Met vakantie naar Pitlifit uit of tibials.» de druyter's thee verkwikt het meest Katholieke Volkspartij Stateokriog Horst SLOT Goudmerlc, een aromatische Ceylonmelange met krachtige.atschenk. pakje 1 08 ct. Roodmerk, een krachtig afschenkende volgeurige thee-melange. pakje 94 ct. Blauwmerk, voor de liefhebbers van Assamthee met pittige afschenk. pakje 90 ct. Oranjemerk, pakje 82 ct. Groenmerk, pakje 74 ct. China thee, voor degenen die het China-karakter waarderen. pakje 1 00 ct. Zakjes thee, altijd de juiste hoeveelheid dus voordelig. 20 stuks 98 ct. DE KOFFIE- EN THEEZAAK p61' MONTREAL: de deur van Canada. Montreal is niet alleen de oudste en de grootste stad van Canada, het is ook, zowel voor scheep- als luchtvaart, de in- en uitvalspoort van het land. Maakten we, nauwelijks 16 uren na ons vertrek van Amsterdam, reeds kennis met dit belangrijkste handels- en industriecentrum van dit enorme land, bij het besluiten van onze vacant ie hebben we deze kennismaking nog eens grondig hernieuwd, waarbij de fieldman van het Immigration Committee for Canada, Mr. A. de Jonge, ons weer tot een voortreffelijke gids is ge weest. Wil men in enkele dagen iets van deze wereldstad met haar 1,5 millioen inwoners (in artikel 2 van deze serie werd abusievelijk vermeld 2,5 millioen) zien, dan heeft men drukke dagen voor de boeg, want er is hier heel wat te bezichtigen. Ook op historisch gebied, daar Montreal volgens Canadese begrip pen een oude stad is, die reeds in de 16e eeuw werd gesticht. Zo als we in het tweede artikel schre ven, is de stad de voortzetting van het Indianendorp Hochelage, dat door de Fransman Jacques Cartier in 1534 werd ontdekt. Achter dit dorp lag een berg, welke de ontdekker de Mont Royal noemde en hiervan is de naam Montreal afgeleid. Deze berg be vindt zich nu midden in de stad en verleent daaraan een zeer bij zonder karakter. Men heeft er een beneden- en een bovenstad, waar men ook weer de scherpe tegen stellingen aantreft, welke ons in dit land zo vaak zijn opgevallen. De benedenstad heeft nauwe stra ten met oude, vaak vervallen hui zen. In de bovenstad echter heeft men brede, goed aangelegde straten en pleinen, ook op de helling van de 238 meter hoge berg. Daar vindt men de rijke woningen met prach tige tuinen der talrijke goed gesi tueerde zakenlieden van Montreal, alsmede het prachtige Mount Royal Park. Er zijn hier schitterende uitzich ten op het centrum van de stad met zijn Amerikaans aandoende wolkenkrabbers en fraaie kathe dralen. Belangrijkste knooppunt van het land. Hoewel Montreal 1600 km. ver wijderd is van de Atlantische Oce aan is het toch, via de St. Laurens- baai en -rivier, van mei tot decem ber bereikbaar voor de grote zee schepen. Van december tot en met april is de St. Laurens wegens ijs gang gestremd voor het scheeps verkeer. De stad bezit door deze ligging de grootste binnenhaven ter wereld, terwijl de haven, na die van New York, de grootste haven van ge heel Amerika is. Een en ander verleent uiteraard aan de stad ge heel het karakter van een grote havenstad met alle drukte en be drijvigheid welke zo'n stad ken merken. Ook de Nederlandse schepen ziet men regelmatig in de haven binnen komen en vertrekken. Niet alleen de grote vracht- en passagierssche pen van de Oranjelijn, doch ook de passagiersschepen van de Holland- Amerikalijn komen regelmatig hun honderden Nederlandse emigranten hier aan wal zetten. Het ligt geheel voor de hand, dat men hier ook de zetels vindt van de beide grootste spoorweg maatschappijen van Canada, die van hieruit verbindingen onderhon den met de vele duizenden mijlen verwijderde uithoeken van het land, in West en Zuid en Noord. Ook op het gebied van het binnenlands- en vooral transatlantisch luchtverkeer vindt men hier Canada's belang rijkste knooppunt en het stemt de Nederlandse toerist tot voldoening en trots dat onze K.L.M. ook hier op zulk een waardige wijze de naam van ons land hoog houdt en ook aan deze zijde van de oceaan zul ke uitstekende papieren heeft van wege haar betrouwbaarheid en uit gebreide service. Montreal is een stad met vele indrukwekkende gebouwen zoals het meer dan 20 verdiepingen hoge Sun Life Building, het stadhuis, het Victoria hotel, enz.. In het centrum der stad was men druk bezig met de bouw van een nieuw hotel, dat in omvang en hoog te alle andere gebouwen nog scheen te zullen gaan overtreffen. De stad ligt als het ware op een eiland, is omsloten door de brede St. Lau- rensrivier en zijtakken ervan, waar over enorm lange bruggen liggen, waarbij vergeleken onze Moerdijk- brug klein genoemd kan worden. Over deze bruggen is een ongeloof lijk druk verkeer. Over de grootte van de stad krijgt men enige indruk als men weet, dat de langste straat, de Sher- brookstreet, circa 32 km. lang is. Wij zijn deze belangrijkste ver keersader door de stad helemaal uitgereden. Zij vormt niet een een tonige aaneenschakeling van ge bouwen en woningen, doch wordt zo nu en dan onderbroken door prachtige parken en plantsoenen, waarvan vooral de grote botanische tuin met zijn onvoorstelbare kleu ren- en bloemenweelde en prach tige waterpartijen zeldzame afwis seling biedt. Waardevolle liunst- objecten. Meer dan in enige andere Cana dese stad hebben we in Montreal waardevolle kunstobjecten gezien, waarvan vele van grote historische betekenis zijo. Het zou te ver voeren om in het kader van dit verslag hierover breed uit te wijden, doch alleen al een bezoek aan de in 1324 gebouw de Notre Dame geeft de overtui ging, dat het overigens aan kunst arme Canada, toch op dit gebied wel tot de grootste prestaties in staat is. Vooral het interieur van deze enorme Rooms-Katholieke kerk en dat van de er aan verbonden kapel geven een wonderlijke bekoring. Ook het in Oosterse trant ge bouwde, hoog liggende St Josephs- Oratory, eveneens een belangrijke R K.-centrum, is zeer bezienswaar dig. Op cultureel gebied is Montreal eveneens een belangrijk centrum. Het heeft twee universiteiten, beide van grote vermaardheid en tal van andere instellingen van weten schap. Door touristen worden ook veel bezocht het historisch Canadees Museum met meer dan 200 levens grote wassenbeelden en het India nendorp Caughnawaga, dat uitslui tend door Indianen wordt bewoond en ook een Indiaanse burgemees ter heeft. In dit dorp is terwille van de touristen een gedeelte geheel in gericht als een oud-Indiaanse ne derzetting, compleet met totempa len enz., terwijl men hier ook nog de schilderachtige vederbossen en uitrusting der Indianen in gebruik ziet. Dit is echter uitsluitend „show". Na sluiting van deze „pu blieke bezienswaardigheid" schieten de Indianen gauw weer in hun Westerse burgerpakje en zoeken ze hun huisje in Caughnawaga weer op om van de televisie daar te kunnen genieten. Tweetaligheid een probleem. In de provincie Quebec is niet Engels maar Frans de voertaal. Montreal heeft een Engels spre kend en een Frans sprekend ge deelte. Het laatste vindt men hoofdza kelijk in de oude benedenstad. Uit de aard geeft dit wel eens proble men. In de omgeving van Montreal hebben we het meegemaakt, dat onze Engels sprekende gids de weg niet gewaar kon worden van de mensen die er woonden, doordat men elkaar niet verstond. In de stad zelf is dat probleem niet zo sterk als op het platteland van Quebec, doordat de bewoners daar vaak met beide talen in aan raking komen en men al spoedig elkaar begrijpt. Een stad voor Nederlanders Is deze grote, buitengewoon in teressante stad, een stad, waar Nederlanders kunnen wonen en werken, kortom, waar zij een toe komst kunnen scheppen? Over het algemeen is toch de trek van de Nederlandse emigranten meer naar de provincie Ontario. We hebben deze vraag voorge legd aan Mr. de Jonge, de fieldman van het Immigratie-comité en deze meende haar met stelligheid be vestigend te moeten beantwoorden althans voor die Nederlanders, die het grotestadsleven gewend zijn. Mensen, die in Nederland op het platteland wonen, adviseert hij niet direct naar deze metropool te trek ken. Zij kunnen beter eerst in de landelijke omgeving der stad accla- matiseren. Voor de mensen, die in het stads leven wel gewend zijn, biedt Mon treal echter vele mogelijkheden, hetgeen ook geldt voor immigre- rende Nederlanders. Behoefte aan werk krachten. Er bestaat namelijk in deze stad grote behoefte aan werkkrachten, zoals tekenaars, metaalbewerkers, meubelmakers enz. Voor iedere goede vakman, met een bruikbare kennis van de En gelse taal, zijn er in deze stad vele perspectieven, meer en betere zelfs dan in andere streken van dit land waarheen de trek vanuit Nederland doorgaans zo groot is. Aldus ver zekerde ons Mr. de Jonge. Putjes-schepper werd multi-miijoennair. Met Mr. de Jonge hebben we enkele bedrijven bezichtigd, waar Nederlanders de leiding hebben. En dan worden we direct gecon fronteerd met de wonderlijke, ty- pisch-Amerikaanse levensgeschie denis van de thans 55jarige heer Bram Dees, die in 1901 te Krab- bendijke werd geboren. In 1926 kwam hij met 4 dollar op zak in Canada aan, waar hij in Winnipeg direct aanpakte wat hij kon vinden en dat was putje scheppen. Lang heeft hij dit echter niet gedaan. In 1930 begon hij zij het in 't klein met groenteteelt. Zijn produkten ver kocht hij direct aan de consemen- ten. Dit is het begin geweest van een wonderbaarlijke loopbaan, want thans nauwelijks 30 jaren later is de heer Dees de leider van verscheidene grote tuinbouwonder- nemingen in Canada, maar niet alléén dat, hij is ook geïnteresseerd bij diverse groothandelsbedrijven en filiaal-winkelbedrijven in Ca nada. Deze ondernemende en geslaagde Nederlandse immigrant heeft thans in de omgeving van Montreal een zeer groot object aangepakt. In Sherington, 35 mijlen van Montreal, is hij in 1954 begonnen met het onginnen van de woeste veengronden, die hier bij duizenden hectaren braak liggen. Deze grond bleek, na grondige bewerking, uitstekend geschikt voor groententeelt. Het is de grootste particuliere onderneming, welke op dit gebied ooit tot stand werd gebracht. Reeds zijn thans cirka 300 acres (1 acre is 40 are) in cultuur gebracht en binnen 3 jaren zullen er nog 1600 acres bijkomen. Aan deze farm is een verpak- kings-industrie verbonden. De verse groenten, die 'smorgens vroeg van de tuinen worden ge haald, worden hier gewassen, ge sorteerd, gedroogd en in plastic zakjes verpakt. Z9 worden zij nog dezelfde morgen naar de zelfbe dieningszaken van Montreal ver voerd. Een zeer interessant bedrijf, dat aan talrijke handen werk geeft. Het wassen, drogen enz. geschiedt automatisch. Verder worden de groenten, als wortelen, spinazie, uien enz., enz., langs een lopende band gevoerd, waar meisjes met gummi handschoenen zorgen voor sorteren en afwegen. Ook het verpakken en dichtbran- den der zakjes geschiedt weer au tomatisch. Het ligt in de bedoeling van de ondernemer om straks ook in New York zijn verpakte groen ten af te zetten. De ligging van de industrie ten opzichte van deze wereldstad is zeer gunstig. Dit is dus een bedrijf, dat rijk perspectief biedt. Ook de leidende figuren er in zijn Nederlanders, o.a. de heer KI. de Jong, die in Winnipeg is gebo ren, doch wiens vader Leeuwarder was en in het begin van deze eeuw emigreerde. Ook de super-intendant op het veld, Harry Engelager, is een Ne derlander. Hij emigreerde 7 jaren geleden uit Emmerafscheiderveen naar Holland Mars, waar de heer Bram Dees een soortgelijke onder neming had opgericht, nl. de Hol land River Gardens Co. in Bradfort. Zijn oog viel op Engelager, aan wie hij voorstelde de leiding in Sherington op zich te nemen. De heer Dees zoekt zijn mensen in de leidende functies zelf uit en hij doet dit met een zuivere feeling. In dit bedrijf is voor talrijke Ne derlanders werk. Speciaal de grote gezinnen met opgroeiende kinderen (vooral meisjes) kunnen er een rijk bestaan vinden, daar voor de meisjes altijd werk in de pakkerij is te vinden. Nederlandse tabaks farmer. Met een ander geval van Neder landse ondernemingslust maakten we de volgende dag kennis. De Groninger, Dirk Woudstra heeft zijn hart verpand aan de tabaksbouw. 8 Jaren geleden trok hij naar Ontario (Newcastle) waar hij toevalligerwijze in de tabaks bouw kwam te werken. Vorig jaar is hij naar Quebec vertrokken, om dat de mogelijkheden voor de ta baksbouw hem hier gunstiger leken. Thans beheert hij een farm, waarvan hij 60 acre met tabak bebouwt, terwijl de resterende 240 acre voor grondverbetering met rogge worden bebouwd. Ook hij liet de verzuchting naar Nederlandse werkkrachten horen, want met de Frans-Canadezen die hier wonen kun je, zo zegt hij, beter bier drinken dan tabak ver bouwen. Zij zitten 'smorgens om 9 uur al achter het bier en lopen, als hun daarover een aanmerking wordt gemaakt, subiet van het werk weg, hun vrouwen en kinderen die ook bij de tabakspluk mee helpen meenemend! Hier liggen nog duizenden acres grond klaar voor de tabaksbouw, vertelde de heer Woudstra ons. Tientallen Nederlanders zouden hier nog wel een eigen bedrijf kunnen stichten. Aan alle dingen komt een eind Ook aan onze vacantie in Canada. Wij hebben ontzettend veel nieuwe indrukken opgedaan tijdens deze reisIn de provincie Quebec, in de omgeving van Montreal, waren we verrast door de prachtige melk- farms, de z.g. „dairybedrijven". Het landschap kwam hier meer over een met het Nederlandse dan in Ontario. Het weiland was groener en frisser. De boerderijen verzorg der. Nog op deze laatste dag heb ben we erg genoten van dit werke lijk prachtige land zo direct onder de rook van een wereldstad. Maar nu moeten wij de terugreis aanvaarden. We kunnen node afscheid nemen en het lijkt of ook Canada ons moeilijk kan loslaten, want er valt een trieste koude regen als we met een limousine van de K.L.M. naar het vliegveld rijden. Voor het eerst deze vacantie moet de regenjas er aan te pas komen. We worden uitgeleide gedaan door een van onze in Montreal wonende nichten. Toch wel fijn als je overal familie hebt wonen Ons vliegtuig staat al klaar; het is de D.C. 6 „Prinses Margriet". Weer een stukje Nederland in Canada, zoals we er deze maand zoveel hebben gezien. Het is ongeveer 1 uur (6 uur 's avonds Nederlandse tijd) als ons, weer geheel bezet, vliegtuig Mon treal onder zich laat. Veel uitzicht hebben we niet, want de zware regenwolken hangen laag. Spoedig echter zijn we er door heen en koesteren we ons heerlijk in de zon, die hel weerkaatst op de sneeuwwitte wolkenzee onder ons. Het wordt ook nu weer een fan tastisch mooie tocht. Gander is de enige stopplaats en dan gaat het non-stop naar Amsterdam. Na een opvallend korte nacht zagen we een onbeschrijfelijke mooie zonsopgang (de mooiste die we ooit hebben gezien) de schitte rendste kleurenmengeling verven op de eindeloze wolkenmassa's waarover we vlogen. De bediening aan boord was weer geweldig. Het genieten van een welverzorgde lunch en een heerlijk diner op 5200 meter hoogte is een bijzondere sensatie, die eenieder waardeert. Precies 13 uren na onze start in Montreal zette de gezagvoerder de „Prinses Margriet" op Schiphol neer. We hadden 2 uren op ons vliegschema gewonnen. Een vogel was op zijn nest teruggekeerd en... wij waren weer thuis. Vorige week zaterdag heeft het KVP-kader in de statenkring Horst op de te Well gehouden kring vergadering kennis kunnen maken met het nieuwe Noordlimburgse lid van de Tweede Kamer der Staten- Generaal, drs. W.J.G. Peters uit Venlo. Drs. Peters hield een korte in leiding, waarin spreker aanvanke lijk een sociaal wijsgerig betoog opzette over politiek, staat en maat schappij, om dan te komen spreken over de kabinetsformatie en meer in het bijzonder over de achtergrond van de verschillende moeilijkheden, die hierbij een rol hebben gespeeld. Voorzitter Emonts mocht in zijn begroetingswoord afgevaardigden van nagenoeg alle afdelingen be groeten en dankte nog allen voor hun bereidwillige medewerking bij de onlangs gehouden verkiezingen. Ging het kringvaandel verleden jaar naar de Statenkring Weert, thans kan de Statenkring Horst zich weer met ere de grootste statenkring noemen, nl. met 12.080 leden. Het statenkringbestuür was met uitzondering van de heer Coops uit Gennep herkiesbaar. In de vacature Coops werd op voorstel van het kringbestuur gekozen de heer van de Broek,-eveneens uit Gennep. Het zittende lid Jeuken uit Venray werd niet herkozen en zal worden opge volgd door de heer Stevens uit Oirlo, die mat 306 van de 306 uitgebrachte stemmen gekozen werd. Burgemeester Linders van Broek huizen tevens statenkringsecre- taris werd aangewezen als lid van de Bestuursraad. Plaatsver vanger werd kringpropagandaleider de heer J. Kunnen, Horst. Het advies van de kring Limburg betreffende de aanwijzing van af gevaardigden voor de partijraad werd gevolgd wat betreft de af vaardiging van mevr. Nahuis Smolders, Bergen en de heer H. van Enckevort, Sevenum. (Plaats vervangers mevr. Daniëls-Tissen, Broekhuizen en de heer J. Hanssen, Broekhuizen vorst In plaats van de heer M. van Kalmthout, Gennep, die geadviseerd was door de kring Limburg werd aangewezen dr. J. Gilissen, burge meester van G'ennep en als plaats vervanger de heer van Kalmthout. Op voorstel van burgemeester Linders werd voorzitter Emonts bij acclamatie herkozen. Algemeen was de vergadering van oordeel, dat de afvaardiging van de leden voor de partijorganen diende overgelaten te worden aan de statenkringen en niet van boven af dienden te wor den aangewezen. Op een voorstel van de heer J. Boots aanvaardde de vergadering een motie inzake de gevolgde me thode bij de groslijststemming, welke ter kennis van de op 27 ok tober te Roermond te houden kring vergadering zal worden gebracht. Eindhovense politie geeft bromfietscursus Vanaf half november zal de ver- keersafdeling van de Eindhovense politie voor iedereen, die hieraan maar wil deelnemen, bromfiets cursussen geven, die gratis toe gankelijk zijn. Iedere cursus bestaat uit vier avonden, vier weken achtereen één avond. Op de eerste avond wordt een algemeen begrip van snel- en langzaamverkeer gekweekt en wor den de voornaamste verkeersregels borden behandeld. Op de tweede avond komen de voorrangsregels en enkele voor name gedragingen van de wegge bruikers aan de orde. De derde avond is bestemd voor inlichtingen over de voorwaarden, die aan de bromfiets zelf worden gesteld, terwijl de laatste avond door de vertoning van een speel film een meer feestelijk karakter draagt

Peel en Maas | 1956 | | pagina 4