•SÉ üOjaar automobilisme iu ons land Maria Geboorte. SPORT Verbood voor Veilig Verkeer aid. Venray. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN DEKEN LOONEN vierde zilveren Priesterfeest Ons dagelijks brood en het weer. Europa beleefde zacbtwinterse zomer Zaterdag 8 September 1956 No 36 ZEVEN EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS - f CONFECTIE VAN "EEN RIJK BEZIT DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF GROTE STRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. per m.ra. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 BUITEN VENRAY f 1.45 Onder grote belangstelling heeft dan jl. zondag Deken A. Loonen zijn zilveren priesterfeest gevierd, en met hem al zijn parochianen. Deze feestelijke dag welke door omstandigheden enkele maan den was uitgesteld werd ge opend met een plechtige hoogmis uit dankbaarheid, door de jubilaris zelf opgedragen. Mgr. Hanssen ver leende pontificale assistentie, ter wijl oud-Deken Berden en rector Snijders uit Venlo als troondiaken optraden. De kapelaans Keijsers en Heijmans fungeerde als diaken en sub-diaken en rector Wismans als presbyter-assistens. Het kerkkoor liet zich van zijn beste kant horen door een verdienstelijk uitgevoerde meerstemmige zang. Voor de H. Mis was de jubilaris afgehaald van de pastorie in een feeststoet, waar naast Mgr. Hans sen en de geestelijkheid ook het kerkbestuur, familie, harmonie en bruidjes meeliepen. Rector Snijders, een vriend van Deken Loonen, hield de feestpredi katie, waarin hij vooral wees op de verhevenheid van de priester lijke macht en het belreurde, dat tegenwoordig de priesterroepingen zo schaars zijn. Tijdens de receptie in de Sint Petrus Banden-school mocht de zilveren jubilaris talrijke gelukwen sen in ontvangst nemen. Kapelaan Keijsers overhandigde daar als voorzitter van het comité aan Deken Loonen de somma van f 13.500, een bedrag dat besteed zal worden voor de nieuwe kruisweg staties in onze parochiekerk. Het deed Z.E. genoegen, dat dit bedrag in betrekkelijk korte tijd bijeen gebracht was en het ontlokte hem dan ook de woorden: „wat men de Een feestgeschenk van f 13500 en Venray zorgde voor een passend cadeau Venrayse bevolking vraagt, dat komt er Een ontwerp van deze kruisweg staties heeft men enige tijd ge leden in de kerk kunnen bezichtigen, terwijl tijdens de receptie verkleinde afbeeldingen in de school-hal waren aangebracht. Thans zijn deze af beeldingen in Roermond voorgelegd aan de bevoegde bisschoppelijke commissie, die ze zal keuren. „Het is te hopen", aldus Deken Loonen, „dat daarna spoedig met het eigen lijke werk begonnen kan worden". Zoals bekend is de uitvoering op gedragen aan de oud-Venrayer Petran Vermeulen. Burgemeester Janssen belichtte in zijn huldigingstoespraak de zware taak die hier in Venray voor Deken Loonen is weggelegd, en dat on danks zijn ziekte en gedwongen rust hij toch reeds een en ander heeft kunnen verwezenlijken, terwijl zeker nog vele plannen in petto zijn. Bij de verwezenlijking hiervan kan de jubilaris op alle steun en medewerking rekenen. In zijn dankwoord zei de Deken o.m., dat hij zich gelukkig prees de restauratie aan de door de oor log zo verwoeste kerk te kunnen voortzetten, daarbij memorerend het voortreffelijke werk van zijn voorganger oud-Deken Berden. Het bijeengebrachte bedrag zou ook voor andere doeleinden zoals b.v. de torenbouw gebruikt kun nen worden, doch dan zou het bedrag verdrinken in de totale kosten, terwijl men nu de staties kan afwerken. Duidelijk heeft Deken Loonen op deze dag mogen ervaren dat Venray en in het bijzonder zijn parochianen hem eren en waarderen als geeste lijk leider. Volgens de laatste berekeningen van de KNAC omvatte het Nederlandse autopark op 1 juli j.l. 315.400 personen auto's, 7100 bussen, 108.650 vrachtauto's, 4580 trekkers, benevens 5100 speciale voertuigen. Deze getallen zijn des te meer opmerkelijk, wanneer men bedenkt, dat het dit jaar juist zestig jaar geleden is, dat in ons land de eerste auto's in gebruik werden genomen. Zestig jaren, waarin het transport van mensen en materiaal een geheel ander aanzien kreeg. Wie was de eerste Nederlandse automobilist? Langen tijd is men het hierover niet geheel eens geweest en werd dit feit aan verschillende landge noten toegeschreven. Men vond het in die dagen blijk baar van weinig belang en er is dan ook slechts zeer sporadisch iets over deze gebeurtenissen ge publiceerd. De pioniers uit de voorgeschie denis van het automobilisme in ons land, zoals Simon Stevin, die in 1612, vergezeld van prins Mau- rits en enkele „uijtheemsche groote heeren" met zijn zeilwagen langs het strand van Scheveningen naar Petten reed en de verschillende bouwers van stoomautomobielen, zoals prof. Stratingh en de heren Becker, Loeff en van Rijn, die allen tussen 1830 en 1890 werk zaam waren, zullen wij hier verder buiten beschouwing laten. Bij het vaststellen, wie nu de eerste Nederlandse automobi list moet worden gekenmerkt, gaat het tussen twee landgeno ten, de Haagse fotograaf Zim merman en Notaris Backx uit Wieringerwaard, die beiden in 1896, dus juist zestig jaar ge leden, van de fa. Benz te Mann heim een automobiel betrok ken. Het staat echter vast, dat de heer Zimmermans de eerste was, die zijn wagen in mei van dat jaar, in Arnhem van de boot haalde en er via Ut recht en Leiden mee naar Den Haag reed, een prestatie, waar men niet te licht over mag denken. NUMMER TWEE. In september 1896 arriveerde de Benz-Victoria van notaris Backx aan het Weesperpoort-station te Amsterdam. Niemand in de hoofdstad bleek echter in staat te zijn, de motor aan het draaien te krijgen en de vooruitstrevende notaris en ?ijn koetsier zagen zich genoodzaakt zonder auto huiswaarts te keren. Een week later kon de wagen in het bijzijn van een monteur van de fabriek naar Wieringerwaard wor den gereden. De verkeersvoorschriften in die dagen waren nog uiterst sum mier. Het was verboden bij mist een grotere snelheid te ontwikkelen dan 8 km. per uur en de bestuurder moest in het bezit zijn van een door H.M. de Koningin persoonlijk gete kend document, hetwelk diende als nummer- en rijbewijs tegelijk. Voorts nam de politie in elke stad en in elk dorp maatregelen naar eigen goed dunken en lang niet overal werden de eerste automobilis- even vriendelijk ontvangen. Langzamerhand nam de belang stelling voor de automobiel toe. De wagens werden iets meer be trouwbaar en in 1900 stonden er reeds 36 personenauto's in ons land geregistreerd. Tien jaren later waren dit er reeds 1973 en in 1920 telde ons land 11.119 personenwagens. Tussen 1920 en 1930 steeg dit aantal tot 67.845, terwijl men kort voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog rond 100.000 perso nenauto's telde. Vertienvoudigd. Bij het opmaken van de balans in 1945 bleken er nog ruim 31.000 wagens te zijn overgebleven en sindsdien is het aantal weer jaar lijks toegenomen met als resultaat dat thans 315.400 personenwagens in ons land in gebruik zijn. In het betrekkelijk korte tijdsbe stek van een dure, allesbehalve be trouwbare curiositeit tot een ware levensbehoefte, zonder welke onze samenleving niet meer denkbaar zou zijn en die tot een technisch nagenoeg volmaakt symbool van de twintigste eeuw is geworden. Een belangrijk feit, dat veel goodwill voor de auto kweekte bij het publiek, was de spoorwegsta king van 1903, bij welke gelegen heid de automobiel kon tonen wat hij waard was. Met enige tientallen auto's werd toen het postverkeer tussen de verschillende plaatsen in ons land onderhouden en velen, die zich aanvankelijk felle tegenstanders van de auto hadden getoond, moes- ted hun ongelijk bekennen. Nog steeds gaat de ontwikkeling verder. Onze auto's worden beter en ook aan de veiligheid van de inzitten? den wordt hard gewerkt. Het comfort en de betrouwbaar heid hebban een ongekende hoogte bereikt en, wanneer wij straks het 75-jarig en daarna het 100-jarig automobilisme in ons land zul len herdenken, dan zal ook het wegverkeer weer een geheel ander beeld tonen. In de schemering der christelijke beschaving, de zevende eeuw na Christus, toen het oude Rome nog zijn verval uitziekte en het nieuwe Rome nog in de opgang naar zijn glorie verkeerde, vond men er vier grote MariafeestenZuivering, Boodschap, TemHemel-Opneming en Geboorte. De meesten dezer feesten zijn zeer nadrukkelijk als uit het Oos ten afkomstig, een bewijs hoezeer men daar altijd bijzonder sterk de nadruk op Maria gevestigd heeft; de Maria-feesten bestonden, zou men bijna zeggen, nog eerder dan de andere grote feesten. De historie weerlegt dus de vele bezwaren, die de protestanten tegen onze grote Mariaverering plegen aan te voeren. Onder de vier grote Mariafeesten neemt de geboorte van Maria een bijzondere plaats in. Om onbekende, tenminste om onzekere redenen, werd het reeds in de vroegste tijden op 8 septem ber gevierd. Uit het feit, dat negen maanden eerder het feest van Maria Onbe vlekt Ontvangen wordt gevierd, mag men niet de conclusie trekken dat de datum van 8 september ook de werkelijke verjaardag van Ma ria gevallen is. Immers het feest der Onbevlekte Ontvangenis heeft een grote ont wikkeling doorgemaakt en dateert beslist van latere tijden. Maar al weten wij dan weinig over de authentieke geboortedatum van Maria, de H. Traditie in dit opzicht, die ook zeer oud is, geeft ons wel de zekerheid, dat dit feest gemeenschappelijk is aan de hele Kerk van Christus. Men zou het in de eerste plaats kunnen zien als een verjaardag van Maria en daarin als een feest dat zo uitnemend afgestemd is op onze gewoonten, In ons land immers, in tegen stelling met het buitenland en in het bijzonder de katholieke landen wordt Moeders verjaardag her dacht. Maar in algemener zin is 't.feest van Maria Geboorte een soort van Moederdag, een feest van Moeder. Het ziet er niet naar uit, dat binnen afzienbare tijden dit Maria- feest in grotere omvang dan heden gebruik is, gevierd zal worden: er zijn misschien te vele gekomen en ook anderen, die meer luister ver worven hebben als Maria Onbe vlekt Ontvangen en Maria Hemel vaart. Maar in de boezem van vele ge zinnen is Maria Geboorte toch ge- gebleven het feest vaneen intieme Maria-hulde. Moge deze waardevolle traditie ruim gehandhaafd blijven! Zal het slechte weer van de afge lopen maanden nog van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van ons dagelijks brood? Dat is een vraag, die de broodetende leek zich wellicht zal stellen, maar die door deskundigen in het algemeen ont kennend wordt beantwoord Zoals bekend is van regerings wege evenals voor de oorlog voorgeschreven, dat naast de bui tenlandse tarwe, ook inlandse tot 25 a 35 procent van het totaal moet worden verwerkt. Welnu, voor wat de inlandse tarwe betreft, kan wor den gezegd, dat het slechte weer tot nu toe geen invloed van bete kenis op de hoedanigheid ervan heeft gehad. De tarwe heeft van alle granen het minst geleden. De korrelvorming verloopt volgens de binnengekomen berichten bevredi gend. Bovendien beschikken de gro te meelfabrieken over de technische middelen, om de tarwe, die tot bloem moet worden verwerkt, te doen dro gen. Verwacht wordt dat de halve tarweoogst al voor het eind van het jaar bij de verwerkers zal zijn. Mocht de inlandse tarwe nog in on gunstige zin door het slechte weer beïnvloed worden, dan nog kan de kwaliteit van het brood in stand gehouden worden door de goede bui tenlandse tarwe. De qogstverwach- tingen in Canada en Amerika, on ze voornaamste tarwe-leveranciers, zijn normaal. De binnenlandse tarwe-oogst, die dit jaar twee tot drie weken later dan anders zal zijn, wordt geschat op ten hoogste 340.000 ton, tegen over ruim 358.000 ton het vorig jaar. Een gedeelte van de oogst wordt ge woonlijk voor veevoederdoeleinden gebruikt. Verwacht wordt, dat het dit jaar een aanzienlijke portie zal zijn; naar schatting minstens 30.000 ton. De prijs van buitenlandse voe- dergranen is namelijk hoog. In Frankrijk, doorgaans een be langrijke leverancier, is een deel van de oogst uitgevroren. De kans dat de Fransen in Ne? derland met een belangrijk kwan tum export-tarwe aan de markt zul len komen is dus gering. Een en ander hepft tot 'gevolg gehad, dat het percentage inlandse tarwe het welk de meelfabrikanten verplicht zijn te verwerken, lager is dan ver leden jaar. Voor de periode 26 augustus—9 september is het vastgesteld op nul, tot 23 september op 10, daarna tot nader order op 20 procent. Verle den jaar varieerde het voorgeschre ven percentage nogal en beliep ge durende enige maanden 35 procent. Met vreugde kunnen wij U mede delen, dat Venray is gestart met de oprichting van een afdeling van het Verbond voor Veilig Verkeer. Middels circulaires is de bevol king hiermede in kennis gesteld en spontaan kwamen hierop aan meldingen van leden binnen. Donderdag 13 sept. a.s., te 8 uur wordt in Luxor-Theater door het Verbond voor Veilig Verkeer een zeer interessante avond aangebo den met een lezing over het onvei lig verkeer, toegelicht met licht beelden en filmvertoning aan de leden met hun echtgenoten van de afdeling Venray. Tevens zal tijdens deze avond de plaatselijke afdeling Venray wor den opgericht (zie advertentie). Waarom een plaatselijke afdeling in het zo rustige Venray, zult U zich afvragen. Wij vallen dan maar meteen met de deur in huis. Wist U, dat er in dit rustige Ven ray maandelijks 6 tot 8 verkeers ongevallen plaats vinden Bedenken wij bovendien, dat in augustus jl. twee verkeersongeval len dodelijk verliepen, dan is het U duidelijk, dat ook hier in Venray maatregelen dienen te worden ge nomen ter bestrijding van deze Staatsvijand no. I. Het is een allergrootst belang voor U zelf, voor Uw huisgenoten en voor Uw kinderen. Ons streven is U reeds duidelijk gemaakt in de toegezonden circu laires. Kent Uw plicht en verantwoor delijkheid in deze Wij verwachten a.s. Donderdag een massale opkomst van de leden. Zij, die zich nog niet als lid hebben aangemeld, kunnen dit nog doen op het Groepsbureau der Rijkspolitie te Venray. De minimumcontributie bedraagt f 1.— per jaar. Uw lidmaatschapkaart geldt ook tevens als toegangsbewijs voor de propaganda-oprichtingsavond a.s. donderdag in Luxor. Zolang er nog plaatsen vrij zijn, zijn ook niet-leden welkom. Voor hen bestaat de gelegenheid zich tijdens de te houden pauze als lid aan te melden. Verkeersmoeilijkheden te Sevenum A.N.W.B. geeft oplossing Op verzoek van de gemeente Sevenum heeft de A.N.W.B. de mogelijkheid onderzocht om in ver band met het steeds toenemende verkeer een bevredigende indeling van het Marktplein te maken, zon der dat daarvoor de oude bomen moeten worden geveld. De A.N.W.B. is er in geslaagd een oplossing te ontwerpen waarbij slechts een twee tal bomen zal moeten worden ge rooid. Voor de kerk is in deze oplossing een rotonde geprojecteerd met een diameter van 15 meter, waarom heen eenrichtingsverkeer moet worden ingesteld. Limburgse ruiters winnen te Sittard Het voor de vijfde keer door de Nederlandse Katholieke Bond voor Landelijke Rijverenigingen georga niseerde bondsconcours is zondag te Sittard één grote Limburgse overwinning geworden. Van de vijf verschillende wed strijden werden er vier door Lim burgse ruiters gewonnen. Bij de dressuurwedstrijden werd het Lim burgse achttal uit Baarlo nationaal kampioen, bij de individuele dres suurwedstrijden werd de Limburger J. Winkelmolen uit Grathem kam pioen, terwijl het nationale kam pioenschap springen werd behaald door de heer J. Coenen uit Baarlo, die het parcours met zijn paard Polly foutloos aflegde. Ook bij het equipe-springen le verde Coenen deze prestatie, waar door hij de Limburgse equipe de eerste prijs bij de equipe-spring- wedstrijd bezorgde. Veertien Franciscanen ontvingen hun missiekruis Veertien paters-missionarissen van de Orde der Minderbroeders hebben Zondagmiddag, tijdens een indrukwekkende plechtigheid in de geheel gevulde kerk van de H. H. Antonius en Rosalia te Rotterdam, uit handen van hun overste, pater provinciaal Castulus van derEynde. de opdracht ontvangen om te gaan werken in een missie-gebied in Pakistan, Brazilië, Noorwegen en Indonesië. Naar Brazilië zullen ook twee studenten vertrekken, die daar eerst hun studies zullen voltooien om zich daarna eveneens in te zet ten voor het missie-.werk. MOTOR-SPORT Op de jl. Zondag gehouden oriën- tatierit voor auto's en motoren, georganiseerd door de Motorclub „Gaef um Gaas" te Venlo, wist de heer Fr. Janssen uit Venray beslag te leggen op de eerste prijs. Deze rit goldt tevens voor het Provinciaal Kampioenschap van de KNMV. Aangezien ook de twee voorgaan de ritten voor dit kampioenschap gehouden te Hoensbroek en te Waubach door de heer Janssen werden gewonnen, is hij hierdoor Kampioen van Limburg in de duo klasse. Zijn assistent-kaartlezer, de heer J. Meiracker, heeft in dit mooie succes een groot aandeel. Wij wen sen beide heren proficiat! Op 6 october zal het landelijk kampioenschap worden verreden op de Veluwe en wij wensen Jans- sen-Meiracker welke Limburg daar zullen vertegenwoordigen van ganser harte succes! Jonge Boeren-successen Op de Jonge Boerensportdag te Wanssum, hebben de jonge boeren- sportverenigingen van Venray nl. Oirlo, Merselo en Oostrum een be hoorlijk woordje mee gesproken. De voetbalwedstrijd tussen Wans sum en Oirlo werd door Oirlo ge wonnen. In de atletiekwedstrijden wist Merselo de eer van Venray hoog te houden en als eerste uit de bus te komen. Servio won beker De wandelclub Servio, die deel nam aan de grote wandeltocht „De linker Maasoever" heeft aldaar de eerste prijs in de wacht weten te slepen. Een prachtige beker die geschonken was door de burge meester van Broekhuizen, werd door de Servio-mannen naar Venray meegenomen. Niet alleen in Nederland is de huidige zomer van dien aard ge weest, dat de oogsten zware schade opliepen en de vakanties in het water vielen, ook elders in Europa beleefde men zoals de moteoro- logen het uitdrukteneen „zachte winter", behalve in Italië, waar men, naar het schijnt, alle warmte, die men in de rest van ons werelddeel moest ontberen, kreeg op te vangen. Het was er zelfs te heet voor de Italianen, die op gebied van zonne schijn toch wel heus het een en ander gewend zijn. Uit Brussel wordt gemeld, dat de oogst in België ongeveer 25 pet. beneden normaal zal liggen, ten gevolge van een natte zomer zonder enige zon. De maand augustus heeft alle kouderecords in België ge broken en de meteorologen te Ukkel menen, dat het de slechtste zomer was in België sinds mensenheugenis. In Frankrijk hebben nachtvorsten en gebrek aan zonneschijn schade toegebracht aan de wijngaarden en tarweoogst. Bij de verzekerings maatschappijen zijn duizenden eisen binnengekomen van mensen, die zich verzekerd hadden tegen een verregende vakantie. Ook in Zwitserland is de zomer nat, koud en winderig geweest, ter wijl de harde stormen flinke schade aan de oogsten hebben toegebracht. In Duitsland was het ook de koudste zomer voor zover men het zich kan herinneren. Zware stor men en overstromingen kostten aan 20 mensen het leven en brachten zware schade toe aan industrie en landbouw. In Moskou heeft men gedurende de maand juli 23 dagen regen ge had en in augustus zelfs nog meer. Op verschillende dagen werd een regenval van 2l/a centimeter, een regenhoeveelheid die men normaal eens in de vijf jaar tegenkomt. Was in Denemarken de maand juli betrekkelijk goed, in augustus hebben de Denen ook weinig anders dan slecht weer gehad. Toch vallen de oogstresultaten mee en het toerisme heeft er niet al te veel schade geleden. In Oostenrijk heeft men een beter toeristen jaar gehad dan in 1955. Alle vreemdelingenrecords werden gebroken. Daar heeft de zomer echter o.m. de overstroming in het Zillerdal gebracht. Ook in Engeland was het niet beter. In het noorden is er een deel van de oogst verloren gegaan, ter wijl vele sportfestijnen in het water vielen, evenals de vakanties van vele Britten, die doorgaans in aug. hun „Holydays" plegen te hebben. En dan Italië. Dit weekeinde kon men in Rome eindelijk weer ademen. Tevoren heeft men zitten puffen. Van half juli tot eind augustus had men te kampen met temperaturen van 122 graden Fahrenheit. „Het was de slechtste zomer, die wij ooit gehad hebben", zeggen deltalianen, maar zij bedoelden dan de warmte. Nieuws uit Venray en Omgeving GROENE KRUIS A.s. dinsdag 11 sept. in plaats van donderdag 13 sept. zuigelingen bureau voor de kerkdorpen. Boete voor onvoorzichtige chauffeur Een zeldzaam staaltje van roeke loosheid, dat gelukkig geen men senlevens vergde, leverde wel de boomkweker J. P. uit Broekhuizen- vorst, die dinsdag voor de Roer- mondse rechtbank moest terecht staan. Hij was zonder behoorlijk uit te kijken op 24 april jl. onder de ge meente Venray met zijn vrachtauto de onbewaakte overweg over de weg WanssumOirlo opgereden en kwam daar in botsing met een dieseltrein, die daar op dat moment naderde. Verdachte verklaarde van de in aantocht zijnde trein niets te heb ben bemerkt, en was naar zijn zeggen afgeleid door een dame, die voor hem op de weg van haar rijwiel stapte, op het ogenblik, dat hij, na een poos op de weg te heb ben gestaan, wilde wegrijden. De bestuurder van de diesel, H. T. uit Venlo, verklaarde echter op een behoorlijke afstand de auto te hebben opgemerkt en had voor alle veiligheid van 800 tot 40 meter voor de overweg aanhoudend ge luidssignalen gegeven, die verdachte niet bleek te hebben gehoord. On danks zijn krachtig afremmen was een botsing niet te vermijden ge weest, en T. had zich snel buiten de cabine begeven om zich in veiligheid te stellen. Zowel de trein als auto liepen ernstige schade op. De officier mr. Wilbrenninck - vond dit toch wel een ongehoord staaltje van nonchalance en roeke loosheid en eiste tegen verdachte, die nog een blanco strafregister bleek te hebben, f 75.subs. 30 dagen hechtenis. Uitspraak 18 september. Tegen de Venrayse landbou wer, die in Horst op het rijwielpad niet behoorlijk had opgelet en in botsing was gekomen met een hem uit de tegenovergestelde richting komende dame met bromfiets het gevolg was een armfractuur eiste het O.M. f 75.subs. 25 dagen hechtenis. PATRONAAT Zondagmorgen om 10 uur begint het patronaat voor de jongsten. Jongens die de laatste maanden niet trouw gekomen zijn, worden nu weer verwacht; zij behoeven geen contributie bij te betalen. Ook nieuwe leden kunnen zich weer aanmelden, voorlopig alleen jongens van 12 en 13 jaar, of die dit jaar nog 12 worden. Jeugd-post zegelclub Nu zondagavond om half 8 komt de Jeugd-postzegelclub weer bij elkaar in het patronaat. Ook jon gens die er liefhebberij in hebben kunnen eens komen kennis maken,

Peel en Maas | 1956 | | pagina 1