijk niet forceren en onderhoudt nor male betrekkingen met Engeland. Ierland heeft eens deel uitge maakt van het Britse Rijk. En het was eerst in 1938, dat een nieuwe grondwet geldig werd, waarbij Ier land zichzelf onafhankelijk ver klaarde, al zijn er nog wel banden met Engeland. Men heeft wel eens gezegd, dat Ierland een president heeft voor intern en een koningin (Elisabeth van Engeland) voor extern gebruik. Maar Elisabeth, die nog niet zolang geleden een bezoek aan haar onder danen in Ulster bracht, wipte toch niet over de grens van de Ierse Vrijstaat. Dat was ook maar beter! ONDERDRUKT VOLK De Ieren hebben zelf, lang ge leden, de Engelsen in hun land ge haald om interne geschillen te helpen beslechten. Daarmee haalden ze een koekoeksjong in het Ierse nest. De Britten, toen ze er eenmaal waren, gingen er niet meer uit. Ze trokken handig partij van de eeuwige geschillen in Ierland (de Ieren zijn befaamde ruziezoekers) en speel den er weldra de baas. Het katholieke Ierland werd ook betrokken in de conflicten tussen de protestantse en katholieke vorsten in Engeland. Het is met name Cromwell ge weest die vreselijk in Ierland heeft huisgehouden, o.a. tijdens het be ruchte bloedbad bij Drogheda, waar mannen, vrouwen en kinderen ge lijkelijk over de kling werden ge jaagd onder de leus „Dood aan de vijanden des Heren". De Ieren van hun kant waren evenmin zacht zinnig. Meer nog dan het zwaard was de honger de vijand der Ieren. De En gelse landheren profiteerden, de bevolking leed gebrek. Telkens weer kwam het tot verzet, telkens weer werd dat verzet gewelddadig neer geslagen. Een der bekendste acties van de Ieren was die tegen een zekere kapitein Boycott, die met zijn hand langers eenvoudig werd doodver klaard... Het begrip „boycot actie" hebben we ervan overgehouden. Het is de Engelse staatsman Gladstone geweest, die besefte, dat dit niet langer zo ging en een wijzi ging in de status van Ierland (Home Rule) voorstelde. Maar inmiddels waren reeds grote aantallen Ieren naar Amerika vertrokken om aan armoe en honger te ontkomen. Men heeft berekend, dat in de tweede helft der vorige eeuw in 10 jaren tijds een miljoen Ieren van ellende zijn omgekomen, zo slecht was de toestand daar. SINN FEIN Toen Engeland de vinger gaf, wilden de Ieren de hele hand. Zij eisten de volstrekte onafhankelijk- en de voorvechters hiervan waren de Sinn Feiners, die voor geen geweld terugschrikten om hun doel te bereiken. Aanslagen, overvallen, sabotagedaden waren aan de orde van de dag. In het bijzonder waren de Sinn Feiners actief tijdens Wereldoorlog I. In 1916 begonnen ze een openlijk offer sief. De Duitsers roerden graag in dit troebel water en zetten via een onderzeeër een Ierse op standelingenleider, Sir Roger Case ment, aan land. Die is daarvoor later door de Engelsen ter dood gebracht. Van toen af heerste een waar schrikbewind. De Engelsen beant woordden geweld met geweld en zonden een speciaal legertje, de z g. Black and Tans, naar Ierland. Men gaf elkaar in onverbiddelijke wreedheid niets toe, hele stadswij ken werden in de as gelegd. Dublin was het centrum van deze „Engels- Ierse oorlog". Uiteindelijk heeft Ierland zijn vrijheid toch langs legale weg be reikt, dank zij De Valera, de scherp zinnige politicus die begreep, dat men op deze wijze niet verder kwam. Van stap tot stap ging hij verder, en zag eindelijk zijn streven bekroond met de onafhankelijkheid van zijn land, de stichting van de Ierse Vrijstaat. Hij had ook te strijden tegen intern verzet, want hij kreeg voor zijn grondwets ontwerp maar weinig meer dan de helft der stemmen. E.... Ulster bleef Brits. ORANJEMANNEN De mannen van Ulster worden de „Orange-men" genoemd ter herin nering aan Willem III, koning van Engeland en Stadhouder van Hol land, die door de Engelse protes tanten als de bevrijder van het Katholieke juk werd toegejuicht. Ia Ulster zitten veel Engelse ko lonisten, en deze hele provincie is overwegend protestants, terwijl de Ierse Vrijstaat overwegend R.K. is er (1-Kathol eke Kerk daar staats ie k. Du is op zich zelf al een sti- inuuu> voorde „oianjemannen" van Ulster om zich vast te blijven klem men in het Britse Rijk. Maar daar komt bij, dat Ierland econo misch en sociaal nog een ontzag lijke achterstand heeft, en Ulster vreest bij een aansluiting aan de Vrijstaat omlaag getrokken te zul len worden naar het daar heersen de peil. In Eire zijn nog altijd illegale strijdgroepen, waarvan de Irish Republican Army de voornaamste is, die strevep naar de aaneenslui ting van Ulsfer met Eire, op hun eigen manier. Het is geruime tijd vrij rustig geweest, maar nu heeft de I.R.A. weer enkele gewaagde overvallen gepleegd op Ulsters gebied. Mis schien heeft men gebruik gemaakt van dè moilijke situatie waarin Engeland zich bevond. Maar mis schien ook is het van de IRA alleen maar een propahandastunt geweest. Want de Ieren zijn onderling nog altijd verdeeld. Naast de IRA bestaan diverse andere strijdgroepen. En het is niet uitgesloten dat de IRA door deze actie heeft willen tonen dat ze er nog altijd was, en nog altijd nummer één ook. In ieder geval heeft de regering in Londen, bij alle zorgen over het binnen- en buitenlands beleid, op nieuw de Ierse kwestie die haar grijze haren bezorgen kan! Vorige week stond er in dit blad een reclame voor Sex-Appeal. De titel was al voldoende om 'n mas sa publiek te trekken. Waarvan de meesten nier eens wisten wat Sex- Appeal eigenlijk precies betekent. In ieder geval zou het wel iets met het sexuele en sexualiteit te maken hebben. En dat was genoeg. Daar was iets te beleven. Sensatie. En de jongeren, die helemaal niet weten wat Sex-Appeal betekent, werden gelokt door de rest van de reclame: nachtclubs, veel spanning en veel vrouwelijk schoon. Daar komt het domme publiek op af. En dikwijls moet het daar na bekennen, dat het niets bijzon ders was. Waarmee ze bedoelen dat er toch niet zoveel te beleven was als ze eigenlijk stiekum ge hoopt hadden. Bedoelden ze maar liever te zeg gen dat helemaal niet mooi was, het niet op hoog peil stond, mis schien zelfs beneden peil was. Want dikwijls is het werkelijk niets moois, waarvoor men met zulke reclame toch veel publiek moet proberen te trekken. Maar veel mensen schijnen zich nu eenmaal gemakkelijk te laten beduvelen door zulke reclame. Ik vraag me echter af, of de be zoekers nu ook weten wat Sex- Appeal is. Moeten onze jongeren, die straks de vaders en moeders van een nieuw geslacht zullen zijn, uit de belevenissen van nachtclubs leren wat Sex-Appeal is? Alsof Sex-Appeal alleen maar iets te maken heeft met vrouwelijk schoon? En wat voor schoonheid? Sex-Appeal is eigenlijk iets heel moois, te mooi om zo misbruikt te worden. Iets wat door de Schepper zelf gewild is met het doel om twee mensen tot elkaar te brengen die zich misschien dan op de lange duur voor heel hun leven binden aan elkaar in het huwelijk. God heeft immers de mens ge schapen als man en vrouw. Met deze twee verschillende woorden is het verschil van geslacht aange geven, het verschil van sekse. Er ligt niet3 minderwaardigs in beslo ten, maar het is de wijsheid van God die aan elke wieg een dubbe le garantie wilde zien staan van een vader en een moeder. Een beschermende vader en een zorgzame, tedere moeder. Twee mensen, totaal gelijk, maar meteen ook verschillend, omdat ieder een andere taak en roeping heeft. Als mens zijn ze gelijk, geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, en be stemd voor een eeuwig geluk. Maar ze zijn verschillend |toegerust. Dat verschil zal zich niet alleen uiten in het lichaam van beiden, maar in veel andere dingen die juist de geest betreffen. Omdat nu eenmaal de mens zo ver boven de dierenwereld uitsteekt. Juist door dat verschil oefenen de beide geslachten zo'n grote aan trekkingskracht op elkaar uit. Sex-appeal is nu het prikkelen van de neiging, die het ene ge slacht gevoelt tot het andere ge slacht. Als men dit niet deed, zouden 'n hele boel jongens en meisjes nooit tot elkaar komen. Sex-appeal is dus eigenlijk niets anders dan het charmant voor de dag komen, zich charmant gedra gen of voordoen tegenover het an dere geslacht. Dus helemaal niets verkeerds. In de veronderstelling natuurlijk, dat men hierbij niet handelt met een verkeerde bedoe ling. Maar het woord „sex-appeal" heeft toch dikwijls een ongunstige betekenis. Het is een woord van de mondaine wereld, die met „sex- appeal" alles in de verhouding tus sen de twee geslachten wil goed praten, ook als men er alléén op uit is de zinnen te prikkelen. „Sex-appeal" maakt dan het prik kelen van de neiging van het ene tot het andere geslacht helemaal los van het huwelijk, waarvoor het door God uiteindelijk alleen be doeld is; het legt ook te veel de nadruk op het lichamelijke, alsof de mens alleen maar lichaam is, en niet een door een geest bezield lichaam. Ik vrees, dat onze jongeren in „Sex-Appeal" de goede betekenis van dit vreemde woord niet te zien hebben gekregen. Alleen weer eens een minder mooie indruk opgedaan ?''f399HHH9RNI De Gruyter heeft 415 eigen winkels met honderdduizenden trouwe klanten. En er komen jaarlijks nog duizenden nieuwe klanten bij. Dat grote succes is mogelijk omdat De Gruyter's klanten het voordeel van 10% korting - werkelijke korting I - duidelijk hebben ondervonden. Vanzelfsprekend kan De Gruyter 10% korting ge ven eigen importen, eigen zeer moderne fabrieken, eigen expeditie naar 415 eigen winkels maken grote kostenbesparingen moge lijk, waarvan De Gruyter's klanten profiteren. U ook? F s PUUR MELK MELK-MOKKA De Gruyter's beroemde repen dubbeltjes repen picnic repen goudrepen 4 hazelnoot repen rozijn-noot repen pinda repen Bij elke aankoop van f. 4.- De Gruyter-artikelen van samen 40 cent Geldig van 2 t/rp 8 januari 1957 over de roeping van beide geslach ten. Dit is weer een voorbeeld hoe de vermaak-industrie misbruik maakt van de domheid van het publiek, dat zich zo gemakkelijk laat bedu velen en alleen maar op een titel en wat dikke woorden afgaat. En het bewijst eens te 'meer hoe noodzakelijk het is dat onze men sen op dit gebied goed worden voorgelicht. Commentator. BEL OP BIJ BRAND No 392

Peel en Maas | 1957 | | pagina 4