•SÉ
üOjaar automobilisme iu ons land
Maria Geboorte.
SPORT
Verbood voor Veilig
Verkeer aid. Venray.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
DEKEN LOONEN
vierde zilveren
Priesterfeest
Ons dagelijks brood en
het weer.
Europa beleefde
zacbtwinterse zomer
Zaterdag 8 September 1956 No 36
ZEVEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
- f CONFECTIE VAN
"EEN RIJK BEZIT
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
GROTE STRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652
ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. per m.ra. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 BUITEN VENRAY f 1.45
Onder grote belangstelling heeft
dan jl. zondag Deken A. Loonen
zijn zilveren priesterfeest gevierd,
en met hem al zijn parochianen.
Deze feestelijke dag welke
door omstandigheden enkele maan
den was uitgesteld werd ge
opend met een plechtige hoogmis
uit dankbaarheid, door de jubilaris
zelf opgedragen. Mgr. Hanssen ver
leende pontificale assistentie, ter
wijl oud-Deken Berden en rector
Snijders uit Venlo als troondiaken
optraden. De kapelaans Keijsers en
Heijmans fungeerde als diaken en
sub-diaken en rector Wismans als
presbyter-assistens. Het kerkkoor
liet zich van zijn beste kant horen
door een verdienstelijk uitgevoerde
meerstemmige zang.
Voor de H. Mis was de jubilaris
afgehaald van de pastorie in een
feeststoet, waar naast Mgr. Hans
sen en de geestelijkheid ook het
kerkbestuur, familie, harmonie en
bruidjes meeliepen.
Rector Snijders, een vriend van
Deken Loonen, hield de feestpredi
katie, waarin hij vooral wees op
de verhevenheid van de priester
lijke macht en het belreurde, dat
tegenwoordig de priesterroepingen
zo schaars zijn.
Tijdens de receptie in de Sint
Petrus Banden-school mocht de
zilveren jubilaris talrijke gelukwen
sen in ontvangst nemen. Kapelaan
Keijsers overhandigde daar als
voorzitter van het comité aan
Deken Loonen de somma van
f 13.500, een bedrag dat besteed zal
worden voor de nieuwe kruisweg
staties in onze parochiekerk. Het
deed Z.E. genoegen, dat dit bedrag
in betrekkelijk korte tijd bijeen
gebracht was en het ontlokte hem
dan ook de woorden: „wat men de
Een feestgeschenk van f 13500
en Venray zorgde voor
een passend cadeau
Venrayse bevolking vraagt, dat
komt er
Een ontwerp van deze kruisweg
staties heeft men enige tijd ge
leden in de kerk kunnen bezichtigen,
terwijl tijdens de receptie verkleinde
afbeeldingen in de school-hal waren
aangebracht. Thans zijn deze af
beeldingen in Roermond voorgelegd
aan de bevoegde bisschoppelijke
commissie, die ze zal keuren. „Het
is te hopen", aldus Deken Loonen,
„dat daarna spoedig met het eigen
lijke werk begonnen kan worden".
Zoals bekend is de uitvoering op
gedragen aan de oud-Venrayer
Petran Vermeulen.
Burgemeester Janssen belichtte
in zijn huldigingstoespraak de zware
taak die hier in Venray voor Deken
Loonen is weggelegd, en dat on
danks zijn ziekte en gedwongen rust
hij toch reeds een en ander heeft
kunnen verwezenlijken, terwijl
zeker nog vele plannen in petto
zijn. Bij de verwezenlijking hiervan
kan de jubilaris op alle steun en
medewerking rekenen.
In zijn dankwoord zei de Deken
o.m., dat hij zich gelukkig prees
de restauratie aan de door de oor
log zo verwoeste kerk te kunnen
voortzetten, daarbij memorerend
het voortreffelijke werk van zijn
voorganger oud-Deken Berden. Het
bijeengebrachte bedrag zou ook
voor andere doeleinden zoals
b.v. de torenbouw gebruikt kun
nen worden, doch dan zou het
bedrag verdrinken in de totale
kosten, terwijl men nu de staties
kan afwerken.
Duidelijk heeft Deken Loonen op
deze dag mogen ervaren dat Venray
en in het bijzonder zijn parochianen
hem eren en waarderen als geeste
lijk leider.
Volgens de laatste berekeningen van de KNAC omvatte
het Nederlandse autopark op 1 juli j.l. 315.400 personen
auto's, 7100 bussen, 108.650 vrachtauto's, 4580 trekkers,
benevens 5100 speciale voertuigen. Deze getallen zijn des
te meer opmerkelijk, wanneer men bedenkt, dat het dit
jaar juist zestig jaar geleden is, dat in ons land de eerste
auto's in gebruik werden genomen. Zestig jaren, waarin
het transport van mensen en materiaal een geheel ander
aanzien kreeg.
Wie was de eerste Nederlandse
automobilist?
Langen tijd is men het hierover
niet geheel eens geweest en werd
dit feit aan verschillende landge
noten toegeschreven.
Men vond het in die dagen blijk
baar van weinig belang en er is
dan ook slechts zeer sporadisch
iets over deze gebeurtenissen ge
publiceerd.
De pioniers uit de voorgeschie
denis van het automobilisme in
ons land, zoals Simon Stevin, die
in 1612, vergezeld van prins Mau-
rits en enkele „uijtheemsche groote
heeren" met zijn zeilwagen langs
het strand van Scheveningen naar
Petten reed en de verschillende
bouwers van stoomautomobielen,
zoals prof. Stratingh en de heren
Becker, Loeff en van Rijn, die
allen tussen 1830 en 1890 werk
zaam waren, zullen wij hier verder
buiten beschouwing laten.
Bij het vaststellen, wie nu de
eerste Nederlandse automobi
list moet worden gekenmerkt,
gaat het tussen twee landgeno
ten, de Haagse fotograaf Zim
merman en Notaris Backx uit
Wieringerwaard, die beiden in
1896, dus juist zestig jaar ge
leden, van de fa. Benz te Mann
heim een automobiel betrok
ken. Het staat echter vast, dat
de heer Zimmermans de eerste
was, die zijn wagen in mei van
dat jaar, in Arnhem van de
boot haalde en er via Ut
recht en Leiden mee naar
Den Haag reed, een prestatie,
waar men niet te licht over
mag denken.
NUMMER TWEE.
In september 1896 arriveerde de
Benz-Victoria van notaris Backx
aan het Weesperpoort-station te
Amsterdam.
Niemand in de hoofdstad bleek
echter in staat te zijn, de motor
aan het draaien te krijgen en de
vooruitstrevende notaris en ?ijn
koetsier zagen zich genoodzaakt
zonder auto huiswaarts te keren.
Een week later kon de wagen in
het bijzijn van een monteur van de
fabriek naar Wieringerwaard wor
den gereden.
De verkeersvoorschriften in die
dagen waren nog uiterst sum
mier. Het was verboden bij
mist een grotere snelheid te
ontwikkelen dan 8 km. per uur
en de bestuurder moest in het
bezit zijn van een door H.M.
de Koningin persoonlijk gete
kend document, hetwelk
diende als nummer- en rijbewijs
tegelijk. Voorts nam de politie
in elke stad en in elk dorp
maatregelen naar eigen goed
dunken en lang niet overal
werden de eerste automobilis-
even vriendelijk ontvangen.
Langzamerhand nam de belang
stelling voor de automobiel toe.
De wagens werden iets meer be
trouwbaar en in 1900 stonden er
reeds 36 personenauto's in
ons land geregistreerd.
Tien jaren later waren dit er
reeds 1973 en in 1920 telde ons
land 11.119 personenwagens.
Tussen 1920 en 1930 steeg dit
aantal tot 67.845, terwijl men kort
voor het uitbreken van de tweede
wereldoorlog rond 100.000 perso
nenauto's telde.
Vertienvoudigd.
Bij het opmaken van de balans in
1945 bleken er nog ruim 31.000
wagens te zijn overgebleven en
sindsdien is het aantal weer jaar
lijks toegenomen met als resultaat
dat thans 315.400 personenwagens
in ons land in gebruik zijn.
In het betrekkelijk korte tijdsbe
stek van een dure, allesbehalve be
trouwbare curiositeit tot een ware
levensbehoefte, zonder welke onze
samenleving niet meer denkbaar
zou zijn en die tot een technisch
nagenoeg volmaakt symbool van
de twintigste eeuw is geworden.
Een belangrijk feit, dat veel
goodwill voor de auto kweekte bij
het publiek, was de spoorwegsta
king van 1903, bij welke gelegen
heid de automobiel kon tonen wat
hij waard was.
Met enige tientallen auto's werd
toen het postverkeer tussen de
verschillende plaatsen in ons land
onderhouden en velen, die zich
aanvankelijk felle tegenstanders
van de auto hadden getoond, moes-
ted hun ongelijk bekennen.
Nog steeds gaat de ontwikkeling
verder.
Onze auto's worden beter en ook
aan de veiligheid van de inzitten?
den wordt hard gewerkt.
Het comfort en de betrouwbaar
heid hebban een ongekende hoogte
bereikt en, wanneer wij straks het
75-jarig en daarna het 100-jarig
automobilisme in ons land zul
len herdenken, dan zal ook het
wegverkeer weer een geheel ander
beeld tonen.
In de schemering der christelijke
beschaving, de zevende eeuw na
Christus, toen het oude Rome nog
zijn verval uitziekte en het nieuwe
Rome nog in de opgang naar zijn
glorie verkeerde, vond men er vier
grote MariafeestenZuivering,
Boodschap, TemHemel-Opneming
en Geboorte.
De meesten dezer feesten zijn
zeer nadrukkelijk als uit het Oos
ten afkomstig, een bewijs hoezeer
men daar altijd bijzonder sterk de
nadruk op Maria gevestigd heeft;
de Maria-feesten bestonden, zou
men bijna zeggen, nog eerder dan
de andere grote feesten.
De historie weerlegt dus de vele
bezwaren, die de protestanten tegen
onze grote Mariaverering plegen
aan te voeren.
Onder de vier grote Mariafeesten
neemt de geboorte van Maria een
bijzondere plaats in.
Om onbekende, tenminste om
onzekere redenen, werd het reeds
in de vroegste tijden op 8 septem
ber gevierd.
Uit het feit, dat negen maanden
eerder het feest van Maria Onbe
vlekt Ontvangen wordt gevierd,
mag men niet de conclusie trekken
dat de datum van 8 september ook
de werkelijke verjaardag van Ma
ria gevallen is.
Immers het feest der Onbevlekte
Ontvangenis heeft een grote ont
wikkeling doorgemaakt en dateert
beslist van latere tijden.
Maar al weten wij dan weinig
over de authentieke geboortedatum
van Maria, de H. Traditie in dit
opzicht, die ook zeer oud is, geeft
ons wel de zekerheid, dat dit feest
gemeenschappelijk is aan de hele
Kerk van Christus.
Men zou het in de eerste plaats
kunnen zien als een verjaardag
van Maria en daarin als een feest
dat zo uitnemend afgestemd is op
onze gewoonten,
In ons land immers, in tegen
stelling met het buitenland en in
het bijzonder de katholieke landen
wordt Moeders verjaardag her
dacht.
Maar in algemener zin is 't.feest
van Maria Geboorte een soort van
Moederdag, een feest van Moeder.
Het ziet er niet naar uit, dat
binnen afzienbare tijden dit Maria-
feest in grotere omvang dan heden
gebruik is, gevierd zal worden: er
zijn misschien te vele gekomen en
ook anderen, die meer luister ver
worven hebben als Maria Onbe
vlekt Ontvangen en Maria Hemel
vaart.
Maar in de boezem van vele ge
zinnen is Maria Geboorte toch ge-
gebleven het feest vaneen intieme
Maria-hulde.
Moge deze waardevolle traditie
ruim gehandhaafd blijven!
Zal het slechte weer van de afge
lopen maanden nog van invloed
kunnen zijn op de kwaliteit van
ons dagelijks brood? Dat is een
vraag, die de broodetende leek zich
wellicht zal stellen, maar die door
deskundigen in het algemeen ont
kennend wordt beantwoord
Zoals bekend is van regerings
wege evenals voor de oorlog
voorgeschreven, dat naast de bui
tenlandse tarwe, ook inlandse tot
25 a 35 procent van het totaal moet
worden verwerkt. Welnu, voor wat
de inlandse tarwe betreft, kan wor
den gezegd, dat het slechte weer
tot nu toe geen invloed van bete
kenis op de hoedanigheid ervan
heeft gehad. De tarwe heeft van
alle granen het minst geleden. De
korrelvorming verloopt volgens de
binnengekomen berichten bevredi
gend. Bovendien beschikken de gro
te meelfabrieken over de technische
middelen, om de tarwe, die tot bloem
moet worden verwerkt, te doen dro
gen. Verwacht wordt dat de halve
tarweoogst al voor het eind van het
jaar bij de verwerkers zal zijn.
Mocht de inlandse tarwe nog in on
gunstige zin door het slechte weer
beïnvloed worden, dan nog kan de
kwaliteit van het brood in stand
gehouden worden door de goede bui
tenlandse tarwe. De qogstverwach-
tingen in Canada en Amerika, on
ze voornaamste tarwe-leveranciers,
zijn normaal.
De binnenlandse tarwe-oogst, die
dit jaar twee tot drie weken later
dan anders zal zijn, wordt geschat
op ten hoogste 340.000 ton, tegen
over ruim 358.000 ton het vorig jaar.
Een gedeelte van de oogst wordt ge
woonlijk voor veevoederdoeleinden
gebruikt. Verwacht wordt, dat het
dit jaar een aanzienlijke portie zal
zijn; naar schatting minstens 30.000
ton. De prijs van buitenlandse voe-
dergranen is namelijk hoog. In
Frankrijk, doorgaans een be
langrijke leverancier, is een deel
van de oogst uitgevroren.
De kans dat de Fransen in Ne?
derland met een belangrijk kwan
tum export-tarwe aan de markt zul
len komen is dus gering. Een en
ander hepft tot 'gevolg gehad, dat
het percentage inlandse tarwe het
welk de meelfabrikanten verplicht
zijn te verwerken, lager is dan ver
leden jaar.
Voor de periode 26 augustus—9
september is het vastgesteld op nul,
tot 23 september op 10, daarna tot
nader order op 20 procent. Verle
den jaar varieerde het voorgeschre
ven percentage nogal en beliep ge
durende enige maanden 35 procent.
Met vreugde kunnen wij U mede
delen, dat Venray is gestart met
de oprichting van een afdeling van
het Verbond voor Veilig Verkeer.
Middels circulaires is de bevol
king hiermede in kennis gesteld
en spontaan kwamen hierop aan
meldingen van leden binnen.
Donderdag 13 sept. a.s., te 8 uur
wordt in Luxor-Theater door het
Verbond voor Veilig Verkeer een
zeer interessante avond aangebo
den met een lezing over het onvei
lig verkeer, toegelicht met licht
beelden en filmvertoning aan de
leden met hun echtgenoten van de
afdeling Venray.
Tevens zal tijdens deze avond de
plaatselijke afdeling Venray wor
den opgericht (zie advertentie).
Waarom een plaatselijke afdeling
in het zo rustige Venray, zult U
zich afvragen.
Wij vallen dan maar meteen met
de deur in huis.
Wist U, dat er in dit rustige Ven
ray maandelijks 6 tot 8 verkeers
ongevallen plaats vinden
Bedenken wij bovendien, dat in
augustus jl. twee verkeersongeval
len dodelijk verliepen, dan is het U
duidelijk, dat ook hier in Venray
maatregelen dienen te worden ge
nomen ter bestrijding van deze
Staatsvijand no. I.
Het is een allergrootst belang
voor U zelf, voor Uw huisgenoten
en voor Uw kinderen.
Ons streven is U reeds duidelijk
gemaakt in de toegezonden circu
laires.
Kent Uw plicht en verantwoor
delijkheid in deze
Wij verwachten a.s. Donderdag
een massale opkomst van de leden.
Zij, die zich nog niet als lid
hebben aangemeld, kunnen dit nog
doen op het Groepsbureau der
Rijkspolitie te Venray.
De minimumcontributie bedraagt
f 1.— per jaar.
Uw lidmaatschapkaart geldt ook
tevens als toegangsbewijs voor de
propaganda-oprichtingsavond a.s.
donderdag in Luxor.
Zolang er nog plaatsen vrij zijn,
zijn ook niet-leden welkom.
Voor hen bestaat de gelegenheid
zich tijdens de te houden pauze als
lid aan te melden.
Verkeersmoeilijkheden
te Sevenum
A.N.W.B. geeft oplossing
Op verzoek van de gemeente
Sevenum heeft de A.N.W.B. de
mogelijkheid onderzocht om in ver
band met het steeds toenemende
verkeer een bevredigende indeling
van het Marktplein te maken, zon
der dat daarvoor de oude bomen
moeten worden geveld. De A.N.W.B.
is er in geslaagd een oplossing te
ontwerpen waarbij slechts een twee
tal bomen zal moeten worden ge
rooid.
Voor de kerk is in deze oplossing
een rotonde geprojecteerd met een
diameter van 15 meter, waarom
heen eenrichtingsverkeer moet
worden ingesteld.
Limburgse ruiters winnen
te Sittard
Het voor de vijfde keer door de
Nederlandse Katholieke Bond voor
Landelijke Rijverenigingen georga
niseerde bondsconcours is zondag
te Sittard één grote Limburgse
overwinning geworden.
Van de vijf verschillende wed
strijden werden er vier door Lim
burgse ruiters gewonnen. Bij de
dressuurwedstrijden werd het Lim
burgse achttal uit Baarlo nationaal
kampioen, bij de individuele dres
suurwedstrijden werd de Limburger
J. Winkelmolen uit Grathem kam
pioen, terwijl het nationale kam
pioenschap springen werd behaald
door de heer J. Coenen uit Baarlo,
die het parcours met zijn paard
Polly foutloos aflegde.
Ook bij het equipe-springen le
verde Coenen deze prestatie, waar
door hij de Limburgse equipe de
eerste prijs bij de equipe-spring-
wedstrijd bezorgde.
Veertien Franciscanen
ontvingen hun missiekruis
Veertien paters-missionarissen
van de Orde der Minderbroeders
hebben Zondagmiddag, tijdens een
indrukwekkende plechtigheid in de
geheel gevulde kerk van de H. H.
Antonius en Rosalia te Rotterdam,
uit handen van hun overste, pater
provinciaal Castulus van derEynde.
de opdracht ontvangen om te gaan
werken in een missie-gebied in
Pakistan, Brazilië, Noorwegen en
Indonesië. Naar Brazilië zullen ook
twee studenten vertrekken, die daar
eerst hun studies zullen voltooien
om zich daarna eveneens in te zet
ten voor het missie-.werk.
MOTOR-SPORT
Op de jl. Zondag gehouden oriën-
tatierit voor auto's en motoren,
georganiseerd door de Motorclub
„Gaef um Gaas" te Venlo, wist de
heer Fr. Janssen uit Venray beslag
te leggen op de eerste prijs.
Deze rit goldt tevens voor het
Provinciaal Kampioenschap van de
KNMV.
Aangezien ook de twee voorgaan
de ritten voor dit kampioenschap
gehouden te Hoensbroek en te
Waubach door de heer Janssen
werden gewonnen, is hij hierdoor
Kampioen van Limburg in de duo
klasse.
Zijn assistent-kaartlezer, de heer
J. Meiracker, heeft in dit mooie
succes een groot aandeel. Wij wen
sen beide heren proficiat!
Op 6 october zal het landelijk
kampioenschap worden verreden
op de Veluwe en wij wensen Jans-
sen-Meiracker welke Limburg
daar zullen vertegenwoordigen
van ganser harte succes!
Jonge Boeren-successen
Op de Jonge Boerensportdag te
Wanssum, hebben de jonge boeren-
sportverenigingen van Venray nl.
Oirlo, Merselo en Oostrum een be
hoorlijk woordje mee gesproken.
De voetbalwedstrijd tussen Wans
sum en Oirlo werd door Oirlo ge
wonnen. In de atletiekwedstrijden
wist Merselo de eer van Venray
hoog te houden en als eerste uit de
bus te komen.
Servio won beker
De wandelclub Servio, die deel
nam aan de grote wandeltocht „De
linker Maasoever" heeft aldaar de
eerste prijs in de wacht weten te
slepen. Een prachtige beker die
geschonken was door de burge
meester van Broekhuizen, werd
door de Servio-mannen naar Venray
meegenomen.
Niet alleen in Nederland is de
huidige zomer van dien aard ge
weest, dat de oogsten zware schade
opliepen en de vakanties in het
water vielen, ook elders in Europa
beleefde men zoals de moteoro-
logen het uitdrukteneen „zachte
winter", behalve in Italië, waar men,
naar het schijnt, alle warmte, die
men in de rest van ons werelddeel
moest ontberen, kreeg op te vangen.
Het was er zelfs te heet voor de
Italianen, die op gebied van zonne
schijn toch wel heus het een en
ander gewend zijn.
Uit Brussel wordt gemeld, dat de
oogst in België ongeveer 25 pet.
beneden normaal zal liggen, ten
gevolge van een natte zomer zonder
enige zon. De maand augustus heeft
alle kouderecords in België ge
broken en de meteorologen te Ukkel
menen, dat het de slechtste zomer
was in België sinds mensenheugenis.
In Frankrijk hebben nachtvorsten
en gebrek aan zonneschijn schade
toegebracht aan de wijngaarden en
tarweoogst. Bij de verzekerings
maatschappijen zijn duizenden eisen
binnengekomen van mensen, die
zich verzekerd hadden tegen een
verregende vakantie.
Ook in Zwitserland is de zomer
nat, koud en winderig geweest, ter
wijl de harde stormen flinke schade
aan de oogsten hebben toegebracht.
In Duitsland was het ook de
koudste zomer voor zover men het
zich kan herinneren. Zware stor
men en overstromingen kostten aan
20 mensen het leven en brachten
zware schade toe aan industrie en
landbouw.
In Moskou heeft men gedurende
de maand juli 23 dagen regen ge
had en in augustus zelfs nog meer.
Op verschillende dagen werd een
regenval van 2l/a centimeter, een
regenhoeveelheid die men normaal
eens in de vijf jaar tegenkomt.
Was in Denemarken de maand
juli betrekkelijk goed, in augustus
hebben de Denen ook weinig anders
dan slecht weer gehad. Toch vallen
de oogstresultaten mee en het
toerisme heeft er niet al te veel
schade geleden.
In Oostenrijk heeft men een beter
toeristen jaar gehad dan in 1955.
Alle vreemdelingenrecords werden
gebroken. Daar heeft de zomer
echter o.m. de overstroming in het
Zillerdal gebracht.
Ook in Engeland was het niet
beter. In het noorden is er een deel
van de oogst verloren gegaan, ter
wijl vele sportfestijnen in het water
vielen, evenals de vakanties van
vele Britten, die doorgaans in aug.
hun „Holydays" plegen te hebben.
En dan Italië. Dit weekeinde kon
men in Rome eindelijk weer ademen.
Tevoren heeft men zitten puffen.
Van half juli tot eind augustus had
men te kampen met temperaturen
van 122 graden Fahrenheit. „Het
was de slechtste zomer, die wij ooit
gehad hebben", zeggen deltalianen,
maar zij bedoelden dan de warmte.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GROENE KRUIS
A.s. dinsdag 11 sept. in plaats
van donderdag 13 sept. zuigelingen
bureau voor de kerkdorpen.
Boete voor onvoorzichtige
chauffeur
Een zeldzaam staaltje van roeke
loosheid, dat gelukkig geen men
senlevens vergde, leverde wel de
boomkweker J. P. uit Broekhuizen-
vorst, die dinsdag voor de Roer-
mondse rechtbank moest terecht
staan.
Hij was zonder behoorlijk uit te
kijken op 24 april jl. onder de ge
meente Venray met zijn vrachtauto
de onbewaakte overweg over de
weg WanssumOirlo opgereden en
kwam daar in botsing met een
dieseltrein, die daar op dat moment
naderde.
Verdachte verklaarde van de in
aantocht zijnde trein niets te heb
ben bemerkt, en was naar zijn
zeggen afgeleid door een dame,
die voor hem op de weg van haar
rijwiel stapte, op het ogenblik, dat
hij, na een poos op de weg te heb
ben gestaan, wilde wegrijden.
De bestuurder van de diesel, H.
T. uit Venlo, verklaarde echter op
een behoorlijke afstand de auto te
hebben opgemerkt en had voor
alle veiligheid van 800 tot 40 meter
voor de overweg aanhoudend ge
luidssignalen gegeven, die verdachte
niet bleek te hebben gehoord. On
danks zijn krachtig afremmen was
een botsing niet te vermijden ge
weest, en T. had zich snel buiten
de cabine begeven om zich in
veiligheid te stellen.
Zowel de trein als auto liepen
ernstige schade op.
De officier mr. Wilbrenninck
- vond dit toch wel een ongehoord
staaltje van nonchalance en roeke
loosheid en eiste tegen verdachte,
die nog een blanco strafregister
bleek te hebben, f 75.subs. 30
dagen hechtenis.
Uitspraak 18 september.
Tegen de Venrayse landbou
wer, die in Horst op het rijwielpad
niet behoorlijk had opgelet en in
botsing was gekomen met een hem
uit de tegenovergestelde richting
komende dame met bromfiets
het gevolg was een armfractuur
eiste het O.M. f 75.subs. 25 dagen
hechtenis.
PATRONAAT
Zondagmorgen om 10 uur begint
het patronaat voor de jongsten.
Jongens die de laatste maanden niet
trouw gekomen zijn, worden nu
weer verwacht; zij behoeven geen
contributie bij te betalen. Ook
nieuwe leden kunnen zich weer
aanmelden, voorlopig alleen jongens
van 12 en 13 jaar, of die dit jaar
nog 12 worden.
Jeugd-post zegelclub
Nu zondagavond om half 8 komt
de Jeugd-postzegelclub weer bij
elkaar in het patronaat. Ook jon
gens die er liefhebberij in hebben
kunnen eens komen kennis maken,